Рішення
від 04.12.2023 по справі 240/25969/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2023 року м. Житомир справа № 240/25969/23

категорія 112030000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Попової О. Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 із позовом до Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 10.07.2023, згідно якого ОСОБА_1 відмовлено у праві на компенсацію, як особі, що надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

- зобов`язати Відділ соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області призначити ОСОБА_1 з часу подання заяви компенсацію, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка звернулась до Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області із письмовою заявою та відповідним пакетом документів стосовно виплати компенсації по догляду на непрофесійній основі. Проте, рішенням №23 від 10.07.2023 їй відмовлено у наданні такої компенсації,так як згідно висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду (мати позивачки ОСОБА_2 ), вона такого догляду не потребує.

Позивачка не погоджується з таким рішенням відповідача, зазначаючи про те, що її мати є особою похилого віку та згідно висновку ЛКК (за формою 080-4/о) від 19.04.2023 про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі - рекомендовано отримання такого догляду.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статей 258-263 КАС України.

Ухвалою суду від 14.09.2023 витребувано у Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області документи на підставі яких ОСОБА_1 відмовлено в призначенні державної допомоги за надання соціальних послуг на непрофесійній основі згідно рішення від 10.07.2023.

03.10.2023 через відділ документального забезпечення суду Відділом соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області подано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначено, що працівниками Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області складено висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, згідно якого ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду, оскільки сума балів становить від 63 і вище.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 , особа похилого віку з когнітивними порушеннями, яка за станом здоров`я потребує постійного стороннього догляду, що підтверджується копією висновку про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійні основі від 19.04.2023 року, та копією протоколу ЛКК №22 від 03.02.2023 року.

Позивачка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є дочкою ОСОБА_2 , яка у 2021-2022 роках здійснювала догляд за своєю матір`ю та отримувала компенсацію, як особа, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Згідно Висновку від 2022 року про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, встановлено, що ОСОБА_2 потребує надання соціальних послуг з догляду, сума балів 38, група рухової активності 4.

Для продовження виплати компенсації на наступний строк ОСОБА_1 , у лютому місяці 2023 року, звернулася із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі своїй матері до Управлення соціального захисту населення Житомирської райдержадміністрації Любарський відділ №3, як особа, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі своїй матері похилого віку з когнітивними порушеннями, яка є членом її сім"ї, спільно з нею проживає та пов"язана спільним побутом.

Проте, рішенням №23 від 24.02.2023 року Управлення соціального захисту населення Житомирської райдержадміністрації Любарський відділ №3, ОСОБА_1 відмовлено в призначені державної допомоги за надання соціальних послуг на непрофесійні основі, так як згідно висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду, так як сума балів за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб становить 54.5, що є меншим за необхідне для призначення такої допомоги.

У зв"язку із погіршенням стану ОСОБА_2 , про що зазначено сімейним лікарем у медичній книжці 19.04.2023 та отриманням висновку від 19.04.2023 про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, ОСОБА_2 рекомендовано отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи, а тому в червні 2023 року (згідно змісту позовної заяви) позивачка повторно звернулася до Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров"я Любарської селищної ради із заявою про згоду отримувати соціальні послуги.

Однак, 10.07.2023 Відділом соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров"я Любарської селищної ради, Житомирського району, Житомирської області, прийнято рішення, згідно якого ОСОБА_1 немає права на надання державної соціальної допомоги, так як сума балів індивідуальних потреб ОСОБА_2 вища за 63 бали.

Не погодившись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закон України "Про соціальні послуги" від 17.01.2019 №2671-VIII (далі - Закон №2671-VIII).

Згідно п.17 ст.1 Закону №2671-VIII соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Частиною 6 ст.13 Закону №2671-VIII передбачено, що фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

При цьому, ч.7 ст.13 Закону №2671-VIII визначено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України 23.09.2020 прийнято постанову №859 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі", яка набрала чинності 25.09.2020.

Так, вказаною постановою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі - Порядок №859).

Згідно з п.1 Порядку №859 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 №1161.

Відповідно до п.3 Порядку №859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Пунктом 6 Порядку №859 визначено, що для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.

Згідно з п.7 Порядку №859 уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Повідомлення про прийняття заяви із пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час подання заяви або надсилається їй протягом одного робочого дня із дати подання заяви на поштову або електронну адресу заявника.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, структурний підрозділ протягом трьох днів з дати отримання заяви надсилає на поштову або електронну адресу заявника повідомлення про те, які документи потрібно подати. Якщо їх буде подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважатиметься день її прийняття структурним підрозділом або відправлення поштою.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

Показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (додаток до Порядку) визначаються на підставі вивчення питання щодо можливості виконання особою, яка потребує надання соціальних послуг, різних видів життєдіяльності здійснюється за допомогою анкетування, яке проводиться з використанням шкали оцінки можливості виконання елементарних дій (таблиця 1) та шкали оцінки можливості виконання складних дій (таблиця 2) з метою визначення: залежності від будь-якої сторонньої допомоги (фізичної, психологічної, нагляду); можливості самостійно задовольняти свої основні життєві потреби; ступеня залежності та передбачуваної тривалості індивідуальної потреби у сторонній допомозі, причини, що її викликають.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.

Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.

Водночас, згідно висновку, якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 63 бали, особа не потребує надання індивідуальних соціальних послуг з догляду, що не дає право на призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Отже, із аналізу вказаних правових приписів Порядку №859 слідує, що для призначення виплати компенсації заявник подає відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та вичерпний перелік документів, передбачених пунктом 7 Порядку №859.

При цьому, уповноважений орган має обов`язок прийняти та розглянути подані фізичною особою документи з визначенням ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Як встановлено з матеріалів справи, 13.06.2023 до відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області надійшло звернення ОСОБА_1 щодо отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги.

З метою визначення рухової активності громадянки ОСОБА_2 комісією для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг Любарської селищної ради 15.06.2023 здійснено виїзд по місцю проживання заявниці та проведено комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг ОСОБА_2 .

На час прибуття членів комісії, до якої входять представники відділу соціального захисту населення, закладу охорони здоров"я та фахівець соціальної роботи Любарської селищної ради, ОСОБА_2 була відсутня. За телефонним повідомленням онучки, ОСОБА_3 повернулась додому, розповівши, що ходила прогулятись на місцевий шкільний стадіон, який знаходиться на відстані до 500 метрів, причому була без супроводу. У присутності комісії сама без сторонньої допомоги піднялась по сходах до будинку, в якому проживає, і відповідала на запитання членів комісії. Тому аргументація заявниці про те, що її мати, ОСОБА_2 , не може пересуватись самостійно, не може дійти самостійно до туалету, не користується телефоном, не бере їжу самостійно є не правдивою.

За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженими особами складено висновок про те, що ОСОБА_2 не потребує надання постійних індивідуальних соціальних послуг з догляду, тому її дочка ОСОБА_1 немає права на призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Суд звертає увагу, що згідно висновку ЛКК Любарського центру первинної медико-санітарної допомоги Любарської селищної ради від 19.04.2023 року ОСОБА_2 рекомендовано соціальні послуги «Догляд вдома».

Тому, за отриманням послуги догляду вдома ОСОБА_2 спрямовано до територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Любарської селищної ради для безкоштовного надання їй соціальних послуг.

З огляду на те, що за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, сума балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій склала 63 і більше, суд вважає правомірним висновок Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області про те, що ОСОБА_2 не потребує надання індивідуальних соціальних послуг з догляду, що не дає право на призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, оскільки за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 54 бали.

Відтак, суд приходить до висновку, що у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарської селищної ради, Житомирського району, Житомирської області про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії, слід відмовити повністю.

Керуючись статтями 243-246, 262, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ) до Відділу соціального захисту населення, сімейної політики, праці та охорони здоров`я Любарскої селищної ради, Житомирського району, Житомирської області (вул. Незалежності, 39, смт. Любар, Житомирський район, Житомирська область, 13100. РНОКПП/ЄДРПОУ: 44243639), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.Г. Попова

04 грудня 2023 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2023
Оприлюднено06.12.2023
Номер документу115378640
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —240/25969/23

Рішення від 04.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні