Рішення
від 29.11.2023 по справі 520/27119/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2023 р. Справа №520/27119/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківське спеціалізоване підприємство №401 "Південелектромонтаж" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкової вимоги, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Харківське спеціалізоване підприємство №401 "Південелектромонтаж" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Харківській області №0001816-1314-2040 від 24.04.2023 про визначення суми податкового боргу.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним та таким, що прийняте всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.

Представником Головного управління ДПС у Харківській області 11.10.2023 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржувана податкова вимога відповідача є правомірною та прийнятою з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити в повному обсязі.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ТОВ «ХСП №401 «Південелектромонтаж» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Харківській області.

ТОВ «ХСП №401 «Південелектромонтаж» є платником земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості у м. Харкові.

14.02.2022 за № 9028799042 ТОВ «ХСП №401 «Південелектромонтаж» було надано податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2022 рік на суму 33 822,76 грн, у тому числі по строкам сплати:

- 29.04.2022 - 8 455,71 грн (сплачено у повному обсязі за рахунок переплати);

- 29.07.2022 - 8 455,71 грн (сплачено за рахунок переплати - 4 400,00 грн, залишок несплаченої суми - 4 180,60 грн);

- 31.10.2022 - 8 455,71 грн;

- 30.01.2023 - 8 455,63 гривень.

16.02.2022 за № 9033187719 ТОВ «ХСП №401 «Південелектромонтаж» було надано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2022 рік на суму 160 306,62 грн. у тому числі по строкам сплати:

- по строку сплати 02.03.2022 - 13 359,71 грн (сплачено за рахунок переплати - 1 476,00 грн, залишок несплаченої суми - 11 883,71 грн);

- по строку сплати 30.03.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 03.05.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 30.05.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 30.06.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 01.08.2022 - 13 599,71 грн; по строку сплати 30.08.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 30.09.2022 - 13 599,71 грн; по строку сплати 31.10.2022 - 13 599,71 грн; по строку сплати 30.11.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 30.12.2022 - 13 599,71 грн;

- по строку сплати 30.01.2023 - 13 599,70 гривень.

Відповідачем було сформовано та направлено позивачу податкову вимогу №0001816-1314-2040 від 24.04.2023, якою, як вбачається з розрахунку заборгованості наданого відповідачем, позивачу визначено суму податкового боргу за платежами з земельного податку з юридичних осіб у розмірі та з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості.

Позивач, не погоджуючись із вказаною податковою вимогою, вважаючи її такою, що прийнята всупереч чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

На підставі п.54.1 ст.54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені ПК України. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно пункту 56.11 статті 56 ПК України не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків.

Відповідно до п. п. 266.7.5. п. 266.7. ст. 266 Податкового Кодексу України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року (далі - Кодекс) (зі змінами та доповненнями) платники податку - юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об`єкта/об`єктів оподаткування декларацію за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Відповідно до пункту 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Грошові зобов`язання можуть бути визначені самостійно платником податків шляхом подання податкової звітності з певного податку або визначені контролюючим органом, коли дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

У відповідності до пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Згідно пункту 59.3. статті 59 ПК України податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

Податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Механізм формування, надсилання (вручення) та відкликання податкових вимог визначено Порядком направлення контролюючими органами податкових вимог платникам податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.06.2017 № 610 із змінами та доповненнями (далі - Порядок № 610).

Податкова вимога формується у разі, якщо платник податків не сплатив у встановлені Кодексом строки суму узгодженого грошового зобов`язання та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному Кодексом - пункт 2 розділу II Порядку № 610.

Таким чином, необхідною передумовою та визначальною підставою для надсилання платнику податків податкової вимоги про сплату податкового боргу є наявність у такого платника податків податкового боргу.

Податкові вимоги разом з детальним розрахунком суми податкового боргу формуються автоматично на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем податкових органів (далі - ІТС) - пункт 1 розділу ІІІ Порядку № 610.

Законом України від 30.11.2021 № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованих бюджетних надходжень» статтю 59 ПК доповнено словами, що податкові вимоги надсилаються платникам податків разом з детальним розрахунком суми податкового боргу.

Міністерством фінансів з метою приведення у відповідність діючим вимогам законодавства видано наказ № 63 від 08.02.2021 та № 196 від 12.07.2022.

Вперше податковий борг ТОВ «ХСП №401 «Південелектромонтаж» у сумі 11 883,71 грн (нараховано по декларації - 13 359,71 грн, сплачено за рахунок переплати - 1 476,00 грн) виник 02.05.2022 та до теперішнього часу не переривався. Станом на 24.04.2023 (дата формування податкової вимоги) податковий борг платника податків становив 179 932,45 грн, який виник у результаті несплати самостійно визначених платником податків податкових зобов`язань.

Головним управлінням ДПС у Харківській області у відповідності до пункту 59.1 статті 59 ПК України сформована податкова вимога від 24.04.2023 № 0001816-1314-2040 на суму 179 932,45 гривень, яка була направлена рекомендованим листом з повідомленням про вручення, яке повернулось з відміткою про вручення 12.05.2023.

Водночас, 06 травня 2023 року набув чинності Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі - Закон № 3050).

Законом змінено трактування механізму визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно з Законом такий перелік територій визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (у редакції Закону № 3050) за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309 (із змінами відповідно до Наказу №199 від 13.07.2023 року) Харківська міська територіальна громада внесена до територій активних бойових дій з 24.02.2022 року по 15.09.2022 року.

Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2022 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій.

Враховуючи вищезазначене, у разі подання до початку дії воєнного стану податкових декларацій з податку з земельного податку та податку на нерухоме майно, якими визначені зобов`язання у тому числі за період дії воєнного стану, платник податків не звільняється від таких зобов`язань, але має можливість подати уточнюючі декларації на зменшення в « 0» грошових зобов`язань за період дії воєнного стану.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що уточнюючі декларації до ТУ ДПС у Харківській області позивачем не подавалися.

Отже, враховуючи чинні положення податкового законодавства, факт подання декларацій платником податків та відсутність коригуючих «в 0»/уточнюючих декларацій, суд дійшов висновку, що контролюючим органом правомірно винесено податкову вимогу №0001816-1314-2040 від 24.04.2023 відносно позивача у зв`язку з наявністю несплаченого податкового боргу за узгодженими самостійно визначеними платником податків податковими зобов`язаннями.

Отже, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківське спеціалізоване підприємство №401 "Південелектромонтаж" про скасування податкового повідомлення-рішення не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківське спеціалізоване підприємство №401 "Південелектромонтаж" (вул. Аравійська, буд. 22, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61010, ЄДРПОУ 01417328) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкової вимоги - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2023
Оприлюднено01.12.2023
Номер документу115278157
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/27119/23

Рішення від 29.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні