Рішення
від 28.11.2023 по справі 280/7470/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28 листопада 2023 року Справа № 280/7470/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., розглянувши в письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом - Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД"

до - Головного управління ДПС в Запорізькій області

до - Державної податкової служби України

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

12 вересня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД"(далі по тексту - позивач) до Головного управління ДПС в Запорізькій області (далі по тексту - відповідач1) до Державної податкової служби України (далі по тексту - відповідач2) , в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області: № 9434475/43396000 від 30.08.2023 яким відмовлено у реєстрі податкової накладної № 1 від 25.07.2023; № 9414147/43396000 від 28.08.2023 яким відмовлено у реєстрі податкової накладної № 2 від 25.07.2023; № 9472574/43396000 від 06.09.2023 яким відмовлено у реєстрі податкової накладної № 3 від 27.07.2023; № 9414151/43396000 від 28.08.2023 яким відмовлено у реєстрі податкової накладної № 4 від 27.07.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 1 від 25.07.2023; № 2 від 25.07.2023; № 3 від 27.07.2023; № 4 від 27.07.2023 датою їх фактичного отримання;

- вирішити питання щодо розподілу судових витрат.

В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що за результатами фінансово - господарської діяльності було виписано на замовника АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО»податкові накладні за № 1 від 25.07.2023; № 2 від 25.07.2023; № 3 від 27.07.2023; № 4 від 27.07.2023. Податкові накладні були направлені до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте зазначає, що за результатами обробки реєстрацію податкової накладної було зупинено, а саме: «Відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної зупинена». Стверджує, що TOB «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» надало до ДПС пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, однак відповідачем прийняті рішення № 9434475/43396000 від 30.08.2023, № 9414147/43396000 від 28.08.2023, № 9472574/43396000 від 06.09.2023, № 9414151/43396000 від 28.08.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН. Вважає, що оскаржувані рішення відповідача-1 за своїм характером є необґрунтованими як нормативно, так і документально, оскільки вони не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття. При цьому наголошує на тому, що ним було надано всі документи, які беззаперечно підтверджують інформацію, зазначену у поданих податкових накладних, виходячи з чого відсутні жодні сумніви у здійсненні господарських операцій із поставки товару. Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані податкові накладні зазначив про те, що згідно пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснення реєстрації податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. З огляду на вказане просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. Вважає, що неправомірними діями відповідача грубо порушено законні права та майнові інтереси позивача. З огляду на викладене, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 15 вересня2023 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Представник відповідачів позов не визнав, у письмовому відзиві посилається на те, що позивачем не було надано обґрунтованих доводів щодо порушення його прав та законних інтересів зі сторони ДПС та неправомірності дій (бездіяльності) останнього, що свідчить про необґрунтованість позовних вимог. Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, були прийняті Комісією в зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку. Вказує, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Зазначає, що вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогамЗакону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Таким чином, вважає, що комісія приймала рішення про відмову у реєстрації ПН тільки на підставі тих документів, які надавались на розгляд Комісії. Також вказує, що в даному випадку, зобов`язання покладені на Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні є передчасним, просить відмовити в задоволенні позовної заяви.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь - якої зі сторін про інше.

Згідно з п. 10 ч. 1ст. 4 КАС Україниписьмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно доч. 4ст. 243КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» (код ЄДРПОУ 43396000) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 09.12.2019. Взято на облік територіальним органом ДПС України та є платником податку на додану вартість (Номер свідоцтва - 433960008295).

Директором юридичної особи ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» є Жигаленко Дмитро Вікторович.

Засновником ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» є ОСОБА_1 .

На підприємстві, згідно штатного розпису (сканкопія додається) станом на 01.01.2022: Директор-1 ос. посадовий оклад 8 500,00 грн; електромонтер-лінійник -3ос пос оклад-7300,00 грн; електромонтер -1 ос.пос.оклад -7300 грн; майстер дільниці-2 ос. посадовий оклад 7800,00 грн; бухгалтер -1 ос. посадовий оклад 8500,00 грн, водії - посад.оклад 7 200,00 грн. Заробітна плата виплачується протягом всього періода діяльності підприємства своєчасно та вище встановленого рівня мінімальної зарплати, згідно чинного законодавства.

Юридична адреса та місцезнаходження ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД»: 69035, м. ЗАПОРІЖЖЯ, ЗАПОРІЗЬКА ОБЛ., ВУЛ. РЕКОРДНА, БУД. 20-А.

З метою ведення господарської діяльності ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» використовує наступні приміщення:

- офісне приміщення за Договором суборенди нежитлового приміщення № 01/02-12/2021 А від 01.12.2021 з ТОВ «ФЛЕКСІБЛ ОФІС» (ЄДРПОУ 43138563);

- складське приміщення за Договором оренди № 0301/1 від 03.04.2022 з ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;

- Виробниче приміщення за Договором оренди нежилового приміщення № 1 від 03.01.2022 ФОП ОСОБА_2 (3083726490), яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .

Видами діяльності ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД», що визначені в Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є: 43.33 Покриття пiдлоги й облицювання стiн; 77.12Надання в оренду вантажних автомобiлiв; 43.31 Штукатурнi роботи; 68.20 Надання в оренду й експлуатацiю власного чи орендованого нерухомого майна; 71.11 Дiяльнiсть у сферi архiтектури; 25.29 Виробництво iнших металевих бакiв, резервуарiв i контейнерiв; 73.20 Дослiдження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 46.47 Оптова торгiвля меблями, килимами й освiтлювальним приладдям; 33.20 Установлення та монтаж машин i устатковання; 46.90 Неспецiалiзована оптова торгiвля; 43.22 Монтаж водопровiдних мереж, систем опалення та кондицiонування; 77.32Надання в оренду будiвельних машин i устатковання; 47.19Iншi види роздрiбної торгiвлi в неспецiалiзованих магазинах; 71.20Технiчнi випробування та дослiдження; 43.34 Малярнi роботи та склiння; 72.19 Дослiдження й експериментальнi розробки у сферi iнших природничих i технiчних наук; 95.11 Ремонт комп`ютерiв i периферiйного устатковання; 27.40Виробництво електричного освiтлювального устатковання; 42.21 Будiвництво трубопроводiв; 41.20Будiвництво житлових i нежитлових будiвель; 71.12 Дiяльнiсть у сферi iнжинiрингу, геологiї та геодезiї, надання послуг технiчного консультування в цих сферах; 82.99 Надання iнших допомiжних комерцiйних послуг, н.в.i.у.; 70.22Консультування з питань комерцiйної дiяльностi й керування; 43.21 Електромонтажнi роботи (ОСНОВНИЙ); 69.10 Дiяльнiсть у сферi права; 43.13 Розвiдувальне бурiння; 43.29 Iншi будiвельно-монтажнi роботи; 43.91Покрiвельнi роботи; 43.11 Знесення; 69.20 Дiяльнiсть у сферi бухгалтерського облiку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 43.12 Пiдготовчi роботи на будiвельному майданчику; 43.99Iншi спецiалiзованi будiвельнi роботи, н.в.i.у.; 25.11 Виробництво будiвельних металевих конструкцiй i частин конструкцiй; 43.39 Iншi роботи iз завершення будiвництва; 43.32 Установлення столярних виробiв; 27.90 Виробництво iншого електричного устатковання; 77.39 Надання в оренду iнших машин, устатковання та товарiв, н.в.i.у.; 46.43Оптова торгiвля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, вiдтворювання звуку й зображення.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» має наступні дозвільні документи:

- ДЕКЛАРАЦІЯ відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;

- Дозвіл № 380.21.23, виданий Головним управлінням держпраці у Запорізькій області;

- Дозвіл № 381.21.23, виданий Головним управлінням держпраці у Запорізькій області (сканкопія додається).

З метою своєчасного та належного виконання договірних зобов`язань ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» орендує транспортні засоби за договором оренди транспортних засобів № 2501/4 від 25.01.2022 у ФОП ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 ), а саме: спеціальний вантажний самоскид МАН TGA 26.480; спеціальний причіп KRONE AZW18; фургон малотонажний Volkswagen LT-35.

ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» було укладено договір підряду № 5635 від 08.07.2022 з АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО»(кодЄДРПОУ - 22815333) стосовно: Технічного переоснащення ПЛ 10 Кв «Олишівка-Топчаївка» з заміною проводу на ізольований в Чернігівському районі, Чернігівської області на суму 7122001,00 грн в т.ч. ПДВ (20 %) - 1187000,17 грн.Згідно Додатковій угоді № 1 від 23.08.2022 сума договора змінилась і складає 6733530,00 грн в т.ч. ПДВ (20 %) - 1122 255,00 грн.

В межах договору АТ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО» здійснило попередню оплату в розмірі 4 713 471,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 0003390906 від 25 липня 2023 року та актом звірки.

Після отримання авансу від АТ ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО, до початку виконання Робіт нашим підприємством було надіслано у відрядження робітників на дільницю в м.Чернігів для перевірки комплектності проектної документації та відповідності її установленим вимогам. п. 6.4 Договора підряду № 5635 від 08.07.2022, так як пройшов рік і на дільниці могли відбутися зміни, що підтверджується наказом на відрядження.

Отримані грошові кошти були спрямовані на придбання матеріалів, що підтверджується видатковою накладною № 57 від 31.07.2023, рахунком № 50 від 28.07.2023, платіжним дорученням № 629 від 28.07.2023 (у ТОВ «СВІТЕНЕРГОСЕРВІС»), видатковою накладною № 88 від 31.07.2023 року, платіжним дорученням №623 від 27.07.2023 року (ТОВ «НОВІТНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ РІШЕННЯ»), рахунком № 496 від 26.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «УКРМЕРЕЖБУДМОНТАЖ»), рахунком № 0619 від 28.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «ЕЛТІЗ»).

У зв`язку з зарахуванням грошових коштів, на виконання вимог статей 187, 201 ПК України була виписана та направлена на реєстрацію податкова накладна № 1від 25.07.2023 на загальну суму 4713 471,00 грн, в т.ч ПДВ (20 %) - 785 578,50 грн.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція, згідно якої, відповідно до п.201.16ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.29.1, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.6931%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Надано пояснення та копії документів на підтвердження здійснених господарської операції із контрагентом.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Запорізькій області рішення № 9434475/43396000 від 30.08.2023 у реєстрації податкової накладної № 1 від 25.07.2023 було відмовлено з підстави «ненадання / часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» було укладено договір підряду № 5635 від 08.07.2022 з АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО»(кодЄДРПОУ 22815333) стосовно: «Технічне переоснащення ПЛ 10 Кв «Гочарівськ-Смолин» з улаштуванням резервної перемички Чернігівському районі, Чернігівської області на суму 5760394,00 грн, в т.ч. ПДВ (20 %) - 960065,67 грн».

В межах договору АТ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО» здійснило попередню оплату в розмірі 4032 275,80 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 0003390907 від 25 липня 2023 року та актом звірки.

Після отримання авансу від АТ ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО, до початку виконання Робіт нашим підприємством було надіслано у відрядження робітників на дільницю в м. Чернігів для перевірки комплектності проектної документації та відповідності її установленим вимогам п. 6.4 Договора підряду № 5636 від 20.06.2022 так як пройшов рік і на дільниці могли відбутися зміни, що підтверджується наказом на відрядження.

Отримані грошові кошти були спрямовані на придбання матеріалів, що підтверджується рахунком № 397 від 25.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «КОМ-КОНСУЛЬТАНТ»), рахунком № 64 від 25.07.2023 та платіжним дорученням (ФОП ОСОБА_3 ), рахунком № 22 від 26.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «РЕКЛОУЗЕР»), видатковою накладною № 57 від 31.07.2023, платіжним дорученням № 629 від 28.07.2023, рахунком № 47 від 26.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «СВІТЕНЕРГОСЕРВІС»), видатковою накладною № 88 від 31.07.2023, платіжним дорученням № 623 від 27.07.2023 (ТОВ «НЕР»).

У зв`язку з зарахуванням грошових коштів, на виконання вимог статей 187, 201 ПК України була виписана та направлена на реєстрацію податкова накладна № 2 від 25.07.2023 на загальну суму 4032 275,80 грн, в т.ч ПДВ (20 %) - 672045,97 грн.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція, згідно якої, відповідно до п.201.16ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.29.1, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.6931%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Надано пояснення та копії документів на підтвердження здійснених господарської операції із контрагентом.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Запорізькій області рішення № 9414147/43396000 від 28.08.2023 у реєстрації податкової накладної № 2 від 25.07.2023 було відмовлено з підстави «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» було укладено договір підряду № 5543 від 20.06.2022 з АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО»(кодЄДРПОУ 22815333) стосовно: Реконструкція КЛ 10кВ РП-7-ТП-467 в м. Чернігів, Чернігівської області на суму 3253 595,00 грн в т.ч. ПДВ (20 %) - 542 265,83 грн. Згідно Додатковій угоді № 1 від 23.08.2022 сума договора змінилась і складає 3136 730,00 грн в т.ч. ПДВ (20 %) 522 788,33 грн.

В межах договору АТ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО» здійснило попередню оплату в розмірі 2195 711,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 0003392043 від 27 липня 2023 року та актом звірки.

Після отримання авансу від АТ ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО, до початку виконання Робіт нашим підприємством було надіслано у відрядження робітників на дільницю в м.Чернігів для перевірки комплектності проектної документації та відповідності її установленим вимогам. п. 6.4 Договора підряду № 5543 від 20.06.2022 так як пройшов рік і на дільниці могли відбутися зміни, що підтверджується наказом на відрядження.

Отримані грошові кошти були спрямовані на придбання матеріалів, що підтверджується рахунком № 17 від 28.07.2023, платіжним дорученням № 637 від 31.07.2023 (ТОВ «Інститут мікропроцессорних систем керування об`єктами електроенергетики»), рахунком № 1221 від 02.08.2023, платіжним дорученням № 1221 від 02.08.2023 (ПП «БІОНТОП»), рахунком № СФ-0001821 від 16.08.2023, платіжним дорученням № 694 від 16.08.2023 (ТОВ «Промсервіс»).

У зв`язку з зарахуванням грошових коштів, на виконання вимог статей 187, 201 ПК України була виписана та направлена на реєстрацію податкова накладна №3 від 27.07.2023 на загальну суму 2195 711,00 грн, у т.ч. ПДВ - 365951,83 грн.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція, згідно якої, відповідно до п.201.16ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.29.1, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.6931%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Надано пояснення та копії документів на підтвердження здійснених господарської операції із контрагентом.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Запорізькій області рішення № 9472574/43396000 від 06.09.2023 у реєстрації податкової накладної № 3 від 27.07.2023 року було відмовлено з підстави «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

ТОВ «ПРОМБУДСНАБ ЛТД» було укладено договір підряду № 5535 від 20.06.2022 з АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО»(кодЄДРПОУ 22815333) стосовно: «Реконструкція ПЛ 0,4 кВ КТП 368-7 Л-1,Л-2,Л-3 в с. Євминка, Козелецького району Чернігівської області» насуму 6931364,00 грн в т.ч. ПДВ (20 %) 1155227,33 грн».

В межах договору АТ «ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО» здійснило попередню оплату в розмірі 4438 486,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 0003392042 від 27 липня 2023 року та актом звірки.

Після отримання авансу від АТ ЧЕРНІГІВОБЛЕНЕРГО, до початку виконання Робіт нашим підприємством було надіслано у відрядження робітників на дільницю в м.Чернігів для перевірки комплектності проектної документації та відповідності її установленим вимогам. п. 6.4 Договора підряду № 5535 від 20.06.2022, так як пройшов рік і на дільниці могли відбутися зміни, що підтверджується наказом на відрядження.

Отримані грошові кошти були спрямовані на придбання матеріалів, що підтверджується видатковою накладною № 57 від 31.07.2023, рахунком № 50 від 28.07.2023, платіжним дорученням № 629 від 28.07.2023 (у ТОВ «СВІТЕНЕРГОСЕРВІС»), видатковою накладною № 88 від 31.07.2023, платіжним дорученням № 623 від 27.07.2023, № 624 від 27.07.2023 (ТОВ «НЕР»), № 397 від 25.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «КОМ -КОНСУЛЬТАНТ»), рахунком № 64 від 25.07.2023 та платіжним дорученням (ФОП ОСОБА_3 ), рахунком № 22 від 26.07.2023 та платіжним дорученням (ТОВ «РЕКЛОУЗЕР»), видатковою накладною № 57 від 31.07.2023, платіжним дорученням № 629 від 28.07.2023, рахунком № 47 від 26.07.2023 (ТОВ «СВІТЕНЕРГОСЕРВІС»).

У зв`язку з зарахуванням грошових коштів, на виконання вимог статей 187, 201 ПК України була виписана та направлена на реєстрацію податкова накладна № 1від 25.07.2023 на загальну суму 4713 471,00 грн, в т.ч ПДВ (20 %) - 785 578,50 грн.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція, згідно якої, відповідно до п.201.16ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 43.29.1, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=3.6931%, "P"=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Надано пояснення та копії документів на підтвердження здійснених господарської операції із контрагентом.

Проте, рішенням Комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Запорізькій області рішення № 9414151/43396000 від 28.08.2023 у реєстрації податкової накладної № 4 від 27.07.2023 було відмовлено з підстави «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».

Не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних та з вимогою вчинити певні дії позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПК України.

Пунктом201.1 статті 201 ПК України(тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010(далі - Порядок № 1246).

Положеннями пункту 2 Порядку № 1246 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПК Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно з пунктом201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок № 1165).

Згідно з положеннями пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05.

Показник D розраховується за такою формулою: D = S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно зУКТЗЕДта/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Як зазначено у пункті 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Таким чином, нормами податкового законодавства встановлено обов`язок платника податку на додану вартість скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати таку податкову накладну в ЄРПН. Направлена податкова накладна в автоматичному режимі перевіряється на відповідність ознакам безумовної реєстрації, і якщо такі ознаки наявні, реєстрація такої податкової накладної (або розрахунку коригування) не зупиняється. У випадку ж подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної (розрахунку коригування), що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, контролюючий орган наділений повноваженнями на здійснення автоматизованого моніторингу такої податкової накладної на відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У разі коли за результатами моніторингу встановлено відповідність господарської операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції (за виключенням випадку, коли податкова накладна направлена на реєстрацію платником податку, який відповідає хоча б одному показнику позитивної податкової історії), реєстрація податкової накладної (розрахунку коригування) зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) платнику податків надсилається квитанція, у якій в обов`язковому порядку зазначається, крім іншого, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція надати пояснення та копії документів, необхідні для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.

Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Так, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган вказав на те, що Обсяг постачання товару/послуги 43.29.1, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник "D"' = 3.6931 %, "Р" = 0.

Крім того, запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Разом з тим, запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь - яких на власний розсуд. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Наведене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 по справі № 940/1240/18, постанові від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18, від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 тощо.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, із змінами, внесеними згідно зНаказом Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023(далі - Порядок № 520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.

Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарської операції, реєстрацію податкової накладної по якій зупинено.

Суд зауважує, що платником в даному випадку було надано первинні документи, які, на його думку, підтверджують спірну господарську операцію, так як конкретних документів контролюючий орган не вимагав надати.

Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зазначивши, що платником податків не надано у повному обсязі документи.

Водночас, у спірних рішеннях не конктеризовано, які саме документи не надано, не наведено перелік документів, які не надано для реєстрації податкової накладної.

Судом досліджено надані копії первинних документів та встановлено, що вони є належно оформленими, містять всі необхідні реквізити, підписані уповноваженими особами, тож вважати їх неналежними доказами відсутні підстави. Доказів зворотного суду не надано.

Слід зазначити, що Верховний Суд у справі № 360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Суд зауважує, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.

Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 (адміністративне провадження № К/9901/65222/18).

Окрім того, у постановах від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 у справі № 940/1240/18, від 18.02.2020 у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а та ряду інших Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності з наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій за спірною податковою накладною.

Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, та враховуючи те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації податкової накладної на підставі поданих позивачем документів, не вказав, які документи не надано, підстави для відмови в реєстрації податкової накладної від 12.06.2023 № 1 були відсутні.

Таким чином, рішення Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області № 9434475/43396000 від 30.08.2023, № 9414147/43396000 від 28.08.2023, № 9472574/43396000 від 06.09.2023, № 9414151/43396000 від 28.08.2023 підлягають скасуванню.

Відповідно до частини другоїстатті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може, в тому числі, прийняти постанову про зобов`язання відповідача вчинити певні дії.

ПриписамиКАС Українипередбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Так, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246(далі - Порядок № 1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних підлягають скасуванню, відповідно пунктів 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.06.2023 № 1 датою подання її на реєстрацію.

Відповідно до положеньстатті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другоїстатті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ст. 90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно з ч. 1ст. 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 10 736,00 грн підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області.

Керуючись статтями2,7,139,241,243-246та255 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" (Код ЄДРПОУ 43396000, 49006, м. Дніпро, вул. Алексєєнко Надії, буд. 25) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Запорізькій області (код ЄДРПОУ ВП 44118663,м. Запоріжжя, просп. Соборний, буд. 166) про визнання протиправними дій (бездіяльності) та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області:

- № 9434475/43396000 від 30.08.2023, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 25.07.2023;

- № 9414147/43396000 від 28.08.2023, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 25.07.2023;

- № 9472574/43396000 від 06.09.2023, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 27.07.2023;

- № 9414151/43396000 від 28.08.2023, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 27.07.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 1 від 25.07.2023; № 2 від 25.07.2023; № 3 від 27.07.2023; № 4 від 27.07.2023 датою їх фактичного отримання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" судовий збір у розмірі 10736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано суддею 28 листопада 2023 року.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено01.12.2023
Номер документу115275419
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/7470/23

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Постанова від 05.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 28.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні