Ухвала
від 05.12.2023 по справі 461/10139/23
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

№461/10139/23

У Х В А Л А

іменем України

"05" грудня 2023 р. м. Львів

Суддя Галицького районного суду м.Львова Мисько Х.М., розглянувши матеріали позовної заяви адвоката Луки Тараса Миколайовича в інтересах ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РОНОКПП: НОМЕР_1 ) до Львівської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція» (Львівська область, пр. Шевченка, 12/4, код ЄДРПОУ:37277596), політичної партії «Громадянська позиція» (01135, м. Київ, вул. Дмитрівська, 45/20, код ЄДРПОУ:33492420), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Львівської обласної територіальної виборчої комісії (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 18, код ЄДРПОУ:43774073) про визнання протиправним та скасування протоколу про відкликання депутата, -

в с т а н о в и в :

адвокат Лука Т.М. в інтересах ОСОБА_1 звернувся до Галицького районного суду м.Львова із позовною заявою до Львівської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція», політичної партії «Громадянська позиція», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Львівської обласної територіальної виборчої комісії, в якій просить визнати недійсним та скасувати протокол Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція» №3, в частині відкликання депутата Івано Франківської ОТГ Спільника Р.Б., визнати недійсним та скасувати протокол засідання Координаційної ради політичної партії «Громадянської позиція» №7 від 22.03.2023 року, в частині відкликання депутата Івано Франківської ОТГ Спільника Р.Б.

Дослідивши позовну заяву, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відкриття провадження у справі з огляду на наступне.

Відповідно до частини 1статті 2 ЦПК України,завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно із частинами першою та другоюстатті 4 ЦПК України,кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.

У частині першійстатті 19 ЦПК Українивизначено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність спору щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів у будь-яких правовідносинах, крім випадків, коли такий спір вирішується за правилами іншого судочинства, та, по-друге, спеціальний суб`єктний склад цього спору, у якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа.

Отже, у порядку цивільного судочинства за загальним правилом можна розглядати будь-які справи, у яких хоча б одна зі сторін зазвичай є фізичною особою, якщо їх вирішення не віднесено до інших видів судочинства.

Відповідно до п. 1 ч. 1ст. 186 ЦПК України,суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Як встановлено судом, позивачем в цій справі є ОСОБА_1 , обраний депутатом Івано-Франківської селищної ради на місцевих виборах у 2020 році, шляхом висування від Львівської обласної організації політичної партії «Громадська позиція».

Предметом позову є оскарження протоколу Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція» №3 в частині відкликання депутата Івано-Франківської ОТГ Спільника Р.Б. та протоколу засідання Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» №7 від 22 березня 2023 року в частині відкликання депутата Івано-Франківської ОТГ Спільника Р.Б.

Відповідачами, які прийняли вказані рішення, є Львівська обласна організація політичної партії «Громадянська позиція» та Політична партія «Громадянська позиція».

Відповідно до ч. 1ст. 1 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-III(далі також -Закон № 2365-ІІІ), право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантуєтьсяКонституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно доКонституції Українив інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбаченихКонституцією України.

Згідно зістаттею 2 Закону № 2365-ІІІ,політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно доКонституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина першастатті 3 Закону № 2365-ІІІ).

Згідност. 4 Закону України «Про політичні партії в Україні», політичні партії є рівними перед законом. Органам державної влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам заборонено виокремлювати у своєму ставленні певні політичні партії чи надавати їм привілеї, а також сприяти політичним партіям, якщо інше не передбачено законом, у провадженні їх діяльності. Втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Отже, політична партія є добровільним об`єднанням громадян, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах і не здійснює владних управлінських функцій.

При цьому рішення, що приймаються на з`їздах партії віднесені до її внутрішньої діяльності.

Так згідно частини 8статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»,рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

Частиною 9 цієї статті встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченомуВиборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Отже, з урахуваннямстатті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», Львівська ТВК як уповноважений суб`єкт владних повноважень, отримавши рішення партії про дострокове припинення повноважень депутата, вчиняє дії щодо фіксації припинення повноважень і зобов`язана протягом 30 днів прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати.

Із урахуванням приписів ст.ст.283,284 Виборчого кодексу України,з моменту прийняття такого рішення відбувається зміна складу органу місцевого самоврядування.

Отже, керівний орган політичної партії самостійно своїм рішенням не змінює склад органу місцевого самоврядування, оскільки без відповідних дій виборчої комісії зміна складу ради не відбувається.

Порядок державного контролю за діяльністю політичних партій визначений розділом V Закону України «Про політичні партії в Україні» (ст.ст. 18.24). До переліку випадків можливості втручання суду у діяльність політичної партії, передбачених Законом України «Про політичні партії в Україні», заявлені позовні вимоги не відносяться.

Предметом цього спору є оскарження рішення політичної партії з посиланням на недотримання відповідачем процедури, що фактично свідчить про незгоду позивача із внутрішньо організаційною діяльністю політичної партії. Предмет позову не пов`язаний з діями, рішеннями чи бездіяльністю політичної партії та її регіональної парторганізації, вчиненими (прийнятими) під час виборчого процесу. Позивачем не оскаржуються такі дії та рішення через призму порушення законодавства про вибори чи референдум, разом з тим указується на порушення відповідачем нормЗакону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Отже, цей спір пов`язаний із відносинами, які відповідно доЗакону №2365-ІІІ, віднесені до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії.

У мотивувальній частиніРішення Конституційного Суду України від 23.05.2001 №6-рп/2001по справі №1-17/2001 за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідностіКонституції України(конституційності) положень абзаців третього, четвертого, п`ятого статті 248-3ЦПК Українита за конституційними зверненнями громадян щодо офіційного тлумачення положення абзацу четвертого статті 248-3ЦПК України(справа щодо конституційності статті 248-3ЦПК України) вказано, що частиною другоюстатті 8 Закону №4572-VIвизначено, що втручання державних органів та службових осіб у діяльність об`єднань громадян не допускається, крім випадків, передбачених цим Законом. Заборона втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків, крім випадків, передбачених зазначенимЗаконом, міститься також в нормативних приписах частини третьоїстатті 4 Закону № 2365-III. Об`єднання громадян діє на основі закону, статуту, положення (стаття 13 Закону № 4572-VI).

Конституційний Суд України роз`яснив, що внутрішня організація, взаємовідносини членів об`єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об`єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об`єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках законудіяльність об`єднань громадян не допускається.

Звертаючись до суду із позовом в порядку цивільного судочинства, позивач посилається на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року, якою було залишено без змін ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 12.07.2023 року про відмову у відкритті провадження у справі з огляду на те, що вказаний спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Між тим, звернення до суду із даним позовом в порядку цивільного судочинства також є помилковим з огляду на такі міркування.

Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 23.03.2021 року у справі № 761/3540/20 зазначає, що поняття «спір, який не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства» слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду як в порядку цивільного судочинства, так і тих спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Вказаний висновок узгоджується з правовими висновками, викладеними в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22 березня 2018 року у справі № 800/559/17, від 26 лютого 2019 року у справі № 9901/787/18, від 13 березня 2019 року у справі № 9901/947/18, від 12 червня 2019 року у справі № 9901/70/19, від 13 травня 2020 року у справі № 9901/527/19, від 27 травня 2020 року у справі № 9901/485/19 та інших.

Оскільки оскаржувані дії та рішення належать до внутрішньо організаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняєтьсязаконом, за винятком передбаченихЗаконом № 2365-IIIвипадків, і суди не належать до органів, які відповідно до цього Законуможуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту, то заявлені позовні вимоги не можуть бути предметом судового розгляду.

Отже, вирішення питань, які є предметом цього спору, належить до внутрішньо організаційної діяльності партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу, законність рішень якого не може бути перевірена в судовому порядку взагалі, тому у відкритті провадження у справі слід відмовити на підставі п. 1 ч. 1ст. 186 ЦПК України.

Керуючись статтями2,19,175,186,258-261,268,315,353-355 ЦПК України, суд, -

у х в а л и в :

у відкритті провадження у цивільній справі за позовом адвоката адвоката Луки Тараса Миколайовича в інтересах ОСОБА_1 до Львівської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція», політичної партії «Громадянська позиція», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Львівської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування протоколу про відкликання депутата відмовити.

Ухвала може бути оскаржена до Львівського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення. Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на ухвалу суду протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.

Суддя Мисько Х.М.

СудГалицький районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено12.12.2023
Номер документу115523508
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них

Судовий реєстр по справі —461/10139/23

Постанова від 24.07.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 29.02.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 05.02.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 15.01.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 05.12.2023

Цивільне

Галицький районний суд м.Львова

Мисько Х. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні