ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 грудня 2023 року м.ЧернігівСправа № 620/14477/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді- Клопота С.Л.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом керівника Керівник Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави до Козелецької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Керівник Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Козелецької селищної ради та просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність Козелецької селищної ради щодо неоформления правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради, що знаходяться за адресою: вул. Центральна, 118-А, с. Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 17080.
2. Зобов`язати Козелецьку селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради, яка розташована за адресою: вул. Центральна, 118-А, с.Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 17080.
Свої вимоги мотивує тим, що відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, інформаційна довідка № 337508735 від 29.06.2023 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку, розташовану за.адресою: вул.Центральна, 118-А, с.Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, під Данівським З ДО.
За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України встановлено відсутність будь-якої інформації щодо земельної ділянки під об`єктами нерухомості за адресою вул. Данівка, 118-А, с.Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, що свідчить про те, що питання щодо виготовлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку залишається протягом тривалого часу не вирішеним.
Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № 10-25-0.5-3575/2-23 від 17.07.2023, правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою Чернігівська область, Чернігівський район, с.Данівка, вул. Центральна, 118-А на якій розташований Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради відсутні.
Таким чином, прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку на якій розташований Данівський ЗДО за адресою вул. Центральна, 118-А, с.Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування закладу дошкільної освіти та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Ухвалою судді від 27.09.2023 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.
Від відповідача відзив на позов у встановлений строк не надійшов.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений у повному обсязі, враховуючи таке.
Козелецькою окружною прокуратурою Чернігівської області під час вивчення стану додержання органами влади та місцевого самоврядування вимог законодавства України в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти встановлено, гцо за адресою с. Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, вул. Центральна, 118- А, знаходиться Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради (далі Данівський ЗДО), земельна ділянка під яким використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.
Згідно Статуту Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням 12 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 30 липня 2021 року Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради (далі - Данівський ЗДО) є юридичною особою, має рахунки в установі банку, печатку, штамп, код ЄДРПОУ. Засновником навчального закладу є Козелецька селищна рада (п.1.6. Розділу І Статуту).
Пунктом 1.5 Розділу І Статуту зазначено юридичну адресу закладу дошкільної освіти: 17080, Чернігівська область, Чернігівський район, с. Данівка, вул. Центральна, 118-а.
Головною метою Данівського ЗДО є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, зміцнення здоров`я, розвиток і формування особистості, забезпечення соціально-психологічної реабілітації та адаптація дитини шляхом спеціального організованого освітнього процесу (п.1.8. Розділу І Статуту).
Керівництво Данівським ЗДО здійснює його засновник або уповноважений ним орган (п.8.1. Розділу VIII Статуту).
У відповідності до п. 9.2. Розділу IX Статуту матеріально-технічна база закладу включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності.
Майно, передане Засновником закладу дошкільної освіти, належить йому на правах оперативного управління (п.9.1. Розділу IX Статуту).
Згідно п.п. 10.1., 10.2. Розділу X Статуту фінансово-господарська діяльність закладу дошкільної освіти здійснюється на основі його кошторису.
Джерелами формування кошторису закладу є:
-кошти селищного бюджету;
-кошти спеціального фонду місцевого бюджету;
-кошти від фізичних та юридичних осіб, гранти та дарунки (у вартісному обрахунку), одержані на конкретну мету;
-благодійні внески юридичних і фізичних осіб;
- інші надходження, не заборонені законодавством України.
Відповідно до п. 10.4 Розділу X Данівський ЗДО є неприбутковою установою. Бухгалтерський облік здійснює відділ бухгалтерського обліку та звітності управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорїу Козелецької селищної ради.
Відповідно до інформації Козелецької селищної ради від 29.06.2023 №1561/03-09 встановлено, що Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради знаходиться за адресою: с. Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, вул. Центральна, 118-А, правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні. Навчальний заклад користується земельною ділянкою орієнтовною площею 1,6 га.
Свою бездіяльність селищна рада пояснює відсутністю бюджетних коштів на вказані цілі, що свідчить про бездіяльність органу місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
Водночас, в постанові Верховного Суду України від 14.02.2023 у справі № 580/1374/22 викладена чітка позиція, згідно якої незважаючи на те, що заклад освіти є юридичною особою та має адміністративну процесуальну правосуб`єктність, вирішення питань, пов`язаних з виділенням земельної ділянки комунальної власності та передачею її закладу освіти комунальної власності, а також оформлення правовстановлюючих документів за цим закладом освіти на майно та земельну ділянку комунальної власності, належить до власних повноважень органу місцевого самоврядування самостійно.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Окрім того, статтею 7 КАС України визначено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
У відповідності до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
При розгляді справи «Кечко проти України» (заява № 63134/00) Європейський Суд не прийняв аргумент Уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх зобов`язань (аналогічна позиція викладена в рішенні у справі № 59498/00 «Бурдов проти Росії»).
Таким чином, відсутність бюджетних асигнувань та відсутність коштів, як причина невиконання своїх зобов`язань, не можуть бути підставою для невиконання вимог закону.
Відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, інформаційна довідка № 337508735 від 29.06.2023 відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку, розташовану за.адресою: вул. Центральна, 118-А, с. Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, під Данівським ЗДО.
Крім цього, за результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України встановлено відсутність будь-якої інформації щодо земельної ділянки під об`єктами нерухомості за адресою вул. Данівка, 118-А, с. Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, що свідчить про те, що питання щодо виготовлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку залишається протягом тривалого часу не вирішеним.
Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № 10-25-0.5-3575/2-23 від 17.07.2023, правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою Чернігівська область, Чернігівський район, с.Данівка, вул. Центральна, 118-А на якій розташований Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради відсутні.
Таким чином, прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку на якій розташований Данівський ЗДО за адресою вул. Центральна, 118-А, с.Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування закладу дошкільної освіти та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Отже, Козелецькою селищною радою із часу створення закладу дошкільної освіти не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований заклад дошкільної освіти.
Так, статтею 19 Конституції України - Основного Закону України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.
Конституція України (ст. 14) визначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається' і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Земельного Кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ч. 1 ст. З Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпорядження землями територіальних громад.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення, відповідно до Закону, питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Частинами 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України «Про освіту», управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Частинами 2, 6 статті 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Статтею 79 Закону України «Про освіту» встановлено, що джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути, зокрема, як державний бюджет, так і місцеві бюджети, а також інші джерела, не заборонені законодавством.
У ч. 2 ст. 9 Закону України «Про дошкільну освіту» закріплено, що, серед іншого, державна політика у сфері позашкільної освіти спрямована на збереження та розвиток мережі державних та комунальних закладів позашкільної освіти без права їх перепрофІлювання, перепідпорядкування, злиття, передачі приміщень, обладнання, техніки в оренду, концесію, відчуження (продажу) землі, майна.
Абзацом 2 ч. 2 ст. 27 Закону України «Про позашкільну освіту» унормовано, що до матеріально-технічної бази закладу позашкільної освіти належать приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме і нерухоме майно, що перебуває у його власності або у повному господарському віданні, оперативному управлінні, орендоване чи надане йому засновником (власником).
Крім того, статтею 80 Закону України «Про освіту» передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи, земельні ділянки, будівлі, споруди комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Статус землі як національного багатства визначається винятковим правовим режимом, який передбачає особливий порядок набуття та реалізації прав на землю, у порівнянні з іншими об`єктами цивільних прав.
Відповідно до статті 13 Конституції України, ст. 324 Цивільного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Органи місцевого самоврядування, здійснюючи функції власника від імені Українського народу, повинні розпоряджатися земельними ділянками виключно в інтересах Українського народу та з безумовним та цілковитим дотриманням вимог законодавства.
Згідно зі статтею 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Відповідно до ст., ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: управління закладами освіти; організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, землю.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп. 1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
З аналізу викладених норм вбачається, що управління об`єктами освіти, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.
Враховуючи вище викладене, право користування земельною ділянкою, на якій розташований заклад освіти має бути оформлено відповідно до вимог ст.ст. 116, 123, 125, 126 Земельного кодексу України.
Зокрема, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам лише на праві постійного користування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122" цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст.92 Земельного кодексу України).
Згідно з п.п. «а», «ґ» ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; заклади освіти незалежно від форми власності.
17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади», яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.
Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладу освіти прямо передбачена вищевказаними нормами.
Отже, управління об`єктами освіти, у тому числі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної ради.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських рад, серед яких є розпорядження землями територіальних громад.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.
У відповідності до ч. 2 ст. 83, ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності (до яких відносять усі землі в межах населених пунктів, крім приватної та державної власності), відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Приписи ст., ст. 125, 126 Земельного кодексу України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Також, п. 812 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, передбачено, що для державної реєстрації права власності та права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у постійне користування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч., ч. 1, 3 ст. З, ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
З наведеного вбачається, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
До цього часу, Козелецькою селищною радою реальних дій з метою оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради не здійснено.
Вказане свідчить про протиправну бездіяльність органу місцевого самоврядування, в особі Козелецької селищної ради.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, врегульовані Законом України «Про освіту».
Статтями 13 та 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.
Сільські, селищні, міські ради, згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування», є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до п.п. З та 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.
У свою чергу, безпідставне зволікання з державною реєстрацією права власності громади в особі селищної ради на земельну ділянку закладу освіти, може призвести до її нецільового використання або вибуття з власності громади, що в свою чергу суперечить інтересам держави.
Отже, з огляду на визначену Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом України "«Про місцеве самоврядування» повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу освіти є протиправною, що, зважаючи на цільове призначення об`єкту освіти, порушує права його користувачів на безпечні умови функціонування і розвитку.
Враховуючи викладене, Козелецька селищна рада, як власник Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку, зобов`язана, згідно з вимогами чинного законодавства, вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій він розміщений.
Між тим, у порушення вказаних норм законодавства, дотепер, правовстановлюючі документи не оформлено.
Тобто, Козелецькою селищною радою, маючи відповідні повноваження та обов`язок, щодо державної реєстрації права комунальної власності на відповідну земельну ділянку та права постійного користування нею зазначеного закладу освіти, дотепер не здійснено юридично значимих обов`язкових дій, тим самим допущено протиправну бездіяльність.
Так, Відповідачем не надано жодного документу, що підтверджує вжиття останнім заходів щодо належного оформлення права комунальної власності на земельну ділянку під Данівським ЗДО і здійснення державної реєстрації вказаного права, а тому питання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та державну реєстрацію цього права залишається не вирішеним.
Усунення виявлених порушень вимог законодавства можливе шляхом прийняття відповідних рішень, в тому числі фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Данівського ЗДО.
Окрім того, як вбачається з інформації Данівського закладу дошкільної освіти Козелецької селищної ради вх.№9 від 25.07.2023 Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку є комунальною власністю Козелецької селищної ради, розташований за адресою Чернігівська область, Чернігівський район, с. Данівка, вул. Центральна, 118-А. Питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти не відносяться до компетенції закладу дошкільної совіти.
Таким чином, Козелецькою селищною радою, як засновником Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку, допущено протиправну бездіяльність, що призводить до користування цим закладом дошкільної освіти земельною ділянкою у порушення встановленого законодавством порядку. Засновником закладу дошкільної освіти не забезпечено користування останнім земельною ділянкою відповідно до вимог законодавства, що є обов`язком відповідно до ст., ст. 92, 116, 123 Земельного кодексу України, ст., ст. 10, 17, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 5 Закону України «Про освіту».
Вказана бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та державної реєстрації права може призвести до нецільового використання земельної ділянки або її вибуття з користування закладу дошкільної освіти.
Водночас, через бездіяльність органу місцевого самоврядування та відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку навчального закладу створюються передумови для зловживань щодо розпорядження цим об`єктом, ризики належного функціонування навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Наведені обставини є підставою для захисту ювенальними прокурорами інтересів держави шляхом звернення до суду з позовами про визнання бездіяльності органів місцевого самоврядування протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.
З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Козелецької окружної прокуратури необхідно задовольнити.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов керівника Керівник Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави до Козелецької селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Козелецької селищної ради щодо неоформления правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради, що знаходяться за адресою: вул. Центральна, 118-А, с. Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 17080.
Зобов`язати Козелецьку селищну раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради, яка розташована за адресою: вул. Центральна, 118-А, с.Данівка, Чернігівського району, Чернігівської області, 17080.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: Козелецька окружна прокуратура (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Євгена Лоскота, буд. 1, смт. Козелець, Чернігівський район, Чернігівська область, 17000).
Відповідач: Козелецька селищна рада Чернігівського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04412419, вул. Соборності, буд. 27, смт. Козелець, Чернігівська область, 17000).
Повний текст рішення виготовлено 04 грудня 2023 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2023 |
Оприлюднено | 08.12.2023 |
Номер документу | 115450997 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні