Рішення
від 07.12.2023 по справі 420/26635/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/26635/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Бутенка А.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 до Нововоронцовської селищної ради, за участі третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Начальник Нововоронцовської селищної військової адміністрації Селецький Андрій Анатолійович, Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти №1 Нововоронцовської селищної ради про визнання протиправними та скасування розпоряджень,-

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 звернулися до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Нововоронцовської селищної ради, за участі третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Начальник Нововоронцовської селищної військової адміністрації Селецький Андрій Анатолійович, Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти №1 Нововоронцовської селищної ради, в якій просили:

- визнати незаконними та скасувати акти Нововоронцовської селищної ради, а саме:

Розпорядження від 17 липня 2023 року №72 Про затвердження Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023-2025 роки (І етап);

Розпорядження №82 Про реорганізацію Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти №1 Нововоронцовської селищної ради та Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти №2 Нововоронцовської селищної ради шляхом злиття у Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради;

Розпорядження від 31 липня 2023 року №91 Про реорганізацію Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти №1 Нововоронцовської селищної ради шляхом приєднання до Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що постановою Верховної Ради України України від 16 листопада 2022 року № 2778-ІХ, яка набрала чинності 23.11.2022 р., повноваження Нововоронцовської селищної ради, як органу місцевого самоврядування припинились, та перейшли до начальника військової адміністрації населеного пункту. Тобто, з 16.11.2022 р. Нововоронцовська селищна рада не мала законних повноважень на прийняття вищезазначених розпоряджень. Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради. Отже, з питань оптимізації мережі закладів освіти та їх реорганізації/ліквідації рада повинна приймати виключно рішення в порядку, визначеному законом, а не розпорядження всупереч закону. У спірних правовідносинах відсутні рішення селищної ради з питань оптимізації мережі закладів повної загальної середньої та реорганізації Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти №1 Нововоронцовської селищної ради. Оскаржувані розпорядження Нововоронцовської селищної ради підписані начальником Нововоронцовської селищної військової адміністрації Бериславського району Херсонської області Андрієм Селецьким. Отже, підписуючи акт Нововоронцовської селищної ради, начальник військової адміністрації виконував повноваження селищного голови, передбачені ч. 4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, а не селищної ради, якими він наділений відповідно до постанови Верховної ради України від 26.11.2023 р. Відтак, вищевказані розпорядження не можна вважати такими, що прийняті начальником військової адміністрації, що суперечить вимогам ч. 2 ст. 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану. Також, позивачі вказують на те, що в порушення вимог ч. 1, 2 ст. 32 Закону № 463-IX Про повну загальну середню освіту не проводилися громадські обговорення оптимізації освітньої мережі у Нововоронцовській селищній територіальній громаді. Тому, Розпорядження Нововоронцовської селищної ради Бериславського району Херсонської області №72 від 17 липня 2023 року Про затвердження Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023-2025 роки (І етап) прийнято з порушенням встановленої законом процедури, у зв`язку з чим воно, та всі подальші розпорядження є незаконними. Розпорядженням Нововоронцовської селищної ради від 24.07.2023 р. № 82 в пункті 1 передбачалось створення Нововоронцовського ліцею з юридичної особи, яка повинна була утворитися шляхом злиття ЗПЗСО №1 та ЗПЗСО №2. Втім, на підставі цього рішення засновник в особі Нововоронцовської селищної ради подав документи державному реєстратору для проведення державної реєстрації створення Нововоронцовського ліцею як ново створеної юридичної особи. А потім, своїм розпорядженням від 26.07.2023 р. № 85 відповідач скасував розпорядження №82 від 24 липня 2023 року. А вже 28.07.2023 р. державним реєстратором було внесено відомості про юридичну особу Нововоронцовський ліцей до ЄДР, тобто після скасування рішення про створення юридичної особи. Відтак, вищевказані акти органу місцевого самоврядування підлягають визнанню нечинними та скасуванню.

27.10.2023 року від Нововоронцовської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що позивачі згодні працювати в новому закладі Нововоронцовський ліцей (як доказ написані всіма позивачами власноруч заяви на звільнення у зв`язку з переводом до новоствореного ліцею 31.08.2023 року). Відповідно, Позивачі погоджуються з тим, що Нововоронцовський ліцей все ж таки повинен бути створений. Єдине питання, яке турбує позивачів, згідно з текстом позовної заяви, це те, що вони не згодні з тим, що новий заклад був створений шляхом приєднання до нього Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради (далі - Нововоронцовський ЗПСО № 1) та Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради (далі - Нововоронцовський ЗПСО № 2), а не шляхом утворення на базі Нововоронцовського ЗПСО № 1 ліцею, приєднавши в подальшому інший заклад Нововоронцовський ЗПСО № 2. Так, згідно з технічним обстеженням будівельних конструкцій та інженерних мереж будівлі Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 (третя сторона у справі) за адресою: Херсонська область, Бериславський район, смт Нововоронцовка, вул. Суворова, 6, встановлено, що приміщення будівлі внаслідок неодноразових ракетних та артилерійських обстрілів має руйнування окремих її частин до 70 відсотків. У цілому більшість відповідальних несучих конструкцій основної будівлі закладу має значні пошкодження, встановлено, що об`єкт в цілому відноситься до II категорії за пошкодженнями з сумарним середньозваженим відсотком пошкодження несучих та огороджуючих конструкцій і інженерних мереж від загального об`єму будівлі 63% та за технічним станом є непридатним до нормальної експлуатації « 3». Рекомендовано виконання роботи з відновлення його експлуатаційної придатності шляхом відновлення окремих конструкцій будівлі з метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (аварій). Також, згідно з технічним звітом за результатами інструментального обстеження будівельних конструкцій, пошкоджених внаслідок бойових дій на об`єкті: Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 2 за адресою: Україна, 74200, Херсонська обл., Бериславський р-н, смт Нововоронцовка, вул. Бериславська, будинок 35, проведеного ФОП ОСОБА_11 , встановлено, що приміщення будівлі закладу внаслідок ракетних та артилерійських обстрілів має руйнування загального ступеню до 25 відсотків. За результатами технічного звіту, стан будівлі в цілому класифікується як задовільний (категорія технічного стану "2"). Слід врахувати, що заклад має захисну споруду цивільного захисту ПРУ, площею 2018,2 кв. м (бомбосховище) і може розмістити одночасно близько 800 осіб при відповідному облаштуванні. Саме з наведених підстав, тобто те, що будівля Нововоронцовського ЗПЗСО № 2 має менші масштаби руйнувань та більш реальна до першочергового відновлення, а також наявність повноцінного укриття, ново створений ліцей зареєстровано за адресою більш вцілілого освітнього закладу. Ключовим фактором у плануванні освітнього простору на найближчі роки слугувала фактична кількість учнівського контингенту, яка сьогодні проживає в громаді, зокрема у селищі з врахуванням максимальної кількості сімей та відповідно учнів, які повернуться на своє постійне місце проживання після закінчення воєнних дій. За попередніми розрахунками, саме у селищі Нововоронцовка де буде орієнтовно 450 - 500 дітей, тобто кількість учнів, яка дасть можливість сформувати один повноцінний освітній заклад та забезпечить, з врахуванням вимог освітнього законодавства до створення та функціонування ліцеїв, надання освітніх послуг на- всіх трьох рівнях повної загальної середньої освіти. Наступним показником, що значно вплинув на формат майбутньої освітньої мережі громади є моніторинг стану народжуваності дітей, який чітко дає зрозуміти, що вже в найближчі роки ми зможемо сформувати в селищі лише по одному першому класу - і це при оптимістичній перспективі повернення дітей в громаду. На даний час вже сформована освітня мережа на 2023/2024 навчальний рік, згідно з якою встановлено, що фактична кількість (без врахування учнів з тимчасово-окупованих територій) в поточному навчальному році у ліцеї складає 628 учнів селища, із яких виїхало за межі громади 179 дітей, за кордон 96 дітей. Тобто, станом на сьогодні в селищі перебуває 353 дитини, які і є реальними та потенційними учнями закладу освіти селища. Проаналізувавши реальний стан справ в освітній галузі громади, враховуючи необхідність проведення реформ, незважаючи на виклики воєнного часу, начальником Нововоронцовської селищної військової адміністрації було прийнято розпорядження від 14 грудня 2022 року № 98 «Про розроблення проекту Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023-2025 роки», та визнано таким, що втратило чинність, рішення десятої сесії Нововоронцовської селищної ради восьмого скликання від 13 липня 2021 року № 204 «Про затвердження перспективного плану оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти у Нововоронцовській селищній територіальній громаді на період до 2024 року». Враховуючи вищезазначені фактори, які виникли в Нововоронцовській селищній територіальній громаді після повномасштабного вторгнення рф, в т.ч. в селищі Нововоронцовка, з метою сприяння забезпеченню насамперед інтересів дітей шляхом отримання ними якісних освітніх послуг на всіх трьох рівнях освіти, особливо профільної загальної середньої освіти, створено Нововоронцовський ліцей з урахуванням вимог Закону України «Про освіту», який передбачає, що у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти. Відповідно до частини шостої статті 45 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено що, у разі зміни найменувань закладів освіти та/або їх реорганізації шляхом злиття чи приєднання ліцензії підлягають переоформленню (без проведення процедури ліцензування). Переоформлення ліцензії здійснюється без проведення процедури ліцензування шляхом внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. У разі реорганізації закладів освіти шляхом злиття чи приєднання переоформлення ліцензії здійснюється на основі їхніх ліцензій. Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради, відповідно до розпорядчих документів про реорганізацію Нововоронцовського ЗПЗСО № 1 та Нововоронцовськогр ЗПЗСО № 2 шляхом приєднання до Нововоронцовського ліцею, є правонаступником майна, прав та обов`язків зазначених закладів освіти. Після проведення юридичної процедури затвердження передавальних актів від закладів освіти, які реорганізовувалися до правонаступника - Нововоронцовського ліцею Нововоронцовсьокї селищної ради - та реєстрації його Статуту в новій редакції (20.10.2023 р.), враховуючи вимоги чинного законодавством, відділом із гуманітарних питань Нововоронцовської селищної ради надіслано лист та відповідний пакет документів до органу ліцензування - управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації «Про надання ліцензії».

Заяви чи клопотання від сторін не надходили.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 09.10.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обставини справи.

Рішенням № 204 від 13.07.2021 року Нововоронцовської селищної ради Бериславського району Херсонської області затверджено перспективний план оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти у Нововоронцовській селищній територіальній громаді на період до 2024 року.

Відповідно до п.п.1.1. Перспективного плану оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти у Нововоронцовській селищній територіальній громаді, процес оптимізації шкільної мережі враховує демографічну ситуацію, прогнозування дитячого контингенту, соціально-економічні умови громади і розглядається в комплексі вибору різних типів закладів освіти і форм організації освітнього процесу: початкова школа, гімназія, ліцей, початкова школа у складі гімназії, гімназія у складі ліцею, а також створення структурних підрозділів та філій.

Пунктом IV Перспективного плану оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти у Нововоронцовській селищній територіальній громаді передбачено етапи створення перспективної мережі закладів загальної середньої освіти Нововоронцовської селищної територіальної громади:

I етап - у 2020/2021 навчальному році:

- проведення громадського обговорення проекту плану оптимізації закладів загальної середньої освіти;

- створення структурного підрозділу «Позашкільний підрозділ» у складі Нововоронцовського ЗПЗСО № 2.

II етап - у 2021/2022 навчальному році створення:

1. Миролюбівської гімназії на базі Миролюбівського навчально-виховного комплексу «Заклад повної загальної середньої освіти - заклад дошкільної освіти». Гімназія забезпечуватиме здобуття базової середньої освіти, у складі якої будуть функціонувати початкова школа та дошкільний підрозділ. Контингент гімназії - 53 учня та 15 вихованців. Відсутні 10-11 класи.

2. Дошкільного підрозділу у складі Нововоскресенського ЗПЗСО. Контингент закладу освіти із врахуванням структурного підрозділу складатиме - 92 учні та 14 вихованців із врахуванням підвезення учнів із с. Петропалівка та с. Червоне у кількості 22 особи. Шкільний автобус передано у користування із Нововоронцовського ЗПЗСО № 1.

3. З метою створення структурного дошкільного підрозділу у складі Хрещенівського ЗПЗСО, забезпечення належних умов для здобуття дошкільної освіти протягом 2021/2022 навчального року планується провести поточний ремонт будівлі (корпус № 2) закладу освіти, а саме: заміна вікон, дверей, підлот, утеплення будівлі, ремонт туалетів.

ІІІ етап - у 2022/2023 навчальному році створення:

1. Дошкільного підрозділу у складі Хрещенівського ЗПЗСО. Контингент закладу освіти із врахуванням структурного підрозділу складатиме -108 учнів та 20 вихованців із врахуванням підвезення учнів із с. Шевченківка, с. Петрівка у кількості 22 особи. Заклад освіти має на балансі шкільний автобус.

IV етап - у 2023/2024 навчальному році створення:

1. Нововоронцовського ліцею на базі Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1. Ліцей забезпечуватиме здобуття повної загальної середньої освіти учнями населених пунктів громади. У складі ліцею будуть функціонувати початкова школа (у разі внесення змін до законодавства) та гімназія. Контингент ліцею (з філіями) складатиме орієнтовно ~ 690 учнів, із яких 260 - учні 10-11 класів.

14.12.2022 року начальник Нововоронцовської селищної військової адміністрації видав розпорядження № 98 про розроблення проекту Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023-2025 роки.

Пунктом 1 Розпорядження № 98 від 14.12.2022 року запропоновано розробити проект Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023 2025 роки.

В п.2 Розпорядження № 98 від 14.12.2022 року зазначено, що рішення десятої сесії Нововоронцовської селищної ради восьмого скликання від 13.07.2021 року №204 «Про затвердження перспективного плану оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти у Нововоронцовській селищній територіальній громаді на період до 2024 року» втратило чинність.

17.07.2023 року розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 72 затверджено Перспективний план оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023-2025 роки (І етап).

Відповідно до Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023 2025 роки, оптимізація мережі закладів загальної середньої освіти громади відбуватиметься поетапно (враховуючи терміни проведення громадського обговорення відповідно до чинного законодавства), шляхом реорганізації закладів, що здійснюють освітню діяльність одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти в гімназії та ліцей, а саме:

І етап

1. Утворення Нововоронцовського ліцею (в складі гімназія та позашкільний підрозділ) шляхом об`єднання (злиття) Нововоронцовського ЗПЗСО № 1 та Нововоронцовського ЗПЗСО № 2.

Ліцей функціонуватиме на базі Нововоронцовського ЗПЗСО № 2, будівля якого має захисну споруду цивільного захисту потужністю на 850 осіб, що є обов`язковою вимогою для закладів освіти.

Ліцей є правонаступником майна та обов`язків Нововоронцовського ЗПЗСО № 1 та Нововоронцовського ЗПЗСО № 2, функціонує як окрема юридична особа.

2. Утворення Нововоронцовської початкової школи як окремої юридичної особи шляхом виділу її з Нововоронцовського ЗПЗСО № 1 та Нововоронцовського ЗПЗСО № 2.

Заклад функціонуватиме на базі Нововоронцовського ЗПЗСО № 1.

Але, враховуючи той факт, що відновлення закладу потребує значних фінансових ресурсів через чималі обсяги робіт, і цей процес займе досить тривалий термін, то розглядається варіант тимчасового функціонування початкової школи на базі Нововоронцовського ЗДО № 2 при облаштуванні укриття.

3. Реорганізація закладів дошкільної освіти селища шляхом приєднання Нововоронцоського ЗДО № 2 до Нововоронцовського ЗДО № 1.

4. Реорганізація сільських закладів дошкільної освіти шляхом приєднання до закладів повної загальної середньої освіти як дошкільні підрозділи.

У рамках впровадження перспективного плану оптимізації закладів освіти громади, враховуючи значне зменшення контингенту дітей, відсутність можливості забезпечення робочими місцями працівників дошкільних закладів освіти, в тому числі і через руйнування будівель, зменшення надходження власних доходів місцевого бюджету пропонуємо:

- приєднання Осокорівського закладу дошкільної освіти до Осокорівського закладу повної загальної середньої освіти як дошкільний підрозділ;

- приєднання Хрещенівського закладу дошкільної освіти до Хрещенівського закладу повної загальної середньої освіти як дошкільний підрозділ;

- приєднання Любимівського закладу дошкільної освіти до Любимівського закладу повної загальної середньої освіти як дошкільний підрозділ.

ІІ етап

Заходи оптимізації закладів освіти, які функціонують в сільських населених пунктах громади будуть впроваджуватися протягом 2024-2025 року.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 82 від 24.07.2023 року, реорганізовано юридичну особу Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради та юридичну особу Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради шляхом злиття та створення Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради.

Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради та Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 84 від 26.07.2023 року, внесено зміни до Перспективного плану оптимізації закладів освіти Нововоронцовської селищної ради на 2023 2025 роки, а саме у пункті 1 І етапу слова «злиття (обєднання )» замінено на по тексту на «приєднання».

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 85 від 26.07.2023 року, скасовано розпорядження начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 82 від 24.07.2023 року «Про реорганізацію Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради та Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради шляхом злиття у Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради».

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 86 від 26.07.2023 року, утворено Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради як юридичну особу публічного права.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 91 від 31.07.2023 року, реорганізовано юридичну особу Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради шляхом приєднання до Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради. Припинено юридичну особу Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради. Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 92 від 31.07.2023 року, реорганізовано юридичну особу Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради шляхом приєднання до Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради. Припинено юридичну особу Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради. Нововоронцовський ліцей Нововоронцовської селищної ради є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 265-к від 31.07.2023 року «Про попередження про зміну істотних умов праці та/або можливе вивільнення керівників закладів повної загальної середньої освіти Нововоронцовської селищної ради», попереджено про припинення юридичної особи у зв`язку з реорганізацією закладів шляхом приєднання та про зміну істотних умов праці та/або можливе вивільнення 30.09.2023 року керівників закладів повної загальної середньої освіти Нововоронцовської селищної ради, а саме: директора Нововоронцовського ЗПЗСО № 1 та директора Нововоронцовського ЗПЗСО № 2.

Наказом директора Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради №19 від 31.08.2023 року, учнів Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради переведено до Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради.

Наказом директора Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради №63/у від 31.08.2023 року, учнів Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради переведено до Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради.

Наказом директора Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради № 6/у від 31.08.2023 року зараховано учнів Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради та учнів Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради до складу здобувачів освіти Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради та внесено дані в базу ІСУО ліцею.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 287 від 04.10.2023 року затверджено передавальний акт Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради.

Розпорядженням начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації № 311 від 16.10.2023 року затверджено передавальний акт Нововоронцовського закладу повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради.

Розпорядженням начальника Херсонської обласної військової адміністрації № 719 від 07.11.2023 року, анульовано ліцензію серії АА № 120342 для провадження освітньої діяльності на рівні повної загальної середньої освіти, виданої Нововоронцовській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2, на підставі заяви ліцензіата.

Розпорядженням начальника Херсонської обласної військової адміністрації № 720 від 07.11.2023 року, анульовано ліцензію серії АА № 120341 для провадження освітньої діяльності на рівні повної загальної середньої освіти, виданої Нововоронцовській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №1, на підставі заяви ліцензіата.

Розпорядженнями начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 07.11.2023 року № 714, № 715, № 716 та № 717, видано Нововоронцовському ліцею Нововоронцовської селищної ради ліцензію для провадження освітньої діяльності на рівні профільної середньої освіти; на рівні базової середньої освіти; на рівні початкової освіти; на рівні позашкільної освіти.

Джерела права й акти їх застосування.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону України «Про освіту», законодавство України про освіту ґрунтується на Конституції України та складається із цього Закону, спеціальних законів, інших актів законодавства у сфері освіти і науки та міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку.

Частинами 1-3 ст. 3 Закону України «Про освіту» передбачено, що кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Згідно з ч.2 ст.5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

У відповідності до ч.5 ст. 13 Закону України «Про освіту» органи місцевого самоврядування різних адміністративно-територіальних одиниць мають право прийняти з урахуванням потреб і пропозицій територіальних громад спільне рішення про організацію здобуття початкової, базової та профільної середньої освіти в закладі освіти (його філії) та забезпечення підвезення здобувачів освіти до нього і у зворотному напрямку.

Частинами 1 та 4 ст. 22 Закону України «Про освіту» передбачено, що юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.

Заклад освіти може здійснювати освітню діяльність одночасно на різних рівнях освіти та за різними видами освіти, утворювати для цього структурні підрозділи.

Згідно з ч.2 ст. 24 Закону України «Про освіту» управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа), зокрема, приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначені в Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX (далі Закон № 463-IX).

Відповідно до п.п. 1,3,4,6 ч.1 ст. 1 Закону № 463-ІХ, безпечне освітнє середовище - сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпеки харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин;

доступність повної загальної середньої освіти - сукупність умов, що сприяють задоволенню освітніх потреб осіб та забезпечують кожній особі можливість здобуття повної загальної середньої освіти відповідно до державних стандартів, у тому числі наявність достатньої кількості закладів освіти, що забезпечують безоплатне здобуття повної загальної середньої освіти, відсутність дискримінації за будь-якою ознакою чи обставиною, надання учням підтримки в освітньому процесі;

заклад загальної середньої освіти - юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти;

засновник закладу загальної середньої освіти (далі - засновник) - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Згідно із ч.1 ст.4 Закону № 463-ІХ, повна загальна середня освіта здобувається на таких рівнях:

початкова освіта - перший рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом початкової освіти;

базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти;

профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом профільної середньої освіти.

У відповідності до абзаців 1, 4 ч.1 ст.31 Закону № 463-ІХ, юридична особа має статус закладу загальної середньої освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність, що здійснюється на одному чи декількох рівнях повної загальної середньої освіти.

Заклад освіти провадить освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку.

Частиною 1 ст. 32 Закону № 463-ІХ передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.

Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.

Відповідно до ч.2 ст. 32 Закону № 463-ІХ у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Згідно з ч.1 ст. 36 Закону № 463-ІХ управління закладом загальної середньої освіти здійснюють: засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган; керівник закладу освіти; педагогічна рада; вищий колегіальний орган громадського самоврядування закладу освіти.

Висновки суду.

Із системного аналізу вищевказаних нормативно-правових актів законодавства вбачається, що заклад загальної середньої освіти комунальної форми власності може бути заснованим розпорядчим актом сільської, селищної, міської, районної, обласної ради. Саме на засновника покладено повноваження щодо прийняття рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти, після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 1 Нововоронцовської селищної ради та Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти № 2 Нововоронцовської селищної ради були закладами комунальної власності Нововоронцовської селищної ради, які на підставі розпоряджень № 91 та № 92 від 31.07.2023 року були реорганізовані шляхом приєднання до Нововоронцовського ліцею Нововоронцовської селищної ради.

Щодо доводів позивача про те, що Нововоронцовська селищна рада не мала законних повноважень на прийняття розпоряджень, оскільки повноваження Нововоронцовської селищної ради припинилися на підставі постанови ВРУ від 16.11.2022 року № 2778-ІХ та перейшли до начальника військової адміністрації населеного пункту.

Суд зазначає, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначені в Законі України «Про правовий режим воєнного стану» 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII).

Відповідно до ч.ч.1-3 ст. 4 Закону № 389-VIII на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

На виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Президентом України видано указ «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Херсонській області» від 27 жовтня 2022 року № 738/2022, яким утворено, зокрема, Бериславську міську військову адміністрацію Бериславського району Херсонської області.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 16 листопада 2022 року № 2778-IX, у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальники Кочубеївської, Новоолександрівської, Новорайської, Тягинської сільських, Великоолександрівської, Високопільської, Нововоронцовської селищних та Бериславської міської військових адміністрацій Бериславського району, Іванівської та Нижньосірогозької селищних військових адміністрацій Генічеського району, Костянтинівської, Рубанівської сільських, Любимівської, Чаплинської селищних і Таврійської міської військових адміністрацій Каховського району, Каланчацької та Лазурненської селищних військових адміністрацій Скадовського району, Дар`ївської та Чорнобаївської сільських військових адміністрацій Херсонського району Херсонської області:

крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів;

можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідних сільських, селищних, міських рад (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).

Отже, зі змісту постанови Верховної Ради України від 16 листопада 2022 року № 2778-IX на період дії воєнного стану в Україні, повноваження Нововоронцовської селищної ради та селищного голови Нововоронцовської селищної ради перейшли до начальника Нововоронцовської селищної військової адміністрації.

Таким чином доводи позивача є необґрунтованими та такими, що не підтверджені належними доказами.

Щодо твердження позивача про те, що оскільки начальник військової адміністрації виконує повноваження голови селищної ради, то в межах своїх повноважень він повинен приймати рішення, що передбачено ч.ч.1,2 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Суд звертає увагу, що згідно з ч.1 ст.15 Закону № 389-VIII повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

У відповідності до п.15 ч.2 ст.15 Закону № 389-VIII військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, зокрема, із управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних.

Пунктом 8 частини 6 ст. 15 Закону № 389-VIII передбачено, що начальник військової адміністрації видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад).

Отже, твердження позивача не знайшли свого підтвердження та не приймаються до уваги судом.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не стягуються.

Керуючись ст.ст.2, 6, 7, 9, 12, 77, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 , РНОКПП НОМЕР_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 , РНОКПП НОМЕР_8 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 , РНОКПП НОМЕР_9 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 , РНОКПП НОМЕР_10 ) до Нововоронцовської селищної ради (вул. Воронцова, буд. 10, смт. Нововоронцовка, Бериславський район, Херсонська область, 74200, код ЄДРПОУ 26283366), за участі третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Начальник Нововоронцовської селищної військової адміністрації Селецький Андрій Анатолійович (вул. Воронцова, буд. 10, смт. Нововоронцовка, Бериславський район, Херсонська область, 74200), Нововоронцовський заклад повної загальної середньої освіти №1 Нововоронцовської селищної ради (вул. Суворова, буд. 6, смт Нововоронцовка, Бериславський район, Херсонська область, 74200, код ЄДРПОУ 23139640) про визнання протиправними та скасування розпоряджень відмовити.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115480410
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —420/26635/23

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 07.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні