ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27.11.2023м. СумиСправа № 920/945/23
Господарський суд Сумської області у складі:
судді Резніченко О.Ю.,
за участю секретаря судового засідання - Бублик Т.Д.
розглянув матеріали справи
про визнання недійсним рішення про донарахування об`єму необлікованого природного газу
за участю представників сторін:
від позивача: Кучменко С.В.
від відповідача: не прибув.
Стислий виклад позицій сторін по справі. Заяви, які подавались сторонами. Процесуальні дії, які вчинялись судом.
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить суд визнати недійсним рішення постійно діючої комісії АТ «Сумигаз» з розгляду актів про порушення, яке оформлене протоколом від 27.07.2022 №183 і актом-розрахунком від 27.07.2022 про донарахування ТОВ «Вітчизна» 3523,82 куб. м об`єму необлікованого природного газу на суму 173209,46 грн з ПДВ, а також просить суд судові витрати, які складаються з витрат по сплаті судового збору, покласти на АТ «Сумигаз».
Ухвалою суду від 11.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначене на 13.09.2023.
21.08.2023 від відповідача до суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі (вх №3164).
Від позивача 13.09.2023 надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових письмових доказів.
У судовому засіданні 13.09.2023 оголошено перерву до 02.10.2023.
У судовому засіданні 02.10.2023 продовжено строк підготовчого засідання, оголошено перерву до 30.10.2023.
16.10.2023 відповідачем подано відзив на позовну заяву (вх №960), у якому просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.
Позивачем 25.10.2023 подано відповідь на відзив (вх №6759).
Від відповідача до суду 30.10.2023 надійшли заперечення (на відповідь на відзив) (вх №1051).
Представник відповідача в судове засідання не прибув.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Позивач обґрунтовує позов наступним:
01.01.2016 між сторонами був укладений договір розподілу природного газу шляхом підписання позивачем заяви-приєднання №09420UDM8BBP016 до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2498.
У позивача установлено комерційний вузол обліку газу (лічильник «Курс-01Б» G-650, заводський номер № 12326; коректор ВЕГА-1.01, заводський номер №07275.
03.02.2022 працівниками АТ «Сумигаз» під час контрольного огляду вузла обліку природного газу було складено акт про порушення від 03.02.2022 №SM000135, оскільки були розбіжності в показах лічильника і коректора, а саме лічильник відображав 226 4870,9 м3, а коректор 226 3863,0 м3.
Дане «порушення» було кваліфіковане АТ «Сумигаз» за підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем (надалі по тексту - Кодекс ГРС), затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, яка зареєстрована в Мінюсті 06.11.2015 за № 1379/27824:
- пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
27.07.2022 відбулось засідання постійно діючої комісії з розгляду актів про порушення (витяг з протоколу № 183 від 27.07.2022 міститься в матеріалах справи) на якому було вирішено:
- задовольнити акт про порушення від 03.02.2022 № SM000135 щодо споживача ТОВ «Вітчизна» повністю;
- визначити об`єм необлікованого природного газу відповідно до показань лічильника газу з застосуванням коефіцієнту приведення до стандартних умов згідно підпункту 5 пункту 4 глави XI Кодексу ГРС. Вартість природного газу прийняти згідно вимог Кодексу ГРС за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу.
Згідно акту-розрахунку від 27.07.2022 (копія додається) необлікованого (донарахованого) об`єм необлікованого природного газу і його вартості по Акт про порушення від 03.02.2022 № SM000135, ТОВ «Вітчизна» було донараховано 3 523,82 куб. м об`єму необлікованого природного газу на суму 173 209,46 грн. з ПДВ.
АТ «Сумигаз» кваліфікує вчинене ТОВ «Вітчизна» порушення за підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодекс ГРС:
- пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
Тобто зі складу цього порушення вбачається, що наслідком позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, повинно бути те, що витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
Позивач підтверджує факт позаштатного режиму роботи коректору у січні 2022.
Однак, на думку позивача, такий позаштатний режим роботи коректора не вплинув на належний облік обсягів отриманого ТОВ «Вітчизна» газу, оскільки у цьому Звіті в таблиці «Добові дані» станом на 31.01.2022 вказано обсяг отриманого ТОВ «Вітчизна» газу - 152 365,44 куб, м, який потім відображений в підписаному між сторонами без будь-яких зауважень Акті приймання-передачі природного газу № СУМ0055026 від 31.01.2022 за січень 2022р.
Наведені факти підтверджують, що в діях ТОВ «Вітчизна», відсутній склад правопорушення, встановлений підпунктом 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодекс ГРС, оскільки внаслідок позаштатного режиму роботи витрата (споживання) природного газу ТОВ «Вітчизна» обліковувалося належним чином.
У зв`язку із цим донарахування ТОВ «Вітчизна» 3523,82 куб. м об`єму необлікованого природного газу на суму 173209,46 грн. очевидно суперечить вищенаведеним фактичним обставинам справи та відповідним їм правовим нормам.
Крім цього, позивач на виконання зазначеного у п. 5 акту про порушення від 03.02.2022 №SM000135 припису провів позачергову повірку лічильника газу. Згідно протоколу повірки від 09.05.2022№140 лічильник позивача визнаний придатним до експлуатації.
Також коректор газу ТОВ «Вітчизна» проходив періодичні повірки у відповідності до вимог технічних умов до його експлуатації та пройшов позачергову повірку після так званого «порушення», і ніяких зауважень щодо його роботи зі сторони АТ «Сумигаз» не було, а навпаки при кожній повірці він визнавався придатним до експлуатації.
Тому, як зазначає позивач, у його діях відсутні факти порушень при експлуатації лічильника газу та коректора газу. ТОВ «Вітчизна» зробила всі залежні від неї заходи для достовірного комерційного обліку отримуваного природного газу приладами належної якості та відповідно належного виконання свого зобов`язання, а тому дії ТОВ «Вітчизна» були справедливими, добросовісними і розумними при виконанні зобов`язань за укладеним із АТ «Сумигаз» договором розподілу природного газу.
Крім цього, рішенням Господарського суду Сумської області від 18.05.2023 у справі №920/1018/22, яке було залишене без змін відповідно до постанови Північного апеляційного господарського суду від 19.05.2023, було задоволено позов Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Сумигаз» до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Вітчизна» та стягнуто з відповідача 173209 грн 46 коп. вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, нарахованого на підставі рішення Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Сумигаз», яке є предметом даної справи.
Позивач вважає, що під час розгляду вищезазначеної справи не були досліджені наступні докази:
- було неповно досліджено Звіт коректора за січень 2022 р. в частині інформації цього Звіту, що при нештатних ситуаціях, які були діагностовано в цей період, коректор рахував об`єм газу в даних нештатних ситуаціях та додавав цей об`єм до загального спожитого газу за січень 2022 р., про що вказано в таблиці «Добові дані» Звіту станом на 31.01.2022р., згідно яких за січень 2022 р. ТОВ «Вітчизна» було спожито 152365,44 куб. м. Тобто, коректор рахував увесь об`єм газу, який споживало ТОВ «Вітчизна» у різних режимах роботи в цей період, що не було досліджено при розгляді справи № 920/1018/22;
- взагалі не було досліджено Акт приймання-передачі природного газу №СУМ0055026 від 31.01.2022 за січень 2022р., якій був підписаний між сторонами без будь-яких зауважень на підставі вищевказаної інформації Звіту коректора за січень 2022 р. про обсяги отриманого природного газу.
Також факт позаштатного режиму роботи коректора в січні 2022 року підтверджується відповідним Звітом.
В свою чергу, АТ «Сумигаз» не надав доказів позаштатного режиму роботи коректора в період з 01 по 03 лютою 2022 року, який би вплинув на можливість обліку отриманого ТОВ «Вітчизна» природного газу, зокрема Звіт про роботу коректора в цей період.
Ці обставини також не були досліджені при розгляді справи № 920/1018/22. тому позивач просить дослідити їх при розгляді даної справи 920/945/23 та надати їм належну правову оцінку.
Відповідач заперечує проти позову з огляду на наступне:
По-перше, на думку відповідача в акті порушення, який є предметом даного спору, дії позивача кваліфіковані як порушення (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не з вини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу (пункт 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ).
Зокрема, до таких порушень належать пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
Для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, Кодекс ГРМ розмежовує несправність лічильника, що сталася внаслідок його пошкодження, та несправність лічильника, що сталася внаслідок позаштатного режиму роботи.
Такий підхід дозволяє кваліфікувати пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, як порушення «не з вини споживача», оскільки хоча споживач у цих випадках не здійснював несанкціонованого втручання, водночас міг виявити пошкодження ЗВТ/лічильника газу (механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання) або позаштатний режим роботи, що за пунктом 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРМ охоплює ситуації, які споживач може виявити.
По-друге, 03.02.2022 р. працівниками АТ «Сумигаз» під час контрольного огляду вузла обліку природного газу було виявлено роботу комерційного вузла обліку газу в позаштатному режимі, внаслідок чого споживання природного газу не обліковувалося, а саме: розбіжність показів лічильника та коректора. В період проведення контрольного огляду було виявлено розбіжність показів в робочих умовах на лічильнику та коректорі. Лічильник відображав 2264870,9 м.куб., а коректор 2263863,0 м.куб.
Як наслідком встановленого порушення, зокрема, некоректної роботи коректора, є перерахунок споживачу розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, що передбачено імперативною нормою закону, а саме: п.5 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ, що і було здійснено Відповідачем та складено внаслідок такого перерахунку акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості та рахунок на оплату № 62015587 від 25.08.2021р.
По-третє, Споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу за п.6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРМ, у разі виявлення позаштатної роботи ВОГ, не залежно від того відповідає коректор за результатами повірки вимогам нормативної документації чи ні, тому дане порушення й кваліфікується як не з вини споживача.
По-четверте, приписами нормативно-технічних документів встановлюються документальне закріплення лише фактів придатності чи непридатності приладу обліку. Інших документів, що засвідчували б проміжний стан приладу обліку між його придатністю чи непридатністю до застосування чинним на час виникнення спірних правовідносин законодавством та нормативно-технічними документами не передбачено.
По-п`яте, процедура визначення необлікованих об`ємів природного газу споживачам, що не є побутовими, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ лічильника газу, який був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку) лише у разі своєчасного (до виявлення порушення представником оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи санкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу.
Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.
03.02.2022 працівниками AT «Сумигаз» під час контрольного огляду вузла обліку природного газу було виявлено роботу комерційного вузла обліку газу в позаштатному режимі, унаслідок чого споживання природного газу не обліковувалося, а саме: розбіжність показів лічильника та коректора. В період проведення контрольного огляду було виявлено розбіжність показів в робочих умовах на лічильнику та коректорі. Лічильник відображав 226 4870,9 м3, а коректор 226 3863,0 м3.
Відповідно до пункту 6 глави 6 розділу X Кодексу ГРМ у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.
Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:
1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;
2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу:
3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;
4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;
5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;
6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.
Якщо унаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.
До відновлення роботи комерційного ВОГ або його складових в нормальному режимі за бажанням споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути припинено газопостачання на його об`єкт.
Відсутність зміни показань коректора свідчить про те, що облік спожитого позивачем природного газу здійснювався із збоями. При цьому звіти коректора засвідчували нульові показники протягом січня 2022 року. У той же час, лічильник газу та коректор обсягів газу в своїй сукупності є приладами обліку природного газу, які в комплексі складають вузол обліку газу.
Відповідно до пункту 1 глави 2 розділу X Кодексу ГРМ приладовий облік природного газу в точці вимірювання може складатися з:
- комерційного ВОГ з використанням звужуючого пристрою з обчислювачем об`єму газу; комерційного ВОГ з використанням лічильника газу в комплекті з вбудованим чи окремим коректором або обчислювачем об`єму газу;
- комерційного ВОГ з використанням побутового лічильника газу.
Згідно з п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ:
- вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством;
- комерційний вузол обліку/комерційний ВОГ - вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точці комерційного обліку;
- комерційний облік природного газу - визначення об`ємів (обсягів) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точках комерційного обліку на підставі даних комерційних вузлів обліку та інших регламентних процедур у передбачених цим Кодексом випадках;
- коректор об`єму газу - сукупність засобів вимірювальної техніки, які вимірюють тиск і температуру газу, що протікає у вимірювальному трубопроводі, обчислюють об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу;
- лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку.
Таким чином, показання коректора об`єму газу перебувають в прямій безпосередній залежності від даних, які отримані від лічильника газу.
Пунктом 6 глави 2 розділу 9 кодексу ГРМ передбачено, що вимірювання об`єму природного газу повинні проводитись тільки з використанням електронних обчислювачів/коректорів газу. Програмне забезпечення обчислювача/коректора газу і накопичені в його пам`яті результати вимірювання об`єму газу повинні бути захищені від несанкціонованого втручання.
Пунктом 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем передбачено, що до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися унаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але унаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать:
1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, унаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно;
2) фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, унаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;
3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), унаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно;
4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо.
Пунктами 1, 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС передбачено, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку до цього Кодексу. Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
Згідно з п. 8, 9 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:
1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;
2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;
3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії). До складу комісії з розгляду актів про порушення має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Остаточний склад комісії з розгляду актів про порушення затверджується наказом Оператора ГРМ.
Пунктом 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
Згідно з п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі. Якщо об`єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.
Відповідно до додатка до заяви-приєднання №09420UDM8BBP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) від 01.01.2016 на об`єкті позивача (Питомник, вул. Батуринський шлях, 7) встановлений лічильник Курс - 01Б № 12326 та коректор ВЕГА-1.01 № 07275.
Враховуючи той факт, що комерційний вузол обліку позивача включає лічильник газу та коректор об`єму газу, вони в сукупності є єдиним вузлом, який здійснює комерційний облік природного газу. Як зазначає відповідач, дані коректора ВЕГА, які дорівнювали нульовим значенням і зафіксовані у звітах за січень 2022 року, не можуть бути використані для визначення використаного об`єму газу як достовірного.
Матеріали справи свідчать, що наявність позаштатного режиму роботи лічильника газу була виявлена сторонами шляхом отримання Звіту коректора ВЕГА- 1.01 від 01.02.2022, про що зазначено в таблиці "Діагностичні повідомлення про позаштатні ситуації".
В Акті про порушення від 03.02.2022 № SM000135 зазначено про те, що виявлено роботу комерційного вузла обліку газу чи його складових в позаштатному режимі, унаслідок чого споживання природного газу не обліковувалося, а саме: виявлено розбіжність показів в робочих умовах на лічильнику та коректорі.
Лічильник відображав 226 4870,9 м3, а коректор 226 386,30 м3, різниця 1 007 м3. Також вказано про необхідність провести позачергову повірку.
Тому відповідно до акта про порушення мало місце порушення вимог Кодексу газорозподільних систем, передбачені підпунктом 1 пунктом 3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем ("робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі").
Для забезпечення усунення виявленого 03.02.2022 порушення Кодексу ГРМ лічильник Курс-01 G650 Б, зав № 12326 припинено газопостачання відповідно до акту № 3.02.22 про пломбування вузла обліку газу. У подальшому ЗВТ (лічильник та коректор) знятий на повірку, про що складено протокол щодо направлення ЗВТ позачергову або експертну повірку №б/н від 23.02.2022р., який також був підписаний представником Споживача Кабенок М.І.
За результатами повірки лічильника від 09.05.2022, відповідно до протоколу повірки № 140, лічильник Курс-01 G650 Б, зав № 12326 визнано придатним, коректор ВЕГА -1.01 зав.№07275 - визнаний придатним до експлуатації.
Відтак визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, було здійснено з урахуванням п.5 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ та п.11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ наступним чином.
У разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу, несправності датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу, що сталася унаслідок їх пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ проводяться перерахунки об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, зокрема, у таких випадках:
визнання непридатним до застосування за результатами періодичної, позачергової, експертної повірки або за результатами перевірки технічного стану комерційного ВОГ;
робота поза межами вимірювання або в позаштатному режимі, про що є зареєстровані та зафіксовані у звітах обчислювача чи коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність).
Об`єм газу, порахований комерційним ВОГ за робочих умов, зводять до стандартних умов із застосуванням коефіцієнта приведення відповідно до вимог державних стандартів, виходячи з таких значень величини тиску та температури:
за значення тиску газу береться значення, що дорівнює максимальному тиску для відповідної категорії газопроводів, але не більше ніж значення тиску, яке дорівнює вихідному тиску на ГРО за період, з якого безпосередньо подається газ на комерційний ВОГ;
за значення температури газу береться значення, що дорівнює температурі найбільш холодної п`ятиденки для відповідного регіону згідно з будівельними нормами, якщо протягом минулого року мінімальне значення температури газу не було нижчим. В іншому разі за значення температури газу береться мінімальне значення температури газу за минулий рік.
При розрахунках ураховується, за яким саме каналом виміру тиску або температури відсутні достовірні результати виміру.
Акт про порушення від 03.02.2022 № SM000135 був складений у присутності представника споживача, відповідального за газове господарство ТОВ "Вітчизна" Кабенок М.І., про що свідчить підпис у цьому Акті.
Відповідно до абз.2 п.2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
За приписами п.8 глави 5 Розділу XI Кодексу ГРМ, зокрема, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо нього відповідне рішення.
При складанні акта про порушення представник оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:
1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;
2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;
3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
Пунктом 8 гл.5 розділу XI Кодексу ГРМ передбачено, що акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
Пунктом 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ визначено, що споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з огляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.
У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
Під час складання Акта представник позивача не зробив до нього будь-яких зауважень чи заперечень. Про дату та час розгляду Акта на засіданні комісії Оператора ГРМ позивача було повідомлено належним чином шляхом внесення відповідного запису до Акта, а саме: засідання комісії було заплановане на 24.03.2022 о 10.00 за адресою: м. Суми, вул. Береста, буд.21, зазначено номер телефона (067-545-07-01). Проте засідання комісії не відбулось у призначену дату через військову агресію російської федерації проти України та введення воєнного стану в Україні з 24.02.2022.
27.07.2022 за результатами розгляду комісією з розгляду актів про порушення, яке проводилось без участі представника ТОВ "Вітчизна", було прийняте рішення про визнання акта про порушення від 03.02.2022 № SM000135 правомірним та таким, що підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до пункту 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Якщо об`єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.
Таким чином, Кодекс ГРМ передбачає право споживача на оскарження об`єму та/або вартості не облікованого (донарахованого) природного газу.
Відповідачем на адресу позивача листом від 26.08.2022 за вих. № 400- Сл-7612-0822 було направлено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості та рахунок на оплату № 62015587 від 25.08.2022 на суму 173 209,46 грн.
Відповідно до пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися унаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як не з вини споживача), але унаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать, у тому числі пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, унаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
Наслідком виявленого порушення, зокрема, некоректної роботи коректора, є перерахунок споживачу розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, що передбачено імперативною нормою закону, а саме: п.5 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ, що і було здійснено відповідачем та складено унаслідок такого перерахунку акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості та рахунок на оплату № 62015587 від 25.08.2021 на суму 173209,46 грн.
Тому перерахунок розподіленого (спожитого) споживачу об`єму природного газу був здійснений правомірно за вищезазначеною нормою Кодексу ГРМ у разі виявлення позаштатної роботи ВОГ, незалежно від того відповідає коректор за результатами повірки вимогам нормативної документації чи ні, оскільки це порушення й кваліфікується як не з вини споживача.
З урахуванням прийнятого комісією з розгляду актів про порушення рішення відносно ТОВ «Вітчизна» було проведено нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу: різниця показів між лічильником газу Курс -01Б - G-650, заводський номер №12326 та коректором ВЕГА 1.01 заводський номер 074275 склала 1 007,9 м. куб. Об`єм газу порахований ВОГ за робочих умов приводиться до стандартних умов із застосуванням коефіцієнту 3,4962, що дорівнює 3523,82 м.куб.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що встановлені відповідачем розбіжності показів лічильника та коректора, унаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, що свідчить про відсутність правильного здійснення обліку обсягу природного газу за допомогою коректора та як результат підтверджує наявність позаштатного режиму роботи вузла обліку газу, наявні обґрунтовані підстави для перерахунку відповідачем розподіленого відповідачу природного газу за спірний період та відсутність підстав для визнання незаконним рішення.
Щодо звіту коректора за січень 2022 та акту приймання-передачі природного газу №СУМ 0055026 від 31.01.2022 р.
Як зазначалось судом, позивач вважає, що при нештатних ситуаціях, які були діагностовано у січні 2022 р. коректор рахував об`єм газу та додавав його до загального спожитого газу за січень 2022, про що вказано у таблиці «Добові дані» звіту станом на 31.01.2022, згідно яких за січень 2022 позивач спожив 152365,44 м.куб. газу. Саме такий обсяг споживання природного газу визначений у підписаному сторонами акті приймання-передачі природного газу №СУМ 0055026 від 31.01.2022.
Судом було встановлено, що визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, було здійснено з урахуванням саме п.5 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ (без застосування п.4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ, де обов`язкове є визнання лічильнику газу непридатним та застосування) та п.11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ здійснюється наступним чином:
У разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу, несправності датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу, що сталася внаслідок їх пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ проводяться перерахунки об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, зокрема у таких випадках:
визнання непридатним до застосування за результатами періодичної, позачергової, експертної повірки або за результатами перевірки технічного стану комерційного ВОГ;
робота поза межами вимірювання або в позаштатному режимі, про що є зареєстровані та зафіксовані у звітах обчислювача чи коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність).
Об`єм газу, порахований комерційним ВОГ за робочих умов, зводять до стандартних умов із застосуванням коефіцієнта приведення відповідно до вимог державних стандартів, виходячи з таких значень величини тиску та температури:
за значення тиску газу береться значення, що дорівнює максимальному тиску для відповідної категорії газопроводів, але не більше ніж значення тиску, яке дорівнює вихідному тиску на ГРС за період, з якого безпосередньо подається газ на комерційний ВОГ;
за значення температури газу береться значення, що дорівнює температурі найбільш холодної п`ятиденки для відповідного регіону згідно з будівельними нормами, якщо протягом минулого року мінімальне значення температури газу не було нижчим. В іншому разі за значення температури газу береться мінімальне значення температури газу за минулий рік.
При розрахунках враховується, за яким саме каналом виміру тиску або температури відсутні достовірні результати виміру.
Зміна показань коректора свідчила б про те, що облік спожитого ТОВ «Вітчизна» природного газу здійснювався без збоїв, проте у даній ситуації такого не відбувалось і це підтверджується звітом коректора, що міститься у матеріалах справи, оскільки лічильник газу обліковує об`єми спожитого газу, а коректор здійснює не лише вимірювання тиску і температури газу, а й обчислює об`єм газу за стандартних умов, перетворюючи вихідні сигнали від лічильника газу.
Отже, в даній ситуації наявні дані в обчислювачі/коректорі об`єму газу не можуть бути достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту Позивача, що відповідно до абз. 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ (на думку представника Позивача) звільняє ТОВ «Вітчизна» від застосування щодо нього заходів відповідальності у випадку наявності порушень, пов`язаних з пошкодженням лічильника.
Крім того, коректор обсягу газу в тому числі виконує функцію фіксації аварійних/ діагностичних ситуацій. Так, відповідно до п.4 глави 3 розділу IX Кодексу ГРМ Споживач, який є власником комерційного ВОГ, зобов`язаний протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового газового місяця надати Оператору ГРМ у спосіб та за формою, визначеними договором розподілу природного газу, звіт про дані комерційного вузла обліку за розрахунковий період. При цьому якщо комерційний ВОГ обладнаний обчислювачем чи коректором об`єму природного газу, до звіту додаються роздруковані звіти з обчислювача чи коректора об`єму природного газу про добові та/або погодинні дані споживання природного газу, протокол про втручання в роботу комерційного ВОГ та протокол аварійних/ діагностичних повідомлень.
Звіт з коректора об`єму природного газу відповідача за січень 2022 року містить діагностичні повідомлення про позаштатні ситуації у звітному періоді (окрема/підсумкова таблиця звіту).
З огляду на зазначене, суд не приймає заперечення позивача щодо звіту коректора за січень 2022 та акту приймання-передачі природного газу за січень 2022.
Щодо позаштатного режиму роботи коректора у період з 01 по 03 лютого 2022.
Позивач зазначає, що відсутні будь-які дані чи інформація про позаштатний режим роботи коректора у період з 01 по 03 лютого 2022.
Згідно зі статтями 78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь установленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Спір, який є предметом даної справи, виник у зв`язку із донарахуванням об`єму природного газу за січень 2022.
При цьому, позивач 27.01.2022 надіслав відповідачу заяву з повідомленням про припинення газопостачання зерносушарки у зв`язку з закінченням сезонних робіт.
Тому позивач не обґрунтував, які обставини може підтвердити (спростувати) зазначений ним доказ - відомості щодо позаштатного режиму роботи коректора у період з 01 по 03 лютого 2022, враховуючи факт припинення газопостачання після 27.01.2022.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Згідно із ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав,- на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що судом в задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі, витрати по сплаті судового збору в розмірі 2684 грн 00 коп. покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В :
1. У позові Товариства з обмеженою відповідальністю «Вітчизна» до відповідача: Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Сумигаз», про визнання недійсним рішення постійно діючої комісії АТ «Оператор газорозподільної системи «Сумигаз», оформленого протоколом від 27.07.2022 №183 про донарахування ТОВ «Вітчизна» 3523,82 куб. м об`єму необлікованого природного газу на суму 173209,46 грн - відмовити повністю.
2. Витрати по сплаті судового збору у розмірі 2684 грн 00 коп. покласти на позивача.
3. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
4. Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 29.11.2023.
Суддя О.Ю. Резніченко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2023 |
Оприлюднено | 01.12.2023 |
Номер документу | 115271161 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Резніченко Олена Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні