16.11.2023 Справа № 756/10666/23
Справа № 756/10666/23
Провадження № 2/756/4602/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2023 року м. Київ
Оболонський районний суд м. Києва в складі:
головуючого судді - Діденко Є.В.,
за участю секретаря - Гасанової Л.Х.,
представника позивача - прокурора Голосова С.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом заступника керівника Оболонської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради до ОСОБА_1 , про усунення перешкод у розпорядженні земельною ділянкою шляхом скасування рішення про державну реєстрацію права власності та скасування державної реєстрації земельної ділянки,
в с т а н о в и в:
Заступник керівника Оболонської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить: 1) Усунути перешкоди територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради (ЄДРПОУ 22883141) у розпорядженні земельною ділянкою площею 0,0541 га (кадастровий номер 8000000000:78:028:0014), шляхом скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 07.10.2020, індексний номер 54504635 та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності за ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на нежитлову будівлю літ. «А`загальною площею 56 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192), припинивши вказане право ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ). 2. Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 8000000000:78:028:0014 площею 0,0541 га та закрити щодо неї Поземельну книгу, а також стягнути судові витрати.
Позовна заява мотивована тим, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, установлено, що 07.10.2020 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Сазоновою О.М. прийнято рішення № 54504635 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192). Реєстрацію проведено на підставі довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси від 02.10.2020 № 2975 та технічного паспорта від 02.10.2020№2069, виданих СГ ФОП ОСОБА_2 . Крім того, установлено, що земельна ділянка за вищевказаною адресою в установленому законом порядку ОСОБА_3 або іншим фізичним чи юридичним особам у власність чи користування, в тому числі для будівництва, не передавалась, правовстановлюючі документи на земельну ділянку не отримувались та в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речові права на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , за будь-якими фізичними чи юридичними особами не зареєстровані. Зазначають, що водночас, за даними з Державного земельного кадастру 04.10.2021 відділом №3 Управління у Ізюмському районі на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої ТОВ «Ленд ІКС» за ініціативою ОСОБА_1 , здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0541 га з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014 по АДРЕСА_1 . При цьому, відповідно до інформації Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30.03.2023 у міському земельному кадастрі відсутня інформація щодо формування вказаної земельної ділянки. Будь-які клопотання від фізичних чи юридичних осіб, у тому числі, від ОСОБА_1 , щодо передачі зазначеної земельної ділянки до Департаменту не надходили, рішень із даного питання Київська міська рада не приймала. Державна реєстрація права власності на об`єкт нерухомого майна - нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м по АДРЕСА_1 та подальша державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014, здійснені у порушення вимог чинного законодавства та підлягають скасуванню у судовому порядку. Крім того, нежитлова будівля літ. «А» загальною площею 56 кв.м, право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_4 , на вказаній земельній ділянці відсутня. Викладене свідчить про те, що ОСОБА_1 не могла набути у законний спосіб право власності на об`єкт нерухомого майна - нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м на АДРЕСА_1 , яка відсутня на земельній ділянці комунальної власності (не збудована, не введена в експлуатацію), а отже право власності у вказаної громадянки на це майно не виникло та не могло виникнути. В свою чергу, подальше вчинення ОСОБА_4 дій щодо формування земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , порушує визначений законодавством порядок державної реєстрації земельних ділянок та право Київської міської ради щодо володіння, розпорядження вказаною ділянкою.
Ухвалою судді від 23 серпня 2023 року заяву про забезпечення позову в справі було задоволено та накладено арешт на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192, що на праві власності зареєстровано за ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , а також заборонено будь-яким суб`єктам державної реєстрації прав вчиняти будь-які дії, пов`язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно - нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, що на праві власності зареєстровано за ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .
Ухвалою судді від 29 серпня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне провадження у справі, призначено підготовче засідання.
26 вересня 2023 року на адресу суду надійшли пояснення на позовну заяву від уповноваженої особи Київської міської ради - Олександра Буханистого, в яких він вказує, що реєстрація за ОСОБА_1 права власності на майно в обхід закону та надання державним органам документів, які не відповідають вимогам законодавства з метою введення держави в оману задля реєстрації права власності на відсутній на земельній ділянці об`єкт нерухомого майна, порушує публічний порядок та посягає на суспільні та економічні основи держави, спрямована на подальше незаконне заволодіння земельною ділянкою комунальної власності, а відтак є підставою для скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права на це майно, а тому позов просить задовольнити в повному обсязі.
02 жовтня 2023 року на адресу суду надійшла заява від відповідачки ОСОБА_1 , в якій вона вказує, що ніяких правочинів щодо набуття права власності на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192 - вона не укладала, ніяких документів для цього не оформлювала, до нотаріуса Сазонової О.М. з метою реєстрації права власності не зверталась. Окрім того, вказує, що ймовірно її документами скористались шахраї, які вчинили вищезгадані дії, до яких вона не має жодного відношення. Окрім того, відповідачем у вказаній справі вона себе не визнає, оскільки позовні вимоги не стосуються неї та належного їй майна, а тому вона не має права визнавати позов чи заперечувати проти нього, тому просить розглядати справу за наявних документів в матеріалах справи.
Ухвалою судді від 03 жовтня 2023 року підготовче провадження у справі було закрито та призначено справу до судового розгляду на 16 листопада 2023 року.
У судовому засіданні прокурор вимоги позову підтримав та просив його задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.
Представник Київської міської ради у підготовче та судове засідання не з`явився, надавши заяву про підтримання вимог позову та про розгляд справи у його відсутність.
Відповідач у підготовче та судове засідання не з`явилася, відзив на позов не надавала. Разом із поясненнями надала заяву про розгляд справи у її відсутність, позиції щодо задоволення чи відмови у позові - в заяві не виклала, з підстав викладених у поясненнях.
Суд, вислухавши прокурора, дослідивши надані докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлені такі обставини і відповідні їм правовідносини.
Судом установлено, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, установлено, що 07.10.2020 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Сазоновою О.М. прийнято рішення № 54504635 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192). Реєстрацію проведено на підставі довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси від 02.10.2020 № 2975 та технічного паспорта від 02.10.2020№2069, виданих СГ ФОП ОСОБА_2 . Земельна ділянка за вищевказаною адресою в установленому законом порядку ОСОБА_3 або іншим фізичним чи юридичним особам у власність чи користування, в тому числі для будівництва, не передавалась, правовстановлюючі документи на земельну ділянку не отримувались та в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речові права на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , за будь-якими фізичними чи юридичними особами не зареєстровані.
За даними з Державного земельного кадастру 04.10.2021 відділом №3 Управління у Ізюмському районі на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої ТОВ «Ленд ІКС» за ініціативою ОСОБА_1 , здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0541 га з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014 по АДРЕСА_1 .
Відповідно до інформації Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30.03.2023 у міському земельному кадастрі відсутня інформація щодо формування вказаної земельної ділянки АДРЕСА_1 . Будь-які клопотання від фізичних чи юридичних осіб, у тому числі, від ОСОБА_1 , щодо передачі зазначеної земельної ділянки до Департаменту не надходили, рішень із даного питання Київська міська рада не приймала.
З матеріалів реєстраційної справи об`єкта нерухомого майна № 2189911880000 вбачається, що первина державна реєстрація права власності проведена державним реєстратором на підставі довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси від 02.10.2020 № 2975, технічного паспорта від 02.10.2020 №2069, виданих СГ ФОП ОСОБА_2 . Водночас, будь-які відомості, а саме: документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта та документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси в матеріалах вищевказаної реєстраційної справи відсутні.
Згідно з інформації Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 28.03.2023, документи, що дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт та засвідчують прийняття в експлуатацію нежитлової будівлі літ. «А» загальною площею 56 кв.мповул. Прирічна, буд. АДРЕСА_1 не видавалися та не реєструвалися.
Згідно з листом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 31.03.2023 та даних Міської інформаційно-аналітичної системи забезпечення містобудівної діяльності, містобудівні умови та обмеження для проектування нежитлової будівлі літ. «А» загальною площею 56 кв.м на АДРЕСА_1 не надавалися.
Відповідно до інформації Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 31.03.2023 в реєстрі адрес у місті Києві, який ведеться згідно з Положенням про реєстр адрес у місті Києві, затвердженим рішенням Київської міської ради від 22.05.2013 № 337/9394 «Про деякі питання ведення реєстрів адрес, вулиць та інших поіменованих об`єктів у місті Києві» відсутні відомості про документи щодо присвоєння нежитловій будівлі літ. «А» загальною площею 56 кв.м поштової адреси: АДРЕСА_1 .
У межах досудового розслідування кримінального провадження №42022102050000212 від 29.12.2022 за ст. 356 Кримінального кодексу України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014 на АДРЕСА_1 не огороджена, вільна від капітальної забудови, вкрита травою. Тобто, нежитлова будівля літ. «А» загальною площею 56 кв.м, право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_4 , на вказаній земельній ділянці відсутня.
Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно речові права на земельну ділянку площею 0,0541 га по АДРЕСА_1 , за будь-якими фізичними чи юридичними особами не зареєстровані.
На підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель в Державному земельному кадастрі 04.10.2021 проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0541 га з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014 на АДРЕСА_1 .
При державній реєстрації вказаної земельної ділянки визначено:
- категорію земель - землі житлової та громадської забудови;
- цільове призначення - 03.10 Для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку;
- вид використання - для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі.
Згідно з інформацією Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області від 25.07.2023 підставою для державної реєстрації вказаної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі стала технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель,розробником якої є ТОВ «Ленд Ікс». Державна реєстрація даної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі здійснена 04.10.2021 на підставі заяви ТОВ «Ленд Ікс» про державну реєстрацію земельної ділянки від 01.10.2021 № ЗВ-9714136152021. При цьому, встановлено, що зазначена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розроблена ТОВ «Ленд Ікс» на замовлення громадянки ОСОБА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А» загальною площею 56 кв.м на АДРЕСА_1 від 20.09.2021.
За інформацією Департаменту земельних ресурсів від 30.03.2023 будь-які клопотання, звернення від ОСОБА_1 стосовно передачі (надання) земельної ділянки на якій розташована будівля на АДРЕСА_1 до Департаменту не надходили. Рішення щодо передачі вказаної земельної ділянки будь-яким фізичним або юридичним особам у власність (користування) Київська міська рада не приймала. Крім того, у міському земельному кадастрі відсутня інформація щодо формування земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014.
Як вбачається з пояснювальної записки до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,0541 га з кадастровим номером 8000000000:78:028:0014, вказана технічна документація розроблена громадянці ОСОБА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі на АДРЕСА_1 на підставі рішення Київської міської ради від 10.09.2015 № 958/1822 «Про інвентаризацію земель». Відповідно до вказаного рішення Київрада дозволила землекористувачам за власні кошти виступити замовниками технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок, які перебувають у їх фактичному користуванні. Крім того, зі змісту вказаного рішення Київради вбачається, що його положення стосуються землекористувачів, які користуються земельними ділянками станом на час прийняття цього рішення.
Суд керується такими нормами права.
Відповідно до ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Згідно з ч. 4 ст. 334 ЦК України, права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Частинами 3, 4 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації. Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті у випадках, визначених статтею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом.
Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії.
Згідно з п. 4 ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи. Отримані відомості долучаються до відповідної заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Перелік державних електронних інформаційних ресурсів, які використовуються для проведення реєстраційних дій, визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відповідно до п. 1, 3, 4 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
Згідно з ч. 1 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Відповідно до п. 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою КМУ від 25 грудня 2015 року № 1127, в редакції на момент реєстрації права власності, для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються: 1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність);
5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності). Документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів. У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі.
Вимоги про подання державному реєстратору лише технічного паспорту на об`єкт нерухомого майна та документу, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, стосується лише індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р., однак не нежитлових приміщень (п. 42 Порядку).
Відповідно п. 4 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Згідно ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Як вбачається з положень ч. 2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить в тому числі: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно ч. 1, ч. 2 статті 20 Земельного кодексу України - віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Надання адреси об`єктам у м. Київ відноситься до повноважень міської ради відповідно до вимог статті 40 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
На підставі ст.ст. 187, 188 ЗК України, за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про державний контроль за використанням та охороною земель», самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Згідно з ч. 2 ст. 212 ЗК України, приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Відповідно до ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
В силу ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до п. «б» ч. 3 ст. 152 ЗК України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
У відповідності до ч. 2 ст. 4 Цивільного процесуального кодексу України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
У силу ст. 56 Цивільного процесуального кодексу України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно п. 24 розділу Х «Перехідні положення «Земельного кодексу України» з набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім визначених законом категорій земель.
Оцінка доказів і мотиви суду.
Відповідно до положень ст.ст. 13, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ст. 77 ЦПК). Крім того, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч.2 ст. 78 ЦПК).
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 при реєстрації права власності на об`єкт нерухомості, подано документи на підставі яких право приватної власності не підлягало реєстрації, що слід розцінювати як відсутність належних документів, а тому, у неї не виникло право власності на нерухоме майно.
Державна реєстрація проведена на підставі довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси від 02.10.2020 р. № 2975, технічного паспорта від 02.10.2020 р. № 2069. Водночас, будь-які документи, що засвідчують прийняття об`єкта в експлуатацію, присвоєння адреси, та взагалі правовстановлюючі документи, відсутні.
Більш того, державна реєстрація права власності на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м по АДРЕСА_1 , проведена на неіснуючу на відповідній земельній ділянці будівлю.
А тому, суд приходить до висновку, що рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192) - підлягає скасуванню.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ст.ст. 116, 118, 123, 124 ЗК України, правовою підставою набуття права власності та права користування на землю є рішення органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Судом встановлено, що Київською міською радою рішення про передачу земельної ділянки в оренду ні до реєстрації права власності ні після не приймалося, питання надання дозволу на розробку та затвердження документації із землеустрою на земельну ділянку не вирішувалося, вказана земельна ділянка не виділялась та не надавалась у користування.
Документи, які б підтверджували реєстрацію права власності чи оренди за ОСОБА_1 , чи за іншими особами, на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 - відсутні. Так само відсутні звернення ОСОБА_1 про надання земельної ділянки у власність або користування.
Технічна документація із землеустрою земельної ділянки розроблялась для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А» загальною площею 56 кв.м по АДРЕСА_1 , яка, як зазначалось, не існує на вказаній земельній ділянці.
Отже, в порушення ст. 20 ЗК України, сформовано земельну ділянку комунальної власності і визначено її цільове призначення, без прийняття рішення уповноваженим органом.
Тому, є підстави для скасування реєстрації вказаної земельної ділянки.
Крім того, на переконання суду, прокурором належним чином обґрунтовано подання цього позову у зв`язку з порушенням інтересів держави, а саме прав територіальної громади, і Київська міська рада у цих правовідносин неналежно виконує свої повноваження.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються разі задоволення позову - на відповідача.
Як видно з матеріалів справи, при зверненні до суду Київською міською прокуратурою було сплачено судовий збір в розмірі 5368 грн. 00 коп.
А тому, у зв`язку із задоволенням позову, на користь Київської міської прокуратури з відповідача слід стягнути суму судового збору розмірі 5368 грн. 00 коп.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 76-81, 89, 141, 258, 259 ЦПК України, суд
в и р і ш и в:
Позов - задовольнити повністю.
Усунути перешкоди територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради (ЄДРПОУ 22883141) у розпорядженні земельною ділянкою площею 0,0541 га (кадастровий номер 8000000000:78:028:0014), шляхом скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 07.10.2020, індексний номер 54504635 та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності за ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на нежитлову будівлю літ. «А» загальною площею 56 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна 2189911880000, номер запису 38592192), припинивши вказане право ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 8000000000:78:028:0014 площею 0,0541 га та закрити щодо неї Поземельну книгу.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ), на користь Київської міської прокуратури (зареєстроване місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Предславинська, 45/9, ЄДРПОУ 02910019, банк ДКСУ місто Київ, код банку 820172, IBANUA168201720343100001000011062, код класифікації видатків бюджету - 2800) суму судового збору в розмірі 5 368 грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги в тридцятиденний строк з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 30.11.2023 р.
Суддя Є.В. Діденко
Суд | Оболонський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115340990 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Оболонський районний суд міста Києва
Діденко Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні