ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2023 року Справа № 160/14819/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бондар М.В.
при секретарі судового засідання Довгополій Т.В.
за участі:
представника позивача Левковської К.Ю.
представника відповідача Матухова Д.В.
розглянув у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АРЛАН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АРЛАН» (далі - ТОВ «АРЛАН», позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач-2), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №8906663/31943889 від 31.05.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 10.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 10.05.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АРЛАН», у день її направлення, а саме 12.05.2023.
В обґрунтування позову зазначено, що у травні 2023 року в процесі здійснення господарської діяльності позивачем складено податкову накладну № 7 від 10.05.2023. Проте, реєстрація вищезазначеної податкової накладної була зупинена квитанцією №1 від 12.05.2023. У квитанції №1 від 12.05.2023 зазначено: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН від 10.05.2023 №7 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8432, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D" = 10.6435%, «Р» = 116333,33 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.» На виконання вищезазначеного, ТОВ «АРЛАН» було надано пояснення та перелік первинних документів на підтвердження господарських операцій, які стали підставою для складання ПН №7 від 10.05.2023. Натомість, 31.05.2023 відповідачем-1 прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН №8906663/31943889. Даним рішенням відмовлено у реєстрації ПН №7 від 10.05.2023 на суму податкового зобов`язання з ПДВ 79 900,00 грн., яку ТОВ «АРЛАН» склало та подало для реєстрації на підставі правовідносин з Товариством з обмеженою відповідальністю «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО». Контролюючим органом зазначено як підставу відмови в реєстрації - ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку. Таким чином ТОВ «АРЛАН» не погоджується із рішенням комісії регіонального рівня №8906663/31943889 від 31.05.2023 що порушує його законні права та інтереси, а також вважає, що воно є необґрунтованим, безпідставним та таким, що підлягає скасуванню з огляду на наступне. 03.04.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АРЛАН» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу №03/04-23 (далі - Договір) за умовами якого Продавець зобов?язується передати у власність Покупця, в кількості, комплектації та терміни, обумовлені даним Договором, а Покупець прийняти та оплатити поставлений, укомплектований, технічно справний, який відповідає вимогам якості і підлягає подальшій експлуатації згідно з паспортними даними товар. На виконання умов договору ТОВ «АРЛАН» було виставлено Рахунок-фактуру № АР-0000034 від 03.04.2023, а покупцем товару ТОВ «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО» в свою чергу було здійснено попередню оплату у розмірі 15% (вісімдесят чотири тисячі шістсот грн.), що підтверджується Випискою з банку за період з 03.04.2023 по 03.04.2023. 10.05.2023 ТОВ «АРЛАН» поставлено наступну частину товару, а ТОВ «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО», в свою чергу, здійснено оплату за поставлений товар в розмірі 479400,00 грн., з яких сума ПДВ складає 79000,00 грн., що підтверджується Випискою з банку за період з 11.05.2023 по 11.05.2023. У зв`язку з тим, що першою подією за даними правовідносинами була дата відвантаження товарів, на підставі чого, на виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем складена ПН №7 від 10.05.2023 на загальну суму 479 400,00 грн. з урахуванням ПДВ в сумі 79 900,00 грн., для реєстрації в ЄРПН, яку було прийнято, проте зупинено її реєстрацію, що підтверджується квитанцією №1 від 12.05.2023. А відтак, ТОВ «АРЛАН» діяло на підставі положень пункту 187.1 ст. 187 та пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України та правомірно склало ПН №7 від 10.05.2023, у реєстрації якої відмовлено. У зв`язку з зупиненням реєстрації вищезазначеної ПН ТОВ «АРЛАН» подавало пояснення та всі необхідні документи, що підтверджують обґрунтованість складання та направлення ПН №7 від 10.05.2023. Зокрема, пояснено та надано докази походження товарів, які поставлялись за цією господарською операцією. Вважаючи дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 04.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
19.07.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначив, що відповідно до пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 №1245/34216 (далі - Порядок №520) платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520). Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду Комісією ГУ ДІС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з Повідомленням до ПН №7 від 30.11.2022 було направлено Повідомлення від 22.05.2023 №8847333/31943889 про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів необхідних для розгляду, а саме: відсутні документи на придбання всього реалізованого товару, а саме ВН, ТТН, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку, документи на оплату транспортних послуг та ін. Платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, внаслідок чого комісія регіонального рівня прийняла рішення №8906663/31943889 від 31.05.2023 про відмову у реєстрації ПН №7 від 10.05.2023 в ЄРПН.
19.07.2023 ДПС України надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначивши аналогічні підстави, що й ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Крім того, відповідачем-2 зазначено, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України. Суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.
01.08.2023 позивач надав до суду відповідь на відзив, в якій останній підтримав позовні вимоги викладені в позовній заяві.
На підставі ухвали суду від 10.10.2023 суд перейшов до розгляду справи в порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання; зобов`язав позивача надати до підготовчого засідання документи довільного формату, які направлялись відповідачам разом з повідомленням №1 від 18.05.2023.
13.10.2023 від представника позивача до суду надійшли витребувані докази.
В підготовчому засіданні 26.10.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні.
В судовому засіданні 17.11.2023 представник позивача позов підтримала, просила задовольнити, представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
ТОВ «АРЛАН» зареєстровано 09.04.2002 як юридична особа та перебуває на обліку платників податків у ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником ПДВ.
Видами діяльності підприємства за КВЕД є основний: 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням; інші: 28.30 Виробництво машин і устатковання для сільського та лісового господарства 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення.
03.04.2023 ТОВ "АРЛАН" (продавець) та ТОВ «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО» (покупець) укладено договір поставки №03-23 (далі Договір).
Згідно з пунктом 1.1. Договору Продавець зобов`язується передати у власність Покупця, в кількості, комплектації та терміни, обумовлені даним Договором, а Покупець прийняти та оплатити поставлений, укомплектований, технічно справний, який відповідає вимогам і якості та підлягає подальшій експлуатації згідно з паспортними даними наступний вид товару:
1.Культиватор для суцільної поверхневої обробки грунту KCO-8M Bellota 1 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 414416,66 грн.; сума без ПДВ 414416,66 грн.
2.Підшипник PLC 17-600 - 16 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 1140,00 грн.; сума без ПДВ 18240,00 грн.
3.Гідроциліндр ГЦ-100.40.200.000.22 - 6 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 4513,89 грн.; сума без ПДВ 27083,34 грн.
4.Вал карданний 1000-1600 (ф35*6) - 2 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 5130,00 грн.; сума без ПДВ 10260,00 грн.
Умовами Договору визначено, (пункт 1.2.) загальна вартість договору (сума): 564000,00 грн.
Відповідно до пункту 2.1. Договору покупець зобов`язаний протягом одного банківського дня з моменту виставлення рахунку здійснити попередню оплату у розмірі 15% (вісімдесят чотири тисячі шістсот грн.) шляхом перерахування грошових коштів на рахунок Продавця.
На підставі пункту 2.2. Договору, залишок суми, що складає 479 400,00 грн., покупець перераховує на рахунок Продавця на момент доставки товару.
Відповідно до пункту 4.1. Договору, Продавець зобов`язаний відвантажити товар Покупцю після повного виконання 2.1., 2.2. Договору впродовж 30 календарних днів. Приймання продукції проводиться Покупцем у відповідності до діючої інструкції приймання продукції №П-6. Документами, які підтверджують відвантаження товару, є видаткова накладна.
Пунктом 11 Договору встановлено, що цей Договір діє з моменту підписання і до повного виконання зобов`язань Сторонами взятих на себе зобов`язань.
На виконання пункту 2.1. Договору Покупцем 03.04.2023 здійснено попередню оплату у розмірі 84 600 грн, що підтверджується банківською випискою.
10.05.2023 позивачем та ТОВ «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО» підписано видаткову накладну про постачання товару:
1.Культиватор для суцільної поверхневої обробки грунту KCO-8M Bellota 1 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 414416,66 грн.; сума без ПДВ 414416,66 грн.
2.Підшипник PLC 17-600 - 16 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 1140,00 грн.; сума без ПДВ 18240,00 грн.
3.Гідроциліндр ГЦ-100.40.200.000.22 - 6 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 4513,89 грн.; сума без ПДВ 27083,34 грн.
4.Вал карданний 1000-1600 (ф35*6) - 2 шт.; ціна за одиницю без ПДВ 5130,00 грн.; сума без ПДВ 10260,00 грн.
Всього 564000,00 грн., в тому числі ПДВ 94000,00 грн.
11.05.2023 ТОВ «ЧОРНООСТРІВСЬКЕ ХЛІБОПРИЙМАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО» сплатило позивачу залишок вартості поставленого товару у сумі 479 400 грн., в т. ч. ПДВ 79 000,00 грн.
На виконання приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем на дату поставки товару складено податкову накладну № 7 від 10.05.2023 на суму 479 400,00 грн. в т. ч. ПДВ 79 000,00 грн., та направлено її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
12.05.2023 від автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла квитанція №1, з якої вбачається, що документ прийнято, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №7 від 10.05.2023 вказано наступне: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН від 10.05.2023 №7 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8432, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D" = 10.6435%, «Р» = 116333,33 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
18.05.2023 ТОВ «АРЛАН» надало до контролюючого органу повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До повідомлення долучено наступні документи: договір з покупцем від 03.04.2023 №03/04-23, видаткова накладна від 10.05.2023 №АР-0000040, ТТН від 10.05.2023 №10/05, рахунок від 03.04.2023 №АР-0000034, виписка банку від 03.04.2023, виписка банку від 11.05.2023, договір з постачальником від 22.10.2021 №113, видаткова накладна від 11.10.2022 №479, рахунок від 10.10.2022 №878, відомості по рахунку 202 (залишок підшипників) від 09.05.2023 №202, видаткова накладна від 02.05.2023 №РН-0000205, рахунок від 02.05.2023 №СФ-0000194, видаткова накладна від 04.04.2023 №98, рахунок від 04.04.2023 №98.
22.05.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області склало Повідомлення №8847333/31943889 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, в якому зазначило про відсутність документів на придбання всього реалізованого товару, а саме ВН, ТТН, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку, документи на оплату транспортних послуг.
Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 8906663/31943889 від 31.05.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 10.05.2023 з причини ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Вважаючи рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 10.05.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з до пунктом 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Наказом міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
У пункті 4 Порядку №520 зазначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 9-11 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Зазначена комісія приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Підставами для прийняття комісією контролюючого органу рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №7 від 10.05.2023 в оскаржуваному рішенні комісією відповідача-1 з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. При цьому, в рішенні не зазначено яких саме документів не вистачає та причину неврахування тих документів, що були надані.
Судом враховано, що 22.05.2023 відповідачем-1 надано Повідомлення №8847333/31943889 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, в якому зазначило про відсутність документів на придбання всього реалізованого товару, а саме ВН, ТТН, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку, документи на оплату транспортних послуг. Проте, суд звертає увагу, що основна частина перелічених документів була надана позивачем разом з Повідомленням №1 від 18.05.2023. Матеріли справи не містять жодних доказів на підтвердження правомірності відхилення тих документів, що були надані позивачем.
Таким чином, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
На підставі частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Отже, відповідачем-1, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.
Таким чином, оскаржуване рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від №8906663/31943889 від 31.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 10.05.2023 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних суд виходить з такого.
Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Суд зазначає, що дискреційні функції ДПС України як суб`єкта владних повноважень під час прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко визначені законом, оскільки чинним законодавством України визначений вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оскільки під час розгляду справи у суді позивачем доведено надання ним документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №7 від 10.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд вважає, що у даному випадку, у відповідача-2 відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію податкової накладної №7 від 10.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням вищевикладеного, ГУ ДПС у Дніпропетровській області не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №8906663/31943889 від 31.05.2023 є протиправним та підлягає скасуванню, а порушене право позивача підлягає відновленню шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №7 від 10.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ «АРЛАН» підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
У відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в загальному розмірі 2684,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №4257 від 23.06.2023.
З Положення про Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України випливає, що відповідач-1 має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, є розпорядником бюджетних коштів.
Враховуючи задоволення позовних вимог, судовий збір має бути стягнуто на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області, комісією якої порушені права позивача, у розмірі 2684,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АРЛАН» (адреса: вул. Верхоянська, 49, м. Дніпро, 49000; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 31943889) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, 17А, м. Дніпро, 49005; ідентифікаційний код ВП в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658), Державної податкової служби України (адреса: Львівська пл., 8, м. Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №8906663/31943889 від 31.05.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №7 від 10.05.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 від 10.05.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «АРЛАН», у день її направлення, а саме 12.05.2023.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АРЛАН» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення в повному обсязі складено 27.11.2023.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2023 |
Оприлюднено | 29.11.2023 |
Номер документу | 115205400 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні