Рішення
від 07.12.2023 по справі 520/25877/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

07 грудня 2023 року № 520/25877/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Бадюков Ю.В., розглянувши у приміщенні суду в м. Харкові у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Ізюмської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до ІІ Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Барвінківська міська рада Ізюмського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Ізюмської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (далі по тексту позивач, прокурор) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до ІІ Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (далі по тексту відповідач -1, ліцей), Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (далі по тексту відповідач-2, Управління), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів - Барвінківська міська рада Ізюмського району Харківської області (далі по тексту третя особа, міськрада), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідачів, яка полягає у не приведенні у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 76216 до укриття населення.

- зобов`язати II Іванівський ліцей Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (ЄДРПОУ: 25791281) та Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (код ЄДРПОУ: 43978259) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76216, розташованого за адресою: вул. Шкільна (колишня - Жовтнева), 24, селище Іванівка, Барвінківська МТГ Ізюмський район. Харківська область, 64713 шляхом:

- забезпечення ПРУ необхідною документацією;

- встановлення табличок позначення та покажчиків руху;

- утворення формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд);

- визначення особового складу формування (відповідальні особи), їх посадові обов`язки та підготовленість;

- забезпечення формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку ПРУ.

В обґрунтування позову зазначено, що прокуратурою встановлено, що відповідачем у справі допущено порушення законодавства щодо забезпечення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76216 у належному технічному стані, що у свою чергу суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Ухвалою суду від 20.09.2023 по справі відкрито спрощене провадження та запропоновано відповідачам надати відзив на позов, позивачу - відповідь на відзив, третій особі - пояснення.

Копія ухвали про відкриття провадження у справі отримана відповідачем II Іванівський ліцей Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області 28.09.2023, що підтверджується зворотним поштовим відправленням. Проте, у встановлений судом строк, представник відповідача правом надати письмовий відзив на позовну заяву не скористався, клопотань про продовження строку надання відзиву на позовну заяву, визнання позову суду не надсилав.

За правилами частини 6 статті 162 КАС України визначено, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідач-2 - Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області в установлений судом надав відзив на позовну заяву, в якій зазначив про необґрунтованість позову у зв`язку з тим, що протирадіаційне укриття № 76216, яке знаходиться за адресою: Харківська область, Ізюмський район, селище Іванівка, вулиця Шкільна, 24 забезпечене необхідною документацією, а саме копіями:

- наказу ІІ-Іванівського ліцею Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області № 03 від 04.01.2023 «Про організацію і ведення цивільного захисту в ІІ-Іванівському ліцеї»;

- плану ПРУ ІІ-Іванівського ліцею Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області;

- інструкції № 2-ОП щодо дій працівників при загрозі або виникненні надзвичайних ситуацій воєнного характеру;

- інструктажу з безпеки життєдіяльності під час воєнного стану;

- інструкції з порядку заповнення захисних споруд і правила перебування у них;

- інструкції щодо дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій;

- розкладу занять з керівним складом ІІ-Іванівського ліцею;

- розкладу занять з підготовки працівників ІІ-Іванівського ліцею до дій у надзвичайних ситуаціях;

- розкладу занять з підготовки особового складу невоєнізованих формувань ІІ-Іванівського ліцею;

- переліку основних заходів у разі загрози виникнення аварій, катастроф та стихійних лих, що становлять небезпеку для здоров`я та життя учнів ІІ-Іванівського ліцею;

- підготовчих робіт для переводу захисної споруди до прийому людей;

- штатно-посадового списку групи з обслуговування захисної споруди;

- обов`язків особового складу формування з обслуговування захисної споруди;

- обов`язків командира формування з обслуговування захисної споруди(відповідальної особи) під час приведення фонду захисних споруд у готовність та використання за призначенням;

- плану приведення у готовність ланки охорони громадського порядку;

- схеми організації групи з обслуговування захисної споруди II- Іванівського ліцею;

- штатно-посадового списку ланки охорони громадського порядку;

- функціональних обов`язків особового складу ланки охорони громадського порядку;

- штатно-посадового списку санітарного поста;

- опису аптечки санітарного поста;

- функціональних обов`язків особового складу санітарного поста;

- штатно-посадового списку ланки пожежогасіння;

- табелю оснащення ланки пожежогасіння;

- функціональних обов`язків особового складу ланки пожежогасіння;

- функціональних обов`язків особового складу ланки видачі засобів індивідуального захисту;

- функціональних обов`язків особового складу поста радіаційно- хімічного спостереження (РХС);

- плану-графіку дій заступника начальника ЦЗ з евакуації;

- функціональних обов`язків заступника начальника ЦЗ з евакуації;

- функціональних обов`язків заступника начальника ЦЗ з матеріально-технічного забезпечення;

- плану-графіка дій начальника штабу ЦЗ ліцею з НС;

- функціональних обов`язків начальника штабу ЦЗ навчального закладу;

- плану-графіка дій начальника ЦЗ ліцею у НС;

- функціональних обов`язків начальника ЦЗ - керівника навчального закладу;

- фото підтвердження встановлення табличок позначення та покажчиків.

Також відповідач -2 зазначив, що Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області та ІІ-Іванівського ліцею Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області є неприбутковими установами, а доходи (прибутки) закладу освіти використовуються виключно для фінансування видатків на його утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених статутом, тому не являються належними відповідачами по справі.

Позивачем надано відповідь на відзив, згідно якої вказує, що в частині усунення порушення з формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку ПРУ № 76216 позивачем інформації не надано. Тобто вичерпних заходів щодо приведення захисної споруди у стан готовності до використання дотепер не вжито, отже бездіяльність відповідачів продовжує мати місце.

Можливим способом для відповідача підтвердити законними, належними та допустимими доказами часткове виконання вимог Припису № 53 від 23.02.2022 є проведення позапланової перевірки органом контролю за письмовою заявою суб`єкта господарювання.

Оскільки на теперішній час перевірка не проведена, доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, є необґрунтованими.

Щодо належності відповідачів, прокурор зазначив, що за ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до ч. 7 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.

Положеннями п. 9 Розділу «Утримання фонду захисних споруд» Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку» (далі - Порядок), передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувачами захисної споруди є власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно п. 4.1. Статуту II Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області управління II Іванівським ліцеєм Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області здійснюється засновником - Барвінківською міською радою Ізюмського району Харківської області; уповноважений орган - Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області.

Пунктами 7.1., 7.2. Статуту II Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області передбачено, що матеріально-технічна база II Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності. Майно II Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області перебуває у комунальній власності Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області та його структурних підрозділів і закріплено за ним на правах оперативного управління.

Балансоутримувачі комунального майна - установи, організації або підприємства, які на праві господарського або оперативного управління отримали будинки і споруди, їх частини, а також рухоме майно, та обліковують його на балансі.

Оскільки відповідно до Статуту матеріально- технічна база включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності та закріплені за II Іванівським ліцеєм Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області на правах оперативного управління, останній і є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту, а відповідно і відповідачем у справі.

Разом з цим, відповідно до п. 1.1., п. 1.2., п. 1.3. Положення про Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (далі - Управління) є виконавчим органом Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, утвореним рішенням сесії міської ради, підзвітним і підконтрольним раді, підпорядкованим її виконавчому комітету, міському голові, а з питань здійснення делегованих повноважень - підконтрольним відповідним органам виконавчої влади. Управління є юридичною особою, веде самостійний баланс.

Пунктами 2.4.8, 2.3.13, 2.3.22, 2.3.23, 2.3.24 Положення до завдань та функцій Управління віднесено: контроль за виконанням вимог з охорони праці, пожежної безпеки, за експлуатацією, технічним станом споруд, установ, віднесених до сфери діяльності Управління; здійснення моніторингу створених безпечних умов для навчання і праці учасників освітнього процесу в закладах освіти, розташованих на території Барвінківської міської територіальної громади Ізюмського району Харківської області в межах повноважень, встановлених законодавством України; сприяння матеріально- технічному забезпеченню закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти; введення в експлуатацію їх нових приміщень, комплектуванню меблями, відповідним обладнанням , навчально- методичними посібниками, підручниками тощо; організація підготовки закладів освіти до нового навчального року, зокрема до роботи в осінньо- зимовий період, проведення поточного та капітального ремонту будівель та приміщень; здійснення моніторингу роботи щодо дотримання правил безпеки життєдіяльності та охорони праці, протипожежної безпеки і санітарного режиму в закладах освіти в межах наданих повноважень.

Крім того, відповідно до листа Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області від 02.08.2023 №01-25-484 рішенням Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області №129-VІІІ від 18.01.2021 освітні заклади, в тому числі II Іванівського ліцею, передано на баланс Управлінню освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області.

Таким чином, Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області також є належним відповідачем у даній справі.

Третя особа правом на надання пояснень, не скористалася.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.

Згідно положень ст. ст. 12, 257 КАС України даний спір віднесено до категорії справ, що підлягають розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, враховуючи, що відповідача повідомлено належним чином про наявність позову щодо оскарження його рішення.

Згідно ч. 5 ст. 262 КАСУ суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши матеріали справи, судом встановлене наступне.

Відповідно до паспорту захисної споруди цивільного захисту ПРУ №76216, яке розташоване по вул. Шкільній, 24, селища Іванівка Барвінківської МТГ Ізюмського району Харківської області, його площа складає 468 кв.м. та вона розрахована на 668 осіб.

Ізюмським РУ ГУ ДСНС України у Харківській області у період з 05.07.2021 по 09.07.202 3 проведено позапланову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до акту Ізюмського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної пожежної безпеки від 09.07.2021 № 106, провідним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Ізюмського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Пороло М.М. у присутності керівника суб`єкта господарювання директора II Іванівського ліцею Барвінківської МТГ Ізюмського району Харківської області - Вільчаускас О.А., виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту. Зокрема, захисна споруда ПРУ № 76216 утримується з порушенням статті 20 КЦЗ України: не забезпечено відповідною документацією (що зазначено у п. 5 розділу «Опис виявлених порушень вимог законодавства» Акта).

З метою усунення недоліків, виявлених під час здійснення перевірки Ізюмським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області складено припис від 09.07.2021 № 105 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки із зазначенням ряду порушень та строків для їх усунення, зокрема, ПРУ, яке знаходиться на балансі ліцею, забезпечити відповідною документацією .

Примірник цього акту та припису направлені рекомендованим листом директору II Іванівський ліцей Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області.

Строк виконання недоліків встановлено до 10.10.2021.

У період з 17.02.2022 по 23.02.2022 під час планової перевірки, проведеної у присутності керівника суб`єкта господарювання директора II Іванівського ліцею Барвінківської МТГ Ізюмського району Харківської області - Вільчаускас О.А., зазначеного об`єкта Ізюмським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області, окрім незабезпечення ПРУ необхідною документацією (повторно), також виявлено наступні порушення вимог наказу МВС № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»:

-таблички позначення та покажчики руху до захисної споруди цивільного захисту не в наявності;

-формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд) не визначені;

-особовий склад формування (відповідальні особи), їх посадові обов`язки та підготовленість не визначено;

- формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку ПРУ не забезпечені.

Виявлені недоліки викладені головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Ізюмського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Пороло М.М. в акті № 59 від 23.02.2022 та приписі № 53 від 23.02.2022, які спрямовано рекомендованим листом представнику навчального закладу.

Також 04.06.2023 за участю балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 76216 проведено оперативний огляд щодо можливості використання об`єкту для укриття населення.

Як вбачається з Акту оперативного огляду щодо можливості використання для укриття населення захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 76216, складеного 04.06.2023 головним спеціалістом з питань ЦЗ та НС Барвінківської МТГ Вадимом Тітченком, начальником відділення поліції №1 Ізюмського РУП ГУНП в Харківській області Андрієм Березкою, головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Ізюмського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Максимом Пороло захисна споруда придатна для укриття населення, водночас не приведена у готовність.

Крім того, всупереч положенням діючого законодавства балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 76216 оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту не проведено.

Зі змісту позовної заяви, вищевказаний припис та акти органу ДСНС, що були внесені відповідачу є чинними, отримані відповідачем та до суду не оскаржені.

З огляду на зазначене, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який в подальшому неодноразово продовжено на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Згідно п. 7 Розділу 2 Вимог, споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення, мають утримуватися у належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюється згідно із вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами та правилами.

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Матеріалами справи підтверджено, що звернення балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76216 з метою залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисної споруди відсутні, акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до Вимог не складався, доказів протилежного матеріали справи не містять, а отже надані відповідачем - 2 копії документів не мають юридичного значення при вирішенні цієї справи по суті в тому числі й через ненадання доказів формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку ПРУ № 76216.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що не вжиття відповідачами, визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76216, розташованого за адресою: вул. Шкільна (колишня - Жовтнева), 24, селище Іванівка, Барвінківська МТГ Ізюмський район. Харківська область, 64713 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Зазначена позиція суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 03.10.2018 у справі № 826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є цілком обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки належних та допустимих доказів повного виконання вимог щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76216, розташованого за адресою: вул. Шкільна (колишня - Жовтнева), 24, селище Іванівка, Барвінківська МТГ Ізюмський район. Харківська область, 64713, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, суду не надано.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Враховуючи викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Ізюмської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до ІІ Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Барвінківська міська рада Ізюмського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність до ІІ Іванівського ліцею Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області, яка полягає у не приведенні у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 76216 до укриття населення.

Зобов`язати II Іванівський ліцей Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (вул.. Шкільна, 24, селище Іванівка, Барвінківська МТГ, Ізюмський район, Харківська область, 64713, код ЄДРПОУ: 25791281) та Управління освіти, культури, молоді та спорту Барвінківської міської ради Ізюмського району Харківської області (вул.. Центральна, 3 м. Барвінкове, Ізюмський район, Харківська область, 64701, код ЄДРПОУ: 43978259) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 76216, розташованого за адресою: вул. Шкільна (колишня - Жовтнева), 24, селище Іванівка, Барвінківська МТГ Ізюмський район. Харківська область, 64713 шляхом:

- забезпечення ПРУ необхідною документацією;

- встановлення табличок позначення та покажчиків руху;

- утворення формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд);

- визначення особового складу формування (відповідальні особи), їх посадові обов`язки та підготовленість;

- забезпечення формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку ПРУ.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 07 грудня 2023 року.

Суддя Бадюков Ю.В.

Дата ухвалення рішення07.12.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115513188
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/25877/23

Рішення від 07.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бадюков Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні