Рішення
від 29.11.2023 по справі 520/26084/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

29 листопада 2023 року № 520/26084/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зоркіної Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПП Хлібопродукт" (с. Капитолівка, вул. Центральна, 2, ЄДРПОУ 39368040) до Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська пл.8, ЄДРПОУ 43005393) , Головного управління ДПС у Харківській області (м. Харків, вул. Пушкінська,46, ЄДРПОУ ВП 43983495) про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії-

установив:

Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 17 серпня 2023 р. № 9368464/39368040, прийняте Головним управлінням ДПС України в Харківській області та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 10.04.2023;

визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 17 серпня 2023 р. № 9368465/39368040, прийняте Головним управлінням ДПС України в Харківській області та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 12.04.2023.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржувані рішення є протиправним та підлягають скасуванню, оскільки піпдриємством надано весь перерлік документів на підтвердження реальності господарської операції за якою складено податкові накладні.,

Відповідачі подали до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначили, що відповідачі у спірних правовідносинах діяли згідно чинного законодавства, підприємством не надано вичерпного переліку документів на спростування відповідності діяльності критеріям ризиковості

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що ТОВ « АПП Хлібопродукт» пройшло процедуру державної реєстрації, набуло правового статусу суб`єкта господарювання види діяльності КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості 47.30 Роздрібна торгівля пальним 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами

Між позивачем та ТОВ «Інтер Олія» (код 38957704) укладено договір поставки № 07/04-СК від 07.04.2023 щодо продажу залишків соняшника врожаю 2021 року, що зберігалися на складах ПРАТ «Іванчуківське ХПП». Згідно пункту 2.1. Договору поставки умови поставки -Інкотермс 2010: EXW «Склад Постачальника», що знаходиться за адресою: 64322, Харківська обл., Ізюмський р-н, село Іванчуківка, вулиця Привокзальна, 11.

По факту першої події (відвантаження товару) позивачем складено та подано на реєстрацію податкові накладні №1 від 10.04.2023 та № 2 від 12.04.2023

Позивачем отримано квитанції від 27.04.2023 про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 10.04.2023, з посиланнями на вимоги п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Зазначено, обсяг постачання товару/послуги 1206 дорівнює або перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накпадної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем надано до контролюючого органу повідомленням про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено та відповідною квитанцією пояснення №1 від 02.08.2023 року щодо податкових накладних № 1 від 10.04.2022 та № 2 від 12.04.2022.

У поясненнях зазначено про те, що для забезпечення цієї діяльності підприємство здійснює закупівлю насіння, добрив, засобів захисту рослин, підприємство має матеріально-технічну базу, копія Балансу підприємства додається. Додатково для здійснення сільськогосподарської діяльності підприємством залучається техніка і співробітники інших організацій - Виконавців на підстав договору на виконання сільськогосподарських робіт/послуг, на підставі Договору оренди в користуванні ТОВ «АПП Хлібопродукт» знаходяться складські приміщення, ангари для зберігання техніки та інвентарю за адресою: Харківська обл., Ізюмський р-н. село Липчанівка, вулиця, Миру, будинок 1.

Підприємство має в користуванні земельні ділянки на території Ізюмського району Харківської області площею 995,8430 га. на території Оскільської сільської ради, Ізюмської міської територіальної громади. На підтвердження наявності земельних ділянок в оренді надано Інформацію (Витяг) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб єкта. Підприємство має в наявності залишки сільськогосподарської продукції врожаю 2021 року на підтвердження чого надано форми 4-сг "Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай" ТОВ «АПП Хлібопродукт» з відміткою управління статистики; № 37-сг «Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур» ТОВ «АПП Хлібопродукт» з відміткою управління статистики; 29-сг «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур на 1 грудня 2021 року» ТОВ «АПП Хлібопродукт» з відміткою управління статистики.

Залишки врожаю 2021 року, зберігаються на складі зберігача ПРАТ «Іванчуківське ХПП» на підставі договору складського зберігання зерна № 3 від 02.07.2021.

Згідно Журналу за формою 36 обліку зерна та зернобобових (за контрактом) ПРАТ «Іванчуківське ХПП» за період з 01.07.2021 по 30.04.2023 Культура «Соняшник» урожай 2021 року ТОВ «АПП Хлібопродукт» знаходиться на зберіганні 312 072 тон, станом на 11.04.2023.

На підтвердження факту наявності зібраного зерна соняшника врожаю 2021 року наявності залишку зерна надано: Договір складського зберігання зерна № 3 від 02.07.2021, додаткова угода від 09.02.2023 про подовження строку дії Договору до 30.06.2023 та про не нарахування та не сплату послуг за період з 26.02.2022 по 11.09.2022 через окупацію І ш здійснення обов`язків в цей період Зерновим складом, Журнал за формою 36 обліку зерна та зернобобових (за контрактом) ПРАТ «Іванчуківське ХПП» за період з 01.07.202 по 30.04.2023 Культура «Соняшник» урожай 2021 року, Акт-розрахунок від 02.09.2021 ПРАТ «Іванчуківське ХПП» прийняття Соняшник врожаю 2021 р. від ТОВ «АПП Хлібопродукт», Реєстр № 115 накладних за 02.09.2021 по ТОВ «АПП Хлібопродукт», Акт-розрахунок від 05.09.2021 ПРАТ «Іванчуківське ХПП» прийняття Соняшник врожаю 2021 р. від ТОВ «АПП Хлібопродукт», Реєстр № 130 накладних за 05.09.2021 по ТОВ «АПП Хлібопродукт», Акт здачі-приймання виконаних робіт (відвантаження/ зберігання) № 54 від 11.04.2023; Запит ПРАТ «Іванчуківське ХПП» від 08.08.2023 вих. № 08/08-01 до ДП «Держреєстри України», платіжна Інструкція оплата послуг ДП «Держреєстри України» по наданню Витягі з Реєстру складських документів на зерно, Витяг № 5 з Реєстру складських документів на зерно від 09.08.2023 (серія AB № 007911), виданий ПРАТ «Іванчуківське ХПП», щодо зберігання насіння соняшника ТОВ «АПП Хлібопродукт» з відомостями про зареєстровану ДП «Держреєстри України» складську квитанцію, Акт здачі-приймання виконаних робіт (відвантаження/ зберігання) № 56 від 12.04,2023; Платіжна інструкція № 157 від 13.07.2023 про сплату послуг; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 271 за 2021 р; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 271 за 2022р; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 271 за 2023р; Договір поставки № 07/04-СК від 07.04.2023із ТОВ «Інтер Олія»; Банківська виписка по рахунку ТОВ «АПП Хлібопродукт» в АТ «Укрексімбанк» за 10.04.2023; Видаткова накладна № 1 від 11.04.2023. -Товарно-транспортна накладна № 7 від 11.04.2023 -Картка лабораторна дослідження зерна № 67 від 11.04.202; Акт № 54 від 11.04.2023 ПРАТ «Іванчуківське ХПП»; Видаткова накладна № 2 від 12.04.2023. Товарно-транспортна накладна № 2 від 12.04.2023 -Товарно-транспортна накладна № 2.1 від 12.04.2023 -Товарно-транспортна накладна № 3 від 12.04.2023 -Картка лабораторна дослідження зерна № 70 від 12.04.2023 -Картка лабораторна дослідження зерна № 69 від 12.04.2023; Реєстр відвантаження насіння соняшника від ТОВ «АПП Хлібопродукт» на ТОВ «Інтер Олія» (зберігання на ПРАТ «Іванчуківське ХПП») за період з 11.04.2023 по 12.04.2023; Акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.01.2023 по 02.08.2023 між ТОВ «АПП Хлібопродукт» та ТОВ «Інтер Олія» за Договором поставки № 07/04-СК від 07.04.2023; Рахунок на оплату № 1 від 10.04.2023, Банківська виписка по рахунку ТОВ «АПП Хлібопродукт» в АТ «Укрексімбанк» за 10.04.2023

Вказані пояснення та повідомлення отримано відповідачем та прийнято до розгляду, що не заперечується сторонами по справі.

08.08.2023 за № 93174189/39368040 № 9317188/39368040 відповідачем винесено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень до податкової накладної № 1 від 10.04.2023 року та № 2 від 12.04.2023, в тому числі первинних документів щодо постачання /придбання, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження, складських документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів на підтвердження відповідності продукції, сертифікатів відповідності.

11.08.2023 на адресу податкового органу направлено

повідомлення № 1 стосовно податкової декларації № 1 від 10.04.2023 року до яких долучені відповідні документи, в тому числі: витяг з реєстру складських документів на зерно від 09.08.2023 (серії АВ 007911), реєстр відвантаження насіння соняшника від ТОВ « АПП Хлібопродукт» на ТОВ « Інтер Олія» за період 11.04.2023 по 12.04.2023, видаткова накладна № 1 від 11.04.2023, ТТН № 7 від 11.04.2023, картка лабораторна дослідження зерна № 67 від 11.04.2023, виписка банку від 10.04.2023, акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.01.2023 по 02.08.2023 за договором поставки від 07.04.2023 № 07/04-СК

повідомлення № 1 стосовно податкової декларації № 2 від 12.04.2023 до яких долучені відповідні документи, в тому числі: витяг з реєстру складських документів на зерно від 09.08.2023 (серії АВ 007911), реєстр відвантаження насіння соняшника від ТОВ « АПП Хлібопродукт» на ТОВ « Інтер Олія» за період 11.04.2023 по 12.04.2023, видаткова накладна № 2 від 12.04.2023, ТТН № 2 від 12.04.2023, ТТН № 2.1 від 12.04.2023, ТТН № 3 від 12.04.2023, картка лабораторна дослідження зерна № 69-70 від 12.04.2023, виписка банку від 10.04.2023, акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.01.2023 по 02.08.2023 за договором поставки від 07.04.2023 № 07/04-СК

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 17.08.2023:

№ 9368464/39368040 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 10.04.2023 на загальну суму 849296,37 грн, в тому числі ПДВ 104299,55 грн з підстав ненадання платником податку копій документів;

№ 9368465/39368040 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2 від 12.04.2023 на загальну суму 118901,49 грн, в тому числі ПДВ 14601,94 грн з підстав ненадання платником податку копій документів.

Не погодившись з вказаними рішеннями підприємством подано скарги

За результатами розгляду скарг комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.09.2023 № 66984/39368040/2 та № 66983/39368040/2 , якими залишено скарги без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши оскаржувані рішення відповідача на відповідність приписам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладната/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2-7, 9, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.

Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

Суд зазначає, що відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій товариства є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи складаються під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванню оброблення даних на підставі первинних документів складаються зведені облікові документи товариства.

Суд зазначає, що вказані первинні документи та пояснення стосовно здійсненої господарської операції позивачем надано до контролюючого органу, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами по справі. Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту позивача, нікчемності або недійсності угод укладених позивачем з вказаним контрагентом або відсутності реального характеру цієї операції матеріали справи не містять, а відповідачем таких доказів до суду не надано.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд зауважує, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено переліку документів, які потрібно надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 23.05.2023 по справі №500/770/21 звернув увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 року по справі № 500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не довели правомірності прийнятих ними рішень.

Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9368464/39368040 та № 9368465/39368040 від 17.08.2023 є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що за приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 1246 від 29.10.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

У першому та третьому випадках податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили саме рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, нормами ПК України та Порядку чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та можливості зазначення дати її реєстрації.

Враховуючи викладене, суд для ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 10.04.2023 р та № 2 від 12.04.2023. днем її подання до податкового органу.

Судові витрати підлягають розподілу в порядку визначеному ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 17 серпня 2023 р. № 9368464/39368040, прийняте Головним управлінням ДПС України в Харківській області

Визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 17 серпня 2023 р. № 9368465/39368040, прийняте Головним управлінням ДПС України в Харківській області

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 10.04.2023 днем її подання до податкового органу.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 12.04.2023 днем її подання до податкового органу.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АПП Хлібопродукт" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПСУ у Рівненській області судовий збір у сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АПП Хлібопродукт" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн 00 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2023
Оприлюднено04.12.2023
Номер документу115312959
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —520/26084/23

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 29.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні