Рішення
від 28.11.2023 по справі 500/4963/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4963/23

28 листопада 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Калина-2008" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Калина-2008" (далі ФГ «Калина-2008», Фермерське господарство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), у якому просить визнати протиправними та скасувати такі рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, прийнятої до розгляду судом (том 1 а.с.215-216):

від 10.05.2023 №8785248/35069037 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 31.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі

ЄРПН);

від 18.07.2023 №9206724/35969937 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 30.11.2022 в ЄРПН;

від 18.07.2023 №9206722/35969937 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 30.12.2022 в ЄРПН;

від 18.07.2023 №9206723/35969937 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 16.03.2023 в ЄРПН;

від 18.07.2023 №9206721/35969937 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 16.03.2023 в ЄРПН;

та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023, №2 від 16.03.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 01.09.2022 ФГ «Калина-2008» уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю «Радехівський цукор» (далі ТОВ «Радехівський цукор») договір № 30/06/22-С суборенди будівлі складу, який знаходиться за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, місто Скалат, вулиця Грушевського, 88, і 01.11.2022 договір № 25/10/22-С суборенди будівлі складу, який знаходиться за адресою: Тернопільська область, Чортківський район, місто Копичинці, вулиця Залізнична, 47. Будівлі складів перебувають в оренді ФГ «Калина-2008» на підставі відповідних договорів оренди №11/07/22 від 11.07.2022 та №25/10/22 від 25.10.2022.

На виконання договорів суборенди протягом періоду з вересня 2022 року по березень 2023 року ФГ «Калина-2008» надано ТОВ «Радехівський цукор» послуги із суборенди, по яких на підставі відповідних актів наданих послуг щомісяця складалися відповідні податкові накладні на дату виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023, №2 від 16.03.2023, реєстрація яких в ЄРПН була зупинена.

Згідно з квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних, підставами для зупинення їх реєстрації була відповідність господарських операцій пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Для реєстрації податкових накладних у ЄРПН, на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) Фермерське господарство по кожній податковій накладній надало контролюючому органу відповідні письмові пояснення, до яких надано копії первинних документів, які, як вважає позивач, у повній мірі підтверджували реальність здійснення кожної господарської операції між ФГ «Калина-2008» та ТОВ «Радехівський цукор». Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а у подальшому - рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено, а тому вважає, що такі підлягають реєстрації в ЄРПН. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.

З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 14.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Від відповідачів до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що оскільки за результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних такі не відповідали жодній з ознак безумовної реєстрації, то у відповідності до пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постанови Кабінету Міністрів України №1165 (далі Порядок № 1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) щодо податкових накладних здійснено перевірку відповідності відображених у ній операцій критеріям ризиковості здійснення операцій. За наслідками перевірки встановлена підстава для зупинення реєстрації податкових накладних, бо у ФГ «Калина-2008» відсутня врахована контролюючим органом таблиця даних платника податку на додану вартість.

Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. При цьому контролюючий орган немає права просити платника надати конкретні документи, чи то вказувати надати такі, перелік таких документів платнику відомий згідно пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено (далі Порядок №520). Вибір конкретних документів, які підтверджуються реальність здійснення конкретної господарської операції можливий тільки платником.

Після опрацювання поданих платником податків документів та пояснень підстав для реєстрації податкових накладних не було. З огляду на вказане представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі (том 1 а.с.171-174).

Ухвалою суду від 01.09.2023 задоволено клопотання представника відповідачів, суд перейшов до розгляду справи у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

Представником позивача надіслано до суду відповідь на відзив, у якій зауважено на надання значного обсягу первинних документів, які однозначно та безсумнівно підтверджували здійснення кожної господарської операції, яка була відображена у податкових накладних, складених позивачем і в реєстрації яких було відмовлено, а також такі повністю відповідали визначеному пунктом 5 Порядку №520 переліку документів, необхідних для прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, в ЄРПН (том 1 а.с.188-192).

Ухвалою суду від 05.10.2023 продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів.

30.10.2023 представником позивача надані письмові пояснення стосовно податкової накладної №1 від 31.10.2022, яка складена на підставі акту наданих послуг від 30.10.2022. Позивач зазначив, що датою оформлення акту наданих послуг від 30.10.2022 було 31.10.2022, коли фактично акт підписаний сторонами (про що в ньому й зазначено), тому саме у цей день складена й податкова накладна (том 1 а.с.217-218).

02.11.2023 представником відповідачів подано до суду додаткові пояснення щодо кожної з податкових накладних, реєстрація яких зупинена в ЄРПН, з інформацією про подані пояснення та документи по кожній накладній (окрім №2 від 16.03.2023). Вказує, що надані документи стосувалися основної господарської діяльності Фермерського господарства, а у спірних податкових накладних мова йшла про надання нежитлових приміщень у суборенду, документи про право власності на об`єкт нерухомого майна не надані, ТОВ «Радехівський цукор» не відображає дані об`єкти у відомостях форми 20-ОПП (том 1 а.с.229-241).

Ухвалою суду від 02.11.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 23.11.2023.

У судовому засіданні 23.11.2023 представник позивача адвокат Покотило Ю.В. надав пояснення щодо підстав позову, викладені у позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити.

Представник відповідачів Мурована І.Я. проти позовну заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та письмових поясненнях, просила у задоволенні позову відмовити повністю.

Ухвалою суду від 23.11.2023 в судовому засіданні оголошено перерву до 28.11.2023, витребувано у відповідачів докази надіслання ФГ «Калина-2008» пояснень та документів по податковій накладній №2 від 16.03.2023.

24.11.2023 до суду надійшли витребувані судом докази (том 2 а.с.9-14).

Представник позивача у судове засідання 28.11.2023 не прибув, подав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності, позов просив задовольнити (том 2 а.с.8).

28.11.2023 суд продовжив розгляд справи у порядку письмового провадження.

Заслухавши пояснення учасників справи у судовому засіданні 23.11.2023, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ФГ «Калина-2008» (код ЄДРПОУ 39893474) 03.11.2008 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код видів економічної діяльності 01.11); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість.

Позивач на підставі договору оренди №11/07/22 від 11.07.2022 орендує у фізичної особи ОСОБА_1 нежитлову будівлю складу, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1282,3 кв.м, об`єкт оренди надається на строк до 11.07.2025, а на підставі договору оренди №25/10/22 від 25.10.2022 орендує у фізичної особи ОСОБА_1 нежитлову будівлю складу, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , строк оренди до 23.10.2025 (том 1 а.с.126-135).

01.09.2022 ФГ «Калина-2008» уклало з ТОВ «Радехівський цукор» (код ЄДРПОУ 36153189) договір № 30/06/22-С суборенди будівлі складу, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1282,3 кв.м, на строк до 28.02.2023 (том 1 а.с.139-140).

01.11.2022 ФГ «Калина-2008» уклало з ТОВ «Радехівський цукор» (код ЄДРПОУ - 36153189) договір № 25/10/22-С суборенди будівлі складу, який знаходиться за адресою: Тернопільська область, Чортківський район, місто Копичинці, вулиця Залізнична, 47, на строк до 28.02.2023, який продовжено до 31.03.2023 (том 1 а.с.143-146).

На виконання цих договорів суборенди 01.09.2022 позивачем передано суборендарю будівлю складу за адресою: Тернопільська область, Тернопільський район, місто Скалат, вулиця Грушевського, 88, та 01.11.2023 будівлю іншого складу за адресою: Тернопільська область, Чортківський район, місто Копичинці, вулиця Залізнична, 47 на підставі відповідних актів приймання передачі від 01.09.2022 та 01.11.2022.

В подальшому позивачем складалися акти наданих послуг.

Так, за період вересня-жовтня 2022 року ФГ «Калина-2008» надано ТОВ «Радехівський цукор» послуги із суборенди згідно договору суборенди №30/06/22-С від 01.09.2022 на загальну суму 90000,00 грн (у тому числі ПДВ 15000,00 грн), що про що складено акт наданих послуг № 11-0000001 від 30.10.2022 (том 1 а.с.141). Розрахунку проведені повністю шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок ФГ «Калина-2008» 16.11.2022 (том 1 а.с.142).

31.10.2022 ФГ «Калина-2008» складено і відправлено на реєстрацію податкову накладну №1 від 31.10.2022 на загальну суму 90000,00 грн (у тому числі ПДВ 15000,00 грн), реєстрація якої зупинена 14.11.2022 (том 1 а.с.18).

У листопаді 2022 року на виконання договору суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022 року ФГ «Калина-2008» надано ТОВ «Радехівський цукор» послуги із суборенди на загальну суму 60000,00 грн (у тому числі ПДВ 10000,00 грн), що підтверджується актом надання послуг №11-0000003 від 30.11.2022. Розрахунки проведені повністю шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок позивача 07.12.2022 (том 1 а.с.148-149).

30.11.2022 Фермерським господарством складено і відправлено на реєстрацію податкову накладну №2 від 30.11.2022 на загальну суму 60000,00 грн (у тому числі ПДВ 10000,00 грн), реєстрація якої зупинена 14.12.2022 (том 1 а.с.29).

На виконання договору суборенди № 25/10/22-С від 01.11.2022 протягом грудня 2022 ФГ «Калина-2008» надано ТОВ «Радехівський цукор» послуги із суборенди на загальну суму 60000,00 грн (у тому числі ПДВ 10000,00 грн), що підтверджується актом надання послуг № 12-0000002 від 30.12.2022. Розрахунки проведені повністю шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок позивача 21.02.2023 (том 1 а.с.151-152).

30.12.2022 Фермерським господарством складено і відправлено на реєстрацію податкову накладну №2 від 30.12.2022 на загальну суму 60000,00 грн (у тому числі ПДВ 10000,00 грн), реєстрація якої зупинена 02.01.2023 (том 1 а.с.41).

На виконання договору суборенди № 25/10/22-С від 01.11.2022 протягом першої половини березня 2023 року ФГ «Калина-2008» надано ТОВ «Радехівський цукор» послуги із суборенди на загальну суму 30000,00 грн (у тому числі ПДВ 5000,00 грн), що підтверджується актом надання послуг № 03-0000001 від 16.03.2023. Розрахунки проведені повністю шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок ФГ «Калина-2008» 13.04.2023 (том 1 а.с.154-155).

16.03.2023 ФГ «Калина-2008» складено і відправлено на реєстрацію податкову накладну № 1 від 16.03.2023 на загальну суму 30000,00 грн (у тому числі ПДВ 5000,00 грн), реєстрація якої зупинена 29.03.2023 (том 1 а.с.53).

Також на виконання договору суборенди № 25/10/22-С від 01.11.2022 протягом лютого 2023 року ФГ «Калина-2008» надано ТОВ «Радехівський цукор» послуги із суборенди на загальну суму 60000,00 грн (у тому числі ПДВ 10000,00 грн), що підтверджується актами надання послуг № 02-0000001 від 16.02.2023 та № 02-0000003 від 28.02.2023 (том 1 а.с.156-157).

Пунктом 4.2 договору суборенди № 25/10/22-С від 01.11.2022 передбачена компенсація комунальних послуг (послуги за електроенергію, водопостачання, сміття) на підставі рахунку виставленого Орендарем. 16.03.2023 позивачем виставлено ТОВ «Радехівський цукор» рахунок на оплату та акт надання послуг №03-0000002 на компенсацію комунальних послуг (електроенергії) згідно договору суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022 за лютий 2023 року на загальну суму 27263,22 грн (у тому числі ПДВ 4543,87 грн), складений на основі рахунку за енергію за лютий 2023 року №130992242 від 28.02.2023 від ТОВ «Тернопільелектропостач». ТОВ «Радехівський цукор» за компенсацію комунальних послуг (електроенергії) розрахувалося повністю шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок ФГ «Калина-2008» 13.04.2023 (том 1 а.с.158-161).

ФГ «Калина-2008» складено і відправлено на реєстрацію податкову накладну №2 від 16.03.2023 на загальну суму 27263,22 грн (у тому числі ПДВ 4543,87 грн), реєстрацію якої зупинено 30.03.2023 (том 1 а.с.65).

Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023 та №2 від 16.03.2023 їх зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в кожній податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (том 1 а.с.18, 29, 41, 53, 65).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №1 від 31.10.2022, платником подані пояснення від 24.04.2023 з такими документами (їх копіями): виписка з Єдиного державного реєстру від 12.04.2022, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року; звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році; договір купівлі-продажу № Б 01112 від 01.11.2022, видаткові накладні №РН-0003887 від 01.11.2022 та №РН-0004021 від 10.11.2022, товарно-транспортні накладні (далі ТТН) №011122_7 від 01.11.2022 та № 101122 4 від 10.11.2022, видаткові накладні №ТР400000039 від 03.02.2023, №ТР400000072 від 14.02.2023, №ТР400000178 від 07.03.2023, №ТР400000247 від 14.03.2023, №ТР400000291 від 17.03.2023, договір поставки сільськогосподарської продукції № 78836 від 02.02.2023, специфікації №1 від 02.02.2023, №2 від 06.02.2023, №3 від 10.02.2023, №4 від 14.02.2023, видаткові накладні №02-0000001 від 02.02.2023, №02-0000002 від 06.02.2023, №02-0000003 від 10.02.2023, №02-0000004 від 14.02.2023, ТТН №01 від 02.02.2023, №02 від 02.02.2023, №03 від 06.02.2023, №04 від 06.02.2023, №05 від 10.02.2023, №06 від 10.02.2023, №07 від 14.02.2023, №08 від 14.02.2023, договір оренди № 11/07/22 від 11.07.2022, акт приймання-передачі від 11.07.2022, договір суборенди №30/06/22-С від 01.09.2022, акт надання послуг №11-0000001 від 30.10.2022, виписка з особового рахунку UA803204780000026000924443370 від 16.11.2022, форма № 20-ОПП повідомлення про об`єкти оподаткування, податкова накладна №1 від 31.10.2022 (том 1 а.с.19-20, 243, 245).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №2 від 30.11.2022, платником подані пояснення від 10.07.2023 з такими документами (їх копіями): виписка з Єдиного державного реєстру від 12.04.2022, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році, договір суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022, акт приймання-передачі від 01.11.2022, форма №20-ОПП повідомлення про об`єкти оподаткування, договір оренди №25/10/22 від 25.10.2022, акт приймання-передачі від 25.10.2022, платіжні інструкції №220 від 07.07.2023, №219 від 07.07.2023, №218 від 07.07.2023, рахунок на оплату №11-0000003 від 21.11.2022, акт надання послуг №11-0000003 від 30.11.2022, виписка з особового рахунку UA803204780000026000924443370 від 07.12.2022, податкова накладна №2 від 30.11.2022 (том 1 а.с.30-31, 244).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №2 від 30.12.2022, платником подані пояснення від 10.07.2023 з такими документами (їх копіями): виписка з Єдиного державного реєстру від 12.04.2022, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році, договір суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022, акт приймання-передачі від 01.11.2022, форма №20-ОПП повідомлення про об`єкти оподаткування, договір оренди №25/10/22 від 25.10.2022, акт приймання-передачі від 25.10.2022, платіжні інструкції №220 від 07.07.2023, №219 від 07.07.2023, №218 від 07.07.2023, рахунок на оплату №12-0000002 від 26.12.2022, акт надання послуг №12-0000002 від 30.12.2022, виписка з особового рахунку UA803204780000026000924443370 від 21.02.2023, податкова накладна №2 від 30.12.2022 (том 1 а.с.42-43, 246).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №1 від 16.03.2023, позивачем разом з поясненнями 10.07.2023 було подано до контролюючого органу такі документи: виписка з Єдиного державного реєстру від 12.04.2022, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році, договір суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022, акт приймання-передачі від 01.11.2022, додаткова угода №1 від 27.02.2023 до договору суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022, форма № 20-ОПП повідомлення про об`єкти оподаткування, договір оренди №25/10/22 від 25.10.2022, акт приймання-передачі від 25.10.2022, платіжні інструкції №220 від 07.07.2023, №219 від 07.07.2023, №218 від 07.07.2023, рахунок на оплату №03-0000001 від 16.03.2023, акт надання послуг №03-0000001 від 16.03.2023, виписка з особового рахунку UA803204780000026000924443370 від 13.04.2023 (том 1 а.с.54-55, 247).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №2 від 16.03.2023, позивачем разом з поясненнями 10.07.2023 було подано до контролюючого органу такі документи: виписка з Єдиного державного реєстру від 12.04.2022, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році, договір суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022, акт приймання-передачі від 01.11.2022, додаткова угода №1 від 27.02.2023 до договору суборенди №25/10/22-С від 01.11.2022, форма № 20-ОПП повідомлення про об`єкти оподаткування, договір оренди №25/10/22 від 25.10.2022, акт приймання-передачі від 25.10.2022, платіжні інструкції №220 від 07.07.2023, №219 від 07.07.2023, №218 від 07.07.2023, 07.07.2023, акти надання послуг №02-0000001 від 16.02.2023 та №02-0000003 від 28.02.2023, рахунок на оплату №03-0000002 від 16.03.2023, рахунок за енергію №130992242 від 28.02.2023, акт надання послуг №03-0000002 від 16.03.2023, виписка з особового рахунку UA803204780000026000924443370 від 13.04.2023 (том 1 а.с.66-67, том 2 а.с.13).

Переліки документів, які надавалися позивачем до контролюючого органу наведені відповідачем у відповідних додатках до додаткових пояснень (том 1 а.с.243-251).

Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленнях від 01.05.2023 №8726836/35969937 (том 1 а.с.22), від 13.07.2023 №9184664/35969937 (том 1 а.с.34), від 13.07.2023 №9184668/35969937 (том 1 а.с.44), від 13.07.2023 №9184666/35969937 (том 1 а.с.56), від 13.07.2023 №9184660/35969937 (том 1 а.с.68) про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Фермерському господарству надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній: а саме первинних документів щодо придбання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, розрахункових документів, а в графі додаткова інформація вказано, що не надано копій документів на придбання послуг оренди приміщення, яке є об`єктом суборенди, інформації щодо оподаткування податком на нерухоме майно об`єкта оподаткування, який належить на праві власності ОСОБА_1 (по накладній №1 від 31.10.2022), копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (по накладних №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023, №2 від 16.03.2023).

04.05.2023 ФГ «Калина-2008» подало повідомлення №1 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН (стосується податкової накладної від 31.10.2022 №1), надавши при цьому копії документів на придбання послуг оренди (том 1 а.с.23, 248).

13.07.2023 ФГ «Калина-2008» подало повідомлення №9184664/35969937, №9184668/35969937, №9184666/35969937, №9184660/35969937 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН (стосувалися решти податкових накладних), надавши при цьому копії розрахункових документів та банківських виписок платіжні інструкції №220 від 07.07.2023, №219 від 07.07.2023, №218 від 07.07.2023, виписки з особового рахунку НОМЕР_1 (том 1 а.с.34, 46, 58, 70, 249-251, том 2 а.с.12).

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.05.2023 №8785248/35969937 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 31.10.2022 №1 (том 1 а.с.24), рішенням від 18.07.2023 №9206724/35969937 у реєстрації податкової накладної від 30.11.2022 №2 (том 1 а.с.37), рішенням від 18.07.2023 №9206722/35969937 у реєстрації податкової накладної від 30.12.2022 №2 (том 1 а.с.49), рішенням від 18.07.2023 №9206723/35969937 у реєстрації податкової накладної від 16.03.2023 №1 (том 1 а.с.61), рішенням від 18.07.2023 №9206721/35969937 у реєстрації податкової накладної від 16.03.2023 №2 (том 1 а.с.73). У кожному випадку підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку. Однак рішеннями комісії ДПС України від 19.05.2023 №44181/35969937/2, від 31.07.2023 №60608/35969937, 31.07.2023 №60626/35969937, 31.07.2023 №60608/35969937, 31.07.2023 №60628/35969937 скарги позивача залишені без задоволення, а відповідні рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (том 1 а.с.28, 40, 52, 64, 76).

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій від 14.11.2022, 14.12.2022, 02.01.2023, 29.03.2023, 30.03.2023 про зупинення реєстрації податкових накладних встановлено, що реєстрацію податкових накладних зупинено, оскільки код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 відсутній у таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд зауважує, що такий вид діяльності як 68.20 (надання в оренду та управління власним або орендованим нерухомим майном) відсутній серед видів діяльності ФГ «Калина-2008», зазначених у відомостях Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (том 1 а.с.77). Спірні податкові накладні складені за номенклатурою послуг згідно з ДКПП 68.20.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/ розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (ця правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 27.04.2023 у справі №460/8040/20).

В свою чергу у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У цій справі судом встановлено, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної у кожному з п`яти випадків.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12.01.2023 №19, чинними з 08.03.2023), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанціях не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної у кожному з п`яти випадків.

Разом з тим, після зупинення реєстрації податкових накладних позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються його господарської діяльності в цілому - вирощення с/г культур. Стосовно господарської операції, щодо якої складено спірні податкові накладні, то до податкової накладної №1 від 31.10.2022 було подано договір суборенди №30/06/22-С від 01.09.2022, акт наданих послуг №11-0000001 від 30.10.2022 (том 1 а.с.243, 245).

У повідомленні Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 01.05.2023 №8726836/35969937 вказано про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній: а саме первинних документів щодо придбання послуг, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, розрахункових документів, а в графі додаткова інформація вказано, що не надано копій документів на придбання послуг оренди приміщення, яке є об`єктом суборенди, інформації щодо оподаткування податком на нерухоме майно об`єкта оподаткування, який належить на праві власності ОСОБА_1 .

На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області позивачем було надано додаткові документи, а саме договір оренди №11/07/22 від 11.07.2022 та акт приймання передачі від 11.07.2022 (том 1 а.с.246).

До податкової накладної №2 від 30.11.2022 разом з поясненнями від 10.07.2023, серед іншого, було подано догорів оренди №25/10/22 від 25.10.2022 та акт приймання передачі від 25.10.2022, договір суборенди №25/10/22-С від 25.10.2022, акт наданих послуг №11-0000003 від 30.11.2022 (том 1 а.с.244).

Такі ж договори оренди і суборенди з відповідними актами було подані позивачем разом з поясненнями до податкової накладної №2 від 30.12.2022 та №1 від 16.03.2023, а також акт наданих послуг №12-0000002 від 30.12.2022 та акт наданих послуг №03-0000001 від 16.03.2023 (том 1 а.с.246, 247).

До податкової накладної №2 від 16.03.2023 разом з поясненнями від 10.07.2023 було договір оренди №25/10/22 від 25.10.2022 з актом приймання-передачі від 25.10.2022, акти надання послуг №02-0000001 від 16.02.2023 та №02-0000003 від 28.02.2023, №03-0000002 від 16.03.2023, рахунок на оплату №03-0000002 від 16.03.2023, рахунок за енергію №130992242 від 28.02.2023 (том 2 а.с.13).

На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області по податкових накладних №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, № 1 та № 2 від 16.03.2023 позивачем було надано додаткові документи, платіжні інструкції №218, № 219, № 220 від 07.07.2023 та виписки по банківських рахунках (том 1 а.с.249-251, том 2 а.с.12).

Отже, після зупинення реєстрації податкових накладних платник податків подав документи, які підтверджують його основу діяльність вирощення зернових, а також безпосередньо операції надання нежитлових приміщень у суборенду, по яких виписані та подавалися на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні.

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірних податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області у реєстрації податкових накладних відмовлено у зв`язку із ненадання/частковим надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень.

Однак у кожному із рішень відсутнє обґрунтування, які конкретно неподані документи для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.

Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

По кожній податковій накладній, реєстрацію яких було зупинено ФГ «Калина-2008» формувало податкові накладні по першій подій даті надання послуг, які підтверджуються відповідними актами наданих послуг.

Разом з тим, по податковій накладній №1, виписаній 31.10.2022, судом встановлено, що був складений акт наданий послуг №11-0000001 з датою 30.10.2022.

Згідно зі статтею 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. При цьому, під поняттям первинного документу розуміється документ, який містить відомості про господарську операцію.

Водночас первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Зі змісту доданого позивачем акту надання послуг №11-0000001 вбачається проставлення дати у назві документа 30.10.2022. Разом з тим, такий документ фактично підписаний сторонами договору суборенди головою «ФГ Калина-2008» Дацків О.В. (виконавцем послуг) та менеджером зі збуту ТОВ «Радехівський цукор» ОСОБА_2 (замовник послуг) 31.10.2022 з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» електронним цифровим підписом 31.10.2022 (том 1 а.с.141).

Датою, з якою пов`язується перша подія дата надання послуг, є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (фактичного підписання сторонами акту наданих послуг) 31.10.2022. Саме цією датою складено податкову накладну №1 від 31.10.2022.

Стосовно решти податкових накладних №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, № 1 та №2 від 16.03.2023, то вони складені та подані на реєстрацію відповідною датою оформлення відповідних актів надання послуг 30.11.2022, 30.12.2022 та 16.03.2023.

Отже, оформлення документів, що засвідчую факт постачання послуг платником податку (актів наданих послуг) вказує на виникнення податкових зобов`язань у постачальника послуг та відповідно до приписів пункту 201.1 статті 201 ПК України зумовлює складання ним та реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.

Для підтвердження господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, № 1 та №2 від 16.03.2023 ФГ «Калина-2008» надало письмові пояснення та документи, що розкривають зміст правовідносин із контрагентом суборендарем ТОВ «Радехівський цукор».

Суд зазначає, що платником податків надано й інші документи, які не стосуються господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні, проте це не впливає на висновки суду про належність і достатність документів стосовно підтвердження господарських операцій по спірних податкових накладних.

Отже, контролюючих орган безпідставно у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначив про ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні відповідного повідомлення.

Стосовно додаткових зауважень представника відповідачів по накладній № 1 від 31.10.2022, складеній на підставі акту наданих послуг від 30.10.2022, то вище суд встановив про фактичне підписання цього акта саме 31.10.2022, а окрім того, про такі підстави у прийнятому рішенні комісії регіонального рівня по цій податковій накладній не йдеться. Також не заслуговують на увагу доводи відповідачів про надання до спірних податкових накладних більшого переліку документів по діяльності Фермерського господарства в цілому, а не конкретно по господарських операціях, по яких вони сформовані, оскільки податковий орган у квитанціях про зупинення податкових накладних не вказав на перелік документів, що витребовує, а тому такі подавалися за розсудом платника податків.

Детальне вивчення письмових пояснень ФГ «Калина-2008» та поданих документів дає можливість встановити коло сторін господарських операцій, зміст наданих послуг, їх кількісні та вартісні значення. Додатково позивач надав документи про наявність у нього ресурсів для ведення основної господарської діяльності.

При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.05.2023 №8785248/35069037 та від 18.07.2023 №9206724/35969937, №9206722/35969937, №9206723/35969937, №9206721/35969937.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023, №2 від 16.03.2023, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідні позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023, №2 від 16.03.2023 також належить задовольнити.

Відповідно до приписів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 10.05.2023 та від 18.07.2023 не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірні податкові накладні. Позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що, враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду відповідно до платіжної інструкції №260 від 04.08.2023 судовий збір за п`ять позовних вимог у сумі 13420,00 грн (том 1 а.с.17) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Фермерського господарства "Калина-2008" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.05.2023 №8785248/35069037, від 18.07.2023 №9206724/35969937, від 18.07.2023 №9206722/35969937, від 18.07.2023 №9206723/35969937, від 18.07.2023 №9206721/35969937.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 31.10.2022, №2 від 30.11.2022, №2 від 30.12.2022, №1 від 16.03.2023, №2 від 16.03.2023, подані на реєстрацію Фермерським господарством "Калина-2008".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Фермерського господарства "Калина-2008" судовий збір у сумі 13420,00 грн (тринадцять тисяч чотириста двадцять грн 00 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Фермерське господарство "Калина-2008" (47854, Тернопільська область, Тернопільський район, село Городниця, вулиця Сонячна, будинок 18, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 35969937).

Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, місто Тернопіль, вулиця Білецька, 1, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).

Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393).

Повний текст рішення складено та підписано 28 листопада 2023 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115244318
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/4963/23

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 26.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні