ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2023 рокусправа № 380/13175/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Парк Новий Львів» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Парк Новий Львів» ( далі ТОВ «Парк Новий Львів») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.04.2023 № 32098/42230167/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.02.2023 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 28.02.2023 № 9 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2023 № 8712505/42230167 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 01.03.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.03.2023 № 2 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2023 № 8712506/42230167 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 03.03.2023 № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 03.03.2023 № 5 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2023 № 8712508/42230167 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 07.03.2023 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07.03.2023 № 7 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2023 № 8712509/42230167 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 08.03.2023 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 08.03.2023 № 8 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2023 № 8712507/42230167 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 13.03.2023 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.03.2023 № 9 датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2023 № 8712510/42230167 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 14.03.2023 № 10 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 14.03.2023 № 10 датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 23 грудня 2022 року ТОВ «Парк Новий Львів» (Продавець) уклало договір купівлі-продажу майнових прав № П-1 з ТОВ «Галицька Будівельна Гільдія» (Покупець), відповідно до якого Продавець має передати у власність Покупця майнові права на машино-місця у паркінгу, а Покупець зобов`язується здійснити приймання та оплату визначену в Договорі. На виконання вищезазначених умов договору ТОВ «Галицька Будівельна Гільдія» здійснило попередню оплату майнових прав частинами. За фактом першої події (оплати майнових прав) були складені податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, №9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 та направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Позивач отримав квитанції, відповідно до яких документ (податкові накладні) прийнято, однак їх реєстрація зупинена. Позивач стверджує, що після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення та низку документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій, за наслідками яких складені податкові накладні. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, причиною відмови вказало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач стверджує, що ТОВ «Парк Новий Львів» для розблокування реєстрації податкових накладних надало пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішень про реєстрацію цих податкових накладних. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, №9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних формальним, оскільки такі не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ТОВ «Парк Новий Львів» пояснень та документів, вважає такі рішення необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «Парк Новий Львів» податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 днем їх надходження.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представниця відповідачів подала відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Парк Новий Львів» в повному обсязі. Вказує, що надані платником податків копії документів були недостатніми для прийняття відповідних рішень для прийняття рішень про реєстрацію зазначених податкових накладних, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023. Представниця відповідача до відзиву долучила витяги з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ТОВ «Парк Новий Львів» для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних (а.с. 212).
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ТОВ «Парк Новий Львів» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином, суд відмовляє у задоволенні цього клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України.
Ухвалою від 08.11.2023 суд витребував у сторін - Квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо податкової накладної № 9 від 28.02.2023; - повідомлення про надання пояснень щодо податкової накладної № 9 від 28.02.2023, реєстрація якої зупинена з усіма додатками; - рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8443639/42230167 від 16.03.2023. На виконання ухвали суду відповідач-1 та позивач надіслали витребувані документи зі всіма додатками до них.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
товариство з обмеженою відповідальністю «Парк Новий Львів» зареєстроване як юридична особа 12.06.2018, ідентифікаційний код 42230167. Основним видом діяльності товариства є будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20) та ін. (а.с. 30).
Між ТзОВ «Парк Новий Львів» (Продавець) та ТОВ «Галицька Будівельна Гільдія» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу майнових прав № П-1 від 23.12.2022, відповідно до умов якого Продавець передає у власність, а Покупець приймає та оплачує майнові права на машиномісця в паркінгу, що у майбутньому буде зареєстроване у встановленому законодавством порядку як об`єкт нерухомого майна у багатофункціональній будівлі з вбудованою автостоянкою та даховою котельнею на вул. Панаса Мирного, 24 у м. Львові. Загальні технічні характеристики Об`єкту нерухомості (проектна адреса, поверх, номер, площа приміщення та інші характеристики) майнові права щодо якої є об`єктом цього Договору, згідно проектної документації, визначаються у Переліку Специфікації (Додаток № 1), яка є невід`ємною частиною Договору (п. 2.1.Договору). Згідно з п. 3.1. Договору - вартість майнових прав за цим Договором складає 15 000 000 грн.. (в т.ч. ПДВ 2500000 грн.) (а.с. 31-36).
ТОВ «Парк Новий Львів» є замовником-забудовником нового будівництва багатофункціональної будівлі з вбудованою автостоянкою та даховою котельнею по вул.Панаса Мирного, 24 у м. Львові. Будівництво здійснює на підставі дозволу на будівельні роботи № ЛВ 112192952351 від 22.10.2019 (а.с. 27). Всі будівельні роботи виконуються із залученням генпідрядника 'ГОВ «Галицька Будівельна Гільдія» та інших підрядників (ТОВ «Галицький Будівельний Гарант, ТзОВ «Террапроф», ТзОВ «Коне ліфти», ТзОВ «Електросвіт», ТзОВ «Фасад Про», ТзОВ «Захід Фасад Буд Про», ТзОВ «Пегас Україна» та багато інших підрядників та постачальників) на підставі договорів № 02032020 від 02.03.2020, № 1409/2019 від 14.09.2019, № 29/07/21 від 29.07.2021, № 22/06/21-01 від 22.06.2021 (а.с. 39-64, 71-76).
На виконання зазначених вище умов договору купівлі-продажу майнових прав ТзОВ «Галицька Будівельна Гільдія» здійснило авансову оплату згідно умов договору 28.02.2023, 01.03.2023, 03.03.2023, 07.03.2023, 08.03.2023, 13.03.2023, 14.03.2023, що підтверджується банківськими виписками по рахунку ТОВ «Парк Новий Львів» НОМЕР_1 (а.с. 37, 181-186).
За фактом першої події (авансової оплати) ТОВ «Парк Новий Львів» склало податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 (а.с. 20,148, 153, 158, 163, 168, 173) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена (а.с. 150, 155, 160, 165, 170, 175).
В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 0012 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 1 від 10.03.2023 та № 1 від 20.04.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовим поясненнями (а.с. 212). В письмових поясненнях щодо заблокованих податкових накладних, які долучені ТОВ «Парк Новий Львів» до повідомлень про надання пояснень позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 2018 року за видом: будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20). З метою здійснення своєї господарської діяльності (будівництва) орендує земельну ділянку для будівництва та обслуговування офісної будівлі з паркінгом з кадастровим номером 4610136800:01:009:0050, що розташована за адресою м. Львів, вул. Панаса Мирного, 24 (а.с. 28-29); в штаті підприємства 4 працівники; для здійснення господарської діяльності у товариства наявний дозвіл на виконання будівельних робіт № ЛВ 112192952351 від 22.10.2019 (а.с. 27). 23.12.2022 ТОВ «Парк Новий Львів» (Продавець) та ТОВ «Галицька Будівельна Гільдія» (Покупець) уклали Договір купівлі-продажу майнових прав № П-1. ТОВ «Галицька Будівельна Гільдія», згідно умов договору, здійснило авансові платежі на рахунок ТОВ «Парк Новий Львів» у зв`язку із чим були складені податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії документів в кількості 74 додатки: договір купівлі-продажу майнових прав № П-1 від 23.12.2022, банківські виписки по рахунку, договір оренди землі № С-4231 від 25.11.2015, дозвіл на виконання будівельних робіт № ЛВ 112192952351 від 22.10.2019, договір генерального підряду № 1409/2019 від 14.09.2019, договори підряду № 02032020 від 02.03.2020, № 29/07/21 від 29.07.2021, № 22/06/21-01 від 22.06.2021, договори поставки № 06/10-1 від 06.10.2021, № 1912-1/22 від 19.12.2022, № 0511-01 від 05.11.2020, № 03/2022-1 від 28.03.2022, видаткові накладні та ТТН, акти приймання-передачі виписки з банківського рахунку, що підтверджують реальність здійснення операцій за вказаними договорами.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 8712505/42230167, № 8712506/42230167, № 8712508/42230167, № 8712509/42230167, № 8712507/42230167, №8712510/42230167 від 27.04.2023, № 8443639/42230167 від 16.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 (а.с. 151, 156, 161, 166, 171, 176). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ТОВ «Парк Новий Львів», вважаючи рішення комісії ДПС у Львівській області №8443639/42230167 від 16.03.2023 протиправним, подало скаргу до комісії ДПС України, долучивши до скарги копії підтверджуючих документів (а. с. 23-25).
Комісія ДПС України прийняла рішення № 8443639/42230167 від 16.03.2023 (а. с. 22), відповідно до якого залишила скаргу ТОВ «Парк Новий Львів» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Відповідно до норм Порядку № 1165:
12. Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). 14. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. 15. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. 16. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
ТОВ «Парк Новий Львів» зареєстроване як юридична особа 13.06.2018, основним видом діяльності підприємства є будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20) та ін. (а.с.30).
ТОВ «Парк Новий Львів» є замовником-забудовником нового будівництва багатофункціональної будівлі з вбудованою автостоянкою та даховою котельнею по вул.Панаса Мирного, 24 у м. Львові. Будівництво здійснює на підставі рішення виконавчого комітету ЛМР № 198 від 01.03.2019 та дозволу на будівельні роботи № ЛВ 112192952351 від 22.10.2019 (а.с. 26-27). Всі будівельні роботи виконуються із залученням генпідрядників.
В процесі здійснення господарської діяльності між ТзОВ «Парк Новий Львів» (Продавець) та ТОВ «Галицька Будівельна Гільдія» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу майнових прав № П-1 від 23.12.2022. За фактом першої події (авансової оплати) ТОВ «Парк Новий Львів» склало податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 (а.с. 20,148, 153, 158, 163, 168, 173) та скерувало такі на реєстрацію до ЄРПН. Реєстрація податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: обсяг постачання товару/послуги 0012 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, №10 від 14.03.2023 ТОВ «Парк Новий Львів» скерувало контролюючому органу повідомленнях № 1 від 10.03.2023 та № 1 від 20.04.2023 з письмовими поясненням щодо здійснення господарських операцій за податковими накладними та копіями первинних документів в кількості 13 та 74 додатки (договір купівлі-продажу майнових прав № П-1 від 23.12.2022, банківські виписки по рахунку, договір оренди землі № С-4231 від 25.11.2015, дозвіл на виконання будівельних робіт № ЛВ 112192952351 від 22.10.2019, договір генерального підряду № 1409/2019 від 14.09.2019, договори підряду № 02032020 від 02.03.2020, № 29/07/21 від 29.07.2021, № 22/06/21-01 від 22.06.2021, договори поставки № 06/10-1 від 06.10.2021, № 1912-1/22 від 19.12.2022, № 0511-01 від 05.11.2020, № 03/2022-1 від 28.03.2022, видаткові накладні та ТТН, акти приймання-передачі виписки з банківського рахунку, що підтверджують реальність здійснення операцій за вказаними договорами)
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, № 10 від 14.03.2023 обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскаржених рішеннях не підкреслив, тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «Парк Новий Львів».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскаржених рішень суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняті рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки:
- не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних);
- навів у рішеннях інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності. Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленнях № 1 від 10.03.2023 та № 1 від 20.04.2023 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, № 10 від 14.03.2023.
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень комісії ГУ ДПС у Львівській області щодо реєстрації податкової накладної позивача.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №8712505/42230167, № 8712506/42230167, № 8712508/42230167, № 8712509/42230167, №8712507/42230167, №8712510/42230167 від 27.04.2023, № 8443639/42230167 від 16.03.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, № 10 від 14.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є такими, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягають скасуванню як протиправні.
Оцінюючи вимоги позивача про визнання протиправним і скасування рішення Комісії ДПС України з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 32098/42230167/2 від 04.04.2023, яким залишено скаргу без задоволення та Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, суд керується такими мотивами:
позивач, вважаючи рішення № 8443639/42230167 від 16.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним, подав скаргу на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. За результатами розгляду скарги рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 32098/42230167/2 від 04.04.2023 скаргу ТОВ «Парк Новий Львів» залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Отже, оскаржуване рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 32098/42230167/2 від 04.04.2023 прийнято за результатами адміністративного оскарження рішення контролюючого органу.
Суд зазначає, що відповідно до правового висновку Верховного Суду, який викладений у постанові від 13.10.2020 у справі № 240/7785/19 саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних призведе до негативних правових наслідків для платника податків.
Суд звертає увагу, що скасування рішення, прийнятого за результатами адміністративного оскарження рішення податкового органу, не приведе до відновлення порушеного права платника податку, оскільки рішення комісії регіонального рівня, котре порушує майнові права платника податку, залишиться чинним. Тому суд дійшов висновку, що такий спосіб захисту прав позивача не є належним, а отже - у задоволенні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 32098/42230167/2 від 04.04.2023 за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних належить відмовити.
У той же час, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених протиправними діями ГУ ДПС у Львівській області прав позивача є визнання протиправним та скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН № 8443639/42230167 від 16.03.2023 з тих самих мотивів, що і усіх інших оскаржені у цій справі рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, № 10 від 14.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Парк Новий Львів» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну пропорційно до задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд-
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8712505/42230167, №8712506/42230167, №8712508/42230167, №8712509/42230167, №8712507/42230167, №8712510/42230167 від 27.04.2023, №8443639/42230167 від 16.03.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Парк Новий Львів» (79052, Львівська область, місто Львів, вул. Рудненська, буд. 14а; ідентифікаційний код 42230167) податкові накладні № 9 від 28.02.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 03.03.2023, № 7 від 07.03.2023, № 8 від 08.03.2023, № 9 від 13.03.2023, № 10 від 14.03.2023.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Парк Новий Львів» (79052, Львівська область, місто Львів, вул. Рудненська, буд. 14а; ідентифікаційний код 42230167) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 8052 (вісім тисяч п`ятдесят дві) гривні. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Парк Новий Львів» (79052, Львівська область, місто Львів, вул. Рудненська, буд. 14а; ідентифікаційний код 42230167) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 8052 (вісім тисяч п`ятдесят дві) гривні.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115311346 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні