П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/9021/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Козачок І.С.
Суддя-доповідач - Боровицький О. А.
04 грудня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Боровицького О. А.
суддів: Курка О. П. Шидловського В.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (ПрАТ "Хмельницькрибгосп") на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (ПрАТ "Хмельницькрибгосп") до Державної податкової служби України про визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України в якому просило визнати протиправною та скасувати індивідуальну податкову консультацію №1202/ІКП/99-00-04-01-04-06 від 18.05 Позивач зазначає, що звернувся для отримання індивідуальної податкової консультації стосовно питань застосування величини коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель. Відповідачем надано консультацію, яку позивач вважає протиправною і необґрунтованою.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що у своєму запиті позивач зазначає, що метою звернення за отриманням податкової консультації є практичне застосування норм Податкового кодексу України щодо сплати земельного податку. Зазначає, що є платником земельного податку за користування земельною ділянкою, цільове призначення якої - рибогосподарські потреби. Дана земельна ділянка розташована за межами населеного пункту смт. Антонівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, нормативно грошова оцінка землі не проведена. У запиті сформульоване наступне питання: яке значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік потрібно враховувати при визначенні земельного податку на 2023 - 1,0 чи 1,5 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6822755200:07:002:0001 площею 103,06 га, цільове призначення землі: 10.07 для рибогосподарських потреб ( що розташована за межами населеного пункту, нормативну грошову оцінку якої не проведео)?
Державно податковою службою України надано індивідуальну податкову консультацію за №1202/ІКП/99-00-04-01-04-06 від 18.05.2023, оформлену на 2 аркушах.
Відповідно до підпункту 14.1.172-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України індивідуальна податкова консультація - це роз`яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
За зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом ( пункт 52.1 статті 52 Кодексу) Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПК України).
Згідно з п. 52.3 статті 52 ПК України за вибором платника податків індивідуальна податкова консультація надається в усній або письмовій формі.
Метою податкової консультації є викладення платнику податків офіційного розуміння контролюючим органом змісту конкретної правової норми з питань оподаткування та роз`яснення її практичного застосування у відповідних правовідносинах.
Податкова консультація (допомога контролюючого органу) надається платнику податків для правильного застосування конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів безпосередньо у його податковому обліку при здійсненні ним господарської діяльності, має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надана така консультація.
Згідно з пунктом 53.3 статті 53 ПК України платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладені в письмовій або електронній формі, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Оцінюючи дії відповідача та зміст наданої податкової консультації, суд враховує правову позицію щодо порядку оформлення запитів (заяв) про надання індивідуальної податкової консультації та щодо прийняття на їх підставі ІПК, викладену у постанові Верховного Суду від 29 травня 2020 у справі №807/1650/16.
У постанові у цій справі Верховний Суд зазначає, що індивідуальна податкова консультація (допомога контролюючого органу) надається платнику податків для правильності застосування конкретної норми закону або нормативно-правового акта у межах їх компетенції з питань адміністрування, нарахування та сплати податків чи зборів безпосередньо у його податковому обліку при здійсненні ним господарської діяльності, має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому така консультація надана. При цьому, надаючи податкову консультацію, контролюючий орган не встановлює (змінює чи припиняє) відповідну норму законодавства, а лише надає роз`яснення щодо практичного її застосування.
Встановлено, що позивач у заяві на отримання індивідуальної податкової консультації запитує про те, який розмір коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік застосовується для обчислення податкових зобов`язань з земельного податку на 2023 рік (або як для сільськогосподарських угідь - 1,0 або як для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) - 1,15) за земельну ділянку для рибогосподарських потреб щодо якої не виконано оцінку.
На звернення позивача ДПС України надало індивідуальну податкову консультацію у якій зазначило, що оскільки земельна ділянка підприємства, що розташована за межами населеного пункту, оцінку якої не виконано, не належить до сільськогосподарських угідь та відноситься до категорії «землі водного фонду», податкові зобов`язання з плати за землю за 2023 рік обчислюються з використанням розміру оцінки одиниці площі ріллі по області та кумулятивної величини коефіцієнта індексації, визначеної з дати останньої затвердженої оцінки (у тому числі з урахуванням коефіцієнта індексації за 2022 рік -1,15). Відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 № 821, та наведеного у додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 №1051 (далі - Класифікатор), землі для рибогосподарських потреб належать до категорії землі водного фонду. Оскільки ділянка позивача не належить до сільськогосподарських угідь, до яких відносяться рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги (підпункт 14.1.233 пункту 14.1 статті 14 Кодексу та підпункт «а» частини другої статті 22 Земельного кодексу України), але базова величини оцінки визначена як розмір оцінки одиниці площі ріллі по області, податкові зобов`язання з плати за землю за 2023 обчислюються з використанням кумулятивної величини коефіцієнта індексації для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь), визначеної з дати останньої затвердженої оцінки (у тому числі з урахуванням коефіцієнта індексації за 2022 рік - 1,15).
Згідно з статтею 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є:
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;
- площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
База оподаткування по земельних частках (паях) визначається згідно із даними земельних ділянок, на які фізичні особи мають право як власники земельних часток (паїв), з урахуванням підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 цього пункту.
Рішення місцевих рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до статті 277 Податкового кодексу України визначаються ставки земельного податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких не проведено. Ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Згідно зі статтею 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кi = І:100,
де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
З вказаного вбачається, що оскільки земельна ділянка позивача, що розташована за межами населеного пункту, оцінку якої не виконано, не належить до сільськогосподарських угідь та відноситься до категорії "землі водного фонду", то податкові зобов`язання з плати за землю 2023 обчислюються з використанням розміру оцінки одиниці площі ріллі по області та кумулятивної величини коефіцієнта індексації, визначеної з дати останньої затвердженої оцінки (у тому числі з урахуванням коефіцієнта індексації за 2022 - 1,15). Отже, такий порядок індексації не суперечить вимогам п. 289.2 статті 289 Податкового кодексу України та змісту податку.
З огляду на це, наявними у справі доказами не підтверджується, що надана платнику індивідуальна податкова консультація суперечить вимогам закону, при цьому, інше розуміння платником змісту тієї чи іншої норми не свідчить про неправильність висновків контролюючого органу і не є підставою для визнання податкової консультації протиправною.
Оскільки відповідачем доведено, що контролюючий орган не вийшов за межі наданих повноважень, розглянувши запит платника виходячи з фактично сформульованого питання, і надавши відповідь на питання, суд вважає, що підстави для задоволення позову відсутні.
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
За змістом частини першої статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (ПрАТ "Хмельницькрибгосп") залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Боровицький О. А. Судді Курко О. П. Шидловський В.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2023 |
Оприлюднено | 06.12.2023 |
Номер документу | 115384401 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Боровицький О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні