СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2023 року Справа № 480/10387/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кравченка Є.Д.,
за участю секретаря судового засідання - Сізової К.О.,
представника позивача - Нємцева В.А.,
представника відповідача - Міщенко Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/10387/23 за позовом Приватного підприємства "АДВАНС ЛТД" до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "АДВАНС ЛТД" (далі - ПП "АДВАНС ЛТД"; позивач) звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі - ГУ ДПС у Сумській області; відровідач), в якій просить скасувати податкові повідомлення-рішення № 448318280706 та №448518280706, прийняті 04 липня 2023 року в.о. начальника ГУ ДПС у Сумській області Артемом Снежком.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що Головним управлінням ДПС у Сумській області проведено фактичну перевірку з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу підакцизних товарів, за результатами якої складено акт від 09.06.2023 № 3946/А/18-28-09-01/38209035.
Представник позивача вважає, що зроблений у акті висновок про недотримання ПП «Адванс Лтд» вимог пп. 1 та 2 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (із змінами і доповненнями) у частині створення та роздрукування касових чеків, що не відповідають встановленим вимогах щодо форми та змісту розрахункових документів, є помилковим.
Зокрема, вказує, що безпосередній зміст обов`язку платника податку, який визначений у пункті 1 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» полягає у тому, щоб усі розрахункові операції відбувалися саме із застосуванням РРО і на повну суму покупки, втім на переконання представника, акт перевірки від 09.06.2023 року не містить відомостей про встановлені перевіркою факти проведення ПП «АДВАНС ЛТД» розрахункових операцій без застосування РРО та/або не на повну суму покупки, що свідчить про безпідставність виявлених у ході фактичної перевірки порушень пункту 1 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Також, стверджує, що відсутність у касовому чеку, створеному у паперовій та/або електронній формі переведеним у фіскальний режим роботи реєстратором розрахункових операцій, інформації про ідентифікатор еквайра та торгівця або інших реквізитів, що дають змогу їх ідентифікувати (рядок 11 форми № ФКЧ-1), ідентифікатор платіжного пристрою (рядок 12 форми № ФКЧ-1), реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ» (рядок 15 форми № ФКЧ-1) при проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, не з`єднаного або не поєднаного з реєстратором розрахункових операцій, не призводить до порушення вимог пункту 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», оскільки у такому випадку зазначені реквізити фіскального чека не є обов`язковими.
При цьому зауважує, що позивач не зобов`язаний зазначати у фіскальних чеках реквізити, які передбачені як обов`язкові при використанні платіжного терміналу, з`єднаного або поєднаного з реєстратором розрахункових операцій, оскільки використовує термінали не з`єднані/не поєднані з реєстратором розрахункових операцій.
Наведене, на переконання представника позивача, свідчить про безпідставність, необгрунтованість та незаконність висновків про порушення ПП «АДВАНС ЛТД» вимог пунктів 1, 2, 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», що свідчить про незаконність прийняття податкового повідомлення-рішення від 04.07.2023 № 448318280706, яким до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 959448,68 грн. та податкового повідомлення-рішення від 04.07.2023 № 448518280706, яким до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 938,70 грн.
Ухвалою суду від 25.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати в загальному позовному провадженні, призначено підготовче судове засідання на 11 жовтня 2023 року.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, зазначивши що ПП «АДВАНС ЛТД» на автогаззаправці (АГЗ) за адресою: Сумська обл., Конотопський р-н, м. Кролевець, вул. Загребельна, 101 порушено вимоги пунктів 1 та 2 статті 3 Закону № 265 у частині створення та роздрукування касових чеків, що не відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту розрахункових документів та, як наслідок, невидачі (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункових операцій.
Так, проведеною перевіркою встановлено відсутність у розрахункових документах окремих реквізитів передбачених п. 2 Розділу II Положення № 13, зокрема:
- ідентифікатора еквайра та торгівця або інших реквізитів, що дають змогу їх ідентифікувати, (11 рядок фіскального касового чека форми № ФКЧ-1);
- ідентифікатора платіжного пристрою зазначається (рядок 12 фіскального касового чека форми № ФКЧ-1);
- реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ» (рядок 15 фіскального касового чека форми № ФКЧ-1).
Наявність у розрахункових документах недоліків в частині реквізитів свідчать про порушення суб`єктом господарювання вимог пунктів 1, 2 статті 3 Закону № 265/95-ВР і утворюють склад правопорушення, за яке передбачена відповідальність пунктом 1 статті 17 Закону № 265/95-ВР.
Враховуючи вищевикладене, на думку відповідача, податкове повідомлення-рішення від04.07.2023 № 448318280706, яким до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 959448,68 грн. та податкове повідомлення-рішення від 04.07.2023 № 448518280706, яким до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 938,70 грн. є правомірними, законними і обгрунтованими, відтак просив у задоволенні позову відмовити.
У подальшому представником позивача подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що відповідач у відзиві не навів жодних переконливих доводів, що умовою проведення розрахунків щодо додержання встановленого порядку застосування реєстратора розрахункових операцій типу «ТТ POS.27» версії програмного забезпечення V21-306 з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу при реалізації пального є його з`єднання або поєднання.
Також, зауважив, що відповідачем не спростовано доводи позивача стосовно незаконності та безпідставності посилання відповідача на пункт 1 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», як на правову підставу для винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Щодо встановлення перевіркою порушення вимог пункту 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» представник зауважив, що ні у висновках, ні у описовій частині акту від 09.06.2023 року № 3964/А/18-28-09-01/38209035 не йшлося про вказане порушеня, що свідчить про незаконність та безпідставність посилань на вказану норму, як на підставу для прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
У подальшому від ГУ ДПС в Сумській області надійшло заперечення на відповідь на відзив, в якому представник вкотре наголосив, що умовою проведення розрахунків щодо додержання встановленого порядку застосування реєстратора розрахункових операцій типу «ТТ POS.27» версії програмного забезпечення V21-306 з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу при реалізації пального є його з`єднання або поєднання, для забезпечення відображення у розрахункових документах(фіскальних чеках) усіх необхідних реквізитів передбачених Положенням № 13.
Також, від представника позивача надійшли додаткові пояснення, в яких зазначив, що акт фактичної перевірки від 09.06.2023 року № 3964/А/18-28-09-01/38209035 не містить відомостей про те, що спеціалізований електронний контрольно-касовий апарат, призначений для реалізації пального типу «ТТ POS.27», заводський номер TR80340217 та POS-термінал, які використовувалися ПП «АДВАНС ЛТД» на АГЗС за адресою: Сумська обл., Шосткинський р-н, м. Кролевець, вул. Загребельна, 101, були з`єднані та/або поєднані.
Поряд з тим листом ПП СЦ «АЗС Сервіс» від 16.06.2023 року №6/16/3 належним чином доводиться, що вказані вище спеціалізований електронний контрольно-касовий апарат та POS-термінал не були і в принципі не могли бути з`єднані та/або поєднані.
Від представника відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких наголосив, що ПП «Адванс Лтд» на автогаззаправці (АГЗС) використовує спеціалізований електронний контрольно-касовий апарат призначений для реалізації пального типу ТТ POS.27, заводський (серійний) номер TR80340217, версії внутрішнього програмного забезпечення V21-306, якому контролюючим органом присвоєно унікальний фіскальний номер 3001037289 (дата виготовлення РРО - 03.01.2023 р., дата введення в експлуатацію та реєстрація РРО - 13.01.2023 р.). Даний апарат внесений до Держреєстру, а тому фіскальний касовий чек на товари (послуги) повинен містити обов`язкові реквізити, визначені п. 2 розділу II Положенням № 13.
Ухвалою суду від 11.10.2023, занесеною в протокол судового засідання, відкладено розгляд справи до 02 листопада 2023 року.
Ухвалою суду від 02.11.2023 закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 14 листопада 2023року.
Ухвалою суду від 14.11.2023, занесеною в протокол судового засідання, відкладено розгляд справи до 22 листопада 2023 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених у позові, відповіді на відзив та поясненнях.
Представник відповідача заперечував проти позовних з підстав, викладених у відзиві, запереченні на відповідь на відзив та поясненнях, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, враховуючи наступне.
Судом встановлено, що приватне підприємство «АДВАНС ЛТД» є суб`єктом господарювання приватного права, одним із видів господарської діяльності якого є роздрібна торгівля пальним.
Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 30.05.2023 року № 744-кп «Про проведення фактичної перевірки» в період часу з 31.05.2023 року по 09.06.2023 року начальник відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Сумській області Сокол С.В. (направлення від 30.05.2023 року № 1092/Н/18-28-09-01), головний державний інспектор відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Сумській області Кравцов С.О. (направлення від 30.05.2023 року № 1093/Н/18-28-09-01) та головний державний інспектор відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Сумській області Созінова Т.Ф. (направлення від 30.05.2023 року №1094/Н/18-28-09-01) здійснили фактичну перевірку з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу підакцизних товарів ПП «АДВАНС ЛТД» за місцем фактичного здійснення господарської діяльності за адресою: Сумська область, місто Кролевець, вулиця Загребельна, будинок 101, за результатами якої був складений Акт від 09.06.2023 року № 3964/А/18-28-09-01/38209035 (далі Акт) (а.с. 8-16).
Згідно з наведеними у Акті висновками перевіркою зокрема встановлено порушення вимог пунктів 1 та 2 статті 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
У описовій частині Акту зазначено, що ПП «АДВАНС ЛТД» на АГЗС за адресою: Сумська обл., Шосткинський р-н, м. Кролевець, вул. Загребельна, 101 використовує спеціалізований електронний контрольно-касовий апарат, призначений для реалізації пального типу «ТТ POS.27», заводський номер TR80340217, версія програмного забезпечення V21-306, якому контролюючим органом присвоєно унікальний фіскальний номер 3001037289, дата реєстрації 13.01.2023 року. Відповідно до контрольних стрічок реєстратора розрахункових операцій за фіскальним номером 3001037289 за період з 13.01.2023 по 30.05.2023, що підтверджується періодичним звітом з фіскальної пам`яті (скороченим) з 13.01.2023 по 30.05.2023 та Х-звітом від 31.05.2023 з 08:00:40 по 10:17:55 загальна сума реалізованих товарів згідно касових чеків без зазначенням ідентифікатора еквайра та торгівця або інших реквізитів, що дають змогу їх ідентифікувати, ідентифікатора платіжного пристрою, реквізитів електронного платіжного засобу (платіжної картки), допустимих правилами безпеки платіжної системи, перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ» при роздрібній торгівлі пальним ПП «АДВАНС ЛТД» через автогазозаправку (АГЗ) розташовану за адресою: Сумська обл., Конотопський район, м. Кролевець, вул. Загребельна, 101 склала 640 571,15 гривень.
Відповідно до електронної контрольної стрічки реєстратора розрахункових операцій за фіскальним номером 3001037289 першим касовим чеком, що підтверджує відсутність вищевказаних обов`язкових реквізитів розрахункового документа у перевіряємому періоді є касовий чек № 345 від 17.01.2023 на суму 938,70 грн., яка входить в загальну суму реалізованих товарів згідно касових чеків без зазначених вище реквізитів.
Також, при проведенні контрольної розрахункової операції, а саме придбанні газу вуглеводного скрапленого в безготівковій формі (з використанням банківської карти) на суму 658,00 грн., зазначена операція була проведена з використання POS-терміналу через реєстратор розрахункових операцій за фіскальним номером 3001037289 та видачею касового чеку № 4358 від 31.05.2023, який підтверджує відсутність вищезазначених обов`язкових реквізитів.
Таким чином ПП «АДВАНС ЛТД» (код ЄДРПОУ 38209035) на автогаззаправці (АГЗ) за адресою: Сумська обл., Конотопський р-н, м. Кролевець, вул. Загребельна, 101 порушено вимоги пунктів 1 та 2 статті 3 Закону № 265 у частині створення та роздрукування касових чеків, що не відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту розрахункових документів та, як наслідок, невидачі (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункових операцій.
Не погоджуючись із наведеними у Акті висновками в частині виявлених порушень пунктів 1 та 2 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», ПП «АДВАНС ЛТД», керуючись пунктом 86.7 статті 86 Податкового кодексу України, подало свої заперечення (а.с. 18-20).
За результатами розгляду заперечення ПП «Адванс Лтд» б/н та б/д висновки акта фактичної перевірки від 09.06.2023 за № 3964/А/18-28-09-01/38209035 щодо виявлених порушень вимог Закону № 265 залишено без змін, про що повідомлено ПП «Адванс Лтд» листом Головного управління ДПС у Сумській області від 29.06.2023 №1276/12/18-28-09-01-03 (а.с. 29-36).
На підставі висновків акта перевірки контролюючим органом винесено податкові повідомлення-рішення:
- від 04.07.2023 № 448318280706 про застосування штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 1 статті 17 Закону № 265 у розмірі 938,70 грн. за фактом створення та роздрукування касових чеків, що не відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту розрахункових документів та як наслідок невидачі (в паперовому виггляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа (938,70 грн. (встановлена вартість продажу товарів з порушенням вчиненим вперше) х 100 відсотків вартості проданих з порушеннями (розмір санкції) (а.с. 36);
- від 04.07.2023 № 448518280706 про застосування штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 1 статті 17 Закону № 265 у розмірі 959448,68 грн. за фактом створення та роздрукування касових чеків, що не відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту розрахункових документів та як наслідок невидачі (в паперовому виггляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа (639632,45 грн. (встановлена вартість продажу товарів з порушень у подальшому) х 150 -відсотків вартості проданих з порушеннями (розмір санкції) (а.с. 37).
Не погодившись з вказаними податковими повідомленням-рішенням, позивач подав скаргу Державної податкової служби України, в якій просив скасувати вищевказані рішення (а.с. 41-43). Проте, рішенням Державної податкової служби України від08.09.2023 №26415/6/99.-00-06-03-01-06 зазначену скаргу залишено без задоволення та рішення без змін (а.с. 46-48).
Вважаючи податкові повідомлення-рішення протиправними та таким, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі - Закон № 265), дія якого поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Згідно п. п. 1, 2, 11 ст. 3 Закону № 265 суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:
- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
- надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);
- проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.
Відповідно до ст. 2 Закону № 265 розрахунковий документ - це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.
Статтею 8 Закону № 265 передбачено, зокрема, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
На виконання приписів цієї норми прийнято Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. № 13 (далі - Положення № 13), пунктом 2 Розділу II якого передбачено обов`язкові реквізити для фіскального чека.
Відповідно до пункту 1 розділу II Положення № 13 фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек) - розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги).
Пунктом 2 розділу II Положення № 13 встановлено, що фіскальний чек має містити такі обов`язкові реквізити:
найменування суб`єкта господарювання (рядок 1);
назва господарської одиниці - найменування, яке зазначене в документі на право власності або користування господарською одиницею і відповідає довіднику "Типи об`єктів оподаткування" та повідомлене ДПС формою 20-ОПП (рядок 2);
адреса господарської одиниці - адреса, яка зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею (назва населеного пункту, назва вулиці, номер будинку/офісу/квартири) та повідомлена ДПС формою 20-ОПП (рядок 3);
для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ,- індивідуальний податковий номер платника ПДВ, який надається згідно з Кодексом; перед номером друкуються великі літери "ПН" (рядок 4);
для СГ, що не є платниками ПДВ,- податковий номер або серія та номер паспорта / номер ID картки (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), перед яким друкуються великі літери "ІД" (рядок 5);
якщо кількість придбаного товару (обсяг отриманої послуги) не дорівнює одиниці виміру, - кількість, вартість одиниці виміру придбаного товару (отриманої послуги) (рядок 6);
код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 7);
цифрове значення штрихового коду товару (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством, а у разі непередбачення - за бажанням платника) (рядок 8);
цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9)
назва товару (послуги), вартість, літерне позначення ставки ПДВ (рядок 10);
ідентифікатор еквайра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати (рядок 11);
ідентифікатор платіжного пристрою (рядок 12);
сума комісійної винагороди (у разі наявності) (рядок 13);
вид операції (рядок 14);
реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), допустимі правилами безпеки платіжної системи, перед якими друкуються великі літери "ЕПЗ" (рядок 15);
напис "ПЛАТІЖНА СИСТЕМА" (найменування платіжної системи, платіжний інструмент якої використовується, код авторизації або інший код, що ідентифікує операцію в платіжній системі та/або код транзакції в платіжній системі, значення коду) (рядок 16);
підпис касира (якщо це передбачено правилами платіжної системи), перед яким друкується відповідно напис "Касир" (рядок 17);
підпис держателя електронного платіжного засобу (платіжної картки) (якщо це передбачено правилами платіжної системи) в окремих рядках, перед якими друкуються відповідно написи "Касир" та "Держатель ЕПЗ" (рядок 18);
позначення форми оплати (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит, тощо), суму коштів за цією формою оплати та валюту операції (рядок 19);
загальна вартість придбаних товарів (отриманих послуг) у межах чека, перед якою друкується слово "СУМА" або "УСЬОГО" (рядок 20);
для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ,- окремим рядком літерне позначення ставки ПДВ, розмір ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкуються великі літери "ПДВ" (рядок 21);
для СГ роздрібної торгівлі, що здійснюють реалізацію підакцизних товарів та зареєстровані платниками акцизного податку (СГ, що зареєстровані платниками іншого податку, крім ПДВ),- окремим рядком літерне позначення, розмір ставки такого податку, загальна сума такого податку за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкується назва такого податку (рядок 22). У реквізиті "Акцизний податок" його назва наводиться згідно з Кодексом. За потреби дозволяється використовувати скорочення;
заокруглення (рядок 23);
до сплати (рядок 24);
фіскальний номер касового чека / фіскальний номер електронного касового чека, дату (день, місяць, рік) та час (година, хвилина, секунда) проведення розрахункової операції (рядок 25);
QR-код, який містить у собі код автентифікації повідомлення (МАС) цього чеку, дату і час здійснення розрахункової операції, фіскальний номер касового чека/фіскальний номер електронного касового чека, суму розрахункової операції, фіскальний номер РРО / фіскальний номер ПРРО) (рядок 26);
для касового чека, що створюється програмним реєстратором розрахункових операцій:
позначку щодо режиму роботи (офлайн/онлайн), в якому створений касовий чек програмним реєстратором розрахункових операцій (рядок 27), контрольне число, сформоване в режимі офлайн (рядок 28);
заводський номер реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери "ЗН". Заводський номер для програмних реєстраторів розрахункових операцій не зазначається (рядок 29);
фіскальний номер реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери "ФН" або фіскальний номер програмного реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери "ФН ПРРО" (рядок 30);
напис "ФІСКАЛЬНИЙ ЧЕК" та графічне зображення найменування або логотипу виробника (рядок 31).
Згідно із пунктом 3 розділу ІІ Положення № 13 рядки 6 - 10 фіскального чека повторюються відповідно до кількості різних найменувань товарів (послуг), які оплачені за одним касовим чеком.
Якщо кількість придбаного товару (отриманої послуги) дорівнює одиниці виміру, відомості про товар (послугу) можна друкувати в одному рядку.
Якщо РРО працює з цінами (тарифами), що включають ПДВ, в фіскальному чеку друкується вартість кожного товару (послуги) з урахуванням ПДВ, інакше - вартість без урахування ПДВ.
Рядки 11 - 18 фіскального чека заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з`єднаного або поєднаного з РРО (пункт 4 розділу ІІ Положення № 13).
Рядки 15, 16, 18 фіскального чека повторюються відповідно до кількості електронних платіжних засобів, з використанням яких здійснюється оплата (пункт 5 розділу ІІ Положення № 13).
Рядок 19 фіскального чека повторюється відповідно до кількості різних форм оплати. У разі здійснення оплати лише в готівковій формі дозволяється не друкувати цей рядок (пункт 6 розділу ІІ Положення № 13).
Рядки 21, 22 фіскального чека повторюються відповідно до кількості податкових груп за різними ставками ПДВ та акцизного податку. Дозволяється не друкувати рядки за податковими групами, якщо сума ПДВ або акцизного податку дорівнює нулю (пункт 7 розділу ІІ Положення № 13).
У разі якщо загальна вартість придбаних товарів (отриманих послуг) не кратна найменшому номіналу грошових знаків національної валюти, встановленому Національним банком України (далі - НБУ) в якості засобу платежу, результат заокруглення суми оплати у готівковій формі, виконаний відповідно до вимог НБУ щодо оптимізації обігу монет дрібних номіналів, друкується після рядка 22 з написом "Заокруглення". Наступним рядком друкується "До сплати" і сума після заокруглення (пункт 8 розділу ІІ Положення № 13).
Встановлені у Положенні № 13 вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов`язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів. У разі відсутності в документі хоча б одного з обов`язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не приймається як розрахунковий (пункт 3 розділу І Положення № 13).
Так, проведеною фактичною перевіркою контролюючим органом встановлено відсутність у розрахункових документах окремих реквізитів, передбачених п. 2 Розділу II Положення № 13, зокрема:
- ідентифікатора еквайра та торгівця або інших реквізитів, що дають змогу їх ідентифікувати, (11 рядок фіскального касового чека форми № ФКЧ-1);
- ідентифікатора платіжного пристрою зазначається (рядок 12 фіскального касового чека форми № ФКЧ-1);
- реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), перед якими друкуються великі літери «ЕПЗ» (рядок 15 фіскального касового чека форми № ФКЧ-1).
Втім, суд зауважує, що рядки 11-18 фіскального чека є обов`язковими реквізитами не в усіх випадках, а лише у разі використання платіжного терміналу, який в свою чергу з`єднаний або поєднаний з реєстратором розрахункових операцій, тобто у разі забезпечення інтеграції програмного забезпечення платіжного терміналу до реєстратора розрахункових операцій.
Як встановлено судом ПП «АДВАНС ЛТД» на АГЗС за адресою: Сумська обл., Шосткинський р-н, м. Кролевець, вул. Загребельна, 101 використовує спеціалізований електронний контрольно-касовий апарат, призначений для реалізації пального типу «ТТ POS.27», заводський номер TR80340217, версія програмного забезпечення V21-306, якому контролюючим органом присвоєно унікальний фіскальний номер 3001037289, дата реєстрації 13.01.2023 року.
Втім вказаний електронний контрольно-касовий апарат не з`єднаний та не поєднаний з РРО, що підтверджується листом "АЗС -Сервіс" від 16.06.2023 № 6/16/3 (а.с. 49).
Водночас, обов`язкова програмна інтеграція і з`єднання кожного платіжного терміналу із реєстратором розрахункових операцій чинним законодавством не передбачена, а так само не передбачено, що кількість платіжних терміналів, що використовуються суб`єктом господарювання, повинна відповідати кількості реєстраторів розрахункових операцій.
При цьому, суд враховує, що наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2020 р. № 306 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13" передбачено, що до 01 серпня 2021 року реєстратори розрахункових операцій, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу.
Щодо зазначеного, дана норма зобов`язала виробників (постачальників) в строк до 01.08.2021 p. доопрацювати реєстратори розрахункових операцій з метою забезпечення відображення в фіскальних чеках нових обов`язкових реквізитів, передбачених Наказом №306. Тобто, вказана норма стосується саме виробників (постачальників) РРО, а не суб`єктів господарювання. При цьому, таке доопрацювання виробниками РРО має бути здійснено лише у разі наявності технічних можливостей.
За таких обставин, висновки контролюючого органу про невідповідність розрахункових документів вимогам закону через відсутність у них в якості обов`язкових реквізитів рядків 11, 12, 15 є безпідставними, оскільки формальна відсутність рядків 11-18 на фіскальному чеку не змінює встановленого факту придбання товару покупцем у визначеного продавця, а чек підтверджує виконання розрахункової операції та містить реквізити, які достатньо повно ідентифікують господарську операцію.
При цьому, за змістом Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" правопорушенням є здійснення розрахункових операцій за відсутності розрахункового документа як такого, а не здійснення таких операцій на підставі розрахункових документів, що містять окремі недоліки, які не впливають ні на зміст розрахункової операції, ні на зміст платіжної операції.
Враховуючи, що законом не передбачено відповідальності за порушення правил оформлення розрахункових документів, а отже, застосування до позивача штрафних санкцій є протиправним.
У контексті наведеного суд враховує, що згідно п. 112.7 ст. 112 Податкового Кодексу України усі сумніви щодо наявності обставин, за яких особа може бути притягнута до відповідальності за порушення податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, трактуються на користь такої особи.
У разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків (п. 56.21 ст. 56 ПК України).
Сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду. Більше того, наведеною нормою охоплюються не лише очікування платника, запровадженням у податковому законодавстві цієї презумпції як принципу (основної засади) накладається відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного нею варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом. При цьому тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.
Аналогічна позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 10 лютого 2021 року у справі № 380/671/20.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до відповідача фінансових санкцій, оскільки останнім виконано покладений на нього обов`язок щодо підтвердження виконання розрахункових операцій, а доводи контроллючого органу щодо недотримання ПП «Адванс Лтд» вимог п. п. 1 та 2 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у частині створення та роздрукування касових чеків, що не відповідають встановленим вимогах щодо форми та змісту розрахункових документів не відповідають фактичним обставинам справи.
Щодо доводів відповідача про порушення позивачем вимог пункту 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суд зауважує, що, ні у висновках, ні у описовій частині акту від 09.06.2023 року № 3964/А/18-28-09-01/38209035 не йшлося про вказане порушення.
Отже, посилання на вказану норму, як на підставу для прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень не відповідає вимогам обґрунтованості індивідуального акту, на підставі якого до особи застосовано штрафні санкції.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч. 1 ст. 90 КАС України).
Суд, у цій справі, також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (п. 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Враховуючи вищезазначені положення, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно із ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені ним судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 14405,81 грн. відповідно до платіжної інстукції від 18.09.2023 № 245 (а.с. 52).
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "АДВАНС ЛТД" до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 04.07.2023 № 448318280706.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 04.07.2023 № 448518280706.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, Сумська область, 40009, код ЄДРПОУ 43995469) на користь Приватного підприємства "АДВАНС ЛТД" (пров. Депутатський, буд. 19, кв. 39, м.Шостка, Шосткинський район, Сумська область, 41100, код ЄДРПОУ 38209035) судовий збір у розмірі 14405 (чотирнадцять тисяч чотириста п`ять) грн. 81 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 01.12.2023.
Суддя Є.Д. Кравченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115345161 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні