Ухвала
від 04.12.2023 по справі 804/10279/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про заміну сторони її правонаступником

04 грудня 2023 рокуСправа №804/10279/13-а

Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Прудник Сергій Володимирович, розглянувши в порядку письмового провадження заяву Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про заміну сторони у виконавчому листі у справі за позовною заявою Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до товариства з обмеженою відповідальністю "Агропак" про стягнення заборгованості, -

В С Т А Н О В И В:

Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності звернулось до суду з адміністративним позовом про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Агропак» суму недоїмки по сплаті страхових внесків в розмірі 2720,27 грн., обґрунтовуючи свої вимоги тим, що відповідно до звіту за 2010 рік про нараховані внески, перерахування та витрати, пов`язані з загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, у відповідача несплачені страхові внески в сумі 2720,27 грн.

За наслідками розгляду даної позовної заяви, постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.08.2013 року адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності задоволено.

Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю «Агропак» (ЄДРПОУ 31711565) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності суму недоїмки по сплаті страхових внесків в розмірі 2720 (дві тисячі сімсот двадцять) грн. 27 коп.

Судом зобов`язано суму заборгованості 2720,27 грн. перерахувати на р/р НОМЕР_1 в ПАТ «КБ «Надра», м. Київ, Центр, МФО 380764, код ЄДРПОУ 26049920, одержувач Ленінська районна виконавча дирекція Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Означене постанова суду набрала законної сили 30.11.2013 року.

21.04.2014 року представником позивача отримано 1 (один) виконавчий лист щодо стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Агропак» (ЄДРПОУ 31711565) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності суму недоїмки по сплаті страхових внесків в розмірі 2720 (дві тисячі сімсот двадцять) грн. 27 коп., що підтверджено підписом представника на заяві по видачу виконавчого листа (зареєстровано судом 16.12.2013 року за вх. №81401/13).

29.09.2017 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області про заміну сторони виконавчого провадження у адміністративній справі №804/10279/13-а задоволено. Замінено стягувача у виконавчому провадженні з виконання постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.08.2013 року у справі №804/10279/13-а, з Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на його правонаступника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 41323962).

22.11.2023 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області до суд надійшла заява про заміну сторони у виконавчому листі, в якій заявник просить суд:

- замінити сторону, а саме: стягувача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області у справі №804/10279/13-а на Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області;

- здійснити розгляд заяви без участі представника Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Аргументи такої заяви зводяться до того, що відповідно до Постанови КМУ від 27.12.2022 №1442 «Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області з 01.01.2023 року припинено реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України. З 01.01.2023 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №2620-ІХ від 21.09.2022 року. Частиною 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2620-ІХ визначено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 01.01.2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Відповідно до частини 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2620-ІХ стягнення та погашення заборгованості із страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, пенсійне страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у тому числі в судовому порядку, у справах про банкрутство, за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності цим Законом, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань з 15.05.2023 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області було припинено. Таким чином Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області є правонаступником Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області.

За відомостями з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.11.2023 року зазначена вище заяву розподілено та вирішено передати судді Пруднику С.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2023 року прийнято до провадження адміністративну справу №804/10279/13-а та призначено заяву Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про заміну сторони у виконавчому листі у судовому засіданні.

В судове засідання 04.12.2023 року сторони не прибули.

Частиною 2 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

За приписами частини 4 статті 229 КАС України встановлено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, повно та всебічно з`ясувавши обставини справи, безпосередньо дослідивши наявні докази у справі та надавши їм оцінку, прийшов до наступного висновку.

Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо якого виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесу до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Законом України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», який набрав чинності 1 січня 2023 року, викладено в новій редакції Закон України від 3 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі- Закон № 1105-XIV).

Згідно ч. 1 ст. 4 Закону № 1105 (в редакції, чинній з 1 січня 2023 року), уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

Основні завдання і функції уповноваженого органу управління та його територіальних органів визначено у статті 5 Закону № 1105.

Так, основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є, зокрема: 1) реалізація державної політики у сферах соціального страхування; 2) здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону; 3) профілактика нещасних випадків; 4) проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів; 5) здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів (частина 1).

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону № 1105-ХІV, уповноважений орган управління та його територіальні органи зобов`язані: 1) забезпечувати фінансування та здійснення страхових виплат, надання соціальних послуг, передбачених цим Законом; 2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; 3) вживати заходів для раціонального використання страхових коштів; 4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування; 5) стягувати надміру сплачені страхові кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку; 6) вести облік і звітність щодо страхових коштів; 7) надавати безоплатно застрахованим особам і страхувальникам консультації з питань застосування законодавства про соціальне страхування; 8) інформувати страхувальників та застрахованих осіб про результати своєї роботи через медіа.

Аналізуючи наведені вище норми, суд доходить висновку, що з 01 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування є Пенсійний фонд України на якого, зокрема, покладено функцію здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до Закону № 1105-ХІV.

Положеннями Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105-ХІV визначено наступне.

Припинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону (пункт 2).

До завершення заходів, пов`язаних з приєднанням до Пенсійного фонду України Фонду соціального страхування України та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених цим Законом, забезпечують у межах компетенції виконавча дирекція та робочі органи Фонду соціального страхування України (пункт 3).

Фонду соціального страхування України здійснює передачу Пенсійному фонду України особових справ потерпілих (членів їхніх сімей), баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення щодо ведення обліку та здійснення страхових виплат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (пункт 5).

Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про Пенсійний фонд України» від 15 листопада 2022 року № 1289 виконавча дирекція Фонду соціального страхування здійснює інвентаризацію особових справ потерпілих від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань (членів їх сімей), баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення щодо ведення обліку та здійснення страхових виплат та передає до 20 листопада 2022 року Пенсійному фонду України перелік програмного забезпечення, що використовується для виконання функцій Фонду соціального страхування, із зазначенням програмно-технічних комплексів, призначених для ведення обліку та здійснення страхових виплат, опис та структуру баз даних, технічну документацію, перелік та основні характеристики технічних засобів.

Згідно пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням» від 29 листопада 2022 року № 1323 Пенсійний фонд України з 2 січня 2023 року забезпечує здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» на підставі переданих виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування та її робочими органами справ, баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення, а також підготовлених виплатних документів на січень 2023 року.

Відповідно до абз. 6 п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 року № 1442 «Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України» Голова комісії з реорганізації Фонду та голови комісій з реорганізації управлінь виконавчої дирекції Фонду забезпечують складення передавальних актів, які повинні містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Слід зазначити, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права.

Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 18.07.2023 року у справі № 200/10663/21 та в ухвалі Верховного Суду від 20.09.2023 року у справі №340/1300/20.

Відповідно до витягу Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області (ідентифікаційний код 41323962) станом на 12.05.2023 року державна реєстрація припинення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області проведена, правонаступником Управління є Пенсійний фонд України (код ЄДРПОУ: 00035323).

Згідно з відомостями, оприлюдненими на офіційному сайті Міністерства соціальної політики України, у зв`язку із приєднанням Фонду соціального страхування України до Пенсійного фонду України уповноваженим органом в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування з 01 січня 2023 року є Пенсійний фонд України (https://www.msp.gov.ua/news/22481.html).

Відповідно до відомостей з офіційного сайту Пенсійного фонду України з 01 січня 2023 року саме органи Пенсійного фонду України виплачуватимуть одноразові та щомісячні страхові виплати потерпілим на виробництві, членам їх сімей (https://www.pfu.gov.ua/2155503-yevgenij-kapinus-z-1-sichnya-strahovi-vyplaty-zdijsnyuye pensijnyj-fond-ukrayiny/).

Крім того, на Урядовому порталі розміщена інформація про те, що у січні 2023 року Фонд соціального страхування України завершив передачу справ про страхові виплати потерпілих на виробництві до Пенсійного фонду (https://www.kmu.gov.ua/news/fond-sotsialnoho-strakhuvannia-ukrainy-zavershyv-peredachu-sprav-poterpilykh-do-pensiinoho fondu).

Отже, з 01 січня 2023 року Фонд соціального страхування України, його виконавчі дирекції, управління виконавчої дирекції Фонду та їх відділення втратили повноваження державного органу, який згідно із законом виконував функції, зокрема, здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до Закону № 1105, тому не може здійснювати права та виконувати обов`язки сторони у справі, а відтак, і відповідати за зобов`язання, які на нього покладені, в тому числі й судовими рішеннями, оскільки такі повноваження передані Пенсійному фонду України та його територіальним органам.

Таким чином, з 01 січня 2023 року відбулось публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання адміністративної компетенції.

Крім того, суд враховує і факт державної реєстрації припинення юридичної особи - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області, правонаступник Пенсійний фонд України.

У статті 1 Закону України від 2 червня 2016 року №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон №1404-VIII) виконавчим провадженням як завершальною стадією судового провадження і примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) вважається сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно із частиною першою та другою статті 15 Закону № 1404-VIIIсторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.

Відповідно до абзацу першого частини п`ятої статті 15 Закону № 1404-VIII у разі вибуття однієї зі сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Відповідно до частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Судом встановлено, що постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.08.2013 року адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності задоволено.

Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю «Агропак» (ЄДРПОУ 31711565) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності суму недоїмки по сплаті страхових внесків в розмірі 2720 (дві тисячі сімсот двадцять) грн. 27 коп.

Судом зобов`язано суму заборгованості 2720,27 грн. перерахувати на р/р НОМЕР_1 в ПАТ «КБ «Надра», м. Київ, Центр, МФО 380764, код ЄДРПОУ 26049920, одержувач Ленінська районна виконавча дирекція Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Означене постанова суду набрала законної сили 30.11.2013 року.

21.04.2014 року представником позивача отримано 1 (один) виконавчий лист щодо стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Агропак» (ЄДРПОУ 31711565) на користь Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності суму недоїмки по сплаті страхових внесків в розмірі 2720 (дві тисячі сімсот двадцять) грн. 27 коп., що підтверджено підписом представника на заяві по видачу виконавчого листа (зареєстровано судом 16.12.2013 року за вх. №81401/13).

29.09.2017 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області про заміну сторони виконавчого провадження у адміністративній справі №804/10279/13-а задоволено. Замінено стягувача у виконавчому провадженні з виконання постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.08.2013 року у справі №804/10279/13-а, з Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на його правонаступника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 41323962).

Враховуючи викладене вище, заява Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про заміну сторони у виконавчому листі підлягає до задволення.

Керуючись ст. ст. 52, 243, 248, 256, 294, 295, 297, 370, 379 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Заяву Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про заміну сторони у виконавчому листі задовольнити повністю.

Замінити сторону, а саме: стягувача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області у справі №804/10279/13-а на Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Ухвала суду набирає законної сили відповідно до вимог ст.256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2023
Оприлюднено06.12.2023
Номер документу115378099
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/10279/13-а

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 28.09.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 29.09.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Постанова від 21.08.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ляшко Олег Борисович

Ухвала від 02.08.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ляшко Олег Борисович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні