Справа № 686/8332/23
Провадження № 2/686/3215/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2023 року м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області в складі:
головуючої судді Павловської А.А.,
з участю секретаря судового засідання Вороніної К.В.,
представниці позивача Крамар А.В.,
представниці співвідповідача Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Бочкової М.Д.,
справа № 686/8332/23;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Хмельницької міської ради до ОСОБА_1 , Державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюка Олександра Дмитровича, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності на житловий будинок та визнання незаконною та скасування реєстрації земельної ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
1.Стислий виклад позиції учасників справи
В квітні 2023 року Хмельницька міська рада звернулась до суду з позовом до ОСОБА_1 , державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюка О.Д. та Головного управління Держгеокадастру у Дніпровській області про визнання незаконним та скасування рішення вказаного державного реєстратора від 11 жовтня 2021 року, індексний номер 60873640 про реєстрацію права власності гр. ОСОБА_1 на житловий будинок загальною площею 279,4 кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2476387568040 з одночасним припинивши його право власності на вказаний житловий будинок, визнання незаконною та скасування в Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265, що розташований по АДРЕСА_1 , категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
В обґрунтування зазначеного позову вказала, що з листа управління земельних ресурсів від 02.03.2023 Хмельницькій міській раді стало відомо, що на території міста сформовано земельну ділянку категорії землі житлової та громадської забудови для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265.
При цьому, Хмельницька міська рада не надавала дозволів на розроблення проектів землеустрою чи іншої землевпорядної документації щодо формування даної земельної ділянки, на відсутність інформації щодо видачі містобудівних умов та обмежень, будівельних паспортів та присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна на цій земельній ділянці. Також, позивач зазначає, що на зазначеній земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, об`єкти незавершеного будівництва, будь-які споруди, конструкції, будівельні матеріали, тощо.
Підставою такої реєстрації зазначено технічний паспорт, виданий 25.06.2021 комунальним підприємством Городоцької міської ради «Госпрозрахункове виробниче архітектурно-планувальне завдання бюро» та довідка виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 197 від 23.05.2002 року.
За результатами обстеження вказаної земельної ділянки, проведеного 07.03.2023 створеною на підставі розпорядження міського голови робочою групою із залученням інженера-землевпорядника було встановлено, що земельна ділянка не використовується, на ній відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, об`єкти незавершеного будівництва.
При цьому, згідно листа управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 23.03.2023 відповідно до Плану зонування території м. Хмельницького, затвердженого рішенням Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 25, земельна ділянка не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні для будівництва житла.
Таким чином, виходячи з наведених обставин, фактично ніякого житлового будинку на земельній ділянці по АДРЕСА_2 з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265 не існує, а фактично створений лише на папері.
В судовому засіданні представниця позивача позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.
В судове засідання відповідач ОСОБА_1 не з`явився, повідомлявся судом про дату, час і місце судового засідання належним чином, про причини неявки не повідомив, відзиву не подав.
В судове засідання співвідповідач державний реєстратор виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюк О.Д. не з`явився, повідомлений про дату, час і місце судового засідання належним чином, про причини неявки не повідомив, відзиву не подав.
Представниця співвідповідача Головного управління Держгеокадастру у Дніпровській області в судовому засіданні у задоволенні позову просить відмовити з тих підстав, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпровській області не порушувало прав позивача, є неналежним відповідачем, крім того, в разі задоволення позовних вимог також і виконання рішення буде покладено не на нього.
2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі
Разом з поданням позовної заяви позивач подав до суду заяву про забезпечення позову.
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 06.04.2023 було задоволено заяву Хмельницької міської ради про забезпечення позову.
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 06.04.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено у ній підготовче засідання на 03.05.2023.
03.05.2023, 18.05.2023, 29.05.2023 в підготовчому засіданні оголошувались перерви для витребування відомостей та належного повідомлення сторін.
13.06.2023 підготовче провадження закрито справу призначено до судового розгляду по суті на 04.07.2023
04.07.2023, 22.08.2023, 08.09.2023, 27.09.2023, 25.10.2023 судові засідання відкладалися через неповну явку учасників справи та необхідність проведення засідання в режимі відеоконференці.
13.11.2023 розгляд справи закінчено ухваленням рішення суду по суті заявлених вимог.
3. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин
Заслухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення.
Судом встановлено, що рішенням державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюком О.Д. від 11 жовтня 2021 року проведено реєстрацію права власності ОСОБА_1 на житловий будинок загальною площею 279,4 кв.м. по АДРЕСА_1 (індексний номер 44409254, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2476387568040).
22 січня 2023 року Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області в Державному земельному кадастрі проведено реєстрацію відомостей про земельну ділянку, що по АДРЕСА_1 з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Однак, як вбачається з доповідної записки управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 02.03.2023, Хмельницька міська рада не надавала дозволів на розроблення проектів землеустрою чи іншої землевпорядної документації щодо формування земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Крім того, в управлінні архітектури та містобудування Хмельницької міської ради відсутня інформація щодо видачі містобудівних умов та обмежень, будівельних паспортів та присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна на земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:37:001:0402, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , що підтверджується повідомленням управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 16 березня 2023 року №С3-26.1.01-1-22.
Також, на зазначеній земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, об`єкти незавершеного будівництва, будь-які споруди, конструкції, будівельні матеріали, що підтверджується актом її обстеження від 7 березня 2023 року.
4. Мотивована оцінка доводів сторін, норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування
Згідно статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», що діяла в редакції чинній на час проведення реєстраційних дій, державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
При цьому, Хмельницька міська рада не надавала дозволів на розроблення проектів землеустрою чи іншої землевпорядної документації щодо формування даної земельної ділянки, на відсутність інформації щодо видачі містобудівних умов та обмежень, будівельних паспортів та присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна на цій земельній ділянці, що підтверджує незаконність такої реєстрації.
Відповідно до вимогст.10ч.3Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; виконання вимог, визначенихст. 27-2 цього Закону, - у разі державної реєстрації спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості (крім випадків автоматичної реєстрації такого права згідно із законом); 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані не пізніше трьох робочих днів з дня отримання відповідного запиту державного реєстратора безоплатно надати запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі. Особи, винні у порушенні строку надання інформації на запит державного реєстратора, несуть адміністративну відповідальність; 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи. Отримані відомості долучаються до відповідної заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Перелік державних електронних інформаційних ресурсів, які використовуються для проведення реєстраційних дій, визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна, об`єкту незавершеного будівництва, майбутньому об`єкту нерухомості у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;9) формує реєстраційні справи у паперовій формі; 9-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбаченихЗаконом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до вимогст. 18 ч. 1 цього Законудержавна реєстрація прав проводиться в такому порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Законом: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Відповідно до вимогст. 31 цього Законудля проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, і щодо зазначених об`єктів нерухомості раніше не проводилася державна реєстрація прав власності, подаються: 1) виписка із погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою; 2) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом, крім випадку, коли таке речове право зареєстровано в Державному реєстрі прав. Для здійснення державної реєстрації прав власності на зазначені об`єкти документом, що посвідчує речові права на земельну ділянку під таким об`єктом, може також вважатися рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність. Для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, проведення технічної інвентаризації щодо зазначених об`єктів нерухомості є необов`язковим.
Згідно до вимог п. 41 Порядкудержавної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127(в редакції від 29 травня 2020 року) для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються: 1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).
Відповідно до вимогст. 79-1 ч. ч. 1-2 ЗКУкраїниформування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.
Однак Хмельницька міська рада не надавала дозволів на розроблення проектів землеустрою чи іншої землевпорядної документації щодо формування земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Крім того, в управлінні архітектури та містобудування Хмельницької міської ради відсутня інформація щодо видачі містобудівних умов та обмежень, будівельних паспортів та присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна на земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:37:001:0402, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , а на самій зазначеній земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, об`єкти незавершеного будівництва, будь-які споруди, конструкції, будівельні матеріали. Як пояснила в судовому засіданні представниця позивача, виключається можливість того, що будівля на вказаній ділянці була, однак знесена, оскільки зазначена адреса ніякій будівлі чи земельній ділянці в установленому порядку не присвоювалася, крім того, на самій ділянці, розташованій біля адмінустанови, наявні лише зарості чагарників.
Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюк О.Д. незаконно зареєстрував право власності ОСОБА_1 на житловий будинок, що по АДРЕСА_1 , що в подальшому призвело до незаконного формування вищезгаданої земельної ділянки.
Вимоги до співвідповідача є похідними і тому теж підлягають до задоволення. Доводи щодо неналежності відповідача суд не бере до уваги, оскільки оскаржується правочин, вчинений співвідповідачем, а тому суб`єктний склад позивачем визначено у справі правильно.
Оцінюючи встановлене, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
5. Судові витрати
Судові витрати у справі складаються із судового збору, сплаченого позивачкою при зверненні до суду, в сумі 6710,00 грн. (5368,00 грн. за подання позовної заяви, 1342 грн. за подання заяви про забезпечення позову), їх слід стягнути з відповідачів (по 3355,00 з кожного) на користь позивача в силу ч. 1 ст. 141 ЦПК України
На підставі наведеного та керуючись ст. ст.12,13,263-265 ЦПК України, 79-1 ч. ч. 1-2ЗКУкраїни, ст. ст.10ч. 3,18ч. 1,31 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п. 41 Порядкудержавної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127(в редакції від 29 травня 2020 року),суд -
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним і скасувати рішення державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюка О.Д. від 11.10.2021, індексний номер 60873640, про реєстрацію права власності ОСОБА_1 на житловий будинок загальною площею 279,4 кв.м по АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2476387568040 (номер відомостей про речове право 44409254) з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 на вказаний житловий будинок.
Визнати незаконною і скасувати реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки по АДРЕСА_1 з кадастровим номером 6810100000:12:002:0265, категорія землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Стягнути з ОСОБА_1 , Державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Гребенюка Олександра Дмитровича на користь Хмельницької міської ради судовий збір в сумі по 3355,00 грн. з кожного.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана Хмельницькому апеляційному суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Дата складення повного рішення суду: 23.11.2023.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 07.12.2023 |
Номер документу | 115404770 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Павловська А. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні