ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2023 рокуСправа №160/23639/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Кучми К.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ексімтекс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 14.08.2023 р. №0228060411.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, в результаті чого складено акт від 30.05.2023 року №19720/04-36-04-11/43005892, яким встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та прийнято податкове повідомлення-рішення №0228060411 від 14.08.2023 р., яким застосовано до ТОВ "Ексімтекс" штраф в розмірі 44 805,88 грн. Позивач не погоджується з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням та зазначає, що ним надіслано всі податкові накладні на реєстрацію в межах операційного дня та своєчасно виконано зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Однак відповідач, в порушення вимог податкового законодавства, не зареєстрував відповідні податкові накладні протягом операційного дня, коли їх було направлено на реєстрацію, квитанцій про прийняття або неприйняття вказаних накладних ТОВ "Ексімтекс" не отримано. Проте, останні вважаються такими, що зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому відсутні підстави для застосування до товариства штрафних санкцій. Крім того, належне ведення та функціонування автоматизованої системи належить до повноважень ДПС України.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
На виконання вимог ухвали суду відповідачем 10.10.2023 року подано відзив на позовну заяву, в якому зазначається, що відповідно до п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75, ст.76 ПК України головним державним інспектором Кам`янського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі пункту 20.1 статті 20 розділу І Податкового кодексу України, у порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу ІІ ПК України проведено камеральну перевірку ТОВ "Ексімтекс" з питання своєчасності реєстрації податкових накладних розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. В інформаційних базах ДПС України в автоматичному режимі нараховані штрафні санкції на загальну суму 44 417,76 грн. За результатами перевірки складено акт камеральної перевірки від 30.05.2023 року №19720/04-36-04-11/43005892 на загальну суму штрафних санкцій 44 417,76 грн. ТОВ "Ексімтекс" надано заперечення на вищезазначений акт камеральної перевірки. За результатами розгляду заперечень було повідомлено, що висновки, викладені у акті є правомірні, відповідають нормам чинного законодавства та залишаються без змін. Відповідно до пп.86.7.5 п.86.7 ст.86 ПК України Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було прийняте податкове повідомлення-рішення №0228060411 від 14.08.2023 року.
Відповідач вважає, що оскільки було встановлено порушення строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області правомірно винесено спірне податкове повідомлення-рішення та згідно із вимогами ст.120-1 ПК України. Також зазначає, що позивачем не надано інформацію, щодо подання відповідної заяви та вищевказаних до неї документів, не підтверджено факт неможливості виконувати свої податкові обов`язки, зокрема, в частині щодо дотримання термінів реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Відповідно ТОВ "Ексімтекс" не входить до переліку платників, щодо яких прийнято рішення контролюючим органом про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного Порядком, що є підставою для відмови у задоволенні позову в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві, позицію відповідача, викладену у відзиві на позовну заяву, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд встановив наступні обставини справи.
Судом встановлено, що ТОВ "Ексімтекс" (код ЄДРОПУ 43005892) перебуває на обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
30.05.2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, на підставі підпункту 19-1.1.1 пункту 19-1.1 статті 19-1, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І ПК України, у порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу ІІ ПК України проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за червень-серпень, жовтень-грудень 2022 року, січень, березень 2023 року.
За результатами перевірки складено акт від 30.05.2023 року №19720/04-36-04-11/43005892, яким встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Ексімтекс".
24.07.2023 року ТОВ "Ексімтекс" подало заперечення на акт камеральної перевірки від 24.07.2023 року № 24/07-ПДВ. В запереченнях ТОВ "Ексімтекс" частково не погодився з висновками, викладеними в акті перевірки, посилаючись на те, що позивачем було своєчасно, тобто протягом операційного дня направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних наступні податкові накладні: №52 від 19.07.2022 р., №67 від 22.07.2022 р., №71 від 26.07.2022 р., №84 від 29.07.2022 р., №73 від 26.07.2022 р., №58 від 20.07.2022 р., №80 від 27.07.2022 р., №70 від 26.07.2022 р., №83 від 28.07.2022 р., №61 від 21.07.2022 р., №50 від 18.07.2022 р., №76 від 26.07.2022 р., №47 від 18.07.2022 р., №72 від 26.07.2022 р., №81 від 28.07.2022 р., №55 від 19.07.2022 р., №65 від 21.07.2022 р., №49 від 18.07.2022 р., №69 від 25.07.2022 р., №48 від 18.07.2022 р., №64 від 21.07.2022 р., №57 від 20.07.2022 р., №82 від 28.07.2022 р., №53 від 19.07.2022 р., №54 від 19.07.2022 р., №75 від 26.07.2022 р., №74 від 26.07.2022 р., №63 від 21.07.2022 р., №86 від 29.07.2022 р., №79 від 27.07.2022 р., №60 від 21.07.2022 р., №77 від 27.07.2022 р., №62 від 21.07.2022 р., №87 від 29.07.2022 р., №66 від 22.07.2022 р., №56 від 19.07.2022 р., №59 від 21.07.2022 р., №85 від 29.07.2022 р., №78 від 27.07.2022 р., №51 від 18.07.2022 р., №111 від 29.08.2022 р. З усіма іншими податковими накладними/розрахунками коригування, вказаними у акті перевірки та щодо нарахованих штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію таких податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у запереченнях позивач був згоден.
Листом відповідача від 07.08.2023 року №52551/6/04-36-04-11-18 було повідомлено, що за результатами розгляду заперечень ТОВ "Ексімтекс" контролюючий орган вважає, що висновки, викладені в акті камеральної перевірки є правомірні, відповідають нормам чинного законодавства та залишаються без змін.
На підставі акта камеральної перевірки від 30.05.2023 року №19720/04-36-04-11/43005892 прийнято спірне податкове повідомлення-рішення №0228060411 від 14.08.2023 року, яким до ТОВ "Ексімтекс" застосовано штраф у сумі 44 805,88 грн.
Аналізуючи виниклі між сторонами правовідносини, суд приходить до наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Згідно із підпунктом 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно із підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
В силу пункту 76.1 статті 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Відповідно до пунктів 86.2, 86.8 статті86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
За приписами п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із абзацем 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, згідно із абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З аналізу вказаних положень вбачається, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
За своєю правовою природою норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру, а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Так, згідно із пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Законом України "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023 р., зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів";
69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.
Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня".
Отже, Законом України від 12.01.2023 р. № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023 р., збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Поряд з тим суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення від 14.08.2023 р. №0228060411 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 р. №2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Таким чином, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно із положеннями пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.
Разом з тим, виходячи з приписів п.11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-ІХ.
Щодо встановлених у акті камеральної перевірки порушень позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.
Досліджуючи обставини направлення позивачем податкових накладних №52 від 19.07.2022 р., №67 від 22.07.2022 р., №71 від 26.07.2022 р., №84 від 29.07.2022 р., №73 від 26.07.2022 р., №58 від 20.07.2022 р., №80 від 27.07.2022 р., №70 від 26.07.2022 р., №83 від 28.07.2022 р., №61 від 21.07.2022 р., №50 від 18.07.2022 р., №76 від 26.07.2022 р., №47 від 18.07.2022 р., №72 від 26.07.2022 р., №81 від 28.07.2022 р., №55 від 19.07.2022 р., №65 від 21.07.2022 р., №49 від 18.07.2022 р., №69 від 25.07.2022 р., №48 від 18.07.2022 р., №64 від 21.07.2022 р., №57 від 20.07.2022 р., №82 від 28.07.2022 р., №53 від 19.07.2022 р., №54 від 19.07.2022 р., №75 від 26.07.2022 р., №74 від 26.07.2022 р., №63 від 21.07.2022 р., №86 від 29.07.2022 р., №79 від 27.07.2022 р., №60 від 21.07.2022 р., №77 від 27.07.2022 р., №62 від 21.07.2022 р., №87 від 29.07.2022 р., №66 від 22.07.2022 р., №56 від 19.07.2022 р., №59 від 21.07.2022 р., №85 від 29.07.2022 р., №78 від 27.07.2022 р., №51 від 18.07.2022 р., №111 від 29.08.2022 р. судом встановлено, що відповідно до відомостей з програми електронного документообігу "М.Е.DОС" "Реєстр податкових документів", долучених до матеріалів справи:
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №52 від 19.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:31 год.; 15.08.2022 року 11:31 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:31 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №71 від 26.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:34 год.; 15.08.2022 року 11:34 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:34 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:42 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №84 від 29.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:50 год.; 15.08.2022 року 11:50 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:50 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №2.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №73 від 26.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:35 год.; 15.08.2022 року 11:35 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:35 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №58 від 20.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:32 год.; 15.08.2022 року 11:32 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:32 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №80 від 27.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:49 год.; 15.08.2022 року 11:49 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:49 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №70 від 26.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:34 год.; 15.08.2022 року 11:34 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:34 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №83 від 28.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:49 год.; 15.08.2022 року 11:49 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:49 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №61 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:32 год.; 15.08.2022 року 11:32 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:32 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №50 від 18.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:30 год.; 15.08.2022 року 11:30 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:30 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №76 від 26.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:47 год.; 15.08.2022 року 11:47 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:47 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №47 від 18.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:29 год.; 15.08.2022 року 11:29 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:29 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №72 від 26.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:35 год.; 15.08.2022 року 11:35 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:35 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №81 від 28.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:49 год.; 15.08.2022 року 11:49 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:49 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №55 від 19.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:31 год.; 15.08.2022 року 11:31 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:31 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №65 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:33 год.; 15.08.2022 року 11:33 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:33 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №49 від 18.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:30 год.; 15.08.2022 року 11:30 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:30 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №69 від 25.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:34 год.; 15.08.2022 року 11:34 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:34 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №48 від 18.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:30 год.; 15.08.2022 року 11:30 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:30 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №57 від 20.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:31 год.; 15.08.2022 року 11:31 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:31 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №82 від 28.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:49 год.; 15.08.2022 року 11:49 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:49 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №53 від 19.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:31 год.; 15.08.2022 року 11:31 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:31 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №54 від 19.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:31 год.; 15.08.2022 року 11:31 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:31 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №63 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:33 год.; 15.08.2022 року 11:33 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:33 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №86 від 29.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:50 год.; 15.08.2022 року 11:50 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:50 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №79 від 27.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:48 год.; 15.08.2022 року 11:48 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:48 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №60 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:32 год.; 15.08.2022 року 11:32 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:32 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №77 від 27.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:47 год. підписана директором; 15.08.2022 року 11:47 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:47 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №62 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:33 год.; 15.08.2022 року 11:33 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:33 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №87 від 29.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:50 год.; 15.08.2022 року 11:50 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:50 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №66 від 22.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:33 год.; 15.08.2022 року 11:33 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:33 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №59 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:32 год.; 15.08.2022 року 11:32 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:32 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:45 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:45 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №85 від 29.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:50 год.; 15.08.2022 року 11:50 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:50 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №78 від 27.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:48 год.; 15.08.2022 року 11:48 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:48 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 11:46 год. повідомлення; 17.08.2022 року 11:46 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №111 від 29.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.09.2022 року. Підписано директором 15.09.2022 року 19:07 год.; 15.09.2022 року 19:07 год. підписано печаткою; 19.09.2022 року 09:27 год. очікується доставка; 19.09.2022 року 09:27 год. повідомлення; 19.09.2022 року 09:39 год квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №67 від 22.07.2022 р. граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:33 год.; 15.08.2022 року 11:33 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:33 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 09:53 год. повідомлення; 17.08.2022 року 09:53 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №75 від 26.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:46 год.; 15.08.2022 року 11:46 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:46 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 09:53 год. повідомлення; 17.08.2022 року 09:53 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №51 від 18.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:30 год.; 15.08.2022 року 11:30 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:30 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 09:53 год. повідомлення; 17.08.2022 року 09:53 год. квитанція №1.
- податкова накладна ТОВ "Ексімтекс" №64 від 21.07.2022 року граничний строк реєстрації ПН/РК 15.08.2022 року. Підписано директором - 15.08.2022 року 11:33 год.; 15.08.2022 року 11:33 год. підписано печаткою; 15.08.2022 року 11:33 год. очікується доставка; 16.08.2022 року 20:37 год. очікується доставка; 17.08.2022 року 09:53 год. повідомлення; 17.08.2022 року 09:53 год. квитанція №1.
Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 р. у справі № 160/10558/19 дійшов висновку про те, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми "M.E.Doc" є належним засобом доказування.
Згідно із Інструкцією про застосування комп`ютерної програми "М.Е.DОС" (модуль "Звітність") податкові накладні створюються в комп`ютерній програми "1С бухгалтерія" і імпортуються в програму "М.Е.DОС" для їх перевірки, підписання та відправки на електронну адресу державної податкової служби.
В стовпці "Створено" вказується час та дата початку роботи над документом для його відправки на реєстрацію. Після цього ставиться печатка юридичної особи. Для проставлення печатки застосовується сертифікат печатки, після чого натискається команда "Відправити" і звіт надсилається на поштову адресу Центрів обробки електронних звітів.
Положеннями пункту 7.2.6 вказаної Інструкції передбачено наявність "Протоколу роботи з документом", який містить всі записи про всі операції і події з документом із вказанням дати та часу їх здійснення.
Функція цього протоколу - "Очікується доставка" свідчить про те, що податкові накладні відправлені, очікується доставка до податкового органу, про факт якої буде свідчити квитанції № 1, яка надсилається платнику податків не пізніше наступного дня.
Таким чином, долученими позивачем скриншотами сервісу електронного документообігу "M.E.DOC" підтверджується, що він, надіславши податкові накладні №52 від 19.07.2022 р., №67 від 22.07.2022 р., №71 від 26.07.2022 р., №84 від 29.07.2022 р., №73 від 26.07.2022 р., №58 від 20.07.2022 р., №80 від 27.07.2022 р., №70 від 26.07.2022 р., №83 від 28.07.2022 р., №61 від 21.07.2022 р., №50 від 18.07.2022 р., №76 від 26.07.2022 р., №47 від 18.07.2022 р., №72 від 26.07.2022 р., №81 від 28.07.2022 р., №55 від 19.07.2022 р., №65 від 21.07.2022 р., №49 від 18.07.2022 р., №69 від 25.07.2022 р., №48 від 18.07.2022 р., №64 від 21.07.2022 р., №57 від 20.07.2022 р., №82 від 28.07.2022 р., №53 від 19.07.2022 р., №54 від 19.07.2022 р., №75 від 26.07.2022 р., №63 від 21.07.2022 р., №86 від 29.07.2022 р., №79 від 27.07.2022 р., №60 від 21.07.2022 р., №77 від 27.07.2022 р., №62 від 21.07.2022 р., №87 від 29.07.2022 р., №66 від 22.07.2022 р., №59 від 21.07.2022 р., №85 від 29.07.2022 р., №78 від 27.07.2022 р., №51 від 18.07.2022 р., №111 від 29.08.2022 р., своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації податкових накладних.
Водночас, відповідачем не надано суду доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію податкових накладних.
Проте, в порушення вимог п.201.10 ст.201 ПК України контролюючим органом не надіслані позивачу протягом операційного дня направлення податкових накладних квитанцій в електронному вигляді у текстовому форматі про прийняття зазначених податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкових накладних, з незалежних від позивача причин, тобто з причин, які не залежали від його волі.
Таким чином, у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття розрахунків коригування або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених п.201.10 ст.201 ПК України, відповідно до приписів якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 23.01.2018 р. у справі № 806/832/17.
Щодо решти податкових накладних, вказаних в акті про результати камеральної перевірки суд зазначає, що податковим органом проведено не вірний розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації вказаних податкових накладних в ЄРПН.
Так, з розрахунку штрафу до податкового повідомлення-рішення від 14.08.2023 року №0228060411, про що також зазначено відповідачем у відзиві, вбачається, що штраф нарахований відповідно до пункту 120-1 статті 120-1 ПК України.
Водночас, як вже зазначалось вище на час винесення оспорюваного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни, внесені Законом № 2876-ІХ до ПК України в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України пунктами 89 та 90, які, зокрема, пом`якшили відповідальність платника на період протягом дії воєнного стану та шести місяців після його завершення за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
При цьому, Законом № 2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших його положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.
Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Зазначене дає підстави для висновку, що на день прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції лише у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України).
При цьому, суд звертає увагу, відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Конституційний Суд України у рішенні від 09.02.1999 у справі №1-рп/99 за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) вказав, що положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи) і не поширюється на юридичних осіб. Подібне тлумачення не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб, проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Враховуючи наведений висновок, за наявності у відповідному законі прямої вказівки про зворотну (ретроактивну) дію норми права в часі, яка пом`якшує чи скасовує відповідальність юридичної особи у порівнянні із законом, який діяв на час виникнення правовідносин, така норма має зворотну (ретроактивну) дію для юридичних осіб.
З огляду на викладене, з урахуванням наведених законодавчих норм та встановлених обставин, суд доходить висновку про те, що контролюючим органом здійснено безпідставний розрахунок суми штрафу, що в свою чергу свідчить невідповідність податкового повідомлення-рішення від 22.05.2023 р. №0115470407 критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, та безумовно вказує про його протиправність.
При цьому, суд не може перебирати на себе функцію контролюючого органу та здійснювати належний розрахунок штрафної санкції, оскільки адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу, адже завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права.
Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафу, передбаченого пунктом 1201.1 статті 120-1 ПК України і як наслідок наявні підстави для скасування спірного податкового повідомлення-рішення від 14.08.2023 р. №0228060411.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що дана позовна заява підлягає задоволенню з викладених вище підстав.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить із наступного.
Відповідно до ч.1 ст.132 КАС судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно із ч.3 ст.132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:
1) на професійну правничу допомогу;
2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду;
3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;
4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до ст.134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно із ч.7 ст.139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Відповідно до ч.9 ст.139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
Згідно із п.4 ч.1 ст.1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.30 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.
При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Крім того, частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
У постанові від 24.01.2019 у справі № 910/15944/17 Верховний Суд зауважив, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.
Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі ст. 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі "East/WestAllianceLimited" проти України", заява № 19336/04). У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Лавентс проти Латвії" зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Лавентс проти Латвії" від 28.11.2002 зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір (аналогічна правова позиція викладена Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду у додаткових постановах від 20.05.2019 у справі №916/2102/17, від 25.06.2019 у справі № 909/371/18, у постановах від 05.06.2019 у справі № 922/928/18, від 30.07.2019 у справі №911/739/15 та від 01.08.2019 у справі № 915/237/18).
З матеріалів справи вбачається, що 04.09.2023 р. між ТОВ "Ексімтекс", з однієї сторони, та Адвокатським об`єднанням "Пашніна і партнери" укладено договір про надання правової допомоги №04-09/2023.
Відповідно до пункту 1.1 цього Договору, клієнт доручає і зобов`язується оплачувати, а Адвокатське об`єднання бере на себе зобов`язання надавати правову допомогу в судовому оскарженні податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 14.08.2023 р. №0228060411 за описом і вартістю робіт (послуг), вказаних в Додатку №1 до цього Договору в порядку та на умовах, передбачених цим Договором.
Згідно із п. 4.1. Договору, ціна даного Договору становить 6 000 грн.
Відповідно до п.4.2. Договору, клієнт здійснює оплату виконаних робіт (послуг), зазначених в п.1.1. цього Договору, протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту виставлення рахунку-фактури.
В акті виконаних робіт (наданих послуг) від 07.09.2023 до Договору №04-09/2023 від 04.09.2023 р. про надання правової допомоги зазначено, що Адвокатське об`єднання, відповідно до умов Договору №04-09/2023 від 04.09.2023 р. про надання правової допомоги виконало (надало), а Клієнт прийняв (отримав) наступні роботи (послуги):
- складення адміністративного позову про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 14.08.2023 р. №0228060411, вартість наданої послуги складає 6 000 грн.
До матеріалів справи також надані копії рахунку-фактури №СФ-0409 за надання правової допомоги згідно з договором №04-09/2023 від 04.09.2023 року про надання правової допомоги, за одну послугу у сумі 6 000 грн. та платіжної інструкції від 05.09.2023 року №3208 про оплату за надання правової допомоги згідно із рахунком №СФ-0409, договір №04-09/2023 у сумі 6 000 грн.
Дослідивши матеріали справи, а також додані до позовної заяви документи, взявши до уваги рівень складності юридичної кваліфікації правовідносин у справі, обсяг та обґрунтованість підготовлених та поданих до суду документів, їх значення для спору, суд приходить до висновку, що розмір цих витрат не є співмірним із складністю справи, оскільки даний спір не є складним, не потребує значного витрачання часу для підготовки правової позиції, складання відповідних процесуальних документів та інших заяв по суті справи, по вказаній категорії справ існує усталена судова практика.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, наведеною у додатковій постанові від 05.09.2019 року у справі №826/841/17, суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, за наявності заперечень іншої сторони, з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично та чи була їх сума обґрунтованою.
Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої постановлено рішення, всі її витрати на правничу допомогу, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовленого документа, витрачений адвокатом час тощо, є неспівмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.
На підставі викладеного, суд доходить висновку, що заявлені витрати на правову допомогу у розмірі 6 000 грн. не відповідають критерію розумності їхнього розміру, а тому в даному випадку відсутні підстави для стягнення всієї заявленої суми витрат на правничу допомогу з відповідача та вважає обґрунтованим та розумним розміром витрат за надання правничої допомоги у цій справі є сума 4 000 грн., оскільки такий розмір гонорару є співмірним, зважаючи на складність справи.
Щодо сплаченого позивачем судового збору за подання позову, суд зазначає наступне.
В силу із ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як видно з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви у розмірі 2 684 грн., тому суд стягує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача суму сплаченого судового збору розмірі 2 684 грн. та витрати на правову допомогу в розмірі 4 000 грн., що разом складає 6 684 грн.
На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.08.2023 р. №0228060411, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська, 17а, м.Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ексімтекс" (вул.Січеславський шлях, буд.97, м.Кам`янське, Дніпропетровська область, 51909, код ЄДРПОУ 43005892) судові витрати по справі у розмірі 6 684 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.
Суддя К.С. Кучма
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2023 |
Оприлюднено | 29.11.2023 |
Номер документу | 115205158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні