Рішення
від 27.11.2023 по справі 380/20535/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 листопада 2023 рокусправа № 380/20535/23Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гулкевич І.З. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ніка Захід до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

в с т а н о в и в:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Ніка Захід, в якій просить :

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №11689/13-01-04-07/32893148 від 25.05.2023.

В обґрунтування позову зазначає, що спірним податковим повідомленням-рішенням до позивача застосовано штрафні санкції за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначеного п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України. Однак, позивач зазначає, що пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України, який є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Враховуючи наведене, вважає, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються. Таким чином, вважає, що відповідач діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для вчинення дій, без урахування необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав позивача і цілями, на досягнення яких спрямована така дія, а тому прийняте рішення є протиправним і підлягає скасуванню. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 05.09.2023 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що за результатами проведення камеральної перевірки фахівцями контролюючого органу було встановлено порушення позивачем ст. 201 ПК України, а саме порушено строки реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовних вимог не визнав та зазначив, що у ході перевірки встановлено несвоєчасну реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, відображених в акті перевірки №9223/13-01-04-07/32893148 від 19.04.2023.

Звертає увагу на те, що позивач не заперечує термінів реєстрації податкових накладних. Зазначає, що підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ в редакції Закону №2260-ІХ від 12.05.2022 скасовано мораторій щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), а відповідно норма пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.

У відповіді на відзив представник позивача вважає наведені відповідачем у відзиві аргументи безпідставними та необґрунтованими.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що посадовою особою ГУ ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Ніка Захід щодо дотримання граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних..

За результатами перевірки складено акт від 19.04.2023 №9223/13-01-04-07/32893148.

Перевіркою встановлено, що позивачем порушено вимоги п. 201.10 статті 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі акта перевірки від 19.04.2023 №9223/13-01-04-07/32893148 ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 25.05.2023 №11689/13-01-04-07/32893148, яким на підставі пункту яким на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 730 046,21 грн.

Відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН в ЄРПН до позивача застосовано такі штрафні санкції:

- по ПН № 1218 від 31.12.2021, дата реєстрації 02.09.2022 (98 днів затримки), 40% штрафу від суми ПДВ 327,20 грн., що становить 130,88 грн.;

- по ПН № 1150 від 23.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафу від суми ПДВ 103605,32 грн., що становить 31081,60 грн.;

- по ПН № 1044 від 13.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафу від суми ПДВ 16666,32 грн., що становить 4999,90 грн;

- по ПН №1149 від 23.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 96394,68 грн., що становить 28918,40 грн;

-по ПН №1040 від 01.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 66676,28 грн, що становить 20002,88 грн;

-по ПН №995 від 13.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 70114,75 грн, що становить 21034,43 грн;

-по ПН №1048 від 13.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 50670,22 грн, що становить 15201,07 грн;

-по ПН №1042 від 13.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 100000,72 грн, що становить 30000,22 грн;

-по ПН №1045 від 01.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 99551,86 грн, що становить 29865,56 грн;

-по ПН №1041 від 09.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 116666,31 грн, що становить 34999,89 грн;

-по ПН №996 від 13.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 71952,29 грн, що становить 21585,69 грн;

-по ПН №1051 від 15.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 93810,02 грн, що становить 28143,01 грн;

-по ПН №50 від 15.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 33333,33 грн, що становить 10000 грн;

-по ПН №1043 від 09.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 116666,23 грн, що становить 34999,87 грн;

-по ПН №1148 від 23.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 34375,82 грн, що становить 10312,75 грн;

-по ПН №923 від 23.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 11666,67 грн, що становить 3500 грн;

-по ПН №994 від 13.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 91266,29 грн, що становить 27379,89 грн;

-по ПН №1052 від 15.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 70228,43 грн, що становить 21068,53 грн;

-по ПН №1046 від 01.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 67121,94 грн, що становить 20136,58 грн;

-по ПН №971 від 10.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 33333,33 грн, що становить 10000 грн;

-по ПН №1151 від 21.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 116668,71 грн, що становить 35000,61 грн;

- по ПН №1122 від 22.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 83333,33 грн, що становить 25000 грн;

- по ПН №63 від 01.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 50000 грн, що становить 15000 грн;

- по ПН №1047 від 07.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 67265,66 грн, що становить 20179,70 грн;

- по ПН №1053 від 15.12.2021, дата реєстрації 14.07.2022 (48 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 85961,55 грн, що становить 25788,47 грн;

- по ПН №2 від 03.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 112757,40 грн, що становить 11275,74 грн;

- по ПН №7 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 71724,67 грн, що становить 7172,47 грн;

- по ПН №3 від 15.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 116088,58 грн, що становить 11608,86 грн;

- по ПН №1 від 03.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 112242,60 грн, що становить 11224,26 грн;

- по ПН №6 від 14.06.2022, дата реєстрації 14.07.2022 (14 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 71666,67 грн, що становить 7166,67 грн;

- по ПН №106 від 24.05.2022, дата реєстрації 22.08.2022 (39 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 72000 грн, що становить 21600 грн;

- по ПН №105 від 24.05.2022, дата реєстрації 22.08.2022 (39 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 108000 грн, що становить 32400 грн;

- по ПН №62 від 17.06.2022, дата реєстрації 22.08.2022 (38 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 90000 грн, що становить 27000 грн;

- по ПН №55 від 31.07.2022, дата реєстрації 18.08.2022 (3 днів затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 50 грн, що становить 5 грн;

- по ПН №61 від 16.06.2022, дата реєстрації 22.08.2022 (38 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 74614,44 грн, що становить 22384,33 грн;

- по ПН №74 від 20.04.2022, дата реєстрації 22.08.2022 (39 днів затримки), 30% штрафи від суми ПДВ 171700 грн, що становить 51510 грн;

- по ПН №28 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 4400 грн, що становить 440 грн;

- по ПН №30 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 1070,58 грн, що становить 107,06 грн;

- по ПН №34 від 02.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (16 днів затримки), 20% штрафи від суми ПДВ 483,33 грн, що становить 96,67 грн;

- по ПН №33 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 3250 грн, що становить 325 грн;

- по ПН №31 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 898,33 грн, що становить 89,863 грн;

- по ПН №29 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 8175,58 грн, що становить 817,56 грн;

- по ПН №32 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 2000 грн, що становить 200 грн;

- по ПН №21 від 30.11.2022, дата реєстрації 16.12.2022 (1 день затримки), 10% штрафи від суми ПДВ 2928,25 грн, що становить 292,83 грн.

Позивач оскаржив податкове повідомлення-рішення у порядку адміністративного оскарження, за результатами якого ДПС України прийнято рішення від 22.08.2023 про залишення скарги без задоволення, а рішення без змін.

Вважаючи спірне податкове повідомлення-рішення протиправним та необґрунтованим, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Аналіз наведених норм права дозволяє суду зробити висновок, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування з урахуванням граничних строків для виконання платником податків свого податкового обов`язку. У разі ж порушення строків реєстрації до платника податків застосовуються штрафні санкції.

З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що ТОВ Ніка Захід реєстрацію податкових накладних, а саме: від 31.12.2021 №1218, від 23.12.2021 №1150, №1149, від 01.12.2021 №1040, №1045, №1046, №63, від 13.12.2021 №1044, №995, №1048, №1042, від 09.12.2021 №1041, №1043, від 15.12.2021 №1051, №50, №1052, №1053, від 10.12.2021 №971, від 21.12.2021 №1151, №1122, від 07.12.2021 №1047, від 03.06.2022 №2, №1, від 14.06.2022 №7, №6, від 15.06.2022 №3, від 24.05.2022 №106, №105, від 17.06.2022 №62, від 31.07.2022 №55, від 16.06.2022 №61, від 20.04.2022 №74, від 30.11.2022 №28, №30, №33, №31, №29, №32, №21, від 02.11.2022 №34 - здійснено з порушенням строків, визначених ПК України.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Відтак, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

У контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Суд зазначає, що пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

В той же час, Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 були внесені зміни до п. 69.2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України шляхом викладення пункту в новій редакції. Зокрема останній абзац вказаного пункту було викладено в наступній редакції:

...У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовуються... .

Надаючи оцінку вищенаведеним правовим нормам, а саме п. 52-1 та п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, суд зазначає, що зміни, внесені Законом № 2260-ІХ до п. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час ані цим Законом, ані іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52-1 ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.

Тобто, на момент прийняття оскаржуваного рішення, положення ПК України містило дві правові норми, які суперечили одна одній, зокрема, положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України встановлюють мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, тоді як положення п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України вказують на те, що такий мораторій не застосовується.

Втім, положеннями п. 56.21 ст. 56 ПК України визначено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

У постанові Верховного Суду від 10.02.2021 по справі №380/671/20 вказано, що сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.

Вищенаведеною нормою охоплюються не лише очікування платника почуватися захищеним, а й відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом. При цьому тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.

Таким чином, оскільки вищенаведені положення ПК України дають підстави стверджувати про існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків, тому слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків.

Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку, що застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в умовах правової невизначеності покладає на позивача додатковий надмірний тягар та суперечить принципу правової визначеності та стабільності.

Крім того, суд зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено в тому числі й принцип захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому що Законом №2260 було скасовано право, яким товариство користувалося до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.

У пункті 78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2020 у справі №260/81/19 зроблено висновок про те, що за правилами Європейського суду з прав людини, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платника податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа Сєрков проти України. Заява №39766/05, пункт 43).

Постаново Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 №651 з 24-00 години 30 червня 2023 року відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Таким чином така правова невизначеність існувала до скасування карантину, який було введено у 2019 році.

Головним управлінням ДПС у Львівській області встановлено порушення строків реєстрації ТОВ Ніка Захід податкових накладних виписаних за період з 31.12.2021 по 30.11.2022, тобто у період дії на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 без врахування приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, тому підстав для застосування до ТОВ Ніка Захід штрафних (фінансових) санкцій за своєчасно не зареєстровані податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних не має.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанова від 10.12.2021 у справі №420/10367/20 та від 26.07.2023 у справі № 520/1956/19.

Згідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення 25.05.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2

розділу ХХ Перехідні положення ПК України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

При цьому, згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.

Водночас, судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України., а не пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України , що додатково свідчить про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 25.05.2023 №11689/13-01-04-07/32893148.

За сукупністю вищезазначених обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Львівській області від 25.05.2023 №11689/13-01-04-07/32893148, тому викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки судом задоволено адміністративний позов, тому сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 10 950,70 грн. підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 139, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №11689/13-01-04-07/32893148 від 25.05.2023.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Ніка Захід судовий збір в розмірі 10950,70 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяГулкевич Ірена Зіновіївна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115242835
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/20535/23

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 14.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 27.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні