Рішення
від 30.11.2023 по справі 200/1109/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 листопада 2023 року Справа№200/1109/20-а

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) заяву Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» (код ЄДРПОУ 41491822, 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 115; адреса для листування: 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 70)

до Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39406028, 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114)

про стягнення з Державного бюджету України пені,

ВСТАНОВИВ:

28 вересня 2023 року Головне управління ДПС у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із заявою про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а на підставі пункту 3 частини 2 статті 361 КАС України, в якому просить:

-скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі №200/1109/20-а в частині стягнення пені в розмірі 5 625 942,30 грн., нарахованої на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість по декларації за січень 2018 року;

-ухвалити нове рішення у справі №200/1109/20-а, яким у задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю «Електросталь Курахове» до Головного управління ДПС у Донецькій області в частині стягнення пені в розмірі 5 625 942,30грн., нарахованої на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість по декларації з ПДВ за січень 2018 року - відмовити.

Ухвалою від 02 жовтня 2023 року суд залишив без руху заяву Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а та встановив заявнику строк 10 днів з дня отримання ухвали на усунення недоліків шляхом належного оформлення позовної заяви відповідно до вищезазначених норм Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, зазначення у заяві про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами ім`я (найменування) та передбачених та п. 2 ч. 5 ст. 160 КАС України відомостей щодо інших учасників справи та визначення розміру пені, нарахованої на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість по декларації за січень 2018 року, в частині стягнення якої заявник просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі №200/1109/20-а.

09 жовтня 2023 року на адресу суду надійшла заява Головного управління ДПС у Донецькій області про усунення недоліків заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а.

Ухвалою від 30 жовтня 2023 року суд прийняв до розгляду заяву Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а, відкрив провадження за заявою Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження у строк встановлений статтею 368 КАС України. Також зазначеною ухвалою задоволено клопотання Головного управління ДПС у Донецькій області, визнано поважними причини пропуску строку звернення заявника до суду із заявою про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а та поновлено пропущений строк.

Ухвалою суду від 06 листопада 2023 року відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження в адміністративний справі за заявою Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а.

Ухвалою від 06 листопада 2023 року відмовлено Головному управлінню ДПС у Донецькій області у задоволенні клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції в адміністративний справі за заявою Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а.

Ухвалою від 30 листопада 2023 року суд відмовив у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» про залишення без розгляду заяви Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а.

Ухвалою від 30 листопада 2023 року суд відмовив у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» про зупинення провадження в адміністративний справі за заявою Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а до набрання законної сили рішенням суду у справі №0540/7959/18-а

В обґрунтування заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а відповідач зазначив, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08.05.2020 у справі №200/1109/20-а позов Товариство з обмеженою відповідальністю «Електросталь Курахове» до ГУ ДФС у Донецькій області про стягнення з Державного бюджету України пені задоволено повністю, стягнуто з Державного бюджету України на користь TOB «Електросталь Курахове» пеню, нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість по деклараціях з податку на додану вартість за грудень 2017 року, січень 2018 року та квітень 2018 року у розмірі 10190 936 гривень 56 коп. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 11.08.2020 у справі №200/1109/20-а апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08.05.2020 у справі № 200/1109/20-а залишено без задоволення, рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08.05.2020 у справі № 200/1109/20-а без змін. Ухвалою Верховного Суду від 28.07.2021 у справі №200/1109/20-а (адміністративне провадження №К/9901/22732/21) відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДФС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 8 травня 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08.05.2020 у справі №200/1109/20-а набрало законної сили 11 серпня 2020 року. Відповідачу стало відомо, що Постановою Верховного Суду від 23.02.2022 у справі №0540/7959/18-а (адміністративне провадження №К/9901/16026/21) скасовано рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанова Першого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2021 року у справі № 0540/7959/18-а, які стали підставою для ухвалення судового рішення у справі №200/1109/20-а. Право на нарахування пені у платника ПДВ виникає щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування. Скасування рішень суду першої та апеляційної інстанцій у справі №0540/7959/18-а унеможливлює задоволення позовних вимог ТОВ «Електросталь Курахове» у справі №200/1109/20-а в частині стягнення з державного бюджету пені в розмірі 5625942,30 грн., оскільки сума бюджетного відшкодування за декларацією з ПДВ за січень 2018 року в розмірі 74938652, 00 грн., щодо повернення якої Позивач заявив позовні вимоги, втратила статус узгодженої в день набрання законної сили Постановою Верховного Суду від 23.02.2022 у справі №0540/7959/18-а. ГУ ДПС у Донецькій області вважає, що скасування Верховним Судом рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2021 року у справі №0540/7959/18-а, є підставою для перегляду рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08.05.2020 у справі №200/1109/20-а за нововиявленими обставинами відповідно до пункту 3 частини 2 статті 361 КАС України.

Позивач заперечень та пояснень з приводу суті заяви Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а суду не надав.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» (код ЄДРПОУ 41491822, 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 115; адреса для листування: 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 70) до Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39406028, 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114) про стягнення з Державного бюджету України пені задоволено повністю. Стягнуто з Державного бюджету України пеню, нараховану на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість по деклараціях з податку на додану вартість за грудень 2017 року, січень 2018 року та квітень 2018 року у розмірі 10190936 грн. (десять мільйонів сто дев`яноста тисяч дев`ятсот тридцять шість гривень) 56 коп. Стягнуто з Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39406028, 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» (код ЄДРПОУ 41491822, 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 115; адреса для листування: 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 70) витрати по сплаті судового збору у розмірі 21020 грн.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2020 у справі №200/1109/20-а апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі № 200/1109/20-а залишено без задоволення. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі № 200/1109/20-а залишено без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 28.07.2021 у справі №200/1109/20-а (адміністративне провадження №К/9901/22732/21) відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року у справі № 200/1109/20-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ" до Головного управління ДПС у Донецькій області про стягнення з Державного бюджету України пені.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі № 200/1109/20-а набрало законної сили 11 серпня 2020 року.

Як було встановлено рішенням від 08 травня 2020 року у даній справі, 20 лютого 2018 року позивачем було подано в електронному вигляді декларацію з податку на додану вартість за січень 2018 року, в якій визначено суму бюджетного відшкодування у розмірі 74938652 грн. Разом з декларацією було подану заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображена у податковій декларації.

За результатами документальної позапланової виїзної перевірки, здійсненої посадовими особами Головного управління ДФС у Донецькій області, на підставі акту перевірки від 18 квітня 2018 року № 422/05-99-49-03/41491822 відповідачем 23 травня 2018 року прийняте податкове повідомлення рішення № 0022124903, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за декларацією за січень 2018 року на 74938652грн. та нараховано штрафні санкції у розмірі 37469326 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року у справі № 0540/7959/18-а адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ до Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області № 0022124903 від 23 травня 2018 року про зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку за звітний період січень 2018 на 74938652 грн. (сімдесят чотири мільйони дев`ятсот тридцять вісім тисяч шістсот п`ятдесят дві) гривні та нарахування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 37469326 грн. (тридцять сім мільйонів чотириста шістдесят дев`ять тисяч триста двадцять шість) гривень, визнано протиправним та скасоване податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області № 0022134903 від 23 травня 2018 року про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість за звітний період січень 2018 у розмірі 5569120 грн. (п`ять мільйонів п`ятсот шістдесят дев`ять тисяч сто двадцять) гривень, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області № 0022144903 від 23 травня 2018 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на 219845 грн. (двісті дев`ятнадцять тисяч вісімсот сорок п`ять) гривень та нарахування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 54961 грн. 25 коп. (п`ятдесят чотири тисячі дев`ятсот шістдесят одна гривня 25 копійок).

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 9 липня 2019 року апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року у справі № 0540/7959/18-а повернуто заявникові.

Відповідно до пункту 200.1. статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом (пункт 200.2. статті 200 ПК України).

Згідно пунктом 200.4 статті 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.7. статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Згідно з підпунктом 200.7.2. пункту 200.7 статті 200 ПК України заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

Відповідно до пункту 200.10. статті 200 ПК України у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

Пунктом 200.12. статті 200 ПК України визначено, що зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат:

а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки;

б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки;

г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення;

ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами "б" і "в" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в автоматичному режимі на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

У випадках, передбачених підпунктами "а", "г" і "ґ" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

На підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів (пункт 200.13 статті 200 ПК України).

Відповідно до пункту 200.14 статті 200 ПК України якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Згідно з пунктом 200.15 статті 200 ПК України у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

За приписами підпункту 56.17.3 пункту 56.17 статті 56 ПК України процедура адміністративного оскарження закінчується днем отримання платником податків рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов`язання платника податків.

Пунктом 200.23 статті 200 ПК України передбачено, що суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Отже, судом під час розгляду справи № 200/1109/20-а та ухвалення рішення від 08 травня 2020 року у цій справі встановлено, що заява позивача по декларації за січень 2018 року повинна була бути внесена до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування після набрання законної сили рішення суду у справі № 0540/7959/18-а на суму 74938652 грн. 17 липня 2019 року. Відповідно, на поточний рахунок позивача 74938652 грн. повинні були бути перераховані з бюджетного рахунку 24 липня 2019 року. Однак, у порушення пунктів 200.7, 200.13-200.15 статті 200 ПК України 74938652 грн. за рішенням суду, що набрало законної сили, були перераховані на поточний рахунок позивача тільки 12 грудня 2019 року, що підтверджується випискою по особовому рахунку позивача за 12 грудня 2019 року.

Підставою для задоволення адміністративного позову по справі № 200/1109/20-а слугувало те, що податковий орган порушив строки внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, що спричиняє виникнення заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість. Зазначений факт відповідно до пункту 200.23 статті 200 ПК України є підставою для нарахування пені на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, на суму такої заборгованості протягом строку її дії.

Згідно повідомлення ГУ ДПС у Донецькій області № 1809/05-99-04-05 від 05 жовтня 2023 року сума нарахованої пені по заявленій сумі бюджетного відшкодування ТОВ «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» (код. ЄДРПОУ 41491822) в декларації з податку на додану вартість за січень 2018 року з додатками від 20.02.2018 року № 9026106125 за несвоєчасне відшкодування бюджетного відшкодування ПДВ складає 5625942,30 грн.

Нарахована сума пені на суму бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ по декларації з податку на додану вартість за січень 2018 року була відшкодована платнику 15.06.2021 року.

Постановою Верховного Суду від 23.02.2022 у справі №0540/7959/18-а (адміністративне провадження №К/9901/16026/21) касаційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області задоволено частково. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2021 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Верховний Суд у вказаній постанові зазначив, що для встановлення правильності відображення у податковому обліку господарських операцій позивача з його контрагентами судам слід було з`ясувати: по-перше, реальність кожної із задекларованих господарських операцій; по-друге, встановити наявність ділової мети у розглядуваних операціях; по-третє, підтвердити або спростувати добросовісність позивача; по-четверте, оцінити дотримання учасниками господарської операції норм податкового законодавства щодо змісту та наслідків для податкового обліку відповідних операцій, не обмежуючись загальними висновками і «комплексним» аналізом. Однак, наведені вище обставини та фактичні дані залишилися поза межами дослідження судами першої та апеляційної інстанцій. Суд касаційної інстанції, своєю чергою, позбавлений можливості встановлювати нові обставини справи й надавати їм оцінку з огляду на визначені процесуальним законом межі повноважень суду касаційної інстанції під час касаційного перегляду справ. З аналогічних підстав суд касаційної інстанції позбавлений можливості надати правову оцінку доводам податкового органу щодо юрисдикційної підсудності цього спору, з огляду на те, що відомості щодо наявності ухвали Господарського суду Донецької області від 06.01.2022 по справі №905/2465/21, якою відкрито провадження у справі про банкрутство позивача ТОВ «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» за заявою кредитора ТОВ «Сілена ОПТ», були повідомлені вперше суду касаційної інстанції. Наведене вище дає підстави для направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Частиною першою статті 361 КАС України визначено, що судове рішення, яким закінчено розгляд справи і яке набрало законної сили, може бути переглянуто за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно до пункту третього частини другої статті 361 КАС України підставою для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є скасування судового рішення, яке стало підставою для ухвалення судового рішення, яке підлягає перегляду.

При перегляді судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами суд не може виходити за межі тих вимог, які були предметом розгляду при ухваленні судового рішення, яке переглядається, розглядати інші вимоги або інші підстави позову (частина шоста статті 361 КАС України).

Суд зазначає, що нововиявлені обставини - це юридичні факти, які мають істотне значення для розгляду справи та існували на час розгляду справи, але не були і не могли бути відомі заявнику, а також факти, які виникли після розгляду справи та чітко віднесені законом до нововиявлених обставин.

Тобто обставини, що обґрунтовують вимоги або заперечення сторін чи мають інше істотне значення для правильного вирішення справи, існували на час ухвалення судового рішення, але залишалися невідомими учасникам справи та стали відомими тільки після ухвалення судового рішення, є нововиявленими обставинами.

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення, та породжують процесуальні наслідки, впливають на законність і обґрунтованість ухваленого без їх урахування судового рішення. До нововиявлених обставин належать факти об`єктивної дійсності, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші факти, які мають значення для правильного вирішення спору.

Частиною четвертою статті 361 КАС України визначено, що не є підставою для перегляду рішення суду за нововиявленими обставинами: 1) переоцінка доказів, оцінених судом у процесі розгляду справи; 2) докази, які не оцінювалися судом, стосовно обставин, що були встановлені судом.

Суд зазначає, що підставою для прийняття рішення Донецьким окружним адміністративним судом від 08 травня 2020 року у справі № 200/1109/20-а в частині стягнення з Державного бюджету України пені, нарахованої на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість по декларації з податку на додану вартість за січень 2018 року, стало рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року у справі № 0540/7959/18-а, яким визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області № 0022124903 від 23.05.2018 року про зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку за звітний період січень 2018 на 74 938 652,00 грн. (сімдесят чотири мільйони дев`ятсот тридцять вісім тисяч шістсот п`ятдесят дві) гривні та нарахування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 37 469326 грн. (тридцять сім мільйонів чотириста шістдесят дев`ять тисяч триста двадцять шість) гривень. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області № 0022134903 від 23.05.2018 року про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість за звітний період січень 2018 у розмірі 5 569120 грн. (п`ять мільйонів п`ятсот шістдесят дев`ять тисяч сто двадцять) гривень. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Донецькій області № 0022144903 від 23.05.2018 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на 219845 грн. (двісті дев`ятнадцять тисяч вісімсот сорок п`ять) гривень та нарахування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 54 961,25 грн. (п`ятдесят чотири тисячі дев`ятсот шістдесят одна гривня 25 копійок).

У зв`язку зі скасуванням рішень суду першої та апеляційної інстанцій у справі №0540/7959/18-а сума бюджетного відшкодування за декларацією з ПДВ за січень 2018 року в розмірі 74938652,00 грн., втратила статус узгодженої в день набрання законної сили Постановою Верховного Суду від 23.02.2022 у справі №0540/7959/18-а, та не може бути підставою для нарахування пені та її стягнення у справі №200/1109/20-а, що і є нововиявленою обставиною у справі № 200/1109/20-а.

Отже, встановлені судом обставини дають підстави для висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» в частині стягнення з Державного бюджету України пені, нарахованої на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість по декларації з податку на додану вартість за січень 2018 року.

Таким чином, суд погоджується з доводами відповідача щодо наявності підстави для перегляду рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі № 200/1109/20-а за нововиявленими обставинами.

Відповідно до ч.4 ст.368 КАС України за результатами перегляду рішення, ухвали за нововиявленими або виключними обставинами суд може:

1) відмовити в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами та залишити відповідне судове рішення в силі;

2) задовольнити заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, скасувати відповідне судове рішення та ухвалити нове рішення чи змінити рішення;

3) скасувати судове рішення і закрити провадження у справі або залишити позов без розгляду.

Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку про задоволення заяви Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, скасування рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року у справі № 200/1109/20-а в частині стягнення з Державного бюджету України пені, нарахованої на суму заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість по декларації з податку на додану вартість за січень 2018 року та ухвалення в цій частині нового рішення, яким відмовити у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Електросталь Курахове» до Головного управління ДПС у Донецькій області в частині стягнення пені, нарахованої на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість по декларації з ПДВ за січень 2018 року в розмірі 5 625 942,30 гривень.

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297, 361 - 369 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Заяву Головного управління ДПС у Донецькій області про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в адміністративній справі № 200/1109/20-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» (код ЄДРПОУ 41491822, 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 115; адреса для листування: 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 70) до Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39406028, 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114) про стягнення з Державного бюджету України пені, задовольнити.

Скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року в адміністративній справі № 200/1109/20-а в частині стягнення з Державного бюджету України пені в розмірі 5 625 942,30 грн., нарахованої на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість по декларації за січень 2018 року, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ».

Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовуТовариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛЕКТРОСТАЛЬ-КУРАХОВЕ» (код ЄДРПОУ 41491822, 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 115; адреса для листування: 85612, Донецька область, м. Курахове, Промислова зона, 70) до Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39406028, 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114) в частині стягнення з Державного бюджету України пені, нарахованої на суму бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість по декларації з ПДВ за січень 2018 року в розмірі 5 625 942,30 гривень, відмовити.

Рішення ухвалене та повне судове рішення складене 30 листопада 2023 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Смагар

Дата ухвалення рішення30.11.2023
Оприлюднено04.12.2023
Номер документу115309586
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення з Державного бюджету України пені

Судовий реєстр по справі —200/1109/20-а

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні