Справа №760/26407/23
2-о/760/565/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 листопада 2023 року Солом`янський районний суд м. Києва в складі:
головуючого - суддя - Шереметьєвої Л.А.
за участю секретаря - Мех В.Ю.
представника заінтересованої особи- Малої В.М.
розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу окремого провадження за заявою Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, заінтересовані особи: Публічне акціонерне товариство »Укргазбанк», Товариство з обмеженою відповідальністю « ВІРАКС-ТРЕЙД» про розкриття банком інформації, що містить банківську таємницю, суд
В С Т А Н О В И В :
Заявник звернувся до суду і просить розкрити інформацію, що містить банківську таємницю, та зобов`язати АТ`Укргазбанк» надати до Головного управління ДПС в Одеській області оригінали (належним чином засвідчені копії) роздруківок про обсяг та обіг коштів по розрахункових рахунках ТОВ «ВІРАКС-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 43653910) та отримання інформації щодо надходження валютної виручки на рахунки ТОВ «ВІРАКС-ТРЕЙД», відкритими за експортними угодами від 08 квітня 2021 року № ВТ/К/080421/4, від 08 квітня 2021 року № ВТ/ К/080421/5, від 11 квітня 2021року № ВТ/К/110421/7, від 18 березня 2021 року № ВТ/К/180321/1, від 20 квітня 2021 року № ВТ/К/200421/9, від 23 березня 2021року № ВТ/К/230321/2, від 11 квітня 2021року № ВТ/К/110421/6, від 19 квітня 2021року № ВТ/К/190421/8.
Посилається на те, що Головне управління ДПС в Одеській області належить до системи органів Державної податкової служби України, яка реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до п.п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
В рамках вимог підпунктів 191.1.1, 191.1.2, 191.1.6 пункту 191.1 статті 191 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків: контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів; здійснюють контроль за правомірністю бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Згідно з пунктом 3 Положення про Головне управління ДПС в Одеській області, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12 липня 2019 року № 14 ( у редакції наказу ДПС України від 29 липня 2020 року № 372 ), основними завданнями ГУ є забезпечення реалізації державної податкової політики, здійснення у межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.
Підпунктом 20.1.5 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України передбачено право контролюючих органів отримувати безоплатно від платників податків, а також від установ Національного банку України, банків та інших фінансових установ довідки у порядку, встановленому Законом України «Про банки і банківську діяльність» та цим Кодексом, довідки та/або копії документів про наявність банківських рахунків, а на підставі рішення суду інформацію про обсяг та обіг коштів на рахунках, у тому числі про ненадходження в установлені строки валютної виручки від суб`єктів господарювання, інформацію про договори боржника про зберігання цінностей або надання боржнику в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа,що охороняється банком.
Листом Державної податкової служби України від 09 червня 2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області отримано податкову інформацію, направлену на підставі інформації Національного банку України, про виявлені факти порушення ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД" валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження валютної виручки за експортними угодами, зазначеними в заяві.
На підставі отриманої інформації та на виконання вимог пп. 191.1.4 п. 191.1 ст. 191, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 69.21, п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України Головним управлінням ДПС в Одеській області має бути проведена документальна позапланова перевірка ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД" з питання дотримання вимог валютного законодавства за приведеними експортними угодами.
Листом від 16 червня 2022 року № 2662/КПР/15-32-07-08-06 на адресу ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД" направлено обов`язковий запит про надання пояснення та документального підтвердження з цього приводу.
Даний лист був повернутий оператором поштового зв`язку 21 червня 2022 року з відміткою Укрпошти про відсутність адресата за вказаною адресою.
У зв`язку з цим 01 липня 2022 року на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 23 червня 2022 року № 1385-п» Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю`ВІРАКС-ТРЕЙД» та направлення від 24 червня 2022 року № 3116/15-32-07- 08-16, було здійснено вихід за податковою адресою товариства: м. Одеса, вул. Бугаївська, буд. 21.
Під час виходу місцезнаходження ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД" за вказаною адресою не встановлено, про що складено Акт від 01 липня 2022 № 788/15-32-07-08-19 «Про неможливість проведення перевірки ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД" у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податки або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням».
Вжитими заходами місце знаходження ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД» не встановлено.
03 жовтня 2022 року на адресу ПАТ АБ "УКРГАЗБАНК" був направлений лист № 42051/6/15-32-07-07-06 щодо отримання інформації про надходження валютної виручки за зовнішньоекономічними угодами на рахунки ТОВ "ВІРАКС-ТРЕЙД", відкриті в банку.
Листом від 19 жовтня 2023 № 510/1151/2023 банк повідомив про можливість надання такої інформації лише на підставі рішення суду.
Зазначає також, що підставою для розкриття інформації, яка містить банківську таємницю, є необхідність провести перевірку дотримання платником податку валютного законодавства у зв`язку з отриманням податкової інформації.
Потреба в отриманні зазначеної інформації обумовлюється відсутністю ТОВ`ВІРАКС- ТРЕЙД" за податковою адресою.
Проведення документальної позапланової перевірки неможливо у зв`язку з незнаходженням суб`єкта підприємницької діяльності за податковою адресою та неможливістю вручення наказу про проведення перевірки, а також відсутністю первинних документів та відповідно документів податкового обліку.
У відповідності до п. 73.4 ст. 73 Податкового кодексу України інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків надається в обсягах більших, ніж передбачені пунктом 73.3 цієї статті, банками та іншими фінансовими установами контролюючим органам за рішенням суду.
З урахуванням цього, просить задовольнити заяву.
Представник заявника в судове засідання не з`явився, про час розгляду справи повідомлений.
Представник заінтересованої особи - ПАТ АБ`Укргазбанк» у судовому засіданні покладався на розсуд суду.
Представник заінтересованої особи - ТОВ» "ВІРАКС-ТРЕЙД" у судове засідання також не з`явився, про час розгляду справи повідомлений.
Відповідно до позиції Верховного Суду, висловленої у постанові в справі № 918/539/16 від 07 липня 2022 року, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Виходячи з цього, на підставі ч.1 ст.223 ЦПК України, суд вважає за можливе розглядати справу в відсутності відповідача та його представника.
Заслухавши представника заінтересованої особи, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про задоволення заяви, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 ст. 1076 ЦК України банк гарантує таємницю банківського рахунку, операцій за рахунком і відомостей про клієнта.
Відомості про операції та рахунки можуть бути надані тільки самим клієнтам або їхнім представникам.
Іншим особам, у тому числі органам державної влади, їхнім посадовим і службовим особам, такі відомості можуть бути надані виключно у випадках та в порядку, встановлених законом про банки і банківську діяльність.
Частиною 1 ст. 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» визначено, що інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним або стала відомою третім особам при наданні послуг банку або виконанні функцій, визначених законом, а також визначена у цій статті інформація про банк, є банківською таємницею.
Порядок та підстави розкриття банківської таємниці врегульовано ст.62 Закону України «Про банки і банківську діяльність».
Відповідно до п.191.1.1, 191.1.2, 191.1.6 п. 191.1 ст.191 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені п.п. 41.1.1 п.41.1 ст.41 цього кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:
1) здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків;
2) контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Поняття контролюючих органів та їх функцій визначено в п.41.1.1 п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України, відповідно до якого контролюючими органами є: податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи;
Згідно з п.п.20.1.5 п.20.1 ст.20 Податкового Кодексу України контролюючі органи мають право одержувати безоплатно від платників податків, а також від установ Національного банку України, комерційних банків та інших фінансових установ довідки у порядку, встановленому Законом України «Про банки і банківську діяльність» та цим Кодексом, довідки та/або копії документів про наявність банківських рахунків, а на підставі рішення суду - інформацію про обсяг та обіг коштів на рахунках, у тому числі про ненадходження у встановлені терміни валютної виручки від суб`єктів підприємницької діяльності».
Відповідно до п.73.4 ст.73 Податкового кодексу України інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків надається в обсягах більших, ніж передбачені пунктом 73.3 цієї статті, банками та іншими фінансовими установами контролюючим органам за рішенням суду.
Для отримання такої інформації контролюючий орган звертається до суду.
Порядок розкриття банківської таємниці визначено ст. 62 Закону «Про банки і банківську діяльність».
Цією нормою визначено коло осіб, на вимогу яких розкривається банківська таємниця, підстави її розкриття та обсяг інформації, яка надається.
За змістом ч. 1 ст. 62 Закону підставами для розкриття банками інформації, яка містить банківську таємницю, є:
1) письмовий запит або дозвіл власника інформації;
2) письмова вимога або рішення суду;
3) письмова вимога уповноважених державних органів, перелік яких визначено законом і є вичерпним.
Тобто, за змістом даної норми закону, на вимогу відповідних уповноважених державних органів банк вправі надати інформацію, яка містить банківську інформацію, у межах і обсягах, визначених цим та іншими законами, тобто банки надають обмежену законом інформацію.
Зазначені обмеження, у тому числі, викладені в ч. 4 ст. 62 Закону «Про банки і банківську діяльність», не стосуються випадків надання банком інформації, яка є банківською таємницею, з дозволом клієнта чи за рішенням (вимогою) суду.
Такий висновок узгоджується з п. 3.5 Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 14 липня 2006 року № 267.
Відповідно до п.п. 20.1.5 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право одержувати безоплатно від платників податків, а також від установ Національного банку України, комерційних банків та інших фінансових установ довідки у порядку, встановленому Законом України «Про банки і банківську діяльність» та цим Кодексом, довідки та/або копії документів про наявність банківських рахунків, а на підставі рішення суду - інформацію про обсяг та обіг коштів на рахунках, у тому числі про ненадходження у встановлені терміни валютної виручки від суб`єктів підприємницької діяльності».
З урахуванням приведеного вище та викладених у заяві обґрунтувань для отримання вказаної інформації заявником, суд приходить до висновку про обґрунтованість заяви та її задоволення.
Керуючись Законом України « Про банки і банківську діяльність», ст.ст.20, 41, 62, 73, 191 Податкового кодексу України, ст.ст.4,5,10,259,263-265, 293, 294, 350 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В:
Заяву задовольнити.
Зобов`язати Публічне акціонерне товариство Акціонерний банк» Укргазбанк» (код ЄДРПОУ 23697280, м. Київ вул. Єреванська, 1) розкрити інформацію, що містить банківську таємницю, а саме: надати Головному управлінню ДПС в Одеській області належним чином засвідчені копії роздруківок про обсяг та обіг коштів по розрахункових рахунках ТОВ» ВІРАКС-ТРЕЙД» ( код ЄДРПОУ 43653910), та інформацію щодо надходження валютної виручки на рахунках ТОВ`ВІРАКС-ТРЕЙД», відкритих за експортними угодами: від 08 квітня 2021 року № ВТ/К/080421/4, від 08 квітня 2021 року № ВТ/ К/080421/5, від 11 квітня 2021року № ВТ/К/110421/7, від 18 березня 2021 року № ВТ/К/180321/1, від 20 квітня 2021 року № ВТ/К/200421/9, від 23 березня 2021року № ВТ/К/230321/2, від 11 квітня 2021року № ВТ/К/110421/6, від 19 квітня 2021року № ВТ/К/190421/8.
Рішення підлягає негайному виконанню.
Особа, щодо якої банк розкриває банківську таємницю, або заявник мають право у п`ятиденний строк оскаржити рішення до Київського апеляційного суду.
Оскарження рішення суд у не зупиняє його виконання.
Суддя Л.А.Шереметьєва
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 29.11.2023 |
Номер документу | 115222171 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб |
Цивільне
Солом'янський районний суд міста Києва
Шереметьєва Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні