ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" листопада 2023 р. м. ВінницяCправа № 902/1155/23
Господарський суд Вінницької області у складі:
головуючий суддя Міліціанов Р.В.,
при секретарі Московчук Є.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Вінницької міської ради, вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21100, код - 25512617
до: Колективного будівельно-монтажного підприємства "БМУ-2", вул. Магістратська, 88-А, м. Вінниця, 21020, код - 01274202
про визнання додаткової угоди укладеною
за участю представників:
позивача: Мичківський Ігор Павлович
відповідача: не з`явився
В С Т А Н О В И В :
31.08.2023 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (№ 01/00/011/51595 від 31.08.2023 року) (вх.канц. № 1165/23 від 31.08.2023 року) Вінницької міської ради до Колективного будівельно-монтажного підприємства "БМУ-2" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого в Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за № 01306 від 06.08.2014 року, номер запису про речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 6863266, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору укладеною у редакції, наданій позивачем.
Ухвалою суду від 05.09.2023 року відкрито провадження у справі № 902/1155/23, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, з викликом сторін, призначено розгляд справи на 03.10.2023 року.
У судовому засіданні 03.10.2023 року постановлено ухвалу про відкладення судового засідання для розгляду справи по суті на 02.11.2023 року.
Ухвалою суду від 04.10.2023 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.
У судовому засіданні 02.11.2023 року судом постановлено ухвалу про відкладення розгляду справи на 23.11.2023 року.
Ухвалою суду від 06.11.2023 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.
16.11.2023 року до суду ввід представника позивача надійшло клопотання №07/00/011/70274 від 16.11.2023 року про долучення до матеріалів справи доказів.
У судовому засіданні 23.11.2023 року прийняв участь представник позивача. Відповідач правом участі у судовому засіданні не скористався, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлявся належним чином.
Ухвалу суду надіслано відповідачу засобами поштового зв`язку, рекомендованим листом з повідомленням про вручення, за адресою місцезнаходження.
Як вбачається з відомостей з веб-ресурсу АТ "Укрпошта", адресована відповідачу ухвала від 06.11.2023 року значиться "відправлення вручено: особисто" 10.11.2023 року (т.1 а.с. 131).
Також, ухвали суду направлялись судом на усі відомі адреси (місцезнаходження, місцем проживання учасника згідно відомостей ЄДРПОУ - вул. Київська, 160, кв. 24, м. Вінниця, 21000, а також за адресами розташування земельної ділянки - вул. Айвазовського, 6, м. Вінниця, 21022 та вул. Айвазовського 8-В, м. Вінниця, 21022).
Однак, відповідні ухвали не вручено відповідачу (т. 1 а.с. 48, 55, 72, 130, 132).
Крім того, частина ухвал суду, які направлені за адресою місцезнаходження КБМП "БМУ-2" повернуті до суду з відміткою: "адресат відсутній за вказаною адресою".
В силу п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Отже, відповідач вважається повідомленим про судовий розгляд з дотриманням процесуальних строків, визначених ГПК України.
Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.
Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Суд нагадує, що це роль національних судів - організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (Рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).
До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (Рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).
Тому, суд вирішив розглянути справу за наявними доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали даної справи, з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено наступне.
Стислий виклад процесуальних позицій сторін.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що 17.06.2014 року між Вінницькою міською радою та Колективним будівельно- монтажним підприємством "БМУ-2" укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано 06.08.2014 року у Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за № 01306.
За умовами укладеного договору Вінницька міська рада передала Колективному будівельно-монтажному підприємству "БМУ-2" на умовах платного строкового користування, терміном на 10 років (до 30.05.2024 року) з моменту прийняття рішення про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:01:009:0048, площею 0,8855га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості по вул. Айвазовського, 6, м. Вінниця.
Рішенням Вінницької міської ради від 26.11.2021 року № 689 затверджено План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022 року.
У зв`язку зі прийняттям вищезгаданого рішення, позивачем направлено на адресу відповідача листи, в яких запропоновано укласти Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідно розміру орендної плати, у відповідності до ст.ст. 271, 268, 288 Податкового кодексу України та умов договору оренди земельної ділянки.
За твердженнями позивача, оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є врегульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
З метою захисту своїх прав, Вінницька міська рада звернулась з позовом до суду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого у Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за № 01306 від 06.08.2014 року, номер запису про речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 6863266, шляхом визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною в редакції наданій позивачем.
Станом на час розгляду справи відповідач не скористався правом надати відзив щодо заявлених позовних.
Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує, що Вінницькою міською радою ухвалено Рішення 48 сесії 6 скликання від 30.05.2014 року № 1737 "Про затвердження проектів землеустрою, технічної документації, передачу земельних ділянок у власність, постійне користування, в оренду, надання згоди на передачу земельної ділянки в суборенду, надання дозволів на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення" (а.с. 31-32, т. 1).
Відповідно Додатку 4 до Рішення Вінницької міської ради від 30.05.2014 року № 1737 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої по вул. Айвазовського, 6, м. Вінниця, розроблений МКП "Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури" на замовлення Колективного будівельно-монтажного підприємства "БМУ-2" та передано в оренду земельну ділянку площею 0,8855 га, з кадастровим номером 0510100000:01:009:0048, на якій розташовані належні заявнику об`єкти нерухомого майна, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості по вул. Айвазовського, 6, в м. Вінниці, терміном на 10 років, за рахунок земель комунальної власності.
17.06.2014 року між Вінницькою міською радою (Орендодавець) та Колективним будівельно-монтажним підприємством "БМУ-2" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (а.с.9-10, т. 1).
Відповідно п. 1.1 Договору Орендодавець Вінницька міська рада на підставі рішення від 30.05.2014 року за № 1737 надає, а Орендар, набуває право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться м. Вінниці на вул. Айвазовського, 6.
Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку (п. 2 Договору).
В оренду надається земельна ділянка площею 0,8855 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості, у якісному стані без техногенної забрудненості. Кадастровий номер - 0510100000:01:009:0048 (п. 3. Договору).
За змістом п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,8855га - 3 933 622,12 грн для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості.
Земельна ділянка передається в оренду по акту прийому-передачі, який оформляється і строк не пізніше семи днів з моменту набуття чинності договору (п. 7 Договору).
Земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості (п. 8 Договору).
Згідно п. 9 Договір укладається терміном на 10 років з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою про передачу земельної ділянки в оренду до 30.05.2024 року.
Договір набуває чинності з дня його підписання Сторонами (або з дати нотаріального посвідчення) та діє протягом встановленого терміну.
Орендна плата вноситься Орендарем у вигляді та розмірах грошової плати у гривнях.
Плата за оренду землі обчислюється у наступному порядку:
В розмірі 3% від нормативної грошової оцінки 3 933 622,12 грн = 118 008,66 грн - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості в рік (п. 10.1 Договору).
Періодичність внесення орендної плати в строки: щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового місяця) (п. 10.2 Договору).
Розрахунки закінчуються не пізніше 30.06.2024 року (п. 10.3 Договору).
У розмірі орендної плати податок на землю входить (п. 10.4 Договору).
У разі зміни розміру ставки земельного податку, нормативної грошової оцінки, індексація нормативно-грошової оцінки орендна плата вказана у договорі підлягає зміні і вираховується за формою Ор.Пл. = Цнф х (відсоток платежу) х S х К; де Цнф - грошова оцінка 1 кв.м. землі відповідного функціонального використання; S - площа земельної ділянки в кв.м; К - коефіцієнти, передбачені законодавчими актами України (п. 12 Договору).
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється із затвердженням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (п. 17 Договору).
Відповідно до пункту 33 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін.
06.08.2014 року договір зареєстровано у Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за № 01306, номер запису про речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно № 6863266.
Також, 17.06.2014 року згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки за договором оренди від 17.06.2014 року Орендодавцем - Вінницькою міською радою передано, а Орендарем - Колективним будівельно-монтажним підприємством "БМУ-2" прийнято у в оренду земельну ділянку площею 0,8855 га, розташовану в м. Вінниці на вул. Айвазовського, 6 (а.с.12 (зворотна сторона), т. 1)
25.06.2021 року Рішенням Вінницької міської ради № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 01.01.2022 року (а.с.20-21, т. 1).
26.11.2021 року Рішенням Вінницької міської ради № 689 "Про затвердження Плану заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниця з 01.01.2022 року" з поміж іншого вирішено:
- затвердити План заходів щодо запровадження нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці з 01.01.2022 року, згідно Додатку 1;
- внести зміни до договорів оренди земельних ділянок, договорів про встановлення земельного сервітуту, договорів суперфіцію, в зв`язку з запровадженням нової нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, яка набуває чинності з 01.01.2022 року;
- затвердити типову форму додаткової угоди до договорів оренди земельних ділянок (суперфіцію), згідно з Додатком 2 та договорів про встановлення земельного сервітуту, згідно Додатку 3 (а.с. 22-23, т. 1).
07.06.2022 року позивачем на адресу відповідача надіслано лист №01/00/010/126028, в якому запропоновано укласти Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014, зареєстрованого у Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за № 01306 від 06.08.2014, в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,8855га, з кадастровим номером 0510100000:01:009:0048, яка розташована по вул. Айвазовського, 6 в м. Вінниці та відповідно розміру орендної плати за земельну ділянку, у відповідності до ст.ст. 271, 268, 288 Податкового кодексу України та умов договору оренди земельної ділянки (а.с.16, т. 1).
До листа позивачем додано проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.
Однак, відповідачем за адресою місцезнаходження лист не отримано (т. 1 а.с. 17), додаткову угоду сторонами не підписано.
З урахуванням встановлених обставин, суд дійшов таких висновків.
Пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Згідно з ст.174 ГК України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.
Частиною 7 статті 179 Господарського кодексу України (далі за текстом - ГК України) встановлено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Згідно частини 1 статті 180 ГК України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, які погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
За умовами ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Предмет спору врегульовано загальними нормами ЦК України ГК України, Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі, умовами укладеного сторонами договору оренди земельної ділянки.
Також у статті 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною першою статті 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
За статтею 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Визначення договору оренди землі містить стаття 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Частиною першою статті 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини дев`ятої статті 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
У статті 13 Закону України «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статті 15 Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
У частині першій статті 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини перша - третя статті 21 Закону № 161-XIV).
Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону № 161-XIV необхідно враховувати і вимоги ПК України.
За змістом статті 1 Закону України Про оцінку земель, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За правилами частини п`ятої статті 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій.
Частинами першою, другою статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону № 1378-IV.
Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.
Відповідно пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Такі висновки підтверджуються і пунктом 10 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220, у якому вказано, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням (без урахування) індексації. Тобто при передачі в оренду земель, які перебувають у приватній власності, обчислення орендної плати з урахуванням чи без урахування індексації віднесено до розсуду сторін договору та досягнення ними відповідної згоди.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).
У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Отже, при розгляді справи необхідно враховувати як можливість зміни умов договору щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, так і розміру, ставки орендної плати щодо такої нормативної оцінки.
За змістом статті 13, частини першої статті 15 та статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
При цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Такі висновки кореспондуються також з правовими висновками, які містяться в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини перша - третя статті 23 Закону № 1378-IV).
Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 ЗК України).
Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону № 1378-IV.
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради (Постанова ВП ВС від 09 листопада 2021 року у справі № 635/4233/19).
За змістом п. 5 Договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого за № 01306 від 06.08.2014 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,8855га - 3 933 622,12 грн для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості.
Плата за оренду землі обчислюється у наступному порядку:
В розмірі 3% від нормативної грошової оцінки 3 933 622,12 грн = 118 008,66 грн - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості в рік (п. 10.1 Договору).
Згідно п. 12 Договору розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту:
-зміни умов господарювання, передбачених договором;
-підвищення цін, тарифів;
-у разі зміни індексів інфляції обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється відповідно до ст. 289 Податкового кодексом України органом державної податкової інспекції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря;
-у разі невиконанням орендодавцем обов`язку повідомити орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;
-збільшення розмірів ставки земельного податку, ставки орендної плати, а також нормативно-грошової оцінки земель;
- в інших випадках передбачених законодавчими актами України.
Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі - Порядок № 1051), про що зазначено в пункті 2 розділу III Порядку № 489.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату.
Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів законодавства.
Земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути:
- технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди,
- довідка з Державного земельного кадастру,
- витяг з Державного земельного кадастру,
- висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
25.06.2021 року Рішенням Вінницької міської ради № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці, розроблену ТОВ "Інститут землеустрою та земельно-правових відносин" яка введена в дію з 01.01.2022 року (а.с.20-21, т. 1).
До матеріалів справи також долучено Витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 03.05.2022 року, який надано Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області (а.с. 18, т. 1).
Згідно наданого витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0510100000:01:009:0048 становить 7 024 589,91 грн.
Таким чином, розмір нормативної грошової оцінки збільшився, порівняно з визначеним розміром у п. п. 5, 10.1 Договору оренди земельної ділянки.
Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати з підстав зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є врегульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Обставини зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки підтверджено належними засобами доказування: рішенням органу місцевого самоврядування та витягом із нормативної грошової оцінки земельної ділянки органу державного земельного кадастру.
Згідно з положеннями частини 3 статті 188 ГК України, у двадцятиденний строк після одержання листа з проектом додаткової угоди відповідач мав повідомити відповідача про результати його розгляду, чого стороною вчинено не було.
Станом на дату ухвалення даного рішення, матеріали справи не містять відповіді відповідача щодо пропозиції укласти додаткову угоду до договору оренди або ж доказів розірвання договору оренди з огляду на не досягнення сторонами згоди щодо приведення договору оренди у відповідність з обставинами, які істотно змінились як це передбачено частиною 2 статті 652 ЦК України.
Водночас, у матеріалах справи відсутні докази повернення такої земельної ділянки.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до частин 2, 3 та 4 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Всупереч положенням ст. ст. 73-80, 86 ГПК України, відповідач не подав до суду належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на спростування позовних вимог в частині площі земельних ділянок, зміни нормативної грошової оцінки та її розміру, отримання проекту додаткової угоди до договору оренди землі.
Суд також констатує, що підставою для внесення змін до договору оренди є виключно зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахунок орендної плати проведено позивачем на основі узгодженого сторонами у первісному тексті договору відсоткового відношення ставки земельного податку до нормативної грошової оцінки.
Якщо сторона відмовляється чи ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі, обов`язковість укладення якої передбачена Законом України «Про оренду землі», то належним способом захисту порушеного права є визнання укладеною додаткової угоди із викладенням її змісту (пункт 67 Постанови ВП ВС від 26.05.20 року у справі № 908/299/18)
Отже, позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту порушеного права.
Таким чином, суд вважає правомірними та підтвердженими вірогідними доказами вимоги позивача стосовно обов`язковості внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого за № 01306 від 06.08.2014 року, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеною.
З приводу вимог позивача про визнання додаткової угоди укладеною з 01.01.2022 року, суд зазначає наступне.
У разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо (частина 1 статті 653 ЦК України).
Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.
Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Таким чином, у випадку якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.
Правовий висновок стосовно того, що коли права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язанням змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили, викладено в Постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18.
Безпідставним є посилання позивача на частину п`яту статті 188 Господарського кодексу України, якою передбачено, що суд має право встановити у рішенні дату набрання чинності змін до договору, яка може бути іншою, ніж дата набрання чинності рішенням суду, оскільки спір у справі №902/1116/22 виник між сторонами у земельних відносинах, а згідно з частиною першою статті 4 Господарського кодексу України не є предметом регулювання цього Кодексу земельні відносини (аналогічна правова позиція викладена у пункті 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18).
Отже, беручи до уваги наведені положення законодавства та урахувавши правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18, суд наголошує на тому, що зміни до прав та обов`язків сторін судовим рішенням набувають чинності з моменту набрання таким рішенням законної сили.
За таких обставин позовні вимоги Вінницької міської ради підлягають задоволенню судом частково, із самостійним визначенням судом дати набрання додатковою угодою чинності.
Судові витрати зі сплати судового збору, підлягають віднесенню на відповідача в повному обсязі на підставі ч. 9 ст. 129 ГПК України, оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
У Х В А Л И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого у Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за №01306 від 06.08.2014 року, номер запису про речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 6863266, шляхом визнання Додаткової угоди до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеною наступного змісту:
Додаткова угода
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
від 17.06.2014 року, зареєстрованого за № 01306 від 06.08.2014 року
м. Вінниця "___"
Орендодавець: Вінницька міська рада, в особі заступника міського голови Матусяка Сергія Володимировича, який діє на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Дунаєвською С.М. від 01.12.2020 року, зареєстрованої в реєстрі за № 1209, з одного боку, та
Орендар: Колективне будівельно-монтажне підприємство "БМУ-2" (код ЄДРПОУ 01274202, місцезнаходження зареєстровано за адресою: м. Вінниця, вул. Магістратська,88-А), в особі директора Онищука Віктора Андрійовича, який діє на підставі Статуту, з іншого боку, на підставі рішення Вінницької міської ради від 26.11.2021 року № 689, уклали цю Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого за № 01306 від 06.08.2014 року про наступне:
Предмет Додаткової угоди
1. На виконання вимог ст. 286 Податкового кодексу України, враховуючи рішення Вінницької міської ради від 25.06.2021 р. № 501 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах міста Вінниці", рішення Вінницької міської ради від 27.12.2011 року № 612 (зі змінами, внесеними відповідно до рішення Вінницької міської ради від 23.12.2016 року № 563) та у відповідності до п. 12 зазначеного Договору, сторони прийшли до згоди внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованого за № 01306 від 06.08.2014 року (Договір), укладеного на земельну ділянку площею 0,8855 га, кадастровий номер 0510100000:01:009:0048, що розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Айвазовського, 6, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної машинобудівної та іншої промисловості, в частині зміни розміру орендної плати, виклавши п. 5, пп. 10.1 Договору в наступній редакції:
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7 024 589,91 грн (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної машинобудівної та іншої промисловості)".
"10.1 Грошова плата вноситься Отримувач : ГУК у Він.обл./м.Вінниця/
на поточних рахунок 18010900
Орендодавця (з врахуванням ЄДРПОУ: 37979858
змін рахунків у поточному Банк утримувача: Казначейство України
році), а саме: (ел. адм.подт.) № рахунку (IBAN):
UA158999980334169812000002856
Призначення:"101; "Орендна плата з
юридичних осіб"
Плата за оренду землі обчислюється у наступному порядку:
в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки 7 024 589,91 грн = 210 737,70 грн в рік (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної машинобудівної та іншої промисловості)".
2. Додаткова угода набуває чинності з моменту набрання рішенням суду у даній справі законної сили.
3. Невід`ємною частиною даної Додаткової угоди є розрахунок орендної плати за земельну ділянку.
4. Інші умови вищезазначеного Договору, що не враховані даною Додатковою угодою, залишаються незмінними і сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
5. Додаткова угода укладається у 3-х примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця, другий у Орендаря, третій - в органі, який провів державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.
Реквізити та підписи сторін
Орендодавець Орендар
Вінницька міська рада Колективне будівельно-монтажне
підприємство "БМУ-2"
Код ЄДРПОУ 25512617 Код ЄДРПОУ - 01274202
Адреса: 21050, м. Вінниця, Адреса: м. Вінниця, вул. Магістратська,
вул. Соборна, 59 буд. 88-А
Заступник міського голови Директор
Погоджено:
Заступник директора департаменту начальник
відділу використання земель департаменту
земельних ресурсів Вінницької міської ради
Виконавець:
Головний спеціаліст відділу використання
Земель департаменту земельних ресурсів
Вінницької міської ради
3. Відмовити у задоволенні позову в частині вимог про визнання Додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки від 17.06.2014 року, зареєстрованої у Департаменті комунальних ресурсів Вінницької міської ради за № 01306 від 06.08.2014 року, номер запису про речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 6863266, укладеною з 01.01.2022 року.
4. Стягнути з Колективного будівельно-монтажного підприємства "БМУ-2" (вул. Магістратська, 88-А, м. Вінниця, 21020, код - 01274202) на користь Виконавчого комітету Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код - 03084813) 2 684,00 грн - судових витрат зі сплати судового збору.
5. Видати наказ, після набрання рішенням законної сили.
6. Примірник повного судового рішення протягом двох днів з дня складання направити сторонам до електронних кабінетів у системі ЄСІТС та на електронні адреси, за їх відсутності - рекомендованим листом, з повідомлення про вручення поштового відправлення: позивачу - vinrada@vmr.gov.ua.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Повний текст судового рішення складено 28 листопада 2023 р.
Суддя Міліціанов Р.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21100)
3,4,5,6 - відповідачу (вул. Магістратська, 88-А, м. Вінниця, 21020)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 01.12.2023 |
Номер документу | 115296719 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Міліціанов Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні