Постанова
від 21.11.2023 по справі 902/501/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2023 року Справа № 902/501/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Маціщук А.В., суддя Бучинська Г.Б. , суддя Філіпова Т.Л.

секретар судового засідання Гончарук Б.О.

за участю представників сторін:

позивача - адв. Шишковська А.Б.

відповідача Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради - представник Степанова С.М.

відповідача Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації - представник Мірошніченко Т.Д.

розглянувши апеляційну скаргу відповідача Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради

на рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р.

постановлене у м. Вінниця, повний текст складено 28.09.2023 р.

у справі № 902/501/23 (суддя Яремчук Ю.О.)

за позовом Приватного підприємства "АТП Кривешко"

до відповідачів:

1. Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради

2. Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації

про стягнення 1043387,19 грн. компенсації за пільгові перевезення

В С Т А Н О В И В :

Відповідно до рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р. у справі № 902/501/23 позов задоволено частково. Стягнуто з Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради на користь Приватного підприємства "АТП Кривешко" компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутках в сумі 1043387,19 грн. та відшкодування витрат на сплату судового збору в сумі 15650,81 грн.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач Департамент соціальної політики Вінницької міської ради звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, у якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову відмовити.

Скаржник Департамент соціальної політики Вінницької міської ради вважає таке рішення Господарського суду Вінницької області необґрунтованим, таким, що не відповідає фактичним обставинам справи, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Скаржник вказує, що судом першої інстанції не взято до уваги, що компенсаційні виплати здійснювались за рахунок коштів, виділених з обласного бюджету місцевим бюджетам згідно з договором про організацію перевезення (п. 1.1. договору № 32 та договору № 33), і Департамент соціальної політики Вінницької міської ради приймає від перевізника розрахунки за надані послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування в межах сум бюджетних асигнувань, передбачених перевізнику.

Звертає увагу, що умовами п. 5.1. договору № 33 погоджено, що згідно із ч. 3 ст. 631 ЦПК України договір діє з 21.01.2021 р. до 31.12.2021 р. або до повного виконання зобов`язань, тобто до повного використання коштів, передбачених в обласному бюджеті на зазначені цілі.

Доводить таким чином, що суд першої інстанції не врахував за рахунок якого бюджету - обласного чи міської територіальної громади позивачу має бути здійснена компенсаційна виплата за пільговий проїзд окремих категорій громадян, не взято до уваги яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг, тоді як це має вирішальне значення для вирішення питання, за рахунок якого бюджету обласного чи бюджету міської територіальної громади відшкодовуються виплати компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах.

Скаржник доводить, що актами звіряння розрахунків за наданні послуги за 2021, 2022 роки підтверджено, що заборгованість зафіксована по бухгалтерському обліку позивача, тоді як за даними бухгалтерського обліку, фінансової та бюджетної звітності скаржника будь-яка кредиторська заборгованість станом на 31.12.2022 р. в органах Державного казначейства України по взаєморозрахунках із позивачем та іншими перевізниками не обліковується. Тому акти звіряння розрахунків не можуть у даній справі вважатися доказами на підтвердження заборгованості по компенсаційним виплатам.

Також звертає увагу, що постанова Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету втратила чинність з 01.01.2020 р., тому на час спірних правовідносин не застосовувалась.

Скаржник просить врахувати викладене і скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р. та ухвалити у даній справі № 902/501/23 нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Відповідач Департамент соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації подав відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти доводів скаржника.

Звертає увагу, що до суду першої інстанції разом із відзивом на заяву про зміну предмету позову Департамент соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації надав звіти про заборгованість за бюджетними коштами станом на 01.01.2023 р., якими підтверджено, що станом на 31 грудня 2022 року відсутня кредиторська заборгованість зареєстрована в територіальних органах Державної казначейської служби України за пільгове перевезення окремих категорій громадян в тому числі по Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради, що свідчить про відсутність фінансових зобов`язань.

Пояснює, що Департамент соціальної політики Вінницької міської ради не є структурним підрозділом Департаменту соціальної та молодіжної політки Вінницької обласної військової адміністрації. Відповідно до Положення Департамент соціальної політики Вінницької міської ради є виконавчим органом Вінницької міської ради, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові, секретарю міської ради, заступникам міського голови та керуючому справами виконкому - відповідно до розподілу обов`язків.

Пояснює, що Департамент соціальної та молодіжної політки Вінницької обласної військової адміністрації визначений відповідачем в даній справі лише тому, що є головним розпорядником коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат. Жодних інших дій у сфері господарсько-правових відносин Департамент соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації як суб`єкт владних повноважень не міг вчиняти.

Просить у задоволенні апеляційної скарги Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради відмовити, а рішення Господарського суду Вінницької області від 18 вересня 2023 року - залишити без змін.

Позивач Приватне підприємство «АТП «Кривешко» також подав відзив на апеляційну скаргу, у якому не погоджується з доводами апеляційної скарги, оскільки такі доводи не ґрунтуються на дійсних обставинах справи та нормах чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини.

Зазначає, що чинне законодавство не передбачає обмежень з надання пільгових послуг у разі відсутності відповідного фінансування, так само і право на компенсування витрат за надані послуги з перевезень виникає безпосередньо на підставі закону та не залежить від здійснення такого фінансування. Тому враховуючи, що відсутність бюджетних коштів не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання, а відповідачі не в повному обсязі виконали свої зобов`язання перед позивачем, заборгованості у сумі 1043387,19 грн. підлягає стягненню відповідно до норм ч. 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України.

Доводить, що сума заборгованості за договором № 33 від 21.01.2021 р. та договором № 32 від 17.01.2022 р. підтверджена актами звіряння розрахунків за надані послуги між ПП «АТП Кривешко» та Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради, яке здійснює компенсаційні виплати підприємствам транспорту та фізичним особам-підприємцям, які надають послуги з перевезення пасажирів на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування відповідно до Порядку використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженого рішенням 42 сесії 7 скликання від 21.02.2020 р. № 927.

Позивач просить апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р. у справі № 902/501/23 - залишити без змін.

В судовому засіданні представник скаржника Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради доводи апеляційної скарги підтримала, просила апеляційну скаргу задоволити, рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р. скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволені позову.

Представник відповідача Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів заперечила проти доводів апеляційної скарги, вважала оскаржуване рішення законним та просила апеляційну скаргу скаржника залишити без задоволення.

Представник позивача в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів також заперечувала проти доводів позивача, зазначив, що апеляційна скарга є необгрунтованою тому просила залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши у судовому засіданні пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення судом першої інстанції, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено наступне.

Позивач Приватне підприємство АТП «Кривешко» звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради та Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації, у якому просив стягнути з Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної державної адміністрації компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах за період з 21.01.2021 р. по 30.11.2021 р. в сумі 661795,41 грн. та за період з 17.01.2022 р. по 31.12.2022 р. в сумі 381591,78 грн.

Рішенням від 28.09.2023 р. Господарський суд Вінницької області частково задоволив позов у справі № 902/501/23.

При винесені оскаржуваного рішення суд першої інстанції виходив з того, що між ПП «АТП Кривешко» та відповідними департаментами Вінницької обласної державної адміністрації були укладені договори про організацію перевезення пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування, і за умовами п. 2.4.2. вищевказаних договорів перевізник має право своєчасно отримувати компенсацію, передбачену згідно чинного законодавства за перевезення пільгових категорій громадян.

На виконання умов п.2.4.2. наданих суду договорів ПП «АТП Кривешко» та Департамент соціальної політики Вінницької міської ради 21.01.2021 р. та 17.01.2022 р. уклали договори про виплату компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах.

Судом встановлено, що позивач протягом 2021 2022 років надано транспортні послуги по перевезенню пільгових категорій громадян за графіками руху та маршрутами погодженими сторонами в договорах на загальну суму 2335361,66 грн.

Оскільки виплату компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом Департамент соціальної політики Вінницької міської ради виконав частково, суд першої інстанції, керуючись нормами, зокрема, ст. ст. 7, 29, 31, 37, 42-43 Закону України "Про автомобільний транспорт", що регулюють спірні правовідносини, дійшов висновку висновку про задоволення позову в частині стягнення боргу з Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради.

Натомість суд відмовив у позові до Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації з тих підстав, що у Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації відсутній прямий обов`язок здійснювати розрахунки з позивачем, оскільки зобов`язаною стороною, на яку покладено обов`язок відшкодування вартості пільгових перевезень на підставі договорів від 21.01.2021 р. № 33 та від 17.01.2022 р. № 32, є Департамент соціальної політики Вінницької міської ради.

Колегія суддів погоджується із такими висновками суду першої інстанції.

Так, в обґрунтування позовних вимог позивач надав суду копії договорів про організацію перевезення пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування від 13.05.2015 р. № 2, від 27.08.2015 р. № 83, від 04.09.2015 р. № 110, від 27.08.2015 р. № 82, від 04.08.2015 р. № 111, від 20.05.2013 р. № 680м-13, від 01.12.2016 р. № 239, від 22.11.2018 р. № 364, від 07.08.2023 р. № 708м-13, від 22.11.2018 р. № 363, від 07.08.2013 р. № 709м-13, від 14.09.2017 р. № 288, від 14.09.2017 р. № 287, від 04.01.2018 р. № 340, від 14.11.2017 р. № 302, від 14.09.2017 р. № 289, від 01.09.2017 р. № 280, від 01.09.2017 р. № 279, від 14.09.2017 р. № 284, від 05.01.2018 р. № 342, від 14.11.2017 р. № 301, від 01.09.2017 р. № 281, які укладені відповідним департаментом Вінницької обласної державної адміністрації та ПП «АТП Кривешко»/а.с. 9-87 у т. 1/.

Судом встановлено, що умови вищеперелічених договорів є тотожними, і умовами п. 1.1. визначено, що ПП «АТП Кривешко» доручено здійснювати перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування у звичайному режимі руху, а відповідний департамент Вінницької обласної державної адміністрації зобов`язується забезпечити якісні та безпечні перевезення пасажирів на умовах передбачених цими договорами. Також умовами п. 2.4.2. договорів передбачено, що перевізник має право своєчасно отримувати компенсацію, передбачену чинним законодавством за перевезення пільгових категорій громадян.

Вищеперелічені договори були чинними у 2021 2022 роках, тобто - на час спірних правовідносин

На виконання цих договорів Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради та ПП «АТП Кривешко» укладені договори про виплату компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах від 21.01.2021 р. № 33 та від 17.01.2022 р. № 32 про виплату компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах /а.с. 88-99, 101-103 у т. 1/.

Договори, укладені позивачем і відповідачем Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради, визначають порядок та умови виплати ПП «АТП Кривешко» компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування.

Пунктом 2.4. договорів визначено, що сума компенсаційних втрат від надання послуг з пільгового проїзду окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування, визначається в додатковій угоді до даного договору, яка укладаєтеся після доведення бюджетного призначення та надходження відповідного фінансування з обласного бюджету.

До договору про виплату компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах від 21.01.2021 р. № 33 (відповідно до п.2.4) були укладені такі додаткові угоди :

додаткову угоду від 26.03.2021 р. № 1, у якій сума виплат ПП «АТП Кривешко» становила 36452,32 грн.; додаткову угоду від 14.05.2021 р. № 2, у якій сума договору збільшилася до 98684,31 грн.; додаткову угоду від 18.06.2021 р. № 3, у якій сума договору збільшилася до 166849,91 грн.; додаткову угоду від 16.08.2021 р. № 4, у якій сума договору збільшилася до 299441,83 грн.; додаткову угоду від 18.10.2021 р. № 5, у якій сума договору збільшилася до 433726,04 грн.; додаткову угоду від 12.11.2021 р. № 6, у якій сума договору збільшилася до 566017,74 грн.; додаткову угоду від 29.12.2021 р. № 7, у якій сума договору збільшилася до 626948,07 грн. /а.с. 92-98 у т. 1/.

Листом від 04.01.2022 р. № 352 позивач ПП «АТП Кривешко» направило Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради два примірники акту вивірки розрахунків за наданні послуги за 2021 рік /а.с. 99-100 у т. 1/, у якому відображено залишок невиплачених коштів за транспорті послуги на підставі обліку наданих послуг за затвердженими тарифами та цінами по бухгалтерському обліку ПП «АТП Кривешко».

За даними акту вивірки за період з 21.01.2021 р. по 30.11.2021 р. нараховано 1288743,48 грн. за послуги, надані згідно з договором від 21.01.2021 р. № 33, і фактично виплачено Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради 626948,07 грн. Таким чином, заборгованість з невиплачених сум компенсацій станом на 01.01.2022 р. складає 661795,41 грн.

Акт вивірки підписаний сторонами без заперечень і зауважень, зокрема, від Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради акт підписаний директором Департаменту Войтковою В.Р. та начальником відділу виплат-головним бухгалтером Турчин Т.М. /а.с. 100 у т. 1/.

У відповіді на лист позивача ПП «АТП Кривешко» від 04.01.2022 р. № 352 відповідач Департамент соціальної політики Вінницької міської ради підтвердив, що протягом 2021 року ПП «АТП Кривешко» було подано до Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради розрахунки за надані послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян на загальну суму 1288743,48 грн., і Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради були проведені розрахунки в межах доведених бюджетних призначень /а.с. 131 у т. 1/.

Також згідно з п.2.4 договору про виплату компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах від 17.01.2022 р. № 32 укладено додаткову угоду від 15.12.2022 р. № 1, відповідно до якої сума виплат ПП «АТП Кривешко» становила 597592,67 грн., та додаткову угоду від 23.12.2022 р. № 2, відповідно до якої сума договору збільшилася до 665026,40 грн. /а.с. 105-106 у т. 1/.

Додатками до договору від 17.01.2022 р. № 32 є розрахунки за наданні послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян за 2022 року, які складались щомісяця /а.с. 104 у т. 1/

Згідно з такими розрахунками позивачем були надано послуги : за січень 2022 року на суму 48076,43 грн., за лютий 2022 року - на суму 81993,65 грн., за березень 2022 року - на суму 18130,17 грн., за квітень 2022 року - на суму 42437,27 грн., за травень 2022 року - на суму 48076,43 грн., за червень 2022 року - на суму 111194,84 грн., за липень 2022 року - на суму 114061,19 грн., за серпень 2022 року на суму 114519,95 грн., за вересень 2022 року на суму 118258,47 грн., за жовтень 2022 року - на суму 106731,26 грн., за листопад 2022 року - на суму 105567,63 грн., за грудень 2022 року - на суму 106109,73 грн. /а.с. 107-118 у т. 1/. Всього за період з 17.01.2022 р. по 31.12.2022 р. позивач ПП «АТП Кривешко» надав послуги на суму 1046618,18 грн.

Листом від 01.02.2023 р. № 312 позивач ПП «АТП Кривешко» направило Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради два примірники акту вивірки розрахунків за наданні послуги за 2021 рік /а.с. 119-120 у т. 1/.

За даними акту вивірки за період з 17.01.2022 р. по 31.12.2022 р. нараховано 1046618,18 грн. за послуги, надані згідно з договором, та фактично виплачено Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради 665026,40 грн.; заборгованість з невиплачених сум компенсацій станом на 01.01.2023 р. складає 381591,78 грн.

Акт вивірки розрахунків підписаний сторонами без заперечень і зауважень. Зокрема, зі сторони Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради директором Департаменту В.Р. Войтковою та начальником відділу виплат-головним бухгалтером Т.М. Турчин /а.с.120 у т. 1/.

Отже, відповідно до договорів позивач як перевізник надав послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міжміських внутрішньообласних маршрутах. Належні до відшкодування суми відображені у щомісячних розрахунках/додатках до договорів із розмежуванням пільгових карегорій пасажирів, які направлені відповідачеві Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради і не оспорені останнім. За вищенаведених обставин заборгованість відповідача Департамента соціальної політики Вінницької міської ради перед позивачем підтверджена у сумі 1043387,19 грн.

У відзиві на позовну заяву відповідач Департамент соціальної політики Вінницької міської ради підтвердив, що позивач ПП «АТП Кривешко» подавав розрахунки за надані послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян і Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради були проведені розрахунки в межах доведених бюджетних призначень. Департамент соціальної політики Вінницької міської ради вважає, що враховуючи відсутність обласної субвенції на покриття витрат з перевезення пільгової категорії громадян, ним не було порушено умов договорів.

Колегія суддів враховує, що відповідно до частин 1, 2 статті 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відносини з перевезення пасажирів регулюються спеціальним Законом України "Про автомобільний транспорт".

Нормами статті 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що забезпечення організації пасажирських перевезень на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області, - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.

Згідно із ч. 1 ст. 29 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.

Відповідно до частини 1 статті 31 Закону України "Про автомобільний транспорт" відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються, у тому числі розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.

Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами (ч.1 ст.42 Закону України "Про автомобільний транспорт").

Як зазначено вище, судом встановлено, що між відповідним Департаментом Вінницької обласної державної адміністрації та Приватним підприємством "АТП Кривешко" були укладені договори про організацію перевезення пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування /а.с. 9-87 у т. 1/.

Відповідно до норм ч. 1, 2, 4 статті 37 Закону України "Про автомобільний транспорт" пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом. Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.

Відповідно до частини 2 статті 29 Закону України "Про автомобільний транспорт" органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону.

Умови відшкодування компенсацій, зокрема, за пільгові перевезення пасажирів автомобільним транспортом перевізникам визначаються Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомоги, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 р. № 1101, та Порядком використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженим рішенням Вінницької обласної ради від 21.02.2020 р. № 927.

У пункті 1 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомоги, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення, затвердженого постановою КМУ від 24.12.2019 р. № 1101 (далі по тексту Порядок), визначено механізм використання коштів, передбачених у загальному фонді державного бюджету Мінсоцполітики за програмою Виплата деяких видів допомоги, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення.

Відповідно до п. 3 Порядку розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Пунктом 3 Порядку використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженого рішенням Вінницької обласної ради від 21.02.2020 р. № 927, визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат є Департамент соціальної та молодіжної політики облдержадміністрації. Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення райдержадміністрацій, міських рад міст обласного значення є розпорядниками коштів місцевих бюджетів нижчого (місцевого) рівня на компенсаційні виплати.

Відповідно до п. 1.3. договорів від 21.01.2021 р. № 33 та від 17.01.2022 р. № 32 виплата компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян перевізнику здійснюється відповідачем Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради відповідно до Порядку використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженого рішенням Вінницької обласної ради від 21.02.2020 р. № 927.

Відтак, розпорядником коштів бюджетного фінансування вказаних соціальних пільг є відповідно Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, тому відшкодування витрат, понесених внаслідок пільгового перевезення має здійснюватися саме даним відповідачем.

Відповідно до аб. 1 п. 12 Порядку використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженого рішенням Вінницької обласної ради від 21.02.2020 р. № 927, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення райдержадміністрацій, міських рад міст обласного значення після звірки розрахунків, поданих перевізниками, з автостанціями ВОПАС, формують реєстри встановленої форми (яка затверджується розпорядчим документом профільного Департаменту) в межах граничного обсягу витрат і до 07 числа місяця наступного за звітним подають Департаменту соціальної та молодіжної політики облдержадміністрації.

Стаття 610 Цивільного кодексу України визначає, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Разом з тим, частиною 2 статті 617 ЦК України встановлено, що відсутність у боржника необхідних коштів не є підставою звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання. Ця норма кореспондується з ч. 2 ст. 218 ГК України, де зазначено, що непереборною силою, тобто надзвичайними і невідворотними обставинами не вважаються, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Конституційний Суд України неодноразово висловлював правову позицію щодо неможливості поставити гарантовані законом виплати, пільги тощо у залежність від видатків бюджету (рішення від 20.03.2002 р. № 5-рп/2002, від 17.03.2004 р. № 7-рп/2004, від 01.12.2004 р. № 20-рп/2004, від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007).

Зокрема, у п. 3.2. рішення від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007 Конституційний Суд України наголосив, що невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23.02.2006 р. № 3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського Суду з прав людини як джерело права.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини (справа "Кечко проти України", заява № 63134/00) держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення ЄСПЛ). У пункті 26 цього рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

У рішеннях Європейського суду з прав людини від 18.10.2005 р. у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" та від 30.11.2004 р. у справі "Бакалов проти України" також зазначено, що відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України, не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (пункти 48 та 40 цих рішень відповідно).

Отже, як зазначено вище, судом встановлено, що перевізник/відповідач виконував свої зобовязання щодо перевезення і відповідно до аб. 1 п. 12 Порядку використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженого рішенням Вінницької обласної ради від 21.02.2020 р. № 927, надавав структурному підрозділу міської ради розрахунки та акти вивірки. Відповідач Департамент соціальної політики Вінницької міської ради не оспорює надані відповідачем розрахунки і підписав акти вивірки, підтвердивши таким чином загальну суму боргу 1043387,19 грн.

Висловлені представником відповідача Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради у судовому засіданні заперечення щодо відсутності реєстрів колегія суддів відхиляє як такі, щоне мають значення, оскільки відповідно до аб. п. 12 Порядку формування таких реєстрів покладається на Департамент соціальної політики Вінницької міської ради.

Підсумовуючи вищевикладене та враховуючи, що Департаментом соціальної політики Вінницької міської ради не надано доказів сплати заборгованості з відшкодування коштів за надані послуги пільговим категоріям громадян в сумі 1043387,19 грн., колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги Приватного підприємства "АТП Кривешко" до Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

В частині позовних вимог до Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації, колегія суддів відзначає, що відповідно до ст. ст. 7, 29, 31, 37, 42 Закону України "Про автомобільний транспорт", ст. ст. 48, 85, 91, Бюджетного кодексу України, положень пунктів 1, 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомоги, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 р. № 1101, п. 3 Порядку використання коштів обласного бюджету для здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування у Вінницькій області, затвердженим рішенням Вінницької обласної ради від 21.02.2020 р. № 927, розрахунки з постачальниками послуг пільгового перевезення окремих категорій громадян, ведення обліку за видами пільг, зокрема і компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян за обставин спірних правовідносин покладено на відповідача Департамент соціальної політики Вінницької міської ради, який забезпечує виконання державних програм соціального захисту населення в місті. Натомість не спростовано учасниками справі твердження Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації про відсутність кредиторської заборгованості, зареєстрованої в територіальних органах Державної казначейської служби України за пільгове перевезення окремих категорій громадян в тому числі по Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради, що свідчить про відсутність фінансових зобов`язань.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що у відповідача Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької обласної військової адміністрації відсутній прямий обов`язок здійснювати спірні розрахунки з позивачем, оскільки зобов`язаною стороною, на яку покладено обов`язок відшкодування вартості пільгових перевезень згідно договорів від 21.01.2021 р. № 33 та від 17.01.2022 р. № 32 є Департамент соціальної політики Вінницької міської ради.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р. у справі № 902/501/23 ґрунтується на матеріалах справи, відповідає чинному законодавству, а тому відсутні підстави для його зміни чи скасування. Доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих висновків суду першої інстанції.

Витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника згідно з ст.129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу відповідача Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради залишити без задоволення. Рішення Господарського суду Вінницької області від 18.09.2023 р. у справі № 902/501/23 залишити без змін.

Справу № 902/501/23 повернути Господарському суду Вінницької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Повний текст постанови складений 27.11.2023 р.

Головуючий суддя Маціщук А.В.

Суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Філіпова Т.Л.

Дата ухвалення рішення21.11.2023
Оприлюднено28.11.2023
Номер документу115192000
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/501/23

Судовий наказ від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Постанова від 21.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 01.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 18.09.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 17.04.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні