СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2023 року Справа № 480/11105/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/11105/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 просить суд:
- визнати неправомірним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 29.09.2023 № 054450004515 про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву позивача від 24.09.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, з зарахуванням до пільгового стажу періодів роботи з 31.08.1989 по 13.10.2005 у якості водія на всіх марках автобусів з повним робочим днем на наступних підприємствах: Донецьке державне АТП 11422, що у подальшому було перетворено на ВАТ Донецьке автотранспортне підприємство 11422 (ЄДРПОУ 03113868), ТОВ "ТРАНСАВТО" (ЄДПОУ 31247545).
Мотивує позовні вимоги тим, що у зв`язку з досягнення пенсійного віку (55 років) звернувся 24.09.2023 через Портал Пенсійного фонду зі заявою про призначення пенсії на підставі наявності пільгового стажу, який надає право (водіям автобусів, тролейбусів, трамваїв) виходити на пенсію у 55 років, однак відповідач рішенням від 29.09.2023 № 054450004515 відмовив позивачу у призначенні пенсії, оскільки страховий стаж особи - 36 років 7 місяців 19днів, спеціальний стаж, який дає право на призначення пенсії за вислугу років - відсутній. Зазначено, що за наданими документами відсутні довідки, які дають право на призначення пенсії за вислугу років. Вважає таке рішення протиправним та зазначає, що факт зайнятості на зазначеній роботі підтверджується даними трудової книжки та оригіналами відповідних письмових документів. У зв`язку з цим відмова відповідача зарахувати до його страхового стажу період роботи на посаді, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, та відмова призначити пенсію на пільгових умовах є протиправною та такою, що порушує йог конституційні права та гарантії на належний соціальний захист. Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 17.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідач у встановлений судом строк письмового відзиву на позов не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив, тому суд визнає можливим вирішити справу за наявними в ній матеріалами відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, яка передбачає, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами, а також враховуючи положення ч. 4 ст. 159 КАС України, відповідно до якої подання заяв по суті справи є правом учасників справи, а неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку з досягнення пенсійного віку (55 років) звернувся 24.09.2023 року через Портал Пенсійного фонду зі заявою про призначення пенсії на підставі наявності пільгового стажу, який надає право (водіям автобусів, тролейбусів, трамваїв) виходити на пенсію у 55 років. До заяви було додано усі документи, які підтверджують його право на пенсію на пільгових умовах.
Рішенням від 29.09.2023 № 054450004515 відповідач відмовив позивачу у призначенні пенсії і зазначив наступне: "Страховий стаж особи - 36 років 7 місяців 19днів. Спеціальний стаж, який дає право на призначення пенсії за вислугу років, відсутній. Результати розгляду документів, доданих до заяви: за наданими документами відсутні довідки, які дають право на призначення пенсії за вислугу років. Додатковий коментар: за наданими документами право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до ст. 55 Закону №1788 відсутнє. За умови надання додаткових документів право на пенсію буде переглянуто. У разі незгоди з рішенням має право на оскарженнядо Пенсійного фонду України чи в судовому порядку".
Суд не погоджується з таким рішенням відповідача та вважає відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах необґрунтованою з огляду на таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Загальні засади державного пенсійне забезпечення визначені в Законі України "Про пенсійне забезпечення" (далі Закон), який відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.
Порядок та умови призначення пенсії за віком на пільгових умовах визначено в статті 13 Закону.
Рішенням Конституційного Суду України від 23 січня 2020 року № 1-р/2020 зокрема визнано такою, що не відповідає Конституції України (є неконституційною), статтю 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII, та вирішено, що застосуванню підлягає стаття 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року № 1788-XII в редакції до внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII для осіб, які працювали до 1 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаній нормі.
Відповідно до п. "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зокрема, жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи. Зазначене зменшення пенсійного віку жінкам застосовується також у період збільшення віку виходу на пенсію по 31 грудня 2021 року.
У редакції до внесення змін у статтю 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на підставі Закону України від 02.03.2015 № 213-VIII він був викладений в редакції: "На пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам".
Рішенням Конституційного Суду України від 23 січня 2020 року № 1-р/2020 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), статтю 13, частину другу статті 14, пункти "б"-"г" статті 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року N 213-VIII, та вирішено, що застосуванню підлягають стаття 13, частина друга статті 14, пункти "б"-"г" статті 54 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року N 1788-XII в редакції до внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII для осіб, які працювали до 1 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаних нормах.
Таким чином, з 23.01.2020 при вирішенні питання про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи Пенсійного фонду України, зокрема і відповідач у справі, мають керуватися вказаною нормою в редакції до внесення змін Законом N 213-VIII.
У даному випадку станом на день звернення з заявою про призначення пенсії позивач досяг 55 років, його загальний трудовий стаж становить більше 36 років, з яких стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, складає понад 10 років.
Таким чином, на час звернення позивача до ГУ ПФУ в Сумській області з заявою про призначення пенсії на пільгових умовах як загальний трудовий стаж позивача так і пільговий стаж на роботах становить понад необхідний стаж для призначення пенсії на пільгових умовах.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Як уже зазначалося, станом на день звернення до відповідача з заявою про призначення пенсії позивач досяг 55 років, його загальний трудовий стаж становить понад 36 років, з яких стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, складає понад 10 років.
Рішенням від 29.09.2023 відповідач відмовив позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Зокрема, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем не зараховано до пільгового стажу період роботи водієм автобусного маршруту з 31.08.1989 по 13.10.2005.
Згідно наявної трудової книжки Серія НОМЕР_1 , що видана від 20.07.1986 році, зазначено на сторінках 4-8 наступне (далі уживається рос. мова):
""5. 31.08.1991 Принятый водителем 3-го класса на все марки автобусов (Приказ 124 31.08.1989)
6. 21.08.1990 Присвоин 2-й класс (Приказ 107 21-08-90 г.)
7. 01.12.1993
8.13.10.1994 Время работы в трудовой и непрерывный стаж не засчитывать (Приказ 191 12.12.1994) Справка от Петровский РОВД (Період стажу від 13.10.1994 по 12.12.1994 роки - повинен бути зарахований у повному обсязі на підставі УКАЗА ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ Про амністію з нагоди третьої річниці незалежності України від 18.08.1994 № 446/94)
9. 25.03.1997 Донецкое государственное АТП 11422 преобразовано в ОАО "ДАТП-11422" (Приказ Донецкого районного отделения фонда гос. имущества Укр. № 671 от 25.03.1997 г.)
10. 05.02.2001 Уволен по переводу в ООО Транс-авто" п. 5 ст. 36 КЗоТ Украины (Приказ № 19 от 5.02.2001)
11. 05.02.2001 Принят водителем 2-го класса на все марки автобусов по переводу из ОАО ДАТП-11422 Пр. № 22-ок от 02.02.2001
12. 13.10.2005 Уволен по собственному желанию ст. 38 КЗоТ - Украины (Приказ № 91 от 13.10.2005 г.").
Відповідно до ст. 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до стажу роботи зараховується, зокрема, навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах.
Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Відповідно до п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. N 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Як вбачається з матеріалів справи, факт зайнятості позивача, зокрема, на зазначених роботах, підтверджується даними трудової книжки.
Таким чином, період роботи позивача на посаді, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, підтверджений належними та допустимими доказами, що, у свою чергу доводить протиправність дій відповідача щодо відмови в призначенні їй даного виду пенсії.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Враховуючи, що відповідач, не зарахувавши спірні періоди роботи до стажу позивача, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, не дотримався вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення", такі дії не можуть відповідати приписам ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України суд вважає за необхідне присудити позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області1073,60 грн в рахунок відшкодування судового збору.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати неправомірним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від 29.09.2023 № 054450004515 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.09.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, з зарахуванням до пільгового стажу періодів роботи з 31.08.1989 по 13.10.2005 у якості водія на всіх марках автобусів з повним робочим днем на наступних підприємствах: Донецьке державне АТП 11422, що у подальшому було перетворено на ВАТ Донецьке автотранспортне підприємство 11422 (ЄДРПОУ 03113868), ТОВ "ТРАНСАВТО" (ЄДПОУ 31247545).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 1073,60 гривень.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2023 |
Оприлюднено | 07.12.2023 |
Номер документу | 115417158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні