ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/23124/23
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Кобаля М.І.
За участю секретаря: Єжелі А.О.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС на рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року, суддя Терлецька О.О., у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОФІМЕД ГРУП" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-
У С Т А Н О В И Л А:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОФІМЕД ГРУП" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №8464036/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464035/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 06.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464032/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464033/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464031/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464034/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06 лютого 2023 року, податкову накладну № 2 від 06 лютого 2023 року, податкову накладну № 3 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 4 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 5 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 6 від 22 лютого 2023 року, що подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» (ЄДРПОУ - 39961135, 03195, м. Київ, пров. Лі Павла, буд. 2-Б, нежитлове приміщення 57) датою їх фактичного надходження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем подані до контролюючого органу податкові накладні від 06.02.2023 №1; від 06.02.2023 №2; від 22.02.2023 №3; від 22.02.2023 №4; від 22.02.2023 №5 та від 22.02.2023 №6 для її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак спірними рішеннями було відмовлено у реєстрації податкових накладних, не зважаючи на їх відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами. Після зупинення реєстрації податкових накладних позивачем було подано до контролюючого органу необхідні для реєстрації первинні документи, які підтверджують факт здійснення господарської операції, а тому спірні рішення були прийняті протиправно та мають бути скасовані.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Головне управління ДПС у Київській області, як відокремлений підрозділ ДПС звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Частиною 2 статті 311 КАС України визначено, що якщо під час письмового провадження за наявними у справі матеріалами суд апеляційної інстанції дійде висновку про те, що справу необхідно розглядати у судовому засіданні, то він призначає її до апеляційного розгляду в судовому засіданні.
Колегія суддів, враховуючи обставини даної справи, а також те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, не вбачає підстав для проведення розгляду апеляційної скарги за участю учасників справи у відкритому судовому засіданні.
В матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін у розгляді справи не обов`язкова.
З огляду на викладене, колегія суддів визнала можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОФІМЕД ГРУП" (ідентифікаційний код 39961135), зареєстровано як юридична особа 20.08.2015, номер запису про державну реєстрацію: 10681020000040540. Основний вид економічної діяльності - КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
23.05.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРОФІМЕД ГРУП" (Продавець) було укладено договори про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) від 23.05.2022 №4600006140; від 23.05.2022 №4600006141; від 23.05.2022 №4600006142 та від 23.05.2022 №4600006143, за умовами яких продавець зобов`язався постачати Формений одяг (Одяг робочий), зазначений в специфікаціях, які наведені в додатках 1 до цих Договорів.
Відповідно до пунктів 1.2 договорів найменування (номенклатура, асортимент), кількість Товарів, одиниця виміру, ціна за одиницю, строк поставки, місце поставки, інші умови зазначаються у Специфікації.
Пунктами 4.2. 4-4 договорів визначено, що покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих Товарів не раніше 20 (двадцяти) та не пізніше 30 (тридцяти) календарних днів з дати поставки, визначеної за правилами п. 5.8 цього Договору.
Постачальник, якщо є платником ПДВ, зобов`язаний надати Покупцю податкову накладну, складену в електронній формі та оформлену належним чином, з зазначенням обов`язкових реквізитів, відповідно до вимог Податкового кодексу України, з дотриманням умов щодо належної реєстрації електронного підпису уповноваженої особи та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних в порядку та в строки, встановлені Податковим кодексом України.
Надання Постачальником податкової накладної/розрахунку коригування, або її оформлення з порушеннями порядку заповнення, встановленого ПКУ, або надання податкової накладної з порушенням вимог щодо електронного підпису уповноваженої особи, яка її підписала, або не підтвердження реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни передбачені ПКУ, є відкладальною обставиною для настання обов`язку Покупця щодо здійснення оплати Товарів за цим Договором, до моменту одержання Покупцем такої податкової накладної/розрахунку коригування та одержання інформації з Єдиного реєстру податкових накладних про підтвердження факту здійснення такої реєстрації Постачальником та перевірки податкової накладної/розрахунку коригування на предмет додержання вимог законодавства щодо її заповнення та підписання.
Згідно з пунктами 12.1 договорів цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання Сторонами і діє до « 30» червня 2023 року, а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Між сторонами були підписані специфікації на суми:
- 5 898 218,40 грн (п`ять мільйонів вісімсот дев`яносто вісім тисяч двісті вісімнадцять гривень 40 коп), в тому числі ПДВ 983 036,40 грн (дев`ятсот вісімдесят три тисячі тридцять шість гривень 40 коп) до договору від 23.05.2022 №4600006140;
- 3 530 131,92 грн (три мільйона п`ятсот тридцять тисяч сто тридцять одна гривня 92 коп), в тому числі ПДВ 588 355,32 грн (п`ятсот вісімдесят вісім тисяч триста п`ятдесят п`ять гривень 32 коп) до договору від 23.05.2022 №4600006141;
- 4 758 098,40 грн (чотири мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч дев`яносто вісім гривень 40 коп), в тому числі ПДВ 793 016,40 грн (сімсот дев`яносто три тисячі шістнадцять гривень 40 коп) до договору від 23.05.2022 №4600006142;
- 5 420 915,04 грн (п`ять мільйонів чотириста двадцять тисяч дев`ятсот п`ятнадцять гривень 04 коп), в тому числі ПДВ 903 485,84 грн (дев`ятсот три тисячі чотириста вісімдесят п`ять гривень 84 коп) до договору від 23.05.2022 №4600006143.
З метою виконання умов вказаних договорів, ТОВ "ПРОФІМЕД ГРУП" було поставлено ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» товар (костюми) про що між сторонами були складені та підписані видаткові накладні:
- 06.02.2023 відвантажено Костюми ЗМиВуНм 01-01 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 412 комплектів, загальною вартістю 610 584,00 грн з ПДВ відповідно до видаткової накладної №6 від 06.02.2023;
- 06.02.2023 відвантажено Костюми ЗМиВуНм 01-01 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 384 комплекти, загальною вартістю 569 088,00 грн з ПДВ відповідно до видаткової накладної №7 від 06.02.2023;
- 22.02.2023 відвантажено Костюми ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 15 комплектів та Костюми ЗМиВуНмЭс 01-04 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 342 комплекти, загальною вартістю 590 634,00 грн з ПДВ відповідно до видаткової накладної №10 від 22.02.2023;
- 22.02.2023 відвантажено Костюми ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 98 комплектів та Костюми ЗМиВуНмЭс 01-04 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 584 комплекти, загальною вартістю 1 115 844,00 грн з ПДВ відповідно до видаткової накладної №11 від 22.02.2023;
- 22.02.2023 відвантажено Костюми ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 99 комплекти та Костюми ЗМиВуНмТо 01-02 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 3 комплекти загальною вартістю 153 522,00 грн з ПДВ відповідно до видаткової накладної №13 від 22.02.2023;
- 22.02.2023 відвантажено Костюми ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 125 комплектів загальною вартістю 185 250,00 грн з ПДВ відповідно до видаткової накладної №12 від 22.02.2023.
З матеріалів справи вбачається, що перевезення товару здійснювалося ТОВ "ПРОФІМЕД ГРУП", про що свідчать товарно-транспорті накладні №Р6 від 06.02.2023, №Р7 від 06.02.2023, №Р10 від 22.02.2023, №Р11 від 22.02.2023, №Р13 від 22.02.2023 та №Р12 від 22.02.2023.
Оплата поставленого товару не проведена згідно пунктів 4.4 договорів.
ТОВ "ПРОФІМЕД ГРУП" були складені податкові накладні та направлені електронними засобами зв`язку до ДПС України для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкова накладна №1 від 06.02.2023, яка виписана для покупця Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» на поставку Костюмів ЗМиВуНм 01-01 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 412 комплектів, на суму 610 584,00 грн у тому числі податок на додану вартість 101 764,00 грн;
- податкова накладна №2 від 06.02.2023, яка виписана для покупця Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» на поставку Костюмів ЗМиВуНм 01-01 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 384 комплектів, на суму 569 088,00 грн у тому числі податок на додану вартість 94 848,00 грн;
- податкова накладна №3 від 22.02.2023, яка виписана для покупця Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» на поставку Костюмів ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 15 комплектів та Костюмів ЗМиВуНмЭс 01-04 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 342 комплекти, на суму 590 634,00 грн у тому числі податок на додану вартість 98439,00 грн;
- податкова накладна №4 від 22.02.2023, яка виписана для покупця Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» на поставку Костюмів ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 98 комплектів та Костюмів ЗМиВуНмЭс 01-04 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 584 комплекти, на суму 1 115 844,00 грн у тому числі податок на додану вартість 185974,00 грн;
- податкова накладна №5 від 22.02.2023, яка виписана для покупця Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» на поставку Костюмів ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 99 комплекти та Костюмів ЗМиВуНмТо 01-02 (Тип А чоловічий робочий літній) у кількості 3 комплекти на суму 153 522,00 грн у тому числі податок на додану вартість 25587,00 грн;
- податкова накладна №6 від 22.02.2023, яка виписана для покупця Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» на поставку Костюмів ЗМиВуНм 03-01 (Тип А жіночий робочий літній) у кількості 125 комплектів на суму 185 250,00 грн у тому числі податок на додану вартість 30875,00 грн.
За результатом обробки вказаних податкових накладних їх реєстрація була зупинена, про що позивачеві були направлені квитанції.
Згідно квитанції від 28.02.2023 №9037803361 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 06.02.2023 відповідачем вказано таке: податкова накладна прийнята ДПС України, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України її реєстрація в ЄРПН зупинена, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" та "Р".
Згідно квитанції від 28.02.2023 №9037785061 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 06.02.2023 відповідачем вказано таке: податкова накладна прийнята ДПС України, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України її реєстрація в ЄРПН зупинена, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" та "Р".
Згідно квитанції від 02.03.2023 №9039987738 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №3 від 22.02.2023 відповідачем вказано таке: податкова накладна прийнята ДПС України, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України її реєстрація в ЄРПН зупинена, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" та "Р".
Згідно квитанції від 02.03.2023 №9039958865 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 22.02.2023 відповідачем вказано таке: податкова накладна прийнята ДПС України, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України її реєстрація в ЄРПН зупинена, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" та "Р".
Згідно квитанції від 02.03.2023 №9039996454 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 22.02.2023 відповідачем вказано таке: податкова накладна прийнята ДПС України, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України її реєстрація в ЄРПН зупинена, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" та "Р".
Згідно квитанції від 02.03.2023 №9039988723 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної №6 від 22.02.2023 відповідачем вказано таке: податкова накладна прийнята ДПС України, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України її реєстрація в ЄРПН зупинена, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" та "Р".
Матеріалів справи свідчать, що позивач направив до контролюючого органу пояснення щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, з додатками.
Судом встановлено, що комісією Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду вказаних документів були прийняті рішення:
- №8464036/39961135 від 21.03.2023, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 06.02.2023 в зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені;
- №8464035/39961135 від 21.03.2023, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 06.02.2023 в зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені;
- №8464032/39961135 від 21.03.2023, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 22.02.2023 в зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені;
- №8464033/39961135 від 21.03.2023, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 22.02.2023 в зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені;
- №8464031/39961135 від 21.03.2023, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 5 від 22.02.2023 в зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені;
- №8464034/39961135 від 21.03.2023 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №6 від 22.02.2023 в зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття контролюючим органом спірних рішень, позивач звернувся до Державної податкової служби зі скаргами на спірні рішення.
За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України були прийняті рішення:
- №31782/39961135/2 від 03.04.2023, яким скаргу позивача залишено без задоволення та Рішення комісії №8464036/39961135 від 21.03.2023 без змін;
- №31732/39961135/2 від 03.04.2023, яким скаргу позивача залишено без задоволення та Рішення комісії №8464035/39961135 від 21.03.2023 без змін;
- №31732/39961135/2 від 03.04.2023, яким скаргу позивача залишено без задоволення та Рішення комісії №8464032/39961135 від 21.03.2023 без змін;
- №31778/39961135/2 від 03.04.2023, яким скаргу позивача залишено без задоволення та Рішення комісії №8464033/39961135 від 21.03.2023 без змін;
- №31778/39961135/2 від 03.04.2023, яким скаргу позивача залишено без задоволення та Рішення комісії №8464031/39961135 від 21.03.2023 без змін;
- №31778/39961135/2 від 03.04.2023, яким скаргу позивача залишено без задоволення та Рішення комісії №8464034/39961135 від 21.03.2023 без змін.
В обґрунтування підстав для відмови в реєстрації податкових накладних перелічені вище рішення Державної податкової служби України містить однакове наступне формулювання: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Вважаючи рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
При цьому, згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобовязань платник податку зобовязаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1-3 пункту 201.10 статті 201 ПК України під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до абзаців 9-10 пункту 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (абзац 15 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок №1246).
Відповідно до пункту 8 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі -квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно з пунктом 15 Порядку №1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п. 17 Порядку №1246).
Положеннями пункту 201.16 статті 201 ПК України регламентовано, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 (далі - Порядок №1165).
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7-8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10-11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДПС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 р. №520 (далі Порядок №520).
Так, пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі -комісія регіонального рівня).
Відповідно до пункту 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно з пунктом 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
У відповідності до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)) (пункт 6).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів (пункт 8).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено «Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246.
У відповідності до пункту 19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно пункту 20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: платника податку - критеріям ризиковості платника податку; податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
При цьому, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/ розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як убачається із матеріалів справи, підставами для зупинення реєстрації поданих позивачем податкових накладних: від 06.02.2023 №1; від 06.02.2023 №2; від 22.02.2023 №3; від 22.02.2023 №4; від 22.02.2023 №5 та від 22.02.2023 №6 була відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПК/РК.
Разом з тим, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Таким чином, матеріали справи свідчать, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних: від 06.02.2023 №1; від 06.02.2023 №2; від 22.02.2023 №3; від 22.02.2023 №4; від 22.02.2023 №5 та від 22.02.2023 №6.
Так, у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
При цьому, під час розгляду справи судом встановлено, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних: від 06.02.2023 №1; від 06.02.2023 №2; від 22.02.2023 №3; від 22.02.2023 №4; від 22.02.2023 №5 та від 22.02.2023 №6 з метою їх реєстрації, якими підтверджується постачання товарів на адресу ТОВ «Оператор газотранспортної системи України».
Водночас, колегія суддів звертає увагу, що позивачем надані до контролюючого органу всі наявні у нього документи на підтвердження здійснених господарських операцій, зокрема, договори поставки, видаткові накладні, товаротранспортні накладні, тощо.
З матеріалів справи вбачається, рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних: від 06.02.2023 №1; від 06.02.2023 №2; від 22.02.2023 №3; від 22.02.2023 №4; від 22.02.2023 №5 та від 22.02.2023 №6 не відповідають критерію обґрунтованості.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом з тим, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку.
У відповідності до пункту 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що контролюючим органом прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування №8464036/39961135 від 21.03.2023, №8464035/39961135 від 21.03.2023, №8464032/39961135 від 21.03.2023, №8464033/39961135 від 21.03.2023, №8464031/39961135 від 21.03.2023, №8464034/39961135 від 21.03.2023.
В якості підстави для прийняття вказаних рішень Комісією ГУ ДПС у Київській області зазначено про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В додатковій інформації вказано: відсутня кількість складських та виробничих приміщень, ПН з номенклатурою «Костюм ЗМиВуНм 01-01» зупинені.
Так, відповідачі у відзиві на позовну заяву зазначили, що позивачем надано неповний пакет первинних документів щодо підтвердження здійснення фінансово-господарської операції, зокрема: документи, що підтверджують придбання товарно-матеріальних цінностей.
При цьому, колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3483/21.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
Так, індивідуальний акт, виданий суб`єктом владних повноважень є документом, прийнятим з метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржувані рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акта, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
При цьому, у випадку не конкретизації переліку документів у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Так, зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20.
Також Верховний Суд у постанові від 30.05.2023 у справі №5000/889/21 зазначив, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкові накладні та зареєструвати їх в ЄРПН.
Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
У випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Разом з тим, матеріали справи свідчать, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних з метою їх реєстрації, якими підтверджується надання позивачем послуг та оплата контрагентом таких послуг.
Таким чином, позивачем було надано контролюючому органу необхідні первинні документи на підтвердження надання ним юридичних послуг контагенту.
Водночас, рішення Комісії повинні містити чіткі підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, у даному випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Проте, колегія суддів зазначає, що оскаржувані рішення відповідача не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, тоді як платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких відмовлено.
Як встановлено судом, податковим органом у рішенні не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Отже, оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Враховуючи вищевикладне, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що оскаржувані рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №8464036/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464035/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 06.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464032/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464033/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464031/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №8464034/39961135 від 21.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06 лютого 2023 року, податкову накладну № 2 від 06 лютого 2023 року, податкову накладну № 3 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 4 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 5 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 6 від 22 лютого 2023 року, що подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» датою їх фактичного надходження, колегія суддів зазначає, що зазначені вимоги є похідними та також підлягають задоволенню.
Відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.
Разом з тим, як свідчать матеріали справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегією суддів не встановлено.
Таким чином, оскільки рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправним та підлягає скасуванню, з метою відновлення порушеного права та ефективного захисту суд першої інстанції дійшов вірного висновку про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06 лютого 2023 року, податкову накладну № 2 від 06 лютого 2023 року, податкову накладну № 3 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 4 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 5 від 22 лютого 2023 року, податкову накладну № 6 від 22 лютого 2023 року, що подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОФІМЕД ГРУП» датою їх фактичного надходження.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та «Вуліч проти Швеції» суд визначив, що «... адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі і поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, так як суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Кобаль М.І.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2023 |
Оприлюднено | 06.12.2023 |
Номер документу | 115384204 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні