печерський районний суд міста києва
Справа № 757/52030/23-к
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2023 року
Слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва: ОСОБА_1 ,
при секретарі: ОСОБА_2 ,
за участю:
прокурора: ОСОБА_3 ,
захисника - адвоката: ОСОБА_4 ,
підозрюваного: ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання Старшого слідчого в особливо важливих справах третього відділу Управління з досудового розслідування військових правопорушень, а також порушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, вчинених внаслідок ведення Російською Федерацією, із залученням представників інших держав, агресивної війни проти України Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_6 , погоджене Прокурором у кримінальному провадженні - Прокурором третього відділу першого управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтриманням публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів органами Державного бюро розслідувань Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 , про відсторонення від посади Начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023 року, -
ВСТАНОВИВ:
Старший слідчий в особливо важливих справах третього відділу Управління з досудового розслідування військових правопорушень, а також порушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, вчинених внаслідок ведення Російською Федерацією, із залученням представників інших держав, агресивної війни проти України Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_6 , за погодженням прокурора у кримінальному провадженні - прокурора третього відділу першого управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтриманням публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів органами Державного бюро розслідувань Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про відсторонення від посади Начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023 року.
В обґрунтування клопотання слідчий зазначає, що Слідчими Управління з досудового розслідування військових правопорушень, а також порушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, вчинених внаслідок ведення Російською Федерацією, із залученням представників інших держав, агресивної війни проти України Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023, за підозрою ОСОБА_5 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Згідно наказу Держмитслужби від 12.10.2022 № 975-о ОСОБА_5 з 14.10.2022 переведено на посаду начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
У відповідності до ч. 3 ст. 18 КК України, п. 1 примітки до ст. 364 КК України, службовими особами у статтях 364, 368, 368-2, 369 цього Кодексу є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
Згідно Положення про митний пост «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, затвердженого Одеської митниці 15.06.2022 № 263 (далі - Положення про митний пост), митний пост «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці (далі - Митний пост) є митним органом, який входить до складу Одеської митниці (далі - Митниця), як структурний підрозділ і в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на Митницю.
Відповідно до п. п. 2 п. 12 Положення про митний пост до основних повноважень Митниці, окрім іншого, належить також забезпечення та здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи та в межах повноважень, визначених законом, законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Митницю, під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення.
Згідно п. 15 Положення про митний пост керівництво Митним постом здійснює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Головою Держмитслужби в порядку, визначеному законодавством.
Начальник Митного поста: очолює Митний пост, здійснює керівництво його діяльністю, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності; організовує роботу Митного поста відповідно до Положення про Одеську митницю та цього Положення; дає обов`язкові для виконання посадовими особами Митного поста доручення.
Відповідно до п. 18 Положення про митний пост на період відпустки або тимчасової відсутності начальника Митного поста його обов`язки виконує заступник начальника Митного поста.
Відповідно до наказу Одеської митниці № 1088-о від 22 листопада 2022 року «Про переведення посадових осіб Одеської митниці» з 25.11.2022 ОСОБА_7 переведено на посаду заступника начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
Відповідно до посадової інструкції державного службовця, затвердженої в.о. начальника Одеської митниці 25.09.2023 на ОСОБА_7 покладені основні посадові обов`язки: здійснення керівництва діяльності та організації Митного поста відповідно до Положення про Митний пост, зокрема, надання обов`язкових до виконання доручень посадовими особами Митного поста з питань, що належать до його функціональних повноважень, контроль за їх виконанням, здійснення контролю за дотриманням громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України.
Таким чином, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, а ОСОБА_7 перебуваючи на посаді заступника начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, здійснюючи функції представника влади та обіймаючи посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, на час вчинення кримінального правопорушення були службовими особами.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», правоохоронні органи - органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, органи доходів і зборів, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 7 Митного кодексу України встановлені порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, здійснення відповідно до закону державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності митних органів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної митної політики, становлять митну справу. Безпосереднє керівництво здійсненням митної справи покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
Згідно п. 1 Положення про Державну митну службу України (далі - Держмитслужба), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 (далі - Положення про Держмитслужбу), Держмитслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів. Держмитслужба реалізує державну митну політику, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи.
Відповідно до п. 4 Положення про Держмитслужбу, Держмитслужба відповідно до покладених на неї завдань:
п.п. 3 - забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи та в межах повноважень, визначених законом, законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Держмитслужбу, під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;
п.п. 4 - забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи на всій території України, у тому числі у вільних митних зонах, територіальному морі, пунктах пропуску через державний кордон, прикордонній смузі та контрольованих прикордонних районах, виключній (морській) економічній зоні України та прилеглій зоні України;
п.п. 5 - забезпечує та здійснює контроль за дотриманням підприємствами і громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України;
п.п. 25 - організовує та здійснює провадження у справах про порушення митних правил, контролює дотримання вимог законодавства під час провадження у справах про порушення митних правил;
п.п. 26 - запобігає та протидіє контрабанді, здійснює боротьбу з порушеннями митних правил на митній території України;
п.п. 28 - організовує та провадить відповідно до закону оперативно-розшукову діяльність та здійснює контроль за її провадженням оперативними підрозділами Держмитслужби та її територіальних органів, які ведуть боротьбу з контрабандою;
п.п. 32 - забезпечує та здійснює контроль за правильністю визначення митної вартості товарів відповідно до законодавства з питань митної справи, а також за правильністю класифікації та визначення країни походження товарів, що переміщуються через митний кордон України, в тому числі після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення; взаємодіє з митними адміністраціями та іншими уповноваженими органами іноземних держав з питань проведення перевірки автентичності документів, які надавалися для підтвердження заявленої митної вартості, класифікації та країни походження товарів;
п.п. 33 - організовує та проводить верифікацію (встановлення достовірності) документів про походження товарів з України та здійснює у випадках, визначених міжнародними договорами, видачу сертифікатів про походження товару з України та надання статусу уповноваженого (схваленого) експортера;
п.п. 68 - здійснює інші повноваження, визначені законом.
Згідно п. 7 Положення про Держмитслужбу, Держмитслужба здійснює повноваження безпосередньо та через територіальні органи. До територіальних органів Держмитслужби належать митниці та спеціалізовані органи.
Згідно п. 34-1 ч. 1 ст. 4 Митного кодексу України до митних органів належать центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, митниці та митні пости.
Отже, ОСОБА_5 та ОСОБА_7 постійно обіймаючи посаду в органі, який здійснює правозастосовні та правоохоронні функції та будучи наділеними відповідними повноваженнями, відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) були працівниками правоохоронного органу.
Крім того, згідно п. 2 Примітки до ст. 368 Кримінального кодексу України службовими особами, які займають відповідальне становище, у статтях 368, 368-5, 369 та 382 цього Кодексу є особи, зазначені у пункті 1 примітки до статті 364 цього Кодексу, посади яких згідно із статтею 6 Закону України «Про державну службу» належать до категорії «Б», судді, прокурори, слідчі і дізнавачі, а також інші, крім зазначених у пункті 3 примітки до цієї статті, керівники і заступники керівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів та одиниць.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про державну службу» до категорії «Б» посад державної служби належать:
керівники та заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, однієї або кількох областей, міст Києва і Севастополя, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення;
керівники державної служби у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, однієї або кількох областей, міст Києва і Севастополя, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення;
керівники та заступники керівників структурних підрозділів державних органів незалежно від рівня юрисдикції таких державних органів.
Таким чином, ОСОБА_5 , обіймаючи посаду начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, тобто керівника структурного підрозділу державного органу незалежно від рівня юрисдикції такого органу, що належить до категорії «Б» посад державної служби (ст. 6 Закону України «Про державну службу»), маючи спеціальне звання радник митної служби 1 рангу в межах категорії «Б» (ст. 39 Закону України «Про державну службу») на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) був службовою особою, яка займає відповідальне становище.
В свою чергу, ОСОБА_7 , обіймаючи посаду заступника начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, тобто керівника структурного підрозділу державного органу незалежно від рівня юрисдикції такого органу, що належить до категорії «Б» посад державної служби (ст. 6 Закону України «Про державну службу»), маючи спеціальне звання радник митної служби 1 рангу в межах категорії «Б» (ст. 39 Закону України «Про державну службу») на час вчинення кримінального правопорушення (злочину) також був службовою особою, яка займає відповідальне становище.
Так, статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 68 Конституції України ОСОБА_5 зобов`язаний неухильно додержуватись Конституції та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
Відповідно до п. п. «е» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» посадові та службові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику є суб`єктами, на яких поширюються законодавство у сфері запобігання корупції.
Згідно ст. 22 Закону України «Про запобігання корупції» посадовим та службовим особам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про запобігання корупції» особа, уповноважена на виконання функцій держави, у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні інтереси, зобов`язана невідкладно вжити заходів щодо: відмови від пропозиції; за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію; залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа співробітників; письмово повідомити про пропозицію безпосереднього керівника (за наявності) або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції.
Разом із цим, ОСОБА_5 перебуваючи на посаді начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, та ОСОБА_7 перебуваючи на посаді заступника начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці здійснюючи як працівники органу, що реалізує державну митну політику правозастосовні та правоохоронні функції, будучи працівниками правоохоронного органу та службовими особами, які займають відповідальне становище, незважаючи на обов`язок неухильно дотримуватися вищезазначених норм законодавства, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, знехтували цими вимогами і умисно вчинив дії спрямовані на одержання неправомірної вигоди для себе за вчинення та невчинення в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої йому влади та службового становища.
Так, 01.06.2023 в денний час ОСОБА_8 , будучи директором і власником ТОВ «ГАЛЛУС МІТ ТРЕЙД», ідентифікаційний код юридичної особи 4028686307 та в подальшому ТОВ «Бенсей актив» ідентифікаційний код юридичної особи 45062994, маючи дозвіл на здійснення митної брокерської діяльності, перебуваючи на території торгового центру «Мега-дом», за адресою: м. Одеса, вул. Толбухіна, 135/3 познайомився із начальником митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_5 з метою уточнення у нього повного переліку документів та процедури здійснення митного оформлення в умовах введеного в Україні воєнного стану.
Разом з тим, в ході зазначеної розмови у ОСОБА_5 виник злочинний умисел спрямований на систематичне одержання від ОСОБА_8 неправомірної вигоди за не створення штучних перешкод під час митного оформлення імпортованих товарів та пришвидшення їх митного оформлення в зоні діяльності очолюваного ним митного поста.
З метою реалізації свого злочинного умислу, направленого на систематичне одержання неправомірної вигоди, ОСОБА_5 , діючи умисно, з корисливих мотивів, бажаючи отримувати на постійній основі злочинні прибутки, 01.06.2023 у денний час (більш точно досудовим розслідванням не встановлено) приблизно о 14:00 год., перебуваючи на території торгового центру «Мега-дом», за адресою: м. Одеса, вул. Толбухіна, 135/3, повідомив ОСОБА_8 про необхідність надання йому неправомірної вигоди за не створення штучних перешкод під час митного оформлення ним імпортованих товарів та пришвидшення їх митного оформлення в зоні діяльності очолюваного ним митного поста в сумі 500 доларів США з одного транспортного засобу, тобто партії товарів.
Разом з тим, у зв`язку з вищевказаними подіями, 30.06.2023 ОСОБА_8 звернувся до правоохоронних органів із відповідною заявою про вчинені щодо нього протиправні дії.
У невстановлений період часу розуміючи неможливість доведення свого злочинного умислу самостійно, вирішив залучити до злочинної діяльності ОСОБА_7 .
ОСОБА_5 та ОСОБА_7 розроблений спільний злочинний план направлений на отримання від ОСОБА_8 на постійній основі неправомірної вигоди за здійснення безперешкодного митного оформлення імпортованих товарів.
Відповідно до розробленого плану ОСОБА_5 мав забезпечити: доведення до ОСОБА_8 вимог про розмір неправомірної вигоди, строків передачі неправомірної вигоди; надання вказівок підлеглим співробітникам про не створення штучних перешкод, або навпаки надання вказівок на здійснення штучних перешкод під час розмитнення імпортованих товарів; одержання та розподілу неправомірної вигоди; здійснення загальної організації процесу одержання неправомірної вигоди від ОСОБА_8 ; розробка та вжиття заходів з конспірації та маскування злочинної діяльності шляхом залучення до схеми осіб необізнаних про дійсний умисел вчинення одержання неправомірної вигоди.
Водночас відповідно до розробленого плану ОСОБА_7 мав забезпечити: одержання неправомірної вигоди; виконання заходів з конспірації та маскування злочинної діяльності шляхом залучення до схеми осіб необізнаних про дійсний умисел вчинення отримання неправомірної вигоди, ОСОБА_9 ; спілкування з ОСОБА_8 ; виконання усіх необхідних дій з метою одержання неправомірної вигоди під час відсутності ОСОБА_5 .
Крім того, у період часу з 07.07.2023 по 09.07.2023 ОСОБА_5 з метою підтвердження впливу та можливість вирішення ним питання про не створення штучних перешкод під час митного оформлення ним імпортованих товарів та пришвидшення їх митного оформлення в зоні діяльності очолюваного ним митного поста, забезпечив шляхом надання контактних даних та організацій зустрічей знайомство з підпорядкованими йому особами (заступником начальника митного поста Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_7 , головним державним інспектором Відділу митного оформлення митного поста Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_10 ) та громадянином ОСОБА_9 через ОСОБА_7 .
В свою чергу ТОВ «Бенсей актив» власником та директором якого є ОСОБА_8 , 28.07.2023 подано митну декларацію в режимі імпорт 40 АА, яку зареєстровано за номером 23UA500150000010U6.
Також, ТОВ «Бенсей актив» власником та директором якого є ОСОБА_8 , 29.07.2023 подано митну декларацію яку зареєстровано за номером 23UA500150000011U5.
Крім того, 11.08.2023 (приблизно з 16 год. 10 хв. до 16 год. 30 хв.) під час зустрічі ОСОБА_8 з ОСОБА_5 , яка відбулася в кафе «Зелений ринок», за адресою: м. Одеса, вул. Толбухіна, 135/3, ОСОБА_5 повторно висловив, що він бере на себе безперешкодне митне оформлення і не створення штучних перешкод під час розмитнення імпортованих товарів на митному пості. Крім того, повторно підтвердив, що він вирішить питання безперешкодного митного оформлення імпортованих товарів лише на митному пості та Одеській митниці.
Для вирішення питань з правоохоронними та іншими органами, ОСОБА_8 треба спілкуватися з ОСОБА_9 .
Також під час розмови, ОСОБА_5 поцікавився, яку суму неправомірної вигоди ОСОБА_8 готовий надати за перші розмитнені товари (митні декларації № 23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6), щоб було економічно вигідно в подальшому займатися господарською діяльністю. ОСОБА_8 йому на це запитання не відповів, однак сказав, що ОСОБА_9 під час розмови висловив, так звані можливі «тарифи» що 20 доларів США має отримати інспектор, 50 доларів США має отримати відділ, і 100 доларів США вистачить на всіх. Під час цього, ОСОБА_5 , підтвердив, що на даний час такі тарифи залишаються, і це буде сума неправомірної вигоди, на яку він на даний час розраховує, а подальшому він повідомить суму неправомірної вигоди.
15.08.2023 о 14 год. 23 хв. у ОСОБА_8 відбулася зустріч з ОСОБА_5 , на території митного поста«Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2.
Під час розмови ОСОБА_5 уточнив у ОСОБА_8 назви підприємств та товари, які розмитнено (митні декларації № 23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6).
Після чого, ОСОБА_5 висловив, що йому необхідно надати неправомірну вигоду за безперешкодне митне оформлення та не створення штучних перешкод у розмірі 200 доларів США за кожний розмитнений автомобіль, партію товарів (митні декларації № 23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6), яке буде розподілятись на митний пост («Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці), контрабанду (Управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Одеської митниці), та ймовірно на ОСОБА_11 (в.о. заступника Одеської митниці).
Тобто, за розмитнений товар, який вказаний в митних деклараціях№23UA500150000011U5 та 23UA500150000010U6, ОСОБА_8 має йому зараз передати 400 доларів США.
Після чого ОСОБА_5 висловив вимогу в подальшому надавати йому неправомірну вигоду у такому ж розмірі - 200 доларів США за кожний розмитнений автомобіль.
Після чого, ОСОБА_5 запросив ОСОБА_8 до свого автомобіля KIA Mohave д.н.з. НОМЕР_1 та приблизно о 14 год. 35 хв. ОСОБА_5 сів за переднє місце водія, ОСОБА_8 за переднє пасажирське місце. ОСОБА_8 у присутності ОСОБА_5 , який спостерігав та перевіряв суму, відрахував 400 доларів США, всього 4 купюри по 100 доларів США. Після чого, ОСОБА_5 надав ОСОБА_8 вимогу, щоб 400 доларів США,що відповідно до офіційного курсу гривні щодо іноземних валют Національного банку України складає 14627,44 (чотирнадцять тисяч шістсот двадцять сім гривень, 44 копійок), ОСОБА_8 поклав йому у речовий ящик, відділ навпроти переднього сидіння пасажира в салоні авто для зберігання дрібних речей, що ОСОБА_8 і виконав.
У подальшому, в період з 21.08.2023 по 26.09.2023, ОСОБА_8 , як директором і власником ТОВ «Бенсей актив»,почергово було забезпечено подачу на митний пост «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці для митного оформлення імпортованих товарів 10 (десять) декларацій (форма МД-2) з наступними номерами: ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000029U2, яка оформлена 21.08.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000064U5, яка оформлена 02.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000076U8, яка оформлена 05.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000075U9, яка оформлена 05.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000077U7, яка оформлена 06.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000063U6, яка оформлена 06.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000078U6, яка оформлена 07.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000079U5, яка оформлена 07.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000087U1, яка оформлена 26.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000086U2, яка оформлена 26.09.2023.
У свою чергу ОСОБА_5 , отримувавши від ОСОБА_8 дані імпортера - ТОВ «Бенсей актив» та ідентифікаційні дані вантажних автомобілів, що здійснювали транспортування імпортованих товарів використовуючи надану йому владу і своє службове становище, в період з 21.08.2023 по 26.09.2023, організував та забезпечив їх безперешкодне і швидке митне оформлення на митному пості «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
Після чого, 25.09.2023 ОСОБА_8 перебував на території митного поста«Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2.
Під час зустрічі з ОСОБА_5 у його службовому кабінеті (без номеру, розташованого на другому поверсі адміністративної будівлі) приблизно о 11 год. 00 хв. ОСОБА_5 повідомив ОСОБА_8 , що необхідно звернутися до його заступника ОСОБА_7 з метою безперешкодного митного оформлення товарів. Під час зустрічі ОСОБА_8 та ОСОБА_7 у приміщенні службового кабінету ОСОБА_7 (який також не має номеру та знаходиться на другому поверсі вказаної будівлі), ОСОБА_7 запевнив ОСОБА_8 що буде здійснено безперешкодне оформлення імпортованих товарів.
26.09.2023 приблизно о 16 год. - 17 год. мені на месенджер «WhatsApp» ОСОБА_9 повідомив ОСОБА_8 , що ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , бажають отримати від ОСОБА_8 кошти, однак побоюються напряму отримувати грошові кошти за безперешкодне митне оформлення і повідомив, що під час наступного здійснення митного оформлення імпортованих товарів ОСОБА_8 поінформує ОСОБА_8 про спосіб передачі їм грошових коштів за безперешкодне митне оформлення.
У подальшому під час зустрічі з ОСОБА_5 у його службовому кабінеті (без номеру, розташованого на другому поверсі адміністративної будівлі) приблизно о 10 год. 00 хв. ОСОБА_5 висловив, щоб ОСОБА_8 працював спокійно, та він вже попередив свого заступника ОСОБА_7 та інспекторів про безперешкодне митне оформлення.
В подальшому коли ОСОБА_8 перебував на території митного поста«Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, на вулиці приблизно о 12 год. 30 хв. до неього підійшов старший зміни - інспектор митного поста ОСОБА_15 та запитав у який спосіб він буде надавати неправомірну вимогу за безперешкодне розмитнення імпортованих товарів. При цьому ОСОБА_15 повідомив, що якщо «питання вирішується» через ОСОБА_5 тоді йому ( ОСОБА_5 ) все треба передати.
В подальшому коли ОСОБА_8 перебував на території митного поста«Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці, який розташований за адресою: м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, на вулиці приблизно о 14 год. 00 хв. його зустрів ОСОБА_9 та під час особистої розмови, серед іншого, повідомив, що ОСОБА_5 та ОСОБА_16 прагнуть отримати від ОСОБА_8 грошові кошти за безперешкодне митне оформлення імпортованих товарів, в обумовленому з ними розмірі. Однак, вони застосовують засоби конспірації та прагнуть, щоб ОСОБА_8 передавав кошти через необізнаних осіб. ОСОБА_9 сказав, що він особисто не хоче передавати кошти та не хоче обумовлювати суму і бути причетним до отримання неправомірної вигоди. Однак сказав, що ОСОБА_5 та ОСОБА_16 прагнуть отримати кошти за безперешкодне оформлення імпортованих товарів, через диспетчера терміналу (працівника ТОВ «Міжнародний Аеропорт Одеса»). Тому необхідно залишити кошти з вказівкою для ОСОБА_5 або ОСОБА_7 та ін. у диспетчера. А ОСОБА_5 , ОСОБА_7 забезпечать їх отримання та розподіл.
Ураховуючи, що раніше ОСОБА_5 ОСОБА_8 висловив, що за безперешкодне митне оформлення імпортованих товарів, ОСОБА_8 має йому передати по 200 доларів США з однієї партії товарів, тобто за безперешкодне митне оформлення імпортованих товарів відповідно до митних декларацій: ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000029U2, яка оформлена 21.08.2023 року; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000064U5, яка оформлена 02.09.2023 року; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000076U8, яка оформлена 05.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000075U9, яка оформлена 05.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000077U7, яка оформлена 06.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000063U6, яка оформлена 06.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000078U6, яка оформлена 07.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000079U5, яка оформлена 07.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000087U1, яка оформлена 26.09.2023; ІМ 40 «ДЕ» 23UA500150000086U2 яка оформлена 26.09.2023, -
ОСОБА_8 має передати ОСОБА_5 2000 доларів США.
ОСОБА_8 у приміщенні ТОВ «Міжнародний Аеропорт Одеса» м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2 (кабінет без номеру з надписом диспетчер…), за адресою м. Одеса, вул. Центральний аеропорт, 2, приблизно о 15 год. залишив диспетчеру 2000 тисячі доларів США. З формулюванням для « ОСОБА_5 » Диспетчер, прийняла кошти і сказала, що зрозуміла, що треба передати ОСОБА_5 .
Після чого, ОСОБА_7 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_5 , з метою доведення свого прямого умислу у вчиненні одержання службовою особою, що займає відповідальне становище, за попередньою змовою групою осіб, неправомірної вигоди для себе за вчинення та не вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи, будь-якої дії з використанням наданої їй влади та службового становища, прибув до приміщення терміналу, там де перебуває диспетчер ТОВ «Міжнародний Аеропорт Одеса», та отримав вищевказані кошти у сумі 2000 доларів США, що відповідно до офіційного курсу гривні щодо іноземних валют Національного банку України 73 011 (сімдесят три тисячі одинадцять гривень), 60 копійок.
Таким чином, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюється в одержанні службовою особою, що займає відповідальне становище неправомірної вигоди для себе за вчинення та не вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи, будь-якої дії з використанням наданої їй влади та службового становища, вчиненому за попередньою змовою групою осіб, тобто у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
11.10.2023 о 20 год 20 хв ОСОБА_5 в порядку ст. 208 КПК України затримано за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
12.10.2023 о 06 год 07 хв ОСОБА_5 вручено письмове повідомлення про підозру у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 13.10.2023 у справі 757/46014/23-к до ОСОБА_5 застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, із визначенням застави у сумі 214 720 грн.
16.10.2023 останнього звільнено з під варти у зв`язку із внесенням застави, визначеної ухвалою суду.
Відповідно до наказу Держмитслужби від 12.10.2022 № 975-о ОСОБА_5 з 14.10.2022 переведено на посаду начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
На теперішній час, з метою досягнення дієвості цього провадження виникла необхідність у застосуванні до підозрюваного ОСОБА_5 заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення останнього від посади начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
Згідно ч. 4 ст. 107 КПК України, під час розгляду клопотання здійснювалось фіксування судового процесу технічними засобами.
Прокурор в судовому засіданні підтримав клопотання з викладених у ньому підстав та просив його задовольнити.
Захисник в судовому засіданні щодо задоволення клопотання заперечував, просив відмовити у задоволенні, оскільки підозрюваного ОСОБА_5 уже було відсторонено від посади.
Підозрюваний в судовому зсіданні щодо задоволення клопотання заперечував, підтримав свого захисника.
Вислухавши думку прокурора, захисника, підозрюваного, вивчивши клопотання та дослідивши долучені до нього документи, слідчий суддя дійшов наступного висновку.
Слідчим суддею встановлено, що Слідчими Управління з досудового розслідування військових правопорушень, а також порушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, вчинених внаслідок ведення Російською Федерацією, із залученням представників інших держав, агресивної війни проти України Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023, за підозрою ОСОБА_5 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
11.10.2023 о 20 год 20 хв ОСОБА_5 в порядку ст. 208 КПК України затримано за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
12.10.2023 о 06 год 07 хв ОСОБА_5 вручено письмове повідомлення про підозру у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 13.10.2023 у справі 757/46014/23-к до ОСОБА_5 застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, із визначенням застави у сумі 214 720 грн.
16.10.2023 останнього звільнено з під варти у зв`язку із внесенням застави, визначеної ухвалою суду.
Відповідно до ст. 154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.
Частиною другою ст.. 154 КПК України передбачено, що відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 5 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції», особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 157 КПК України, слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином. При вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: 1) правову підставу для відсторонення від посади; 2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Так, обґрунтованість підозри ОСОБА_5 у вчиненні кримінальних правопорушення, передбачених ч. 3 ст. 368 КК України, обґрунтовується зібраними під час досудового розслідування доказами, зокрема: протоколом затримання особи, підозрюваної у вчиненні злочину; протоколами допитів свідка ОСОБА_8 ; протоколами обшуків від 11-12.10.2023, під час яких знайдено грошові кошти отримані як неправомірну вигоду; протоколом огляду митних декларацій - документів наданих ОСОБА_8 ; іншими матеріалами досудового розслідування у своїй сукупності.
Відповідно до наказу Держмитслужби від 12.10.2022 № 975-о ОСОБА_5 з 14.10.2022 переведено на посаду начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
На теперішній час, з метою досягнення дієвості цього провадження виникла необхідність у застосуванні до підозрюваного ОСОБА_5 заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення останнього від посади начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці.
Перебування підозрюваного ОСОБА_5 на посаді начальника митного поста «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці сприяло вчиненню злочину, оскільки саме завдяки використанню своїх організаційно-розпорядчих повноважень передбачених посадою, останній забезпечив отримання неправомірної вигоди для себе за вчинення та не вчинення в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду та в інтересах третьої особи, будь-якої дії з використанням наданої їй влади та службового становища, за попередньою змовою групою осіб.
Доводи сторони захисту вказаних висновків суду не спростовують.
Враховуючи викладене, а також те, що, потреби досудового розслідування, виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного ОСОБА_5 як відсторонення останнього від посади, а негативні наслідки відсторонення від посади не перевищують необхідність та можливість досягнення завдань у даному кримінальному провадженні, слідчий суддя вважає наявними всі законні підстави для відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від займаної посади в межах строку досудового розслідування тобто до 10.12.2023 року включно.
Відтак, клопотання слідчого про відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади Начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 158, 534, 309, 392 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий суддя,-
УХВАЛИВ:
Клопотання Старшого слідчого в особливо важливих справах третього відділу Управління з досудового розслідування військових правопорушень, а також порушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, вчинених внаслідок ведення Російською Федерацією, із залученням представників інших держав, агресивної війни проти України Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань ОСОБА_6 , погоджене Прокурором у кримінальному провадженні - Прокурором третього відділу першого управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтриманням публічного обвинувачення Департаменту нагляду за додержанням законів органами Державного бюро розслідувань Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 , про відсторонення від посади Начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, у кримінальному провадженні № 62023000000000568 від 30.06.2023 року, - задовольнити.
Відсторонити ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади Начальника митного посту «Міжнародний аеропорт «Одеса» Одеської митниці до 10.12.2023 року включно.
Ухвала слідчого судді підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Повний текст ухвали буде оголошено о 08 год. 20 хв. 20.11.2023 року.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 07.12.2023 |
Номер документу | 115412161 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Печерський районний суд міста Києва
Хайнацький Є. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні