Восьмий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2023 рокуЛьвівСправа № 300/2851/23 пров. № А/857/14936/23Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
судді-доповідача Шинкар Т.І.,
суддів Іщук Л.П.,
Судової-Хомюк Н.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Військово-лікарської комісії 1121 поліклініки на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Матуляк Я.П.), ухвалене в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження в м.Івано-Франківськ 14 липня 2023 року у справі № 300/2851/23 за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісія гарнізонної 1121 поліклініки, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України про скасування постанови та зобов`язання до вчинення дій,
В С Т А Н О В И В :
19.05.2023 ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Військово-лікарської комісія гарнізонної 1121 поліклініки, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України, просив: скасувати постанову Військово-лікарської комісії гарнізонної 1121 поліклініки (викладену в Довідці) від 19.12.2022 №4568/1 щодо визначення обмежено придатним до військової служби; зобов`язати Військово-лікарську комісію гарнізонної 1121 поліклініки прийняти нову постанову, щодо визначення придатності ОСОБА_2 до військової служби з врахуванням вимог пункту 6.9 глави 6 розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в збройних силах України та сукупності підтверджених хвороб.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову військово-лікарської комісії гарнізонної 1121 поліклініки, яка оформлена довідкою від 19.12.2022 за №4568/1. Зобов`язано військово-лікарську комісію гарнізонної 1121 поліклініки повторно провести медичний огляд військовослужбовця ОСОБА_1 , з урахуванням висновків суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що законодавством регламентовано чітку процедуру проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця ВЛК, яка передбачає здійснення медичного огляду особи відповідними лікарями за загальним переліком та лікарями інших спеціальностей за наявності медичних показань. Суд першої інстанції вказав, що медичний огляд військовослужбовця повинен здійснюватися за методом індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби, тобто з урахуванням усіх медичних показників щодо стану здоров`я особи. Суд першої інстанції зазначив, що під час медичного обліку ВЛК огляд позивача відповідним лікарем проводився без жодної оцінки щодо медичних рекомендацій та не направлено позивача для проведення огляду відповідним спеціалістом. Суд першої інстанції вказав, що спірне рішення ВЛК прийнято за неповно встановлених обставин та з порушенням вимог законодавства щодо проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця. Суд першої інстанції дійшов висновку, що порушене право позивача підлягає відновленню, шляхом зобов`язання відповідача повторно провести його медичний огляд військовослужбовця, з урахуванням висновків суду.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Військово-лікарська комісія 1121 поліклініки подала апеляційну скаргу, просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2023 року та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити. Апеляційну скаргу мотивовано тим, що у спірному рішення ВЛК відображено діагноз позивача. Скаржник вказує, що будь-яких змін в частині діагнозу позивача з 2011 року до моменту медичного огляду ВЛК 1121 поліклініки не відбулось, з таким діагнозом позивач пройшов медичний огляд ВЛК Івано-Франківського РТЦК і СП в травні 2022 року, в результаті якого був визнаний «придатним до військової служби» та з вказаним діагнозом успішно виконував службові обов`язки від травня до листопада 2022 року без жодних скарг та зауважень. Скаржник зазначає, що на момент медичного огляду ВЛК Івано-Франківського РТЦК і СП позивача при його призову по мобілізації в лікарів були наявні документи, що визначали діагноз «стан після резекції лівої нирки» і цього було достатньо для прийняття рішення про придатність останнього до військової служби, що позивачем не оспорювалось. Скаржник вказує, що будь-яких направлень чи то ВЛК військового комісаріату чи то командира військової частини не здійснювалось, так як не заявлялось позивачем скарг з цього приводу. Скаржник зазначає, що 15.12.2022 позивача було оглянуто лікарем, яким зроблено висновок про обмежену придатність позивача до військової служби. Скаржник вказує, що всі медичні показники щодо стану здоров`я позивача та рекомендації знайшли своє відображення у довідці ВЛК. Зазначає, також, що службова характеристика позивача міститься в матеріалах медичної справи та була взята до уваги ВЛК при прийнятті рішення. Скаржник, також, звертає увагу, що придатність до військової служби встановлюється не за сукупністю хворіб, а за ступенем порушення функцій організму, що можуть спричинити порушення функцій організму, що можуть спричиняти відповідні захворювання, стани чи фізичні вади. Вважає, що спірне рішення щодо позивача, оформлене довідкою ВЛК 1121 поліклініки від 19.12.2022, прийняте з повно встановленими обставинами та у відповідності до вимог законодавства щодо проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, вказавши, що ВЛК не направлено позивача до відповідного спеціаліста для здійснення медичного обстеження та надання необхідних рекомендацій, жодних медичних обстежень, щодо виявлення реального стану здоров`я проведено не було. Вказує, що доводи апеляційної скарги є безпідставними, ВЛК не взято до уваги рекомендацій профільних лікарів, їм не надано належної оцінки та такі не враховані при прийнятті рішення. Вважає, що рішення ВЛК прийняте за неповного та без всебічного аналізу, без врахування всіх медичних показників щодо стану здоров`я, з порушенням законодавства щодо проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця.
Враховуючи положення статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції дійшов висновку щодо можливості розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, на підставі наявних у ній доказів.
Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що оскаржуване рішення суду першої інстанції вимогам статті 242 КАС України відповідає.
З матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 з 23 травня 2022 року проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .
24.11.2022 у зв`язку з погіршенням стану здоров`я ОСОБА_1 направлено на ВЛК в 1121 поліклініку для визначення придатності до військової служби (а.с.21).
В грудні 2022 року ОСОБА_1 проходив військово-лікарську комісію та за наслідками проведеного медичного огляду Військово-лікарською комісією гарнізонної 1121 поліклініки 19.12.2022 видано довідку за №4568/1 відповідно до якої зафіксовано діагноз та постанову військово-лікарської комісії про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва). Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби. Травма, ТАК, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби (причинний зв`язок травми встановлений Військово-лікарською комісією 340 Окружного військового госпіталя м. Ташкент від 04.1989 №1968) (а.с.27).
На підставі статей 8б, 39б, 31б, 26б, 28б графи II Розкладу хвороб зроблено висновок, що ОСОБА_1 обмежено придатний до військової служби.
Не погоджуючись з таким висновком, 05.02.2023 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України, в якій просив переглянути постанову військово-лікарської комісії гарнізонної 1121 поліклініки від 19.12.2022 та враховуючи сукупність хвороб, їх взаємозв`язок, вік, метод індивідуальної оцінки, визнати ОСОБА_1 непридатним до військової служби (а.с.29-31)
Листом від 21.03.2023 за №598/1927 тимчасово виконуючий обов`язки начальника комісії голова військово-лікарської комісії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, повідомив ОСОБА_1 , що підстав для проведення повторного медичного огляду позивача немає (а.с.32).
Вважаючи постанову військово-лікарської комісії гарнізонної 1121 поліклініки від 19.12.2022 за №4568/1 протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції враховує такі підстави.
Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Загальні засади проходження в Україні військової служби визначені Законом України «Про військову обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі Закон № 2232-XII), відповідно до частини 1 статті 2 якого військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Відповідно до статті 70 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я від 19.11.1992 № 2801-XII, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Порядок організації та проведення військово-лікарської експертизи встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі Положення №402).
Відповідно до пункту 1.1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
До основних завдань військово-лікарської експертизи віднесено, зокрема: добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; аналіз результатів медичного огляду та розробка заходів щодо комплектування Збройних Сил України особовим складом, придатним до військової служби за станом здоров`я; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням.
Згідно з пунктом 1.1 розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови).
Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності: до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю; військовослужбовців до служби в високомобільних десантних військах, плаваючому складі, морській піхоті; кандидатів на навчання у ВВНЗ, учнів військових ліцеїв; кандидатів до військової служби за контрактом; кандидатів до участі у міжнародних миротворчих операціях (далі - ММО) та у складі миротворчого персоналу; військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України; а також з метою визначення: можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном; необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я.
Пунктом 1.2 розділу ІІ Положення №402 встановлено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Згідно з пунктом 6.9 розділу ІІ Положення №402 при медичному огляді військовослужбовців метод індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.
Медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії). Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби (пункт 6.10 розділу ІІ Положення №402).
Згідно з пунктом 6.28 розділу ІІ Положення №402 у разі коли ВЛК після амбулаторного обстеження не може прийняти остаточної постанови, вона направляє військовослужбовця на стаціонарне обстеження у військовий лікувальний заклад з подальшим оглядом його госпітальною ВЛК.
Дозволяється направляти військовослужбовців на обстеження у цивільні лікувально-профілактичні заклади. Після закінчення обстеження у цивільному лікувально-профілактичному закладі складається Акт дослідження стану здоров`я. Акт на руки обстеженому не видається, а висилається поштою або передається посильним у ВЛК, яка направила його на обстеження.
Відповідно до пункту 20.3 розділу ІІ Положення №402 при медичному огляді військовослужбовців та інших контингентів ВЛК приймаються постанови такого змісту: «Придатний» до військової служби; «Непридатний» до військової служби з виключенням з військового обліку; до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час (На воєнний час приймається постанова: «Обмежено придатний до військової служби»).
У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову «придатний до військової служби», за винятком статей 2-в, 4-в, 5-в, 12-в, 13-в, 14-в, 17-в, 21-в, 22-в.
Згідно з пунктом 3.8 розділу ІІ Положення №402 постанови ВЛК військових комісаріатів оформлюються довідкою ВЛК (додаток 4 до Положення) у двох примірниках, яка не підлягає затвердженню штатною ВЛК і дійсна протягом шести місяців з дня медичного огляду. Копія довідки видається на руки особі, яка пройшла медичний огляд.
Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов: «Придатний до військової служби»; «Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)»; «Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку».
Отже, законодавством регламентовано чітку процедуру проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця ВЛК, яка передбачає здійснення медичного огляду особи відповідними лікарями за загальним переліком та лікарями інших спеціальностей - за наявності медичних показань. Медичний огляд військовослужбовця повинен здійснюватися за методом індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби, тобто з урахуванням усіх медичних показників щодо стану здоров`я особи.
Згідно з виписним епікризом від 26.08.2011 ОСОБА_1 рекомендовано спостереження профільних лікарів за місцем проживання (а.с.17).
Відповідно до діагнозу профільного лікаря від 09.12.2022 при обстеженні ОСОБА_1 рекомендовано провести контроль 3-6-9-12 місяців (а.с.24).
Такий же діагноз та рекомендації зазначені у довідці лікаря військової частини НОМЕР_2 від 12.12.2022 (а.с.26).
З оскаржуваного рішення ВЛК не вбачається врахування відповідачем вказаних рекомендацій та здійснення повного та всебічного аналізу, врахування всіх медичних показників щодо стану здоров`я позивача, зокрема згідно з результатами обстежень, здійснених під час процедури його медогляду ВЛК, відповідно до його медичної характеристики (а.с.21), подання на ВЛК (а.с.20), довідки КНП (а.с.24), довідки Військової частини НОМЕР_2 (а.с.26).
Статтею 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на зазначене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірне рішення ВЛК прийнято за неповно встановлених обставин та з порушенням вимог законодавства щодо проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця.
Щодо аргументів скаржника про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу, суд апеляційної інстанції зазначає, що в межах розгляду цієї справи судом не надається оцінка діагнозу позивача, а перевіряється дотримання відповідачем вищенаведених правових норм та визначеної процедури при проведенні військово-лікарської експертизи.
За встановлених обставин, надаючи правову оцінку аргументам сторін, в обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо протиправності постанови військово-лікарської комісії гарнізонної 1121 поліклініки, яка оформлена довідкою від 19.12.2022 за №4568/1, та наявності правових підстав для зобов`язання відповідача повторно провести його медичний огляд військовослужбовця, з урахуванням висновків суду.
Частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.
У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
З огляду на викладене, враховуючи положення статті 316 КАС України прецедентну практику ЄСПЛ, суд апеляційної інстанції приходить переконання, що судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні викладено підстави протиправності постанови військово-лікарської комісії 1121 поліклініки, яка оформлена довідкою від 19.12.2022 за №4568/1, на основі об`єктивної оцінки наданих сторонами доказів повно встановлено фактичні обставини справи, правильно застосовано норми матеріального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, на законність судового рішення не впливають.
Керуючись статтями 241, 243, 308, 311, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Військово-лікарської комісії 1121 поліклініки залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2023 року у справі № 300/2851/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач Т. І. Шинкар судді Л. П. Іщук Н. М. Судова-Хомюк
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115177733 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні