Рішення
від 24.11.2023 по справі 160/6550/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2023 рокуСправа №160/6550/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» (далі також ТОВ «НВК «ПРОГРЕС») до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою від 06.04.2023 позовну заяву було залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

11.04.2023 в порядку усунення недоліків надійшла позовна заява ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 6949 від 28.02.2023 щодо визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» ризиковим платником податків;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» з переліку ризикових платників податків шляхом прийняття відповідного рішення.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 14.06.2022 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення № 17792 про відповідність ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку з встановленням операцій з придбання товарів (послуг) у платників з ознаками ризиковості, а саме ТОВ «ТЕХНОІНВЕСТ-ПРОМ», ТОВ «СТАНДАРТ ПЛЮС УКРАЇНА». Позивачем було направлено до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення та надано усі первинні документи щодо господарських операцій з вказаними контрагентами, які свідчать про їх реальність. Однак відповідачем з урахуванням отриманої від платника податку інформації було прийнято рішення № 6949 від 28.02.2023 про відповідність ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, з посиланням на інформацію про придбання/постачання товару у платників податку, визнаних ризиковими. Позивач вважає протиправним оскаржуване рішення, оскільки ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» здійснює реальну господарську діяльність, має офісне та складське приміщення, шість працівників, володіє достатніми матеріальними ресурсами для здійснення господарської діяльності оптової торгівлі товарами господарського призначення, зокрема, електротехнічною продукцією та металевими виробами. У рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку № 6949 від 28.02.2023 не ідентифіковано конкретні ризикові операції, податкові накладні, в яких зафіксовані такі операції, не зазначено на чому базуються висновки відповідача та якими обставинами (фактами) вони підтверджуються. Прийняття рішення про відповідність позивача критерію ризиковості через відносини з контрагентами, визнаними такими, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, суперечить принципу індивідуальної відповідальності, відповідно до якого настання відповідальності можливо лише у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків.

Ухвалою від 14.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

10.05.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» рішенням № 6949 від 28.02.2023 включено до переліку ризикових як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Рішення щодо включення до переліку ризикових було прийнято з урахуванням наявної податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладних на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризик здійснення господарської операції та свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій. ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» не скористалося своїм правом на подання повідомлення та копій документів щодо невідповідності платника критеріям ризиковості для розгляду питання щодо виключення з переліку ризикових платників податку. Внесення позивача до переліку ризикових не створює жодних перешкод для діяльності платника, дії контролюючого органу щодо внесення до інтегрованої системи результатів засідання комісії не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права.

Станом на час розгляду справи відповіді на відзив та заперечень до суду не надійшло. Згідно з ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» (код ЄДРПОУ 42367047) як платник податків перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

Відповідно до витягу № 1804674500154 з реєстру платників податку на додану вартість ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» зареєстровано як платника податку на додану вартість 01.09.2018.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань види економічної діяльності ТОВ «НВК «ПРОГРЕС» за КВЕД: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 28.41 Виробництво металообробних машин; 28.49 Виробництво інших верстатів; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 25.50 Кування, пресування, штампування, профілювання; порошкова металургія; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва; 46.62 Оптова торгівля верстатами; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 28.12 Виробництво гідравлічного та пневматичного устаткування; 28.92 Виробництво машин і устатковання для добувної промисловості та будівництва; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування; 33.19 Ремонт і технічне обслуговування інших машин і устаткування; 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів.

28.02.2023 Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної прийнято оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 6949, яким відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів від 20.02.2023 № 1 прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.12.2021-10.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 23.11.2021-14.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 23.11.2021-14.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 20.12.2021-20.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 08.12.2021-08.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 10.01.2022-10.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 23.11.2021-23.11.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 23.11.2021-14.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.12.2021-10.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 08.12.2021-08.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 15.12.2021-15.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 20.12.2021-20.12.2012; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 10.01.2022-10.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 08.12.2021-08.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 37339327;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 18.10.2021-22.10.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43800349;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 18.10.2021-19.10.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43800349;

- тип операції постачання; період здійснення господарської операції: 18.10.2021-19.10.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43800349;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 13.12.2021-27.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43897129;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 11.10.2021-11.10.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43897129;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 16.12.2021-17.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43897129;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 16.11.2021-16.11.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43897129;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 27.01.2022-31.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 414400560;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 16.12.2021-31.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44232465;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 16.02.2022-21.02.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44630040;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 31.01.2022-31.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42455646;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 01.02.2022-17.02.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 40086853;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 20.12.2021-20.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 44383825;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 16.12.2021-16.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43657852;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 06.10.2021-06.10.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 24102142;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 03.11.2021-03.11.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 32019384;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 12.10.2021-10.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 32019384;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 23.12.2021-23.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 32019384;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 02.11.2021-02.11.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 36226451;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 05.11.2021-16.11.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 39961271;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 18.11.2021-16.12.2021; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42158730;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 21.12.2021-21.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42158730;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 18.11.2021-21.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 42158730;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 09.02.2022-09.02.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 33913332;

- тип операції придбання; період здійснення господарської операції: 17.01.2022-17.01.2022; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції: 43906185 (по кожній господарській операції у рішенні зазначено код згідно з УКТЗЕД).

У графі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» комісією не зазначено документи, не надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі Порядок № 1165) визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та / або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

- виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

- відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено наступний критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Предметом заявленого спору є правомірність рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 6949 від 28.02.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до пункту 8 яких таким критерієм є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 8 додатку № 1 до Порядку № 1165 імперативно визначено, що підставою для його застосування повинна бути певна податкова інформація.

Відповідачем на підтвердження правомірності оскаржуваного рішення не надано податкової інформації, передбаченої пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а також не повідомлено відомостей щодо того, в якому виді така інформація існувала на час прийняття Комісією оскаржуваного рішення.

Фактично в оскаржуваному рішенні у відповідній частині щодо інформації, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, зазначено придбання та постачання за період з 06.10.2021 до 21.02.2022 із визначенням кодованих операцій з сімнадцятьма контрагентами.

Рішення не містить посилання на податкові накладні/розрахунки коригування, тобто конкретні господарські операції, обмежуючись загальною вказівкою на здійснення операцій у певний період.

Однак пункт 8 Критеріїв передбачає розгляд питання про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку на додану вартість саме під час визначення ризиковості здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Як вбачається з матеріалів справи, спірне питання розглянуто за наявності зареєстрованих податкових накладних, за попередні періоди господарської діяльності, та без розгляду питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

У протоколі засідання комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 128 від 28.02.2023 зазначено, що 28.02.2023 за результатами проведеного аналізу ПН, розгляду фінансово-господарської діяльності суб`єкта господарювання комісією враховано інформацію відповідного структурного підрозділу, отриману в межах Алгоритму дій щодо віднесення (внесення) ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» (код ЄДРПОУ 42367047), як такого, що відповідає пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, а саме: встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, також встановлено операції з постачання товарів (послуг) платника(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; рішення комісії погодженого одноголосно.

Відповідач не надав доказів, які досліджувалися під час засідання комісії, і які слугували підставою для прийняття оскаржуваного рішення, зокрема відповідачем не подано доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України, а зміст оскаржуваного рішення та зміст відзиву на позов не містять ані юридичних мотивів, ані фактичних мотивів кваліфікації заявника як ризикового платника податків.

Рішення містить у вигляді таблиці виключно перелік із описом кодів податкової інформації, яка стала підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Однак такий опис є узагальненим, без посилання на конкретні господарські операції.

В оскаржуваному рішенні № 6949 від 28.02.2023 зазначено, що його прийнято з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів від 20.02.2023 № 1. Однак у рішенні комісією не було зазначено детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, не зазначено документів, не наданих платником податку, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, як це передбачено пунктом 6 Порядку № 1165.

Отже, рішення № 6949 від 28.02.2023 не містить мотивів та обґрунтування віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, відповідач не надав такі документи під час розгляду справи.

Оскаржуване рішення прийнято у зв`язку із операціями за зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними, при цьому перелік таких накладних та відповідні господарські операції відповідач не визначає. Відсутні й відомості щодо чинності рішень щодо віднесення до ризикових платників податків - контрагентів позивача.

Так, згідно з відомостями комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2023 у справі № 160/2095/23 позов ТОВ «ТЕХНОІНВЕСТ-ПРОМ» (код ЄДРПОУ 43897129) задоволено, визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2022 № 1243 та від 02.12.2022 № 29760 про відповідність ТОВ «ТЕХНОІНВЕСТ-ПРОМ» критеріям ризиковості платника податку, зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ «ТЕХНОІНВЕСТ-ПРОМ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.06.2023 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2023 у справі № 160/2095/23 повернуто скаржникові.

Незважаючи на те, що Порядком № 1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 Критеріїв ризиковості платника податку, невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності підстав, визначених Порядком № 1165), є підставою для визнання протиправним та скасування такого рішення.

Доводи відповідача про непорушення оскаржуваним рішенням прав позивача та неможливість оскарження рішення у судовому порядку, суд вважає помилковими, оскільки таке рішення безпосередньо впливає на господарську діяльність та процедуру реєстрації податкових накладних.

Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку № 1165, згідно з яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено у затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».

Отже, Порядок № 1165 прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 16.12.2020 у справі № 340/474/20, від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20, від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20, від 07.04.2023 у справі № 280/3639/20.

Відповідачем не доведено правомірності свого рішення у спірних правовідносинах.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, з урахуванням висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку про наявність пістав для задоволення позову.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір», судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі. За подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно зі ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» з 1 січня 2023 року встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2684,00 грн.

Оскільки позовна заява містить дві вимоги немайнового характеру, одна з яких про зобов`язання відповідача вчинити дії є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення відповідача, за подання до суду даної позовної заяви підлягав сплаті судовий збір у сумі 2684,00 грн як за одну вимогу немайнового характеру.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання до суду позовної заяви сплачено судовий збір у сумі 8052,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями №№ 13, 14, 15 від 06.03.2023 на суму 2684,00 грн кожна. Отже, позивачем надміру сплачено судовий збір у сумі 5368,00 грн (8052,00-2684,00).

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають стягненню понесені позивачем витрати зі сплати судового збору за подання до суду позовної заяви в сумі 2684,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 139, 243, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 6949 від 28.02.2023 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ПРОГРЕС», місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, проспект Сергія Нігояна, буд. 68, код ЄДРПОУ 42367047.

Відповідач: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17А, код ЄДРПОУ ВП 44118658.

Повне рішення суду складено 24.11.2023.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2023
Оприлюднено29.11.2023
Номер документу115205293
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/6550/23

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Рішення від 24.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні