Рішення
від 24.11.2023 по справі 120/8249/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 листопада 2023 р. Справа № 120/8249/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (далі - позивач, Управління) до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради (далі - відповідача, Відділ освіти) про стягнення коштів.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами перевірки закупівель Відділу освіти сформовано акт перевірки від 13.04.2021 № 05-30/11, у якому задокументовано порушення у сфері закупівель щодо зайво використаних коштів за природний газ, внаслідок неправомірного укладення додаткових угод. При цьому Відділом освіти сплачено вартість постачання природного газу за додатковими угодами №1, №2 та №3 до Договору №19-285 на загальну суму 235013,10 грн. більше, аніж передбачено умовами укладеного за результатами торгів договору № 19-285 та тендерною пропозицією ТОВ Укртранссервіс, що призвело до зайвого використання коштів на зазначену суму. Оскільки станом на момент звернення до суду порушення залишилося не усунутим відповідачем, позивач звернувся до суду з цим позовом, в якому просить стягнути з відповідача до селищного бюджету кошти, як незаконно використані, в сумі 235013,10 грн.

Ухвалою суду від позовну заяву залишено без руху. Встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви, шляхом сплати судового збору у відповідному порядку та розмірі. На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху позивачем надано клопотання про відстрочення сплати судового збору.

Ухвалою суду від 13.08.2021 року у задоволенні клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору відмовлено. Продовжено позивачу процесуальний строк для усунення недоліків позовної заяви, встановлений ухвалою суду від 28.07.2021 про залишення позовної заяви без руху.

На виконання вимог вказаної ухвали позивачем надано докази сплати судового збору, з урахуванням чого ухвалою суду відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в справі матеріалами. Також встановлено сторонам строки для подачі заяв по суті справи та витребувано у відповідача додаткові докази.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову, мотивуючи це тим, що Відділ освіти вчасно 18.05.2021 року рекомендованим листом відправив лист про усунення порушень Управлінню. В цьому листі Відділ освіти зазначив про виконання всіх вимог Управління, а також надав відповідні докази. Зокрема, по питанню відшкодування коштів на суму 235013,10 грн. відповідач повідомив, що 09.06.2021 року Вінницькою обласною прокуратурою подано позов до Господарського суду Вінницької області в інтересах позивача 1 - Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади та позивача 2 - Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області до ТОВ Укртранссервіс-Груп про визнання недійсними додаткових угод до договору про закупівлю товару та стягнення коштів. Відповідно до позовної заяви позивач просить визнати недійсними додаткову угоду № 1 від 25.01.2019 р., додаткову угоду № 2 від 30.01.2021 р. та додаткову угоду № 3 від 21.02.2019 р. до Договору про постачання газового палива від № 19/285 від 17.01.2021 р., а також стягнути з Постачальника ТОВ Укртранссервіс-Груп на користь Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади кошти у сумі 235013,10 грн.

Таким чином, на думку представника відповідача, Відділ освіти забезпечив виконання всіх вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного і фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Отже, на думку представника відповідача, реальний захист інтересів держави та повернення коштів в бюджет Відділу освіти, який фінансується з місцевого бюджету, відбудеться в разі задоволення позовної заяви, поданої Вінницькою обласною прокуратурою до Господарського суду Вінницької області.

Крім того, представник зазначає, що Відділ освіти фінансується із бюджету Вапнярської селищної ради. Тобто, у разі задоволення позову у цій справі порушені права держави не будуть відновлені, а сплачені кошти у сумі 235013,10 грн. не будуть стягнуті із постачальника газу. За цими коштами керівництву Відділу освіти доведеться звертатися до депутатів селищної ради з проханням виділити їх з бюджету Вапнярської селищної ради, щоб повернути їх до селищного бюджету.

Представником позивача надано відповідь на відзив, відповідно до якої з доводами представника відповідача, наведеними у відзиві не погоджується, вкотре просить задовольнити позовні вимоги та зазначає, що оскільки відповідачем не надано підтверджуючих документів про відшкодування коштів бюджету Вапнярської селищної ради, як незаконно використаних в сумі 235013,10 грн., Управлінням пред`явлено позов до Відділу освіти. Також представник зазначає, що Управління не має законодавчо встановленого механізму на звернення до суду з позовом до контрагента Відділу освіти за Договором, оскільки останній не є підконтрольною установою позивача.

Також на виконання вимог ухвали суду про відкриття провадження в справі представником позивача надано витребувані судом докази.

Представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, в якій відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог, з підстав, зазначених у відзиві.

Суд, з`ясувавши доводи сторін, викладені в заявах по суті справи, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, встановив наступні фактичні обставини.

Відповідно до абз. 3 пп.1 п.4 Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 631, із змінами, на підставі направлення від 30.03.2021 №198, виданого начальником Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, головним державним аудитором відділу контролю у сфері закупівель проведено перевірку закупівлі ID: UA- 2018-12-11-000845-а, здійснену відділом освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради (далі - Відділ освіти, Замовник).

Перевірка проведена з 31.03.2021 по 13.04.2021.

За результатами перевірки посадовими особами складено акт від 13.04.2021 року № 05-30/11 (далі Акт перевірки), згідно якого встановлено такі порушення.

Так, перевіркою закупівлі встановлено, що між Відділом освіти та переможцем відкритих торгів - ТОВ Укртранссервіс-груп укладено Договір від 17.01.2019 №19-285 (далі - Договір №19-258) на постачання газового палива загальною вартістю договору 1217870,00 грн.

Згідно з Договором №19-285 ТОВ Укртранссервіс-груп зобов`язується передати у власність Відділу освіти у 2019 році газове паливо (газ природний, скраплений або в газоподібному стані), а Відділ освіти зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені даним договором (пункт 1.1. Договору №19-285).

Річний плановий обсяг постачання газу до 137497 куб.м (пункт 1.2. Договору №19-285).

Розрахунки за поставлений природний газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між сторонами, які уклали договір. Ціна газу за 1000 куб.м природного газу, що передається Відділу освіти, складає 7333,5913 грн, тариф на транспортування магістральними трубопроводами - 47,60 грн. без ПДВ, крім того ПДВ -1476,2383 грн., разом з ПДВ становить 8857,4296 грн. (пункт 3.1. Договору №19-285).

Ціна може змінюватись протягом дії договору та узгоджується шляхом підписання додаткової угоди. Загальна сума договору складає 1217870,00 грн. (пункти 3.3, 3.6. Договору №19-285).

Оплата вартості природного газу здійснюється Відділом освіти не пізніше 15 числа місяця наступного за розрахунковим, на підставі актів приймання передачі природного газу, які надаються ТОВ Укртранссервіс-груп (пункт 4.2.1. Договору №19-285).

За невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань сторони несуть відповідальність у випадках, передбачених чинним законодавством України, а також цим договором (пункт 6.1. Договору №19-285).

Договір набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками і діє в частині постачання газу з 01.02.2019 до 31.12.2019, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання, крім випадків зазначених, у пункті 11.6 розділу XI Строк дії договору та інші умови, зокрема щодо зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі, в такому випадку зменшуються обсяги закупівлі (пункти 11.1., 11.6. Договору №19-285).

Надалі між Відділом освіти та ТОВ Укртранссервіс-груп, з посиланням на пункт 2 частину 4 статті 36 Закону України від 25.12.2015 M922-VII1 Про публічні закупівлі (далі - Закон №922, в редакції, чинній на період проведення закупівлі), укладено 3 додаткових угоди до Договору №19- 285, якими змінено вартісні показники товару:

від 25.01.2019 № 1 (далі - Додаткова угода №1), якою зменшено річний план обсягу постачання газу - до 125037,988 куб.м та збільшено ціну за одиницю товару: ціну газу за 1000 куб.м природного газу - 9740,00 грн. з ПДВ, згідно листа ТОВ Укртранссервіс-груп від 18.01.2019 №479/19 та довідки Харківської торгово-промислової палати від 18.01.2019 №48/19;

від 30.01.2019 №2 (далі - Додаткова угода №2), якою зменшено річний план обсягу постачання газу до 113713,352 куб.м та збільшено ціну за одиницю товару: ціну газу за 1000 куб.м природного газу - 10710,00 грн з ПДВ; згідно листа ТОВ Укртранссервіс-груп від 21.01.2019 №514/19 та довідки Асоціації Газові трейдери України від 21.01.2019 №48/19;

від 21.02.2019 №3 (далі - Додаткова угода №3), якою зменшено річний план обсягу постачання газу до 104091,453 куб.м та збільшено ціну за одиницю товару: ціну газу за 1000 куб.м природного газу - 11700,00 грн з ПДВ, згідно листа ТОВ Укртранссервіс-груп від 13.02.2019 №1082 та експертного висновку Житомирської торгово-промислової палати від 12.02.2019 №В-248.

При цьому, загальна вартість за Договором №19-285 не змінилася та збільшення ціни за одиницю товару за кожною додатковою угодою не перевищує 10%.

Крім того, Відділом освіти та ТОВ Укртранссервіс-груп до вказаного договору укладено ще 5 додаткових угод:

від 01.10.20219 №4, якою зменшено загальну вартість договору на 3567,51 грн., у зв`язку з виключенням транспортування, при цьому ціна газу за 1000 куб.м природного газу - 9702,40 грн, крім того ПДВ -1940,48 грн, разом з ПДВ становить 11642,88 грн, загальна сума Договору №19-285 становить 1214302,49 грн (далі - Додаткова угода №4);

від 01.10.2019 №5, внесено зміни у зв`язку із змінами в Кодексі газотранспортної системи щодо правил постачання природного газу (Оператор ГТС офіційно перейшов з місячного на добове балансування ГТС) (далі - Додаткова угода №5);

від 17.12.2019 №6, якою зменшено річний план обсягу постачання газу до 79975,960 куб.м та загальна сума Договору №19-285 становить 917675,85 грн. (далі - Додаткова угода №6);

від 28.12.2019 №7, якою продовжено строк дії договору на строк достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми визначеної у договорі відповідно до частини 5 статті 36 Закону №922 (далі - Додаткова угода №7);

від 22.01.2020 №8, якою визначено річний план обсягу постачання газу - до 15763,726 куб.м та загальна сума Договору №19-285 становить 183535,17 грн (далі - Додаткова угода №8).

В ході перевірки надано довідку Харківської торгово-промислової палати від 18.01.2019 №48/19 в якій, зокрема відображено інформацію про ціну на природний газ, згідно даних одного джерела інформації офіційного сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com), який використовують промислові споживачі та інші суб`єкти господарської діяльності, для потреб, що не підпадають під дію Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, за умови оплати після періоду (календарний місяць) поставки газу, а саме: ціна за 1000 куб.м, з 01.01.2019 р. становить 10822,80 грн. з ПДВ, без зазначення коливання ціни вказаного товару на ринку.

Також, надано довідку асоціації Газові трейдери України від 21.01.2019 №2, в якій зазначено інформацію про середню ринкову ціну газу природного станом на 08.01.2019 - 11200,0 грн з ПДВ за 1000 куб.м, в тому числі витрати на транспортування за умови оплати до кінця місяця, наступного за місяцем постачання, без зазначення коливання ціни вказаного товару на ринку.

Поряд з цим, надано експертний висновок Житомирської торгово-промислової палати, в якому зазначено інформацію про середньоринкову вартість на природний газ станом на 12.02.2019, яка становить - 11700,00 грн з ПДВ за 1000 куб.м., з декількох джерел інформації, але без врахування даних офіційного сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com) та без зазначення коливання ціни вказаного товару на ринку.

Отже, посадові особи позивача під час перевірки дійшли висновку, що зазначені довідки Харківської торгово-промислової палати від 18.01.2019 року №48/19, асоціації Газові трейдери України від 21.01.2019 №2 та експертний висновок Житомирської торгово-промислової палати від 12.02.2019 року № В - 248 не містять інформації коливання ціни природного газу на ринку, яка визначалась у додаткових угодах до Договору №19-285 від 25.01.2019 р.№1, від 30.01.2019 р. №2 та від 21.02.2019 №3.

Крім того, згідно з сайтом Товарної біржі Українська енергетична біржа (далі - ТБ Українська енергетична біржа) за адресою https://www.ueex.com.ua відображені дані щодо зміни ціни на природний газ, який видобувається в Україні, та газ, який надходить із Європи, тобто закуповується на європейських біржах, призначений, здебільшого, для непобутових споживачів.

Відповідно до роз`яснення Мінекономіки від 11.12.2018 №3304-04/54265-06 серед європейських бірж для українського ринку публічних закупівель природного газу найбільш релевантним є котирування на голландському хабі Title Transfer Facility (TTF) та німецьких хабах NetConnect Germany (NCG) та GASPOOL. Відмінності у тренді цін на цих хабах мінімальні та традиційно для розрахунку ціни імпортного паритету на українському ринку використовують дані німецького хабу NCG, тому доцільно використовувати для формульного ціноутворення змін на газ саме котирування на NCG. Разом з тим, замовники можуть використовувати котирування на інших хабах або середнє значення між ними самостійно.

Враховуючи роз`яснення Мінекономіки від 11.12.2018 №3304-04/54265-06 та те, що Відділ освіти відповідно до Договору №19-285 є непобутовим споживачем, з метою дослідження питання коливання ціни на природний газ протягом періоду укладення сторонами додаткових угод посадовими особами позивача обрано дані європейських хабів, що розміщені на сайті ТБ Українська енергетична біржа.

Так, за даними ТБ Українська енергетична біржа на своєму сайті https://www.ueex.com.ua оприлюднено ціни природного газу на європейських хабах, зокрема на німецькому хабі NCG оприлюднено результати торгів на ринку за кожний місяць та на відповідні дати.

Відповідно у грудні 2018 року середньозважена ціна з ПДВ (по всіх умовах оплати) за 1000 куб м - 11736,40 грн, у січні 2019 року - 9822,93 грн, у лютому 2019 року - 9204,88 грн, у березні 2019 року - 7921,16 грн, у квітні 2019 року - 6904,48 грн.

На дату укладання Договору №19-285 та станом на дати укладання додаткових угод до нього: 17.01.2019 - 10326,70 грн (дата укладання Договору №19-285), 25.01.2019 10060,03 грн (дата укладання додаткової угоди №1), 30.01.2019 - 9985,62 грн (дата укладання додаткової угоди №2) та 21.02.2019 - 8584,20 грн (дата укладання додаткової угоди №3).

Крім того, як зазначено в акті перевірки відповідно до даних офіційного сайту НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com) ціна на природний газ, який використовують промислові споживачі та інші суб`єкти господарської діяльності, для потреб, що не підпадають під дію Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу за 1000 тис. куб.м з ПДВ становила: станом на 01.12.2018 -12180,00 грн; станом на 01.01.2019 -11833,20 грн; станом на 01.02.2019 - 11458,80 грн.

Отже, контролюючий орган дійшов висновку, що згідно з даними вебсайтів ТБ Українська енергетична біржа https://www.ueex.corn.ua та НАК Нафтогаз України (http://www.naftogaz.com), коливання ціни природного газу на ринку в бік збільшення в період укладання Договору №19-285 та додаткових угод №1, №2, №3 відсутнє.

Водночас, відповідачем, протягом січня-лютого поточного року внесено зміни до Договору №19-285 (визначено ціну природного газу за 1000 куб.м у розмірі 8857,4296 грн з ПДВ), шляхом укладання додаткових угод, якими збільшено ціну природного газу за 1000 куб.м з ПДВ, зокрема додатковою угодою №1 до 9740,00 грн, додатковою угодою №2 до 10710,00 грн та додатковою угодою №3 до 11700,00 грн.

З огляду на те, що середньозважена ціна купівлі продажу природного газу у період січень лютий коливалась у бік зменшення порівняно із груднем 2018 року - січнем 2019 року, перевіряючи дійшли висновку, що Замовник безпідставно вносив зміни до істотних умов Договору №19-285, якими змінював ціну за одиницю товару, збільшуючи ціну природного газу за 1000 куб.м з урахуванням ПДВ (додаткові угоди від 25.01.2019 №1, від 30.01.2019 №2 та від 21.02.2019 №3 до Договору №19-285), чим порушив вимоги пункту 2 частини 4 статті 36 Закону №922.

Умовами досліджуваного Договору №19-285 визначено плановий обсяг постачання протягом 2019 року природного газу в кількості до 137,497 тис. куб.м на загальну суму 1217870,00 грн. та додатковою угодою від 22.01.2020 №8 передбачено постачання природного газу в січні 2020 року в кількості до 15,763726 тис. куб.м на загальну суму 183535,17 грн.

Зокрема, на виконання умов Договору №19-285 Відділом освіти отримано від ТОВ Укртранссервіс-груп природного газу в кількості 89,20917 тис. куб.м на загальну суму 1025177,01 грн, згідно з актами прийому-передачі природного газу:

від 28.02.2019 №608 в кількості 23,134 тис. куб.м на суму 254814,94 грн (за лютий);

від 25.03.2019 №1053 в кількості 16,512 тис. куб.м на суму 193190,40 грн (за березень);

від 20.05.2019 №1941 в кількості 1,989 тис. куб.м на суму 23271,30 грн (за квітень);

від 28.10.2019 №3769 в кількості 0,821320 тис. куб.м на суму 9562,54 грн (за жовтень);

від 27.11.2019 №4644 в кількості 12,519640 тис. куб.м на суму 145764,67 грн (за листопад);

від 17.12.2019 №6392 в кількості 25,000 тис. куб.м на суму 291072,0 грн (за грудень);

від 30.01.2020 №34 в кількості 9,233210 тис. куб.м на суму 107501,16 грн (за січень), які оприбутковано за даними бухгалтерського обліку в 2019 та 2020 роках по відповідних місяцях.

Відповідно до даних бухгалтерського обліку Відділу освіти (меморіальних ордерів №2 Накопичувальна відомість руху грошових коштів загального фонду на рахунках, відкритих в органах Державної казначейської служби України (банках), №6 Накопичувальна відомість за розрахунками з кредиторами та первинних документів до них (платіжних доручень, актів приймання-передачі)) протягом 2019 року обсяг спожитого природного газу, за умовами зазначеного договору, становить 79,97596 тис. куб.м на загальну суму 917675,85 грн, протягом січня 2020 року - 9,233210 тис. куб.м загальною вартістю 107501,16 грн.

Розрахунки із ТОВ Укртранссервіс-груп проведено Відділом освіти за спожитий природний газ в повному обсязі.

При цьому, Відділом освіти сплачено вартість постачання природного газу за додатковими угодами №1, №2 та №3 до Договору №19-285 на загальну суму 235013,10 грн (з ПДВ) (89,20917 тис. куб.м * 8857,4296 грн (ціна згідно Договору №19-285) = 790163,94 грн; 1025177,01 грн (вартість отриманого природного газу) - 790163,94 грн (вартість згідно Договору №19-285)) більше, аніж передбачено умовами укладеного за результатами торгів Договору №19- 285 та тендерною пропозицією ТОВ Укртранссервіс-груп, що призвело до зайвого використання коштів селищного бюджету.

Враховуючи, що виявлені порушення законодавства під час проведення перевірки не усунуто, позивач листом від 22.04.2021 №260205-14/1854-2021 на адресу відповідача направив вимогу про усунення виявлених порушень, в якій запропонував надіслати інформацію про усунення порушень до 21.05.2021. Зокрема, Управління вимагало: забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 193, 199, 217, 218 Господарського кодексу України та статтей 611, 629 Цивільного кодексу України зайво використаних коштів, внаслідок неправомірного укладання додаткових угод від 25.01.2019 р. № 1, від 30.01.2019 р. № 2 та від 21.02.2019 р. № 3 до договору від 17.01.2019 р. № 19-285 на загальну суму 235013,10 грн (з ПДВ).

Однак, станом на момент звернення до суду порушення залишилось не усунутим відповідачем, у зв`язку з чим позивачем подано цей позов.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, та визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні № 2939-ХІІ від 26.01.1993 року (далі Закон № 2939) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно з ст. 2 Закону № 2939 головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування установлюється Кабінетом Міністрів України.

Державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті (ст. 3 Закону № 2939).

Згідноз ст. 5 Закону № 2939 контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Підстави та процедуру проведення Держаудитслужбою, її міжрегіональними територіальними органами (далі орган державного фінансового контролю) перевірок закупівель регулює Порядок проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 (далі Порядок № 631).

Відповідно до абз. 3 пп. 1 п. 4 Порядку № 631 перевірки закупівель проводяться за письмовим рішенням керівника органу державного фінансового контролю або його заступника за наявності однієї з таких підстав: виникнення потреби у документальній та фактичній перевірці питань, які не можуть бути перевірені під час моніторингу процедури закупівлі, а саме: стану виконання умов договору, внесення змін до нього, в тому числі вимог щодо якості, кількості (обсягів) предмета закупівлі, ціни договору.

Як свідчать матеріали справи та встановлено судом відповідно до абзацу 3 підпункту 1 пункту 4 Порядку №631, Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області проведено перевірку закупівлі природного газу у Відділі освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради, фінансування за якою здійснювалося за рахунок коштів бюджету Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади (інформацію оприлюднено в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2018-12-11-000845-а).

За результатами перевірки, відображеними в Акті, посадовими особами органу державного фінансового контролю встановлено, що Відділом освіти сплачено вартість постачання природного газу за додатковими угодами №1, №2 та №3 до Договору №19-285 на загальну суму 235013,10 грн (з ПДВ) (89,20917 тис. куб.м * 8857,4296 грн (ціна згідно Договору №19-285) = 790163,94 грн; 1025177,01 грн (вартість отриманого природного газу) - 790163,94 грн (вартість згідно Договору №19-285)) більше, аніж передбачено умовами укладеного за результатами торгів Договору №19- 285 та тендерною пропозицією ТОВ Укртранссервіс-груп, що призвело до зайвого використання коштів селищного бюджету.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначено Законом України "Про публічні закупівлі" (Закон).

Вказаний Закон передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 36 Закону).

За приписами частини 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

Отже, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме за пунктом 2 частини 4 наведеної норми - у випадку коливання цін на ринку товару чи то у бік збільшення, чи у бік зменшення, що надає сторонам право змінювати умови договору щодо ціни товару, при цьому не більше ніж на 10% та не збільшуючи загальну суму Договору.

Зі змісту укладених між Відділом освіти, культури молоді та спору Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади та ТОВ "Укртранссервіс-груп" додаткових угод № № 1,2,3 до Договору слідує, що вказаними додатковими угодами збільшено ціну на природний газ в межах 10% кожного разу по кожній окремій угоді, та відповідно, зменшено кількість природного газу, за рахунок чого дотримано загальну ціну Договору.

Як підтверджується матеріалами справи підставою збільшення ціни на природний газ згідно з укладеними додатковими угодами є листи відповідача з додатком інформації Житомирської та Харківської торгово-промислових палат та довідка Асоціації Газові трейди України.

Відповідно до роз`яснень Міністерства економічного розвитку і торгівлі України "Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю" від 07.04.2015 №3302-05/11398-07 у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Враховуючи викладене, при кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору, сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Згідно з підпунктом 57 пункту 4 Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №459, вказане Міністерство надає роз`яснення щодо застосування законодавства у сфері державних закупівель.

Отже, сторони у випадку коливання цін на ринку наділені правом вносити зміни до ціни товару декілька разів, але не більше, ніж на 10% від ціни за одиницю товару, і такі зміни сторони вносять з урахуванням вже внесених попередніх змін. Тобто, кожного разу сторони мають право збільшити ціну за одиницю товару не більше, ніж на 10% з урахуванням попередніх змін, однак у випадку коливання цін, тобто з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження.

Так, підставою ( обгрунтуванням ) для укладення додаткової угоди № 1 від 25.01.2019 була довідка Харківської торгово-промислової палати від 18.01.2019 № 48/19, додаткової угоди №2 від 30.01.2019 - слугувала цінова довідка Асоціації Газові трейди України № 2 від 21.01.2019, додаткової угоди № 3 від 21.02.2019 - довідка Житомирської торгово-промислової палати №В-248 від 12.02.2019, якими визначено ціну газу в певні періоди.

Разом з тим, встановлено, що рішенням Господарського суду Вінницької області від 07.10.2021 року у справі № 902/612/21, яке набрало законної сили 09.11.2021 року, за позовом заступника керівника Вінницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі позивача 1: відділу освіти, культури молоді та спору Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади, позивача 2: Північного офісу Держаудитслужби в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області до ТОВ "Укртранссервіс-груп" про визнання додаткових угод недійсними та стягнення 235013,10 грн, визнано недійсною додаткову угоду № 1 від 25.01.2019 до договору на постачання газового палива № 19/285 від 17.01.2019, укладену між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної та ТОВ Укртранссервіс-груп. Визнано недійсною додаткову угоду № 2 від 30.01.2019 до договору на постачання газового палива № 19/285 від 17.01.2019, укладену між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади та ТОВ Укртранссервіс-груп. Визнано недійсною додаткову угоду № 3 від 21.02.2019 до договору на постачання газового палива №19/285 від 17.01.2019, укладену між Відділом освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади (Вінницька обл., Томашпільській район, смт. Вапнярка, вул. Незалежності,140, код ЄДРПОУ 41497423) та ТОВ Укртранссервіс-груп (88018, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Швабська, 53, код ЄДРПОУ 39869593).

Стягнуто з ТОВ Укртранссервіс-груп на користь Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади кошти у розмірі 235013,10 грн.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, рішенням Господарського суду Вінницької області від 07.10.2021 року у господарській справі № 902/612/21 встановлено неправомірність укладання додаткових угод № 1 від 25.01.2019, № 2 від 30.01.2019, № 3 від 21.02.2019 до договору на постачання газового палива № 19/285 від 17.01.2019, укладеного між Відділом освіти та переможцем відкритих торгів - ТОВ Укртранссервіс-груп, на підставі яких посадовими особами органу фінансового контролю встановлено, що Відділом освіти сплачено вартість постачання природного газу за додатковими угодами №1, №2 та №3 до Договору №19-285 на загальну суму 235013,10 грн (з ПДВ) (89,20917 тис. куб.м * 8857,4296 грн (ціна згідно Договору №19-285) = 790163,94 грн; 1025177,01 грн (вартість отриманого природного газу) - 790163,94 грн (вартість згідно Договору №19-285)) більше, аніж передбачено умовами укладеного за результатами торгів Договору №19-285 та тендерною пропозицією ТОВ Укртранссервіс-груп, що призвело до зайвого використання коштів селищного бюджету.

Тобто, судовим рішенням, яке набрало законної сили у господарській справі, підтверджено факт надмірно сплачених коштів відповідачем в сумі 235013,10 грн, які є предметом стягнення у цій справі, аніж передбачено умовами укладеного за результатами торгів Договору №19-285 та тендерною пропозицією ТОВ Укртранссервіс-груп, за наслідком укладання додаткових угод №1, №2 та №3 до Договору №19-285.

Як свідчать матеріали справи, листом від 22.04.2021 №260205-14/1854-2021 посадові особи позивача на адресу відповідача направили вимогу про усунення виявлених порушень, в якій запропонували надіслати інформацію про усунення порушень до 21.05.2021. Зокрема Управління вимагало: забезпечити відшкодування відповідно до норм статей 193, 199, 217, 218 Господарського кодексу України та статтей 611, 629 Цивільного кодексу України зайво використаних коштів, внаслідок неправомірного укладання додаткових угод від 25.01.2019 р. № 1, від 30.01.2019 р. № 2 та від 21.02.2019 р. № 3 до договору від 17.01.2019 р. № 19-285 на загальну суму 235013,10 грн (з ПДВ).

Однак, станом на момент звернення до суду, а також розгляду справи по суті порушення залишилось не усунутим, а заборгованість в сумі 235013,10 грн. відповідачем не сплачена.

З огляду на встановлені обставини, суд доходить висновку про стягнення з Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради до селищного бюджету коштів, як незаконно використаних, в сумі 235013,10 грн.

При цьому суд вважає хибними та необґрунтованими доводи представника відповідача про те, що Відділ освіти фінансується із бюджету Вапнярської селищної ради і у разі задоволення цього позову порушені права держави не будуть відновлені, а сплачені кошти у сумі 235013,10 грн. не будуть стягнуті із постачальника газу. За цими коштами керівництву Відділу освіти доведеться звертатися до депутатів селищної ради з проханням виділити їх з бюджету Вапнярської селищної ради, щоб повернути їх до селищного бюджету.

Судом такі доводи оцінюються критично, виходячи з такого.

Згідно з п. 1.5 Положення про Відділ освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади (нова редакція), затвердженого рішенням 67 сесії 8 скликання Вапнярської селищної ради від 13.11.2019 р. № 858, Відділ є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки у відділеннях Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням та інші атрибути, необхідні юридичній особі.

Також, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади має власний код ЄДРПОУ.

Отже, після виконання рішення Господарського суду Вінницької області у господарській справі № 902/612/21, кошти в сумі 235013,10 грн. будуть зараховані саме на рахунок Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради об`єднаної територіальної громади, які в подальшому повинні бути відшкодовані відповідачем до Вапнярського селищного бюджету, як незаконно використані.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з вищенаведених мотивів і підстав позовні вимоги підлягають задоволенню.

Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати у цій справі у виді судового збору стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Стягнути з Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради до селищного бюджету кошти, як незаконно використані, в сумі 235013,10 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Північний офіс Держаудитслужби, в особі Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (вул. Січових Стрільців, 18, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 40479560).

Відповідач: Відділ освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради (вул. Незалежності, буд. 140, смт. Вапнярка, Томашпільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 41497423).

СуддяЗаброцька Людмила Олександрівна

Дата ухвалення рішення24.11.2023
Оприлюднено01.12.2023
Номер документу115273902
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення заборгованості

Судовий реєстр по справі —120/8249/21-а

Рішення від 24.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 26.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 13.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 28.07.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні