ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 280/7122/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Запорізької митниці
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 червня 2023 року по справі №280/7122/22 (головуючий суддя Богатинський Б.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ЗЕРНО»
до Запорізької митниці
третя особа Державна митна служба України
про визнання протиправним та скасування рішення, оформленого карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ЗЕРНО» звернулось до суду з позовом до Запорізької митниці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Державна митна служба України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 26.11.2022 №UA112070/2022/000157;
- зобов`язати Запорізьку митницю завершити митне оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації від 26.11.2022 №22UA112070005489U1, а саме: м`якої (не насіннєвої) пшениці українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 733.200 МТ, придбаного Alberta Corp. LP у ТОВ «ПРОФІТ-ЗЕРНО», шляхом внесення Запорізькою митницею до електронної додаткової митної декларації від 26.11.2022 №22UA112070005489U1 за допомогою автоматизованої системи митного оформлення відмітки про завершення митного оформлення з використанням електронного підпису чи печатки, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у встановленому законом порядку розпочато митне оформлення товару - пшениці українського походження, врожаю 2021 року, який був завантажений на морське судно «ADMIRAL», але в результаті окупації російськими загарбниками міста Бердянськ та припинення роботи Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці позивач не мав реальної можливості завершити митне оформлення товару та подати додаткову декларацію на товар. Рішення про відмову у митному оформленні, викладене в картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 26.11.2022 № UA112070/2022/000157, не вмотивоване, прийняте відповідачем формально та не містить вичерпних роз`яснень вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, зокрема, відповідач не зазначив, якими документами мають бути підтверджені відомості про кількість та дату переміщення товару через митний кордон України.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 червня 2023 року в адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, від 26.11.2022 №UA112070/2022/000157.
Зобов`язано Запорізьку митницю розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації від 26.11.2022 №22UA112070005489U1, а саме м`якої (не насіннєвої) пшениці українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 733,200 МТ, придбаного Alberta Corp. LP у Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ЗЕРНО».
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції виходив з того, що під час здійснення Запорізькою митницею контролю правильності визначення митної вартості товарів та перевірки документів, поданих до митниці декларантом, виникли обставини, які позбавили позивача фактичної можливості завершити процедуру переміщення через митний кордон України товару, а саме: пшениці українського походження. Так, декларант (уповноважена особа) не зміг закінчити митні формальності щодо експорту товару за межі митної території України з об`єктивних причин, незалежних від нього обставин, що пов`язані з тимчасовою окупацією м.Бердянськ. Суд встановив, що митними органами не були внесені відомості до ЄАІС стосовно пропуску за межі митної території України товарів, оскільки фактично товар покинув територію України на тимчасово окупованій території України, а відповідно митні органи на такій території не функціонували. За висновком суду, на цій підставі не може бути відмовлено у прийнятті додаткової митної декларації, оскільки такі обставини стались не з вини позивача, при цьому саме на позивача перекладені негативні наслідки через не функціонування митних органів на території Бердянського морського порту. Доводи відповідача про неможливість підтвердити вагу товару через відсутність відбитку штампу «під митним контролем» на наданому позивачем коносаменті визнані судом неспроможними з огляду на простій у роботі митного посту та відповідно неможливості подати такий документ посадовим особам митниці. Також судом встановлено, що позивачем до митного органу надані всі можливі документи на підтвердження виконання зовнішньоекономічного контракту, які були не обґрунтовано не враховані митним органом. За встановлених у справі обставин суд дійшов висновку, що відповідач, відмовляючи у митному оформленні товару, проявив формальний підхід, який став підставою для прийняття протиправного та не обґрунтованого рішення у формі картки відмови у прийнятті митної декларації.
Частково задовольняючи позов, суд виходив з того, що митні органи мають виключну компетенцію в питаннях реалізації митних формальностей та вирішення питання прийняття митної декларації, тому належним способом захисту порушених прав та законних інтересів позивача суд визнав зобов`язання відповідача розглянути питання щодо митного оформлення товару (вантажу) згідно митної декларації від 26.11.2022 №22UA112070005489U1, а саме м`якої (не насіннєвої) пшениці українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 733,200 МТ, придбаного Alberta Corp. LP у Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ЗЕРНО».
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Скаржник зазначає, що відповідно до інформації, що містилася в ЕМД, товар: пшениця у кількості 733200 кг., оформлений за періодичною декларацією від 18.02.2022 № UA112050/2022/000353 був вивезений за межі України через пункт пропуску Бердянський морський торговельний порт в зоні діяльності митного поста «Бердянськ» Запорізької митниці на теплоході «ADMIRAL» (прапор Комори) на підставі товаросопровідного документа коносамента від 23.02.2022, який не подавався до митниці і митниця не здійснювала митний контроль та митне оформлення даного товару і не може підтвердити, що на борту теплохода «ADMIRAL» знаходилась, саме ця пшениця у кількості 733200 кг. вартістю 215560,08 доларів США, у зв`язку з чим митниця не в змозі оформить додаткову декларацію. Скасовуючи картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 26.11.2022 № UA112070/2022/000157 та зобов`язуючи митницю оформити дану додаткову декларацію в митному відношенні, суд визнає факт митного контролю та митного оформлення даного товару в повному обсязі, що не відповідає дійсності. У зв`язку з тим, що митниця не проводила митний контроль та митне оформлення товару, указаний в періодичній декларації, митниця не має право здійснити митне оформлення за додатковою декларацією, а відтак видана карка відмови є законною.
Відповідач проти задоволення апеляційної скарги заперечує, відповідно до поданого відзиву на апеляційну скаргу просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, вказує, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини, що мають значення для справи.
В судовому засіданні представники сторін підтримали доводи, викладені ними в поданих суду заявах по суті справи.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Визначаючи межі апеляційного перегляду справи, суд апеляційної інстанції виходить з того, що рішення суду першої інстанції оскаржено відповідачем в частині задоволених позовних вимог, у зв`язку з чим судом апеляційної інстанції надається оцінка рішенню суду на предмет його законності та обґрунтованості в цій частині.
Рішення суду в частині незадоволених позовних вимог не оскаржується, тому судом апеляційної інстанції в цій частині рішення суду першої інстанції не перевіряється.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, між Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІТ-ЗЕРНО» (Продавець) та контрагентом Alberta Corp. LP (Покупець) Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) 05.10.2017 укладено Контракт № PR-AR05/10-2017, за умовами якого Продавець продає, а Покупець купує товар: сільськогосподарський товар (пшениця, ячмінь, кукурудза, сорго, горох) українського походження гарної торгової якості, насипом. Відповідно до п. 1 Контракту № PR-AR05/10-2017 найменування, строк поставки, кількість, ціна і базис поставки обумовлюються в специфікаціях до дійсного контракту, що є його невід`ємною частиною.
01.02.2022 між TOB «ПРОФІТ-ЗЕРНО» та контрагентом Alberta Corp. LP (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) підписано Специфікацію № 115 до Контракту № PR-AR05/10-2017, відповідно до якої Продавець продає, а Покупець купує Товар: м`яка (не насіннєва) пшениця українського походження, насипом, врожаю 2021 року - 1 500 тонн плюс/мінус 15% в опціоні Покупця. Строк поставки з 01.02.2022 до 31.03.2022, обидві дати включені, згідно дати коносамента, в опціоні Покупця (п. 1, п. 5 Специфікації № 115). Відповідно до п. 5.2 Контракту № PR-AR05/10-2017 Покупець повинен протягом строку поставки надати судна до порту навантаження.
Сторонами Контракту № PR-AR05/10-2017 передбачені умови поставки FOB ІНКОТЕРМС 2010, у відповідності до Офіційних правил міжнародного контролю термінів торговельних умов ІНКОТЕРМС 2010, за умовами FOB - Безкоштовний борт (названий порт завантаження), продавець несе всі витрати та ризики до моменту, коли товари завантажуються на борт судна. Продавець вважається таким, що виконав постачання, коли товар перейшов через поручні судна в названому порту відвантаження. З цього моменту усі витрати і ризики щодо втрати чи ушкодження товару повинен нести покупець. За умовами терміну FOB на продавця покладається обов`язок з митного очищення товару для експорту. Цей термін застосовується під час перевезення товару морським чи внутрішнім водним транспортом.
18.02.2022 торговельне судно «ADMIRAL» (морська реєстрація - Союз Коморських Островів) прибуло до Бердянського морського торговельного порту задля проведення його навантаження товаром м`яка (не насіннєва) пшениця у відповідності до Контракту № PR-AR05/10-2017 з метою здійснення його перевезення морським шляхом до пункту призначення морського порту Бейрут, Ліванська Республіка.
Митним постом 18.02.2022 «Бердянськ» Запорізької митниці оформлено періодичну митну декларацію типу ЕК10РР № UA112050/2022/000353 на товар пшениця в кількості 1 725 000 кг., загальною вартістю 507 150 доларів США, відправник ТОВ "ПРОФІТ-ЗЕРНО" одержувач "ALBERTA CORP. LP" (Великобританія).
19.02.2022 на підставі поданої періодичної митної декларації від 18.02.2022 № UA112050/2022/000353 оформлено доручення на відвантаження експортних, транзитних вантажів № 2.
З 21.02.2022 по 23.02.2022 портовим оператором здійснено навантаження сільськогосподарського товару за Контрактом № PR-AR05/10-2017 і Специфікацією № 115 до Контракту № PR-AR05/10-2017 на судно «ADMIRAL» на підставі доручення на відвантаження експортних, транзитних вантажів від 19.02.2022 № 2.
Позивачем на виконання п.п. 4.1, 8.1 Контракту № PR-AR05/10-2017 отриманий сертифікат якості UAAGRJ22000651 від 21.03.2022 № 227723, виданий Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНСПЕКТОРAT УКРАЇНА» та отримано фіто санітарний сертифікат від 24.02.2022 №№ 60/08-6026/ХХ-719756, виданий Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
23.02.2022 позивач сформував на адресу контрагента Alberta Corp. LP (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) рахунок-фактуру (Інвойс) (COMMERCIAL INVOICE) №: 05/10-2017 від 23.02.2022 на оплату товару: м`яка (не насіннєва) пшениця українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 733,200 МТ.
Згідно п. 7.1 Контракту № PR-AR05/10-2017 право власності на товар переходить від Продавця до Покупця з моменту перетину товаром поручнів судна.
23.02.2022 портовим оператором було повністю завершено здійснення навантаження Товару на судно «ADMIRAL», на підтвердження прийняття до перевезення завантаженого на морське судно «ADMІRAL» товару (не насіннєва) пшениця українського походження, насипом, врожаю 2021 року, кількістю 733,200 МТ, наданий коносамент (Bill of lading) від 23.02.2022 № 2 (пункт призначення - порт Бейрут, Ліванська Республіка, одержувач - компанія BIG MILLS OF TНЕ SOUTH, Ліванська Республіка).
Як зазначено позивачем, 24.02.2022 співробітники морського агента та експедитора позивача в порту Бердянськ - ТОВ «ПКЛ Брокер» намагалися подати до Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці документи з метою проведення митного контролю та митного оформлення вантажу TOB «ПРОФІТ-ЗЕРНО», зокрема, подати додаткову митну декларацію до Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці та здійснити дії щодо завершення митних формальностей, але виявили, що відповідальні особи Митного посту на робочому місці відсутні, прийом документів не здійснювався.
24.02.2022 відповідно до наказу Державної митної служби України від 24.02.2022 №113, зі змінами внесеними наказом Державної митної служби України від 28.02.2022 №118 встановлений простій у роботі Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці.
З 24.02.2022 по 15.03.2022 морське судно «ADMIRAL» знаходилось в акваторії Бердянського морського торговельного порту, окупованого військовими російської федерації.
15.03.2022 судно знялося з якоря та вийшло з порту Бердянськ до порту вивантаження та 06.04.2022 морське судно «ADMIRAL» прибуло до пункту вивантаження визначеного Покупцем товару порту Бейрут (Ліванська Республіка).
На підтвердження прибуття судна «ADMIRAL», навантаженого Товаром м`яка (не насіннєва) пшениця з порту Бердянськ (Україна) до порту Бейрут (Ліванська Республіка) надані декларація прибуття корабля від 04.04.2022, сертифікат Бейрутського морського порту від 07.04.2022 № 677, сертифікат Ліванської митниці від 24.05.2022 № 20536, стандартний звіт про факти (Standard Statement of Facts) від 13.04.2022.
З 06.04.2022 по 13.04.2022 вантаж - пшениця українського походження, врожаю 2021 року вивантажений з морського судна «ADMIRAL» в Бейрутському морському порту (Ліванська Республіка) та отриманий ліванською компанією BIG MILLS OF THE SOUTH.
Позивач з метою завершення митних формальностей звернувся до Державної митної служби України листом від 07.06.2022 № 9 щодо здійснення митного оформлення товару м`яка (не насіннєва) пшениця українського походження, насипом, врожаю 2021 року за фактом прибуття зазначеного товару до порту Бейрут (Ліванська Республіка) та надав наявні документи.
Листом Запорізької митниці від 24.06.2022 № 7.20-1/17-01/13/1487 надана відповідь, відповідно до якої запропоновано надати документи, які засвідчують факт прибуття судна «ADMIRAL» до порту призначення, обсягу переміщуваного товару (це можуть бути документи видані торгово-промисловою палатою, адміністрацією порту митною адміністрацією, одержувачем товару тощо) та зазначено, що митниця вбачає за можливе виконання митних формальностей у відповідності до вимог підпункту 4 пункту 912 розділу XXI Прикінцевих та перехідних положень Митного кодексу України за координації Держмитслужби.
30.06.2022 позивач, діючи у відповідності до роз`яснень відповідача, надав з супровідним листом № 10 документи: доручення на відвантаження експортних, транзитних вантажів від 19.02.2022 № 2, декларацію прибуття корабля від 04.04.2022, сертифікат Бейрутського морського порту від 07.04.2022 № 677, сертифікат Ліванської митниці від 24.05.2022 № 20536, декларацію отримувача товару BIG MILLS OF THE SOUTH від 24.06.2022.
За результатами розгляду листа від 30.06.2022 № 10 Запорізька митниця повідомила позивача листом від 18.07.2022 № 7.20-1/17-01/13/1709, що наразі від Держмитслужби отримано роз`яснення, відповідно до яких - до отримання результатів кримінального провадження № 12022080000000216 від 21.03.2022 за ч. 3 ст. 278 Кримінального кодексу України за фактом викрадення невстановленими особами п`яти морських суден (одне з яких судно «ADMIRAL»), питання митного оформлення не може бути розглянуто. У листі Запорізької митниці від 18.07.2022 № 7.20-1/17-01/13/1709 також зазначено, що у зв`язку із внесенням Законом України від 24.03.2022 № 2142 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» змін до Митного кодексу України: у разі встановлення у період дії воєнного стану простою у роботі митного органу допускається подання додаткових декларацій після завершення терміну, встановленого Кодексом та Положенням про митні декларації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450.
Відповідачу наданий лист Запорізької обласної прокуратури від 19.08.2022 № 09/2-567-22, у якому повідомлено, що TOB «ПРОФІТ-ЗЕРНО» потерпілим, представником потерпілих, цивільними позивачами у кримінальному провадженні № 12022080000000216 від 21.03.2022 за ч. 3 ст. 278 Кримінального кодексу України, за фактом захоплення та угону п`яти морських суден з зерном, не визнавався.
26.11.2022 до Митного посту «Запоріжсталь» Запорізької митниці засобами електронного зв`язку від ТОВ «ПРОФІТ- ЗЕРНО» надійшла ЕМД типу ЕК10ДР на товар: пшениця 733200 кг. вартістю 215 560,80 доларів США, відправник ТОВ «ПРОФІТ-ЗЕРНО» одержувач "ALBERTA CORP. LP" (Великобританія). Зазначена ЕМД зареєстрована за номером 22UA112070005489U1.
Позивач на підтвердження здійснення зовнішньоекономічної операції щодо продажу товарів, а також вивезення товару - м`яка (не насіннєва) пшениця українського походження, насипом, врожаю 2021 року, з митної території України надав відповідачу: контракт від 05.10.2017 № PR-AR05/10-2017, специфікацію від 01.02.2022 № 115 до Контракту від 05.10.2017 № PR-AR05/10-2017, рахунок-фактуру (інвойс) (Commercial invoice) від 23.02.2022 № 05/10-2017, коносамент (Bill of lading) від 23.02.2022 № 2, декларацію про походження товару № 05/10-2017 від 23.02.2022, сертифікат якості (Certificate of quality) UAAGRJ22000651 від 21.03.2022, договір доручення № 1 від 23.09.2022, ліцензію на експорт товарів від 27.03.2022 № 4432-08/11768-07, декларацію б/н від 24.06.2022, декларацію прибуття корабля від 04.04.2022, доручення від 19.02.2022 № 2, листи від 06.09.2022 № 7.20-1/17-01/13/2199, від 04.07.2022 № 08-1/17-02/1/3685, від 03.11.2022 № 12/12-03/14/628, від 24.06.2022 № 7.20-1/17-01/13/1487, від 18.07.2022 № 7.20-1/17-01/13/1709, від 15.03.2022 № 04-01, від 19.08.2022 № 09/2-567-22, від 15.03.2022 № 05-01, від 15.03.2022 № А157/22, від 30.06.2022 № 10, від 07.06.2022 № 9, сертифікат від 24.05.2022 № 20536, сертифікат від 07.04.2022 № 677, стейтмент б/н від 13.04.2022.
26.11.2022 відповідачем оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА112070/2022/000157.
Підставою для відмови у митному оформленні (випуску) товарів є: «порушення вимог статті 261 Митного Кодексу України, Постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 «Питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій», Постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 451 «Питання пропуску через державний кордон осіб, автомобільних, водних, залізничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними», Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2012 р. за № 2120/22432 та Порядку, затвердженого наказом Міністерства Фінансів України від 30.05.2012 № 651 «Про затвердження Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», а саме: відповідно до ч.1 ст.261 Митного Кодексу України, п. 26 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 «Питання, пов`язані із застосуванням митних декларацій»: до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані: подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, переміщені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця. В ЕМД UА22UА112070005489U1 від 26.11.2022 у графі 40 зазначена за кодом 1301 ЕМД типу РР № UА112050/2022/000353 від 18.02.2022. На теперішній час інформація стосовно переміщення вантажу за ЕМД ПМД UА112050/2022/000353 від 18.02.2022 через митний кордон в Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів України відсутній, декларантом не надано точних відомостей про кількість переміщеного товару та дату перетину кордону. Також у митному органі наявна інформація стосовно відкритих кримінальних проваджень відносно транспортних засобів на які в порту Бердянськ здійснювалося навантаження товарів, що декларуються. Порушено вимоги Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 23.09.2022 № 296), а саме невірно заповнено графу 21 (у лівому підрозділі графи зазначаються ідентифікаційні відомості про транспортний засіб. Залежно від виду транспортного засобу в графі мають зазначатися такі ідентифікаційні відомості: морський та річковий транспорт - назва судна). Порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності митних органів здійснюється відповідно до гл.4 Митного Кодексу України».
У картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA112070/2022/000157 надані наступні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення: «Надати в установленому порядку точні та документально підтверджені відомості про кількість та дату переміщення товару через митний кордон України. Рішення щодо можливості митного оформлення може бути прийнято після завершення кримінальної справи та вирішення питання по суті. Заповнити графу № 21 МД відповідно до вимог Порядку заповнення митних декларацій за формою єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 23.09.2022 № 296).»
Не погодившись з карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, позивач звернувся до суду із позовом у цій справі.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ст. 246 Митного кодексу України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
За правилами ч.1 ст.248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Засвідчення митним органом прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (ч.2 ст.248 МК України).
Відповідно до ч.1 ст. 255 МК України митне оформлення завершується в найкоротший можливий строк, але не більше ніж чотири робочих години з моменту пред`явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу.
Відповідно до ч.3 ст.255 МК України у разі якщо товар декларується з використанням попередньої або періодичної митних декларацій, митне оформлення за цими деклараціями завершується у строк, що не перевищує чотирьох робочих годин з моменту їх подання.
Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії (ч.5 ст.255 МК України).
Відповідно до положень ч.1 - 7 ст.257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
Електронне декларування здійснюється з використанням електронної митної декларації, засвідченої електронним підписом, та інших електронних документів або їх реквізитів у встановлених законом випадках, а також електронних (сканованих) копій паперових документів, засвідчених електронним підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено цим Кодексом, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу.
Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Форми митних декларацій для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України підприємствами шляхом ввезення, вивезення або транзиту, а також для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України громадянами та декларуються за митною декларацією, передбаченою для підприємств, визначаються Конвенцією про спрощення формальностей у торгівлі товарами та Конвенцією про процедуру спільного транзиту.
Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, що поміщуються у митний режим транзиту на умовах Конвенції про процедуру спільного транзиту, визначаються відповідно до положень зазначеної Конвенції.
Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до ч.8 ст.257 МК України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться відомості, зазначені у цій же нормі.
Статтею 260 МК України встановлені норми щодо тимчасової та періодичної митної декларації.
Якщо декларант або уповноважена ним особа не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, вона може подати митному органу тимчасову митну декларацію на такі товари за умови, що вона містить дані, достатні для поміщення їх у заявлений митний режим, та під зобов`язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації.
Періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Для пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією, застосовуються заходи тарифного й нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, чинні на день пропуску цих товарів через митний кордон України.
Митний орган не має права відмовити в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом.
Відмова митного органу в прийнятті тимчасової або періодичної митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта.
Оформлення митним органом тимчасової або періодичної митної декларації передбачає необхідність виконання вимог цього Кодексу, передбачених для поміщення товарів в обраний митний режим та сплати митних платежів або забезпечення їх сплати відповідно до розділу X цього Кодексу.
Отже, періодична декларація є плановою, для уточнення відомостей про характеристики товарів необхідно подавати додаткову декларацію.
Згідно з частиною першою статті 261 МК України у разі подання відповідно до статей 259-260-1 цього Кодексу попередньої, тимчасової, спрощеної або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до цього Кодексу, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою, спрощеною або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.
У разі відсутності інформації, необхідної для визначення числових значень складових митної вартості товарів, яка стане відомою після випуску товарів у вільний обіг та сплати роялті, ліцензійних платежів, інших складових вартості, які визначаються залежно від обсягів продажу або прибутку від продажу, декларант або уповноважена ним особа має право подати додаткову декларацію протягом 180 днів з дати випуску товарів (ч.2 ст.261 МК України).
Додаткова декларація подається до відповідного митного органу, яким була оформлена відповідна попередня, тимчасова, спрощена або періодична митна декларація. (частина шоста статті 261 МК України)
Дозволяється подання однієї додаткової декларації до кількох попередніх, тимчасових, спрощених або періодичних митних декларацій, що були оформлені одним митним органом в межах одного зовнішньоекономічного договору та одного митного режиму, за умови дотримання строків подання додаткової декларації, визначених відповідно до цього Кодексу. (частина сьома статті 261 МК України)
Прийняття митної декларації здійснюється відповідно до положень статті 264 МК України.
З метою визначення правильності заповнення поданої митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам митний орган здійснює перевірку митної декларації. (ч.5)
Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою митного органу, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій. (ч. 6)
У випадках, коли з причин, визнаних митним органом обґрунтованими, окремі документи, визначені цим Кодексом, не можуть бути представлені разом з митною декларацією, дозволяється подання таких документів протягом часу, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. (ч.7)
З моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації. (ч. 8)
Митний орган не має права відмовити у прийнятті митної декларації, якщо виконано всі умови, встановлені цим Кодексом. (ч. 9)
Відмова митного органу у прийнятті митної декларації повинна бути вмотивованою, а про причини відмови має бути письмово повідомлено декларанта. (ч.10)
Митний орган відмовляє у прийнятті митної декларації виключно з таких підстав:
1) митна декларація не містить усіх відомостей або подана без документів, передбачених статтею 335 цього Кодексу;
2) електронна митна декларація не містить встановлених законодавством обов`язкових реквізитів;
3) митну декларацію подано з порушенням інших вимог, встановлених цим Кодексом. (ч. 11)
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №450 затверджено Положення про митні декларації, яке визначає вимоги до оформлення і використання митних декларацій, на підставі яких декларуються товари, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України підприємствами, та інші товари, що відповідно до законодавства України декларуються шляхом поданням митної декларації, передбаченої для підприємств, а також порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними.
Відповідно до пункту 21 Положення №450, періодична митна декларація подається для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України суднами закордонного плавання, трубопровідним транспортом або лініями електропередачі, припасів, періодичних друкованих видань та товарів, переміщення яких через митний кордон України планується з періодичністю не рідше ніж два рази протягом строку її дії.
Подана митному органу періодична митна декларація підтверджує взяття декларантом або уповноваженою ним особою зобов`язання подати митному органу додаткові декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця.
Згідно пункту 24 Положення №450, товари, що вивозяться за межі митної території України за періодичною митною декларацією (крім товарів, що переміщуються через митний кордон України трубопровідним транспортом або лініями електропередачі, та періодичних друкованих видань), можуть бути перемiщенi через митний кордон України у разі:
пред`явлення митному органу в пункті пропуску через державний кордон України в паперовій або електронній формі документів (засвідчених у встановленому порядку копій, якщо законодавством не передбачено обов`язкове подання оригіналів), що свідчать про дотримання вимог законодавства щодо заходів нетарифного регулювання (крім тих, відомості про які зазначались у встановленому порядку в періодичній митній декларації) та про здiйснення передбачених статтею 319 Митного кодексу України необхідних видів контролю;
подання у разі перемiщення товарів залізничним і автомобільним транспортом декларантом або уповноваженою ним особою митному органу, зокрема з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій, не пізніше ніж через дві доби з дати прийняття товарів до перевезення реєстру номерів транспортних засобів та товарно-транспортних документів за формою згідно з додатком 2.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №451 затверджено Типову технологічну схему здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними, у пунктах пропуску через державний кордон (далі Типова технологічна схема), яка визначає відповідно доМитного кодексу України послідовність дій посадових осіб митних органів під час здійснення митного контролю водних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними через митний кордон України (далі - водні транспортні засоби і товари), у пунктах пропуску для морського, річкового та поромного сполучення через державний кордон (далі - пункти пропуску).
Відповідно до пункту 28 Типової технологічної схеми, до початку завантаження на судно закордонного плавання транспортних засобів і товарів декларант або уповноважена ним особа подає митному органу доручення на навантаження у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії. Підставою для оформлення такого доручення є митна декларація (електронна митна декларація) або інший документ, який відповідно достатті 94Митного кодексу України використовується замість митної декларації, у формі електронного документа, на який накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або його електронна (сканована) копія, на який накладено кваліфікований електронний підпис, з відміткою митного органу про закінчення митного контролю.
У разі надходження транспортних засобів і товарів, що були оформлені в інших митних органах і перебувають під митним контролем, разом з митною декларацією (електронною митною декларацією) подаються товаросупровідні (товаротранспортні) документи у формі електронних документів, на які накладено кваліфікований електронний підпис, чи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено кваліфікований електронний підпис.
Оформлене митним органом доручення на навантаження є підставою для завантаження зазначених у ньому транспортних засобів і товарів на судно закордонного плавання.
Відповідно до пункту 2 Підрозділу 2 Розділу ІІІ Порядку виконання митних формальностей на морському та річковому транспорті, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 10.03.2015 №308, до початку навантаження товарів на судно вантажовласник або уповноважена ним особа подає митниці доручення на навантаження. Підставою для оформлення доручення на навантаження є митна декларація або інший документ, який відповідно до законодавства України є підставою для переміщення товарів через митний кордон України (представлені на паперовому носії або у формі електронного документа). У разі надходження товарів, які були оформлені іншими митницями та перебувають під митним контролем, подаються також товаросупровідні документи.
Після перевірки відповідності даних, зазначених у дорученнях на навантаження документах, передбачених правилами роботи портів (наряд, ордер тощо), даним документів, зазначених у абзаці першому цього пункту, посадова особа митниці на дорученні на навантаження проставляє відбиток особистої номерної печатки. Оформлене таким чином доручення є підставою для навантаження зазначених у ньому товарів на судно.
Відповідно до пункту 6 Підрозділу 2 Розділу ІІІ Порядку № 308 після закінчення навантаження судна капітан судна або агентська організація (морський агент) подає митниці коносаменти й декларацію про вантаж для пропуску товарів через митний кордон України, а портовий оператор (стивідорна компанія), що здійснювала навантаження судна, надає митниці документи, що підтверджують кількість та асортимент навантажених товарів. У разі навантаження порожніх контейнерів додатково надається перелік контейнерів із зазначенням їх номерів та типів. Після звірення їх з дорученнями на навантаження (списками вантажів) і митними деклараціями або іншими документами, які відповідно до законодавства України є підставою для переміщення товарів через митний кордон України, посадова особа митниці проставляє на коносаментах (річкових накладних), декларації про вантаж відбитки штампа "Під митним контролем" та особистої номерної печатки.
Інформація вноситься до Журналу обліку товарів при вивезенні.
В спірному випадку судом першої інстанції правильно встановлено, не спростовано скаржником, що 18.02.2022 позивачем подано до Митного посту «Бердянськ» Запорізької митниці та митним постом оформлено періодичну митну декларацію № UA112050/2022/000353 щодо здійснення митного оформлення товару, який мав бути завантажений на морське судно «ADMIRAL»,: м`яка (не насіннєва) пшениця українського походження, насипом, врожаю 2021 року.
23.02.2022 портовим оператором повністю завершено здійснення навантаження на судно «ADMIRAL» вказаного товару, що підтверджується коносаментом (Bill oflading) від 23.02.2022 № 2.
Матеріалами справи підтверджується простій Митного посту «Бердянськ» (наказ Державної митної Служби України № 113 від 24.02.2022, із змінами внесеними наказом № 118 від 28.02.2022 ), встановлений з 24.02.2022.
За таких обставин, в умовах тимчасової окупації м. Бердянськ, позивач був позбавлений можливості здійснити дії, необхідні для завершення митного оформлення та подати додаткову митну декларацію 24.02.2022.
З 24.02.2022 по 15.03.2022 морське судно «ADMIRAL» знаходилось в акваторії Бердянського морського торговельного порту, окупованого військовими російської федерації, 15.03.2022 судно знялося з якоря та вийшло з порту Бердянськ до порту вивантаження та 06.04.2022 морське судно «ADMIRAL» прибуло до пункту вивантаження визначеного Покупцем товару порту Бейрут (Ліванська Республіка), що підтверджується, матеріалами справи, зокрема листом покупця - Alberta Corp. LP (Великобританія).
Згідно з пунктом 5.5 розділу V Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних перевезень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 №1066, невідкладно після здійснення пропуску за межі митної території України товарів (частини товарів) посадова особа митного органу, розташованого в пункті пропуску через державний кордон України, вносить до ЄАІС інформацію про пропуск, а саме: відомості про фактично пропущену кількість товару в основних одиницях виміру; номер посвідчення та номер ОНП посадової особи, яка здійснила пропуск цих товарів; дату і час перетину митного кордону.
Отже, саме на митний орган покладається обов`язок здійснити внесення відомостей до ЄАІС стосовно пропуску за межі митної території України товарів і такі відомості митними органами до ЄАІС не внесено, оскільки фактично товар покинув тимчасово окуповану територію України, а відповідні митні органи на такій території не функціонували.
З приводу доводів відповідача, що наданий до митного оформлення коносамент від 23.02.2022 № 2, зазначений в графі 44 додаткової митної декларації за кодом 0705, не містить відбитків штампа «Під митним контролем» та особистої номерної печатки посадової особи митного органу, внаслідок чого даний документ не подавався до митного оформлення і митниця не може підтвердити що на борт судна було навантажено 733 200,00 кг пшениці, суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції про помилковість таких доводів з огляду на простій у роботі митного посту та, відповідно, неможливість подати такий документ посадовим особам митниці.
В той же час наявні у справі докази підтверджують вчинення позивачем всіх можливих та залежних від нього дій щодо закінчення митного оформлення товару, відпуск якого через державний кордон України прийшовся на початок військової агресії, дії воєнного часу, призупинення діяльності митної служби.
За встановлених у справі обставин суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необґрунтоване неврахування митницею поданих позивачем документів для митного оформлення означеного вище товару, внаслідок чого рішення Запорізької митниці, оформлене карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 26.11.2022 №UA112070/2022/000157 не відповідає критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень (ч.2 ст.2 КАС України), у зв`язку з чим є протиправним і підлягає скасуванню.
Суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив законне та обґрунтоване рішення про задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Запорізької митниці залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 червня 2023 року у справі №280/7122/22 залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 30.11.2023 |
Номер документу | 115246602 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні