ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 810/2843/17
касаційне провадження № К/9901/40787/18, №К/9901/40788/18,
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області, Головного управління ДФС Київській області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 20.11.2017 (суддя - Кушнова А.О.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15.02.2018 (головуючий суддя - Троян Н.М., судді - Бужак Н.П., Твердохліб В.А.) у справі за позовом Інституту розведення і генетики тварин імені М.В.Зубця Національної академії аграрних наук України до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Броварської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Інститут розведення і генетики тварин імені М.В. Зубця Національної академії аграрних наук України (далі - позивач, Інститут) звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (далі - Управління, відповідач 1, контролюючий орган), Броварської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (далі - Інспекція, відповідач 2, податковий орган), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Управління від 31.07.2017 №1710044600345 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, зобов`язати Інспекцію включити Інститут до Реєстру неприбуткових установ та організацій, з датою присвоєння ознаки неприбутковості - 01.07.2017.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставність прийняття контролюючим органом рішення про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки у даному випадку передбачених Податковим Кодексом України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підстав для такого виключення не було.
Київський окружний адміністративний суд постановою від 20.11.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2017 позовні вимоги задовольнив повністю, визнав протиправним та скасував рішення Управління від 31.07.2017 №1710044600345 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, зобов`язав Інспекцію включити Інститут до Реєстру неприбуткових установ та організацій, з датою присвоєння ознаки неприбутковості - 01.07.2017.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що позивач відповідає критеріям неприбуткового підприємства, установи та організації, визначеним ПК України, а Управлінням не доведена правомірність та обґрунтованість прийняття рішення за результатами розгляду реєстраційної заяви форми №1-РН Інституту, відтак, оскаржуване рішення Управління підлягає скасуванню із зобов`язанням Інспекції включити Інститут до Реєстру неприбуткових установ та організацій, датою присвоєння ознаки неприбутковості.
Відповідач 2, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій фактичних обставин у справі, зокрема того, що позивач не відповідає вимогам підпункту 133.4 статті 133 ПК України.
Так, скаржник зазначає про неврахування судами тієї обставини, що 12.09.2016 податковим органом направлено на адресу позивача листа №1141/10-04-15 щодо внесення змін до статуту відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 ПК України, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. У подальшому позивачем направлено до податкового органу лист від 06.12.2016 №01/316 та завірені копії документів, а саме: статут Інституту, довіреність від 30.11.2016 на державну реєстрацію нової редакції Статуту, копію опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи» від 30.11.2016.
Скаржник доводить, що пунктом 6 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 (далі - Порядок №440) встановлений вичерпний перелік документів, необхідних неприбутковій організації для подачі до контролюючого органу для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Однак, на думку скаржника, позивачем всупереч вимогам пункту 6 Порядку №440 не було надано заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1, відтак Управлінням правомірно прийнято оскаржуване рішення про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій у зв`язку із поданням позивачем неповного пакету документів, визначених пунктом 6 Порядку №440, а також невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України.
Відповідач 1, також, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Доводи відповідача 1 у касаційній скарзі ідентичні доводам відповідача 2, зазначеним вище.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просив залишити їх без змін, а касаційні скарги відповідачів залишити без задоволення.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалами від 10.04.2018, 18.04.2018 відкрив провадження за касаційними скаргами відповідачів та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалами від 05.12.2023, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 06.12.2023.
Переглянув судові рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, перевірив повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Як установлено судами попередніх інстанцій, Інститут зареєстрований Бориспільською районною державною адміністрацією Київської області в якості юридичної особи 20.07.1993 (ідентифікаційний код юридичної особи 05408024, місцезнаходження: 08321, Київська область, Бориспільський район, село Чубинське, вулиця Погребняка, будинок 1), що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серія А01 №600621 та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.08.2017.
Позивач має організаційно-правову форму - державна організація (установа, заклад), засновником позивача є Національна академія аграрних наук України.
Основним видом діяльності позивача згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.08.2017 є 72.11 Дослідження й експериментальні розробки у сфері біотехнологій.
Основними видами діяльності позивача за КВЕД-2010 згідно Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України є 72.11 Дослідження й експериментальні розробки у сфері біотехнологій; 85.42 Вища освіта; 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; 72.20 Дослідження й експериментальні розробки у сфері суспільних і гуманітарних наук, про що свідчить лист Управління статистики у Бориспільському районі Головного управління статистики у Київській області.
Згідно довідки про взяття на облік платника податків від 12.06.2003 №1345, виданою Бориспільською ОДПІ, позивача взято на облік як платник податків 20.07.1993 за №1665-04 у Бориспільській ОДПІ як неприбуткову організацію.
Рішенням Бориспільської ОДПІ від 13.08.2009 №490 позивача на підставі пункту 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та реєстрації заяви (за формою 1-РН) внесено до Реєстру неприбуткових організацій (установ), ознака неприбуткової установи (організації) - 0002.
У подальшому, контролюючий орган звернувся до позивача з листом від 12.09.2016 №1141/10-04-15 щодо обов`язку привести до 01.01.2017 установчі документі у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 ПК України, пунктом 7 Порядку №440 та подати копії таких документів до контролюючого органу.
Також, у вказаному листі зазначено, що у разі якщо неприбутковою організацією до 01.01.2017 не будуть приведені установчі документі у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 ПК України, пунктом 7 Порядку №440 і не надані копії відповідних підтверджуючих документів, то така неприбуткова організація після 01.01.2017 буде виключена з Реєстру неприбуткових установ та організацій з урахуванням положень пунктів 16 і 17 Порядку №440.
Листом від 06.12.2016 №01/316 позивач повідомив контролюючий орган про те, що Інститут, як неприбуткова організація, відповідає усім вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України, пунктом 7 Порядку №440, на підтвердження чого Інститут надіслав завірені копії установчих та інших документів, а саме: Статут Інституту у новій редакції, копію довіреності від 30.11.2016 на державну реєстрацію нової редакції Статуту, копію опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи» від 30.11.2016.
За результатами розгляду реєстраційної заяви позивача (за формою №1-РН) Управління прийняло оскаржуване рішення про виключення Інституту з Реєстру неприбуткових установ та організацій на підставі пункту 133.4 статті 133 ПК України.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційних скарг відповідачів, колегія суддів зазначає про таке.
Пунктом 133.4 статті 133 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Підпункт 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 ПК України визначає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.
Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 ПК України).
Вимоги, на відповідність яким, контролюючий орган перевіряє організації при включенні їх до Реєстру визначені пунктом 7 Порядку №440 і такі вимоги узгоджуються із вимогами, визначеними підпунктом 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 ПК України.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій» від 17.07.2015 №652 (далі - Закон №652), який набрав чинності 13.08.2015, внесено зміни до ПК України.
Вказаним Законом підрозділ 4 розділу XX ,,Перехідні положення" ПК України доповнений пунктами 34 і 35.
Так, пунктом 34 підрозділу 4 розділу XX ,,Перехідні положення ПК України (в редакції, яка діє з 01.01.2017, тобто, чинній на час прийняття відповідачем оскарженого рішення) визначено установити, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 №37.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України ,,Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», не підлягають виключенню з цього Реєстру до 01.07.2017.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.
Згідно з пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення ПК України (в редакції, яка діє з 01.01.2017) неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 01 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
З аналізу наведених норм висновується, що підприємство, установа та організація може бути визнана неприбутковою за наявності дотримання одночасно всіх вимог, встановлених положеннями пункту 133.4 статті 133 ПК України, статутні документи мають бути приведені у відповідність із вищезазначеними нормами у визначений цим кодексом строк та подані до контролюючого органу.
Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, на виконання вимог Закону №652-VІІІ та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» від 13.07.2016 №440 Президією Національної академії аграрних наук України прийнято постанову від 28.09.2016 (протокол №15) «Про затвердження Типового статуту державної бюджетної неприбуткової наукової установи Національної академії аграрних наук України».
З метою приведення установчих документів Інституту у відповідність до вимог підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України, 29.11.2016 в.о. президента Національної академії аграрних наук України Бащенком М.І. затверджено нову редакцію статуту Інституту.
30.11.2016 установчі документи у новій редакції подані позивачем державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи», що підтверджується описом документів від 30.11.2016.
З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.08.2017 №1002940721 вбачається, що 01.12.2016 державним реєстратором Комунального підприємства «Бориспільське бюро технічної інвентаризації» здійснено державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, про що свідчить реєстраційний запис №13541050023004117.
Нова редакція Статуту Інституту була затверджена та зареєстрована у порядку, встановленому законодавством та направлена на адресу відповідача у передбачений Законом №652-VIII строк.
Ураховуючи встановлені судами попередніх інстанцій обставин у даній справі, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про підтвердження позивачем статусу неприбуткової установи, дотримання позивачем усіх вимог, які висуваються законодавцем для цих організацій, відтак, у податкового органу відсутні підстави для відмови у включенні позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Таким чином, колегія суддів не може погодитись з доводами скаржників про правомірність оскаржуваного рішення податкового органу.
Суд касаційної інстанції вважає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи, суди повно встановили обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, надали їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.
Відповідачі доводами касаційних скарг не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, не обґрунтовують і не зазначають, у чому полягає неправильне застосування судами норм матеріального права.
Відповідачі у касаційних скаргах фактично просить про переоцінку, додаткову оцінку доказів стосовно встановлення фактичних обставин у справі, що знаходиться поза межами касаційного перегляду встановленими частиною другою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якою передбачено, що суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
Підсумовуючи викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності до норм матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Порушень норм матеріального права, які могли призвести до зміни чи скасування рішень суду не встановлено.
Керуючись статтями 341, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області та Головного управління ДФС Київській області залишити без задоволення.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 20.11.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15.02.2018 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
СуддіЛ.І. Бившева Р.Ф. Ханова В.В. Хохуляк
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2023 |
Оприлюднено | 07.12.2023 |
Номер документу | 115453969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бившева Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні