ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2023 рокусправа № 380/23081/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» ( далі ТОВ «Акорд Лани») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.08.2023 року № 9281884/44277579, підписане головою Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Кіч Ю. В.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену товариством з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» 04.07.2023 податкову накладну, порядковий номер 16, у Єдиному реєстрі податкових накладних 10-им липням 2023 року.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Акорд Лани» здійснює діяльність з виробництва сільськогосподарських зернових, зернобобових та технічних культур. З метою реалізації вирощеного в 2022 році урожаю зернових культур (соняшника) позивач уклав договір поставки № М-03/090323 від 09.03.2023 з ПП «Оліяр» (покупець). 30 червня 2023 року між Позивачем та Покупцем укладено Специфікацію № 2, як Додаткову угоду № 2 до Договору, згідно з якою ТОВ «Акорд Лани» до 07.07.2023 року зобов`язаний поставити Покупцю Товар у кількості 40 тонн за ціною 14299,02 грн. за одну тонну з ПДВ на загальну суму 571960,80 грн., в тому числі ПДВ: 70240,80 грн. На виконання договору поставки позивач поставив покупцю товар (соняшник) загальною масою 36,98 тонн на суму 523489,98 грн. За фактом першої події (поставки товару) ТОВ «Акорд Лани» склало податкову накладну № 16 від 04.07.2023 та подало на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Позивач зазначає, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав контролюючому органу пояснення з підтверджуючими документами для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій по складеній податковій накладній. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної, причиною відмови вказало надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач стверджує, що ТОВ «Акорд Лани» для розблокування реєстрації податкової накладної надав пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної. Відповідач/ГУ ДПС у Львівській області прийняв рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9281884/44277579 від 01.08.2023. В процедурі адміністративного оскарження рішення комісії регіонального рівня до комісії ДПС України, комісія ДПС України, залишила скаргу ТОВ «Акорд Лани» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, про що прийняла рішення № 64069/44277579/2 від 21.08.2023. Позивач вважає рішення контролюючого органу таким, що не містить чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної. З метою належного захисту своїх прав як платника податку просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Акорд Лани» податкову накладну № 16 від 04.07.2023 фактичною датою її подання.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представниця відповідачів подала відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Акорд Лани» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 04.07.2023. До відзиву представниця відповідачів долучила витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ТОВ «Акорд Лани» для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (а.с. 93-120).
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
товариство з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» зареєстроване як юридична особа 14.04.2021, ідентифікаційний код 44277579. Основним видом діяльності товариства з обмеженою відповідальністю є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), серед інших видів діяльності є вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (код КВЕД 01.13), розведення великої рогатої худоби молочних порід (код КВЕД 01.41), неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90) та ін.
ТОВ «Акорд Лани» та ПП «Оліяр» уклали договір поставки № М-03/090323, згідно з яким Позивач зобов`язується поставити Покупцю соняшник урожаю 2022 року відповідно до умов Договору, а Покупець зобов`язується прийняти Товар і сплатити за нього визначену Договором суму. 30 червня 2023 року між Позивачем та Покупцем укладено Специфікацію № 2, як Додаткову угоду № 2 до Договору, згідно з якою Позивач до 07.07.2023 року зобов`язаний поставити Покупцю Товар у кількості 40 тонн за ціною 14299,02 грн. за одну тонну з ПДВ на загальну суму 571960,80 грн., в тому числі ПДВ: 70240,80 грн. на умовах DAP, відповідно до Правил Інкотермс-2010, за адресами, зазначеними у Специфікації № 2. Також згідно із п. 4.1. Специфікації № 2, при поставці Товару у місце розвантаження у разі виявлення якості Товару по показнику - олійність на абсолютну суху речовину, що не відповідає погодженим базисним показникам, але не є нижчою встановлених граничних норм, Покупцю надано право здійснювати відповідне коригування ціни в сторону зменшення.
Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Акорд Лани» закупило у ПАТ «Лебединський насіннєвий завод» насіння соняшника на підставі договору № Д-ВА-22-02467 від 14.04.2022, що підтверджується видатковою накладною № 20261 від 19.04.2022, у ТОВ «Агросем» - мінеральні добрива, що підтверджується видатковими накладними № АГ-01/06200 від 01.06.2022, № АГ-12/05240 від 12.05.2022. Для обробітку землі ТОВ «Акорд Лани» уклали договір про надання послуг № 01/04/22 від 01.04.2022 із ПП «ПА «Вороняцькі лани». Зберігали соняшник на ТОВ «Золочівський елеватор» на підставі договору на відповідальне зберігання зерна № 0310/01 від 03.10.2022, що підтверджується актами надання послуг № 3110/06 від 31.10.2022 та № 3006/01 від 30.06.2023.
Згідно видаткової накладної № 16 від 04.07.2023 ТОВ «Акорд Лани» відвантажило ПП «Оліяр» 36,98 тонн сої на загальну суму 523489,98 грн разом з ПДВ (з врахуванням коригування Покупцем ціни в сторону зменшення на підставі п. 4.1. Специфікації №2), що підтверджується ТТН від 04.07.2023 року № 01/07, № 02/07, № 03/07 (а. с. 54-57).
ТОВ «Акорд Лани» по факту першої події (поставки товару (соняшника)) склало податкову накладну на згаданого покупця № 16 від 04.07.2023 (а. с. 21) та скерувало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якого документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена (а. с. 23).
В квитанції зазначено, що реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1206 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 1 від 26.07.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовими поясненнями (а .с. 25). В письмових поясненнях щодо заблокованої податкової накладної позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 2021 року за видом: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11). Згідно із формою 29-сг за 2022 рік позивач зібрав 3878,40 ц (387,84 т.) соняшника. Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Акорд Лани» закупило у ПАТ «Лебединський насіннєвий завод» насіння соняшника на підставі договору № Д-ВА-22-02467 від 14.04.2022, у ТОВ «Агросем» - мінеральні добрива, для обробітку землі ТОВ «Акорд Лани» найняли ПП «ПА «Вороняцькі лани». Зберігали соняшник на ТОВ «Золочівський елеватор» на підставі договору на відповідальне зберігання зерна № 0310/01 від 03.10.2022. ТОВ «Акорд Лани» та ПП «Оліяр» уклали договір поставки № М-03/090323 від 09.03.2023 на виконання умов якого 04.07.2023 було поставлено товар (соняшник). По факту першої події (поставки товару) ТОВ «Акорд Лани» склало податкову накладну № 16 від 04.07.2023. На підтвердження та реальності операції за податковою накладною № 16 від 04.07.2023 позивач надав комісії відповідача копії документів в кількості 24 додатки: договір поставки № М-03/090323 від 09.03.2023, Специфікацію № 2, як Додаткову угоду № 2 до Договору, видаткову накладну № 16 від 04.07.2023, ТТН від 04.07.2023 року № 01/07, № 02/07, № 03/07, видаткові накладні № 20261 від 19.04.2022, № АГ-01/06200 від 01.06.2022, № АГ-12/05240 від 12.05.2022, № 19 від 10.05.2022, договір про надання послуг № 01/04/22 від 01.04.2022, договір на відповідальне зберігання зерна № 0310/01 від 03.10.2022, акти надання послуг № 3110/06 від 31.10.2022 та № 3006/01 від 30.06.2023, акти здачі-приймання робіт № 3 від 04.07.2023, № 2 від 13.05.2022, № 1 від 29.04.2022.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 9281884/44277579 від 01.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 16 від 04.07.2023 (а. с. 63). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків надав копій документів, складених з порушенням законодавства, у розділі додаткова інформація зазначено, що платник податків не надав: - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ТОВ «Акорд Лани», вважаючи згадане рішення комісії ДПС у Львівській області протиправним, подало скаргу до комісії ДПС України, долучивши до скарги копії підтверджуючих документів (а. с. 66).
Комісія ДПС України прийняла рішення (а. с. 71), відповідно до якого залишила скаргу ТОВ «Акорд Лани» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (п.9 Порядку № 520).
Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
товариство з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» зареєстроване як юридична особа із 2021 року, ідентифікаційний код 44277579. Основним видом діяльності товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), серед інших видів діяльності є вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (код КВЕД 01.13), розведення великої рогатої худоби молочних порід (код КВЕД 01.41), неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90) та ін. В рамках основного виду господарської діяльності підприємство здійснює господарські операції з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва. Надані позивачем документи свідчать про те, що підприємство користується послугами щодо зберігання зерна, закупило насіння, залучило третіх осіб для обробки земельних ділянок.
В долучених до справи первинних документах відображено господарську операцію ТОВ «Акорд Лани» по реалізації ПП «Оліяр» товару (соняшник) (договір поставки, видаткова накладна, ТТН, банківська виписка, звіт про збір урожаю). ТОВ «Акорд Лани» за фактом першої події склало податкову накладну № 16 від 04.07.2023 та скерувало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація податкової накладної була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанції з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податковій накладній інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме обсяг постачання товару/послуги 1206 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд звертає увагу на те, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації податкових накладних, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкової накладної № 16 від 04.07.2023 ТОВ «Акорд Лани» скерувало контролюючому органу повідомлення № 1 від 26.07.2023 з письмовим поясненням щодо здійснення господарської операції за цією податковою накладною, платник податків долучив копії первинних документів в кількості 24 додатки: договір поставки № М-03/090323 від 09.03.2023, Специфікацію № 2, як Додаткову угоду № 2 до Договору, видаткову накладну № 16 від 04.07.2023, ТТН від 04.07.2023 року № 01/07, № 02/07, № 03/07, видаткові накладні № 20261 від 19.04.2022, № АГ-01/06200 від 01.06.2022, № АГ-12/05240 від 12.05.2022, № 19 від 10.05.2022, договір про надання послуг № 01/04/22 від 01.04.2022, договір на відповідальне зберігання зерна № 0310/01 від 03.10.2022, акти надання послуг № 3110/06 від 31.10.2022 та № 3006/01 від 30.06.2023, акти здачі-приймання робіт № 3 від 04.07.2023, № 2 від 13.05.2022, № 1 від 29.04.2022.
Рішення контролюючого органу № 9281884/44277579 від 01.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 16 від 04.07.2023 обґрунтоване тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
При оцінці наданих платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснень та первинних документів суд дійшов висновку, що такі не є достатніми для підтвердження здійснення підприємством господарської операції за податковою накладною № 16 від 04.07.2023. Проте суд звертає увагу, що надані позивачем документи не були складені із порушенням законодавства, як це зазначив відповідач-1 у рішенні, а їх було недостатньо для встановлення факту походження товару, який був предметом договору купівлі-продажу. Оцінюючи описані підстави для прийняття оскарженого рішення суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та необґрунтовано, оскільки зазначив некоректну причину відмови у реєстрації податкової накладної, тому таке рішення є протиправним.
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ПП «Оліяр» разом із скаргою на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 04.07.2023 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скаргу ТОВ «Акорд Лани» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».
Для суду залишається неочевидним, чому комісія не навела навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковою накладною.
Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень комісії ГУ ДПС у Львівській області щодо реєстрації податкової накладної позивача.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №9281884/44277579 від 01.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 04.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 16 від 04.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Акорд Лани» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст.19-22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9281884/44277579 від 01.08.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» (80751, Львівська область, Золочівський район, село Вороняки, вул. Боднарська, буд. 60; ідентифікаційний код 44277579) податкову накладну № 16 від 04.07.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» (80751, Львівська область, Золочівський район, село Вороняки, вул. Боднарська, буд. 60; ідентифікаційний код 44277579) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Акорд Лани» (80751, Львівська область, Золочівський район, село Вороняки, вул.Боднарська, буд. 60; ідентифікаційний код 44277579) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2023 |
Оприлюднено | 08.12.2023 |
Номер документу | 115448970 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні