Рішення
від 05.12.2023 по справі 904/3396/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.12.2023м. ДніпроСправа № 904/3396/23

За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" в особі філії "Вагонне депо П`ятихатки" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал", м. П`ятихатки, Дніпропетровська область

про стягнення заборгованості

Суддя Красота О.І.

за участю секретаря судового засідання Куц І.І.

Представники:

від Позивача: Хлабистін Д.М., дов. від 07.09.2023;

від Відповідача: не з`явився;

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" в особі філії "Вагонне депо П`ятихатки" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" і просило суд стягнути основний борг у розмірі 1 539 025,56 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов Договору № ПР/В-22324/НЮдч від 20.10.2022 в частині повної та своєчасної оплати наданих послуг.

Ухвалою суду від 03.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 01.08.2023 о 12:00 год.

Представники Позивача у підготовчому засіданні 01.08.2023 надали пояснення щодо направлення Відповідачу копії позовної заяви з додатками.

Представник Відповідача у підготовче засідання 01.08.2023 не з`явився, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, докази його належного повідомлення про дату, час та місце судового засідання матеріали справи не містять.

Ухвалою суду від 01.08.2023 позовну заяву залишено без руху; встановлено Позивачу п`ятиденний строк з дня вручення цієї ухвали усунути недоліки позовної заяви, а саме надати належні докази надіслання філії "Вагонне депо П`ятихатки" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" копії позовної заяви з додатками.

14.08.2023 Позивач подав заяву про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 19.09.2023 продовжено розгляд справи з 05.10.2023; призначено підготовче засідання на 05.10.2023 о 10:00 год.

Представник Позивача у підготовчому засіданні 05.10.2023 заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із наданням часу для подання заяви про зменшення позовних вимог.

Представники Позивача у підготовчому засіданні 05.10.2023 надали пояснення щодо позовних вимог.

Відповідач у підготовче засідання 05.10.2023 не з`явився, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, але доказів отримання ухвали суду від 19.09.2023 за його місцезнаходженням матеріали справи не містять.

Ухвалою суду від 05.10.2023 відкладено підготовче засідання на 31.10.2023 о 14:00 год.

05.10.2023 від Позивача надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог, в якій він просив суд:

- зменшити розмір позовних вимог на 877 751,52 грн.;

- ціною позову вважати 661 274,04 грн.;

- повернути Позивачу судовий збір у розмірі 13 166,27 грн.

26.10.2023 від Позивача надійшли пояснення у справі.

Представники Позивача у підготовчому засіданні 31.10.2023 надали пояснення щодо позовних вимог.

Відповідач у підготовче засідання 31.10.2023 не з`явився, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

Ухвалою суду від 31.10.2023 закрито підготовче провадження; призначено справу до судового розгляду по суті на 05.12.2023 о 10:00 год.

Представник Позивача у судовому засіданні 05.12.2023 позовні вимоги, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник Відповідача у судове засідання 05.12.2023 не з`явився, відзив на позов не надав, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4930023489521.

Справу відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглянуто судом протягом розумного строку.

У порядку ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши справу за наявними в ній матеріалами відповідно до ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України, заслухавши пояснення представника Позивача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

14.05.2021 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі Позивач, Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" (далі Відповідач, Орендар) укладено Договір оренди нерухомого майна № ПР/ВЧДР-12-2021-041/НКМ-дч (далі Договір оренди), відповідно до умов якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно загальною площею 6806,8 кв.м.

Майно надається Орендарю за будь-яким цільовим призначенням (п. 1.3 Договору оренди).

Згідно з п. 2.1 Договору оренди передача Орендареві майна в строкове платне користування здійснюється на підставі Акта приймання-передачі майна від Орендодавця до Орендаря, складеного згідно з формою, що є невід`ємною частиною цього Договору (Додаток 1). Майно вважається переданим Орендодавцем Орендарю з дати підписання уповноваженими представниками сторін Акта приймання - передачі майна та скріплення печатками (у разі наявності) в строки, встановлені цим Договором. При цьому, ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження майна переходить до Орендаря з дати підписання сторонами Акта приймання-передачі майна від Орендодавця до Орендаря.

Відповідно до п. 3.1 Договору оренди розмір орендної плати визначається за результатами електронних торгів (аукціону) і становить за перший базовий місяць квітень 2021 р. користування за 1 кв.м майна (прописом) грн., крім того ПДВ - (прописом) грн., а всього з ПДВ - (прописом) грн.

У пункті 3.2 Договору оренди передбачено, що загальний розмір орендної плати за перший базовий місяць квітень 2021 р. користування майном становить 633 343,89 грн., крім того ПДВ 126 668,78 грн., а всього разом з ПДВ - 760 012,67 грн.

У разі підписання сторонами Акта приймання-передачі майна від Орендодавця до Орендаря у місяці, що не є місяцем проведення аукціону, розмір Орендної плати за перший місяць оренди визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць, визначений у пункті 3.1 Договору, на індекс інфляції за місяць, що передують місяцю підписання та за місяць підписання сторонами Акта приймання - передачі майна від Орендодавця до Орендаря.

Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.

Сторони погодили, що для розрахунків приймається індекс інфляції, розрахований Державною службою статистики України та опублікований на офіційному pecypcі://index.minfin.com.ua/economy/index/inflation/.

Згідно з п. 3.3 Договору оренди орендна плата нараховується, починаючи з дати передачі майна за Актом приймання-передачі майна від Орендодавця до Орендаря та сплачується Орендарем щомісяця, шляхом перерахування у безготівковій формі на поточний банківський рахунок Орендодавця до 20 числа поточного місяця, за попередній місяць, за який здійснюється розрахунок.

Невиставлення рахунку Орендодавцем не звільняє Орендаря від сплати орендної плати за Договором.

Нарахування орендної плати здійснюється за весь час фактичного користування майном (п. 3.6 Договору оренди).

За умовами п. 11.1 Договору оренди цей Договір набирає чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів відбитками печаток сторін (за наявності) і діє до 07.05.2024, та в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

Вказане орендоване майно Відповідач використовує, зокрема для проведення ремонту вагонів. При цьому, у зв`язку із відсутністю у Відповідача під`їзних колій (власних або орендованих), які б з`єднували орендоване майно з коліями станції П`ятихатки, рух вагонів між орендованим майном та станцією П`ятихатки здійснюється коліями П`ятихатського вагонного депо (ВЧДР-12).

20.10.2022 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі Позивач, Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" в особі філії "Вагонне депо П`ятихатки" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" (далі Відповідач, Замовник) укладено Договір № ПР/В-22324/НЮдч (далі Договір), відповідно до п. 1.5 якого за цим Договором Виконавець надає Замовнику послуги по подачі й забиранню вагонів, маневровій роботі з вагонами Замовника.

За умовами пп. 2.1.5 п. 2.1 Договору Виконавець зобов`язаний на виконання п. 1.5 Договору забезпечити отримання та опрацювання документів, а саме: накопичувальної картки зборів за роботи та штрафи, пов`язаних з перевезенням вантажів (форма ФДУ-92); відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу (форма ГУ-46а), які засвідчують виконання робіт з подачі-забирання та маневрової роботи вагонів Замовника; відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46); виставлення рахунків Замовнику для сплати вартості з подачі-збирання та маневрової роботи.

Згідно з пп. 2.3.1 п. 2.3 Договору Замовник зобов`язаний приймати від Виконавця фактичні результати наданих послуг за Договором шляхом підписання актів надання послуг, зазначених у розділі 1 Договору, відповідності з обсягом наданих послуг.

За умовами пп. 2.3.2 п. 2.3 Договору Замовник зобов`язаний своєчасно здійснювати платежі за цим Договором.

Відповідно до п. 3.2 Договору збір за подачу вагонів у ремонт та забирання з ремонту та інші додаткові збори (за оформлення документів, повідомлення про прибуття, перевірка маси тари, зважування після планового ремонту вагона, плата за зберігання та інші), які не містяться в загальній сумі Договору, а також плату за затримку вагонів на станційних коліях, Замовник відшкодовує Виконавцю на підставі окремо виставленого структурним підрозділом Виконавця (вагонним депо) рахунку в обсязі фактично наданих послуг, протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання рахунку від Виконавця на підставі доданої калькуляції до Договору.

Згідно з п. 4.7 Договору послуги із забезпечення подачі прибирання, маневрової роботи вагонів Замовника надаються на підставі заявки Замовника, в якій зазначаються номери вагонів та термін подачі-забирання, маневрової роботи.

Виконавець надає послуги, а Замовник зобов`язаний прийняти їх шляхом підписання актів приймання наданих послуг, який надається Виконавцем не пізніше 5-го числа місяця, наступного за місяцем виконання послуг (п. 4.8 Договору).

У разі виникнення у Замовника зауважень щодо послуг, перелічених в наданому Виконавцю акті приймання послуг, він повинен викласти ці зауваження в письмовій формі та надати їх Виконавцю впродовж 5-ти днів з дня отримання акту від Виконавця (п. 4.9 Договору).

Так, у лютому-березні 2023 року на станцію П`ятихатки для ТОВ "Атлант Капітал" через ВЧДР-12 по накладним №№ 45413606, 45413598, 45449840, 45394087, 43229608, 43241884, 43208958, 48262448, 36868, 45478591, 45478542, 45478559, 45498359, 38360251, 38327797, 38298576, 38360269, 40371551, 38209292, 40385866, 38360277, 48271761, 45435740, 45498474, 45504446, 38205027, 40395048, 38427027, 34206003, 38319141, 38427035, 38427043, 45384765, 38501656, 45428158, 45533643, 45556545, 45556511, 38553723, 38553699, 38553707, 38355178, 45635620, 19757, 38652541, 43219773, 28616, 19772, 512236, 45700325, 38693727, 45700333, 40622581, 40622607, 40620858, 45663804, 45384625, 45428174, 45384781, 40620866, 40635617, 38775987, 38762662, 38762639, 38772638, 38762647, 40660987, 40663817, 40671869, 40663817, 38900940, 38900957, 38900965, 45773447, 43369230, 38044, 40672156, 40672123, 40672115, 38924478, 38924411, 43332469, 43413434, 45890324, 45805215, 40428716, 38249124, 38251666, 38251658, 38251641, 40374845, 45882073 прибували в ремонт порожні власні вагони №№ 57025264, 57196115, 58583584, 59590059, 59590414, 59591289, 62974860, 62974977, 53068987, 56215957, 60521937, 59955658, 56591134, 60039435, 29349297, 56288616, 56448897, 60788874, 60790375, 61300182, 56218332, 56107980, 62976485, 62976527, 59782037, 59954586, 61654174, 59590174, 59591354, 59591446, 51917649, 57066284, 60789757, 59591826, 62198007, 53153755, 54039631, 50548668, 57188872, 57195562, 59590018, 59590158, 52288818, 52881869, 59260307, 59590067, 59590109, 59590380, 59591644, 62008727, 53530010, 62399241, 62400445, 56626930, 62400130, 56170079, 29051976, 55552053, 55548499, 59590034, 29052156, 56691280, 56690860, 55550420, 60931102, 62111729, 62111745, 56526411, 59591800, 59956094, 59954578, 64563422, 59591636, 54038401, 62198429, 62197405, 59591685, 51219673, 62400189, 50550433, 59241729, 59590257, 62976550, 62976501, 62112800, 59591529, 59590166, 62007174, 61606323, 62399316, 60791233, 56098635, 59591834, 59590471,62388616, 55959241, 93050813, 56351786, 53007472, 76034586, 76034289, 76034222, 62948401, 62948518, 64236052, 59590216, 60790953, 60300480, 76034065, 76034305, 62400528, 29052180, 62390455, 60414844, 59591180, 76034370, 76034644, 76034636, 61606703, 62008768, 62007703, 60789351, 59591701, 62388681, 52179488, 76034156, 76034016, 76034453, 760344404, 54040415, 59241349, 59591875, 59590786, 59591735, 59591842, 59591768, 59590232, 59590117, 76034255, 59591651, 59590463, 59590802, 59590182, 59590133, 59590281, 53754198, 56527005, 62400387, 59554576, 59567925, 93050862, 62399332, 59590026, 59591313, 61071874 (далі - вагони).

Після прибуття вагонів на станцію П`ятихатки одержувача (ВЧДР-12) було повідомлено як про їх прибуття (графа 49 накладної), так і про час подавання (книга повідомлень ф.ГУ-2).

Однак вагони не забирались та були затримані на коліях станції, про що складені акти загальної форми на початок та кінець затримки №№ 555, 554, 498, 553, 552, 556, 544, 400, 357, 545, 387, 383, 548, 546, 474, 547, 472, 529, 530, 469, 523, 526, 525, 470, 524, 513, 512, 510, 482, 509, 374, 511, 419, 438, 439, 484, 420, 487, 442, 483, 485, 486, 461, 460, 458, 459, 467, 369, 457, 302, 434, 449, 315, 448, 445, 346, 447, 359, 446, 444, 347, 431, 430, 432, 351, 353, 433, 411, 386, 412, 414, 415, 403, 325, 396, 397, 398, 303, 378, 377, 324, 380, 381, 379, 366, 314, 365, 364, 354, 355, 356, 349, 350.

По закінченні затримки вагони були передані одержувачу (пам`ятки про подавання вагонів №№111, 113, 114, 116, 117, 123, 125, 126, 127, 134, 135, 139, 140, 142, 149, 153, 157, 158, 165, 168), який в рамках укладеного Договору подав їх в ремонт ТОВ "Атлант Капітал".

Вагони №№ 29052156, 55550420, 56526411, 52749728, 59954578, 54038401, 59232025, 59260554, 59591529, 62399316, 59590158, 59590174, 59590257, 59591800, 62007174, 62111729, 62111745, 62112800, 62197405, 62198429, 55959241, 56351786, 60791233, 29052180, 62400528, 62948401, 62948518, 29051877, 52179488, 53007472, 59260570, 59591180, 59591701, 62390455, 62976568, 76034370, 76034644, 53164117, 56218332, 58583584, 58584004, 60039435, 60789419, 29052156, 53530010, 59954578, 62976485, 60039435, 52881869, 57025264, 57196115, 59591354, 59591446, 59591644, 62400445, 56218332, 62976485, 53164117, 58583584, 58584004, 60789419 затримувались на коліях станції П`ятихатки також після проведеного ремонту, про що складено акти загальної форми №№ 543, 549, 528, 527, 521, 517, 519, 492, 501, 491, 503, 477, 478, 473, 471, 464, 466, 456, 462, 463, 465, 443, 450, 428, 437, 429, 436, 413, 407 410, 408, 416, 394, 391, 384, 373, 372, 375, 360, 361, 362.

Нарахована плата за користування вагонами була включена до відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46 №№ 02030110, 04030115, 05030119, 07030122, 09030125, 10030127, 11030129, 14030131, 16030136, 16030137, 16060138, 16030141, 16030142, 16060143, 17030145, 21030155, 24030160, 25030165, 27030167, 29030173, 29030174, 31030175, 25039037р, 24039036р, 29039040р, 17030148 (затримка на коліях станції до подачі) та до відомостей плати за користування вагонами №№ 16039032р, 17039033р, 19039034р, 21030152, 24030161, 25030163, 27030166, 29030170, 29039038р, 29039039р, 08039026р, 14030133, 11039031р, 09039030р, 09039027р, 05039025р (затримка на коліях станції після ремонту), які підписані представниками ВЧДР-12.

Нарахований збір за зберігання вантажу був включений до накопичувальних карток №№ 31030251, 30030246, 27030236, 25030232, 26030233, 25030231, 24030223, 23030218, 22030209, 21030207, 19030201, 17030196, 16030190, 16030189, 14030185, 14030184,11030179, 10030174, 10030173, 09030170, 09030168, 09030167, 07030162, 06030160, 05030159, 04030157, 02030154, які підписані представниками ВЧДР-12.

На підставі зазначених вище накопичувальних карток та відомостей плати за користування вагонами ВЧДР-12 були сформовані та передані Відповідачу акти наданих послуг № 57 від 14.03.2023, № 77 від 24.03.2023, № 92 від 31.03.2023 та рахунки № 57 від 14.03.2023, № 77 від 24.03.2023, № 92 від 31.03.2023 на загальну суму 1 539 025,56 грн. (з ПДВ).

Відповідно до листа Відповідача за № 30 від 21.04.2023 загальна сума, на яку не приймаються послуги у березні 2023 року, складає 661 274,04 грн. (з ПДВ).

Отже, залишок суми у розмірі 877 751,52 грн. був прийнятим та безспірним, однак також не був сплачений Відповідачем.

28.06.2023 Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" в особі філії "Вагонне депо П`ятихатки" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" і просило суд стягнути основний борг у розмірі 1 539 025,56 грн., що і було причиною виникнення спору.

Під час розгляду справи Позивач надав до суду лист Відповідача за № 23/06-1 від 23.06.2023 про зміну призначення платежу у платіжному дорученні № 3027 від 28.04.2023, який надійшов на адресу Позивача 09.08.2023.

У вказаному листі Відповідач просив Позивача вважати правильним таке призначення платежу:

- оплата за послуги згідно рахунку № 77 від 24.03.2023 у сумі 224 129,28 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 37 354,88 грн. (залишок 142 150,44 грн.);

- оплата за послуги згідно рахунку № 92 від 31.03.2023 у сумі 314 182,56 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 52 363,76 грн. (залишок 223 047,12 грн.);

- оплата за послуги згідно рахунку № 57 від 14.03.2023 у сумі 339 439,68 грн., у т.ч. ПДВ 20% - 56 573,28 грн. (залишок 296 076,48 грн.).

У зв`язку з цим Позивач 05.10.2023 подав заяву про зменшення розміру позовних вимог, в якій просив суд:

- зменшити розмір позовних вимог на 877 751,52 грн.;

- ціною позову вважати 661 274,04 грн.;

- повернути Позивачу судовий збір у розмірі 13 166,27 грн.

Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.

Взаємовідносини залізниці з контрагентами визначаються Статутом залізниць України (далі Статут), Правилами перевезень вантажів та відповідними договорами. Щодо порядку і умов експлуатації залізничних під`їзних колій, подачі та забирання вагонів згідно зі статті 21 Закону України "Про залізничний транспорт" та пункту 71 Статуту - визначаються договором.

Пунктами 46, 47, 119, 125 Статуту визначено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що прибув на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом тощо). За несвоєчасне забирання вантажу справляються відповідні плата і збори.

Відповідно до ст. 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями ст. 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно з ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини 2 статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

При цьому, Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (пункт 2 Статуту).

Абзацом 2 пункту 64 Статуту визначено, що під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування. Взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів) (абз. 1, 4 пункту 71 Статуту).

Відповідно до п. 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Згідно з п. 46 Статуту Одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Порядок користування вагонами визначається Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України №113 від 25.02.1999, пунктами 3, 6, 8-10, 12 яких передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).

Відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, і є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам`ятці про подання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій.

Час закінчення приймально-здавальних операцій фіксується в пам`ятках про подання/забирання вагонів форми ГУ-45, на підставі яких формуються відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка є первинним документом бухгалтерського обліку.

Правилами користування вагонами чітко встановлено порядок і умови обліку вагонів, які були затриманими на підходах до станції призначення.

Згідно з п. 8 Правил зберігання вантажів збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження; при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу; при затримці - з моменту затримки.

Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника (п. 6 Правил користування вагонами і контейнерами).

Відповідно до п. 3 Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів (п. 12 Правил користування вагонами і контейнерами).

Розмір плати за користування вагонами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством (п. 14 Правил користування вагонами і контейнерами).

Згідно з п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порт, підприємства.

Пунктом 16 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, встановлено, що вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Причина звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами зазначається у графі "Примітки" відомості плати за користування вагонами (контейнерами).

За умовами п. 2.7 Правил обслуговування залізничних під`їзних колій, для під`їзних колій, які обслуговуються власними локомотивами, порядок обслуговування контрагентів - підприємств, що мають у межах залізничної під`їзної колії іншого підприємства свої склади або колії, які до неї примикають, встановлюється договорами, що укладаються безпосередньо між контрагентом і підприємством, якому належить залізнична під`їзна колія, без участі залізниці. Відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом несе підприємство, якому належить залізнична під`їзна колія.

Пунктом 73 Статуту встановлено, що порядок обслуговування контрагентів - підприємств, що мають у межах залізничної під`їзної колії іншого підприємства свої склади або залізничні колії, які до неї примикають, встановлюється договорами, що укладаються без участі залізниці, безпосередньо між контрагентами і підприємством, якому належить залізнична під`їзна колія. Відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом, збереження вантажів та вагонів несе підприємство, якому належить залізнична під`їзна колія.

Підстави звільнення вантажовласника від плати за користування вагонами передбачені пунктом 121 Статуту та пункт 16 Правил користування вагонами і контейнерами.

Щодо заперечення на акти наданих послуг, в яких Відповідач посилається на те, що станція П`ятихатки несвоєчасно виконує свої зобов`язання щодо подавання та забирання вагонів, слід зазначити, що згідно з п. 4.7 Договору № ПР/В-22324/НЮдч від 20.10.2022 послуги із забезпечення подачі, прибирання, маневрової роботи вагонів Замовника надаються на підставі заявки Замовника, в якій зазначаються номери вагонів та термін подачі-забирання, маневрової роботи. Таким чином, відсутність заявок з чітко визначеними термінами надання послуг спростовує твердження Відповідача про те, що Залізниця несвоєчасно виконує свої зобов`язання по подаванню та забиранню вагонів, оскільки неможливо несвоєчасно виконати зобов`язання, де не встановлений термін для його виконанню.

Також у вказаних запереченнях Відповідач посилається на необхідність виключення часу комендантської години із загального часу користування вагонами.

При цьому, статтею 617 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Згідно зі ст. 218 Господарського кодексу України у разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

У постанові Верховного Суду від 30.11.2021 у справі № 913/785/17 визначено, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них, як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання господарського зобов`язання.

Доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушила зобов`язання. Саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору.

Судом розцінюються критично доводи Відповідача щодо запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення, як підставу для зменшення розміру нарахувань з огляду на таке.

Правовою основою запровадження комендантської години є Конституція України, Закони України "Про правовий режим воєнного стану", "Про оборону України", відповідний Указ Президента України, затверджений Верховною Радою України, та інші нормативно-правові акти.

Комендантська година (заборонений час) - це заборона військовим комендантом в певний час доби й на певний час перебувати на вулицях та в громадських місцях мешканцям певного населеного пункту, де встановлено Президентом України воєнний/надзвичайний стан.

Механізм здійснення заходів під час запровадження комендантської години передбачено Порядком здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 573.

Відповідно до пункту 7 цього Порядку на території, де запроваджено комендантську годину, забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних засобів.

Згідно з п. 11 цього Порядку контроль за дотриманням особами комендантської години та спеціального режиму світломаскування здійснюється патрулями, які підпорядковуються коменданту.

Аналогічні вимоги встановлено і розпорядженнями начальника обласної військової адміністрації Дніпропетровської області.

Рішенням правління АТ "Укрзалізниця" від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) затверджено Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат АТ "Укрзалізниця" під час воєнного стану в Україні.

До підрозділів Укрзалізниці зміст рішення правління було доведено телеграфним розпорядженням № ЦМ-13/693 від 05.04.2022.

Зі змісту згаданих документів вбачається, що у разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у "кинутих" поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, до часу користування вагоном (контейнером) не включається час затримки вагону (контейнеру), що виник у випадках:

- введення перевізником тимчасових обмежень щодо станції призначення після прийняття вантажу перевізником до перевезення;

- запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення. В такому разі до часу користування вагоном не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції; проведення бойових дій або тимчасової окупації збройними формуваннями російської федерації території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення та/або будь-яка станція на шляху прямування;

- прийняття Державною митною службою України (або іншими органами державного контролю) рішення про простій працівників певних територіальних органів, у зв`язку з чим територіальні органи тимчасово не здійснюють митне та інше оформлення вантажів на станціях відправлення та призначення.

Вказані вище обставини засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з Додатком 6 до Правил користування вагонами.

Акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних вище підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання актів. Саме акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, зазначених вище.

Проте, акти загальної форми із зазначенням даних обставин не складались.

Також слід зазначити, що складений Позивачем акт загальної форми ГУ-23 не містить жодних заперечень Відповідача з проводу неможливості забирання вагонів саме у зв`язку із запровадженням комендантської години.

Правове регулювання впровадження комендантської години здійснюється на підставі Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 №389-VIII, Постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 "Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану", Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 №1455 "Про затвердження порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеженні свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан".

Під час комендантської години запроваджуються певні заборони та обмеження, зокрема, перебування на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, пересування на транспортних засобах тощо.

Проте, Відповідач не довів, що (1) під час дії комендантської години виробничі підрозділи і Позивача, і Відповідача не працюють у нічну зміну (під час комендантської години), як і до початку повномасштабної воєнної агресії російської федерації, і який вплив на виробничий процес сторін має комендантська година, якщо це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях; (2) у спірний період робота залізничних станцій та під`їзних колій Відповідача, що примикають до цих станцій, припинялась на період дії комендантської години; (3) направлення на адресу Позивача будь-яких повідомлень про те, що Відповідач не здійснює свою роботу в нічний час (під час комендантської години), що в свою чергу унеможливлювало своєчасне забирання вагонів; (4) направлення позивачу пропозицій щодо внесення змін до договору в частині подавання/забирання вагонів в нічний час (під час комендантської години).

Слід зазначити й про те, що станція П`ятихатки Придніпровської залізниці працює цілодобово, відповідно, подача і прибирання вагонів здійснюється цілодобово. Дані обставини підтверджуються заявками, які надаються на станцію цілодобово, в тому числі під час дії комендантської години.

Отже, оцінивши всі обставини незабирання вагонів Відповідачем на власні під`їзні колії у їх сукупності, господарський суд дійшов висновку, що Відповідач не довів, що такі обставини мали місце з причин, які від нього, як від вантажовласника, не залежать, що презюмує його вину. Іншій підхід (звільнення від плати за користування вагонами, яка є зобов`язанням, а не санкцією) завдав би збитки Позивачу, від дій якого не залежали ані строк, ані причини затримки вагонів.

Також суд враховує, що рішення правління АТ "Українська залізниця" від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) є локальним (внутрішнім) нормативним актом залізниці, який не вносить змін/доповнень до Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів та укладеного сторонами договору, а тому за відсутності складених залізницею актів про засвідчення відповідних обставин, а саме запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення, відсутні підстави не враховувати в час користування вагоном час комендантської години.

Доводи Відповідача щодо неправильного застосування норм Правил користування вагонами і контейнерами в частині визначення часу користування вагонами за час затримки вагонів з вини вантажовласника з урахуванням приписів телеграмного розпорядження АТ "Українська залізниця", виданого на підставі рішення правління AT "Українська залізниця" від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т), не знайшли свого підтвердження.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення з Відповідача основного боргу у розмірі 661 274,04 грн.

Крім того, Відповідачем не спростовано, що під час дії комендантської години виробничі підрозділи і Позивача, і Відповідача, як і до початку повномасштабної воєнної агресії Російської Федерації, працюють у нічну зміну, і жодного впливу на виробничий процес сторін комендантська година не має, адже це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях.

З огляду на зазначене, доводи Відповідача щодо неправомірності нарахування плати за користування спірними вагонами без виключення часових проміжків, коли на території Дніпропетровської області діяла комендантська година, не ґрунтуються на нормах законодавства та суперечать фактичним обставинам справи.

До того ж, згідно з телеграмним розпорядженням Департаменту комерційної роботи АТ "Укрзалізниця" № ЦМ-13/693 від 05.04.2022, звільнення замовника від плати за користування вагонами за час існування перелічених у ньому виняткових обставин повинно засвідчуватися актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з додатком 6 до Правил користування вагонами.

Вказаним розпорядженням передбачено, що акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою затримки вагонів та складання акта. Акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, вказаних вище.

У той же час, інформація, яка зазначена в актах загальної форми ГУ-23, посилань на комендантську годину, не містять. Будь-яких повідомлень, щодо неможливості забирання вагонів з під`їзної колії у зв`язку з веденням воєнного стану на станцію призначення від Відповідача не надходило.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 19.04.2023 у справі № 904/2019/22.

З огляду на викладене, Відповідачем наявними матеріалами справи не доведена відсутність своєї вини у спричиненні скупчення вагонів на станції призначення.

Також, відповідно до п. 6.2 Договору сторони домовились, що сторона, що не може виконувати зобов`язання за договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна впродовж трьох днів письмово повідомити про це іншу сторону.

Належним доказом виникнення форс-мажорних обставин є довідка уповноваженого органу (п. 6.1 Договору).

Доказів вчинення дій, передбачених вказаними вище умовами Договору, Відповідач суду не надав.

Крім того, суд зауважує, що відповідно до ч. 1 ст. 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати України" Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності.

Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 визнано форс-мажорною обставиною військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану 24.02.2022. Торгово-промислова палата України підтвердила, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними.

Стаття 218 Господарського кодексу України унормовує, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Статтею 617 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків, згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт та ситуації, що з ним пов`язані (включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, ембарго, діями іноземного ворога): загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибухи, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані положеннями відповідних рішень або актами державних органів влади, закриття морських проток, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також обставини, викликані винятковими погодними умовами чи стихійним лихом - епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха, тощо (ч. 2 ст. 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати України").

За загальним правилом, неможливість виконати зобов`язання внаслідок дії обставин непереборної сили відповідно до вимог законодавства є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (частина 1 статті 617 Цивільного кодексу України).

Тобто, можливе звільнення від відповідальності за невиконання, а не від виконання в цілому. В будь-якому разі сторона зобов`язання, яка його не виконує, повинна довести, що в кожному окремому випадку саме ці конкретні обставини мали непереборний характер саме для цієї конкретної особи. І кожен такий випадок має оцінюватись судом незалежно від наявності засвідчених компетентним органом обставин непереборної сили.

Верховний Суд у постанові від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21 зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести (1) факт їх виникнення; (2) те, що обставини є форс-мажорними (3) для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд і у постанові від 16.07.2019 у справі № 917/1053/18, зазначивши, що лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.

Відповідачем не надано належних та допустимих, у розумінні ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, доказів існування форс-мажорних обставин у взаємовідносинах із Позивачем за договором перевезення, як і не надано обґрунтованих причинно-наслідкових зв`язків між введенням 24.02.2022 в Україні воєнного стану та неможливістю виконання Відповідачем своїх зобов`язань за вказаним договором.

Слід відзначити, що введення воєнного стану на території України не означає, що Відповідач не може здійснювати господарську діяльність та набувати кошти, адже протилежного Відповідачем не доведено відповідними доказами. Більше того, держава на даний час заохочує розвиток підприємницької діяльності з метою позитивного впливу на економіку країни (зменшення податків, митних платежів тощо). Відповідач не надав доказів того, що підприємство зупинило роботу у зв`язку з воєнним станом, що всі працівники (чи їх частина), керівник підприємства, інші посадові особи мобілізовані та перебувають у складі Збройних Сил України, тимчасово не виконують професійні обов`язки у зв`язку з воєнними діями, все, або частина складу рухомого майна підприємства задіяні під час тих чи інших заходів, що б перешкоджало суб`єкту господарювання здійснювати підприємницьку діяльність під час введеного воєнного стану.

У даному випадку сторона не надала доказів, що саме введення воєнного стану призвело до унеможливлення виконання конкретних зобов`язань за договором.

Суд також зауважує, що матеріали справи не містять відомостей про те, що Позивач перебуває в кращому становищі порівняно з Відповідачем, з огляду на запровадження в державі воєнного стану, тобто такі форс-мажорні обставини, стосуються обох сторін договору.

З урахуванням наведеного, суд доходить висновку, що форс-мажор не є автоматичною підставою для звільнення від виконання зобов`язань, стороною договору має бути підтверджено не факт настання таких обставин, а саме їх здатність впливати на реальну можливість виконання зобов`язання.

Таким чином, Відповідач не спростував доводів Позивача, не надав доказів наявності обставин, що є підставою для відмови у позові з огляду на положення пункту 121 Статуту та пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами.

Дослідивши розрахунок плати за користування вагонами, здійснений Позивачем, суд встановив, що він є таким, що виконаний у відповідності до норм чинного законодавства та обставин справи.

З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю зі стягненням з Відповідача основного боргу у розмірі 661 274,04 грн.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви покладається на Відповідача.

При розгляді справи, з урахуванням остаточних вимог Позивача, які викладені у заяві про зменшення розміру позовних вимог від 05.10.2023, судом встановлена переплата Позивача судового збору у розмірі 13 166,27 грн., яка підлягає поверненню останньому з Державного бюджету України за ухвалою суду після ухвалення судом відповідного рішення у цій справі.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178, ст.ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, буд. 37/41, офіс 9, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 41317440) в особі філії "Вагонне депо П`ятихатки" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Капітал" (52100, Дніпропетровська область, м. П`ятихатки, вул. Привокзальна, 137, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ ВП 44260392) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ ВП 40081237) основний борг у розмірі 661 274,04 грн. та 9 919,11 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.І. Красота

Повне рішення складено

05.12.2023

Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115486228
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —904/3396/23

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Судовий наказ від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Рішення від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 05.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 01.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні