Рішення
від 15.11.2023 по справі 925/1359/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2023 року Черкаси справа №925/1359/23

Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Міняйло А.С.,

розглянув у підготовчому судовому засіданні у приміщенні суду справу

за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури

в інтересах держави в особі Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області (вул.Соборна, 2/1, с.Червона Слобода, Черкаський район, Черкаська область, 19604, ідентифікаційний код 26323717)

до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

про внесення змін до договору оренди землі,

за участю прокурора Куліш А.А.,

представниці відповідача Кушнір А.С., адвокат,

06.10.2023 заступник керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області звернувся у Господарський суд Черкаської області із позовом до ОСОБА_1 , у якому просить суд внести зміни до договору оренди землі від 19.12.2008, який укладений між Черкаською районною державною адміністрацією та фізичною особою ОСОБА_1 та зареєстрований у Черкаському районному відділі регіональної філії Державного підприємства «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.05.2009 №040979600001 та викласти у новій редакції: пункт 5 договору: «Нормативна грошова оцінка земельних ділянок згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.05.2020 становить 1 078 251,32 грн: кадастровий номер 7124982000:02:003:0042 площа 6,4471 га 30082,07 грн; кадастровий номер 7124982000:02:003:0011 площа 7,4128 га 146 078,15 грн; кадастровий номер 7124982000:02:003:0010 площа 48,5113 га 896 351,14 грн; кадастровий номер 7124982000:02:003:0040 площа 2,4560 га 5739,96 грн; пункт 7 договору: «Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі. Річна орендна плата за земельні ділянки загальною площею 64,8272 га за кадастровими номерами: 7124982000:02:003:0042, 7124982000:02:003:0011, 7124982000:02:003:0010, 7124982000:02:003:0040, встановлюється у розмірі 4,5% від їх нормативної грошової оцінки, що становить 48521,31 грн. У позові прокурор також просить суд стягнути з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач як орендар земельних ділянок за договором оренди землі від 19.12.2008 фактично не заперечує факт використання на цей час земельних ділянок з кадастровими номерами: 7124982000:02:003:0011 площею 7,4128 га, 7124982000:02:003:0010 площею48,5113 га, 7124982000:02:003:0040 площею 2,4560 га та 7124982000:02:003:0042 площею 6,4471 га, оскільки орендна плата ним сплачується своєчасно та станом на дату звернення з позовом до суду, заборгованість з орендної плати відсутня. Грошова оцінка земельних ділянок, які передані в оренду відповідачу, станом на момент звернення з позовом до суду становить 1 078 251,32 грн, що суперечить істотним умовам договору та спричиняє недоотримання до місцевого бюджету Червонослобідської сільської ради значних коштів щонайменше 27548,27 грн в рік. Червонослобідська сільська рада неодноразово повідомляла відповідача про необхідність внесення змін до договору оренди землі від 19.12.2008 шляхом укладення додаткової угоди до договору з метою приведення істотних умов договору у відповідність до вимог законодавства. На час звернення з цим позовом до суду відповідач не погодив внесення змін до договору, що і стало підставою для звернення заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області для захисту інтересів останньої.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 10.10.2023 позовну заяву залишено без руху та надано прокурору строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху надати суду докази надіслання копії позовної заяви та копії доданих до неї документів ОСОБА_1 на адресу місця реєстрації відповідача.

13.10.2023 заступник керівника Черкаської окружної прокуратури направив до суду заяву про усунення недоліків, до якого долучив докази, які зазначені в ухвалі від 10.10.2023.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 16.10.2023 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Цією ж ухвалою призначено підготовче засідання у справі о 12 год 00 хв 31.10.2023 та встановлено відповідачу строк 15 днів з дня вручення ухвали про прийняття справи до свого провадження для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову.

Відповідач у встановлений судом строк, відзив на позов суду не надав. Ухвала Господарського суду Черкаської області від 16.10.2023 про відкриття провадження у справі 17.10.2023 була направлена на адресу відповідача, та була вручена останньому 23.10.2023, про що свідчить його підпис на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, яке міститься у матеріалах справи (а.с.130).

Протокольною ухвалою від 31.10.2023 суд відклав підготовче засідання до 15 год 00 хв 15.11.2023, про що було повідомлено відповідача шляхом направлення на його адресу ухвали суду, яка була отримана останнім 01.11.2023, про що свідчить його підпис на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, яке міститься у матеріалах справи.

15.11.2023 від відповідача до суду надійшла заява про визнання позовних вимог, у якій відповідач позовні вимоги визнав у повному обсязі та не заперечував щодо внесення змін до договору оренди землі.

Права та обов`язки учасників справи передбачені у статті 42 Господарського процесуального кодексу України. Зокрема, пунктом 3 частини 1 цієї статті передбачене право учасників справи подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб.

Відповідно до частини 1 статті 191 Господарського процесуального кодексу України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

З огляду на наведені положення законодавства заява відповідача про визнання позову відповідає його праву, тому суд приймає її до розгляду.

Відповідно до частин 3 статті 185 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

У судовому засіданні 15.11.2023 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

19.12.2008 між Черкаською районною державною адміністрацією (орендодавець) та суб`єктом підприємницької діяльності фізично особою ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди землі (далі договір). За умовами цього договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського використання для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель запасу в адмінмежах Вергунівської сільської ради за межами населеного пункту (пункт 1 договору).

В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 64,8272 га, з них: 48,5113 га рілля, 16,3159 га пасовище (пункт 2 договору).

Грошова оцінка земельних ділянок згідно з технічною документацією про нормативну грошову оцінку, розроблену ДП «Черкаський науково-дослідний інститут землеустрою», затверджену рішенням Черкаської районної ради від 30.10.2008 №33-25/V з урахуванням коефіцієнту індексації 2,623 на час укладення договору складає 382 020,37 грн, в тому числі: ділянка №1 площею 6,4471 га 17268,62 грн; ділянка №2 площею 2,4560 га 2878,43 грн; ділянка №3 площею 48,5113 га 341 220,36 грн; ділянка №4 площею 7,4128 га 20652,96 грн (пункт 5 договору).

Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 6 договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Річна орендна плата за земельні ділянки загальною площею 64,8272 га встановлюється в розмірі 3% від їх грошової оцінки, що становить 11460,61 грн (пункт 7 договору).

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів плати за землю, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (пункт 10 договору).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (пункт 28 договору).

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації відповідно до статті 18 Закону України «Про оренду землі» (пункт 35 договору).

Договір підписаний уповноваженим представником орендодавця та орендарем особисто та скріплений відповідними печатками орендодавця та орендаря.

Договір зареєстрований у Черкаському районному відділі регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №040979600001 від 22.05.2009.

На виконання умов договору орендодавець 22.05.2009 передав, а орендар прийняв у користування на умовах оренди земельні ділянки загальною площею 64,8272 га, що підтверджене актом передачі земельної ділянки площею 64,8272 га, яка розташована в адмінмежах Вергунівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (а.с.34).

Відповідно до кадастрових планів, в оренду відповідачу передані земельні ділянки: із кадастровим номером 7124982000:02:003:0008 площею 6,4471 га, із кадастровим номером 7124982000:02:003:0009 площею 2,4560 га, із кадастровим номером 7124982000:02:003:0010 площею 48,5113 га та із кадастровим номером 7124982000:02:003:0011 площею 7,4128 га.

18.03.2011 між орендодавцем та орендарем укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.12.2008, відповідно до якої сторони за договором внесли зміни до пунктів 5 та 7 договору оренди землі та виклали їх у новій редакції:

«Грошова оцінка земельних ділянок згідно з витягами з технічної документації про нормативну грошову оцінку, наданими міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському району Черкаської області від 17.03.2011 №263/01-07, з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2 на час укладання договору оренди становить 466 067,41 грн» (пункт 5 договору).

«Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Річна орендна плата за земельну ділянку площею 64,8272 га встановлюється в розмірі 4,5% від її грошової оцінки, що становить 20973,03 грн» (пункт 7 договору).

Зміни до договору оренди зареєстровані у Міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському району, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №712490004000613 від 18.07.2011.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №23-1883/14-19-СГ від 18.06.2019 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» у комунальну власність Червонослобідської сільської ради передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 728,6114 га, які розташовані в адміністративних межах Червонослобідської, Вергунівської, Хутірської сільських рад Черкаського району Черкаської області згідно з актом приймання-передачі (а.с.52).

18.06.2019 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області відповідно до наказу №23-1883/14-19-СГ від 18.06.2019 передало із державної власності, а Червонослобідська сільська рада Черкаського району Черкаської області прийняла у комунальну власність Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області земельні ділянки згідно з додатком (а.с.53).

Відповідно до додатку до акта від 18.06.2019 та наказу №23-1883/14-19-СГ від 18.06.2019, серед земельних ділянок, які були передані Червонослобідській сільській раді Черкаського району Черкаської області у комунальну власність, є орендовані відповідачем земельні ділянки із кадастровими номерами: 7124982000:02:003:0010 площею 48,5113 га, 7124982000:02:003:0011 площею 7,4128 га, 7124982000:02:003:0040 площею 2,4560 та 7124982000:02:003:0008 площею 6,4471 га, (а.с.54-60).

Відповідно до листа виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області №3041/13-08 від 03.08.2023, згідно з матеріалами технічної документації із землеустрою, візуального огляду та конфігурацій земельних ділянок, встановлено, що земельна ділянка із кадастровим номером 7124982000:02:003:0042 площею 6,4471 га це та ж сама земельна ділянка із кадастровим номером 7124982000:02:003:0008 площею 6,4471 га, а земельна ділянка із кадастровим номером 7124982000:02:003:0040 площею 2,4560 га це та ж сама земельна ділянка із кадастровим номером 7124982000:02:003:0009 площею 2,4560 га (а.с.93-95).

Отже, земельні ділянки із кадастровими номерами 7124982000:02:003:0008, 7124982000:02:003:0009 на момент розгляду справи судом мають кадастрові номера 7124982000:02:003:0042, 7124982000:02:003:0040 та використовуються відповідачем на праві оренди згідно з договором оренди землі від 19.12.2008, що визначається сторонами у справі.

Відповідно до інформаційних довідок №333376648, №333375805, №333373884, №333377468 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна та Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 7124982000:02:003:0010, 7124982000:02:003:0011, 7124982000:02:003:0040, 7124982000:02:003:0042 зареєстровано за Червонослобідською сільською радою Черкаського району Черкаської області (а.с.84-84-87).

Згідно з витягами з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок станом на 11.05.2023 нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: ділянка кадастровий номер 7124982000:02:003:0010 - 896351,14 грн, №7124982000:02:003:0011 146 078,15 грн, №7124982000:02:003:0040 5736,96 грн, №7124982000:02:003:0042 30082,07 грн (витяги №НВ-9920035042023, №НВ-920034052023, №НВ-9920032962023, №НВ-9920035382023 від 11.05.2023) (а.с.80-83).

Отже, загальна грошова оцінка земельних ділянок, які перебувають у користуванні відповідача на момент розгляду справи, становить 1 078 251,32 грн, що, за доводами прокурора, суперечить істотним умовам договору та спричиняє недоотримання до місцевого бюджету Червонослобідської сільської ради значних коштів.

Листами №1636/08-17від 09.06.2020, №1069/13-35 від 19.04.2023, №1086/13-35 від 21.04.2023 Червонослобідська сільська рада Черкаського району Черкаської області повідомляла ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до договору оренди землі від 19.12.2008, шляхом укладення додаткової угоди з метою приведення істотних умов договору у відповідність до вимог законодавства.

У добровільному порядку орендарем зміни до зазначеного договору оренди землі в частині розміру її нормативної грошової оцінки не внесено, що і стало підставою для звернення прокурора до суду з метою захисту інтересів держави в особі Червонослобідської сільської ради, що фактично пов`язані зі сферою формування та виконання місцевого бюджету, до якого мають своєчасно та в повному обсязі надходити кошти від використання земельної ділянки, що безпосередньо стосується прав та економічних інтересів Червонослобідської територіальної громади

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при прийнятті рішення та оцінка аргументів учасників справи.

Судом встановлено, що між сторонами виникли договірні правовідносини, на які поширюється дія загальних норм Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України і Закону України «Про оренду землі».

Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини дев`ятої статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексу України, Цивільним кодексу України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з абзацом 3, 4 частини 1 статті 117 Земельного кодексу України на підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Як встановлено судом, відповідач отримав у користування земельні ділянки, які належали до державної форми власності згідно з розпорядженням органу виконавчої влади, відповідно до укладеного на підставі цього розпорядження договору оренди землі.

Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

За наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області відповідно до наказу останнє передало із державної власності у комунальну власність Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області земельні ділянки згідно з додатком. Серед земельних ділянок, які були передані позивачу у комунальну власність, є і, орендовані відповідачем, земельні ділянки із кадастровими номерами: 7124982000:02:003:0010 площею 48,5113 га, 7124982000:02:003:0011 площею 7,4128 га, 7124982000:02:003:0040 площею 2,4560 та 7124982000:02:003:0008 площею 6,4471 га

Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Право власності на ці земельні ділянки зареєстровано за Червонослобідською сільською радою. Отже, в силу наведених правових норм до Червонослобідської сільської ради перейшли права та обов`язки орендодавця за договором оренди землі від 19.12.2008.

У статті 626 Цивільного кодексу України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У пункті 3 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України закріплено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Визначення договору оренди землі містить стаття 792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 Закону «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У частині першій статті 30 Закону «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який відповідно до вказаного вище Закону видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Згідно з положеннями частини 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Як положення Податкового кодексу України, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг із Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом, а також витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Верховним судом у справі №903/918/16 (п.22 постанови від 06.06.2018) викладено позицію, згідно з якою нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.

За змістом статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору, в тому числі у частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін, а за відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, передбачених за умовами договору або в силу закону.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Аналогічна правова позиція викладена і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №635/4233/19.

Факт зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок, переданих в оренду ОСОБА_1 , підтверджується витягами з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що на момент розгляду справи становить: земельної ділянки з кадастровим номером 7124982000:02:003:0010 896 351,14 три, земельної ділянки з кадастровим номером 7124982000:02:003:0011 146 078,15 грн, земельної ділянки з кадастровим номером 7124982000:02:003:0040 - 5736,96 грн, земельної ділянки з кадастровим номером 7124982000:02:003:0042 - 30082,07 грн.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що умови договору оренди землі загальною площею 64,8272 га (кадастрові номери 7124982000:02:003:0011, 7124982000:02:003:0010, 7124982000:02:003:0040, 7124982000:02:003:0042), підлягають приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства України шляхом внесення змін до його положень щодо визначення розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок та як наслідок розміру орендної плати.

Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 Цивільного Кодексу України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення) для захисту права, та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони.

Позовні вимоги визнанні відповідачем.

Відповідно до частини 1 статті 191 Господарського процесуального кодексу України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це у заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

Визнання позову відповідачем не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб, тому суд приймає визнання позову та ухвалює рішення про задоволення позову.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Разом з тим, за приписами статті 130 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Аналогічні приписи щодо повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті за відповідною ухвалою чи рішенням суду містяться у частині 3 статті 7 Закону України «Про судовий збір.

При зверненні з цим позовом до суду, Черкаською обласною прокуратурою було сплачено 2684,00 грн судового збору. Застосовуючи наведені положення щодо наслідків визнання відповідачем позовних вимог, суд вважає, що 50% сплаченого судового збору при поданні позову підлягають поверненню Черкаській обласній прокуратурі з бюджету, а інша частина у розмірі 50 відсотків судового збору, що становить 1342,00 грн стягується з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури.

Керуючись статтями 130, 185, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Внести зміни до договору оренди землі від 19.12.2008, який укладений між Черкаською районною державною адміністрацією та суб`єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 .

Пункт 5 договору викласти у редакції: «Нормативна грошова оцінка земельних ділянок згідно витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.05.2020 становить 1 078 251,32 грн: кадастровий номер 7124982000:02:003:0042 площа 6,4471 га 30082,07 грн; кадастровий номер 7124982000:02:003:0011 площа 7,4128 га 146 078,15 грн; кадастровий номер 7124982000:02:003:0010 площа 48,5113 га 896 351,14 грн; кадастровий номер 7124982000:02:003:0040 площа 2,4560 га 5739,96 грн.

Пункт 7 договору викласти у редакції: «Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі. Річна орендна плата за земельні ділянки загальною площею 64,8272 га за кадастровими номерами: 7124982000:02:003:0042, 7124982000:02:003:0011, 7124982000:02:003:0010, 7124982000:02:003:0040, встановлюється у розмірі 4,5% від їх нормативної грошової оцінки, що становить 48521,31 грн.

3.Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Черкаської обласної прокуратури (бульвар Шевченка, 286, місто Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 02911119) 1342,00 грн судового збору.

4.Повернути Черкаській обласній прокуратурі (бульвар Шевченка, 286, місто Черкаси, 18001, ідентифікаційний код 02911119) з Державного бюджету 1342,00 грн судового збору, який сплачений згідно з розрахунковим документом №2174 від 28.09.2023 (№ трансакції 265421205).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, у разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене 27.11.2023.

Суддя О.І.Кучеренко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення15.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115231749
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/1359/23

Судовий наказ від 09.01.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Рішення від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 10.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні