Рішення
від 27.11.2023 по справі 910/9197/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

27.11.2023Справа № 910/9197/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Бондарчук В.В., за участю секретаря судового засідання Ярошевської І.О., розглянувши у порядку загального позовного провадження

позовну заяву Приватного підприємства «ХІД-ТРАНС», м. Львів

до Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Київ

про зобов`язання вчинити дії,

Представники:

від позивача: Балаєв Ф.Д.;

від відповідача: Шукліна О.В.;

вільний слухач: Демченко С.В.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Приватне підприємство «ХІД-ТРАНС» (далі - ПП «ХІД-ТРАНС»/позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва із позовом до Акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - АТ «Українська залізниця»/відповідач) про зобов`язання надати три фітингові платформи і шість 20-футових SWAP танк-контейнерів у належному технічному стані для тимчасового безкоштовного користування замість втрачених фітингових платформ №94514700, моделі 13-4117, №94518560, моделі 13-4117, №94518818, моделі 13-4117, 2019 року побудови.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно із абз. 3 п. 126 Статуту залізниць України, АТ «Українська залізниця» зобов`язана надати позивачу втрачені три фітингові платформи і шість 20-футових SWAP танк-контейнерів, оскільки відповідно до листа відповідача від 24.05.2022 за вих. №ЦМ-12/206 місцезнаходження цих фітингових платформ і контейнерів не встановлено.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 15.06.2023 прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 24.07.2023.

05.07.2023 до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання про участь у судових засіданнях у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду із використанням власних технічних засобів.

13.07.2023 до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання про продовження процесуального строку для надання відзиву.

24.07.2023 суд протокольною ухвалою задовольнив клопотання відповідача про продовження строку на подання відзиву до 18.07.2023 та відклав підготовче засідання на 04.09.2023.

25.07.2023 до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому АТ «Українська залізниця» заперечує проти задоволення позову, посилаючись на те, що ПП «ХІД-ТРАНС» не надано належних доказів на підтвердження того, що зазначений позивачем рухомий склад втрачено із вини відповідача. Більше того, АТ «Українська залізниця» вказує на те, що згідно із даними, які містяться у перевізних документах, рухомий склад та вантаж прибули на станцію призначення 10.02.2022 та цього ж дня вантаж виданий отримувачу - ПАО «Азовсталь», відтак, зобов`язання за договором перевезення виконані відповідачем належним чином.

31.08.2023 до канцелярії суду від відповідача надійшли додаткові пояснення по справі.

04.09.2023 суд відклав підготовче засідання на 02.10.2023.

02.10.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 06.11.2023.

06.11.2023 судове засідання не відбулося внаслідок тривалої повітряної тривоги.

Господарський суд міста Києва ухвалами від 06.11.2023 повідомив сторін про призначення судового засідання на 27.11.2023.

27.11.2023 у судове засідання з`явилися представники позивача та відповідача.

Зокрема, представник ТзОВ «ХІД-ТРАНС» позовні вимоги підтримав у повному обсязі, представник АТ «Українська залізниця» проти задоволення позову заперечував із підстав, викладених у відзиві на позовну заяву з урахуванням додаткових письмових пояснень.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «ХІД-ТРАНС» є власником вагонів-платформ №94514700, №94518560 та №94518818, моделі 13-4117, побудови 2019 року, що підтверджується договором №824 від 30.05.2019, актами приймання-передачі власних вантажних вагонів №1 від 30.09.2019, №1 від 31.10.2019 та актами про технічне приймання нових вантажних вагонів №02/01 від 30.09.2019, №04/01 від 31.10.2019 та №04/03 від 31.10.2019.

12.03.2020 АТ «Українська залізниця» прийняло пропозицію позивача та направило повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №35-38764042/2020-001, в якому зокрема, повідомило про присвоєння ПП «ХІД-ТРАНС» коду платника: №5730218 та коду відправника/одержувача: 7499.

Отже, між позивачем та АТ «Українська залізниця» укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних, з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

31.01.2022 згідно залізничних накладних №04505, №04504, №04500, №04501, №04503, №04502 вагони-платформи №94514700, №94518560 та №94518818 із шістьма порожніми 20-футовими SWAP танк-контейнерами були відправлені зі станції «Славкув», ПКП ЛХС (залізниця Республіки Польща), відправник - Петрохемиа-Блаховниа СП з.о.о. до станції призначення «Сартана» Донецької залізниці, одержувач - ПАО «Азовсталь».

Так, у п. 36 залізничних накладних №04505, №04504, №04500, №04501, №04503, №04502 зазначено, що вантаж видано отримувачу 10.02.2022.

24.02.2022 у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України, Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому, воєнний стан неодноразово було продовжено, зокрема, Указом Президента України №734/2023 воєнний стан продовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

20.04.2022 позивач звернувся до Департаменту комерційної роботи АТ «Українська залізниця» із листом за вих. №17, в якому просив надати інформацію про місце перебування вагонів, переданих під завантаження, у тому числі щодо вагонів-платформ №94514700, №94518560 та № 94518818.

24.05.2022 листом за вих. №ЦМ-12/205 Департамент комерційної роботи АТ «Українська залізниця» повідомив ПП «ХІД-ТРАНС», що вагони №94514700, №94518560 та №94518818 прибули на станцію «Сартана» регіональної філії «Донецька залізниця» 10.02.2022 о 13 год. 15 хв, вивантажені 10.02.2022 о 13 год. 55 хв. На зазначеній станції АТ «Українська залізниця» тимчасово припинило роботу через військову агресію Російської Федерації в Україні. Перевірити стан вагонів №94514700, №94518560 та №94518818 неможливо.

23.08.2022 ПП «ХІД-ТРАНС» звернулося до АТ «Українська залізниця» із претензією за вих. №72, в якій позивач просив надати рівноцінні вагони: 5 (п`ять) фітингових-платформ та 10 (десять) SWAP танк-контейнерів замість втрачених власних вагонів; 5 (п`ять) фітингових-платформ і 10 (десять) 20-ти SWAP танк-контейнерів замість орендованих ПП «ХІД-ТРАНС» у ТзОВ «ДМЗ Карпати» для тимчасового безкоштовного користування в належному для експлуатації технічному стані, а в разі неможливості надання вагонів із контейнерами, замість втрачених, відшкодувати їх вартість.

АТ «Українська залізниця» претензію позивача не задовольнило.

Отже, обґрунтовуючи позовні вимоги ПП «ХІД-ТРАНС» зазначає, що АТ «Українська залізниця» на підставі абз. 3 ст. 126 Статуту залізниць України зобов`язане надати позивачу фітингові платформи із шістьма порожніми 20-футовими SWAP танк-контейнерами замість втрачених фітингових платформ №94514700, №94518560 та №94518818, оскільки зі змісту листа відповідача №ЦМ-12/205 від 24.05.2022 вбачається, що місцезнаходження цих фітингових платформ не встановлено.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з огляду на таке.

Згідно із частиною першою статті 3 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України «Про міжнародне приватне право», Закону про банкрутство, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Частиною 1 ст. 2 ГПК України визначено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ст. 13 ГПК України).

Отже, як зазначено судом вище, позивач вважає, що в АТ «Українська залізниця» виник обов`язок надати ПП «ХІД-ТРАНС» фітингові платформи зі шістьма порожніми 20-футовими SWAP танк-контейнерами замість втрачених фітингових платформ №94514700, №94518560 та №94518818 на підставі абз. 3 п. 126 Статуту залізниць, оскільки місцезнаходження цих платформ не встановлено.

Так, згідно із абз. 3 ст. 126 Статуту залізниць України за втрачені залізницею вагони i контейнери, що належать підприємствам, залізниця на їх вимогу зобов`язана надати відповідні вагони i контейнери для тимчасового безкоштовного користування, а після трьох місяців з моменту їх втрати - передати вагони i контейнери замість втрачених. У разі відсутності у залізниці відповідного рухомого складу вона зобов`язана відшкодувати його вартість.

Разом із тим, судом встановлено, що 02.10.2023 Господарський суд міста Києва прийняв рішення у справі 910/9159/23 про задоволення позову ПП «ХІД-ТРАНС» до Посольства Російської Федерації в Україні та Міністерства юстиції Російської Федерації про стягнення із Російської Федерації 149 910,00 дол. США, що становить 5 481 900,000 грн - збитків, завданих втратою фітингових платформ №94514700, моделі 13-4117, №94518560, моделі 13-4117, №94518818, моделі 13-4117, 2019 року побудови.

Це рішення суду в апеляційному порядку не оскаржувалось та набрало законної сили 31.10.2023.

В силу положень ч. 4 ст. 75 ГПК України рішення у справі №910/9159/23 має преюдиційне значення при розгляді цієї справи.

Так, суд у рішенні від 02.10.2023 у справі № 910/9159/23 встановив, що внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та окупації Російською Федерацію Маріупольського району Донецької області, в тому числі Сартанської селищної територіальної громади, позивач фактично втратив можливість повернути своє рухоме майно, а саме вагони-платформи моделі 13-4117 №94514700, №94518560 та №94518818, та яке станом на 24.02.2022 знаходилось на станції «Сартана» регіональної філії «Донецька залізниця» (Маріупольський район Донецької області), у зв`язку із чим суд стягнув із Російської Федерації на користь ПП «ХІД-ТРАНС» вартість втрачених вагонів-платформ №94514700, №94518560 та №94518818.

За вказаних обставин, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та застосування до спірних правовідносин положень абз. 3 ст. 126 Статуту залізниць України, оскільки втрата фітингових платформ №94514700, №94518560 та №94518818 із шістьма порожніми 20-футовими SWAP танк-контейнерами відбулася не з вини АТ «Українська залізниця», що підтверджується рішенням Господарського суду міста Києва від 02.10.2023 у справі №910/9159/23.

Статтею 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до вимог ст. 76, ст. 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Ураховуючи наведене вище, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ПП «ХІД-ТРАНС» до АТ «Українська залізниця» про зобов`язання надати позивачу три фітингові платформи і шість 20-футових SWAP танк-контейнерів, замість втрачених фітингових платформ №94514700, №94518560 та №94518818 із шістьма порожніми 20-футовими SWAP танк-контейнерами.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору та витрати, пов`язані із розглядом справи покладаються на позивача.

Керуючись ст. 74, 76, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 254 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Приватного підприємства «ХІД-ТРАНС» відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів в порядку, передбаченому ст. 253-259, з урахуванням підпункту 17.5 пункту 17 розділу XI «Перехідні положення» та пункту 4 розділу Х «Прикінцеві положення» Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено: 05.12.2023.

Суддя В.В. Бондарчук

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено06.12.2023
Номер документу115407980
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —910/9197/23

Рішення від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

Ухвала від 15.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондарчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні