Справа № 560/17310/23
РІШЕННЯ
іменем України
07 грудня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Донецького національного університету імені Василя Стуса до виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області, в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області від 09.03.2023 №217 "Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки" від 27.11.2014 №238/ГП-25.1-04, виданих Державному підприємству "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації", яким скасовано містобудівні умови та обмеження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 27.11.2014 №238/ГП-25.1-04, виданих Державному підприємству "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації" на добудову торгово-офісних приміщень до будівлі ЦНТІ по вул. Свободи, 36 в м. Хмельницькому.
В обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що у Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено вичерпні підстави для скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, серед яких відсутня можливість їх скасування виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, зважаючи на що просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 28.09.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 10.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
У відзиві на позов представник відповідача зазначив, що оскаржуване рішення прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством.
Вказує, що оскаржуваним рішенням містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані для Державного підприємства "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації", а не для позивача.
Крім того, зазначає про ненадання позивачем доказів щодо переходу права власності на будівлю ЦНТІ, відповідно у задоволенні адміністративного позову просить суд відмовити.
Позивачем подано відповідь на відзив на позовну заяву, де вказує про безпідставність тверджень відповідача, викладених у відзиві.
Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, де зазначає про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.
27.11.2014 Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради надано Державному підприємству "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво об`єкта: "Добудова торгово-офісних приміщень до будівлі ЦНТІ" по вул. Свободи, 36 в м. Хмельницькому.
29.05.2017 розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації надано в постійне користування Донецькому національному університету імені Василя Стуса земельну ділянку площею 0,3830 га, кадастровий номер 6810100000:01:006:0184 (землі житлової та громадської забудови) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, що знаходиться в межах населеного пункту м. Хмельницький, вул. Свободи, 36, Хмельницької області.
10.07.2017 право постійного користування земельною ділянкою зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
30.08.2019 за Донецьким національним університетом імені Василя Стуса зареєстроване право господарського відання на будівлі лабораторного корпусу площею 7672,9 кв.м. Будівля знаходиться по вул. Свободи, 36 в м. Хмельницькому, що підтверджується відповідним витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
02.02.2023 Державною інспекцією архітектури та містобудування України Донецькому національному університету імені Василя Стуса видано дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ012230202119 по об`єкту: "Добудова торгово - офісних приміщень до будівлі ЦНТІ по вул. Свободи, 36 в м. Хмельницькому"; місце розташування об`єкта будівництва 29000, Хмельницька обл., Хмельницький район, Хмельницька територіальна громада, м. Хмельницький (станом на 01.01.2021), вулиця Свободи, 36.
Після отримання дозволу на будівництво, позивачем розпочаті будівельні роботи.
Рішенням від 09.03.2023 №217 "Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки" від 27.11.2014 №238/ГП-25.1-04, виданих Державному підприємству "Хмельницький Державнийцентрнауки,інновацій та інформатизації" скасовано містобудівні умови та обмеження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 27.11.2014 № 238/ГП-25.1-04, виданих Державному підприємству "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації" на добудову торгово-офісних приміщень до будівлі ЦНТІ по вул. Свободи, 36 в м. Хмельницькому.
Вважаючи оскаржуване рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України від 16 листопада 1992 року № 2780-XII "Про основи містобудування" (далі - Закон №2780-XII) при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені у тому числі: розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів; урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій; урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва.
Більш змістовне регулювання правовідносин у сфері містобудування передбачено Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), який визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 3038-VI містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
За приписами пункту 7 частини першої статті 2 Закону №3038-VI планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів.
Частиною третьою статті 29 Закону №3038-VI передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.
Судом встановлено, що 27.11.2014 Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради надано Державному підприємству "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на будівництво об`єкта: "Добудова торгово-офісних приміщень до будівлі ЦНТІ" по вул.Свободи, 36 в м. Хмельницькому.
Крім того, 02.02.2023 Державною інспекцією архітектури та містобудування України Донецькому національному університету імені Василя Стуса видано дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ012230202119 по об`єкту: "Добудова торгово - офісних приміщень до будівлі ЦНТІ по вул. Свободи, 36 в м. Хмельницькому"; місце розташування об`єкта будівництва 29000, Хмельницька обл., Хмельницький район, Хмельницька територіальна громада, м. Хмельницький (станом на 01.01.2021), вулиця Свободи, 36.
Згідно з частиною 8 статті 29 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду.
Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:
1) за заявою замовника;
3) за рішенням суду.
Отже, Законом №3038-VI встановлений вичерпний перелік підстав для скасування містобудівних умов, серед яких відсутнє рішення виконавчого комітету, прийняте за власної ініціативи.
Зазначені висновки узгоджуються з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 02.09.2019 у справі №810/4817/18, від 02.10.2019 у справі №807/736/18 та від 30.12.2020 у справі №296/13258/15-а, від 09.02.2022 у справі №686/10921/17, від 27.07.2022 у справі №727/399/17, від 27.10.2023 у справі №560/10830/21.
Окрім цього, в рішенні № 7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
В даній справі, суд встановив, що на підставі містобудівних умов у позивача на час прийняття оскаржуваного рішення вже виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.
В рішенні у справі "Рисовський проти України" (№ 29979/04) від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен накладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
З огляду на встановлені обставини справи та їх правове регулювання, суд вважає, що виконавчий комітет не мав права скасовувати містобудівні умови своїм рішенням, що є підставою для його скасування.
Крім того, з матеріалів справи встановлено, що позивач є правонаступником Державного підприємства Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації, що підтверджується наступними доказами.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 21.01.2016 №37 "Про реорганізацію Державного підприємства "Хмельницький державний центр науки, інновацій та інформатизації" встановлено: "Припинити Державне підприємство "Хмельницький державний центр науки, інновацій та інформатизації" (код ЄДРПОУ 02736478) шляхом реорганізації, а саме приєднання до Донецького національного університету для подальшого утворення на його базі відокремленого структурного підрозділу бізнес-інноваційного центру Донецького національного університету. Установити, що Університет є правонаступником всього майна, всіх прав та обов`язків Державного підприємства".
На виконання вищезазначеного наказу МОНУ, наказом Донецького національного університету від 17.03.2016 №110/05 створено відокремлений структурний підрозділ - філію Донецького національного університету «Бізнес-інноваційний центр «ДонНУ-Поділля» за адресою: вул. Свободи,36, м. Хмельницький, 29000 та затверджено положення про філію.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2016 №758 Донецькому національному університету присвоєно ім`я Василя Стуса і в подальшому він іменується - Донецький національний університет імені Василя Стуса.
Також, наказом Міністерства освіти і науки України від 03.07.2017 №973 "Про закріплення державного майна за Донецьким національним університетом імені Василя Стуса" за позивачем на праві господарського відання закріплене державне майно, зокрема, будівля за адресою: м. Хмельницький, вул. Свободи, 36.
Згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №91750187 від 12.07.2017, земельна ділянка площею 0,383 га, кадастровий номер 1298196568101 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Свободи,36) перебуває у власності Хмельницької обласної державної адміністрації, правокористувач - Донецький національний університет імені Василя Стуса.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №179577614 від 03.09.2019, будівля, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Свободи,36, перебуває у власності Держави Україна в особі Міністерства освіти і науки України. Правонабувач (право господарського відання) - Донецький національний університет імені Василя Стуса.
Суд критично оцінює посилання відповідача про ненадання позивачем доказів щодо переходу права власності на будівлю ЦНТІ, скільки остання ніколи не перебувала у власності Державного підприємства "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації". Власником будівлі (лабораторного корпусу загальною площею 7687,8 м2) за адресою: м. Хмельницький, вул. Свободи, 36 - є держава Україна в особі Міністерства освіти і науки України, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 16.10.2007, виданим Управлінням житлово-комунального господарства та витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 16.10.2007, виданим Хмельницьким бюро технічної інвентаризації.
Отже, відповідачем не доведено наявності у нього повноважень і передбачених законом правових підстав для прийняття спірного рішення, а відтак не дотримано принципу належного урядування, з огляду на що, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позовних вимог в повному обсязі, на користь позивача необхідно присудити за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 2684,00 грн. судового збору.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області від 09.03.2023 №217 "Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки" від 27.11.2014 №238/ГП-25.1-04, виданих Державному підприємству "Хмельницький Державний центр науки, інновацій та інформатизації" на добудову торгово-офісних приміщень до будівлі ЦНТІ по вул.Свободи,36 в м. Хмельницькому.
Стягнути на користь Донецького національного університету імені Василя Стуса судовий збір в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Донецький національний університет імені Василя Стуса (вул. 600-річчя, 21, м. Вінниця, Вінницька обл., Вінницький р-н, 21027 , код ЄДРПОУ - 02070803) Відповідач:Виконавчий комітет Хмельницької міської ради Хмельницької області (вул.Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29013 , код ЄДРПОУ - 04060772)
Головуючий суддя Я.В. Драновський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2023 |
Оприлюднено | 11.12.2023 |
Номер документу | 115481473 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Драновський Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні