ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2023 року м. Житомир справа № 240/24562/23
категорія 109020000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Попова О. Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Приватне підприємство "Злагода Плюс" до Оліївська сільська рада Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Приватне підприємство "Злагода Плюс" із позовом до Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, щодо відмови в наданні в оренду земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555 та зобов`язати Оліївську сільську раду Житомирського району Житомирської області надати в оренду ПП «Злагода Плюс» земельні ділянки комунальної власності Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, а саме: земельна ділянка кадастровий номер 1825684400:04:000:0107, земельна ділянка кадастровий номер 1825684400:06:000:0096, земельна ділянка кадастровий номер 1825684400:05:000:0020, укласти терміном на 1(один) рік з ПП «Злагода Плюс» договори оренди землі, на оренду земельних ділянок, а саме: земельна ділянка кадастровий номер 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, земельна ділянка кадастровий номер 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, земельна ділянка кадастровий номер 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555га, встановити оренду плату за земельні ділянки у розмірі 8% (вісім) відсотків від нормативно - грошової оцінки, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, без зміни цільового призначення земельних ділянок, на території Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, в межах та в строки встановлені чинним законолавством України.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ПП "Злагода Плюс" було направлено лист до Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, в якому просить надати в оренду земельні ділянки комунальної власності Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, а саме 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555, а також укласти договори оренди землі, встановити орендну плату за земельні ділянки у розмірі 8% від нормативно-грошової оцінки, терміном на 1 (один) рік. Однак, відповідач всупереч земельному законодавству за наслідками розгляду поданого клопотання не прийняв рішення про передачу в оренду сформованих земельних ділянок або рішення про відмову у здійсненні такої передачі, що, на думку позивача, вказує на його протиправну бездіяльність щодо нерозгляду поданого позивачем клопотання.
Ухвалою від 24.08.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено її розгляд здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.
Судом встановлено, що 02.03.2023 ПП "Злагода Плюс" було направлено лист до Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, в якому просить надати в оренду земельні ділянки комунальної власності Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, а саме 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555, а також укласти договори оренди землі, встановити орендну плату за земельні ділянки у розмірі 8% від нормативно-грошової оцінки, терміном на 1 (один) рік.
21.03.2023 за вих.№349 Оліївською сільською радою Житомирського району Житомирської області було надано відповідь на лист ПП «Злагода Плюс». Згідно вказаного листа Оліївською сільською радою було вказано наступне: зазначені земельні ділянки в листі від 02 березня 2023 року за вихідним №37 були сформовані на підставі розпорядження КМУ «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об"єднаних територіальних громад» від 31.01.2018 року №60-р, наказу Держгеокадастру від 15.03.2018 року №45. При формуванні даних земельних ділянок до їх складу увійшли землі невитребуваних земельних часток (паїв), тому ці ділянки підлягають поділу для визначення невитребуваних земельних часток (паїв) для подальшого оформлення своїх прав власниками сертифікатів на право на земельну частку (пай). Згідно вказаного листа Оліївська сільська рада вказує, що не має можливості замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок, оскільки рахунки Оліївської сільської ради по даному цільовому використанню заблоковані. Тому, враховуючи вищевикладене, Оліївська сільська рада немає можливості передати в оренду земельні ділянки за кадастровим номером: 1825684400:04:000:0107, 1825684400:06:000:0096, 1825684400:05:000:0020.
30.06.2023 ПП "Злагода Плюс" повторно направило лист до Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, в якому просить надати в оренду земельні ділянки комунальної власності Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, а саме 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, земельної ділянки кадастровий номер 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555, а також укласти договори оренди землі, встановити орендну плату за земельні ділянки у розмірі 8% від нормативно-грошової оцінки, терміном на 1 (один) рік.
Однак, на таке звернення відповідачем не було надано відповіді та не прийнято рішення про передачу в оренду сформованих земельних ділянок або рішення про відмову у здійсненні такої передачі.
Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає та реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК України) та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом статті 18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Конкретні категорії земель визначені у частині першій статті 19 ЗК України, до яких, зокрема, належать і землі сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною 1 статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Згідно частин 1 - 4 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом. Строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років.
Пунктом 7 статті 93 Земельного кодексу України передбачено, що орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.
Порядок набуття права на землю визначається главою 19 розділу IV ЗК України.
Так, згідно із статтею 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Як встановлено з матеріалів справи, у поданому до Оліївської сільської ради клопотанні позивач просив відповідача надати в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами: 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555, а також укласти договори оренди землі, встановити орендну плату за земельні ділянки у розмірі 8% від нормативно-грошової оцінки, терміном на 1 (один) рік.
Згідно положень ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч.1 ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Отже, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про надання передачу або відмову у передачі в оренду земельної ділянки із наведенням усіх підстав такої відмови.
Відповідно до частини 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі", укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Пунктом а частини 1 статті 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з ч.1 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 1 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
На підставі ч.4 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готуютьпитання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Відповідно до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради та рішень виконавчого комітету. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, орган місцевого самоврядування вирішує питання про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки шляхом прийняття відповідного рішення. При цьому, зважаючи на норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", таке рішення приймається на пленарних засіданнях.
Проте, після отримання Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області клопотання ПП "Злагода Плюс" про передачу в оренду земельних ділянок, органом місцевого самоврядування не було прийнято жодного рішення, про результати розгляду такого клопотання позивача також не повідомлено.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки відповідачем в порядку, визначеному Земельним кодексом України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", клопотання позивача про надання в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами: 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555 не розглянуто, рішення за результатом його розгляду не прийнято, чого відповідачем жодними доказами не спростовано, відзиву на позов також не надано, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ПП "Злагода Плюс" шляхом визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання Оліївської сільської ради розглянути заяву ПП "Злагода Плюс" про надання в оренду земельних ділянок з кадастровими номерами: 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555на 1 рік, з розміром орендної плати 8% від середньої нормативно-грошової оцінки, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, без зміни цільового призначення земельних ділянок на території Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області та за результатами її розгляду прийняти відповідне рішення.
Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи наведене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат проводиться судом відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
вирішив:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Злагода Плюс" (вул. Перемоги, 57А, с. Зороків, Житомирський район, Житомирська область, 12335. РНОКПП/ЄДРПОУ: 39689108) до Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області (вул. Леоніда Ступницького, 68, с. Оліївка, Житомирський район, Житомирська область, 12402. РНОКПП/ЄДРПОУ: 04348409), про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Оліївської сільської ради щодо не прийняття рішення за результатами розгляду листа від 30.06.2023 за вих.№119 Приватного підприємства "Злагода Плюс" про передачу в оренду сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами: 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, без зміни цільового призначення земельних ділянок на території Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, терміном на 1 рік, з розміром орендної плати 8% від середньої нормативно-грошової оцінки.
Зобов`язати Оліївську сільську раду розглянути лист від 30.06.2023 за вих.№119 Приватного підприємства "Злагода Плюс" про передачу в оренду сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами: 1825684400:04:000:0107, площею 10,4397 га, 1825684400:06:000:0096, площею 21,9266 га, 1825684400:05:000:0020, площею 31,7555 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, без зміни цільового призначення земельних ділянок на території Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області, терміном на 1 рік, з розміром орендної плати 8% від середньої нормативно-грошової оцінки та за результатами розгляду такого прийняти рішення про надання в оренду земельних ділянок або про відмову у їх наданні в оренду.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області на користь Приватного підприємства "Злагода Плюс" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.Г. Попова
29 листопада 2023 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115309796 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні