ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2023 рокусправа №380/21192/23
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кравціва О. Р. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним рішення, зобов`язання до вчинення дій.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариства з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266» (далі ТОВ «Стрийська 266», позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУДПС у Львівській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №3 від 07.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8513241/44192642 від 28.03.2023 Товариству з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 07.02.2023 Товариства з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266, вказавши строк її реєстрації 03.03.2023;
- стягнути з Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Львівській області за рахунок бюджетних асигнувань 5368,00 грн. сплаченого судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266».
Підставою цього позову зазначено, що не зважаючи на дотримання позивачем усіх вимог щодо формування та реєстрації податкових накладних, такі не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішення відповідача 1 про відмову в її реєстрації, необхідність скасування та для відновлення порушених прав позивача слід зобов`язати відповідача 2 зареєструвати податкові накладні.
Ухвалою від 12.09.2023 суд відкрив спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався у зв`язку із чим на підставі п. 6 ст. 162 КАС України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України).
Суд на підставі позовної заяви, а також долучених письмових доказів,-
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266» є юридичною особою, створено 23.04.2021 та є платником податку на додану вартість.
Основним видом діяльності за КВЕД є: 81.10 Комплексне обслуговування об`єктів.
Для здійснення своєї діяльності ТОВ «СТРИЙСЬКА 266» орендує приміщення відділу продажу згідно договору оренди №04/06 від 04 червня 2021 року в ПП «Полонія» (податковий номер 30918830) про що подану відповідну інформацію (форма 20-ОПП) та відображено в розділі «Відомості про об`єкти оподаткування» облікових даних платника.
Згідно з штатним розкладом станом на 01.12.2022 кількість працівників становить 4,25 осіб, фонд оплати праці 36662, 50 грн.
Згідно з договором про надання бухгалтерських послуг №0907/2021-1 від 09 липня 2021 року організація ведення бухгалтерського обліку здійснюється ФОП ОСОБА_1 .
Під час здійснення господарської діяльності між ТОВ «Стрийська 266» (Продавець) та ТЗОВ "М ДЖІ ЕЛ АУТСОРС ЮА" (Покупець) (ЄДРПОУ 43527797) укладено Договір купівлі - продажу майнових прав на об`єкт нерухомості №МКТ-01-501.
Відповідно до умов цього Договору Продавець передає у власність, а Покупець приймає у власність майнові права на об`єкт нерухомості та зобов`язується оплатити вартість майнових прав на об`єкти нерухомості у порядку і на умовах, передбачених цим Договором.
Загальна вартість майнових прав на момент укладання Договору складає 11426777,46 грн. Відповідно до розділу 4 Договору, оплата вартості майнових прав на об`єкт нерухомості здійснюється шляхом сплати чергових платежів згідно з графіком.
Відповідно до умов договору здійснено черговий платіж - оплату вартості майнових прав, що підтверджується платіжним дорученням №53 від 07 лютого 2023 року в сумі 1211050,39 грн., в т.ч. ПДВ 201841,73 грн., що стало підставою для складання податкової накладної.
Згідно з умовами Договору Покупець самостійно здійснює реєстрацію права власності на об`єкт нерухомості після завершення будівництва та прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Продавець протягом 60 (шістдесят) днів після завершення будівництва, прийняття Об`єкта будівництва в експлуатацію та присвоєння поштової адреси зобов`язаний надати Покупцю наступні документи: Акт передачі-приймання; Довідку про оплату в повному обсязі вартості майнових прав на об`єкт нерухомості; технічний паспорт на об`єкт нерухомості, виготовлений замірювачем; інші документи, які будуть передбачені законодавством, діючим на дату здійснення державної реєстрації права власності Покупця на Об`єкт нерухомості.
Станом на момент виписки податкової накладної об`єкт нерухомості ще не завершено та не введено в експлуатацію, права власності не оформлені.
Відповідно до акту звірки станом на 28.02.2023 передоплата ТЗОВ "М ДЖІ ЕЛ АУТСОРС ЮА" здійснена ТОВ «Стрийська 266» становить 31640878,74 грн., що підтверджено актом звірки рахунків.
За 2023 рік за рахунок коштів отриманих як передоплата було придбано послуги пов`язані з веденням вказаного будівництва, необхідні для виконання монтажних робіт, а саме:
1. Будівельні послуги ТОВ «Будівельна компанія «Алтум» (ІПН 426022913041) на суму 1950852,08 грн., що підтверджується платіжним дорученням №273 від 30.11.2022, актом приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2022 року форма № КБ-2в разом з відомостями витрачених ресурсів витрат підрядника від 30.11.2022 та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форма №КБ-3 від 30.11.2022;
2. Виконання робіт по влаштування зовнішнього водопроводу та каналізації ТОВ «ВБК БУД Інтериешнл» (ІПН 414237326550) на суму 46284,13 грн., що підтверджується платіжним дорученням №301 від 28.12.2022, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форма №КБ-3 та Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт від 28.12.2022;
3. Улаштування алюмінієвих склопрозорих конструкцій ТОВ «ДІ.ВІ.ЕС.» (ІПН 342601913049) на суму 6449690,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями №161 від 28.07.2022, №262 від 24.11.2022, №272 від 30.11.2022, №308 від 20.12.2022, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форма №КБ-3 та Актом приймання виконаних будівельних робіт від 30.12.2022;
4. Монтаж притомної каналізації ТОВ «ЗАХІДПОЛІТЕХСЕРВІС» (ІПН 394434207016) на суму 364962,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №97 від 31.05.2022, актом наданих послуг №566 від 27.12.2022;
5. Монтаж теплих підлог системи опалення ТОВ «ЗАХІДПОЛІТЕХСЕРВІС» (ІПН 394434207016) на суму 101167,20 грн., що підтверджується платіжним дорученням №303 від 28.12.2022, актом наданих послуг №564 від 23.12.2022;
6. Монтаж рами для системи кондиціювання та опалення ТОВ «ЗАХІДПОЛІТЕХСЕРВІС» (ІПН 394434207016) на суму 222000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №304 від 28.12.2022; актом наданих послуг №533 від 30.11.2022;
7. Будівництво трансформаторної підстанції ТОВ «МОНТАЖЕЛЕКТРОСЕРВІС» (ІПН 378704613250) на суму 3311006,84 грн., що підтверджується платіжним дорученням №274 від 30.11.2022, №312 від 29.12.2022, довідкою про вартість виконання будівельних робіт та витрати за грудень 2022 року форма №КБ-3, акт на виконання будівельних робіт за грудень 2022 року форма №КБ-2в від 30.12.2022;
8. Оздоблення приміщень офісного центру ТОВ «РАМІКС» (ІПН 382871513072) на суму 222287,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №309 від 29.12.2022, довідкою про вартість виконання будівельних робіт та витрати за грудень 2022 року форма №КБ-3, акт на виконання будівельних робіт за грудень 2022 року форма №КБ-2в від 30.12.2022;
9. Роботи по влаштуванню гідроізоляції деформаційних швів ПП «ТЕРРАПРОФ» (ІПН 34214613114) на суму 11312,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №306 від 28.12.2022, довідкою про вартість виконання будівельних робіт та витрати за грудень 2022 р. форма №КБ-3 від 30.12.2022, актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2022 року форма №КБ-2в від 30.12.2022;
10 Роботи по влаштуванню гідроізоляції балкону ПП «ТЕРРАПРОФ» (ІПН 34214613114) на суму 123220,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №51 від 20.04.2022, довідкою про вартість виконання будівельних робіт та витрати за грудень 2022 року форма №КБ-3 від 30.12.2022, актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2022 року форма №КБ-2в від 30.12.2022;
11. Роботи по влаштуванню гідроізоляції покрівлі ПП «ТЕРРАПРОФ» (ІПН 34214613114) на суму 1496095,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №3 від 14.03.2022, довідкою про вартість виконання будівельних робіт та витрати за грудень 2022 року форма №КБ-3 від 30.12.2022, актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2022 року форма №КБ-2в від 30.12.2022;
12. Впровадження системи протипожежного захисту ПП «ФЛОРІАН» (ІПН 352635913253) на суму 2470761,20 грн., що підтверджується платіжним дорученням №165 від 28.07.2022, №275 від 30.11.2022, №310 від 29.12.2022, довідкою про вартість виконання будівельних робіт та витрати за грудень 2022 року форма №КБ-3 від 30.12.2022, актом №1 приймання виконаних робіт за грудень 2022 форма №КБ-2в від 30.12.2022, актом №2 приймання виконаних робіт за грудень 2022 форма №КБ-2в від 30.12.2022, актом №3 приймання виконаних робіт за грудень 2022 форма №КБ-2в від 30.12.2022, актом №4 приймання виконаних робіт за грудень 2022 форма №КБ-2в від 30.12.2022, актом №5 приймання виконаних робіт за грудень 2022 року форма №КБ-2в від 30.12.2022.
За наслідками виконання умов зазначеного договору за правилом першої події, на дату виникнення податкових зобов`язань платника податку згідно ст. 201.1. Податкового кодексу України підприємство склало податкову накладну № 3 від 03.03.2023 на суму 1211050,39, в т.ч. ПДВ - 201841,73 грн. в електронній формі та відправило її на реєстрацію у Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Позивачем отримано квитанцію від 14.06.2023 №9138758517 згідно з якою, відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 07.02.2023 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0011, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Для забезпечення реєстрації в ЄРПН податкової накладної позивач направив на адресу ГУДПС у Львівській області за допомогою засобів електронного зв`язку повідомлення №2 від 20.03.2023 про подання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, до якого було долучено копії документів, що підтверджують реальність здійснених господарських операцій, а саме: податкова накладна №3 від 07.02.2023; квитанція від 03.03.2023; договір оренди №04/06 від 04 червня 2021 року в ПП «Полонія»; форма 20-ОПП; квитанція до форми 20ОПП; штатного розкладу станом на 01.12.2022; договір про надання бухгалтерських послуг №0907/2021-1 від 09 липня 2021 року; Договору генпідряду №05/07-2021 від 05 липня 2021 року; дозвіл на виконання будівельних робіт №ЛВ012210727651 виданого 28 липня 2021 року; Договір ТЗОВ "М ДЖІ ЕЛ АУТСОРС ЮА" № МКТ-01-501 від 26.08.2021; платіжне доручення №53 від 07 лютого 2023 року ТЗОВ "М ДЖІ ЕЛ АУТСОРС ЮА"; акт звірки розрахунків з ТЗОВ "М ДЖІ ЕЛ АУТСОРС ЮА" станом на 28.02.2023; Довідка КБ-3 від 30.11.2022 на суму 1950852,08 грн.; платіжне доручення №273 від 30.11.2022; Акт №15 від 30.11.2022 на суму 1950852,08; Акт №1 від 28.12.2022 на суму 46284,13 грн.; платіжне доручення №301 від 28.12.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 6449690,00 грн.; платіжне доручення №161 від 28.07.2022; платіжне доручення №262 від 25.11.2022; платіжне доручення №272 від 30.11.2022; платіжне доручення №308 від 29.12.2022; Акт №566 від 27.12.2022 на суму 364962,00 грн.; платіжне доручення №97 від 31.05.2022; Акт №564 від 23.12.2022 на суму 101167,20 грн.; платіжне доручення №303 від 29.12.2022; Акт №533 від 30.11.2022 на суму 222000,00 грн.; платіжне доручення №304 від 29.12.2022; Акт від 31.12.2022 на суму 3311006,84 грн.; платіжне доручення №274 від 30.11.2022; платіжне доручення №312 від 29.12.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 222287,00 грн.; платіжне доручення №309 від 29,12.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 11312,00 грн.; платіжне доручення №306 від 29.12.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 123220,00 грн.; платіжне доручення №51 від 20.04.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 1496095,50 грн.; платіжне доручення №3 від 14.03.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 7544,20 грн.; платіжне доручення №98 від 31.05.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 213928,31 грн.; платіжне доручення №293 від 08,12.2022; Акт від 30.12.2022 на суму 2470761,60 грн.; платіжне доручення №165 від 28.07.2022; платіжне доручення №275 від 30.11.2022; платіжне доручення №310 від 29.12.2022; накладна №16404 від 13.12.2022 на суму 196076,28 грн.; платіжне доручення №264 від 24.11.2022; накладна №4420 від 16.12.2022 на суму 2520,00; платіжне доручення №295 від 14.12.2022; накладна №16 від 04.01.2023 на суму 415980,00 грн.; платіжне доручення №334 від 16.01.2023; накладна №140 від 07.02.2023 на суму 15740,03 грн.; платіжне доручення №344 від 31.01.2023; ТТН №Р140 від 07.02.2023.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС у Львівській області прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8513241/44192642 від 28.03.2023 про відмову реєстрації ПН №3 від 07.02.2023, оскільки надані платником податку копії документів складені з порушенням законодавства, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання, товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач не подавав скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до якої повторно додав копії вже поданих документів.
Вважаючи протиправним рішення про відмову у реєстрації податкової накладної позивач звернувся до суду з цим позовом для відновлення своїх прав.
Вирішуючи справу суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
За правилами підп. а та б п. 185.1. ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до підп. а п. 187.1. ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з п. 74.2 ст. 74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до п. 74.2 ст. 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 (набрання чинності з 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Згідно з приписами п.4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку №1165).
Судом з`ясовано зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної, що підставами для такого зупинення вказано відповідність платника п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 0011, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Отже, для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає п. 11 Порядку №1165.
Тобто, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Щодо тверджень контролюючого органу про обсяг постачання товару/послуги 0011, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, то суд до таких ставиться критично, адже відповідно до п. 12 Порядку №1165, подання такої таблиці є правом платника податків.
Крім того, під час розгляду справи встановлено, що до повідомлення про надання пояснень, щодо податкової накладної №3 від 07.02.2023 позивачем було долучено розрахункові документи.
Суд звертає увагу, відповідно до ст. 2 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг із змінами та доповненнями (далі Закон №265) розрахунковий документ документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених Законом №265, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним РРО, чи заповнений вручну.
Також, відповідач 1 не надав доказів на обґрунтування того, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання.
З огляду на вказане, квитанція про зупинення реєстрації податкових накладних, на переконання суду, не відповідають вимогам, що встановлені до них п. 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Ба більше, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу вищезазначеного видно, що є вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Судом встановлено, що позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій.
Доказів та обґрунтувань щодо того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не наведено, судом не встановлено.
Щодо підстави відмови у реєстрації податкової накладної, зокрема, ненаданням платником податків копій документів, слід зазначити наступне.
Судом встановлено, що позивач під час здійснення операцій з постачання/надання товарів/послуг вчинив усі необхідні дії для реєстрації податкової накладної.
Оскаржене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної містить формальні підстави для його прийняття, що зазначені у Постанові КМУ №117, а саме: ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
У рішенні не конкретизовано та не підкреслено, які саме документи не надано, навіть, за наявності в самому рішенні законодавчо затвердженої форми відповідної відмітки: документи, які не надано підкреслити.
Всупереч визначених у рішеннях підставах їх прийняття, податковим органом у не наведено жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було. Вказане, на переконання суду, також спростовує покликання відповідача 1 на те, що до позовної заяви позивачем долучено більший обсяг документів ніж надавався на розгляд Комісії при прийнятті спірних рішень. Оскільки, позивач не обмежений у своїх правах, щодо подачі додаткових доказів на підтвердження своєї позиції.
З огляду на встановлене, суд дійшов висновку, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній, та які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної. Суд наголошує, що дослідження факту здійснення господарських операцій, на виконання яких складено податкові накладні, є предметом документальних перевірок, обов`язком контролюючого органу при реєстрації податкових накладних є перевірка відповідності вказаних документів формі, встановленій чинним законодавством.
Таким чином, суд дійшов до висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Оскаржене рішення відповідача 1 не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Окрім того, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших суд касаційної інстанції наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
У зв`язку з викладеними обставинами, суд дійшов висновку, що оскаржене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправними та його належить скасувати.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну позивача, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
Водночас викладені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Так п. 28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.
При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС України (на даний час ДПС України).
Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну позивача датою її подання до Єдиного реєстру податкових накладних.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Частинами 1, 2 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем судовий збір належить стягнути на його користь.
Позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру та сплачено при поданні позовної заяви судовий збір в сумі 5368,00 грн. Позовні вимоги задоволено до ГУДПС у Львівській області, в адміністративному порядку рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не оскаржене. Тому стягненню на користь позивача підлягають судові витрати у виді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань лише ГУДПС у Львівській області в сумі 2684,00 грн. Стягувати судовий збір з ДПС України за цих обставин немає підстав.
Інша частина судового збору, що є надміру сплаченою до бюджету відшкодуванню не підлягає. Водночас суд звертає увагу позивача, що він не позбавлений права звернутися до суду з відповідною заявою про повернення надміру сплачених коштів.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 294,295 КАС України, суд,
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8513241/44192642 від 28.03.2023.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа,8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 07.02.2023 складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266» (ЄДРПОУ 44192642) датою її подання.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська,35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Стрийська 266» (ЄДРПОУ 44192642) судові витрати у виді судового збору в сумі в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяКравців О. Р.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115343243 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні