ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2023 рокусправа № 380/18115/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді Карп`як О.О.,
секретар судового засіданняСавка В.А.,
за участю:
представника позивачаХоп`як В.З.,
представника відповідачаКухар Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Львівська ізоляторна компанія до Головного управління ДПС у Львівській області, про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення рішення, -
встановив:
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю Львівська ізоляторна компанія (далі позивач, ТОВ Львівська ізоляторна компанія) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач, ГУДПС у Львівській області), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №16435/13-01-07-10 від 17.07.2023;
- судові витрати покласти на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ Львівська ізоляторна компанія вважає спірне податкове повідомлення-рішення ГУДПС у Львівській області незаконним і таким, що підлягає визнанню протиправним та скасуванню. Позивач не погоджується з висновком інспектора про застосування курсу НБУ за експортними операціями до 05.04.2022 станом на 366 день, а за операціями після 05.04.2022 станом на 181 день від дня виникнення заборгованості при розрахунку пені в додатку №2 до акту перевірки. Наголошує, що строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується. Курс береться при експорті - на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, а при імпорті - на дату оплати резидентом товару. Вважає, що заборгованість виникає та обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується і у випадку порушення строків розрахунків, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості (день оформлення ВМД). Таким чином, при розрахунку пені має братись курс НБУ на дату виникнення заборгованості (дата митного оформлення продукції, що експортується), а не курс НБУ на 181 день від дня виникнення заборгованості (перший день прострочення граничного строку розрахунків). У випадку позивача пеня нараховується за порушення термінів розрахунків експортованої продукції, митне оформлення якої відбулось: по контракту від 16.03.2021 №24-LIC/21 - 25.01.2022, 27.01.2022, 07.02.2022, по контракту від 09.06.2022 №29- LIC/22 - 11.07.2022, 22.07.2022, по контракту від 26.08.2021 №34- LIC/22 - 20.07.2022, по контракту від 26.10.2021 №69- LIC/21 - 11.02.2022, 15.02.2022, 01.02.2022, 02.02.2022, 03.02.2022, 04.02.2022, 08.02.2022, 09.02.2022, по контракту від 26.11.2021 №73- LIC/21 18.01.2022, 20.01.2022, 05.07.2022, 06.07.2022, 07.07.2022, 08.07.2022. Відповідно, станом на день митного оформлення продукції на експорт має братись курс НБУ для розрахунку пені за порушення граничних строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, а саме: станом на 25.01.2022, 27.01.2022 та 07.02.2022 по контракту від 16.03.2021 № 24-LIC/21 - 28,3749 гри., 28,7984 грн. та 28,1468 гри. за 1 долар США відповідно; станом на 11.07.2022 та 22.07.2022 року по контракту від 09.06.2022 № 29-LIC/22 - 29,701 грн. та 37,2689 грн. за 1 Євро відповідно; станом на 20.07.2022 року по контракту від 15.07.2022 № 34-LIC/22 - 29,2549 грн. за 1 долар США; станом на 11.02.2022 та 15.02.2022 року по контракту від 26.08.2021 № 59-LIC/21 - 31,8785 грн. та 32,3264 грн. за 1 Євро відповідно; станом на 01.02.2022, 02.02.2022, 03.02.2022, 04.02.2022, 08.02.2022 та 09.02.2022 року по контракту від 26.10.2021 № 69-LIC/21 -31,7464 грн., 31,8875 грн., 32,1419 грн., 31,9198 грн., 32,0724 грн. та 31,9255 грн. за 1 Євро відповідно; станом на 18.01.2022, 20.01.2022, 05.07.2022, 06.07.2022, 07.07.2022 та 08.07.2022 року по контракту від 26.11.2021 № 73-LIC/21 - 28,122 грн., 28,4038 гри., 29,2549 грн., 29,2549 грн., 29,2549 грн., 29,2549 грн. за 1 долар США відповідно. Тому вважає, що застосування державним інспектором курсу НБУ станом на 366 та 181 день від дня виникнення заборгованості при розрахунках пені за порушення граничних строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, являються помилковим та не відповідає обставинам справи і нормам законодавства України.
Ухвалою від 07.08.2023 суд відкрив загальне позовне провадження у справі.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Категорично не погоджується з доводами позивача про те, що розрахунок пені виникає та обчислюється за курсом НБУ на день митного оформлення продукції. Вказує, що відлік граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів банк розпочинає з дати оформлення МД типу ЕК-10 Експорт, ЕК-11 Реекспорт на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню). Згідно з п.п. 4 п. 3 Інструкції №7 день виникнення порушення - перший день після закінчення встановленого НБУ граничного строку розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів або строку, установленого відповідно до раніше виданих за цією операцією висновків. Таким чином, курс НБУ, що підлягав застосуванню при розрахунку пені, повинен братися після закінчення встановленого законодавством граничного строку розрахунків за експортною операцією (на момент виникнення пені).
22.08.2023 представником позивача подано відповідь на відзив.
Ухвалою від 22.08.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивача заявлені вимоги підтримав просив визнати протиправним та скасувати оскаржене податкове повідомлення-рішення.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечила з підстав викладених у відзиві.
Суд, заслухавши вступне слово учасників прави, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Львівська ізоляторна компанія є суб`єктом господарювання, платником податків, основний вид господарської діяльності за КВЕД: 23.19 Виробництво й оброблення інших скляних виробів, у тому числі технічних.
ТОВ Львівська ізоляторна компанія по контракту від 16.03.2021 № LIС/21 укладеному з фірмою нерезидентом EU GIG OU, Покупець (Естонія), здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями на загальну суму 71754,84 дол. США. По бухгалтерському обліку ТзОВ ЛІК станом на 13.01.2022 рахувалась дебіторська заборгованість в сумі 117420,75 дол. США з граничним строком надходження грошових коштів 29.12.2022. Станом на 19.06.2023 рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі71754,84 дол. США з граничним строком надходження грошових коштів 24.01.2023 26324,64 дол. США, 26.01.2023 19366,20 дол. США, 06.02.2023 26064,00 дол. США.
ТОВ Львівська ізоляторна компанія по контракту від 09.06.2022 №29-LIС/22, укладеному з фірмою-нерезидентом EU GIG OU, Покупець (Естонія), здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для повітряних ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями на загальну суму 119876,36 євро. Станом на 19.06.2023 рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 381911,27 євро з граничними строками надходження грошових коштів 12.12.2022- 28046,36 євро, 17.12.2022-33120 євро, 23.12.2022- 29310 євро,27.12.2022 29400 євро,06.01.2023 31882,20 євро, 17.01.2023 36100 євро, 11.03.2023 29543,50 євро, 28.03.2023 27773,34 євро, 31.03.2023 33192,60 євро, 02.04.2023 19169,61 євро,03.04.2023 29167,60 євро, 04.04.2023 55206,06 євро.
ТОВ Львівська ізоляторна компанія по контракту від 15.07.2022 №34-LIC/22, укладеному з фірмою-нерезидентом EU GIG OU, Покупець (Естонія), здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями на загальну суму 95134,32 дол. США. Станом на 19.06.2023 рахується прострочена дебіторська заборгованість в розмірі 95134,32 дол. США з граничним строком надходження грошових коштів 15.01.2023.
ТОВ Львівська ізоляторна компанія по контракту від 26.08.2021 №59-LIC/21, укладеному з фірмою-нерезидентом EU GIG OU, Покупець (Естонія), здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для повітряних ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями на загальну суму 288562,99 євро. Станом на 19.06.2023 рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 288562,99 євро з граничними строками надходження грошових коштів 10.02.2023 26114,04 євро, 14.02.2023 24332 євро, 17.02.2023 94088,44 євро, 22.02.2023 24645,60 євро,09.03.2023 20300 євро, 10.03.2023 42586,20 євро,11.03.2023 22974,06 євро, 13.05.2023 20300 євро, 15.03.2023 13222,65 євро.
ТОВ Львівська ізоляторна компанія по контракту від 26.10.2021 №69-LIC/21, укладеному з фірмою-нерезидентом EU GIG OU, Покупець (Естонія), здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для повітряних ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями на загальну суму 329254,92 євро. Станом на 19.06.2023 рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 168976,42 євро з граничними строками надходження грошових коштів 31.01.2023 20139 євро, 01.02.2023 45511,20 євро, 02.02.2023 45511,20 євро, 03.02.2023 28514,46 євро, 07.02.2023 18734,31 євро, 08.02.2023 10566,25 євро.
ТОВ Львівська ізоляторна компанія по контракту від 26.11.2021 №73-LIC/21, укладеному з фірмою-нерезидентом EU GIG OU, Покупець (Естонія), здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для повітряних ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями на загальну суму 1489723,76 дол. США. По бухгалтерському обліку ТзОВ ЛІК станом на 19.06.2023 рахується прострочена дебіторська заборгованість 1084313,64 дол. США.
Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено документальну позапланову перевірку ТОВ Львівська ізоляторна компанія з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортних зовнішньоекономічних контрактах від 16.03.2021 №24 LIC/21 (дати здійснення операцій 25.01.2022, 27.01.2022, 07.02.2022), від 09.06.2022 №29- LIC/22 (дата здійснення операцій- 11.07.2022, 22.07.2022, 13.09.2022, 30.09.2022), від 15.07.2022 №34- LIC/22 (дата здійснення операції 20.07.2022), від 26.08.2021 №59- LIC/21 (дати здійснення операцій 11.02.2022, 15.02.2022, 18.02.2022, 23.02.2022, 10.03.2022, 11.03.2022, 12.03.2022, 14.03.2022, 16.03.2022) від 26.10.2021 №69- LIC/21 (дати здійснення операцій 01.02.2022, 02.02.2022, 03.02.2022, 04.02.2022, 08.02.2022), від 26.11.2021 №73- LIC/21 (дати здійснення операцій 18.01.2022, 20.01.2022, 05.07.2022, 06.07.2022, 07.07.2022, 08.07.2022).
За результатами проведеної перевірки складений акт від 26.06.2023 №17090/13-01-07-10/30823262.
Відповідно до висновків викладених у акті перевірки встановлено допущені ТОВ Львівська ізоляторна компанія порушення, а саме: частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII "Про валюту і валютні операції" (із змінами та доповненнями) з врахуванням вимог п.21 розділу ІІ Постанови Правління НБУ №5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» та п.14-2 Постанови Правління НБУ №18 від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» внаслідок чого допущено порушення законодавчо встановлених строків розрахунків по експортних операціях за зовнішньоекономічними контрактами від 16.03.21 №24 LIC/21, від 09.06.2022 №29- LIC/22, від 15.07.2022 №34- LIC/22, від 26.08.2021 №59- LIC/21, від 26.10.2021 №69- LIC/21, від 26.11.2021 №73- LIC/21, укладених з фірмою-нерезидентом EU GIG OU (Естонія).
Відповідно до отриманої контролюючим органом інформації виявлено факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків або строків, визначених у висновках, грошових коштів чи товарів, яка надана ПАТ "ОТП БАНК" (МФО 300528).
З огляду на виявлені порушення ГУДПС у Львівській області винесло податкове повідомлення-рішення №16435/13-01-07-10 від 17.07.2023 про застосування до позивача пені в сумі 2 534 481,96 грн. за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (форма С).
Пеня нарахована по наступних експортних митних деклараціях:
-25.01.2022 № UA 209170/2022/005120 на суму 26324,64 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 24.01.2023), кількість днів прострочки 23;
-27.01.2022 № UA 403030/2022/001181 на суму 19366,20 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 26.01.2023), кількість днів прострочки 21;
-07.02.2022 № UA 209170/2022/009030 на суму 26064 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 06.02.2023), кількість днів прострочки 10;
-11.07.2022 № UA 209170/2022/051465 на суму 31882,20 євро (граничний строк надходження валютної виручки 06.01.2023), кількість днів прострочки 41;
-22.07.2022 № UA 209170/2022/055424 на суму 36100 євро (граничний строк надходження валютної виручки 17.01.2023), кількість днів прострочки 30;
-20.07.2022 № UA 209170/2022/054503 на суму 25521,84 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 15.01.2023), кількість днів прострочки 32;
-20.07.2022 № UA 209170/2022/054505 на суму 23204,16 дол.США (граничний строк надходження валютної виручки 15.01.2023), кількість днів прострочки 32;
-20.07.2022 № UA 209170/2022/054509 на суму 23204,16 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 15.01.2023), кількість днів прострочки 32;
-20.07.2022 № UA 209170/2022/054510 на суму 23204,16 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 15.01.2023), кількість днів прострочки 32;
-11.02.2022 № UA 209170/2022/010629 на суму 26114,04 євро (граничний строк надходження валютної виручки 10.02.2023), кількість днів прострочки 6;
-15.02.2022 № UA 209170/2022/011605 на суму 24332 євро (граничний строк надходження валютної виручки 14.02.2023), кількість днів прострочки 2;
-01.02.2022 № UA 209170/2022/007465 на суму 20139 євро (граничний строк надходження валютної виручки 31.01.2023), кількість днів прострочки 16;
-02.02.2022 № UA 209170/2022/007768 на суму 22755,60 євро (граничний строк надходження валютної виручки 01.02.2023), кількість днів прострочки 15;
-02.02.2022 № UA 209170/2022/007821 на суму 22755,60 євро (граничний строк надходження валютної виручки 01.02.2023), кількість днів прострочки 15;
-03.02.2022 № UA 209170/2022/008060 на суму 22755,60 євро (граничний строк надходження валютної виручки 02.02.2023), кількість днів прострочки 14;
-03.02.2022 № UA 209170/2022/008075 на суму 22755,60 євро (граничний строк надходження валютної виручки 02.02.2023), кількість днів прострочки 14;
-04.02.2022 № UA 209170/2022/008404 на суму 28514,46 євро (граничний строк надходження валютної виручки 03.02.2023), кількість днів прострочки 13;
-08.02.2022 № UA 209170/2022/009536 на суму 18734,31 євро (граничний строк надходження валютної виручки 07.02.2023), кількість днів прострочки 9;
-09.02.2022 № UA 209170/2022/009792 на суму 10566,25 євро (граничний строк надходження валютної виручки 08.02.2023), кількість днів прострочки 8;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043690 на суму 23287,50 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043719 на суму 23287,50 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043734 на суму 23287,50 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043761 на суму 23287,50 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043781 на суму 23287,50 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043791 на суму 26642 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-16.06.2022 № UA 209170/2022/043795 на суму 26642 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 12.12.2022), кількість днів прострочки 3;
-17.06.2022 № UA 209170/2022/043875 на суму 28442,88 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 13.12.2022), кількість днів прострочки 2;
-17.06.2022 № UA 209170/2022/043876 на суму 28442,88 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 13.12.2022), кількість днів прострочки 2;
-17.06.2022 № UA 209170/2022/043877 на суму 28442,88 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 13.12.2022), кількість днів прострочки 2;
-17.06.2022 № UA 209170/2022/044034 на суму 28442,88 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 13.12.2022), кількість днів прострочки 2;
-17.06.2022 № UA 209170/2022/044049 на суму 35251,20 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 13.12.2022), кількість днів прострочки 2;
-17.06.2022 № UA 209170/2022/044129 на суму 35251,20 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 13.12.2022), кількість днів прострочки 2;
-18.01.2022 № UA 209170/2022/003272 на суму 30723,84 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 17.01.2023), кількість днів прострочки 30;
-20.01.2022 № UA 209170/2022/003920 на суму 30723,84 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 19.01.2023), кількість днів прострочки 28;
-20.01.2022 № UA 209170/2022/003924 на суму 30723,84 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 19.01.2023), кількість днів прострочки 28;
-20.01.2022 № UA 209170/2022/003925 на суму 30723,84 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 19.01.2023), кількість днів прострочки 28;
-20.01.2022 № UA 209170/2022/003943 на суму 30723,84 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 19.01.2023), кількість днів прострочки 28;
-05.07.2022 № UA 209170/2022/049570 на суму 25063,56 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 31.12.2022), кількість днів прострочки 47;
-05.07.2022 № UA 209170/2022/049610 на суму 25063,56 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 31.12.2022), кількість днів прострочки 47;
-06.07.2022 № UA 209170/2022/049933 на суму 25063,56 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 01.01.2023), кількість днів прострочки 46;
-06.07.2022 № UA 209170/2022/050027 на суму 25063,56 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 01.01.2023), кількість днів прострочки 46;
-07.07.2022 № UA 209170/2022/050201 на суму 25063,56 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 02.01.2023), кількість днів прострочки 45;
-08.07.2022 № UA 209170/2022/050828 на суму 25063,56 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 03.01.2023), кількість днів прострочки 44;
-08.07.2022 № UA 209170/2022/050830 на суму 26153,28 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 03.01.2023), кількість днів прострочки 44;
-08.07.2022 № UA 209170/2022/050862 на суму 25588,24 дол. США (граничний строк надходження валютної виручки 03.01.2023), кількість днів прострочки 44.
Вважаючи вказане рішення контролюючого органу протиправним, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Суд враховує, що позивач не заперечує факт прострочення. Спірною у даній справі є саме сума нарахованої пені, яка з позиції позивача розрахована не вірно із застосуванням курсу НБУ станом на 366 та 181 день від дня виникнення заборгованості, а не станом на день виникнення заборгованості (день оформлення ВМД).
Вирішуючи справу суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникли між сторонами, регулюються Податковим кодексом України та Законом України від 21 червня 2018 року №2473-VIII "Про валюту і валютні операції" (далі - Закон №2473).
Згідно з пунктом 39 1.1 ПК України для цілей визначення податкових зобов`язань зі сплати митних платежів застосовується офіційний курс валюти України до іноземної валюти, встановлений Національним банком України, що діє на 0 годин дня подання митної декларації, а у разі, якщо митна декларація не подається, дня визначення податкових зобов`язань.
Стаття 13 Закону №2473 визначає, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості.
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами 2 або 3 цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів встановлені пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, що затверджене постановою Правління Національного банку України (далі - Національний банк) від 02.01.2019 №5 (далі - Положення №5), та становлять 365 календарних днів.
Відповідно до розрахунку пені додатку №2 до акта перевірки, відповідач застосував офіційний курс гривні щодо іноземних валют 38,6000 40,1724 грн. за 1 Євро та 36,5686 за 1 долар США встановлений НБУ/арк.спр.29/, тобто перший день прострочення граничного строку розрахунків, а саме за експортними операціями до 05 квітня 2022 року взято курс НБУ станом на 366 день, а за операціями після 05 квітня 2022 року взято курс НБУ станом на 181 день від дня виникнення заборгованості (перший день прострочення граничного строку розрахунків), а саме курс НБУ станом на: 25.01.2023, 27.01.2023 та 07.02.2023 по контракту від 16.03.2021 № 24- LIC/21 з EU GIG OU (Естонія) - 36,5686 гри. за 1 долар США; 13.12.2022, 07.01.2023 та 18.01.2023 по контракту від 09.06.2022 № 29- L1C/22 з EU GIG OU (Естонія) - 38,6000 грн., 38,7773 грн. та 39,6897 грн. за 1 Євро відповідно; 16.01.2023 по контракту від 15.07.2022 № 34-LIC/22 з EU GIG OU (Естонія) - 36,5686 грн. за 1 долар США; 11.02.2023 та 15.02.2023 по контракту від 26.08.2021 № 59-LIC/21 з EU GIG OU (Естонія) - 39,3826 грн. та 39,3405 грн. за 1 Євро відповідно; 01.02.2023, 02.02.2023, 03.02.2023, 04.02.2023, 08.02.2023 та 09.02.2023 по контракту від 26.10.2021 № 69-LIC/21 з EU GIG OU (Естонія) - 39,5947 грн., 39,8323 грн., 40,1724 грн., 40, 1724 грн., 39,1485 грн., та 39,2564 грн. за 1 Євро відповідно; 01.01.2023, 02.01.2023, 03.01.2023, 04.01.2023, 18.01.2023 та 20.01.2023 по контракту від 26.11.2021 № 73-LIC/21 з EU GIG OU (Естонія) - З6,5686 грн. за 1 долар США.
Суд проаналізував зазначені правові норми, з`ясував вказані обставини та висновує, що таке застосування відповідачем при розрахунку пені курсу валют є помилковим та не вірним з огляду на наступне.
Заборгованість виникає та обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується і у випадку порушення строків розрахунків, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Тобто, при експорті має враховуватися курс валют на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, а при імпорті - на дату оплати резидентом товару.
З огляду на зазначене, у даному випадку при розрахунку пені відповідач мав враховувати курс НБУ на дату виникнення заборгованості (дата митного оформлення продукції, що експортується.), а не курс НБУ на 366 та 181 день від дня виникнення заборгованості (перший день прострочення граничного строку розрахунків).
З доказів у справі суд з`ясував, що ТОВ Львівська ізоляторна компанія здійснено експортні відвантаження скляних ізоляторів для повітряних ліній електропередач, артикули 120В (код товару 8546100000) згідно з митними деклараціями, що наведені вище періоди (18.01.2022 09.02.2022, 11.02.2022-15.02.2022, 16.06.2022-17.06.2022, 05.07.2022 22.07.2022).
Отже, при розрахунку пені слід було враховувати курс НБУ станом на дату митного оформлення продукції, що експортується. Суд враховує що офіційний курс гривні щодо іноземних валют встановлений НБУ станом становив: станом на 25.01.2022, 27.01.2022 та 07.02.2022 по контракту від 16.03.2021 № 24-LIC/21 - 28,3749 гри., 28,7984 грн. та 28,1468 гри. за 1 долар США відповідно; станом на 11.07.2022 та 22.07.2022 року по контракту від 09.06.2022 № 29-LIC/22 - 29,701 грн. та 37,2689 грн. за 1 Євро відповідно; станом на 20.07.2022 року по контракту від 15.07.2022 № 34-LIC/22 - 29,2549 грн. за 1 долар США; станом на 11.02.2022 та 15.02.2022 року по контракту від 26.08.2021 № 59-LIC/21 - 31,8785 грн. та 32,3264 грн. за 1 Євро відповідно; станом на 01.02.2022, 02.02.2022, 03.02.2022, 04.02.2022, 08.02.2022 та 09.02.2022 року по контракту від 26.10.2021 № 69-LIC/21 -31,7464 грн., 31,8875 грн., 32,1419 грн., 31,9198 грн., 32,0724 грн. та 31,9255 грн. за 1 Євро відповідно; станом на 18.01.2022, 20.01.2022, 05.07.2022, 06.07.2022, 07.07.2022 та 08.07.2022 року по контракту від 26.11.2021 № 73-LIC/21 - 28,122 грн., 28,4038 гри., 29,2549 грн., 29,2549 грн., 29,2549 грн., 29,2549 грн. за 1 долар США відповідно (а.с.38-57). Тобто, курс був значно нижчим і застосування при розрахунку пені курсу вище, очевидно призвело до збільшення її розміру та відповідно покладення на позивача надмірних грошових зобов`язань.
Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За правилами ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. При цьому, згідно зі ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Вказана норма узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції суд визначив, що…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Оскільки у даній справі оспорюється рішення прийняте відповідачем як суб`єктом владних повноважень, суд відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України перевіряє, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При виборі способу відновлення порушеного права позивача суд бере до уваги, що останнім не заперечується факт недотримання вимог валютного законодавства, однак з даного приводу суд також враховує таке.
Наслідком встановлення судом невідповідності частини рішення суб`єкта владних повноважень вимогам чинного законодавства є визнання такого акта частково протиправним, при умові, що цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оспорюваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення. Зокрема, частково протиправним можна визнати якусь частину, пункт, речення рішення або рішення в частині нарахування певної суми окремого виду податку чи збору, накладення штрафних (фінансових) санкцій в якійсь сумі.
Оскільки в спірному податковому повідомленні-рішенні податковим органом визначена одна єдина сума нарахованої пені, а отже оспорюваний акт не може зберегти свою цілісність і значення у разі визнання судом цього рішення частково протиправним, а тому воно підлягає скасуванню судом повністю.
Таким чином, при неправомірному визначенні контролюючим органом суми грошових зобов`язань, відповідне податкове-повідомлення-рішення підлягає скасуванню в повному обсязі, оскільки суд не уповноважений перебирати на себе дискреційні повноваження контролюючого органу з обчислення грошових зобов`язань.
За встановлених обставин, на основі наданих доказів, суд дійшов висновку, що спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним, а тому підлягає скасуванню, а позов задоволенню.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2023 у справі №380/9874/23.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 72,77,90,94,139, 241-246, 295 КАС України, суд,-
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №16435/13-01-07-10 від 17.07.2023.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Львівська ізоляторна компанія (ЄДРПОУ 30823262) судові витрати у виді судового збору в сумі 26840 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 24.11.2023.
СуддяКарп`як Оксана Орестівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 30.11.2023 |
Номер документу | 115242770 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні