Рішення
від 04.12.2023 по справі 620/13940/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 грудня 2023 року м.ЧернігівСправа № 620/13940/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді- Клопота С.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Комунального закладу "Чернігівське вище професійне училище" Чернігівської обласної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Комунального закладу "Чернігівське вище професійне училище" Чернігівської обласної ради та просить: визнати протиправною бездіяльність Комунального закладу «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту населення із обліковим номером 95342 у належний для експлуатації стан, зобов`язавши Комунальний заклад «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради привести захисну споруду цивільного захисту населення із обліковим номером 95342, яка знаходиться за адресою: вул. Кільцева, 20, м. Чернігів, у придатний для використання за цільовим призначення стан (готовності до укриття).

Свої вимоги мотивує тим, що за підсумками проведеної перевірки та результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, 06.02.2020 складено Акт за № 162 (далі - Акт № 162 від 06.02.2020), відповідно до якого виявлено порушення вимог законодавства щодо утримання захисної споруди із обліковим номером 95342.

Відповідно до інформації КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР від 05.07.2023 вимоги припису Управління ДСНС України у Чернігівській області № 147 від 06.02.2020 виконано частково, при цьому невиконаними залишаються наступні вимоги, саме: стан входів і аварійних виходів потребує поточного ремонту; захисно-герметичні (герметичні) механізми потребують технічного обслуговування, ущільнююча гума втратила еластичність; стан проти вибухових пристроїв потребують технічного обслуговування; система вентиляції (повітропроводи) потребують технічного обслуговування, в тому числі вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції, протипилові фільтри, фільтри-поглиначі, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, потребують технічного обслуговування; системи зв`язку та оповіщення відсутні. Аналогічні порушення встановлено ще з 2019 року, що підтверджується Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 95342 від 14.03.2019.

Вищевикладене свідчить про триваючий та систематичний характер порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю працівників та здобувачів освіти навчального закладу.

Ухвалою судді від 26.09.2023 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.

Представник відповідача у встановлений ухвалою суду строк подав відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений у повному обсязі, враховуючи таке.

Цивільний захист населення є важливим елементом національної безпеки України та необхідною складовою її обороноздатності, який покликаний поряд із вирішенням інших завдань забезпечувати виконання державою зобов`язань щодо захисту прав на життя і здоров`я громадян, що гарантовані ст. ст. З, 27 Конституції України.

Одне із провідних місць у системі заходів цивільного захисту населення належить створенню та функціонуванню колективних засобів захисту, призначених для убезпечення широкого кола людей від впливу шкідливих та небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій та терористичних актів.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України далі - КПЗ України) до таких засобів належать об`єкти фонду захисних споруд цивільного захисту населення - сховища та протирадіаційні укриття (далі - ПРУ), які з огляду на їхні інженерно-технічні властивості та облаштування здатні під час надзвичайних ситуацій забезпечувати захист життя та здоров`я людей у зонах можливих значних руйнувань і радіаційного забруднення.

Національне законодавство передбачає низку стандартів щодо утримання таких споруд у належному стані суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (ст. ст. 7-10 КЦЗ України), оскільки лише за умови їх додержання можливо забезпечити готовність об`єктів до використання за функціональним призначенням для забезпечення життя і здоров`я людей.

Особливої актуальності повномасштабного вторгнення супроводжується численними обстрілами та руйнуванням населених пунктів, житлових кварталів, об`єктів цивільної інфраструктури, у зв`язку із чим наразі надзвичайно гостро постає проблема забезпечення захисту життя і здоров`я мирного населення.

Внаслідок збройної агресії проти України на території Чернігівської області пошкоджено 43 об`єкти дитячої інфраструктури, з яких повністю зруйновано 3 заклади освіти. Серед пошкоджених об`єктів переважна більшість - заклади освіти (школи, дитячі садочки, заклади професійно-технічної, вищої і позашкільної освіти).

Захист прав дитини є одним із найважливіших пріоритетів у нашій державі, адже ставлення до дітей, рівень їхньої безпеки та захищеності у державі, стан їхнього всебічного розвитку є одним із показників цивілізованості та гуманності суспільства. Повноцінний та дієвий захист прав дитини є обов`язком держави.

Відповідно до статей 3, 4 Конвенції про права дитини, прийнятої Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989 (ратифікована Постановою Верховної Ради України № 789X11 від 29.02.1991), передбачено, що держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки та охорони здоров`я. Держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.

У свою чергу, ст. 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання.

Згідно із ст. З Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Таким чином, в Основному законі закріплена соціальна спрямованість діяльності держави та її відповідальність перед громадянами, в тому числі дітьми, за дотриманням та забезпеченням закріплених в Конституції прав та свобод.

З преамбули Закону України «Про охорону дитинства» вбачається, що цей Закон визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні, встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтується на забезпеченні найкращих інтересів дитини.

Зокрема, ч. 1 ст. 4, ч. 2 ст. 6 Закону України «Про охорону дитинства» передбачено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає забезпечення належних умов для охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей. Держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, формуванню навичок здорового способу життя. З цією метою держава вживає заходів щодо зниження рівня дитячої смертності та запобігання нещасним випадкам.

Відповідно до ч. 1 ст. 53 Закону України «Про освіту» здобувані освіти мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.

Згідно міжнародних актів та вимог чинного законодавства саме державою гарантуються безпечні та нешкідливі умови здобуття дітьми освіти.

Під безпечними та нешкідливими умовами слід розуміти такий стан усіх складових (в т.ч. і побутових), в оточенні яких знаходиться дитина під час здобуття освіти, який не створює ні реальної, ні потенційної загрози для її життя та здоров`ю.

Вказане свідчить про наявність суспільного інтересу, а отже і інтересу загальнодержавного щодо створення безпечних умов для розвитку майбутнього покоління.

Отже, враховуючи все вищевикладене, інтереси держави полягають у виконанні закріпленого у статті 3 Конституції України головного обов`язку держави - утвердження і забезпечення прав і свобод людини, в тому числі дотриманні закріплених Конституцією, законами України та гарантованих державою прав дитини на безпечні та нешкідливі для здоров`я умови утримання, розвитку, виховання і навчання, створення безпечних умов для її життя і здорового розвитку.

В умовах збройної агресії проти України, виконання вказаних обов`язків неможливе без належного функціонування системи цивільного захисту населення, складовим елементом якої є захисні споруди, які призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Чернігівською окружною прокуратурою встановлено, що у приміщенні Комунального закладу «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради (далі - КЗ «Чернігівське вище професійне училище ЧОР, вище професійне училище) за адресою: вул. Кільцева, 20, м. Чернігова знаходиться захисна споруда цивільного захисту - сховище із обліковим номером 95342.

Відповідно до п. 1 розділу І Статуту КЗ «Чернігівське вище професійне училище ЧОР» затвердженого наказом № 3 від 19.03.2021, затвердженого начальником Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації та погодженого начальником управління освіти Чернігівської міської ради (далі - Статут), передбачено, що Комунальний заклад «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради є комунальним закладом професійної (професійно-технічної) освіти третього атестаційного рівня, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття професійної (професійно-технічної) та повної загальної середньої освіти.

На підставі рішення Чернігівської обласної ради від 18 грудня 2019 року № 17-21/VII «Про прийняття з державної власності цілісних майнових комплексів державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області» (в редакції рішення від 28 жовтня 2020 року № 57-25/УІІ) Державний професійно-технічний навчальний заклад «Чернігівське вище професійне училище» реорганізовано шляхом перетворення у комунальний заклад «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради. Комунальний заклад «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради є правонаступником прав та обов`язків: Державного професійно-технічного навчального закладу «Чернігівське вище професійне училище» (п. 5, 6 розділу І Статуту).

Від імені територіальних громад області функції Власника вищого професійного училища виконує Чернігівська обласна рада (надалі - Власник).

Відповідно до делегованих Власником повноважень вище професійне училище перебуває в управлінні Чернігівської обласної державної адміністрації та знаходиться у підпорядкуванні Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації (надалі - Орган управління). У частині здійснення фінансування та здійснення інших повноважень, визначених нормативно-правовими актами та цим Статутом, до моменту врегулювання питання щодо фінансування закладу професійної (професійно-технічної) освіти з обласного бюджету вище професійне училище підпорядковується Управлінню освіти Чернігівської міської ради (надалі - Управління) (п. 9, 10 розділу І Статуту).

Порядок фінансування та матеріально-технічного забезпечення вищого професійного училища визначаються Бюджетним кодексом України, законами України «Про освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», іншими законодавчими актами України.

Фінансування вищого професійного училища здійснюється за рахунок коштів бюджету Чернігівської міської територіальної громади, обласного бюджету Чернігівської області, Державного бюджету, міжбюджетних трансфертів, власних надходжень бюджетних установ, інших джерел надходжень не заборонених законодавством та у відповідності до чинного законодавства (п. 9.2 Статуту).

Захисна споруда цивільного захисту - сховище № 95342 перебуває у комунальній власності, балансоутримувачем захисної споруди є КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР, вбудовано в будівлю навчального закладу та призначене для укриття здобувачів освіти, працівників навчального закладу та населення.

Захисна споруда цивільного захисту (сховище) № 95342 призначена для укриття 1000 осіб та має площу 682 кв. м.

Упродовж 2019-2020 років у КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР органом ГУ ДСНС України у Чернігівській області неодноразово здійснювалася перевірка дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в тому числі щодо готовності захисної споруди цивільного захисту.

Перевірками встановлено, що стан протипожежної та техногенної безпеки у вказаному навчальному закладі не відповідає вимогам щодо утримання захисних споруд цивільного захисту, при цьому виявлені порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності. Така бездіяльність уповноваженого органу, в умовах збройної агресії проти України, створює потенційну загрозу життю і здоров`ю здобувачів освіти та працівників навчального закладу, знищенню майна, у зв`язку із чим наявна загроза порушення інтересів держави у цій сфері, що в свою чергу є підставою для звернення до суду з даним позовом, виходячи з наступного.

Так, відповідно до посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 120 від 03.02.2020, на виконання наказу Управління ДСНС України у Чернігівській області № 317 від 13.12.2019 Чернігівським міським відділом Управлінням ДСНС України у Чернігівській області, з метою перевірки виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, інших законодавчих та нормативних, нормативно-правових актів у сфері техногенної та пожежної безпеки, у період із 05.02.2020 по 06.02.2020 проведено позапланову перевірку ДПТНЗ «Чернігівське вище професійне училище» по вул. Кільцева, 20 у м. Чернігові. Попередня планова перевірка проводилася у жовтні 2020 році.

За підсумками проведеної перевірки та результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, 06.02.2020 складено Акт за № 162 (далі - Акт № 162 від 06.02.2020), відповідно до якого виявлено порушення вимог законодавства щодо утримання захисної споруди із обліковим номером 95342.

Встановлені порушення стану утримання ЗСЦЗ із обліковим номером 95342, у повному обсязі залишилися не усунутими із моменту попередньої планової перевірки контролюючого органу, яка відбувалася у період із 03.10.2019 по 04.10.2019.

Зважаючи на викладене, органом ДСНС відповідно до ст. 69 КЦЗ України, ч. 8 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю і у сфері господарської діяльності», п. 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16.12.2015, внесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 147 від 06.02.2020 (далі - припис № 147 від 06.02.2020), із вимогою вжити заходів по усуненню виявлених порушень, із строком виконання до 30.04.2020.

За таких обставин, контролюючим органом винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 147 від 06.02.2020, із вимогою вжити заходів, зокрема в частині усунення виявлених порушень утримання захисної споруди № 95342, із строком виконання до 30.04.2020.

Водночас, варто зазначити, що результати перевірок, які проведені контролюючим органом упродовж 2019 - 2020 років та вжиті заходи за їх наслідками Відповідачем не оскаржувалися.

Чернігівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Чернігівській області, з метою встановлення стану виконання вимог припису № 147 від 06.02.2020, направлено запит до КЗ «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради.

Відповідно до інформації КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР від 05.07.2023 вимоги припису Управління ДСНС України у Чернігівській області № 147 від 06.02.2020 виконано частково, при цьому невиконаними залишаються наступні вимоги:

11. Захисну споруду № 95342 частково забезпечено необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю. Для повного забезпечення відсутні кошти.

20. Системи водопостачання та каналізації захисної споруди № 95342 потребують капітального ремонту, система опалення утримується в справному стані.

22. Захисну споруду № 95342 частково забезпечено спеціальним інвентарем, майном і засобами індивідуального захисту.

Тобто фактично невиконаними залишилися пункти 11, 20, 22 припису № 147 від 06.02.2020.

Із отриманої інформації також вбачається, що 09.08.2022 за участі заступника директора з НВР, завідувача господарством, старшого майстра, голови профспілкового комітету, інженеру з охорони праці та головного спеціаліста відділу з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Чернігівської міської ради проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 95342.

Згідно акту оцінки стану готовності, вказана захисна споруда - сховище оцінено як «обмежено готове» до використання за призначенням. З метою приведення захисної споруди у готовність до використання за призначення комісія надала наступні рекомендації: документацію та загальний стан захисної споруди привести у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

За результатами проведеної оцінки встановлено, що стан входів і аварійних виходів потребує поточного ремонту; захисно-герметичні (герметичні) механізми потребують технічного обслуговування, ущільнююча гума втратила еластичність; стан проти вибухових пристроїв потребують технічного обслуговування; система вентиляції (повітропроводи) потребують технічного обслуговування, в тому числі вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції, протипилові фільтри, фільтри-поглиначі, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, потребують технічного обслуговування; системи зв`язку та оповіщення відсутні. Аналогічні порушення встановлено ще з 2019 року, що підтверджується Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 95342 від 14.03.2019.

У подальшому 08.06.2023 за участі начальника відділу з питань НС та ЦЗН міської ради, головного спеціаліста відділу з питань НС та ЦЗН міської ради у присутності т.в.о. директора КЗ «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради проведено Акт оперативного огляду захисної споруди цивільного захисту - сховища № 95342.

Згідно акту Акт оперативного огляду стан вказаної захисної споруди - сховища - задовільний. Захисна споруда придатна для укриття населення.

Згідно інформації КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР від 21.08.2023 то, недоліки, вказані в актах частково усунені, крім тих, що потребують значного фінансування.

Вище викладене свідчить про триваючий та систематичний характер порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю працівників та здобувачів освіти навчального закладу.

Варто зазначити, що на даний час, в умовах військової агресії з боку російської федерації та воєнного стану у державі, питання належного утримання, використання та функціонування захисних споруд цивільного захисту населення постало досить актуально. Ще більшої актуальності дане питання набуває в аспекті захисту життя та здоров`я дітей, які навчаються у навчальних закладах та без належного утримання захисних споруд наражаються на постійну небезпеку.

Захисна споруда, яка перебуває на балансі КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР є важливою спорудою цивільного захисту, яка при необхідності, а саме внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, здатна розмістити працівників та здобувачів освіти навчального закладу.

Виявлені порушення є підставою для зобов`язання балансоутримувача захисної споруди вжити відповідних заходів за для приведення споруди із обліковим номером 95342 у стан готовності, тобто для використання за призначенням.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до положень ст. 4 Закону України «Про охорону дитинства» система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, серед іншого, визначення основних правових, економічних, організаційних, культурних та соціальних засад щодо охорони дитинства, удосконалення законодавства про правовий і соціальний захист дітей, приведення його у відповідність з міжнародними правовими нормами у цій сфері; забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан. Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 133/2022 від 14.03.2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години ЗО хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб. Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 259/2022 від 18.04.2022, затвердженого Законом України № 2212-ІХ від 21.04.2022, продовжено строк дії воєнного стан) в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на ЗО діб. Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України 2263-К від 22.05.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 3 0 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України 2500-ІХ від 15.08.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години ЗО хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України № 2738-ІХ від 16.11.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години ЗО хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 6 лютого 2023 року №58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 19 травня 2023 року №254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години ЗО хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 17 серпня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. З Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Статтею 1 КЦЗ України передбачено, що цей Кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 КЦЗ України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 КЦЗ України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до ст. 7 КЦЗ України основними принципами здійснення цивільного захисту, зокрема є гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності.

Згідно із абз. 2 ч. 1 ст. 6 КЦЗ України суб`єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання, громадські організації.

Положення ст. 20 КЦЗ України передбачають, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, у тому числі забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, тощо.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 21 КЦЗ України передбачають, що громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Згідно із ч. 4 ст. 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд

Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного V захисту та ведення його обліку, відповідно до ч. 5 ст. 32 цього Кодексу, визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно із п. 7 розділу II Вимоги, споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно до ч. 8 ст. 32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до п.п. 9, 10 Порядку, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

-не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої ' працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

-не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно- герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Згідно п. 12 Порядку, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Зважаючи на викладене, протирадіаційні укриття та сховища входять до системи цивільної оброни України і є засобом захисту населення та призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Підтримання захисних споруд у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд, в умовах збройної агресії російської федерації проти України, є першочерговим та головним завданням балансоутримувача таких споруд.

Отже, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 КЦЗ України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку.

Разом з тим, перевірки, проведені органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій засвідчили, що захисна споруда, яка знаходяться на балансі КЗ «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради, має порушення щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.

Як наслідок та, зважаючи на повномасштабне вторгнення в Україну російської федерації, яке супроводжується численними ракетними ударами, бомбардуваннями, обстрілами та руйнуванням населених пунктів, житлових кварталів, об`єктів цивільної інфраструктури, здобувані освіти навчального закладу - КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР постійно перебувають в умовах реальної загрози життю чи шкоди своєму здоров`ю.

Невиконання вимог припису органу ДСНС України не забезпечує основної мети - підтримання захисної споруди у стані готовності, яка має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження на особливий період.

Систематичне невжиття балансоутримувачем - КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР, визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд до стану готовності, суперечить інтересам держави та створює потенційну загрозу для життя та здоров`я працівників та вихованців навчального закладу.

Подібних правових висновків за позовами прокурора притримується Верховний Суд у справі № 826/12192/16 - постанова від 03.10.2018 та у справі № 820/5164/15 - постанова від 25.07.2019.

Таким чином, аналіз положень законодавства України у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, свідчить про систематичну та триваючу протиправну бездіяльність КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР, щодо невиконання вимог припису ДСНС № 147 від 06.02.2020 та Актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 09.08.2022 та 14.03.2019, у частині утримання у готовності до використання захисної споруди із обліковим номером 95342., Вказана бездіяльність Відповідача є протиправною, оскільки, згідно вимог законодавства саме на нього покладено обов`язок по забезпеченню належного технічного стану та готовності укриття, що в реаліях сьогодення не може бути залишено без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного населення через неможливість їх укриття у разі військової небезпеки.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Козелецької окружної прокуратури необхідно задовольнити.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, 14000) до Комунального закладу "Чернігівське вище професійне училище" Чернігівської обласної ради (вул. Кільцева, буд.20, м. Чрнігів, 14030) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального закладу «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту населення із обліковим номером 95342 у належний для експлуатації стан.

Зобов`язати Комунальний заклад «Чернігівське вище професійне училище» Чернігівської обласної ради привести захисну споруду цивільного захисту населення із обліковим номером 95342, яка знаходиться за адресою: вул. Кільцева, 20, м. Чернігів, у придатний для використання за цільовим призначення стан (готовності до укриття).

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 04 грудня 2023 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

Дата ухвалення рішення04.12.2023
Оприлюднено07.12.2023
Номер документу115418274
СудочинствоАдміністративне
Сутьсистематичну та триваючу протиправну бездіяльність КЗ «Чернігівське вище професійне училище» ЧОР, щодо невиконання вимог припису ДСНС № 147 від 06.02.2020 та Актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 09.08.2022 та 14.03.2019, у частині утримання у готовності до використання захисної споруди із обліковим номером 95342., Вказана бездіяльність Відповідача є протиправною, оскільки, згідно вимог законодавства саме на нього покладено обов`язок по забезпеченню належного технічного стану та готовності укриття, що в реаліях сьогодення не може бути залишено без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного населення через неможливість їх укриття у разі військової небезпеки. Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо. З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що

Судовий реєстр по справі —620/13940/23

Рішення від 04.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні