Справа № 420/26293/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Бутенка А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовною заявою Департаменту капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської обласної державної адміністрації до Державної аудиторської служби України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН» про визнання протиправним та скасування висновку,-
ВСТАНОВИВ:
Стислий зміст позовних вимог.
Департамент капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської обласної державної адміністрації звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Державної аудиторської служби України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН», в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України від 12.09.2023 складений за результатом моніторингу закупівлі «Ремонтно-реставраційні роботи (ремонт реставраційний) на будівлі-пам`ятці національного значення - «Палац Абази» (Одеський музей західного і східного мистецтва), розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Пушкінська, 9», ідентифікатор закупівлі UA-2021-11-02-007813-а.
Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач оголосив закупівлю за процедурою відкритих торгів по предмету закупівлі «Ремонтно-реставраційні роботи (ремонт реставраційний) на будівлі-пам`ятці національного значення - «Палац Абази» (Одеський музей західного і східного мистецтва), розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Пушкінська, 9». За результатами процедури закупівлі між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН» укладено Договір підряду. Державною аудиторською службою України розпочато моніторинг процедури закупівлі UA-2021-11-02-007813-а, за наслідками якого складено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, згідно з яким: «За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ПРОМІН БУД СЕРВІС» установлено порушення вимог абзацу другого пункту 1 та абзацу третього пункту 2 частини першої статті 31 Закону», яким зобов`язано позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. Позивач, вважаючи висновки відповідача про встановлені порушення необґрунтованими, протиправними та такими, що суперечать нормам діючого законодавства, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.
18.10.2023 року від представника Державної аудиторської служби України надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що відповідно до пункту 6 розділу 2 «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Додатка 2 до тендерної документації учасник має підтвердити наявність водіїв на машини та механізми, які зазначені у довідці про наявність матеріально-технічної бази, шляхом підтвердження їх працевлаштування та наданням сканованих копій свідоцтв водіїв, які дозволяють керувати зазначеними машинами та механізмами. Водночас учасником ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» у складі тендерної пропозиції надано наказ від 29.03.2019 № 1/04-2019ОК-0000000085 про прийняття на роботу ОСОБА_1 «машиніст бурової установки 6 розряду» та документ «Удостоверение № 521» на ім`я « ОСОБА_1 , машинист буровой установки 6 разряда». Форма зазначеного документа та відповідні записи в ньому відображені іноземною мовою без надання перекладу на українську мову. Також учасником надано наказ № 301 від 18.10.2021 про прийняття ОСОБА_2 на посаду машиніста крану, до наказу надано «Удостоверение № 485/06» про те, що « ОСОБА_2 присвоена квалификация машиниста автомобильных кранов», відповідні записи у якому відображені іноземною мовою без надання перекладу на українську мову. Отже, учасник надав у складі тендерної документації документи, складені іноземною мовою, без перекладу українською, чим не дотримано вимоги пункту 7 розділу І тендерної документації Замовника. Слід зазначити, що на порушення вимог абзацу третього пункту 2 частини першої статті 31 Закону № 922 Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника закупівлі ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄРДИЗАЙН» як таку, що викладена іншою мовою (мовами), ніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією, визнав його переможцем і уклав з ним договір на суму 76 880 000,00 гривень. Держаудитслужба повідомляє, що моніторингом процедури закупівлі від 12.09.2023 № 1027 встановлено, що відповідно до Розділу 1 «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріальнотехнічної бази та технологій» Додатка 2 до тендерної документації учасник повинен надати довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, вказана довідка повинна відображати основні машини, механізми, обладнання, передбачені кошторисом учасника («Підсумкова відомість ресурсів» розділ ІІ «Будівельні машини і механізми»). До переліку техніки включаються машини та механізми, які необхідно використовувати під час виконання робіт, кількість техніки має бути достатньою для виконання робіт у повному обсязі та обов`язкова наявність, зокрема, установки горизонтально спрямованого буріння, сила протяжки до 11000 кг; навантажувачі одноковшеві, вантажопідйомність 1 т. Також учасником ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕ'ЄР-ДИЗАЙН» у складі тендерної документації надано довідку від 17.11.2021 № 11/17-8, у пункті 1.13 якої вказано про наявність в учасника навантажувача одноковшового BOBCAT 863, який належить учаснику на підставі договору оренди (нотаріально посвідчений договір, зареєстровано в реєстрі 29.05.2018, запис № 418), однак до договору не надано документів, на підставі яких можливо було встановити вантажопідйомність навантажувача одноковшевого BOBCAT 863, та згідно із загальнодоступними технічними характеристиками навантажувача одноковшевого BOBCAT 863 вантажопідйомність навантажувача становить 907 кг. Отож учасник ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» у складі своєї тендерної пропозиції не підтвердив наявність навантажувача одноковшевого, вантажопідйомність 1 т, чим не дотримався вимог Додатка 2 до тендерної документації Замовника. Отже, на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922 Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника закупівлі ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» як таку, що не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону № 922, визначив його переможцем та уклав з ним договір. Слід зазначити, що моніторинг процедури закупівлі проводиться з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та протягом його дії. Однак на порушення вимог абзацу другого пункту 1 та абзацу третього пункту 2 частини першої статті 31 Закону № 922 Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» як такого, що не відповідає кваліфікаційним критеріям, установленим статтею 16 Закону № 922, та оприлюднив повідомлення про намір укласти договір.
Заяви чи клопотання від сторін не надходили.
Процесуальні дії вчинені судом.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 10.10.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Обставини справи.
02.11.2021 року Департаменту капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської обласної державної адміністрації (надалі Замовник) було оголошено про проведення закупівлі ДК 021:2015: 45453000-7 Ремонтно-реставраційні роботи (ремонт реставраційний) на будівлі-пам`ятці національного значення «Палац Абази» (Одеський музей західного і східного мистецтва), розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Пушкінська, 9, ідентифікатор закупівлі: UA-2021-11-02-007813-a, що підтверджується оголошенням про проведення відкритих торгів.
26.11.2021 року за результатами розгляду тендерної пропозиції переможцем оголошено ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН».
22.12.2021 року між Департаментом капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської обласної державної адміністрації (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» (Підрядник) укладено Договір на закупівлю підрядних робіт №64.
Відповідно до п.п.1.2.-1.3. Договору №64, предметом Договору є роботи: «Ремонтно-реставраційні роботи (ремонт реставраційний) на будівлі-пам`ятці національного значення - «Палац Абази» (Одеський музей західного і східного мистецтва), розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Пушкінська, 9» (ДК 021-2015 - 45453000-7 «Капітальний ремонт і реставрація»), обов`язок щодо виконання яких покладається на Підрядника. Власником результату виконаних робіт є Замовник.
Місцезнаходження Об`єкта (місце виконання робіт): 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 9. Відповідно до п.5.1 Договору підряду №55, термін виконання робіт до 31.07.2023 року.
Згідно з п.2.1 Договору №64 строки виконання робіт встановлюються Договором і визначаються датою їх початку та закінчення. Невід`ємною частиною Договору є календарний графік виконання робіт в якому визначаються дати початку та закінчення робіт. Строк виконання робіт по 31.12.2022 року.
Відповідно до додаткової угоди № 2 від 31.01.2023 року строк виконання робіт продовжено по 31.12.2023 року
Наказом № 249 від 18.08.2023 року Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур закупівель», повідомлено про початок моніторингу процедури закупівель відповідно до переліку процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг, зокрема щодо закупівлі UA-2021-11-02-007813-a від 02.11.2023 року.
12.09.2023 року Південним офісом Держаудитслужби на електронному майданчику закупівель оприлюднене рішення про проведення моніторингу.
12.09.2023 року Південним офісом Держаудитслужби складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-02-007813-a.
Як слідує зі змісту висновку, предметом аналізу були питання: розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору про закупівлю, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної пропозиції встановлено, що відповідно до вимог пункту 7 розділу І «Загальні положення» тендерної документації тендерна пропозиція складається українською мовою. У разі надання учасником будь-яких документів іноземною мовою, вони повинні бути перекладені українською. Переклад повинен бути посвідчений підписом та печаткою учасника торгів, або посвідчений нотаріально (на розсуд учасника). Відповідно до пункту 6 розділу 2 «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Додатку 2 до тендерної документа цей учасник має підтвердити наявність водіїв на машини та механізми, які зазначені у довідці про наявність матеріально-технічної бази, шляхом підтвердження їх працевлаштування та наданням сканованих копій свідоцтв водіїв, які дозволяють керувати зазначеними машинами та механізмами. У той же час учасником ТОВ «КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» у складі тендерної пропозиції надано наказ від 29.03.2019 № 1/04-20190К-0000000085 про прийняття на роботу ОСОБА_1 «машиніст бурової установки 6 розряду» та документ «Удостоверение № 521» на ім`я « ОСОБА_1 , машинист буровой установки 6 разряда». Форма зазначеного документу та відповідні записи у ньому відображені іноземною мовою без надання перекладу на українську мову. Також учасником надано наказ № 301 від 18.10.2021 про прийняття ОСОБА_2 на посаду машиніста крану. До наказу надано «Удостоверение № 485/06» про те, що « ОСОБА_2 присвоєна квалификация машиниста автомобильных кранов», відповідні записи у якому відображені іноземною мовою без надання перекладу на українську мову.
Також моніторингом встановлено, що відповідно до Розділу 1 «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» Додатку 2 до тендерної документації учасник повинен надати довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази. Ця довідка повинна відображати основні машини, механізми, обладнання, передбачені кошторисом учасника («Підсумкова відомість ресурсів» розділ II «Будівельні машини і механізми»). До переліку техніки включаються машини та механізми, які необхідно використовувати при виконанні робіт. Кількість техніки має бути достатньою для виконання робіт у повному обсязі. Обов`язкова наявність, зокрема, установки горизонтально спрямованого буріння, сила протяжки до 11000 кг; навантажувачі одноковшеві, вантажопідйомність 1 т. Учасником ТОВ «КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» в складі тендерної документації надано довідку від 17.11.2021 № 11/17-8, у пункті 1.5 якої вказано наявність у учасника бурової установки з віброзаглиблювачем Bauer BG 20V, яка належить учаснику на підставі договору оренди від 14.09.2021 № 14/09-21. Відповідно до паспорта бурової установки Bauer BG 20V пункт 1.8 «призначення -бурова установка служить для обсаджених свердловин (установка обсадної труби за допомогою приводу обертання. Необсаджених глибоких свердловин, стабілізація яких забезпечується за допомогою бурового розчину». Максимальний діаметр свердловини 1500 мм, максимальна глибина буріння 50,9 м. З огляду на викладене під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 05.09.2023 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень (інформації та документів). Замовник 07.09.2023 надав пояснення (далі - Пояснення) де зазначив: «Стосовно бурової установки. В конкретному випадку пов`язаному з зауваженням щодо бурової установки BAUER BG 20V, необхідно зазначити, що договір оренди передбачає експлуатацію модифікованої версії бурової з можливістю горизонтально спрямованого буріння. Оскільки у бурової установки є можливість оснащення обладнанням для буріння з нарощуванням штанг та Буровою головкою з`єднана з рухомим приводним стрижнем, що дозволяє задавати потрібний напрямок руху бура, з можливістю обходження перешкод. При умовах вищевказаного ТОВ «Панстрой», бере на себе відповідальність надати відповідну модифікацію бурового комплексу згідно технічних характеристик в тендерній документації. (Додаток_2 Розділ _1. Обладнання)». Однак, договір оренди від 14.09.2021 № 14/09-21, укладений між ТОВ «Панстрой» та ТОВ «КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» та паспорт бурової установки Bauer BG 20V не містить інформації щодо можливості експлуатації «модифікованої версії бурової з можливістю горизонтально спрямованого буріння». Отже, учасник ТОВ «КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» у складі своєї тендерної пропозиції не підтвердив наявність установки горизонтально спрямованого буріння, сила протяжки до 11000 кг, чим не дотримався вимог Додатку № 2 до тендерної документації Замовника. Також учасником ТОВ «КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» в складі тендерної документації надано довідку від 17.11.2021 № 11/17-8, у пункті 1.13 якої вказано наявність у учасника навантажувача одноковшового BOBCAT 863, який належить учаснику на підставі договору оренди (нотаріально посвідчений договір, зареєстровано в реєстрі 29.05.2018, запис № 418). Однак до договору не надано документів, на підставі яких можливо було встановити вантажопідйомність навантажувача одноковшевого BOBCAT 863. Однак, згідно загальнодоступних технічних характеристик навантажувача одноковшевого BOBCAT 863 вантажопідйомність (підйомная) навантажувача складає 907 кг. З огляду на викладене під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 05.09.2023 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень (інформації та документів). Замовник 07.09.2023 надав пояснення (далі - Пояснення) де зазначив: «Згідно загальнодоступних технічних характеристик потужність даного навантажувача є 907 кг.» Однак, Замовник вказує, що «лише при навантажені більше ніж 3800 фунтів (а це 1723,651 кг) навантажувач може перевернутись». Отже, учасник ТОВ «КОМПАНІЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН» у складі своєї тендерної пропозиції не підтвердив наявність навантажувача одноковшевого, вантажопідйомність 1 т, чим не дотримався вимог Додатку № 2 до тендерної документації Замовника.
За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ПРОМІН БУД СЕРВІС» установлено порушення вимог абзацу другого пункту 1 та абзацу третього пункту 2 частини першої статті 31 Закону.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Вважаючи висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-02-007813-a протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Джерела права й акти їх застосування.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» №2939-XII від 26.01.1993 (далі - Закон №2939).
Відповідно до статті 2 Закону №2939, головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Правові та організаційні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII.
Положеннями п. 9 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII визначено, що замовники органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
До замовників також належать юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб`єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб`єкта господарювання; наявність спеціальних або ексклюзивних прав.
Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII передбачено, що електронна система закупівель інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує проведення процедур закупівель, створення, розміщення, оприлюднення та обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №922-VIII передбачено, що він застосовується: до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень; до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень.
Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.
У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники обов`язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель врегульований статті 8 Закону №922-VIII.
Відповідно до частини 2 статті 8 Закону №922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Згідно з частиною 4 статті 8 Закону №922-VIII строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. (частина 6 статті 8 Закону №922-VIII).
Відповідно до частини 19 статті 8 Закону №922-VIII форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Стаття 16 Закону №922-VIII передбачає, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3)наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до частини 1 статті 17 Закону №922-VIII замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення;
3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;
4) суб`єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
7) тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;
8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів);
10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом);
11) учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції»;
12) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми;
13) учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника.
Згідно із частиною 2 статті 21 Закону №922-VIII оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 4) очікувана вартість предмета закупівлі; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 7) умови оплати; 8) мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції; 9) розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 10) дата та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону; 11) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях; 12)математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування).
Відповідно до частини 1 статті 31 Закону №922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:
1) учасник процедури закупівлі:
- не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону;
- не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства;
- зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п`ятнадцятою статті 29 цього Закону;
- не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції;
- не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
- не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону;
- визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини другої статті 28 цього Закону;
2) тендерна пропозиція учасника:
- не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації;
- викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією;
- є такою, строк дії якої закінчився;
3) переможець процедури закупівлі:
- відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
- не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;
- не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 цього Закону;
- не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
Частиною 2 статті 31 Закону №922-VIII передбачено, що інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні норми цього Закону та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дня ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Наказом Державної аудиторської служби України від 23.04.2018 № 86 затверджено Порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі, розділом ІІІ якого визначено порядок заповнення констатуючої частини форми висновку.
Відповідно до змісту Розділу ІІІ даного Порядку у пункті 1 зазначаються:
1) дата закінчення моніторингу закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»;
2) питання, що стало предметом аналізу дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, перелік проаналізованих документів та інформації, інші дії органу державного фінансового контролю, яких було вжито відповідно до законодавства для забезпечення проведення моніторингу закупівлі;
3) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу закупівлі, із зазначенням:
структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб`єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу (крім законів), заголовка, а в разі відсилання до зареєстрованого нормативно-правового акта - також дати і номера його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. При зазначенні структурної одиниці закону зазначається тільки її заголовок (крім законів про внесення змін);
найменування та реквізитів документів, на підставі яких зроблено висновок про наявність порушення (у разі потреби також деталізуються суть та обставини допущення порушення).
У пункті 2 робиться висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися.
У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Висновки суду.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, що за результатами моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-02-007813-а Державною аудиторською службою України виявлені порушення вимог абзацу другого пункту 1 та абзацу третього пункту 2 частини першої статті 31 Закону.
Під час здійснення моніторингу зазначеної публічної закупівлі відповідачем встановлено порушення Замовником вимог чинного законодавства, а саме: учасник ТОВ " КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН " в складі тендерної пропозиції надав наказ від 29.03.2019 року № 1/04-2019ОК-0000000085 про прийняття на роботу ОСОБА_1 «машиніст бурової установки 6 розряду» та документ «Удостоверение № 521» на ім`я « ОСОБА_1 , машинист буровой установки 6 разряда». Форма зазначеного документа та відповідні записи в ньому відображені іноземною мовою без надання перекладу на українську мову. Також учасником надано наказ № 301 від 18.10.2021 року про прийняття ОСОБА_2 на посаду машиніста крану, до наказу надано «Удостоверение № 485/06» про те, що « ОСОБА_2 присвоена квалификация машиниста автомобильных кранов», відповідні записи у якому відображені іноземною мовою без надання перекладу на українську мову, чим не дотримано вимоги пункту 7 розділу І тендерної документації Замовника.
У висновку від 12.09.2023 року відповідач зазначив, що ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН» надало у складі тендерної документації документи, складені Іноземною мовою без перекладу українською, чим не дотримано вимоги пункту 7 розділу І тендерної документації Замовника.
Так, відповідно до п.7 розділу 1 Тендерної документації, тендерна пропозиція складається українською мовою. У разі надання учасником будь-яких документів іноземною мовою, вони повинні бути перекладені українською. Переклад повинен бути посвідчений підписом та печаткою учасника торгів, або посвідчений нотаріально (на розсуд учасника).
Відповідно до пункту 6 розділу 2 «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Додатка 2 до тендерної документації учасник має підтвердити наявність водіїв на машини та механізми, які зазначені у довідці про наявність матеріально-технічної бази, шляхом підтвердження їх працевлаштування та наданням сканованих копій свідоцтв водіїв, які дозволяють керувати зазначеними машинами та механізмами.
Суд не приймає до уваги доводи позивача про те, що відхилення тендерної пропозиції у зв`язку з відсутністю перекладу даного «удостоверения» мало би дискримінаційний характер, оскільки документи надані в повному об`ємі та те, що в Україні визнання документів про вищу освіту, які були здобуті в іноземних вищих навчальних закладах не потребують процедури визнання, посилаючись при цьому на Порядок визнання здобутих в іноземних закладах вищої освіти ступенів вищої освіти, затвердженого наказом Міносвіти та науки України від 05.05.2015 року № 504.
Так, Порядком визнання здобутих в іноземних закладах вищої освіти ступенів вищої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 05.05.2015 року № 504 встановлено процедуру визнання в Україні здобутих в іноземних освітніх установах кваліфікацій вищої освіти та/або пройдених періодів навчання з метою забезпечення права громадян, які здобули вищу освіту або пройшли певний період навчання в освітніх установах іноземних держав, претендувати на вступ та/або продовження навчання в закладах вищої освіти України, можливість претендувати на працевлаштування, провадження професійної діяльності відповідно до законодавства України.
Відповідно до п.4 розділу Х вказаного Порядку, процедура визнання Документів, виданих освітніми установами Російської Федерації або Республіки Білорусь, Власниками яких є громадяни України, громадяни третіх країн, особи без громадянства, та особи, визначені пунктом 3 цього розділу, здійснюється відповідно до розділів І-ІХ цього Порядку з урахуванням пунктів 5 і 6 цього розділу.
Таким чином, суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів позивача.
Отже, згідно із приписами абзацу 3 пункту 2 частини першої статті 31 Закону №922-VIII вказане є підставою для відхилення тендерної документації учасника.
Суд звертає увагу, що позивачем до позовної заяви надано копії «удостоверения» № 485/06 та № 521 із нотаріально посвідченим перекладом на українську мову (а.с.137-138, 141-143).
Також моніторингом встановлено, що відповідно до Розділу 1 «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» Додатку 2 до тендерної документації учасник повинен надати довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази. Ця довідка повинна відображати основні машини, механізми, обладнання, передбачені кошторисом учасника («Підсумкова відомість ресурсів» розділ II «Будівельні машини і механізми»).
До переліку техніки включаються машини та механізми, які необхідно використовувати під час виконання робіт, кількість техніки має бути достатньою для виконання робіт у повному обсязі та обов`язкова наявність, зокрема, установки горизонтально спрямованого буріння, сила протяжки до 11000 кг; навантажувачі одноковшеві, вантажопідйомність 1 т.
ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН» у складі тендерної документації надано довідку від 17.11.2021 року № 11/17-8, у пункті 1.5 якої вказано про наявність в учасника бурової установки з віброзаглиблювачем Bauer BG 20V, яка належить учаснику на підставі договору оренди від 14.09.2021 року № 14/09-21. Відповідно до паспорта бурової установки Bauer BG 20V пункт 1.8 «призначення бурова установка служить для обсаджених свердловин (установка обсадної труби за допомогою приводу обертання), необсаджених глибоких свердловин, стабілізація яких забезпечується за допомогою бурового розчину». Максимальний діаметр свердловини 1500 мм, максимальна глибина буріння 50,9 м.
Замовник 07.09.2023 року надав пояснення, де зазначив: «Стосовно бурової установки. В конкретному випадку пов`язаному з зауваженням щодо бурової установки BAUER BG 20V, необхідно зазначити, що договір оренди передбачає експлуатацію модифікованої версії бурової з можливістю горизонтально спрямованого буріння. Оскільки у бурової установки є можливість оснащення обладнанням для буріння з нарощуванням штанг та Буровою головкою з`єднана з рухомим приводним стрижнем, що дозволяє задавати потрібний напрямок руху бура, з можливістю обходження перешкод. При умовах вищевказаного ТОВ «Панстрой», бере на себе відповідальність надати відповідну модифікацію бурового комплексу згідно технічних характеристик в тендерній документації. (Додаток_2 Розділ _1. Обладнання)».
Суд зазначає, що договір оренди від 14.09.2021 року № 14/09-21, укладений між ТОВ «Панстрой» та ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕР`ЄР-ДИЗАЙН», та паспорт бурової установки Bauer BG 20V не містить інформації щодо можливості експлуатації «модифікованої версії бурової з можливістю горизонтально спрямованого буріння».
ТОВ «КОМПАНIЯ «ЕКСТЕ'ЄР-ДИЗАЙН» у складі тендерної документації надано довідку від 17.11.2021 № 11/17-8, у пункті 1.13 якої вказано про наявність в учасника навантажувача одноковшового BOBCAT 863, який належить учаснику на підставі договору оренди (нотаріально посвідчений договір, зареєстровано в реєстрі 29.05.2018, запис № 418), однак до договору не надано документів, на підставі яких можливо було встановити вантажопідйомність навантажувача одноковшевого BOBCAT 863, та згідно із загальнодоступними технічними характеристиками навантажувача одноковшевого BOBCAT 863 вантажопідйомність навантажувача становить 907 кг.
Замовник 07.09.2023 року надав пояснення, де зазначив: «Згідно загальнодоступних технічних характеристик потужність даного навантажувача є 907 кг. та лише при навантажені більше ніж 3800 фунтів (а це 1723,651 кг) навантажувач може перевернутись.».
Суд звертає увагу, що відповідно до приписів абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону.
Недотримання учасником вимог тендерної документації мало б мати наслідком невідповідність учасника ТОВ "КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН" кваліфікаційним критеріям тендерної документації.
Невідхилення такої пропозиції на порушення вимог статті 31 Закону №922-VIII та укладання із таким учасником договору свідчить про порушення вимог законодавства при його вчиненні.
Аналогічний правовий висновок сформований Верховним Судом у постановах від 05 серпня 2021 року у справі №911/1236/20, від 02.03.2023 у справі №160/4436/21, від 28 вересня 2023 року у справі №140/13717/21.
При цьому Верховний Суд у постанові від 02.11.2023 року по справі № 560/2422/22 наголошує, що, беручи участь у публічній закупівлі, учасник повинен відповідати усім висунутим Замовником критеріям та подати необхідні підтверджуючі документи, перелік яких міститься у Тендерній документації з тим, щоб Замовник мав можливість належним чином перевірити вказані критерії та визначити найвигіднішу пропозицію для відповідної закупівлі.
За таких обставин суд дійшов висновку про порушення Замовником вимог вимог абзацу другого пункту 1 та абзацу третього пункту 2 частини першої статті 31 Закону №922-VIII під час проведення спірної закупівлі.
Відповідач у Висновку, з огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, яке є значущим через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, та керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов`язала здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Виходячи із структури та змісту частини сьомої статті 7-1 Закону №922-VIII та Порядку №522, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.
Із приписів Закону №922-VIII вбачається, що на відповідача покладений обов`язок зазначити варіанти правомірної поведінки, тобто замовнику дається право вибору: вжити заходів щодо розірвання договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, надати аргументовані заперечення, інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі недотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону № 922 повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону №922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно із частиною другою статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.
Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.
Таким чином, укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору, є підставою для розірвання такого договору.
Як вбачається зі змісту Висновку, відповідач конкретизував, які саме заходи повинен вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.
Аналогічні висновки висловив Верховний Суд у постановах від 26 жовтня 2022 року (справа № 420/693/21), від 10 листопада 2022 року (справа № 200/10092/20), від 24 січня 2023 року (справа № 280/8475/20), від 31 січня 2023 року (справа № 260/2993/21), від 28 вересня 2023 року (справа №140/13717/21).
За цих обставин суд вважає, що спірний висновок відповідача є таким, що відповідає критеріям, визначеним у частині другій статті 2 КАС України, є правомірним та підстави для його скасування судом відсутні.
З огляду на вищевказане, суд зазначає, що оскільки тендерна пропозиція учасника ТОВ "КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН" містила недоліки та повною мірою не відповідала умовам тендерної документації, тому зазначена обставина суперечить вимогам Тендерної документації та є підставою для відхилення тендерної документації учасника згідно із приписами пункту 1 частини першої статті 31 Закону №922-VIII.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Беручи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, виходячи із заявлених позовних вимог, аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не стягуються.
Керуючись ст.ст. 6, 72-73, 77, 132, 139, 143, 241-246, 250-251 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Департаменту капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської обласної державної адміністрації (пр-т Шевченка, 4, м. Одеса, 65032, код ЄДРПОУ 41485381) до Державної аудиторської служби України (вул. Петра Сагайдачного,4, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ 40165856), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ТОВ «КОМПАНІЯ ЕКСТЕР`ЄР ДИЗАЙН» (вул. Космонавтів, 32, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 32894665) про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя А.В. Бутенко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2023 |
Оприлюднено | 11.12.2023 |
Номер документу | 115512071 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бутенко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні