Рішення
від 06.12.2023 по справі 420/17990/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17990/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» до Одеської митниці Держмитслужби про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» звернулося з адміністративним позовом до Одеської митниці Держмитслужби , в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці Держмитслужби щодо не підготування висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187.81 грн.;

зобов`язати Одеську митницю Держмитслужби підготувати висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187.81 грн. та подати його для виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області;

стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3737,82 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2021 по справі № 420/4279/21 позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» було задоволено; визнано протиправними та скасовано рішення Одеської митниці про коригування митної вартості товарів від 21.09.2020 № UA500020/2020/000120/2 та від 15.10.2020 року № UA500110/2020/000029/2; визнано протиправними та скасовано картки відмови Одеської митниці в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 21.09.2020 року № UA500020/2020/00445 та від 15.10.2020 року № UA500110/2020/00093; стягнуто з Одеської митниці (код ЄДРПОУ 44005631) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» (код ЄДРПОУ 37233920) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3737,82 грн. Таким чином у позивача виникло право на повернення надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187,81 грн. У зв`язку з викладеним для повернення помилково та/або надміру сплаченої суми платежів в розмірі 249 187,81 грн., позивач неодноразово звертався до відповідача з відповідними заявами. Однак, відповідач не підготував висновок про повернення на користь ТОВ «Індекс-Груп» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249 187,81 грн., не вчинив дії для прийняття рішення щодо повернення на користь ТОВ «Індекс-Груп» відповідної суми коштів в розмірі 249 187,81 грн. та не подав його разом із відповідним висновком для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, не вчинив інші дії, направлені на повернення на користь ТОВ «Індекс-Груп» з державного бюджету надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249 187,81 грн. Як вважає позивач, така бездіяльність відповідача є протиправною, що стало підставою звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою від 21.07.2023 року відкрито провадження по справі та визначено, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.

07.08.2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву. Відповідно до відзиву відповідач позов не визнає, з позовними вимогами не погоджується, з огляду на наступне. За результатом опрацювання митницею заяви, поданої адвокатом Васильчук С.С., в інтересах ТОВ «ІНДЕКС-ГРУП» від 12.10.2021 б/н (вх. митниці від 18.10.2021 №9254/13), митницею підготовлено та направлено відповідь від 20.10.2021 № 7.10-3/15-01/8.19/9197. Зазначена заява розглянута у відповідності до положень статі 45 Бюджетного кодексу України, статті 43 Податкового кодексу України та статті 301 Митного кодексу України, Порядку повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.07.2017 № 643. Заявника поінформовано про вимоги статті 43 Податкового кодексу України. та про те, що питання про повернення ТОВ «ІНДЕКС-ГРУП» надмірно сплачених до бюджету сум митних платежів буде розглянуто за результатами: вжиття заходів декларантом щодо внесення змін до відомостей відповідних граф МД від 22.09.2020 №UA500020/2020/227451 та від 16.10.2020 №UA500110/2020/013309, що призвели до виникнення підстав щодо наявності надмірної сплати митних платежів, у зв`язку із скасуванням судовим рішенням рішення про коригування митної вартості у відповідності до вимог пункту 43.4 1 статті 43 ПКУ в порядку, визначеним ПКМУ № 450 та Порядком № 1145, та подання платником податків (ТОВ «ІНДЕКС-ГРУП») заяви про повернення надмірно сплачених митних платежів з дотриманням вимог ПКУ, МКУ та Порядку № 643. На теперішній час вжиття заходів декларантом щодо внесення змін до відомостей відповідних граф МД від 22.09.2020 №UA500020/2020/227451 та від 16.10.2020 №UA500110/2020/013309, що призвели до виникнення підстав щодо наявності надмірної сплати митних платежів, у зв`язку із скасуванням судовим рішенням рішення про коригування митної вартості у відповідності до вимог пункту 43.4 1 статті 43 ПКУ в порядку, визначеним ПКМУ № 450 та Порядком № 1145, та подання платником податків (ТОВ «ІНДЕКС-ГРУП») заяви про повернення надмірно сплачених митних платежів з дотриманням вимог ПКУ, МКУ та Порядку № 643 не здійснено. Отже, вимога ТОВ «ІНДЕКС-ГРУП» визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці Держмитслужби щодо не підготування висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» наміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187,81 грн; зобов`язати Одеську митницю Держмитслужби підготувати висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187.81 грн. та подати його для виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області є передчасною та такою, що суперечить положенням Митного кодексу України, Податкового кодексу України, а також Порядку повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 18.07.2017 року № 643.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2021 по справі № 420/4279/21 позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» було задоволено; визнано протиправними та скасовано рішення Одеської митниці про коригування митної вартості товарів від 21.09.2020 року № UA500020/2020/000120/2 та від 15.10.2020 року № UA500110/2020/000029/2; визнано протиправними та скасовано картки відмови Одеської митниці в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 21.09.2020 року № UA500020/2020/00445 та від 15.10.2020 року № UA500110/2020/00093; стягнуто з Одеської митниці (код ЄДРПОУ 44005631) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» (код ЄДРПОУ 37233920) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3737,82 грн. Рішення суду набрало законної сили 25.06.2021.

Внаслідок постановляння судового рішення на користь позивача, у нього виникло право на повернення надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187,81 грн., яка становить різницю платежів за деклараціями, за якою відмовлено у митному оформленні 21.09.2020 року № UAS00020/2020/000120/2 та від 15.10.2020 року № UA500110/2020/000029/2 та деклараціями від 21.09.2020 року №UA500020/2020/00445 та від 15.10.2020 року № UAS00110/2020/00093, за якими позивач розмитнив товар, виконуючи вимоги митниці по визначенню митної вартості товарів за резевним методом.

Факт сплати ТОВ «Індекс-Груп» до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249187,81 грн. підтверджується: платіжним дорученням №2866 від 22.09.2020 р. на суму 125474,24 грн.; платіжним дорученням №2883 від 16.10.2020 р. на суму 125253,23 грн. Розмір платежів відповідачем не оспорюється.

Одеська митниця (вул. Лип Івана та Юрія, 21-А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ ВП 44005631) як відокремлений підрозділ Державної митної служби України є правонаступником Одеської митниці Держмитслужби (вул. Лип Івана та Юрія, 21-А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 43333459).

12.10.2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Індекс- Груп» звернулося до Одеської митниці Держмитслужби із заявою, в якій просило здійснити перерахунок надміру сплаченої суми митних платежів у розмірі 249187,81 грн.

Листом від 20.10.2021 №7.10-3/15-01/8.19/9197 Одеською митницею Держмитслужби відмовлено у розгляді питання щодо повернення надмірно сплачених до бюджету сум митних платежів на підставі того, що:

заява про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань подана до митниці не платником податків, що не відповідає вимогам ст.43 ПКУ та розділу III Порядку №643;

згідно даних ACMO «Інспектор» за МД від 22.09.2020 №UA500020/2020/227451 та від 16.10.2020 № UA500110/2020/013309, оформлених згідно з рішеннями про коригування митної вартості товарів, які скасовані згідно із судовим рішенням, суми податків, що підлягають до повернення, в відповідних графах митної декларації із способом розрахунку « 99» - не обліковуються, що не відповідає вимогам пункту 43.4-1 стаття 43 ПКУ та Порядком №643;

не зазначені види митних платежів та суми за видами щодо коштів, які підлягають поверненню платнику податків, що унеможливлює складання та підготовку Одеською митницею висновків на повернення за визначеною Порядком №643 формою.

15.11.2021 року ТОВ «Індекс-Груп» повторно звернулось до відповідача з заявами Вих.№151121-1, Вих.№151121-2 щодо повернення надміру сплачених сум митних платежів.

19.11.2021 року за результатами розгляду вказаних заяв відповідачем відмовлено у розгляді питання про повернення ТОВ «Індекс-Груп» надмірно сплачених сум митних платежів у зв`язку з тим, що згідно даних АСМО «Інспектор» за МД від 22.09.2020 №UA500020/2020/227451 та від 16.10.2020 №UA500110/2020/013309, оформлених згідно з рішеннями про коригування митної вартості товарів, які скасовані згідно із судовим рішенням, суми податків, що підлягають до повернення, в вiдповiдних графах митної декларації із способом розрахунку « 99» - не обліковуються, що не відповідає вимогам пункту 43.4-1 статті 43 ПКУ та Порядком №643, та повідомлено, що це питання буде розглянуто за результатами вжиття заходiв декларантом шляхом подання заяви до митного поста Одеської митниці щодо внесення змiн до вiдомостей вiдповiдних граф МД від 22.09.2020 №UA500020/2020/227451 тa від 16.10.2020 №UAS00110/2020/013309, що призвели до виникнення підстав щодо наявності надмірної сплати митних платежів, у зв`язку із скасуванням судовим рішенням рішення про корегування митної вартості у відповідності до вимог пункту 43.4-1 ст.43 ПКУ в порядку, визначеним ПКМУ №450 та Порядком №1145.

17.01.2022 року ТОВ «Індекс-Груп» повторно звернулося до відповідача з відповідними заявами щодо повернення надміру сплачених сум митних платежів.

28.01.2022 року відповідач знову відмовив у розгляді питання щодо повернення коштів на підставі того, що Одеською митницею (ЄДРПОУ 44005631) не приймалися рішення про корегування митної вартості товарів.

В описовій частині ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 18.08.2022 року у справі №420/4279/21 за результатами розгляду заяви ТОВ «Індекс-Груп» про встановлення судового контролю за виконанням рішення судового додатково наголошено, що Одеська митниця (вул. Лип Івана та Юрія, 21-А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ ВП 44005631) як відокремлений підрозділ Державної митної служби України є правонаступником Одеської митниці Держмитслужби (вул. Лип Івана та Юрія, 21-А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 43333459).

21.11.2022 року ТОВ «Індекс-Груп» повторно звернулося до відповідача з відповідними заявами щодо повернення надміру сплачених сум митних платежів.

28.11.2022 року відповідач відмовив у розгляді питання щодо повернення коштів на підставі того, що Одеською митницею (ЄДРПОУ 44005631) не приймалися рішення про корегування митної вартості товарів.

Вважаючи вказану бездіяльність з боку митного органу протиправною, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 24 Митного кодексу України кожна особа має право оскаржити рішення, дії або бездіяльність митних органів, їх посадових осіб та інших працівників, якщо вважає, що цими рішеннями, діями або бездіяльністю порушено її права, свободи чи інтереси.

Згідно з частинами першою-третьою статті 301 МК повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів митний орган не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов`язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 43.3 статті 43 Податкового кодексу України в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідно до пунктів 43.4 - 43.5 статті 43 Податкового кодексу України платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

За правилами розділу ІІІ Порядку повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 18.07.2017 № 643 із змінами та доповненнями (далі - Порядок №643),

Повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня їх виникнення. Платник податків подає до митниці Держмитслужби заяву довільної форми в паперовому вигляді або за допомогою засобів електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу, або в електронній формі через систему електронної взаємодії державних інформаційних ресурсів та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У заяві зазначаються:

1) сума коштів до повернення за кожним видом митних, інших платежів та пені;

2) причини виникнення такої суми коштів;

3) найменування юридичної особи та код за ЄДРПОУ, або прізвище, ім`я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

4) напрям перерахування суми коштів:

на поточний рахунок платника податку в установі банку із зазначенням реквізитів;

для виплати готівкою (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою);

для подальших розрахунків як авансові платежі (передоплата) або грошова застава:

на єдиний рахунок або на відповідний депозитний рахунок митниці Держмитслужби;

на банківський рахунок (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою);

для погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів незалежно від виду бюджету;

5) реквізити митної декларації (іншого документа, що її замінює) або уніфікованої митної квитанції, за якими помилково та/або надміру сплачено суми митних платежів.

До заяви додаються:

документи, що підтверджують суму помилково та/або надміру сплачених митних, інших платежів та пені;

виконавчий лист суду та/або рішення суду, що набрало законної сили (за наявності), щодо скасування рішення митниці Держмитслужби, яке призвело до виникнення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені;

документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяви щодо повернення надміру сплачених митних платежів (за наявності).

Підрозділ перевіряє факт перерахування суми коштів з відповідного рахунку до державного бюджету та відсутність у нього податкового боргу за допомогою засобів АСМО.

Якщо за результатами розгляду заяви митницею Держмитслужби встановлено наявність підстав для повернення коштів, працівник Підрозділу формує електронний висновок про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені (далі - електронний висновок) за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, який подається керівнику (заступнику керівника) митниці Держмитслужби для прийняття рішення щодо повернення відповідної суми коштів.

У разі якщо заявник не виконав вимог пунктів 1-3 цього розділу, надав недостовірні дані та/або має податковий борг (крім випадків визначення у заяві напряму перерахування коштів на погашення податкового боргу), готується та надсилається йому письмова (в паперовому вигляді або електронній формі) обґрунтована відмова, у тому числі за допомогою засобів ІТС Держмитслужби.

Про прийняття електронного висновку до виконання Казначейство інформує Держмитслужбу шляхом надсилання відповідного електронного повідомлення.

Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені здійснюють територіальні органи Казначейства протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття електронного висновку митниці Держмитслужби.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у разі отримання заяви платника податків на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань, оформленої у порядку, встановленому законодавством, митниця Держмитслужби зобов`язана у строк не більше двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви митниці забезпечити надсилання відповідними уповноваженими особами Держмитслужби сформованого електронного висновку до органу Держказначейства для виконання.

Аналогічну позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 03.04.2018 у справі №814/3121/15 та від 25.05.2018 у справі №814/4234/15.

З матеріалів справи вбачається, що позивач у встановленому законодавством порядку та у строк, визначений пунктом 43.3 статті 43 Податкового кодексу України, звернувся до відповідача з відповідною заявою про повернення надмірно сплачених митних платежів, долучивши до неї відповідні рішення судів, митні декларації та платіжні доручення.

Разом з тим, відповідачем за результатами отримання таких письмових заяв позивача не було вжито дій, визначених Порядком повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.07.2017 № 643.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що позивач підтвердив факт надмірної сплати коштів (передоплати), у зв`язку з чим у відповідача виник обов`язок скласти відповідний висновок з направленням його до органів казначейської служби. Натомість, митний орган не навів обґрунтованих підстав відмови у підготовці висновку.

Отже, оскаржуваною бездіяльністю відповідача порушено право позивача на повернення надміру сплачених до бюджету сум.

З аналізу викладеного, суд дійшов висновку про те, що відповідач не виконав процедурних обов`язків щодо алгоритму дій, покладених на нього вищезазначеними нормами законодавства, зокрема Порядком № 643.

Наведене є підставою для визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо оформлення та направлення до Державної казначейської служби України висновку про повернення позивачу надмірно сплачених митних платежів у розмірі 249187,81 грн.

Такі висновки суду узгоджуються з правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду від 17.04.2018 у справі № 826/12968/16.

Доказами, що містяться в матеріалах справи, підтверджується, що митні платежі були перераховані позивачем на депозитний рахунок митного органу , також підтверджено, що дії митниці по визначенню митної вартості товарів за резервним методом були визнані неправомірними рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2021 по справі № 420/4279/21, отже, всі відомості, внесені до митної декларації на підставі скасованого рішення щодо визначення митної вартості товарів є помилковими.

Під час розгляду справи судом враховано правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду України від 25.11.2014 у справі № 21-207а14, в якому зазначено, що у разі якщо суд визнає рішення і дії митних органів із зазначених питань протиправними, зобов`яже вчинити певні дії відповідно до вимог митного законодавства і коли у рішенні суду буде констатована неправильність чи хибність рішень чи дій митних органів, які зумовили (призвели, потягли) помилкову та/або надмірну сплату сум митних платежів, ці платежі повертаються декларанту в порядку і на умовах, встановлених у статті 301 Митного кодексу України, статті 43 Податкового кодексу України і статті 45 Бюджетного кодексу України, з дотриманням процедури, врегульованої Порядком повернення коштів та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.

Відповідно до ст.9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.72 та ч.1 ст.73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Під час перевірки правомірності оскаржуваних рішень суд керується критеріями закріпленими у ст. 2 КАС України, які повною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "… адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

Відповідно до пункту 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001 рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи висновки суду про задоволення позовних вимог, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 3737,82 грн.

Керуючись ст. ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» до Одеської митниці Держмитслужби про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці Держмитслужби щодо не підготування висновку про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249 187,81 грн. та ненадіслання його головному управлінню Державної казначейської служби України в Одеській області.

Зобов`язати Одеську митницю Держмитслужби (код ЄДР ВП 44005631) підготувати висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Індекс-Груп» (код ЄДР 37233920) надміру сплачених до Державного бюджету України митних платежів в сумі 249 187,81 грн. та подати його для виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці Держмитслужби (код ЄДР ВП 44005631) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДЕКС-ГРУП» (код ЄДР 37233920) 3737,82 грн. сплаченого судового збору.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В. В. Хом`якова

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115480312
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —420/17990/23

Рішення від 06.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні