Рішення
від 16.11.2023 по справі 916/2708/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"16" листопада 2023 р.м. Одеса Справа № 916/2708/23

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Д.О.

секретар судового засідання Христенко А.О.

розглянувши справу за позовом: Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65023)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеса-Сіті» (вул. Єврейська, 2, оф. 1, м. Одеса, 65014)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради (вул. Успенська, 83/85, м. Одеса, 65011)

про стягнення 847694,00 грн,

за участю представників учасників справи:

від позивача: Явченко Д.В.;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: Самокиш І.В.

УСТАНОВИВ:

Одеська міська рада звернулась до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Одеса-Сіті, в якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість в розмірі 847694,00 грн.

Позиції учасників справи

В обґрунтування підстав позову позивач посилається на обставину порушення відповідачем укладеного між сторонами договору оренди землі від 03.08.2018 в частині здійснення повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою, загальною площею 0,2000 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Рішельєвська, 47.

Разом з позовом позивачем було подано суду клопотання про залучення до участі у цій справі Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача.

17.07.2023 до суду від Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшли письмові пояснення по суті спору (а.с. 78-86, т.1), в яких третя особа позов Одеської міської ради повністю підтримала.

Під час розгляду справи по суті у судових засіданнях представники позивача та третьої особи просили суд задовольнити позовні вимоги Одеської міської ради в повному обсязі.

Відповідач відзив на позов і жодних доказів суду не надав, про час та місце судових засідань повідомлений належним чином, а отже справа згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України вирішується судом за наявними матеріалами. При цьому суд зауважує, що відповідач не повідомляв суду про наявність обставин, що перешкоджають йому прийняти участь у розгляді справи в умовах воєнного стану, запровадженого на території України або з інших підстав.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 03.07.2023 позовну заяву Одеської міської ради було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/2708/23; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження з викликом учасників справи; призначено у справі підготовче засідання на 24 липня 2023 року о 12:30; залучено Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача.

24.07.2023 суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання до 04.09.2023 о 16:15.

04.09.2023 суд протокольною ухвалою продовжив строк підготовчого провадження у справі на 30 днів; закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 28.09.2023 о 14:00.

28 вересня 2023 року судом було протокольно оголошено перерву у судовому засіданні до 12.10.2023 о 13:45, а 12 жовтня 2023 року до 30.10.2023 о 14:00.

30.10.2023 судом було постановлено окрему ухвалу щодо Одеської дирекції Акціонерного товариства Укрпошта, у зв`язку з порушенням вимог Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України від 05.03.2009 № 270, при виконанні обов`язків із вчасного повернення і зазначення причин невручення поштових відправлень № 0600225128909, 0600226830291, 0600228909723, які містять позначку Судова повістка.

Крім цього, у судовому засіданні 30 жовтня 2023 року судом було оголошено перерву до 16.11.2023 о 15:00.

У судовому засіданні 16.11.2023 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Обставини справи

13.07.2018 до Державного земельного кадастру був внесений запис про сформовану ділянку з кадастровим номером 5110137500:27:008:0014, площею 0,2000 га, за адресою: вул. Рішельєвська, 47, 49, вул. Велика Арнаутська, 40, м. Одеса (а.с. 29-35, т.1).

Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сформованої станом на 06.08.2018 (а.с.25-26, т.1), земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:27:008:0014, площею 0,2 га, розташована за адресою: вул. Рішельєвська, 47, м. Одеса, перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради. Цільове призначення цієї земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, категорія земельної ділянки землі житлової та громадської забудови.

03.08.2018 між Одеською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Одеса-Сіті» (орендар) був укладений договір оренди землі (а.с. 19-26, т.1), посвідчений приватним нотаріусом Чужовською Н.Ю. за реєстровим № 1711.

Згідно з п.1.1. договору орендодавець на підставі Закону України Про оренду землі та рішення Одеської міської ради від 18.07.2018 № 3516-VІІ надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею, 0,2000 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Рішельєвська, 47, кадастровий номер 5110137500:27:008:0014, для експлуатації та обслуговування будівель житлового громадського призначення.

Відповідно до п. 2.1., 2.2. договору в оренду передається земельна ділянка, площею 0,2000 га, у тому числі по угіддях: землі під громадською забудовою 0,2000 га. На земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна, а саме: нежиле приміщення, що належить ТОВ «Одеса-Сіті» на праві приватної власності на підставі договору купівлі-продажу від 24.09.2004.

Пунктом 2.3. договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на дату укладення договору, становить 11141651,52 грн, що також підтверджується наявним у справі витягом (а.с. 36, т.1).

Згідно з п. 3.1. договору його укладено на 20 років для експлуатації та обслуговування будівель житлового та громадського призначення.

Відповідно до п. 4.1., 4.2., 4.3., 4.4. договору орендна плата за земельну ділянку, площею 0,2000 га, розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 557082,58 грн на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі. Розмір орендної плати встановлюються згідно рішень Одеської міської ради у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації у порядку, визначеному законодавством. Орендна плата сплачується орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Орендар не звільняється під орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Згідно з п. 5.1., 5.2. договору земельна ділянка передається в оренду ТОВ «Одеса-Сіті» для експлуатації та обслуговування будівель житлового та громадського призначення. Категорія земель за основним цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови; вид цільового призначення згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель В. 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

За умовами підп. 9.4.2. п. 9.4. орендар зобов`язаний самостійно щороку обчислювати суму орендної плати, станом на 1 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку визначеному Податковим кодексом України (з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію).

Речове право оренди відповідача на вищевказану земельну ділянку було зареєстровано в Реєстрі 03.08.2018 (а.с. 27-28, т.1).

В матеріалах справи відсутні докази щодо припинення дії вищевказаного договору.

Рішенням Одеської міської ради від 30.11.2022 № 1008-VIIІ «Про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель на території м. Одеси» (а.с. 55, т.1) доручено Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, зокрема, почати виконувати повноваження зі здійснення державного контролю за використанням та охороною земель через 30 календарних днів після інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до інформації Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради від 13.10.2022 № 01-13/2233 (а.с. 42-44, т.1), на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:27:008:0014, площею 0,2 га, розташованій за адресою: вул. Рішельєвська, 47, м. Одеса та переданій в орендне користування ТОВ «Одеса-Сіті» відповідно договору оренди від 03.08.2018, станом на 04.08.2022, розташовано будівельний майданчик, ділянка огороджена парканом, доступ обмежено. Згідно інформаційного стенду, на земельній ділянці проводиться будівництво апартаментів з вбудовано-прибудованими адміністративними приміщеннями та підземним паркінгом.

Як вбачається з матеріалів справи (а.с. 38-41, т.1), Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради було направлено відповідачу претензію від 06.06.2022 № 01-13/1284, в якій Департамент вимагав погасити заборгованість з орендної плати за використання вищевказаної земельної ділянки та сплатити на користь бюджету Одеської міської територіальної громади борг, який, на час направлення претензії, рахувався у розмірі 153197,70 грн.

У зв`язку з тим, що відповідач не задовольнив вищевказану претензію, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав території громади м. Одеси, заявивши до стягнення з відповідача суму заборгованості з орендної плати за використання земельної ділянки у розмірі 847694,00 грн. Заборгованість позивачем розрахована за період з січня 2022 року по квітень 2023 року включно, з урахуванням визначеної у договорі орендної плати та з врахування індексу інфляції, опублікованого Держгеокадастром, який для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення у 2021 році становив 1,1, а у 2022 1,5 (а.с. 37, т.1).

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи відсутні докази здійснення відповідачем оплати орендних платежів у спірному періоді, суд встановив, що станом на час вирішення спору, заборгованість відповідача перед позивачем за договором оренди землі від 03.08.2018 № 1711 становить 847694,00 грн, що підтверджується матеріалами справи, поясненнями позивача та третьої особи, натомість не спростовано відповідачем.

Законодавство, застосоване судом до спірних відносин

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 3 ст. 78 ЗК України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно з ст.ст. 80, 83 ЗК України суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату (ст. 96 ЗК України).

Згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За змістом ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно з підп. 14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.

За змістом підп. 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до п. 271.1. ст. 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

За змістом п. 271.2. ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з п. 284.1. ст. 284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Відповідно до ч. 1 ст. 13, ч. 3 ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно з ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Відповідно до ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За змістом ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Згідно з ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору. Вказане цілком кореспондується з положеннями статті 193 ГК України.

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

За умовами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позиція суду

Під час розгляду справи судом встановлена обставина укладення між сторонами договору оренди землі від 03.08.2018 № 1711, згідно з яким відповідачу була передана у користування земельна ділянка з кадастровим номером 5110137500:27:008:0014, площею 0,2000 га, за адресою: вул. Рішельєвська, 47, м. Одеса, строком на 20 років. Доказів щодо припинення між сторонами договірних зобов`язань з оренди землі матеріали справи не містять.

Як встановлено судом, відповідач належним чином свої зобов`язання за договором не виконує, внаслідок чого за останнім рахується заборгованість за період з січня 2022 року по квітень 2023 року включно з орендної плати у розмірі 847694,00 грн.

У зв`язку з тим, що бездіяльність відповідача у вигляді несплати коштів за оренду землі суперечить вищевказаним нормам права та договору, позивачем правомірно нараховані до стягнення з відповідача основний борг у вищевказаному розмірі, а тому позов Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеса-Сіті» слід задовольнити в повному обсязі та стягнути з відповідача на користь позивача борг в сумі 847694,00 грн.

Розподіл судових витрат

У відповідності до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Отже, приймаючи до уваги задоволення в повному обсязі позовних вимог позивача, судовий збір в сумі 12715,41 грн слід покласти на відповідача в повному обсязі.

Керуючись ст. 129, 231, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеса-Сіті» (вул. Єврейська, 2, оф. 1, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 26567721) на користь Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65023, код ЄДРПОУ 26597691) борг в сумі 847694 /вісімсот сорок сім тисяч шістсот дев`яносто чотири/грн 00 коп та судовий збір в сумі 12715 /дванадцять тисяч сімсот п`ятнадцять/грн 41 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 27 листопада 2023 р.

Суддя Д.О. Бездоля

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115231172
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —916/2708/23

Рішення від 16.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 28.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні