Постанова
від 16.09.2010 по справі 2а-9739/10/17/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

16 вересня 2010 р. (17:55) Справа №2а-9739/10/17/0170

Окружний адміністратив ний суд Автономної Республ іки Крим у складі головуючо го судді Папуші О.В. ,

за позовом Кримського рес публіканського відділення Ф онду соціального захисту інв алідів

до Приватного будівельно го підприємства "Фірма АВС"

про стягнення,

за участю:

від позивача - Бахарєва Н.Ю., довіреність від 04.01.2010 № 04-5/ 04,

від відповідача - Нафон айлов В.В., довіреність від 18 .08.10 р.,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністр ативного суду АР Крим 29.07.2010року надійшов адміністративний п озов Кримського республікан ського відділення Фонду соці ального захисту інвалідів до Приватного будівельного під приємства «Фірма АВС» про ст ягнення заборгованості адмі ністративно-господарських с анкцій за невиконання нормат иву робочих місць для працев лаштування інвалідів сумою 4 700,00 грн.

Ухвалами суду від 29.07.10 року в ідкрито провадження у адміні стративній справі, з' ясован о питання про склад осіб, які б ратимуть участь у справі, виз начено факти, які необхідно в становити для вирішення спор у, вивчено документи надані п озивачем, за результатами чо го закінчено підготовче пров адження і призначено справу до судового розгляду в судов ому засіданні на 25.08.2010 року.

В судове засідання 25.08.2010 року позивач явку уповноваженого представника не забезпечив, повідомлений належним чином , надіслав клопотання про зал учення доказів до матеріалів справи та відкласти розгляд справи у зв' язку із знаходж енням представника у відпуст ці.

Представник відповідача п озов не визнав, проти його зад оволення заперечував з підст ав викладених у запереченнях (а.с.18).

16.09.2010 року у судовому засідан ні представник позивача на з адоволенні позовних вимог на полягав, просив адміністрати вний позов задовольнити у по вному обсязі з підстав невик онання відповідачем приписі в Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні» від 21.03.1991 р. № 875, статей 19, 20, якими передбачена сплата адміністративно-госп одарських санкцій та пені за невиконання нормативу робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів.

Відповідач проти задоволе ння позовних вимог заперечув ав, з підстав того, що приватне будівельне підприємство «Фі рма АВС» є суб' єктом малого підприємства - юридичною о собо та є платником єдиного п одатку, на підтвердження чог о надав копії свідоцтв про пр аво сплати єдиного податку с уб' єктом малого підприємст ва-юридичною особою на 2009 р. та 2010 р.

Представник позивача посл ався на вимоги ст. 6 Указу През иденту України від 03.07.1998 р. № 727/98, в ідповідно якого суб' єкт мал ого підприємництва, що сплач ує єдиний податок, не є платни ком внесків до Фонду України соціального захисту інвалід ів, що також роз' яснено Фонд ом соціального захисту інвал ідів викладених у листі від 22. 11.2001 р. № 06-318/1551-468/2, що платники єдино го податку не повинні перера ховувати кошти до Фонду соці ального захисту інвалідів на віть при відсутності створен их робочих місць для інвалід ів. Враховуючи відсутність з обов' язань підприємства по перерахуванню коштів до Фон ду соціального захисту інвал ідів, позивач вважає, що на ньо го не може бути накладено штр афні санкції за не створення робочих місць для працевлаш тування інвалідів, у зв' язк у з чим він не є суб' єктом спі рних правовідносин, а позовн і вимоги задоволенню не підл ягають.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши доводи предс тавників сторін, судом з' яс овано, що позивач звернувся д о Окружного адміністративно го суду АР Крим на підставі ст .ст. 19-20 Закону України від 21.03.1991р. № 875 «Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і» зі змінами та доповненням и, відповідно до яких спори, як і виникають із правовідносин за статтями 19, 20 Закону, вирішу ються відділеннями Фонду в с удовому порядку.

З огляду на викладене та зва жаючи на положення ст.ст. 17, 18 КА С України на цю справу поширю ється компетенція адміністр ативних судів та вона підсуд на окружному адміністративн ому суду.

Підставою звернення до суд у із зазначеними позовними в имогами є приписи статей 19, 20 За кону України «Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні», відповідно до я ких у випадку невиконання об ов'язку щодо працевлаштуванн я інвалідів, роботодавці зоб ов'язані сплатити штрафні са нкції у строк, встановлений з аконодавством.

Статтею 43 Конституції Украї ни задекларовано право кожно го на працю, що включає можлив ість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджуєть ся. Виконання та реалізація з азначеної конституційної но рми забезпечується законами України, підзаконними актам и та актами ненормативного х арактеру, які встановлюють м еханізм реалізації права на працю.

Відповідно до частини вось мої статті 69 Господарського к одексу України підприємство з правом найму робочої сили з абезпечує визначену відпові дно до закону кількість робо чих місць для працевлаштуван ня, зокрема інвалідів. Відпов ідальність підприємства за н евиконання даної вимоги вста новлюється законом.

Спеціальним законом, який в изначає основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і і гарантує їм рівні з усіма і ншими громадянами можливост і для участі в економічній, по літичній і соціальній сферах життя суспільства, створенн я необхідних умов, які дають м ожливість інвалідам вести по вноцінний спосіб життя згідн о з індивідуальними здібност ями і інтересами, є Закон Укра їни «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні» від 21.03.91 № 875-XII.

Одним із аспектів соціальн ої захищеності інвалідів, ві дповідно до частини першої с татті 17 цього Закону, є право п рацювати на підприємствах, в установах, організаціях, а та кож займатися підприємницьк ою та іншою трудовою діяльні стю, яка не заборонена законо м.

Приватне будівельне підпр иємство «Фірма АВС» зареєстр овано Совєтською районною де ржавною адміністрацією Авто номної Республіки Крим 15.09.2004 ро ку, як юридична особа, ідентиф ікаційний код 32672653, про що свідч ить витяг з Єдиного державно го реєстру підприємств та ор ганізацій України (а.с.6-8).

Судом встановлено, що відпо відач використовує найману п рацю, та відповідно до Закону України «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні» подає Кримському ре спубліканському відділенню Фонду соціального захисту і нвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інваліді в (а.с.9).

Відповідно до частини перш ої статті 19 Закону України «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю (далі - роботода вці), установлюється нормати в робочих місць для працевла штування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньо облікової чисельності штатн их працівників облікового ск ладу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до частини 9 стат ті 19 Закону України «Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні» підприємст ва, установи, організації, у то му числі підприємства, орган ізації громадських організа цій інвалідів, фізичні особи , в яких за основним місцем роб оти працює 8 і більше осіб, реє струються у відповідних відд іленнях Фонду соціального за хисту інвалідів за своїм міс цезнаходженням і щороку пода ють цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштува ння інвалідів.

Із звіту про зайнятість нас елення і працевлаштування ін валідів за 2009 рік вбачається, щ о середньооблікова кількіст ь штатних працівників обліко вого складу відповідача стан овить 15 осіб, у зв' язку з чим в ідповідно до частини 1 статті 19 Закону для відповідача вста новлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у кількості одного робочого місця (а.с.9). Відповід ач повинен був забезпечити у 2009 р. працевлаштування інвалі дів на 1 робочому місці, фактич но працевлаштовані 0 осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 20 Закону Укра їни № 875 роботодавці, де середн ьооблікова чисельність прац юючих інвалідів менша, ніж ус тановлено нормативом, щороку сплачують відповідним відді ленням Фонду соціального зах исту інвалідів адміністрати вно-господарські санкції, су ма яких визначається в розмі рі середньої річної заробітн ої плати на відповідному під приємстві, установі чи орган ізації, за кожне робоче місце , призначене для працевлашту вання інваліда і не зайняте н им.

Судом встановлено, що серед ньорічна заробітна плата на підприємстві у 2009 році склада ла 93 900,00 грн., а сума адміністрат ивно-господарський санкцій з а невиконання нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів становить 4 700,00 гр н.

Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 № 1434, Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціа льної політики і підпорядков ується йому.

Згідно з пунктом 9 зазначено го Положення для реалізації покладених на Фонд завдань з а погодженням з Мінпраці утв орюються територіальні відд ілення Фонду в межах граничн ої чисельності його працівни ків.

Основним завданням Фонду, в ідповідно до пункту 3 цього По ложення є, зокрема контроль з а виконанням роботодавцями н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів, у становленого Законом. Фонд т акож відповідно до покладени х на нього завдань здійснює к онтроль за сплатою роботодав цями адміністративно-господ арських санкцій і пені (підпу нкт 3 пункту 4 зазначеного Поло ження).

Передбачена Законом Украї ни «Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і», приписи статей 18-20, відповід альність (адміністративно-го сподарські санкції та пеня) з астосовується до підприємст в, установ, організацій, у тому числі підприємств, організа цій, громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману прац ю, в тому числі і у разі не нада ння звітності в порядку вста новленому Законом України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні». Шт рафні санкції є відповідальн істю за недодержання відпові дачем нормативу, встановлено го для його підприємства кіл ькості для працевлаштування інвалідів.

Відповідно до пункту 2.3 Поря дку нарахування пені та її сп лати, Затвердженого Наказом Міністерства праці та соціал ьної політики України 15.05.2007 № 223, адміністративно-господарсь ка санкція - це грошове зобов' язання, альтернативне зобов' язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів відповідно до Закону, сплачу ється у порядку і розмірах, пе редбачених Законом та постан овою Кабінету Міністрів Укра їни «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні».

Виходячи із наведеної дефі ніції та завдань Фонду стосо вно здійснення контролю за в иконанням роботодавцями нор мативу робочих місць для пра цевлаштування інвалідів та с платою ними адміністративно -господарських санкцій і пен і, фактом вчинення правопору шення є несплата адміністрат ивно-господарських санкцій.

Статтею 92 Конституції Украї ни встановлено принцип пріор итету закону в регулюванні п одаткових відносин, зокрема у встановленні системи опода ткування, податків і зборів.

Частиною сьомою статті 1 Зак ону України «Про систему опо даткування» від 25.06.1991 року № 1251-XII встановлено, що податки і збо ри (обов'язкові платежі), справ ляння яких не передбачено ци м Законом, сплаті не підлягаю ть.

Внесок до відділень Фонду н е відповідає визначенню поня ття «податку і збору (обов'язк ового платежу) до бюджетів та державних цільових фондів», наведений в частині першій с татті 2 Закону України «Про си стему оподаткування» і не мі ститься в переліку податків та зборів (обов'язкових плате жів), наведених в статтях 14, 15 за значеного Закону.

Спрощена система оподатку вання за своєю природою є еко номічним явищем і полягає в з аміні сплати передбачених зв ичайною системою оподаткува ння податків сплатою єдиного податку, а тому Указ Президен та України «Про спрощену сис тему оподаткування, обліку т а звітності суб'єктів малого підприємництва» від 28.06.99 № 746/99 н е розповсюджується на спірні правовідносини, які виникаю ть між відділеннями Фонду та роботодавцями, що обрали спр ощену систему оподаткування .

Приписи частин першої, трет ьої статті 217 Господарського к одексу України встановлюють , що адміністративно-господа рські санкції є заходами впл иву до суб'єктів господарюва ння за порушення ними правил здійснення господарської ді яльності, в результаті засто сування яких для нього наста ють несприятливі економічні та/або правові наслідки.

За таких підстав, відповіда ч у 2010 році, не пізніше 01 березня , повинен був перерахувати до Кримського республікансько го відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів 4 700,00 грн . адміністративно-господарсь ких санкцій за одне робоче мі сце, призначене для працевла штування інваліда і не зайня те ним.

Згідно до завдань, покладен их на зазначений Фонд, останн ій здійснює контрольні функц ії за виконанням роботодавця ми нормативу робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів та сплатою ними адміністр ативно-господарських санкці й і пені.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених ст. 72 КАС України.

Відповідач не надав суду до казів виконання вимог Закону України «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні» в частині добровіль ної сплати у встановлений за коном строк адміністративно -господарських санкцій за од не робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте ним чи погашенн я ним під час судового розгля ду справи заборгованості із адміністративно-господарсь ких санкцій сумою 4 700,00 грн., а з о гляду на заперечення, подані суду, неправильно розтлумач ив вимоги законодавства щодо забезпечення прав інвалідів на працевлаштування визначи вши адміністративно-господа рські санкції, складовою под атків і зборів (обов'язкових п латежів), якими вони не являют ься.

За таких підстав, відповідн о до приписів статті 18 Закону України «Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні» позовні вимоги щодо стягнення заборгованості із адміністративно-господарсь ких санкцій підлягають задов оленню, а сума заборгованост і за неналежне виконання від повідачем своїх обов' язків щодо працевлаштування інвал ідів у розмірі 4 700,00 грн. підляг ає стягненню.

Керуючись ст.ст. 160-163 КАС Украї ни, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити в повно му обсязі.

Стягнути з Приватного буді вельного підприємства «Фірм а АВС» (97200, АР Крим, Совєтський р айон, вул. 50 років СРСР, 2, іденти фікаційний код в ЄДРПОУ 32672653), до державного бюджету Совєтськ ого району (Управління держа вного казначейства в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, код в ЄД РПОУ 34740431, р/р 31210230700290, Призначення платежу: *; ЄДРПОУ платника; 5007000 0; 01; адміністративно-господар ські санкції за робочі місця не зайняті інвалідами за 2009 рі к) сумою 4 700,00 грн.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ни постанови або справу3 розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частин постанови або р озгляду справи у порядку пис ьмового провадження, апеляці йна скарга подається протяго м 10 днів з дня отримання поста нови.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.

Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбачених частиною че твертою статті 167 цього Кодекс у, було повідомлено про можли вість отримання копії постан ови суду безпосередньо в суд і, то десятиденний строк на ап еляційне оскарження постано ви суду обчислюється з насту пного дня після закінчення ц ього строку з якого суб' єкт владних повноважень може от римати копію постанови суду.

Суддя О.В. Папуша

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення16.09.2010
Оприлюднено09.10.2010
Номер документу11545146
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-9739/10/17/0170

Постанова від 16.09.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Папуша О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні