Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 листопада 2023 року Справа№200/5834/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голубової Л.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом заступника керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області, в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області
до «Донецького комунального підприємства «Фармація»
третя особа
на стороні відповідача,
яка не заявляє самостійних
вимог на предмет спору: Донецька обласна державна адміністрація
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
Заступник керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області, в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до «Донецького комунального підприємства «Фармація» про:
- визнання протиправною бездіяльності щодо невжиття заходів з належного утримання захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №19548, що знаходиться за адресою: вул. Козацька, 14, м. Селидове, Покровський район, Донецька область;
- зобов`язання провести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття №19548, що знаходиться за адресою: вул. Козацька, 14, м. Селидове, Покровський район, Донецька область з метою використання її за цільовим призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 (із змінами).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Покровською окружною прокуратурою виявлено факт порушення законодавства у сфері цивільного захисту, що призвело до надання захисній споруді цивільного захисту протирадіаційному укриттю №19548, яке перебуває на балансі та у власності «Донецького комунального підприємства «Фармація», статусу не готової до використання її за цільовим призначенням для укриття населення.
Відповідно до акту від 20.05.2021 комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття (надалі ПРУ) №19548 робоча група провела перевірку стану готовності, експлуатації і використання вказаного ПРУ, за результатами чого дійшла висновку, що станом на 20.05.2021 воно є обмежено готовим до використання за призначенням. Актом встановлено порушення «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту» затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579.
Відповідач вказані в акті недоліки не виправив та впродовж більше ніж два роки свої обов`язки по утриманню ПРУ №19548 у готовому до використання стані не виконуються, відповідні заходи не вживаються, тому на сьогоднішній день її використання є неможливим без завдання шкоди здоров`ю людей, які там укриваються.
Працівниками Покровського РУ ГУ ДСНС України у Донецькій області за участі представників національної поліції, представників органу місцевого самоврядування та власника ЗС ЦЗ проведено перевірку 06.06.2023 року та складено акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення, у якому зафіксовано те, що доступ до приміщення ПРУ не забезпечено (зачинено), у зв`язку із чим захисна споруда є не придатною для її використання.
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 01.09.2023 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання ПРУ №19548, за результатами якої комісія дійшла висновку, що станом на 01.09.2023 року вказане ПРУ є не готовим до використання за призначенням. Встановлені у попередньому акті (за 2021 рік) оцінки порушення наказу МВС України №579 від 09.07.2018 року станом на 01.09.2023 року не усунуто взагалі. Аналіз актів оцінки стану ПРУ №19548 прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідачем відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан готовності.
«Донецьке комунальне підприємство «Фармація» допустило бездіяльність щодо утримання захисних споруди цивільної оборони (сховищ) №19548 у належному стані, що у свою чергу, створює загрозу для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття у разі військової (терористичної) небезпеки.
Наведене суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Прокурор вважає протиправною бездіяльність відповідача, у зв`язку з чим звернувся до суду із даним позовом.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Прийнято розгляд справи проводити в строки встановлені ст. 258 КАС України.
Відповідно до вимог статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За правилами пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином.
Згідно з нормами частини третьої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.
Відповідачем надано письмовий відзив, в якому зазначає, що частково визнає позовні вимоги, оскільки на балансі «Донецького комунального підприємства «Формація» за адресою: Донецька область, м. Селидове, вул. Козацька, 14 знаходиться нежитлова будівля у якій розміщено структурний підрозділ ДКП «Фармація» аптека №13 в підвальному приміщенні якого розташовано захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття за №19548.
01.09.2023 року комісією проведено обстеження протирадіаційного укриття за №19548 та складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту. За результатами роботи комісії було зроблено висновок, що протирадіаційне укриття за №19548 не готове до використання за призначенням.
Основною об`єктивною причиною неготовності до використання за призначенням протирадіаційного укриття вважає відсутність фінансової спроможності підприємства для усунення виявлених невідповідностей.
Зазначає, що для приведення укриття до стану готовності до використання за призначенням необхідно провести капітальний ремонт/реконструкцію, що тягне за собою витрату чималих коштів. За даними бухгалтерського обліку підприємства, цей період був збитковим, з 12 аптек, які позивач зазначає в позовній заяві як працюючі, на теперішній чач працює лише 5, які працюють в обмеженому режимі, решта знаходяться на окупованих територіях, що також впливає на фінансові результати підприємства.
Наголошує, що основною метою діяльності підприємства є забезпечення населення та закладів охорони здоров`я Донецької області лікарськими засобами та предметами медичного призначення, також забезпечення пільгових категорій населення за Урядовою програмою «Доступні ліки», а виведення коштів на утримання протирадіаційного укриття поставить під загрозу здійснення основної діяльності підприємства.
Звертає увагу, що частину зауважень, які були вказані в АКТІ оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту вже усунено. Водночас, підприємство звернулося до проектної організації з запитом ціни на розробку проекту капітального ремонту/реконструкції протирадіаційного укриття та Донецької облдержадміністрації з проханням розглянути питання виділення коштів на приведення протирадіаційного укриття до стану готовності до використання за призначенням.
Зазначає, що визнає свою відповідальність за стан готовності протирадіаційного укриття за №19548 до використання за призначенням та прикладе максимум зусиль для усунення невідповідностей, але на це потрібно час та фінансування.
Заступником керівника Покровської окружної прокуратури подано відповідь на відзив, в якій зазначає, що відповідно до ч.8 ст.32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Зазначає, що «Донецьке комунальне підприємство «Формація» як балансоутримувач та власник захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття за №19548 має утримувати та експлуатувати вказане укриття відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579 за рахунок власних коштів. Норми чинного законодавства не ставлять у залежність прибутковість чи неприбутковість юридичної особи балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту від виконання покладеного на нього обов`язку щодо приведення та утримання захисної споруди у стані готовності до використання за призначенням.
Наголошує, що зі змісту відзиву на позов вбачається, що відповідачем фактично не заперечується невідповідність протирадіаційного укриття за №19548 Вимогам встановлених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 року, натомість відповідач зазначає, що не готовий стан захисної споруди цивільного захисту має місце через відсутність фінансової спроможності підприємства для усунення виявлених невідповідностей.
Враховуючи зазначене, просить відхилити доводи відповідача зазначені у відзиві та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Третя особа у встановлений судом строк письмові пояснення щодо заявленого позову не подала, про розгляд справи повідомлялася належним чином.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВСТАНОВИВ:
«Донецьке комунальне підприємство «Фармація» (далі «ДКП «Фармація») є юридичною особою, яке зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 01976625.
Відповідно до розділу 4 «Майно підприємства, його структура та фінансово-господарська діяльність» статуту «ДКП «Фармація», до структури підприємства входять наступні відокремлені підрозділи, зокрема, аптека №13 розташована в Донецькій області, м. Селидове, вул. Красноармійська (Козацька), 14, в підвальному приміщенні якого розташовано захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття за №19548, що не заперечується та не спростовується «ДКП «Фармація».
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за номером інформаційної довідки 339468011 від 18.07.2023 року, «ДКП «Фармація» на праві комунальної форми власності належить нежитлова будівля, аптека №13 за адресою: Донецька область, м. Селидове, вул. Червоноармійська, буд. 14.
Відповідно до технічного паспорта на захисну споруду цивільного захисту, виготовленого 04.05.2012 року, «ДКП «Фармація» є власником протирадіаційного укриття за №19548.
20.05.2021 року робочою групою проведена перевірка стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №19548, яке розташоване в Донецькій області, м. Селидове, вул. Козацька, 14, балансоутримувачем якого є «ДКП «Фармація».
За результатами перевірки складено акт комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільного захисту. Згідно висновків акту, сховище (протирадіаційне укриття) №19548 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. З метою приведення сховища (протирадіаційного укриття) №19548 у готовність до використання за призначенням виконати: привести захисну споруду цивільного захисту №19548 до задовільного технічного та санітарного стану та утримувати у постійній готовності до прийняття перехованих.
06.06.2023 року складено акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення, у якому зафіксовано те, що доступ до приміщення протирадіаційного укриття №19548 не забезпечено (зачинено), у зв`язку із чим захисна споруда є не придатною для її використання.
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 01.09.2023 року проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №19548, за результатами якої комісія дійшла висновку, що станом на 01.09.2023 року протирадіаційне укриття є не готовим до використання за призначенням. Встановлені у попередньому акті (за 2021 рік) оцінки порушення наказу МВС України №579 від 09.07.2018 року станом на 01.09.2023 року не усунуто взагалі. Аналізом актів оцінки стану протирадіаційного укриття №19548 прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття «ДКП «Фармація» відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан готовності.
Вважаючи протиправною бездіяльність «ДКП «Фармація» щодо незабезпечення утримання у готовності до використання за призначенням та не приведення в готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №19548, що розташоване за адресою: Донецька область, м. Селидове, вул. Козацька, буд. 14, прокурор звернувся до суду із даним позовом.
Спірним питанням є наявність підстав для зобов`язання балансоутримувача захисної споруди привести таку споруду у стан готовності шляхом забезпечення готовності до укриття захисної споруди цивільного захисту №19548.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань.
Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року, який продовжує діяти станом на день винесення рішення у справі.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 року №1932-XII (далі Закон №1932-XII) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно ст.3 Закону №1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до ст.4 КЦЗ України, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних запобігання виникненню таких ситуацій та інших небезпечних подій, ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у 1 сфері пожежної та техногенної безпеки.
Пунктом 11 ч.1 ст.18 КЦЗ України встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.
Частиною 1 ст.20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 21 КЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Пунктом 2 ч.1 ст. 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Відповідно до ч.4 ст.32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Згідно ч.5 ст.32 КЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (ч.8 ст.32 КЦЗ України).
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 (надалі Порядок №138) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням. Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно з абз.1 п.9 Порядку №138 утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Відповідно до абз.1 п.10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з п.11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Пунктом 1 Розділу І вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579 (далі - Вимоги №579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Згідно п.3 розд.І Вимоги №579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Пунктами 1 і 2 розд.ІІ Вимоги №579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до абз.1, 2 п.7 розд.ІІ Вимоги №579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (п.п.1 п.2 розд.III Вимоги №579).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п.6 розд.VIII Вимоги №579).
Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (п.п.1 п.2 розд.VI Вимоги №579).
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до Вимог №579.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (п.п.4 п.2 розд.VI Вимоги №579).
Підпунктами 5, 6 п.2 розд.VI Вимоги №579 визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до п.п.8 п.2 розд.VI Вимоги №579 під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до Вимог №579.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (п.п.8 п.2 розд.VI Вимоги №579).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п.8 ст.32 КЦЗ України та п.9 Порядку №138.
Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимоги №579.
Судом встановлено, що захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття за №19548, яке знаходиться за адресою: Донецька область, м. Селидове, вул. Козацька (Красноармійська), буд. 14, перебуває на балансі «ДКП «Фармація», що підтверджується матеріалами справи та не заперечується відповідачем.
Відтак, саме «ДКП «Фармація» зобов`язаний забезпечувати протирадіаційне укриття №19548 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами №579.
Стан непридатності укриття №19548 до використання за призначенням підтверджено Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №19548 від 20.05.2021 року та 01.09.2023 року.
Систематичне невжиття «ДКП «Фармація» визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані укриття №19548 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом в постанові від 03.10.2018 року у справі № 826/12192/16 та від 25.07.2019 року у справі №820/5164/15.
Згідно ч. 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Щодо посилання відповідача на фінансовий стан, як на причину не утримання протирадіаційного укриття №19548 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами №579, суд зазначає, що «ДКП «Фармація» як балансоутримувач та власник захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття за №19548 має утримувати та експлуатувати вказане укриття відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579 за рахунок власних коштів та погоджується з позицією прокурора, що норми чинного законодавства не ставлять у залежність прибутковість чи неприбутковість юридичної особи балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту від виконання покладеного на нього обов`язку щодо приведення та утримання захисної споруди у стані готовності до використання за призначенням.
З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, відтак відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.
Відповідно до частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
З огляду на викладене, на підставі положень Конституції України, ст.ст. 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги заступника керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області (85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Центральна, буд. 148, код ЄДРПОУ 25707002), в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (85000, Доненька область, м. Добропілля, вул. Першотравнева, буд. 54-А, код ЄДРПОУ 38652962) до «Донецького комунального підприємства «Фармація» (юридична адреса: 85110, Доненька область, м. Костянтинівка, пр-т. Ломоносова, буд. 129; фактична адреса: 84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул.. Дніпровська, буд. 12, код ЄДРПОУ 01976625), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Донецька обласна державна адміністрація (84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, буд. 6, код ЄДРПОУ 00022473) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність «Донецького комунального підприємства «Фармація» щодо невжиття заходів з належного утримання захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №19548, що знаходиться за адресою: вул. Козацька, 14, м. Селидове, Покровський район, Донецька область.
Зобов`язати «Донецьке комунальне підприємство «Фармація» (юридична адреса: 85110, Доненька область, м. Костянтинівка, пр-т. Ломоносова, буд. 129; фактична адреса: 84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул.. Дніпровська, буд. 12, код ЄДРПОУ 01976625) привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття №19548, що знаходиться за адресою: вул. Козацька, 14, м. Селидове, Покровський район, Донецька область, з метою використання її за цільовим призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018 року.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 30 листопада 2023 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Л.Б. Голубова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115309595 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голубова Л.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні