Рішення
від 27.11.2023 по справі 600/2504/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/2504/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернівецькій області до Дністровської районної ради Чернівецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 24», про звернення стягнення податкового боргу, -

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. Головне управління ДПС у Чернівецькій області (далі позивач) звернулось до суду з позовом до Дністровської районної ради Чернівецької області (далі відповідач), в якому просить:

- звернути стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24» з податку на додану вартість у розмірі 577689,83 грн. до Державного бюджету України на кошти Дністровської районної ради Чернівецької області.

1.2. Ухвалою суду від 26.04.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без повідомлення учасників справи. Окрім цього, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584).

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2.1. Згідно даних Головного управління ДПС у Чернівецькій області за Комунальним підприємством «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584) рахується заборгованість зі сплати податку на додану вартість на загальну суму 577689,83 грн. Однак, в добровільному порядку вказаний податковий борг не сплачено, що і обумовило звернення до суду із цим позовом.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

3.1. В обґрунтування позовних вимог представник позивача, згідно заяв по суті справи вказує, що враховуючи наявність у КП «ЦРА № 25» узгодженого податкового боргу у загальній сумі 577689,83 грн., Головне управління ДПС у Чернівецькій області звернулось до суду із позовом про стягнення заборгованості з рахунків платника. Відтак, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.12.2021 року у справі №600/5171/21-а, позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до Центральної районної аптеки №24 було задоволено повністю. Стягнуто податковий борг з рахунків у банках платника та за рахунок готівки, на загальну суму 577689,83 грн.

3.2. Водночас наголошує, що відповідно до ідентифікаційних даних, Комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 24» (далі КП «ЦРА № 24») (код ЄДРПОУ 01980584) зареєстровано як суб`єкт господарської діяльності Хотинською районною державною адміністрацією 12.02.1992 року за номером державної реєстрації 21/2. На обліку у Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області як платник податків перебуває з 29.02.1992 року. Орган управління Комунального підприємства «ЦРА № 24» - Хотинська районна рада. У свою чергу, на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 №1009-ІХ, відповідно до ідентифікаційних даних, Хотинська районна рада (код ЄДРПОУ 25081554) з 08.06.2021 року припинила свою діяльність в результаті реорганізації. Правонаступник Хотинської районної ради - Дністровська районна рада Чернівецької області.

3.3. Відповідно до ідентифікаційних даних, Дністровська районна рада, Чернівецької області (код ЄДРПОУ 44104708) зареєстрована як суб`єкт господарської діяльності Дністровською районною державною адміністрацією 16.12.2020 року за номером державної реєстрації 1000311020000000740. На обліку у Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області як платник податків перебуває з 17.12.2020 року.

3.4. Враховуючи те, що правонаступником Хотинської районної ради стала Дністровська районна рада Чернівецької області та відповідно і органом управління Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24», з метою виконання приписів пункту статті 96 ПК України, щодо особливостей стягнення податкового боргу з комунальних підприємств, Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області на адресу Дністровської районної ради Чернівецької області направлялися листи з метою вжиття заходів з погашення податкового боргу КП «ЦРА № 24» та прийняття одного з рішень, про: затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника. Зокрема, лист № 3554/5/24-13-13-02-01 від 10.08.2022 року, лист № 1330/5/24-13-13-02-01 від 27.02.2023 року.

3.5. Однак, Дністровська районна рада Чернівецької області, всупереч нормам підпункту 96.3 статті 96 ПК України, не надала контролюючому органу (впродовж 30 календарних днів з дня направлення звернення) відповідної інформації щодо обрання одного з рішень відповідно до п. 96.1 ст. 96 ПК України, не вжила практичних дій у вирішенні питання погашення боргу. При цьому, заступник голови Дністровської районної ради Чернівецької області надіслав лист від 28.03.2023 року № 02-23/28.23, в якому наголосив, що Дністровській районній раді Чернівецької області боргових зобов`язань по КП «ЦРА № 24» передано не було. Одночасно надав копію листа № 02-23/74.22 від 06.09.2022 року, який відповідно до даних електронної системи управління документами («УДО») Головного управління ДПС у Чернівецькій області, до податкового органу не надходив.

3.6. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, по суб`єкту запиту юридична особа код ЄДРПОУ 01980584 (КП «ЦРА № 24») відсутні відомості. Зазначене свідчить про неможливість виконання боржником своїх грошових зобов`язань за рахунок реалізації майна в порядку застосування пункту 95.3 статті 95 ПК України.

3.7. Представник позивача зазначає, що наявність податкового боргу за комунальним підприємством, яке належить до сфери управління органу місцевого самоврядування, відсутність доказів надання Дністровською районною радою відповідей на листи контролюючого органу та підтвердження будь-яких дій спрямованих на погашення боргу, може свідчити про дотримання податковим органом встановлених ПК України підстав, порядку та способу стягнення податкового боргу із засновника комунального підприємства.

3.8. З урахуванням викладеного, з дати виникнення податкового боргу по теперішній час, контролюючим органом за основним місцем обліку платника податків - боржника Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24», було вжито вичерпний комплекс заходів примусового стягнення податкового боргу.

3.9. Таким чином, оскільки Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області було вжито усіх заходів, установлених ПК України та за відсутності інших джерел погашення податкового боргу і відповідного реагування, пункт 96.3 статті 96 Податкового кодексу України зобов`язує контролюючий орган звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу, в управлінні якого перебуває таке державне підприємство.

Позиція відповідача

3.10. До суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначив, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

3.11. Звертає увагу суду на те, що у зв`язку із припиненням діяльності Хотинської районної ради, рішенням III сесії Дністровської районної ради від 14.05.2021р. №55.3-8/21 «Про затвердження передавального акту майнових прав, кредиторських та дебіторських заборгованостей Хотинської районної ради (ЄДРПОУ 25081554) в зв`язку із припиненням її діяльності» було затверджено відповідний передавальний акт. У вказаному акті балансова вартість необоротних активів, в т.ч. основних засобів, виробничих запасів, зобов`язань за договорами в гривнях була нульовою. Будь-яких майнових, речових та юридичних прав осіб, засновником якого була Хотинська районна рада, зокрема і КП «Центральна районна аптека №24» (м. Хотин, вул.Незалежності,28-6) та боргових зобов`язань в акті не було зазначено і відповідно не передано Дністровській районній раді. Про вказані вище обставини Дністровська районна рада двічі надавала відповіді на звернення ГУ ДПС у Чернівецькій області щодо погашення податкового боргу, тобто 06.09.2022р. за вих. №02-23/74-22 та 28.03.2023р. за вих. №02-23/28-23, але позивач цих обставин не взяв до уваги та безпідставно звернувся з позовом про звернення стягнення податкового боргу Центральної районної аптеки №24 на кошти Дністровської районної ради, як правонаступника Хотинської районної ради.

3.12. Наголошує, що 30.09.2020 р. Хотинська районна рада прийняла рішення №575/47/20 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл та міста району комунальних підприємств, установ та закладів до комунальної власності Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради». Згідно підпункту 1.6 пункту 1 вказаного рішення сесії районної ради Комунальне підприємство «Центральна районна аптека №24» (за адресою по вул.Незалежності, 28-6 в м.Хотин, код ЄДРПОУ- 01980584), - було передано з 01.10.2020р. безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл та міста району у власність Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради.

3.13. Крім того, згідно підпункту 6) пункту 4 цього ж рішення від 30.09.2020р. Хотинська районна рада вийшла із складу засновників юридичної особи КП «Центральна районна аптека №24» код ЄДРПОУ- 01980584.

3.14. Також згідно підпункту 1.4 пункту 1 рішення Хотинської районної ради від 30.09.2020 р. №585/47/20 «Про безоплатну передачу комунального майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Хотинського району до комунальної власності Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради» було передано 34/100 нежилих приміщень аптеки загальною площею 135,3 кв.м. в м.Хотин, вул.Незалежності, 28-6. Надалі згідно пункту 4 рішення сесії Хотинської міської ради від 22.12.2020 р. №16/3/20 було затверджено акти приймання-передачі майна комунальної власності та складено перелік майна комунальної власності, яке передається на баланс міської ради. За порядковим номером 11 (долученого до рішення) переліку вказано КП «Центральна районна аптека №24».

3.15. Отже, Хотинської районна рада до припинення своєї діяльності передала КП «Центральна районна аптека №24» і всі права на нього Хотинській міській раді та вийшла із складу засновників цього підприємства, а тому до передавального акту майнових прав від 31.03.2021 р. вказаний суб`єкт господарювання не був включений та Дністровською районною радою, як правонаступником Хотинської районної ради, - не приймався.

3.16. Підсумовуючи наведене, вважає, що відповідно до вимог ст. ст. 73 та 76 КАС України позивач не надав суду належних та достатніх доказів, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Позиція третьої особи

3.17. КП «Центральна районна аптека №24» жодної процесуальної активності не проявило, пояснень по суті справи не надало, хоча ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі було надіслано засобами поштового зв`язку на його офіційну адресу.

ІV. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

4.1. Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.12.2021 року у справі № 600/5171/21-а позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до Центральної районної аптеки №24 задоволено повністю; стягнуто податковий борг з Центральної районної аптеки №24, з рахунків у банках платника та за рахунок готівки, на загальну суму податкового боргу - 577689 (п`ятсот сімдесят сім тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) грн 83 коп. - в Державний бюджет України.

4.2. Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області, з метою вжиття заходів з погашення податкового боргу КП «ЦРА № 24», на адресу Дністровської районної ради Чернівецької області направлялися листи щодо прийняття одного з рішень, про: затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника (лист № 3554/5/24-13-13-02-01 від 10.08.2022 року, лист № 1330/5/24- 13-13-02-01 від 27.02.2023 року).

4.3. У відповідь на подані звернення Дністровською районною радою Чернівецької області повідомлено про те, що Дністровській районній раді Чернівецької області боргових зобов`язань по КП «ЦРА № 24» передано не було (листи від 06.09.2022 року № 02-23/74.22, від 28.03.2023 року № 02-23/28.23).

4.4. Судом також встановлено, що Головне управління ДПС у Чернівецькій області також зверталось до Хотинської міської ради з листами від 24.06.2022 № 2665/5/24-13-13-02-01 та від № 3553/5/24-13-13-02-01 щодо виділення коштів з бюджету на погашення податкового боргу або прийняття рішення про виділення майна в податкову заставу. Однак, листами Хотинської міської ради від 22.07.2022 № 02-13-10-1008 та від 20.09.2022 № 02-13-10-1388 було повідомлено, що Хотинська міська рада не є засновником КП «ЦРА № 24», а також правонаступником його майна.

4.5. Представник позивача наголошує, що інкасові доручення на виконання рішення рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду у справі № 600/5171/21-а до банківських установ не направлялись, оскільки на момент набуття рішенням законної сили, усі банківські рахунки були закриті. Поряд з цим, у травні 2022 року проведено обстеження щодо встановлення здійснення діяльності об`єктів оподаткування, відповідно до відомостей АІС «Податковий блок» про об`єкти оподаткування Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24». За результатами обстеження встановлено, що аптечні пункти КП «ЦРА № 24» у селах: Клішківці, Санківці, Блищадь, Гринячка, Корнешти, Рухотин, Рашків, Ширівці, Ярівка відсутні та діяльність не здійснювали тривалий час. У місті Хотин за адресами: вул. Б.Хмельницького, 4 та вул. Незалежності, 28-Б аптеки та аптечні пункти відсутні, їх діяльність припинена з квітня та вересня 2019 року. Про вказані факти були складені акти обстеження від 30.05.2022 року №№ 1-6.

4.6. Згідно доводів представника позивача, органом управління Комунального підприємства «ЦРА № 24» була Хотинська районна рада, яка припинила свою діяльність в результаті реорганізації та правонаступником Хотинської районної ради стала Дністровська районна рада Чернівецької області, а тому звернення стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24» з податку на додану вартість у розмірі 577689,83 грн. до Державного бюджету України підлягає саме на кошти Дністровської районної ради Чернівецької області, що і обумовило звернення до суду з цим позовом.

V. ПОЗИЦІЯ СУДУ

5.1. Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

5.2. Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

5.3. Статтею 16 ПК України визначені обов`язки платника податку, серед яких сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (підпункт 16.1.4 пункту 16.1).

5.4. Пункт 31.1 статті 31 ПК України визначає, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

5.5. Грошове зобов`язання платника податків відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 4 ПК України - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

5.6. Податкове зобов`язання згідно з підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

5.7. Згідно підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України під податковим боргом розуміють суму узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої на суму такого грошового зобов`язання.

5.8. Суд зазначає, що сутність спірних правовідносин полягає у тому, що на думку контролюючого органу, сума податкового боргу у розмірі 577689,83 грн., що рахується за Комунальним підприємством «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584), підлягає стягненню за рахунок коштів Дністровської районної ради.

5.9. При цьому, облік податкового боргу у розмірі 577689,83 грн., що рахується за Комунальним підприємством «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584), не є спірним у даній справі, адже така сума боргу визначена рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.12.2021 року у справі № 600/5171/21-а, що набрало законної сили.

5.10. Відтак, суду належить перевірити, чи дійсно за рахунок коштів Дністровської районної ради можливе погашення наявної за Комунальним підприємством «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584) заборгованості.

5.11. Суд зазначає, що процедура погашення податкового боргу державних підприємств, які не підлягають приватизації, та комунальних підприємств, визначена статтею 96 ПК України.

5.12. Так, згідно пункту 96.1 статті 96 ПК України у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

- виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради (підпункт 96.1.1);

- затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу (підпункт 96.1.2);

- ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії (підпункт 96.1.3);

- прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків (підпункт 96.1.4);

5.13. Відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно (пункт 96.3 статті 96 ПК України).

5.14. Судом, згідно ідентифікаційних даних Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584), встановлено, що підприємство зареєстровано як суб`єкт господарської діяльності Хотинською районною державною адміністрацією 12.02.1992 року за номером державної реєстрації 21/2. На обліку у Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області як платник податків перебуває з 29.02.1992 року. Орган управління Комунального підприємства «ЦРА № 24» - Хотинська районна рада.

5.15. Крім цього, згідно пункту 1.1 Розділу І статуту Центральної районної аптеки № 24 (нова редакція), що затверджений рішенням Хотинської районної ради від 08.04.2011 року №93/5/11 (в редакції рішення Хотинської районної ради від 14.06.2019 року №454/37/19), засновником Аптеки являється Хотинська районна рада.

5.16. Як наголошує представник позивача у заявах по суті справи, на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 №1009-ІХ, відповідно до ідентифікаційних даних, Хотинська районна рада (код ЄДРПОУ 25081554) з 08.06.2021 року припинила свою діяльність в результаті реорганізації. Правонаступник Хотинської районної ради Дністровська районна рада Чернівецької області.

5.17. З даного приводу суд зазначає наступне.

5.18. Дійсно, Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 року №1009-ІХ внесено зміни до у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) у розділі V «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 6-1 і 6-2 такого змісту:

« 6-1. До прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту.

5.19. Однак, беручи до увагу трактування поняття «територіальна громада», яке наведе у Законі № 280/97-ВР, - це жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр, то суд наголошує, що районна рада не охоплюється даним поняттям.

5.20. Натомість Закон № 280/97-ВР визначає районні та обласні ради як органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст (стаття 1 Закону).

5.21. Водночас, загальновідомо, що згідно підпункту 24) пункту 1 Постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020 року №807-IX визначено утворити у Чернівецькій області, зокрема, Дністровський район (з адміністративним центром у селищі міського типу Кельменці) у складі територій Вашковецької сільської, Кельменецької селищної, Клішковецької сільської, Лівинецької сільської, Мамалигівської сільської, Недобоївської сільської, Новодністровської міської, Рукшинської сільської, Сокирянської міської, Хотинської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України. Водночас, підпунктом 24) пункту 3 вказаної Постанови від 17.07.2020 року №807-IX визначено ліквідувати у Чернівецькій області: Вижницький, Герцаївський, Глибоцький, Заставнівський, Кельменецький, Кіцманський, Новоселицький, Путильський, Сокирянський, Сторожинецький, Хотинський райони.

5.22. Тобто, згідно принципів інституту правонаступництва Дністровська районна рада Чернівецької області стала правонаступником прав та обов`язків Хотинської районної ради, у тому числі тих, що стосується сплати податкових зобов`язань за підвідомче їй Комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 24» (код ЄДРПОУ 01980584).

5.23. Однак, представник відповідача у відзиві на позовну заяву наголошує на тому, що у зв`язку із припиненням діяльності Хотинської районної ради, рішенням III сесії Дністровської районної ради від 14.05.2021р. №55.3-8/21 «Про затвердження передавального акту майнових прав, кредиторських та дебіторських заборгованостей Хотинської районної ради (ЄДРПОУ 25081554) в зв`язку із припиненням її діяльності» було затверджено відповідний передавальний акт. У вказаному акті балансова вартість необоротних активів, в т.ч. основних засобів, виробничих запасів, зобов`язань за договорами в гривнях була нульовою. Будь-яких майнових, речових та юридичних прав осіб, засновником якого була Хотинська районна рада, зокрема і КП «Центральна районна аптека №24» (м.Хотин, вул.Незалежності,28-6) та боргових зобов`язань в акті не було зазначено і відповідно не передано Дністровській районній раді.

5.24. Крім цього представник відповідача, повідомляє про те, що 30.09.2020 р. Хотинська районна рада прийняла рішення №575/47/20 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл та міста району комунальних підприємств, установ та закладів до комунальної власності Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради». Згідно підпункту 1.6 пункту 1 вказаного рішення сесії районної ради Комунальне підприємство «Центральна районна аптека №24» (за адресою по вул.Незалежності, 28-6 в м.Хотин, код ЄДРПОУ- 01980584), - було передано з 01.10.2020р. безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл та міста району у власність Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради.

5.25. Згідно підпункту 6) пункту 4 цього ж рішення від 30.09.2020 р. Хотинська районна рада вийшла із складу засновників юридичної особи КП «Центральна районна аптека №24» код ЄДРПОУ - 01980584.

5.26. Досліджуючи матеріали справи судом дійсно встановлено, що підпунктом 1.6 пункту 1 рішення №575/47/20 від 30.09.2020 р. «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл та міста району комунальних підприємств, установ та закладів до комунальної власності Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради» Хотинської районної ради вирішено передати з 01.01.2020 року безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл та міста району у власність Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради Комунальне підприємство «Центральна районна аптека №24» (за адресою по вул.Незалежності, 28-6 в м.Хотин, код ЄДРПОУ - 01980584).

5.27. Згідно підпункту 6) пункту 4 цього ж рішення від 30.09.2020 р. Хотинська районна рада вийшла із складу засновників юридичної особи КП «Центральна районна аптека №24» код ЄДРПОУ - 01980584.

5.28. Окрім цього, згідно підпункту 1.4 пункту 1 рішення Хотинської районної ради від 30.09.2020 р. №585/47/20 «Про безоплатну передачу комунального майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Хотинського району до комунальної власності Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради» було передано 34/100 нежилих приміщень аптеки загальною площею 135,3 кв.м. в м.Хотин, вул.Незалежності, 28-6.

5.29. Надалі згідно пункту 4 рішення сесії Хотинської міської ради від 22.12.2020 р. №16/3/20 було затверджено акти приймання-передачі майна комунальної власності та складено перелік майна комунальної власності, яке передається на баланс міської ради. За порядковим номером 11 (долученого до рішення) переліку вказано КП «Центральна районна аптека №24», де визначено, що вартість основних засобів (субрахунок 1013 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої» становить 41886,17 грн. (знос 31256,31 грн).

5.30. Судом також встановлено, що Головне управління ДПС у Чернівецькій області зверталось до Хотинської міської ради з листами від 24.06.2022 № 2665/5/24-13-13-02-01 та від № 3553/5/24-13-13-02-01 щодо виділення коштів з бюджету на погашення податкового боргу або прийняття рішення про виділення майна в податкову заставу. Однак, листами Хотинської міської ради від 22.07.2022 № 02-13-10-1008 та від 20.09.2022 № 02-13-10-1388 було повідомлено, що Хотинська міська рада не є засновником КП «ЦРА № 24», а також правонаступником його майна. При цьому, повідомлено, що рішенням Хотинської міської ради від 01.10.2020 року №700/68/20 прийнято у комунальну власність та перереєстровано право власності на нежитлові приміщення аптеки, власником яких була Хотинська районна рада.

5.31. Поряд з цим, відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (інформаційна довідка №314556186 від 08.11.2022 року) по суб`єкту запиту юридична особа код ЄДРПОУ 01980584 (КП «ЦРА №24») відсутні відомості щодо права власності на нерухоме майно.

5.32. Як визнано статтею 60 Закону № 280/97-ВР підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

5.33. Аналізуючи наведене вище, суд звертає увагу на те, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 року, №755-IV (в редакції чинній на момент виникнення досліджуваних правовідносин).

Зокрема цим Законом, врегульовано процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи, державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, тощо (стаття 17 Закону).

5.34. Рішення Хотинської районної ради від 30.09.2020 року, №575/47/20 «Про безоплатну передачу із спільної власності територіальних громад сіл та міста району комунальних підприємств, установ та закладів до комунальної власності Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради», згідно підпункту 1.6 пункту 1 якого Комунальне підприємство «Центральна районна аптека №24» (за адресою по вул.Незалежності, 28-6 в м.Хотин, код ЄДРПОУ- 01980584), передано з 01.10.2020 р. безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл та міста району у власність Хотинської міської об`єднаної територіальної громади в особі Хотинської міської ради, а згідно підпункту 6) пункту 4 Хотинська районна рада вийшла із складу засновників юридичної особи КП «Центральна районна аптека №24» код ЄДРПОУ - 01980584, жодним чином не знайшло своє відображення в Єдиному державному реєстрі, згідно вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 року, №755-IV (жодної реєстраційної дії щодо цього не проведено).

5.35. При цьому суд звертає увагу на парадоксальність підходу Хотинської районної ради при його прийнятті, оскільки відповідно до Статуту Центральної районної аптеки №24 (нова редакція) єдиним засновником установи є Хотинська районна рада і вихід її зі складу засновників, є фактично удаваною ліквідацією юридичної особи у спосіб не передбачений Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 року, №755-IV.

5.36. При цьому суд звертає увагу, що Хотинська міська рада не стала засновником Центральної районної аптеки №24, а виключно взяла на баланс нерухоме майно, яке перебувало у віданні останньої.

5.37. Наведене у своїй сукупності свідчить про те, що засновником Центральної районної аптеки №24, на момент ліквідації Хотинського районну, залишалась Хотинська районна рада, правонаступником якої, в силу положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 №1009-ІХ є Дністровська районна рада Чернівецької області.

5.38. Відсутність у передавальному акті майнових прав, кредиторських та дебіторських заборгованостей Хотинської районної ради (ЄДРПОУ 25081554) в зв`язку із припиненням її діяльності, боргових зобов`язань, які виникли внаслідок діяльності КП «Центральна районна аптека №24» не свідчить про те, що такі не існували, оскільки податковий борг мав місце на момент ліквідації Хотинської районної ради.

5.39. За таких обставин, суд погоджується із позицією податкового органу стосовно того, що правонаступником ліквідованої Хотинської районної ради стала новоутворена Дністровська районна рада Чернівецької області та відповідно і органом управління Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24».

5.40. Таким чином, враховуючи, що Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області з метою виконання приписів пункту статті 96 ПК України, щодо особливостей стягнення податкового боргу з комунальних підприємств, на адресу Дністровської районної ради Чернівецької області направлялися листи з метою вжиття заходів з погашення податкового боргу КП «ЦРА № 24», однак такі заходи не призвели до погашення податкового боргу, то суд вважає, що позивачем дотримано процедуру звернення з цим позов до суду. А тому, наявні підстави для вжиття судом заходів, визначених статтею 96 ПК України, щодо звернення стягнення податкового боргу КП «ЦРА № 24» у сумі 577689,83 грн на кошти Дністровської районної ради Чернівецької області, в управлінні якої повинно перебувати таке комунальне підприємство.

VІ. ВИСНОВКИ СУДУ

6.1. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

6.2. Позивачем доведено суду правомірність заявлених вимог, на день розгляду справи заборгованість КП «ЦРА № 24» у сумі 577689,83 грн не погашена, а тому зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, а також виходячи з конституційного принципу обов`язковості сплати податків і зборів, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

VІІ. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ

7.1. Частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, відтак, судом не вирішується питання про розподіл таких витрат.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Головного управління ДПС у Чернівецькій області до Дністровської районної ради Чернівецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 24», про звернення стягнення податкового боргу задовольнити повністю.

2. Звернути стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Центральна районна аптека № 24» у розмірі 577689,83 грн. до Державного бюджету України на кошти Дністровської районної ради Чернівецької області.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач Головне управління ДПС у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 200А, код ЄДРПОУ 44057187).

Відповідач Дністровської районної ради Чернівецької області (Чернівецька обл., Дністровський р-н., смт. Кельменці, пл. Центральна, буд. 2, код ЄДРПОУ 44104708).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Центральна районна аптека № 24» (Чернівецька обл., Дністровський р-н., м. Хотин, вул. Незалежності, буд. 28Б, код ЄДРПОУ 01980584).

Суддя О.В. Анісімов

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115245188
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —600/2504/23-а

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 26.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 27.11.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні