Постанова
від 16.11.2023 по справі 160/14510/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 160/14510/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

секретар судового засідання Бендес А.Г.

за участю представника позивача Волкогон Т.В.,

відповідача-1 Петрова Т.А., відповідача-2 Сова Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в режимі відеоконференції в м. Дніпрі апеляційну скаргу заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.11.2022 року (головуючий суддя Ільков В.В.)

в адміністративній справі №160/14510/22 за позовом Керівника Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області

до відповідачів: Криворізької міської ради (відповідач-1), Комунального некомерційного підприємства "Криворізька міська лікарня №16" Криворізької міської ради (відповідач-2) про зобов`язання вчинити певні ді,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Керівник Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, звернувся 20.09.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідачів: Криворізької міської ради (відповідач-1), Комунального некомерційного підприємства "Криворізька міська лікарня №16" Криворізької міської ради (відповідач-2), в якому, з урахуванням пояснень від 04.10.2022 року, просив (а.с. 1-24, 149-151 т.1):

- зобов`язати Криворізьку міську раду (відповідача-1) та Комунальне некомерційне підприємство «Криворізька міська лікарня № 16» Криворізької міської ради (відповідача-2) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №14436, що розміщене за адресою: вул. Мусоргського, 32-а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

В обґрунтування позову зазначено, що позовна заява прокурора є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав і інтересів держави, оскільки на даний час ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не здійснює перевірки в силу Постанови №303, тому прокурор звертається з позовом на захист інтересів держави у зв`язку із невиконанням та порушенням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, що призводить до порушення державних інтересів та встановлених гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії проти України.

Криворізька міська рада та Комунальне некомерційне підприємство «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради, маючи законодавчо встановлений обов`язок з моменту створення та прийняття на баланс захисної споруди (1987 рік) з обліковим номером 14436, розташованої по вул. Мусоргського 32А у м. Кривий Ріг й дотепер не виконують свій обов`язок щодо належного утримання та приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту населення, а отже вказане правопорушення є триваючим.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.11.2022 року у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що Кодекс цивільного захисту населення України не передбачає звернення ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, як позивача, із заявленими позовними вимогами. Звернення до суду з позовом особи, якій не належить право вимоги (неналежний позивач), є підставою для відмови у задоволенні такого позову. Відсутність підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави також може мати наслідком відмову у задоволенні позову, якщо до відкриття провадження у справі суд не застосував положення пункту 7 частини 4 статті 169 КАС України щодо повернення такої позовної заяви.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури подав апеляційну скаргу, в які просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що внаслідок протиправної бездіяльності відповідачів у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та територіальної громади, що і є підставою звернення прокурора з даним позовом до суду. Зазначає, що прокурор правомірно звернувся із цим позовом до суду саме адміністративної юрисдикції.

Відповідачами Криворізькою міською радою (відповідачем-1) та Комунальним некомерційним підприємством "Криворізька міська лікарня №16" Криворізької міської ради (відповідачем-2) подано відзиви на апеляційну скаргу, в яких просять апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Вказують, що прокурор не має правових повноважень звертатись до суду щодо розгляду даного спору.

Позивачем (Керівником Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області) подано відповідь на відзив, в якому просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове про задоволення позову. Вказує, що у органу ДСНС щодо звернення до суду з даним позовом є хибним з огляду на особливість застосування правових норм в період воєнного стану в Україні.

В судовому засіданні представники сторін свої позиції щодо рішення суду першої інстанції підтримали.

Прокурор вважає, що має право на звернення до суду з даним позовом в інтересах держави, оскільки в силу постанови КМУ від 13.03.2022 року №303 на даний час контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання не здійснюється, тому єдиний ефективний спосіб спонукати відповідачів привести захисну споруду до готовності це звернення прокурора з даним позовом.

Представники відповідачів вважають, що прокурор не має правових повноважень звертатись до суду щодо розгляду даного спору.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до п.1.4 Статуту Комунального некомерційного підприємства «Криворізька міська лікарня №16» КМР засновником підприємства та власником його майна є Криворізька міська територіальна громада в особі Криворізької міської ради.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 24.10.2007 року, власником нерухомого майна, зокрема, захисної споруди №14436 - є територіальна громада м. Кривого Рогу в особі міської ради на балансі комунального закладу «Міська лікарня № 16».

На території комунального некомерційного підприємства «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради за адресою: вул.Мусоргського, 32-а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 14436, яке фактично є не готовим до використання за призначенням.

Балансоутримувачем цієї захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 14436 є Комунальне некомерційне підприємство «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради.

За фактом невиконання балансоутримувачами вимог щодо належного утримання захисних споруд Криворізькою північною окружною прокуратурою внесено відомості до ЄРДР №42022042070000028 від 30.05.2022 року за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України.

06.06.2022 року прокурор Криворізької північної окружної прокуратури в рамках кримінального провадження за №42022042070000028 від 30.05.2022 року за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.1 ст. 367 КК України, звернувся до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо отримання інформації про захисні споруди із зазначенням місцезнаходження, балансоутримувачів, форм власності та вжиті заходи реагування щодо неналежного стану утримання об`єктів цивільного захисту населення.

Листом №4901-3249-4907 від 09.06.2022 року ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області надано інформацію щодо переліку захисних споруд, балансоутримувачів таких об`єктів та стан їх готовності.

Згідно з актами перевірки складених за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на балансі комунального некомерційного підприємства «Криворізька міська лікарня № 16» Криворізької міської ради перебуває захисна споруда №14436, що знаходяться в м.Кривий Ріг, Покровський район, вул. Мусоргського 32-а, щодо якої не забезпечено готовність до укриття.

Приписами про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №268 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених за результатами нагляду, в строк до 01.06.2021 КПН «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради зобов`язано забезпечити готовність до укриття захисної споруди №14436.

Керівником Криворізької північної окружної прокуратури скеровано запит №04/58-5875ВИХ-22 від 29.06.2022 року до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо вжиття заходів із приведення захисної споруди з обліковим номером №14436, розташованої по вул. Мусоргського 32А у м. Кривий Ріг, у стан готовий для використання.

Керівником Криворізької північної окружної прокуратури скеровано запит №04/58-6136ВИХ-22 від 07.07.2022 року до Криворізької міської ради щодо вжиття заходів із приведення захисної споруди з обліковим номером №14436, розташованої по вул. Мусоргського 32А у м. Кривий Ріг, у стан готовий для використання.

Однак, на даний час відповіді на вказані запити від Криворізької міської ради та Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради отримано не було.

У порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» 29.07.2022 року Криворізькою північною окружною прокуратурою, скеровано запит за №04/58-6702ВИХ-22 до військової адміністрації міста Кривого Рогу щодо виділення коштів та планування вжиття заходів з приведення захисної споруди №14436 у стан готовності.

У відповідь на запит прокуратури, листом №12/34/3685 від 18.08.2022 року Криворізькою міською радою повідомлено, що сховище №14436, розташоване по вул. Мусоргського 32а у м. Кривий Ріг, яке перебуває на балансі комунального некомерційного підприємства «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради, адміністрація лікарні використовує як найпростіше укриття для медичного персоналу та хворих.

У порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» 25.07.2022 року Криворізькою північною окружною прокуратурою, повторно, скеровано запит за №04/58-6702ВИХ-22 до Головного управління ДСНС України в Дніпропетровській області про надання інформації щодо вжиття заходів по приведенню захисної споруди №14436 у стан готовності, або планування вжиття таких заходів.

У відповідь на запит прокуратури листом від 02.08.2022 року за №4901-4665/4903 ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що згідно з постановою КМУ від 13.03.2022 року №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється.

Прокурор вважає, що відповідачі не виконують свої обов`язки по утриманню захисної споруди у готовому до використання стані, тому на сьогоднішній день використання захисної споруди №14436, що знаходяться в м. Кривий Ріг, Покровський район, вул. Мусоргського 32-а, тому вимушений звернутися до суду із цим позовом.

Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позову.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII, Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI, норми постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303.

Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.

Приписами частини 3 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

За змістом частин 3-5 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Приписами частини 1 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII встановлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» (№1697-VII) прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» (№1697-VII).

При цьому, окремими абзацами частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» (№1697-VII) установлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що в ході розгляду апеляційної скарги прокурор пояснив, що на даний час в силу постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303 контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється, тому Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не може здійснити перевірку, як наслідок, єдиний ефективний спосіб захисту інтересів держави та громадян з метою спонукання відповідачів привести у готовність захисну протирадіаційну споруду є звернення прокурора з даним позовом.

Колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що прокурором належним чином обґрунтовано наявність підстав для подачі даного позову для захисту законних інтересів держави, оскільки дійсно існує загроза порушення інтересів держави, виходячи з того, що орган державної влади (Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області) в силу постанови КМУ від 13.03.2022 року №303 не здійснює контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання, а відповідачі у справі в самосійному порядку не приводять до готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 14436,

Слід зазначити, що прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

З урахуванням наведених нормативних положень можна зробити висновок, що прокурор з метою реалізації встановлених для цього органу конституційних функцій, має право звертатися до адміністративного суду із позовною заявою про захист прав, свобод та інтересів громадянина чи держави (стаття 55 Конституції України), але не на загальних підставах, а виключно у випадках, коли для цього були виняткові умови, і на підставі визначеного законом порядку такого звернення (зокрема, в разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави).

Конституція України та Закон України «Про прокуратуру» (№1697-VII) не визначають перелік випадків, за яких прокурор здійснює представництво в суді, однак встановлюють критерії, орієнтири й умови, коли таке представництво є можливим.

Водночас, враховуючи наявність агресії рф щодо України, є підстави для визнання обґрунтованим звернення прокурора з даним позовом з метою приведення до готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 14436, що знаходяться в м. Кривий Ріг, Покровський район, вул. Мусоргського 32-а.

Так, звертаючись до адміністративного суду з даним позовом прокурор зазначив, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану Криворізькою північною окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території обслуговування.

Встановлено, що на території комунального некомерційного підприємства «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради за адресою: вул. Мусоргського, 32-а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 14436, яке в умовах військової агресії Російської Федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є неготовим до використання за призначенням, через що нездатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 14436 є Комунальне некомерційне підприємство «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради, що підтверджується паспортом захисної споруди, відомостям з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та листом Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області №4901-3249/4907 від 09.06.2022.

Згідно з приписами про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №268 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених за результатами нагляду, в строк до 01.06.2021 КПН «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради зобов`язано забезпечити готовність до укриття захисної споруди №14436.

Керівником Криворізької північної окружної прокуратури скеровано запит №04/58-5875ВИХ-22 від 29.06.2022 до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо вжиття заходів із приведення захисної споруди з обліковим номером №14436, розташованої по вул.Мусоргського 32А у м.Кривий Ріг, у стан готовий для використання. 15.07.2022 року в рамках кримінального провадження №42022042070000028 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України було проведено огляд сховища №14436 за участі головного фахівця відділу ЦЗ Криворізького РУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області майора служби ЦЗ Дем`яненко К.О. та головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Криворізького районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області.

Під час огляду були виявлені недоліки: неправильна установка захисно-герметичних воріт з урахуванням напрямку їх відкривання і захисних властивостей, нещільне їх прилягання до комінгса, несправність механізмів; відсутні прилади для виміру підпору повітря та довідки про перевірку герметичності сховища; фільтри-поглиначі вислужили встановлені строки експлуатації та не придатні до подальшого використання використання, проржавілі, знаходяться в занедбаному стані. Спеціалістами з цивільного захисту зроблено висновок про неготовність для використання за призначенням сховища №14436, що розташоване в АДРЕСА_1 . У порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» 25.07.2022 року Криворізькою північною окружною прокуратурою, скеровано запит за №04/58-6702ВИХ-22 до Головного управління ДСНС України в Дніпропетровській області про надання інформації щодо вжиття заходів по приведенню захисної споруди №14436 у стан готовності, або планування вжиття таких заходів.

У відповідь на запит прокуратури листом від 02.08.2022 року за №4901-4665/4903 ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що згідно з постановою КМУ від 13.03.2022 року №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється.

Отже, відповідачі не виконують свої обов`язки по утриманню захисної споруди у готовому до використання стані, тому на сьогоднішній день використання захисної споруди №14436, що знаходяться в м. Кривий Ріг, Покровський район, вул. Мусоргського 32-а, є неможливим.

Також щодо інтересів держави при поданні даного позову слід зазначити, що невиконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту є порушенням державних інтересів та призводить до порушення встановлених державою гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, насамперед в умовах збройної агресії проти України.

Однак, Відповідачами, незважаючи на повномасштабну військову агресію, допускаються порушення та недотримання вимог законодавства в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту, не вживаються заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту у стан, придатний для його використання за цільовим призначенням для укриття людей.

Щодо підстав представництва інтересів держави прокурором зазначено, що правовими висновками Верховного Суду, що висловлені у постановах від 25.04.2018 року у справі №806/1000/17, від 13.06.2018 року у справі № 687/379/17-ц, №924/1256/17, від 16.04.2019 року у справі № 910/3486/19, від 13.11.2019 року у справі 925/315/19, від 21.01.2020 року у справі №910/2538/19, від 26.05.2020 року у справі №912/2385/18, зазначено про наявність підстав для представництва інтересів держави в суді, відсутність обов`язку встановлення причин, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів, достатність доведення лише факту нездійснення або неналежного здійснення уповноваженим органом своїх повноважень.

При наявності порушення інтересів держави та бездіяльності органу місцевого самоврядування чи орану державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, найефективнішим правовим засобом захисту, поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право, буде саме здійснення органами прокуратури представництва інтересів держави.

Криворізька північна окружна прокуратура, встановивши факт недотримання та порушення законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), що призводить до порушення інтересів держави, звернулась до відповідача-2, як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту, із відповідним запитом від 07.07.2022 року.

У відповідь на запит прокуратури отримано лист № 2340 від 12.07.2022 року відповідно до якого управлінням ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області складено акт №2/12 від 23.01.2019 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, складено припис №4/12 від 30.01.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Підприємство власними силами вжило заходів щодо приведення захисної споруди для використання за призначенням. Однак, захисна споруда, яка перебуває на балансі комунального некомерційного підприємства «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради з обліковим номером 14436, розташована по вул. Мусоргського 32А у м. Кривий Ріг, перебуває у не готовому стані.

Водночас у листі зазначено, що комунальне некомерційне підприємство систематично звертається до власника майна із запитами щодо виділення грошових коштів на проведення капітального ремонту захисної споруди, але на момент надання відповіді, грошові кошти на капітальний ремонт не виділено.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, роботи підприємств, окремих виробництв, приміщень.

Згідно відомостей, які містяться в матеріалах, складених представниками ДСНС України у Дніпропетровській області, а саме: акт №2/12 від 23.01.2019 та припис №4/12 від 30.01.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, акт №137/12 від 19.07.2019 та припис №133/12 від 19.07.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, акт №10 від 10.03.2021 та припис №268 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених за результатами нагляду, стан готовності захисної споруди з обліковим номером №14436 визначено як неготове для використання за призначенням.

Під час огляду 15.07.2022 року встановлено, що балансоутримувачем не вжито заходів, спрямованих на капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту. не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №14436 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

06.06.2022 року за №04/58-4867ВИХ-22 Криворізькою північною окружною прокуратурою на адресу Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області було направлено запит щодо надання інформації, а також відомості про вжиті заходи, спрямовані на усунення виявлених порушень утримання та використання захисних споруд цивільного захисту розташованих на території Покровського та Тернівського районів міста Кривого рогу, серед яких також протирадіаційного укриття № 14436, що розміщене за адресою: вул. Мусоргського, 32-а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровської області.

Згідно з листом Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області №4901-3249/4907 від 09.06.2022 року у період 2019-2021 p.p. за результатами проведення державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту, співробітниками Криворізького районного Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області здійснювалася перевірки захисної споруди з обліковим номером №14436.

До зазначеної відповіді долучено перелік захисних споруд цивільного захисту Тернівського та Покровського районів міста Кривого Рогу із зазначенням відомостей про балансоутримувача захисної споруди, місця знаходження та стану готовності.

Однак, складені за результатами нагляду (контролю) акти із зазначенням виявлених порушень та приписи надані з метою їх усунення КНП «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради, як балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту були проігноровані, а реалізація контролюючих функцій органами ДСНС України в Дніпропетровській області фактично була обмежена складенням актів і приписів та не була спрямована на вжиття більш ефективних заходів реагування.

Таким чином, Головним управлінням ДСНС України у Дніпропетровській області як спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту не вжито заходів, спрямованих на зобов`язання Криворізької міської ради та КНП «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради з приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №14436 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року № 303 на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту, у тому числі щодо готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням, не здійснюється.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту» від 21.04.2021 року із Кодексу цивільного захисту України виключено статтю 67 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки».

Також слід взяти до уваги, що в рамках кримінального провадження №42022042070000028 від 30.05.2022 року отримано копії актів перевірки складених за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноваженими працівниками ДСНС України у Дніпропетровській області складено акти та приписи про усунення виявлених порушень:

акт №2/12 від 23.01.2019 року та припис №4/12 від 30.01.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки,

акт №137/12 від 19.07.2019 року та припис №133/12 від 19.07.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки,

акт №10 від 10.03.2021 року та припис №268 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених за результатами нагляду.

Окрім цього, 15.07.2022 року у рамках кримінального провадження №42022042070000028 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України було проведено огляд сховища №14436 за участі головного фахівця відділу ЦЗ Криворізького РУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області майора служби ЦЗ Дем`яненко К.О. та головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Криворізького районного управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області.

Під час огляду були виявлені недоліки:

неправильна установка захисно-герметичних воріт з урахуванням напрямку їх відкривання і захисних властивостей, нещільне їх прилягання до комінгса, несправність механізмів;

відсутні прилади для виміру підпору повітря та довідки про перевірку герметичності сховища;

- фільтри-поглиначі вислужили встановлені строки експлуатації та не придатні до подальшого використання, проржавілі, знаходяться в занедбаному стані.

Спеціалістами з цивільного захисту зроблено висновок про неготовність для використання за призначенням сховища №14436, що розташоване в м. Кривий Ріг, Покровський район, вул. Мусоргського 32-а.

Отже, захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №14436, є не готовою до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

При цьому, відповідно п.3 до Постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту»:

« 3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі».

Таким чином, балансоутримувач захисної споруди має її утримувати.

27.05.2019 року між уповноваженим органом управління (Розпорядник) Управляння охорони здоров`я виконкому міської ради та КНП «Криворізька міська лікарня №16» КМР (Користувач), укладено договір №16М на оперативне управління майном територіальної громади міста Кривий Ріг.

Відповідно до п.1 зазначеного договору, предметом договору, є закріплення Розпорядником за Користувачем майна територіальної громади міста Кривого Рогу відповідно до рішення Криворізької міської ради від 25.08.2011 року №546 та Статуту в оперативне управління для здійснення господарської діяльності.

Пунктом 4.4. договору зазначає, що Користувач зобов`язаний проводити необхідний поточний і капітальний ремонт майна.

Цим договором від 27.05.2019 року №16М на оперативне управління майном територіальної громади міста Кривий Ріг, передбачено обов`язок Відповідача-2, проводити поточний і капітальний ремонт.

У січні 2020 року Управлінням ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області було складено акт №2/12 від 23.01.2020 року за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та припис№ 4/12 від 30.01.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, акт № 137/12 від 19.07.2019 року та припис №133/12 від 19.07.2019 року, акт №10 від 10.03.2021 року та припис № 268.

Згідно матеріалів справи, Відповідач-2 листом № 250 від 09.02.2021 року зверталися до підрядної організації з метою складання кошторису на роботи для усунення недоліків у зазначеній захисній споруді, на що було надано відповідь від 24.05.2021 року № 027-884, в якій зазначено кошторис на суму 383 377грн.:

199 800грн. - обмірно-обстежувальні роботи,

23 479,20 грн.- топографо-геодезичні вишукування,

96 201грн. - інженерно-геологічні вишукування,

63 896,04 - ПДВ.

Відповідач-2 також звертався до управління охорони здоров`я виконкому Криворізької міської ради, зокрема власника підприємства, з листами № 7.11 від 26.05.2021 року та №2340 від 12.07.2022 року щодо виділення грошових коштів на капітальний ремонт захисної споруди та складання проектно-кошторисної документації, проте, станом на сьогоднішній день, власником підприємства, так і виділено грошові кошти на усунення недоліків.

Вказане також підтверджується тимчасовим планом використання бюджетних коштів на 2021-2022 роки.

Водночас, оскільки захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №14436, що знаходиться за адресою: вул. Мусоргського, 32-а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, під час агресії рф проти України не приведена до готовності, що є виключною необхідністю під час війни, то позовні вимоги підлягають задоволенню.

Балансоутримувачем вказаної захисної споруди цивільного захисту: протирадіаційне укриття №14436, - є Комунальне некомерційне підприємство «Криворізька міська лікарня №16» Криворізької міської ради, що підтверджується паспортом захисної споруди, відомостям з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також зазначено в листі Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області №4901-3249/4907 від 09.06.2022)

Оскільки балансоутримувач самостійно не здійснює приведення цієї споруди до готовності, а відповідний державний орган (Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області), не здійснює на даний час перевірки в силу постанови КМУ №303, тому колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що прокурор в інтересах держави обґрунтовано звернувся з даним позовом до суду.

Виходячи з того, що в ході апеляційного перегляду встановлено не приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття №14436, що знаходиться за адресою: вул. Мусоргського, 32-а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, то апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Суд першої інстанції встановив, що у даній справі як позовні вимоги, так і підстави подання позову мотивовано відсутністю у державного органу ДСНС права на звернення до суду з позовом про спонукання відповідача усунути порушення вимог пожежної безпеки, що за висновком суду першої інстанції не відповідає дійсності.

Однак, суд першої інстанції в даних правовідносинах не врахував наявність постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303, згідно якої контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється, тому Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не може здійснити перевірку, як наслідок, єдиний ефективний спосіб захисту інтересів держави та громадян з метою спонукання відповідачів привести у готовність захисну протирадіаційну споруду є звернення прокурора з даним позовом.

Не врахування судом першої інстанції наявності в даний час зазначеної постанови КМУ №303 призвели до помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Так, на підставі пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Однак, наявність діючої постанови КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 року №303, дає підстави для висновку про обґрунтованість звернення прокурора з даним позовом.

Вищезазначене є мотивом для врахування судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі.

Доводи апеляційної скарги спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому можуть бути підставою для його скасування.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову.

Рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, а позов задоволенню.

Керуючись 241-245, 250, 311, 317, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.11.2022 року скасувати

Позов Керівника Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до відповідачів: Криворізької міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Криворізька міська лікарня №16" Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов`язати Криворізьку міську раду та Комунальне некомерційне підприємство «Криворізька міська лікарня № 16» Криворізької міської ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №14436, що розміщене за адресою: вул. Мусоргського, 32-а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровської області, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Постанова набирає законної сили 16.11.2023 та може бути оскаржена до Верховного Суду відповідно до ст. 328 КАС України протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Вступну та резолютивну частину постанови проголошено 16.11.2023.

Повний текст постанови виготовлено 23.11.2023.

Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова

суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115176722
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —160/14510/22

Постанова від 14.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 14.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні