Рішення
від 08.12.2023 по справі 360/1293/23
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

08 грудня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/1293/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства Лисичанської міської ради Луганської області «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку,

ВСТАНОВИВ:

25.10.2023 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального некомерційного підприємства Лисичанської міської ради Луганської області «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» (далі позивач) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (далі відповідач, Держаудитслужба), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати висновок Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-07-011915-а.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за результатами моніторингу Держаудитслужби процедури закупівлі за номером у Prozorro UA-2023-07-07-011915-а комунального некомерційного підприємства Лисичанської міської ради Луганської області «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» встановлено, що замовником при підготовці тендерної документації не дотримано Наказу № 680 щодо завантаження до електронної системи закупівель додатків до тендерної документації окремими файлами.

За результатами аналізу питання відповідності повноти відображення інформації у формах документів в сфері публічних закупівель встановлено порушення вимог пункту 3 частини 2 статті 21 та пункту 3 частини 2 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі».

За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та вимог Особливостей № 1178 встановлено порушення вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону.

За результатами аналізу питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації щодо закупівлі, аналізу питання розгляду тендерної пропозиції та визначення переможця, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця - порушень не встановлено.

Відповідно до Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження примірної тендерної документації» від 13.04.2016 № 680 примірна тендерна документація повинна містити додатки, що завантажуються до електронної системи закупівель окремими файлами.

Отже, у вказаному наказі встановлено імперативну норму, що додатки обов`язково повинні бути завантажені до електронної системи закупівель окремими файлами. Враховуючи викладене, Замовником не завантажено до електронної системи закупівель Додатків 1, 2, 3 та 4 до тендерної документації окремими файлами, чим не дотримано Наказ № 680.

За результатом моніторингу відповідності повноти відображення інформації у формах документів в сфері публічних закупівель установлено, що оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про місце поставки товарів, що суперечить вимогам пункту 3 частини 2 статті 21 Закону.

Крім того, встановлено, що у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю не міститься інформації про місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг, що суперечить вимогам пункту 3 частини 2 статті 33 Закону.

Також за результатами моніторингу відповідності тендерної документації Замовника вимогам Закону встановлено, що пункті 1 Розділу IV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації, не міститься інформації про кінцевий строк подання тендерної пропозиції, що є порушенням вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону.

Позивач вважає Висновок Держаудитслужби від 09.10.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-07-011915-а необґрунтованим та таким, що порушує його права й інтереси, які полягають у здійсненні ним закупівель товарів для забезпечення його потреб.

Щодо оформлення тендерної документації позивач зазначає, що у Наказі № 680 від 13.04.2016 не встановлено імперативної норми, що додатки обов`язково повинні бути завантажені до електронної системи закупівель окремими файлами. Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження примірної тендерної документації» від 13.04.2016 № 680 затверджено примірну тендерну документацію, така примірна форма не встановлює норм права, має рекомендаційний характер. Примірна тендерна документація має рекомендаційний характер та її положення можуть змінюватися. І в той же час, Законом України «Про публічні закупівлі» не встановлено вимог щодо завантаження до електронної системи закупівель додатків до тендерної документації окремими файлами. Замовником торгів для кращого використання та для зручного перегляду документів тендерної документації потенційними Учасниками процедури закупівлі було оприлюднено тендерну документацію із додатками. Таке формування тендерної документації, на думку Замовника торгів, є зручним та дозволяє максимально якісно підготуватися потенційним Учасникам до подання пропозицій по процедурі закупівлі. Враховуючи вищевказане, Замовник торгів не вбачає у таких діях порушення норм чинного законодавства.

Щодо відсутності інформації про місце поставки товару. Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2023-07-07-011915-а зазначає, що оголошення про проведення відкритих торгів та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю не містить інформації про місце поставки товарів, що суперечить вимогам Закону. Позивач повідомляє наступне: в оголошені про проведення відкритих торгів усі дані, пов`язані з кількістю, місцем поставки, строком поставки і т.п. товарів, робіт, послуг зазначено - згідно Додатку 2. Так, 3 (три) рази (Розділ 1 «Загальні положення» п. 4.3.; Додаток 2 до ТД абз.3; Додаток 3 «Проект договору» п.5.1.) в Тендерній документації вказано місце поставки предмета закупівлі - «Місце поставки товару: Дніпропетровська область м. Кам`янське».

Щодо кінцевого строку подання пропозицій. Позивач зазначає, що в розділі IV Подання та розкриття тендерної пропозиції вказано «Кінцевий строк подання тендерних пропозицій не може бути менше, ніж 7 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель». Кінцевий термін подання пропозицій відображається у електронній системі закупівель під час опублікування оголошення. З огляду на те, що електронна система закупівель відображає момент опублікування оголошення та кінцевий термін подання пропозицій у форматі «ДАТИ, ГОДИНИ, ХВИЛИНИ» та враховуючи, що норми Закону України «Про публічні закупівлі» не встановлюють формат, в якому має бути зазначений кінцевий термін подання тендерних пропозицій, зазначений Позивачем у Тендерній документації у форматі витягу з Закону, позивач не вбачає у таких діях порушення норм чинного законодавства.

Оскаржений Висновок Держаудитслужби від 09.10.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-07-011915-а, на думку позивача, складений з порушенням вимог законодавства щодо його змісту, оскільки є неконкретизованим, необґрунтованим та не містить чітких вимог або рекомендацій щодо способу усунення виявлених під час моніторингу порушень, тому підлягає скасуванню.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

Ухвалою суду від 30.10.2023 позов було залишено без руху для усунення недоліків. У встановлений судом строк позивачем недоліки було усунуто.

Ухвалою суду від 10.11.2023 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

22.11.2023 від Північно-східного офісу Держаудитслужби до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач посилається на таке.

Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області було проведено моніторинг закупівлі UA-2023-07-07-011915-a, найменування замовника: КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЛИСИЧАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ «ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ № 2», 01985305, Україна, Лисичанськ, КВАРТАЛ 40 РОКІВ ПЕРЕМОГИ, будинок 12 А, предмет закупівлі: Легковий автомобіль RENAULT Duster (або еквівалент) за кодом ДК 021:2015 34110000-1 «Легкові автомобілі», 790000 UAH, 34110000-1, ДК021, 1, штуки, за результатами якої складено та оприлюднено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-07-011915-a від 09 жовтня 2023 року (надалі «Висновок»), який відповідно до вимог законодавства оприлюднений в електронній системі закупівель.

Відповідно до висновку Управлінням було виявлено наступні порушення.

За результатами моніторингу встановлено, що Замовником при підготовці тендерної документації не дотримано Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 680 від 13.04.2016 «Про затвердження примірної тендерної документації» (далі Наказ № 680) щодо завантаження до електронної системи закупівель додатків до тендерної документації окремими файлами.

За результатами аналізу питання відповідності повноти відображення інформації у формах документів в сфері публічних закупівель встановлено порушення вимог пункту 3 частини 2 статті 21 та пункту 3 частини 2 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі Закон № 922).

За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та вимог «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі Особливості № 1178) встановлено порушення вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону № 922.

Управлінням в пункті 3 розділу II висновку зазначено зобов`язання щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, а саме Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області зобов`язує здійснити заходи щодо недопущення таких порушень в подальшому та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

По першому питанню.

Аналізом інформації, яка оприлюднена Замовником в електронній системі закупівель, встановлено, що у полі «Тендерна документація» міститься п`ять файлів: Електронний цифровий підпис; Тендерна документація.doc, Оголошення. doc, Тендерна документація.doc, Оголошення. doc.

Натомість, в тендерній документації, яка затверджена рішенням уповноваженої особи Замовника від 07.07.2023 № 12 та оприлюднена Замовником в електронній системі закупівель, містяться додатки до тендерної документації (Додатки 1, 2, 3, 4).

Відповідно до Наказу № 680 примірна тендерна документація повинна містити додатки, що завантажуються до електронної системи закупівель окремими файлами.

Отже, у вказаному наказі встановлено імперативну норму, що додатки обов`язково повинні бути завантажені до електронної системи закупівель окремими файлами.

Враховуючи викладене, Замовником не завантажено до електронної системи закупівель Додатків 1, 2, 3 та 4 до тендерної документації окремими файлами, чим не дотримано Наказ № 680.

По другому питанню.

За результатом моніторингу відповідності повноти відображення інформації у формах документів в сфері публічних закупівель встановлено, що оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про місце поставки товарів, що суперечить вимогам пункту 3 частини 2 статті 21 Закону № 922. Крім того, встановлено, що у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю не міститься інформації про місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг, що суперечить вимогам пункту 3 частини 2 статті 33 Закону № 922.

По третьому питанню.

За результатами моніторингу відповідності тендерної документації Замовника вимогам Закону № 922 встановлено, що пункті 1 Розділу ІV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації не міститься інформації про кінцевий строк подання тендерної пропозиції, що є порушенням вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону № 922.

Відповідач також зазначає, що ні Закон України «Про публічні закупівлі» (стаття 8), ні Порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за № 958/35241), не містить норму про зазначення у висновку конкретних заходів для усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Зважаючи на наведене, висновок не може бути винесений з грубим порушенням цих нормативно-правових актів, як стверджує позивач, та з цих підстав бути визнаним неправомірним та незаконним.

Враховуючи, що на стадії завершення моніторингу закупівлі усунення порушень, які полягають у неправильному складанні тендерної документації, фактично вже не передбачено, висновок конкретизовано наступним змістом: вжити заходів щодо недопущення таких порушень в подальшому.

Отже, Управлінням конкретизовано заходи, які мав вжити позивач за результатами розгляду висновку.

Окрім цього, відповідач зазначає, що вказані заходи (недопущення таких порушень в подальшому) не спонукають позивача до відміни торгів чи розірвання договору, що могло б вплинути на права чи обов`язки позивача та третьої особи (переможця торгів). На підставі викладеного відповідач просив відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області було проведено моніторинг закупівлі UA-2023-07-07-011915-a, найменування замовника: КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО ЛИСИЧАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ «ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ № 2», 01985305, Україна, Лисичанськ, КВАРТАЛ 40 РОКІВ ПЕРЕМОГИ, будинок 12 А, предмет закупівлі: Легковий автомобіль RENAULT Duster (або еквівалент) за кодом ДК 021:2015 34110000-1 «Легкові автомобілі», 790000 UAH, 34110000-1, ДК021, 1, штуки, за результатами якого складено та оприлюднено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-07-011915-a від 09 жовтня 2023 року (надалі «Висновок»), який відповідно до вимог законодавства оприлюднений в електронній системі закупівель.

За результатами моніторингу закупівлі встановлено, що Замовником не завантажено до електронної системи закупівель Додатків 1, 2, 3 та 4 до тендерної документації окремими файлами, чим не дотримано Наказ № 680.

За результатом моніторингу відповідності повноти відображення інформації у формах документів в сфері публічних закупівель встановлено, що оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про місце поставки товарів, що суперечить вимогам пункту 3 частини 2 статті 21 Закону.

Крім того, встановлено, що у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю не міститься інформації про місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг, що суперечить вимогам пункту 3 частини 2 статті 33 Закону.

Також за результатами моніторингу відповідності тендерної документації Замовника вимогам Закону встановлено, що в пункті 1 Розділу ІV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації не міститься інформації про кінцевий строк подання тендерної пропозиції, що є порушенням вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області зобов`язує здійснити заходи щодо недопущення таких порушень в подальшому, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Не погодившись з таким Висновком, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII) та Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII).

Відповідно до статті 1 Закону № 2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю). Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.

За змістом статті 2 Закон № 2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є, зокрема, здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань; за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі.

Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю (стаття 5 Закону № 2939-XII).

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (далі - Положення № 43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

У відповідності до підпункту 3 пункту 4 Положення № 43 Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Пунктом 7 Положення № 43 встановлено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Відповідно до пункту 1 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби Північно-східний офіс Держаудитслужби (далі Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом. У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.

У пункті 14 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Згідно з частиною шостою статті 8 Закону № 922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Так, у спірних правовідносинах моніторингом установлено, що Замовником не завантажено до електронної системи закупівель Додатків 1, 2, 3 та 4 до тендерної документації окремими файлами, чим не дотримано Наказ № 680.

За визначенням, наведеним у підпункті 31 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.

У відповідності до частин першої та другої статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

У тендерній документації зазначаються такі відомості:

1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;

2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;

3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;

4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);

5) кількість товару та місце його поставки;

6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;

7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;

9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;

10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.

У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;

11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;

12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;

13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;

14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;

15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);

16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);

17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;

18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;

19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

За приписами частини четвертої статті 22 Закону 922-VIII тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритим єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

В свою чергу, наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 13 квітня 2016 № 680 (далі - Наказ № 680) затверджено Примірну тендерну документацію для процедури закупівлі - відкриті торги.

Згідно з Наказом № 680 примірна тендерна документація містить:

- обов`язкову інформацію, визначену статтею 22 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), яка оформлюється у вигляді таблиці, що складається з трьох граф та подається замовником окремим файлом. У графі "1" зазначається нумерація, у графі "2" - перелік складових тендерної документації, у графі "3" - вимоги щодо їх заповнення відповідно до Закону;

- інформацію, що формується замовником шляхом заповнення окремих полів електронних форм електронної системи закупівель;

- додатки, що завантажуються до електронної системи закупівель окремими файлами.

Зміст кожного розділу Примірної тендерної документації визначається замовником.

Отже, окрім обов`язкової інформації, визначеної статтею 22 Закону № 922-VIII, Примірна тендерна документація передбачає завантаження додатків окремими файлами.

При цьому Закон № 922-VIII не містить положень про те, що Примірна тендерна документація, затверджена уповноваженим органом, є обов`язковою для замовників.

Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII тендерна документація розробляється та затверджується замовником.

З урахуванням вищенаведеного суд дійшов висновку про те, що невиконання замовником положень Наказу № 680 щодо завантаження додатків до тендерної документації окремими файлами не порушує вимог Закону № 922-VIII, а отже, відповідач необґрунтовано зазначив відповідні обставини, як порушення позивачем законодавства про публічні закупівлі.

Щодо висновку відповідача про порушення позивачем законодавства про публічні закупівлі внаслідок незазначення інформації про місце поставки товарів суд дійшов такого.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 21 Закону № 922-VIII оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити, зокрема, інформацію про кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг.

Згідно з пункту 3 частини 2 статті 33 Закону № 922-VIII повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити, серед іншого, інформацію про кількість, місце та строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг.

Судом установлено, що в оголошені про проведення відкритих торгів у рядку «Місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг» вказано: «зазначено в Додатку 2».

У рядку «Інформація про предмет закупівлі» Тендерної документації зазначено місце поставки товару: Дніпропетровська область, м. Кам`янське.

В додатку 2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічна специфікація) вказано місце передачі/поставки товару: Дніпропетровська область, місто Кам`янське.

У повідомлені про намір укласти договір про закупівлю зазначено «відповідно до документації». А саме 3 рази (Розділ 1 «Загальні положення» п. 4.3.; Додаток 2 до ТД абз. 3; Додаток 3 «Проект договору» п.5.1.) в Тендерній документації вказано місце поставки предмета закупівлі - «Місце поставки товару: Дніпропетровська область м. Кам`янське».

Таким чином, суд вважає хибним висновок відповідача про порушення позивачем норм чинного законодавства в частині зазначення інформації про місце поставки товарів.

Що стосується висновку відповідача про порушення позивачем вимог чинного законодавства внаслідок незазначення в тендерній документації інформації про кінцевий строк подання тендерної пропозиції, суд дійшов такого.

Відповідно до пункту 14 частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII у тендерній документації зазначаються такі відомості: кінцевий строк подання тендерних пропозицій.

Судом установлено, що в розділі IV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» вказано: «Кінцевий строк подання тендерних пропозицій не може бути менше, ніж 7 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель».

Суд погоджується з висновком відповідача про те, що позивачем у цій частині допущено порушення вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII.

Наведене позивачем у тендерній документації формулювання кінцевого строку подання тендерних пропозицій не є чітким і не сприяє учасникам процедури закупівлі у реалізації їхніх прав.

Відповідно до статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, з закінченням якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами.

Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Саме такий порядок розрахунку строків подання пропозицій учасників діє в електронній системі закупівель.

Кінцевий строк подання пропозицій учасників обов`язково зазначається в оголошенні про проведення закупівлі. Крім того, для конкурентних закупівель такий строк має бути зазначений у тендерній документації.

Замовник, оголошуючи закупівлю, та учасник, готуючи тендерну пропозицію для неї, повинні орієнтуватися у строках, коли закінчиться можливість будь-що змінити в документах та їх вимогах для обох сторін.

Така можливість завершується після закінчення строку подання тендерних пропозицій.

Також можливість подання скарг, що стосуються тендерної документації, безпосередньо пов`язана з кінцевим строком подання тендерних пропозицій, оскільки відповідно до Закону такі скарги можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за чотири дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, встановленого до внесення змін до тендерної документації (стаття 18 Закону).

Отже, чітке визначення кінцевого строку подання тендерної пропозиції сприяє прозорості і чесності процесу закупівель та забезпечення рівних умов для учасників.

За таких обставин в ході судового розгляду справи знайшло своє підтвердження порушення позивачем пункту 14 частини 2 статті 22 Закону № 922-VIII.

Щодо доводів позивача про те, що оскаржений висновок є неконкретизованим, не містить чітких вимог або рекомендацій щодо способу усунення виявлених під час моніторингу порушень, суд зазначає таке.

За змістом положень частини сьомої статті 8 Закону № 922-VIII у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552 «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2020 року за № 958/35241 (далі Наказ № 552) затверджено форму такого висновку, який складається із вступної частини, в якій зазначається інформація про закупівлі, предмет закупівлі, інформація про оприлюднення та застосовану процедуру закупівлі, підстави здійснення моніторингу та дата початку моніторингу, та констатуючої частини, де зазначається дата закінчення моніторингу та інформація про результати моніторингу, висновок про наявність чи відсутність порушення та зобов`язання щодо його усунення у разі виявлення.

Отже, відповідно до положень частини сьомої статті 8 Закону № 922-VIII та положень Наказу № 552 Держаудитслужба склала висновок з описом тієї інформації, яку вимагають зазначені норми законодавства. Держаудитслужба, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», зобов`язала здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку.Крім того, висновок відповідача слід брати до уваги повністю, враховуючи його мотивацію, обґрунтування і суть виявлених порушень.

Таким чином, під час розгляду справи судом частково знайшли своє підтвердження доводи позивача, відтак, позов належить до задоволення в частині, а саме шляхом визнання протиправним та скасування висновку Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області про результати моніторингу процедури закупівлі від 09.10.2023 № UA-2023-07-07-011915-а в частині встановлення порушень наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 13 квітня 2016 № 680, пункту 3 частини 2 статті 21 та пункту 3 частини 2 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у сумі 2684,00 грн, що підтверджується квитанцією до платіжної інструкції від 17.10.2023.

Враховуючи часткове задоволення позову, суд присуджує на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1789,33 грн пропорційно до задоволеної частини позовних вимог за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Комунального некомерційного підприємства Лисичанської міської ради Луганської області «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» (місцезнаходження: Вінницька область, м Вінниця, проспект Юності, буд. 16-Б, приміщення № 115-5, № 115-1, № 115-2, № 115-14, код ЄДРПОУ 01985305) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (місцезнаходження: м. Харків, Майдан Свободи, буд. 5, код ЄДРПОУ 40478572) про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області про результати моніторингу процедури закупівлі від 09.10.2023 № UA-2023-07-07-011915-а в частині встановлення порушень наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 13 квітня 2016 № 680, пункту 3 частини 2 статті 21 та пункту 3 частини 2 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі».

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Північно-східного офісу Держаудитслужби на користь Комунального некомерційного підприємства Лисичанської міської ради Луганської області «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1789,33 грн (одна тисяча сімсот вісімдесят дев`ять грн 33 коп.).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.О. Свергун

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115511455
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —360/1293/23

Рішення від 08.12.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.О. Свергун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні