Ухвала
від 23.11.2023 по справі 201/14005/23
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 201/14005/23

Провадження № 1-кс/201/4886/2023

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року м. Дніпро

Жовтневий районний суд м. Дніпропетровська у складі: слідчого судді ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого в ОВС 3-го відділення СВ 3-го управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях ОСОБА_4 , погодженого прокурором відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваному у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, у кримінальному провадженні №22023130000000285, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.04.2023 року, -

ВСТАНОВИВ:

Короткий виклад клопотання.

Слідчий за погодженням з прокурором звернувся до слідчого судді з вищевказаним клопотанням, в обґрунтування якого посилається на те, що слідчими СВ 3-го управління ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях проводиться досудове розслідування у кримінальному проваджені за №22023130000000285, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.04.2023 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України.

Враховуючи, що ОСОБА_5 у вказаному кримінальному провадженні набув статусу підозрюваного у вчиненні зазначеного кримінального правопорушення, до слідчого за викликами не з`являється, перебуває на тимчасово окупованій території, його оголошено у розшук, наявні ризики, передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України, просив в порядку ч. 6 ст. 193КПК України обрати йому запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, без визначення розміру застави.

Позиції учасників.

В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав в повному обсязі з підстав, вказаних в клопотанні.

Встановлені слідчим суддею обставини.

Відповідно до статей 1-3, 6 Конституції України - Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава; суверенітет України поширюється на всю її територію; Україна є унітарною державою; територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною; людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність; державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову; органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Згідно зі статтями 17, 19, 65, 68 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. На території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом. На території України не допускається розташування іноземних військових баз. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України; Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 24.02.2022 російською федерацією здійснено повномасштабне військове вторгнення на територію України, у зв`язку із чим розпочато ведення агресивної війни проти України та захоплення її території.

У результаті вищезазначених подій, значна частина території Луганської області опинилась під контролем регулярних з`єднань і підрозділів збройних сил та інших військових формувань російської федерації, підпорядкованих і скеровуваних ними російських радників та інструкторів, окупаційних адміністрацій російської федерації на території Луганської області.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб та у подальшому строк дії воєнного стану в Україні продовжувався Указами Президента України (№ 133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023) із затвердженням відповідними Законами України, зокрема № 9532 від 26.07.2023.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено «Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією».

Відповідно до вказаного переліку територія Шульгинської сільської територіальної громади Старобільського району Луганської області з 27.02.2022 є тимчасово окупованою російською федерацією територією України.

Згідно п. 6 ч. 1 ст.1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», окупаційна адміністрація російської федерації - сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

З початку тимчасової окупації території Старобільського району Луганської області, представниками так званої «лнр», підконтрольними політичному керівництву держави-агресора російській федераціїї, організовано та розпочато діяльність системи органів влади та їх структурних підрозділів, які, відповідно до чинного законодавства України, визнані незаконними.

У цей час, а саме приблизно на початку квітня 2022 року у ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , виник злочинний умисел направлений на провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

З метою реалізації вищевказаного протиправного умислу, 14.04.2022 ОСОБА_5 , на основі приміщень, техніки та матеріальних цінностей СФГ «Саша» (код ЄДРПОУ 31458587), де останній є засновником та керівником, знаходячись на тимчасово окупованій території Луганської області у м. Луганську, зареєстрував у т.зв. «державних органах лнр» «селянське (фермерське) господарство «САША» (мовою оригіналу): «крестьянское (фермерское) хозяйство «САША», адрес: лнр, Старобельский район, село Шульгинка, код ЕГРЮЛ 62700044» (далі «СФХ «САША»), яке здійснює діяльність, пов`язану з вирощуванням та продажом зернових культур.

Згідно з рішенням № 2 від 14.04.2022 єдиного учасника СФХ «САША», ОСОБА_5 призначеного головою СФХ «САША» з правом підпису всієї документації з фінансово-господарської діяльності господарства.

У подальшому, ОСОБА_5 , як засновником та керівником «СФХ «САША» організовано провадження господарської діяльності на тимчасово окупованій території в т.ч. у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

Так, вирощена та зібрана зернова продукція врожаю 2021 2022 років відповідно до укладених договорів реалізується на тимчасово окупованій території Луганської області іншим суб`єктам господарської діяльності, а також переміщується до російської федерації через неконтрольовану ділянку державного кордону України, а саме тимчасово закриті, відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України № 188-р від 26.02.2022 «Про тимчасове закриття деяких пунктів пропуску через державний кордон та пунктів контролю» пункти пропуску Луганської митниці у Луганській області, де також реалізовується зареєстрованим в російській федерації суб`єктам господарської діяльності.

Задля реалізації злочинного умислу направленого на провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора ОСОБА_5 вчиняв наступні дії.

Так, 27.04.2022 ОСОБА_5 , будучи керівником «СФХ «САША» з т.зв. «Державним банком лнр», адреса: м. Луганськ, вул. Т.Шевченка, буд. 1, уклав договір відкриття розрахункового рахунку № РКО-126-762122.

У свою чергу, відповідно до ст. 1 т.зв. «закону лнр «про державний банк лнр» № 103-III від 17.10.2019 т.зв. «Державний банк лнр» є органом державної влади з особливим статусом, тобто є незаконним органом влади, створеним на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

ОСОБА_5 , будучи керівником «СФХ «САША», 07.07.2022 подав до т.зв. «Державного комітету статистики лнр», адреса: м. Луганськ, вул. Луначарського, буд. 91, т.зв. «декларацію по подоходному податку за ІІ квартал 2022 року».

У свою чергу, відповідно до т.зв. «положення «про Державний комітет статистики лнр», що затверджене т.зв. «постановою уряду лнр» № 672/19 від 05.11.2019 т.зв. «Державний комітет статистики лнр» є виконавчим органом державної влади, який здійснює функції щодо формування офіційної статистичної інформації про соціальні, економічні, демографічні, екологічні та інші суспільні процеси в лнр, а також у порядку та випадках, встановлених законодавством лнр, що здійснює офіційний статистичний облік та контроль у сфері офіційного статистичного обліку.

ОСОБА_5 , будучи керівником «СФХ «САША», 28.07.2022 звернувся до т.зв. «Державного унітарного підприємства «Аграрний фонд лнр» (далі - «ДУП «аграрний фонд лнр»), адреса: м. Луганськ, вул. Даргомижського, буд. 2д, із заявою № 9 про отримання довідки щодо відсутності простроченої кредиторської заборгованості. Зазначена довідка необхідна для отримання сільськогосподарської техніки в лізинг, відповідно до т.зв. «порядку затвердженого постановою уряду лнр від 11.03.2022 № 195/22».

У свою чергу т.зв. «ДУП «аграрний фонд лнр», створений 07.04.2015 на підставі т.зв. «розпорядження ради міністрів лнр» № 02-05/49/15 від 07.04.2015 та знаходиться у віданні т.зв. «міністерства сільського господарства та продовольства лнр» (далі - «МСГтП лнр»), тобто є незаконним органом влади, створеним на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

Так, відповідно до т.зв. «положення про міністерство сільського господарства та продовольства» (у новій редакції), яке затверджене т.зв. «постановою ради міністрів № 394/17 від 27.06.2017 т.зв. «МСГтП лнр» є виконавчим органом державної влади лнр, що наділений повноваженнями щодо надання державних послуг та реалізації державної політики у сфері сільськогосподарського виробництва, харчової та переробної промисловості; карантину та захисту рослин; контролю якості та безпеки сільськогосподарської продукції; насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин; забезпечення нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, тобто є незаконним органом влади, створеним на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

ОСОБА_5 , будучи керівником «СФХ «САША», 06.09.2022 подав до т.зв. «Державного комітета статистики лнр» т.зв. «звіт по праці за січень серпень 2022 року».

Також з метою реалізації вирощеної продукції, тобто провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, наприкінці березня 2023 року, більш точний час в ході досудового розслідування встановити не виявилось можливим, ОСОБА_5 будучи керівником «СФХ «САША», подав до т.зв. «Ростовського філіалу федеральної державної бюджетної установи «федеральний центр оцінки безпеки та якості зерна та продуктів його переробки» (далі «Ростовський філіал ФДБУ «ЦОЯЗ»), адреса: рф, м. Ростов-на-Дону, вул. Шосейна, буд. 49г, заявку на проведення дослідження (випробувань) з метою встановлення карантинного фітосанітарного стану підкарантинної продукції/об`єкта, а саме зерна пшениці, врожаю 2022 року, 5 класу з метою його подальшого вивезення до рф.

На підставі поданої ОСОБА_5 заявки, 06.04.2023 т.зв. «Ростовським філіалом ФДБУ «ЦОЯЗ» видано висновок про карантинний фітосанітарний стан підкарантинної продукції, а саме зерна пшениці, врожаю 2022 року, 5 класу.

У свою чергу т.зв. «Ростовський філіал ФДБУ «ЦОЯЗ» є підвідомчою установою федеральної служби з ветеринарного та фітосанітарного нагляду, випробувальною лабораторією, органом із сертифікації в системі сертифікації харчових продуктів, продовольчої сировини та кормів, органом інспекції, провайдером у проведенні перевірок кваліфікації випробувальних лабораторій, тобто є органом влади рф (держави агресора).

ОСОБА_5 , будучи керівником «СФХ «САША», 11.04.2023 подав до т.зв. «управління федеральної служби з ветеринарного та фітосанітарного нагляду по лнр» (далі «управління россільгоспнагляду по лнр»), адреса: м. Луганськ, вул. Краснодонська, буд. 9а, заяву на видачу карантинного сертифікату, а саме на зерно пшениці, 5 класу, врожаю 2022 року з метою його подальшого вивезення до рф.

У свою чергу т.зв. «Управління россільгоспнагляду по лнр» є федеральним органом виконавчої влади, що здійснює державні функції з контролю та нагляду у сфері ветеринарії, карантину та захисту рослин, забезпечення родючості ґрунтів, насінництва сільськогосподарських рослин, селекційних досягнень, забезпечення якості та безпеки зерна, круп, комбікормів та компонентів для їх виробництва, а також побічних продуктів переробки зерна, функції захисту населення від хвороб, загальних для людини і тварин, а також здійснює реалізацію окремих встановлених законодавчими та іншими нормативними правовими актами рф завдань та функцій россільгоспнагляду, тобто є незаконним органом влади, створеним на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

З 14.04.2022, більш точний час в ході досудового розслідування встановити не виявилось можливим, ОСОБА_5 , будучи громадянином України, усвідомлюючи здійснення відкритої російської агресії, яка розпочалась приблизно о 04 годині ранку 24.02.2022 повномасштабним російським військовим вторгненням на територію України, метою якого є повалення конституційного ладу, територіальної цілісності та захоплення території України, усвідомлюючи російську агресію проти України, з метою переслідування своїх особистих інтересів та бажання, організував провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресор, у тому числі здійснив збір зернової продукції з подальшим вивезенням автомобільним транспортом через тимчасово окуповані території Луганської області до території рф для реалізації.

Щодо обґрунтованої підозри.

Згідно зіст. 8 КПК Україникримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Принцип верховенства права у кримінальному провадженні застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.

Оскільки чинне законодавство не розкриває поняття обґрунтованої підозри, враховуючи ст.8,9 КПК України, слід керуватися позиціями Європейського суду з прав людини. З точки зору практики ЄСПЛ обґрунтованість підозри - це певний стандарт доказування, який означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення (рішення у справі "Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства" від 30 серпня 1990 року, п. 32, Series A, N 182). При чому факти, які викликали підозру, не обов`язково мають бути одного рівня з тими, які необхідні для того, щоб не лише обґрунтувати засудження, а й пред`явити обвинувачення, що є наступною стадією в процесі розслідування кримінальної справи (рішення у справі "Murray v.United Kingdom", 14310/88, 28.10.94, п. 55).

Уявлення про "обґрунтовану підозру" має ґрунтуватися поміж інших факторів, на двох ключових критеріях: суб`єктивному та об`єктивному.

Перший критерій означає, що підозра має бути добросовісною, тобто особа, яка оголосила про підозру, має щиро підозрювати особу у вчиненні такого кримінального правопорушення, другий - що об`єктивно існують дані про скоєне кримінальне правопорушення і причетність особи до вчинення правопорушення. Такими даними можуть бути дії самого підозрюваного, наявні документи, речові докази, показання очевидців тощо.

Підозра ОСОБА_5 у вчиненні злочину, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, а також факт перебування останнього на тимчасово окупованій території, повністю обґрунтовується зібраними у провадженні доказами:

?повідомленням про вчинення злочину від 04.04.2023 відповідно до якого ОСОБА_5 , будучи керівником та власником СФГ «САША», добровільно, перереєстрував зазначене СФГ у т.зв. «державних органах лнр» та організував провадження господарської діяльності;

?інформацією з Державної прикордонної служби від 20.04.2023, відповідно до якої ОСОБА_5 з 24.02.2022 державний кордон України у контрольно-пропускних пунктах Державної прикордонної служби України та (або) лінію розмежування з тимчасово окупованими територіями не перетинав, а також встановлено періодичні виїзди останнього до Республіки Туреччина та Королівства Іспанія, дата останнього перетину 13.01.2022;

?протоколом огляду від 28.04.2023 під час якого встановлено інформаційну статтю, згідно якої ОСОБА_5 на тимчасово окупованій території Луганської області здійснює обробку землі, в тому числі яка належить « ОСОБА_6 », а також останній радо зустрічав російські окупаційні війська;

?протоколом огляду від 14.09.2023 відповідно до якого встановлено відеозапис випуску програми «ВЕСТИ», телеканалу «Россия 1», в якому йдеться про проведення в м. Москва рф т.зв. «ХХХIV всероссийского сьезда АККОР», також учасники даного заходу надають інтерв`ю, на відео виступає ОСОБА_5 ;

?висновком судово портретної експертизи № 360 від 04.10.2023, згідно якого на вищевказаному відеозаписі дійсно зображений ОСОБА_5 ;

?протоколом огляду (дослідження) матеріалів, отриманих в ході проведення НСРД від 05.10.2023, яким встановлено відповідні документи, що підтверджують факт реєстрації «КСХ «САША» (мовою оригіналу) в т.зв. «державних органах лнр» та провадження ОСОБА_5 господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора;

?Інформацією з ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області від 15.06.2023, яка підтверджує наявність необхідної сільськогосподарської техніки для ведення господарської діяльності, яка зареєстрована за ОСОБА_5 та СФГ «САША»;

?протоколом огляду від 07.11.2023, в ході якого встановлено сайт т.зв. «ФНС россии» (мовою оригіналу) на якому сформовано т.зв. «Выписку из единого государственного реестра юридических лиц» (мовою оригіналу), стосовно т.зв. «КФХ «САША» (мовою оригіналу), де вказано адресу розташування: АДРЕСА_1 , а також, що ОСОБА_5 є т.зв. «засновником та керівником юридичної особи»;

?протоколами огляду, якими встановлено інформацію щодо незаконних органів влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційної адміністрації держави-агресора з якими ОСОБА_5 організував провадження господарської діяльності;

?протоколом допиту свідка ОСОБА_7 , яка пояснила, що вона особисто знайома з ОСОБА_5 , який після окупації залишився на тимчасово окупованій території та зареєстрував «СФГ «САША» у т.зв. «державних органах лнр» та почав здійснювати господарську діяльність у взаємодії з представниками окупаційної адміністрації держави агресора. Останній є керівником та власником СФГ «САША»;

?протоколом допиту свідка ОСОБА_8 , яка показав, що ОСОБА_5 , після окупації залишився на тимчасово окупованій території та зареєстрував «СФГ «САША» у т.зв. «державних органах лнр» та почав здійснювати господарську діяльність у взаємодії з представниками окупаційної адміністрації держави агресора. Останній є керівником та власником СФГ «САША;

?протоколом допиту свідка ОСОБА_9 , який вказав, що особисто знайомий з ОСОБА_5 , який є директором СФГ «Саша», яке займається вирощуванням сільськогосподарських культур. Директор підприємства займається його управлінням, веденням фінансової діяльності, організовує вирощування та реалізацію сільськогосподарської продукції, за що отримується прибуток. Також свідок зазначив, що сільськогосподарську продукцію потрібно продавати, у зв`язку із чим, необхідно укладати відповідні договори за участю окупаційних органів влади. Підприємства, які здійснили перереєстрацію відповідно до законодавства окупаційної влади, фактично використовують приміщення, техніку (майно), які були у їх користуванні до тимчасової окупації та перереєстрації;

?протоколом пред`явлення ОСОБА_5 для впізнання за фотознімками свідку ОСОБА_7 ;

?іншими доказами у даному кримінальному провадженні.

Таким чином, ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.111-1 КК України за фактом провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

Стороною обвинувачення дотримано вимогу розумної підозри, оскільки наявні на цей час докази у кримінальному провадженні свідчать про об`єктивний зв`язок підозрюваного ОСОБА_5 із вчиненням кримінального правопорушення, тобто виправдовують необхідність подальшого розслідування у цьому провадженні з метою дотримання імперативних завдань кримінального провадження, визначених ст. 2 КПК України.

Щодо належного повідомлення про підозру.

31.10.2023 ОСОБА_5 на підставі ст. ст. 111, 133, 135, 278 КПК України повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, шляхом публікації відповідних повідомлень в засобах масової інформації загальнодержавного сфери розповсюдження газеті КМУ «Урядовий кур`єр» № 218 (7616) та на сайті Офісу Генерального прокурора України.

У зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, захопленням Шульгинської сільської територіальної громади Старобільського району Луганської області та проведенням бойових дій, беручи до уваги те, що існують достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України та обґрунтовану неможливість вручити повістку про виклик особи, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135 КПК України, в газеті «Урядовий кур`єр» № 213 (7611) від 24.10.2023, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повістку про виклик останнього на 28.10.2023, 29.10.2023 та 30.10.2023 за зазначеною в повістці адресою для проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні № 22023130000000285 від 12.04.2023, отримання письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, допиту в якості підозрюваного тощо.

Жодного разу у призначений час громадянин України ОСОБА_5 у визначене місце не з`явився, про неможливість та причини неприбуття не повідомив.

Відповідно до ч. 1 ст. 278 КПК України письмове повідомлення про підозру вручається в день його складення слідчим або прокурором, а у випадку неможливості такого вручення - у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.

Згідно зч.ч.1,3ст.111КПК Україниповідомлення укримінальному провадженніє процесуальноюдією,за допомогоюякої слідчий,прокурор,слідчий суддячи судповідомляє певногоучасника кримінальногопровадження продату,час тамісце проведеннявідповідної процесуальноїдії абопро прийнятепроцесуальне рішеннячи здійсненупроцесуальну дію. Повідомлення у кримінальному провадженні здійснюється у випадках, передбачених цим Кодексом, у порядку, передбаченому главою 11 цього Кодексу, за винятком положень щодо змісту повідомлення та наслідків неприбуття особи.

Главою 11 КПК України визначається порядок виклику слідчим, прокурором, судовий виклик і привід.

Відповідно до ч. 8 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою -сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.

Особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, вважається такою, яка належним чином повідомлена про виклик, з моменту опублікування повістки про її виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.

Враховуючи наведені вище обставини, слідчим за погодженням з прокурором 31.10.2023, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, ОСОБА_5 повідомлено про підозру у відповідності та у спосіб, передбачений чинним кримінальним процесуальним законодавством України (опубліковано повідомлення про підозру на веб-сайті Офісу Генерального прокурора та в газеті «Урядовий кур`єр» № 218 (7616) від ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження).

Таким чином 31.10.2023 у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_5 набув статусу підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.111-1 КК України за фактом провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

Одночасно з повідомленням ОСОБА_5 про підозру в порядку, передбаченому ст. 135 КПК України, в офіційному виданні «Урядовий кур`єр» № 218 (7616) від 31.10.2023, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, опубліковано оголошення із повісткою про виклик ОСОБА_5 до слідчого відділу 3 управління ГУ СБУ у Донецькій та Луганській областях, за адресою: м. Дніпро, площа Шевченка, буд. 7, на 04.11.2023, 05.11.2023 та 06.11.2023, для вручення йому письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, допиту як підозрюваного, а також проведення інших слідчих та процесуальних дій. Крім того, вказана повістка розміщена на веб-сайті Офісу Генерального прокурора у рубриці «Повістки про виклик та відомості про здійснення спеціального досудового розслідування».

Жодного разу у призначений час підозрюваний ОСОБА_5 у визначене місце не з`явився, про неможливість та причини неприбуття не повідомив

Щодо ризиків.

Слідчий суддя вважає доведеними вказані ризики, передбачені пунктами 1, 2, 3, 5 ч. 1 ст. 177 КПК України.

При цьому слідчий суддя враховує, що як обов`язковий критерій застосування запобіжного заходу ризик кримінального провадження має прогностичний характер, його визначення у конкретний проміжок часу спрямоване на усунення негативного впливу на кримінальне провадження в майбутньому. Безумовно, наявність заявлених ризиків має обґрунтовуватися, а обов`язки, про покладення (продовження) яких клопоче орган досудового розслідування у разі обрання запобіжного заходу, не пов`язаного з триманням під вартою, - бути у взаємозв`язку з ними. Однак, в переважній більшості випадків, враховуючи їх вірогідний характер, класичні категорії доказування, притаманні судовому процесу, при їх обґрунтуванні не застосовуються. При встановленні ризиків кримінального провадження слідчий суддя застосовує стандарт достатності підстав вважати, що підозрюваний може вдатися до дій на шкоду кримінальному провадженню. Оцінюючи вірогідність такої поведінки підозрюваного, слідчий суддя має дійти обґрунтованого висновку про високу ступінь ймовірності позапроцесуальних дій зазначеної особи.

Переховуватися від органів досудового розслідування або суду: оскільки у разі визнання ОСОБА_5 винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, останньому загрожує реальне покарання у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до п`яти років з конфіскацією майна.

Поряд з тим, слід врахувати, що ОСОБА_5 зареєстрований та мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , що розташоване неподалік державного кордону України з російською федерацією та на теперішній час являється тимчасово окупованою територією.

24.10.2023 та 31.10.2023 в порядку ст. ст. 133, 135 КПК України ОСОБА_5 повідомлено про його виклик (для проведення слідчих (розшукових) дій по вказаному кримінальному провадженню), шляхом опублікування відповідної інформації в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, а саме в газеті КМУ «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.

Таким чином підозрюваного ОСОБА_5 належним чином повідомлено про час, дату та місце проведення слідчих (розшукових) дій, але останній за викликами не прибув, причини не прибуття не повідомив.

Отже, підозрюваний ОСОБА_5 здійснює систематичну відмову виконувати свої процесуальні обов`язки, останній неодноразово не з`являвся на виклики слідчого, що свідчить про його мету уникнути кримінальної відповідальності та переховуватись від органів досудового розслідування або суду у зв`язку з чим 07.11.2023 його оголошено у розшук.

Згідно інформації з Державної прикордонної служби від 20.04.2023, відповідно до якої ОСОБА_5 з 24.02.2022 державний кордон України у контрольно-пропускних пунктах Державної прикордонної служби України та (або) лінію розмежування з тимчасово окупованими територіями не перетинав, а також встановлено періодичні виїзди останнього до Республіки Туреччина та Королівства Іспанія, дата останнього перетину 13.01.2022.

Поряд з тим, про наявність вказаного ризику свідчить спосіб вчинення злочину (вчинив умисно, під час воєнного стану, що має негативні наслідки для всієї територіальної громади та України в цілому, знаходиться на тимчасово окупованій території співпрацюючи з окупаційною адміністрацією, що з великою часткою ймовірності спонукатиме його до втечі у разі обрання більш м`якого запобіжного заходу).

При цьому, останній має високий майновий стан, оскільки має у власності комплекс нежилих будівель і споруд, житловий будинок, 28 земельних ділянок та 11 транспортних засобів.

Про існування вказаного ризику також свідчить вагомість наявних доказів вчинення ОСОБА_5 інкримінованого злочину (вказує на невідворотність його притягнення до кримінальної відповідальності).

Знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, оскільки органом досудового розслідування встановлюються всі обставини, які підлягають доказуванню, а також на теперішній час ОСОБА_5 має доступ до відповідних документів (накази, розпорядження, договори, контракти, заяви, посадова чи службова інструкція, інша документація, відповідно до якої останній є засновником та керівником «КФХ «САША» та провадить господарську діяльність у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора) та інших об`єктів, які мають ознаки речових доказів та мають значення для даного кримінального провадження (відзнаки, грамоти, фотозображення, відеозаписи, тощо).

Перебування підозрюваного ОСОБА_5 поряд з вказаними документами та об`єктами з одночасною відсутністю доступу до них органу досудового розслідування, свідчить про наявність у підозрюваного можливості знищити чи сховати вказані докази з метою уникнення кримінальної відповідальності.

Незаконно впливати на свідків у кримінальному провадженні, які викривають злочинну діяльність ОСОБА_5 , оскільки останній знає їх особисто, тому може здійснювати тиск та схиляти їх як особисто, так і через інших осіб до дачі неправдивих показань, шляхом погроз, умовлянь, підкупу, тощо, тим саме перешкоджати встановленню об`єктивної істини у кримінальному провадженні.

Також, підозрюваний ОСОБА_5 під час вчинення інкримінованого йому кримінального правопорушення, співпрацював з іншими невстановленими на даний час особами (представниками окупаційної адміністрації російської федерації), з якими останній перебуваючи на свободі зможе вільно спілкуватись та координувати їхні дії щодо приховування слідів вчинення кримінального правопорушення, вчинення тиску на свідків з метою схилити їх до відмови від дачі правдивих показань у кримінальному провадженні.

Крім того, підозрюваний ОСОБА_5 , знаходячись на тимчасово окупованій території Луганської області, займаючи посаду керівника «КФХ «САША» має можливість впливати на свідків з числа осіб, що знаходяться у його підпорядкуванні, на громадян, що контактували з останнім, у зв`язку із його роботою, тобто є свідками протиправних дій підозрюваного, тому ОСОБА_5 особисто має можливість незаконно впливати на таких свідків.

Вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення у якому підозрюється: підозрюваний ОСОБА_5 , на теперішній час перебуває на території України, яка перебуває під контролем окупаційної адміністрації, активно співпрацює з представниками держави агресора та фактично своїми діями підтверджує намір продовжити скоєне ним кримінальне правопорушення, що надає йому можливість скоїти інше кримінальне правопорушення за відсутності контролю з боку влади України.

Про наявність даного ризику також свідчить тривалість вже вчиненого ним кримінального правопорушення.

Щодо розшуку.

Постановою слідчого від 07.11.2023 на підставі ст. 281 КПК України підозрюваного ОСОБА_5 оголошено в розшук.

Щодо перебування підозрюваного на окупованій території.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на час подання клопотання, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 № 309 територія Шульгинської сільської територіальної громади Старобільського району Луганської області з 27.02.2022.

Таким чином, факт тимчасової окупації території Шульгинської сільської територіальної громади Старобільського району Луганської області з 27.02.2022 в яку входить с. Шульгинка є загальновідомим та не потребує додаткового підтвердження Радою національної безпеки і оборони України та Президентом України, крім того він визнаний Кабінетом Міністрів України.

Той факт, що підозрюваний ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України підтверджується вищевказаними матеріалами кримінального провадження.

Висновки.

Відповідно до ч. 6 ст. 193 КПК України слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбаченихстаттею 177цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.

З огляду на те, що у судовому засіданні знайшли своє підтвердження ті обставини, що ОСОБА_5 набув статусу підозрюваного у кримінальному провадженні, підозра є обґрунтованою, доведення органом досудового розслідування наявності ризиків, передбачених статтею 177 КПК України, а також факт того, що сукупність доказів у своєму зв`язку вказують слідчому судді на достатність підстави вважати, що підозрюваний перебуває на тимчасово окупованій території України, його оголошено у розшук, слідчим суддею встановлено достатні підстави для розгляду клопотання про обрання запобіжного заходу за відсутності підозрюваного, відповідно до приписів ч. 6ст. 193 КПК України.

Відповідно доч.6ст.176КПК Українипід час дії воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочинів, передбачених статтями109-114-2,258-258-5,260,261,437-442Кримінального кодексу України, за наявності ризиків, зазначених устатті 177цього Кодексу, застосовується запобіжний захід, визначений пунктом 5 частини першої цієї статті.

Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 176 КПК України запобіжним заходом єтримання під вартою.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, яке входить до вищевказаного переліку, підозра є обґрунтованою, доведення органом досудового розслідування наявності ризиків, передбачених статтею 177 КПК України, до нього може бути застосований виключно запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, а тому клопотання підлягає задоволенню.

Щодо застави.

Згідно з абз. 7 ч. 4 ст. 183 КК України, при обранні запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, розмір застави не визначається.

Згідно з абз. 8 ч. 4 ст. 183 КК України, під час дії воєнного стану слідчий суддя, суд при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, враховуючи підстави та обставини, передбаченістаттями 177та178цього Кодексу, має право не визначити розмір застави у кримінальному провадженні щодо злочину, передбаченогостаттями 109-114-2,258-258-5,260,261,402-405,407,408,429,437-442Кримінального кодексу України.

Оскільки ОСОБА_5 підозрюється увчиненні кримінальногоправопорушення,яке входитьдо переліку, перебуваєна тимчасовоокупованій територіїУкраїни, розмір застави слідчий суддя не визначає.

Інші питання.

Згідно ч. 4ст. 197 КПК України, у разі постановлення слідчим суддею, судом ухвали про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого на підставі ч. 6статті 193 цього Кодексустрок дії такої ухвали не зазначається.

Визначення строку дії ухвали про обрання запобіжного заходу, тобто визначення, таким чином строку тримання особи під вартою, здійснюється лише під час застосування щодо особи запобіжного заходу, що відповідно до ч. 6ст. 193 КПК України, можливе після затримання особи, а слідчий суддя, суд не пізніш як через сорок вісім годин з часу доставки такої особи до органу досудового розслідування, зобов`язаний розглянути питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід за обов`язкової присутності такого підозрюваного, обвинуваченого.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.176-178,183, 193, 194, 197 КПК України, слідчий суддя -

У Х В А Л И В:

Клопотання - задовольнити.

В порядку ч. 6 ст. 193КПК України обрати ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваному у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, у кримінальному провадженні №22023130000000285, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.04.2023 року, запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, без визначення розміру застави.

Роз`яснити, що згідно з положеннями ч. 6ст.193 КПК України, після затримання особи і не пізніше як через сорок вісім годин з часу доставки її до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановлює ухвалу.

Відповідно до ч. 4ст. 197 КПК України, у разі постановлення слідчим суддею, судом ухвали про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного, обвинуваченого, на підставі частини шостоїстатті 193 цього Кодексустрок дії такої ухвали не зазначається.

Дана ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Контроль за виконанням ухвали доручити прокурору відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_3 .

Апеляційна скарга на ухвалу слідчого судді подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено08.12.2023
Номер документу115465858
СудочинствоКримінальне
Сутьобрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваному у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, у кримінальному провадженні №22023130000000285, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12.04.2023 року

Судовий реєстр по справі —201/14005/23

Ухвала від 23.11.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Батуєв О. В.

Ухвала від 23.11.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Батуєв О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні