Рішення
від 30.11.2023 по справі 400/10196/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 листопада 2023 р. № 400/10196/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ", вул. Космонавтів, 81/15, м. Миколаїв, 54028, до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, про:визнання протиправними та скасування рішень від 05.07.2023 № 9122307/39792400, № 9122306/39792400; зобов`язання зареєструвати податкові накладні від 10.12.2021 № 38, від 24.12.2021 № 82,ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9122307/39792400 від 05.07.2023 та зобов`язання зареєструвати податкову накладну № 28 від 10.12.2021 року датою її подання; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9122306/39792400 від 05.07.2023 та зобов`язання зареєструвати податкову накладну № 82 від 24.12.2021 року датою її подання

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки позивачем не було надано усіх документів на підтвердження здійснення господарської операції. Крім того, причиною для відмови в реєстрації податкових накладних стало те, що по платнику прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Гранделектрострой» зареєстровано як юридична особа в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач має статус платника податку на додану вартість.

Основним видом діяльності за КВЕД є 25.11- Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій.

Для можливості виконувати роботи із виробництва арочного профнастилу ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було укладено із Товариством з обмеженою відповідальністю «СТФ БУД УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 42746548) Договір оренди обладнання №4 від 03 березня 2021 року.

Згідно вищевказаного договору ТОВ «СТФ БУД УКРАЇНА» було передано у тимчасове володіння та користування ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» обладнання для виробництва арочного профнастилу ВН-1000-700 ВОНАІ МАСHINERY.

ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» мало достатню для виконання робіт кількість найманих працівників, що відображено у Штатному розписі, який затверджено директором 30 листопада 2021 року.

Для виконання робіт станом на 01 вересня 2021 року ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» мало на праві приватної власності інструменти, зокрема: акумуляторна шабельна пила, модель ВХ-8400 у кількості 1 шт.; вібраційна шліфмашина, модель ПШМЛ-580/2Е у кількості 3 шт.; дриль ударний, модель АLID250 у кількості 8 шт.; дриль-шуруповерт, модель ВХ-8016 у кількості 2 шт.; дриль-шуруповерт, модель ВХ-8022 у кількості 1 шт.; дриль-шуруповерт, модель ВХ-8801 у кількості 1 шт.; електричний перфоратор, модель Z1-ВR2601 у кількості 5 шт.; eлектричний перфоратор, модель АLRН25 у кількості 5 шт.; кутова шліфмашина, модель ВХ-8301 у кількості 4 шт.; ланцюгова пила, модель АLCS4030 у кількості 2 шт.; лобзик електричний, модель ЛЕ-1000 у кількості 3 шт.; лобзик електричний, модель ЛЕ-900 у кількості 3 шт.; паяльний пристрій, модель ППТЛ-1100 у кількості 6 шт.; паяльний пристрій, модель ППТЛ-2400 у кількості 6 шт.; полірувальна машина, модель АLСР26 у кількості 4 шт.; шліфмашина, модель FRDWS15 у кількості 4 шт.; штроборіз, модель АLBR31 у кількості 6 шт.; штроборіз, модель АG275 у кількості 3 шт., що відображено у переліку інструментів, які використовуються для будівельних робіт, який затверджено директором ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» 01 вересня 2021 року.

04.11.2021 між ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» (підрядник) та Українсько-Великобританським спільним підприємством «ПЛАСТРЕСУРС» в формі Товариства з обмеженою відповідальністю (замовник) було укладено Договір №0411-01 (Договір), за яким СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» доручає, а ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» приймає на себе зобов`язання виконати комплекс робіт з виготовлення купола безкаркасного аркового ангара та двох фронтонів з холодногнутого листового профілю, за допомогою машини з виготовлення профілю, модель ВН 100-700 (в одношаровому виконанні, холодного типу) загальною площею 1 062 м2.

Відповідно до п. 2.1. Договору загальна сума Договору складає 265 500 (Двісті шістдесят п`ять тисяч п`ятсот) гривень 00 копійок, в т. ч. ПДВ 20% - 44 250,00 грн.

Пунктом 9.3. Договору встановлено, що приймання робіт оформляється двостороннім актом здачі-приймання, що складає Підрядник та надає їх на паперових носіях для підписання Замовнику.

Відповідно до п. 1.2. Договору проведення зазначених в п. 1. 1. Цього Договору робіт здійснюється з матеріалів Замовника. Витрати по закупівлі рулону оцинкованого, чорного металу для будівництва воріт несе Замовник.

ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» для можливості виконати на користь СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» роботи не здійснювало придбання товарів (матеріалів), оскільки у відповідності до п. 1.2. Договору саме на останнього покладається обов`язок щодо придбання необхідних для виконання робіт матеріалів.

ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було придбано послуги перевезення обладнання для виготовлення арочного профнастилу до місця виконання робіт.

ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було направлено на адресу ФОП ОСОБА_1 заявку на надання транспортних послуг №06/12-2 від 06 грудня 2021 року щодо перевезення обладнання (Профілегибочна машина 9,5 Х 2,25 Х 2,5 + комплектуючі до неї) вагою 10 500 кг за маршрутом: Чернігівська обл., Чернігівський р-н, с. Омелянів - м. Львів, вул. Городоцька на загальну суму 15 000,00 грн. із ПДВ.

ФОП ОСОБА_2 було направлено на адресу ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» Рахунок-фактуру №134 від 07 грудня 2021 року на загальну суму 15 000,00 грн. із ПДВ щодо наступної послуги: Перевезення вантажу автомобілем МАН д/н НОМЕР_1 / НОМЕР_2 (водій ОСОБА_3 ) по маршруту: Чернігівська обл., Чернігівський р-н, с. Омелянів - м. Львів.

Факт надання послуги підтверджується Товарно-транспортною накладною №0612/2 від 06 грудня 2021 року.

ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було в повному обсязі оплачено надану ФОП ОСОБА_2 послугу, що підтверджується Платіжним дорученням №1465 від 07 грудня 2021 року.

За фактом вищевказаної господарської операції ФОП ОСОБА_4 було складено податкову накладну №134 від 07 грудня 2021 року.

10 грудня 2021 року СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» у відповідності до пп. 2.2.1. та 2.2.2 п. 2.2. Договору було перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» грошові кошти в сумі 170 000,00 грн., що підтверджується Платіжним дорученням №726 від 10 грудня 2021 року.

У зв`язку із надходженням на розрахунковий рахунок грошових коштів та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст. 187 ПК України ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН Податкову накладну №268 від 02 вересня 2021 року.

24 грудня 2021 року СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» у відповідності до підп. 2.2.3. п. 2.2. Договору було перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» грошові кошти в сумі 95 500,00 грн., що підтверджується Платіжним дорученням №754 від 24 грудня 2021 року.

У зв`язку із надходженням на розрахунковий рахунок грошових коштів та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст. 187 ПК України ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН Податкову накладну №82 від 24 грудня 2021 року.

28 грудня 2021 року на виконання умов п. 9.3. Договору між ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» та СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» було підписано Акт надання послуг №277 від 28 грудня 2021 року на загальну суму 265 500,00 грн. із ПДВ, згідно якого ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було виконано, а СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» прийнято комплекс робіт з виготовлення купола безкаркасного аркового ангара та двох фронтонів з холодногнутого листового профілю, за допомогою машини з виготовлення профілю, модель ВН 100-700 (в одношаровому виконанні, холодного типу) загальною площею 1 062 м2.

Господарська операція між ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» та СП ТЗОВ «ПЛАСТРЕСУРС» відображена у Картці по рахунку 361 за період за грудень 2021 року та Оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361 за грудень 2021 року.

Податкові накладні № 38 від 10.12.2021, № 82 від 24.12.2021 було направлено на реєстрацію в ЄРПН.

Згідно отриманої квитанції від 14.07.2022 податкову накладну № 38 від 10.12.2021 доставлено до ДПС України, але реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, коди УКТЗЕД/ДКПП 43.99 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції від 29.12.2021 податкову накладну № 82 від 24.12.2021 доставлено до ДПС України, але реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, коди УКТЗЕД/ДКПП 43.99 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем було направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03 липня 2023 року №03/07-1, до якого додані копії первинних документів:

договір №0411-01 від 04 листопада 2021 року; платіжне доручення №726 від 10 грудня 2021 року; платіжне доручення №754 від 24 грудня 2021 року; акт надання послуг №277 від 28 грудня 2021 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за грудень 2021 року; картка рахунку 361 за грудень 2021 року; заявка на надання транспортних послуг згідно договору №2508/21 від 25 серпня 2021 року; рахунок-фактура №134 від 07 грудня 2021 року; акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №134 від 07 грудня 2021 року; товарно-транспортна накладна №0612/2 від 06 грудня 2021 року; платіжне доручення №1465 від 07 грудня 2021 року; податкова накладна №134 від 07 грудня 2021 року; перелік інструментів, які використовуються для будівельних робіт, затверджений директором 01 вересня 2021 року; договір оренди обладнання №4 від 03 березня 2021 року із Актом приймання- передачі; штатний розпис; відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 3 квартал 2021 року; відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 4 квартал 2021 року.

05.07.2023 відповідачем прийнято рішення № 9122307/39792400, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 38 від 10.12.2021, та рішення № 9122306/39792400, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 81 від 24.12.2021 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Також у рішеннях зазначена додаткова інформація: по платнику 24.08.2022 прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до постанови КМУ від 11.12.2019 року № 1165.

Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3,4 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п. 6 Порядку № 520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 10 Порядку № 520.

Підставою для зупинення реєстрацію податкової накладної стало те, що позивач відповідає п.1 Критеріям ризиковості здійснення операції та запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.

Позивач надав всі первинні документи на підтвердження виконання робіт відповідно до Договору №0411-01.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

На підставі викладеного, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).

Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення ( Аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).

Вирішуючи спір у цій категорії справ слід враховувати, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Проте здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

При розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.

У постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20, у якій Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2023 по справі № 500/2655/22.

Крім того, рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 25.07.2023 по справі № 400/5280/23 (залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.10.2023) зобов`язано Головне управління ДПС у Миколаївській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю "Гранделектрострой" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості. Тому відпала обставина, яка була підставо для прийняття спірних рішень.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної.

Спірне рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Миколаївській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому його слід скасувати.

Відповідно до п.п.19,20 постанови КМУ № 1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Позивачем не надано доказів коли саме фактично подавалися податкові накладні № 38 від 10.12.2021, № 82 від 24.12.2021 подавалися до Реєстру.

За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну № 38 від 10.12.2021 днем її подання до Реєстру 14.07.2022, податкову накладну № 82 від 24.12.2021 29.12.2021 (коли було прийнято рішення про зупинення реєстрації податкової накладної).

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранделектрострой" (вул. Космонавтів, 81/15, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 39792400) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.07.2023 № 9122307/39792400, № 9122307/39792400.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 38 від 10.12.2021 датою подання на реєстрацію 14.07.2022, податкову накладну № 82 від 24.12.2021 датою подання на реєстрацію 29.12.2021.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранделектрострой" (вул. Космонавтів, 81/15, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 39792400) судовий збір у сумі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні) сплачений платіжною інструкцією № 326 від 10.08.2023 року.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранделектрострой" (вул. Космонавтів, 81/15, м. Миколаїв, 54028, ідентифікаційний код 39792400) судовий збір у сумі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні) сплачений платіжною інструкцією № 326 від 10.08.2023 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2023
Оприлюднено04.12.2023
Номер документу115311571
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/10196/23

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 30.11.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 16.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні